Olen ollut toista viikkoa tai oikeastaan enemmänkin Alvar
Aaltoon liittyvässä ajatuspiirissä, iloisessa, mutta osin tuskaisessa. Ilo
johtuu siitä, että pääsin viime viikon tiistaina Viipuriin Alvar Aalto -kirjaston
80-vuotisjuhliin. Tuskaa on tullut siitä kun Jussi Rautsi, emeritus
ympäristöneuvos ja yksi Viipurin kirjaston saneerauksen ”founding father” pyysi
minua tutustumaan Aallon Lapin jälleenrakennuksen aluesuunnitelmaan ja siinä
ohessa Rovaniemen ”poronsarvikaavaan”.
80 vuotta Viipurin
kirjastoa
Juhlien tunnelma oli jopa nostalginen. Venäläiset puheita
pitäneet vanhemmat herrat olivat ilmeisesti puheen taitureita, tulkki -
vanhempi rouvasihminen – ei vain pysynyt vetävässä vauhdissa mukana. Johtuneeko juhlan hitaahkosta etenemisestä,
että kunniavieraana ollut amerikkalainen arkkitehtuurikriitikko ja Columbia yliopiston arkkitehtuurin professori, hän väsähti kesken kaiken ja halusi raittiiseen
ulkoilmaan. Hän ei sitten päässyt osalliseksi Aalto-kattoisen salin loistavasta
akustiikasta kun kuuntelimme viipurilaisten nuorten naisten kiehtovia
musiikkiesityksiä. Talo esiintyi kaikessa uudenkarheassa loistossaan. Olisiko
tämä ollut Putinin suurimpia kulttuuritekoja kun antoi rahat talon
täysremonttiin. No pieniä murto-osia tuli myös Suomen valtiolta ja useiden
maiden Aalto-faneilta. Jos kiinnostaa voit lukea vanhan blogini aiheesta: http://penttimurole.blogspot.fi/2013/05/alvar-aalto-ja-www.html
Menneisyys ja
nykyisyys kohtaavat Viipurin kirjastossa. Syntymäpäiviä vietettiin 8.10.2015. Se
on 80 vuotta vihkimisen jälkeen. Kirjasto on noussut lähes täydellisestä
tuhosta uuteen kukoistukseen ja mikä tärkeintä: alkuperäisessä käytössään. Kirjaston sivuilta voit ihailla nykytilaa.
http://aalto.vbgcity.ru/excursion_eng
Ensimmäinen tapaaminen
http://aalto.vbgcity.ru/excursion_eng
Ensimmäinen tapaaminen
Tapasin akateemikon ensimmäisen kerran vuonna 1971. Hän oli silloin 73-vuotias ja minä 37-vuotias.
Hän esitteli ajatuksiaan Töölönlahden uudesta tulemisesta. Hän näytti
hauraalta, vapisevalta. Tuntui, että hänen oli vaikea pysyä pystyssä, hänen
äänensä ei ollut vahva, se oli särisevä vanhan miehen ääni. Hän viittoili
kädellään, etsi tukea ajatuksilleen. Hän puhui Töölönlahdelle suunnitelluista
kelvottomista mastodonteista. Viittasi entisen alaisensa, Kale Hietasen H 67 suunnitelmaan. Akateemikko
loihe sanomaan: ”Helsingin terminaalipolitiikka on todellakin ajateltava
uusiksi. Nykyinen ajatus terminaalien keskittämisestä on virheellinen.” Oli
suunniteltava hakulinja- tai puolihakulinjasysteemi. ”Helsinkiin on
luotava uusi terminaalipolitiikka!” Ärrät särähtivät, kun hän retorisesti
huudahti tahtonsa ilmauksen. Salin yleisö liikahteli vaivautuneesti. Miksi
Alvari nyt puhuu liikenteestä? Hänelle on annettu kunniavelkana tämä
Töölönlahden miljöösuunnitelma ja nyt hän mestaroi isompia asioita.
Sai esittää kommentteja. Nuori insinööri halusi sanoa
jotain ja hän sanoikin: ”Akateemikko Aalto puhuu nyt täällä harvinaista järkeä!
Todellakin, Helsingin keskustan ratkaisut ovat ankkuroituneet liikenteen
terminaalipolitiikkaan! Aallon juuri esittämä ajatus terminaalien
hajauttamisesta itäiseen ja läntiseen pääterminaaliin on kiinnostava ja
ansaitsisi tutkimista!” Seurasi kutsu Tiilimäkeen.
Ensimmäinen meno Tiilimäkeen oli innoittava ja herätti
uteliaisuutta. Olo oli hieman juhlallinen. Miten toimitaan? Kuinka
neuvotellaan? Keitä on mukana? Portaat ylös, ateljeen puolelle – hieman
jännitti. Alvar Aalto saapui, istuimme pienen pöydän ääreen. Alvar istui katse
ovelle päin. Vierailija selin ovelle. Klubi palamaan. Vastassa istui vanha
mies. Kädet laihat ja suonikkaat. Kasvot ohuen ihon peittämät. Ääni särisevä.
”Pikkuvirkamiesten kohortit ovat tuhonneet elämänurani.” Valtavaa tuskaa ja
pettymystä virtaa akateemikon suusta, jokaisen kokouksen aikana säännöllisesti
ja uudestaan. ”Pikkuvirkamiesten kohortit ovat tuhonneet elämänurani!”. Tämä
toistuu jokaisessa kokouksessa. Näin siis tutustuin Alvar Aaltoon - Sibeliuksen
jälkeen ehkä tunnetuimpaan suomalaiseen. Oliko näillä kahdella suurmiehellä
jotain yhteistä viimeisinä elinvuosinaan? Suurten tekojen jälkeen he tunsivat
itsensä voimattomiksi, kaiken menettäneiksi. Selittäkää minulle miksi näin käy?
Aallon kanssa samalle klubiaskille päässeelle nuorelle insinöörille tuo oli
käsittämätöntä.
Nyt Jussi soittaa ja
pyytää hommiin
Jussi Rautsi soittaa ja kertoo laajasta aineistostaan
joka käsittelee Alvar Aallon suunnittelutyötä sotien aikana ja heti sotien
jälkeen. Hän toivoo aineistonsa auttavan Rovaniemen yliopistotutkijoita heidän
perehtyessään Aallon aluesuunnittelun filosofiaan ja käytännön sovellutuksiin.
Hän pyytää myös minua mukaan aineiston analysointiin. Tuo pyyntö hätkähdyttää.
Kun Aalto aloitti Kokemäenjoen aluesuunnitelman, olin 9-vuotias. Silloin kun
Aalto teki ”Poronsarvikaavan” olin 11-vuotias. Kun Aallon Lapin aluesuunnitelma
esiteltiin presidentti Urho Kekkoselle, olin jo teekkarina Rautatiehallituksen
palveluksessa. Nyt olen 81-vuotias. Voisinko olla jotenkin avuksi?
Pyyntö kiehtoo ja
ilahduttaa. Olinhan sentään myöhemmin vuonna 1969 päässyt tekemään Porin seudun
yleiskaavaa. Silloin vaivihkaa katselimme Aallon ”ikivanhaa” seutusuunnitelmaa.
Olen myös saanut tilaisuuden esittää näkemyksiä Lapin kehittämisestä –
erityisesti rautatieverkon suhteen. En ole edes voinut vilkaista tuossa
yhteydessä Aallon ajatuksiin. Mitään raporttia tai muita tietoja ei ole ollut
käytettävissäni.
Nyt minua pyydetään arvioimaan Aallon töitä. On siis
luettava käytettävissä olevia tekstejä. Mitä on käytettävissä? Luen Jussi
Rautsin muistiota nimeltä ”ALUESUUNNITTELUN ALOITUSPOTKU - Alvar Aallon Lapin aluesuunnitelma 1953 – 1958 ”.
Muistio on päivätty 24.8.2015. Luen
vielä hänen artikkelinsa Keskisuomalaisessa nimeltä: ”Alvar Aallon käsiala
näkyy yhä Lapissa”. Artikkeli oli julkaistu 4.8.2015. Luen myös netistä Minerva
Kosken gradun nimeltä ”KOKEELLINEN LÄHIÖ”. Se kertoo Aallon suunnitelmasta Porvoon
Gammelbackaan. Luen vielä Kaarlo
Kantolan kirjoituksen Maankäyttö-lehdestä numerosta 3/2013. Otsikko on: ”Rovaniemen
jälleenrakennusaika - Poronsarvi asemakaava”.
Vielä selailen arkkitehti Päivi Lukkarisen tutkimusta ”Aalto Lapissa - Alvar
Aallon Lapin tuotanto”. Se on Rovaniemen
taidemuseon näyttelytekstiä päivättynä loppuvuodelle 1998. Luen myös tekstiä,
joka on otsikoitu: ”Rovaniemen vanhoja asioita”. Siellä myös livahtaa
Otto Larman nimi. Hänet tunsin. Hän oli puheenjohtajana
Autopaikkatoimikunnassa, jossa sain olla nuorena miehenä sihteerinä. Jossain
yhteydessä mainitaan myös legendaarinen Lapin piiri-insinööri J. E. Roimu. Hän oli mukana Lapin tiestön
rakentamisessa vuodesta 1936 alkaen. Piiri-insinöörinä hän aloitti vuonna 1949.
Hän sanoi kerran minunkin kuulteni:
”Meillä on Lapissa neljä rajanaapuria: Ruotsi, Norja, Neuvostoliitto ja Suomi.
Ainoa, jonka kanssa meillä on jatkuvia ongelmia, on tuo viimeksi mainittu
Suomi.” Aallon aluesuunnittelutyön aikoihin hän oli vahvasti remmissä. Lapin
piirin asiakirjoista löytynee hyvinkin tiejohtajan ohjeita ja kommentteja liittyen
Aallon tiimin työskentelyyn.
Mielenkiintoinen on Anna-Maija Alajääskön tarina Rovaniemen
”filiaali” – Alvar Aallon sivutoimisto. Sen löysin netistä osoitteessa: https://www.rovaniemi.fi/loader.aspx?id=f769471d-8fd6-4628-b6f5-e7c611a138c3
Aalto isäni
synnyinseuduilla, Kokemäenjoella
Ryhdyn nyt verryttelynä hieman tarkastelemaan Alvar
Aallon toimiston ja hänen itsensä mietteitä Kokemäenjoen kehittämisen suhteen. Asia
kiinnostaa kahdesta syystä. Isoisäni oli Kokemäen asemapäällikkö ja isäni kävi
koulua Kokemäellä, oltiin siis sukuni kotipaikoilla. Toisaalta itselleni
avautui tilaisuus tehdä Porin yleiskaavan liikennesuunnittelua 60-luvun
lopulla. Oliko siis Aallon liikennesuunnittelu aikaansa edellä? Sanoohan Jussi
Rautsi Aallon menneen asioihin aina liikenne edellä. Ystäväni Olli Lehtovuori,
Aallon tiimissä Kittilää ”yleiskaavoittanut” veteraani, sanoo tuota hieman
epäilevänsä. Sanoo sen ehkä olevan Rautsin Jussin keksintöä. Minä joudun nyt
asiaa verifioimaan. Rautsi vaikuttaisi olevan oikeassa. Ainakin Kokemäenjoella
”liikenne edellä” oli ilmeinen periaate. Luen Aallon raporttia. Se on suoraan
sanottuna käsikirjoitus sille kaikelle mikä sitten toteutui. Minun oli pakko
piirtää kartta.
Aalto ehdottaa
pikatieverkon kehittämistä. Hän ehdottaa pikatietä Kokemäeltä Poriin ja
Mäntyluotoon. Se toteutui. Hän ehdottaa pikateitä Raumalle ja pohjoiseen.
Raumalle mentiin Aallon ehdottamalla tavalla, mutta pohjoisen tie rakennettiin
”Länsitienä” Söörmarkun kautta. Tampereelle mennään Aallon idean mukaan, tosin
tie vie suoraan Kiikoisiin, Lavia ohitettiin. Rautatiet jäivät puolitiehen.
Porista ei ole vieläkään yhteyttä Raumalle, ei myöskään pohjoiseen Vaasan
suuntaan, eikä rannikkorata siten ole toteutunut. Reposaareen rakennettiin
yhteys suoraan Tahkoluodin kautta. Aallon esittämää yhteyttä Noormarkun kautta
ei siten koskaan ole tulossa. Aalto esitti myös suoraa ratayhteyttä Kokemäeltä
pohjoiselle pääradalle Akaan kohdalle. Kokemäeltä on lobbailtu ratayhteyttä
pääradalle myös viime vuosikymmenellä. Ratkaisusta ei ole näkyvissä. Kuitenkin,
kaiken kaikkiaan, Aallon suunnitelma viitoitti hienolla tavalla tulevaisuutta.
Baker Housen ääreltä Rovaniemen
rauniokaupunkiin
Rovaniemen kauppalan uuden asemaakaavan laadintatyö
annettiin maaliskuussa 1945 Suomen arkkitehtiliiton Jälleenrakennustoimistolle professori
Alvar Aallon johdolla suoritettavaksi. Työssä olivat mukana myös arkkitehdit
Yrjö Lindegren, Bertel Saarnio ja Markus Tavio.
MIT, Boston ja
Baker House, niiden täytyi olla vielä kangastuksena mielessä kun työ alkoi. Oli
sukellettava suoraan raunioiden problematiikkaan. Aalto suunnitteli Baker
Housen vuonna 1945 ollessaan MIT:ssa professorina. Talo valmistui vuonna 1948.
Douglas Shand-Tucci kirjassaan “Built in Boston: City and Suburb, 1800-2000”
kirjoittaa: ”Baker House for Boston is what the Guggenheim Museum is for New
York.”
Työtä aloitettaessa
Aallolla kumppaneineen oli puhdas pelikenttä. Se oli fyysisesti puhdas – tyhjä,
palanut, kadonnut. Mutta se oli myös henkisesti avoin. Koko ajatusmaailma
koskien kaavaa ja erityisesti liikennettä oli haltuun otettavissa - täydellisesti
suunnittelijan mielikuvituksen varassa. Tietysti sota oli opettanut logistiikan
murhaavan tärkeän merkityksen. Se tiedettiin. Mutta miten sellaista tietoa
voitaisiin soveltaa rauhan toimiin? Se oli nyt keksittävä. Keksiminen oli
annettu Alvar Aallolle ja hänen tiimilleen. Homma oli ripeää. Kaavaluonnos oli
valmis jo jälleenrakennuksen alkaessa keväällä 1945. Asemakaava vahvistettiin
29.5.1946
Kauppalanjohtaja Heino
ja kauppalaninsinööri Autti tutustuvat suunnitelmiin. Aalto sanoo: ”Jos
haluamme kristallisoida Rovaniemen uuden asemakaavan periaatteet niin sen
nimenä täytyy kyllä olla joustavuus. Kaupunki joka on kolmen neljän
liikenneväylän risteys ja koko Lapin hallintoalueen keskus, sen tulevaisuutta
emme voi tietää. Siksi on tehtävä asemakaava, jolla tulevat ja tuntemattomat
asiat voidaan ratkaista, ilman että asemakaavaa tarvitsee muuttaa. Jos sitten
menemme itse yleisasemakaavaan niin tämä tummalla merkitty monihaarainen
poronsarvikaavan keskuspuisto, se juuri sisältää Rovaniemen tulevaisuuden
mahdollisuudet, sen asemakaavan joustavuuden puitteissa voidaan toteuttaa uusia
rautateitä ja pääteitä, joista emme tänään tiedä ja esimerkiksi julkisia
rakennuksia ja laitoksia, joista oma aikanne ei vielä tiedä mitään.
Lappi rakentaa
-filmi – rauniot on raivattava
Julkaistu: 1.1.1946. Veikko Itkosen filmi. Voit katsoa
Alvaria suunnitelmaansa esittelemässä tästä linkistä: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/11/30/lappi-sodan-jalkeen
Lapin läänin
aluesuunnitelma – uusi haaste
Lapin läänin aluesuunnitelmatyö annettiin virallisesti
arkkitehtitoimisto Alvar Aallon tehtäväksi liittovaltuuston ensimmäisessä kokouksessa 30.12.1952. Aluesuunnitelman
laatiminen katsottiin tarpeelliseksi meneillään olevan
jälleenrakentamisen ja ennen kaikkea suurten voimalaitostöiden vuoksi. Kuntainliittoon lähtivät lopulta mukaan
Rovaniemen kauppala ja maalaiskunta, Kemijärvi, Kittilä, Pelkosenniemi ja
Tervola. Maija Alajääskön Rovaniemen ”filiaali” kertoo: ” Aluesuunnitelmatyötä
johti arkkitehti Jaakko Kaikkonen. Sivutoimiston aloituskokoonpanoon kuuluivat
”byrooschef” Kaikkosen lisäksi
arkkitehdit Lea Punsar ja Hans Ulrich Stucky, joista jälkimmäinen kuului Aallon
nk. Sveitsin kaartiin.”
Kyllä, Aalto
rakasti probleemaa. Jos hän eteni” liikenne edellä” eteni hän myös ”probleema
edellä”. Se oli hänen luovan voimansa eliksiiri – ainakin yksi niistä.
Haluaisin nyt kuitenkin mennä Kaikkosen Jaskan luokse kyselemään tuosta
filiaalista arkkitehti Ferdinand Salokankaan talon laajennusosan toisessa
kerroksessa. No, en nyt pääse tapaamaan Jaskaa. On kauan siitä kun hänet
viimeksi tapasin. Juttelen kuitenkin ystäväni Ooke Lehtovuoren kanssa viisatuakseni. Aaltokin kävi
henkilökohtaisesti paikalla monet kerrat ja hänestä jäi paikallisille mukava
kuva. Keväällä 1955 ryhtyi Jaakko Kaikkonen värväämään Helsingissä arkkitehtiopiskelijoita
kesäksi Rovaniemelle aluesuunnitelmatyöhön. Kesäkuussa 1955 tulivat
Rovaniemelle, suureen tuntemattomaan, arkkitehtiopiskelijat Pekka Ojonen, Olli
Lehtovuori, Pentti Väänänen ja Teemu Kouri.
Me näemme nyt mahdollisuuksien
utopian
Nyt Lapissa on monia asioita mietittävänä ja
kiisteltävänäkin. Kaivokset ovat olleet keskustelun aiheena - osin etelämpänä
sijaitsevan Talvivaaran kiihdyttämänä. Soklin kaivoksen aloitus ja tyrmätty
ratayhteys ovat herättäneet tunteita. Lapissa keskustellaan tai on keskusteltu myös muista
suurista ratahankkeista. Idässä halutaan yhteyttä Kirkenesiin. Lännessä taas
pidetään Skibotnin rataa parempana. Keskustelua on käyty myös Kolarin
yhteydestä Svappavaaraan. Minäkin olen sivullisena päässyt mukaan keskusteluun.
Olen kannattanut poikittaista yhteyttä Kolarista Sodankylään ja
Pelkosenniemelle ja siitä Sokliin ja Venäjän puolelle Kouteroon. Pelkosenniemi yhdistettäisiin luonnollisesti
Kemijärveen. Lännessä sitten jatkettaisiin Kolarista Svappavaaraan ja Narvikiin.
Näin saataisiin kolme satamaa rahteja tarjoamaan: Narvik, Kemi ja Murmanski.
Jatkoyhteyksiä olisi myös neljän maan rautateillä. Ja vielä saataisiin
tärkeimmät matkailukeskukset ratojen vaikutuspiiriin. Kyllä – suuria utopioita.
Näistä nykypäivän utopioista kirjoittelinkin blogissani: http://penttimurole.blogspot.fi/2014/04/jaameri-ja-lappi-uusiko-ulottuvuus.html
Teen itselleni pari selventävää kuvaa. Yllä oleva kuva
kertoo Lapin tämän hetken todellisuudesta ja haaveista. Siinä näkyvät vihreällä Lapin erämaiden Naturat.
Huomasitko muuten Ruotsin valtaisat Naturat? Lapissa suunnittelevat rautateitä.
Mahdollisia ratasuuntia on kuvattu turkoosilla. Kaivokset ja matkailukeskukset
ovat nykypäivän Lappia.
Aalto näki silloin
tuhkasta nousevan fenikslinnun
Alvar Aallon aikaan tilanne näytti toisenlaiselta. Miten
erilaiselta se näyttikään. Lappi oli poltettu. Jälleenrakennus oli saatava
vauhtiin. Paikallisista elinkeinoista tärkeimpiä olivat maatalous, uitto,
kalastus ja poronhoito. Matkailu oli pientä. Sodan tuhojen jälkeen vain
Aavasaksan, Kilpisjärven ja Pyhätunturin matkailumajat olivat säilyneet. Siis
huomatkaa majat – ei hotellit. Ylläksellä ja Ounastunturilla voi harrastaa
mutkahiihtoa jos löytyi poroja mäen päälle vetämään. Ensimmäinen Lapin
tunturihissi tehtiin Pallakselle vuonna 1953.
Tämä kuva kertoo siitä maailmasta jonka Aalto näki
vuonna 1952 aloittaessaan alue-suunnitelmatyön. Lapin joet kuohuivat vapaina.
Vain Isohaaran voimalaitos Keminmaalla oli otettu käyttöön, Jumisko oli
tekeillä Rovaniemellä. Myös Rovaniemen Petäjäskoski oli rakentamisen
alkuvaiheissa. Kaivoksia ei ollut. Vain Kemijärven Kärsävaara oli toiminnassa.
Työttömyys oli jälleenrakennustöistä huolimatta suuri. Teitä rakennettiin. Työt
olivat aluesuunnitelman alkaessa pahasti kesken, sillä sodan tuhot ja
saksalaisten hävitystyö oli ollut täydellistä: Maanteitä oli tuhottu 4000 km,
lumiaitoja 3500 km, maantiesiltoja 1000 kpl ja rautatiesiltoja 130 kpl, lisäksi
tuhansia siltarumpuja, 150 kilometriä rautatiekiskotusta kymmeniä losseja jne.
Niin ja lähes kaikki rakennukset!
Kaivoksia ei juuri ollut. Lapin vanhin kaivos oli vuonna 1921
aloitettu ja vuonna 1967 suljettu Kemijärven Kärsävaaran rautakaivos. Nikkelin
kaivos oli tunnetusti menetetty. Lapin aluesuunnitelman aikaan näköpiirissä on
ollut varmaankin vuonna 1962 avattu Rääjärven rautakaivos Kemijärvellä ja ehkä
Kivimaan vuonna 1969 Tervolassa avattu kulta- ja kuparikaivos.
Kaivostoiminnasta ei siis juuri tuolloin ollut villoja.
Sen sijaan Lapin vesivoiman valjastus oli suuri haaste.
Vuonna 1949 valmistui Isohaara Kemijoen suulle ja vuonna 1953 Jumisko
Kemijärvelle. Kolmantena tehtiin
Petäjäskoski Rovaniemelle vuonna 1957. Tästä ketju jatkui ja voimalaitoksia
valmistui Lappiin 20 kappaletta. Tehoa nämä tuottavat noin 1300 Megawattia. Se
on runsas kolmannes kaikkien Suomen vesivoimalaitoksien tehosta. Suomen
sähköenergian tarpeesta vesivoimalat tuottivat 1950-luvilla ehkä noin 90 % ja
nykyisin ehkä 10 %. Kokonaisenergiasta
vesivoiman osuus taitaa nyt olla alle 5 %.
Sukset ristissä?
Väitetään Alvar Aallon suksien menneen ristiin tilaajan
suksien kanssa nimenomaan tämän voimalarakentamisen vuoksi. Aallon
ympäristöasiantuntijat sanoivat silloin perinteisten elinkeinojen tuhoutuvan
rantaniittyjen tuhoutumisen vuoksi. Tämän seikan ovat myöhemmin aikojen
yliopistotutkijat sitten oikeaksi arvioksi todistaneet - erityisesti Lokan ja Porttipahdan
tekoaltaiden vaikutuksiin vedoten. Heidän mukaansa altaiden rakentaminen Sodankylässä aiheutti
paikallisen ekokatastrofin ja saamelaiskulttuurin voimakkaan rappeutumisen
alueella Tutkijat väittävät saamelaisten tultua työnnetyksi
reservaatteihin kuten Amerikan intiaanit. Tätäkö Alvar Aalto herkkäsieluisena
aavisteli? No ei varmaankaan aivan noin
– mutta ehkä vähän kuitenkin. Eihän silloin 50-kuvulla taidettu vielä
tekoaltaista haaveksia, vaikka mistä meidät insinöörit tietää. Eihän näitä
asioita hallintoherrat tai juristit keksi – insinöörit ne ovat asialla. Ja
poliitikot päättävät. Niin sen pitää mennä.
Siunatuksi lopuksi
Lapin yliopisto on anonut Kordelinin säätiöltä ja ehkä
muualtakin varoja Alvar Aallon Lapin aluesuunnitelmatyön tutkimiseksi. Toivon
tämän työ toteutuvaan. Ja jos mahdollista olen siinä tavalla tai toisella
mukana. Maailmalla on vimma tuhota. Valtakoneistot tähän pyrkivät. Sille ei
näytä tulevan loppua. Siksi on tärkeätä tietää miten jotkut ja joskus ovat
näitä tuhon ongelmia ratkoneet.
Kiitos Pentti, tulihan se sieltä. Viipurin kirjaston remontti alkoi silloisen päällikköni rakennusneuvos Mikko Mansikan aloitteesta vuonna 1991. Alku oli hankalaa mutta tahtoa riitti. Kirjastoa varjeli tuhoisilta pintaremonteilta perheelleen romahtanen Neuvostoliiton raunioista ruokarahoja haaliva arkkitehti Sergei Kravtshenko. Hän teki myös kuntokartoituksia ja korjauksia nollabudjetilla.
VastaaPoistaTyön aloituspotkun antoi arkkitehti Elissa Aallon tulo Viipuriin. Kyllä siinä historia värähti kun hän astui lukusaliin, katsoi ympärilleen ja sanoi tapansa mukaan "voi hyvä isä tavaton, onhan tässä tekemistä". Ei sen kummemmin päivitellyt niiden lukemattomien suomalaisten poliitikkojen tapaan, joita siellä joukoittain hiiviskeli milloin pällistelemässä.
Venäläiset tiesivät, että Elissa Aallon isä oli talvisodan sankari eversti Mäkiniemi. Ja tässä oli nyt hänen tyttärensä, heidän arvostamansa professori Alvar Aallon leski, arkkitehti. Venäläiset kunnioittivat tällaista ihmistä ylitse muiden. He järjestivät talvisodan vääryyksiä käsittelevän näyttelyn kirjastoon. Siitä se remontti lähti.
En voi liikuttumatta muistella Elissa Aallon suuruutta tässäkin asiassa. Vektorille osui sitten taitavaa väkeä kuten Tapani Mustonen ja Maija Kairamo. Arkkitehti Kravtshenko jäi ansaitsemaansa kunniaa vaille. Häneltä loppuivat rahat perheen elättämiseen, oli lähdettävä Israeliin. Insinööri Heikki Hänninen aloitti työt Tapani Mustosen kanssa ikkunaseinästä. Rahat tulivat kansliapäällikkö Lauri Tarastin hyväksyminä Jaakko Henttosen hallinnoimista YM:n lähialuerahoista.
Oman urani kannalta kirjasto ei tuonut kiitosta. En olisi kuulemma saanut kirjoittaa Helsingin Sanomiin ympäristöministeriön ylitarkastajan tittelillä. En nyt tässä nimeä niitä arkkitehteja, jotka avoimesti tuomitsivat kirjaston restauroinnin. Paljon heitä kuitenkin oli. Sinne kuljetettiin remontin sättijöitä Japanista saakka.
Lopputulos on kuitenkin tärkein. Kirjasto on parhaassa kunnossa oleva Alvar Aallon rakennus koko maailmassa. Jatkan Lapin suunnitelmasta vähän myöhemmin.
Kunnioittamalleni Ollille terveiset, etten aluesuunnitelmien tutkimuksessani keksi mitään. Riittää kun kirjoitan suoraan mitä Aalto on kirjoittanut. Näitä tekstejä ei ole julkaistu. Schildtin kirjasta niitä ei löydy. Sen takia Alvar Aalto -säätiössä on nyt poikkitieteellinen tutkijaryhmä jota vetää arkkitehti Tommi Lindh, säätiön ja museon johtaja. Pentti Murole kuuluu tähän ryhmään.
Rahoituksen hakemisen on aloittanut Helsingin yliopiston aluesuunnittelun professori Sami Moisio maantieteen laitokselta. Tämä sopii hyvin, koska Alvar Aallon käyttämä terminologia on suunnittelumaantiedettä. Tekstien julkaiseminen on vireillä. Lukkarinen ja muut Pentti Murolen mainitsemat tutkijat ovat tehneet hyvää työtä. Ulkomailla on kirjoitettu ties mitä kahvipöytäkirjallisuutta "name dropping in word soup" kuten britit sanovat.
Alvar Aallon aluesuunnitelmien kunnollinen tutkimus on mahdollista vain hänen ja hänen esikuntansa dokumenttien perusteella. Ja se alkaa nyt. Kiitos Pentti kirjoituksesta. Kirjoitan lapin suunnitelmasta myöhemmin.
No niin Pentti & Co, jatkan. Alunperinhän pyysin sinua katsomaan mistä johtuu, tai mitä merkitsee, että Aalto kirjoitti elokuussa 1945 Helsingin Sanomiin Rovaniemen jälleenrakennussuunnitelmasta alaotsikolla "Kauppala jaetaan kahtia" ja Hufvudstadsbladetiin "Rovaniemi får en elastisk stadsplan"; jäivätkö näiden artikkelien kopiot johonkin? Oli miten oli, HBL:n artikkeli painotti enemmän Aallon joustavuusperiaatteetta kuin HS:n aika jyrkkä jakosysteemi. Esim liikennealueen istuttaminen yleiskaavaan oli HBLssä alaotsikolla "Dualism". Suomen kielessähän tätä vastaavaa sanaa ei ole.
VastaaPoistaKysymykseni oli, ovatko erot sinun mielestäsi vain kielestä johtuvia vai oliko Aallon tarkoitus -jos suoraan puhutaan- paloitella yhdyskuntarakenne liikenneväylillä, olkoonkin sitten vaikka puistovyöhykkeisiin piilotettuja.
Näkisin mielelläni, että säätiön Lappi-ryhmä selvittäisi tällaisia asioita. Kysymyksessä on iso asia eli Aallon ammatillisten perusratkaisujen arviointi, siis Aalto-tutkimuksen puhdistaminen mystiikan tähtipölystä.
Liikenteen tärkeydestä, jopa ensisijaisuudesta, ei kannata kiistellä. Helsingin keskustasuunnitelman selostus - kuulin itse miten Aalto saneli sitä sihteerille - on pääosin liikennepohdintaa. Ja kuten Tommi Lindh mainitsi Aallon hautausmaita esittelevän näyttelyn avajaispuheessaan, Aalto ajatteli hautaussysteemejäkin ruumiiden liikennejärjestelminä. Nykyään sitä kutsuttaisiin vainajalogistiikaksi?
Mutta mennään eteenpäin. Kokemäenjoki kiehtoo tutkijoita koska siinä on mielenkiintoinen synteesiteksti. Lapin suunnitelmasta ei ole, koska Aalto ei halunnut työtään sotkettavan koskisotiin ja muuhun Lapin rähinään (joka näyttää aina vain jatkuvan, nyt YM:n ja Lapin liiton välillä). Mutta kuntien, Jaakko Kaikkosen, Kunnallisteknillisen yhdistyksen ja muiden aineistoa on vaikka kuinka. Lapin suunnitelma oli mediassa iso puheenaihe. Se oli alun perin taloudellinen suunnitelma, Kekkosen suojeluksessa. Aalto sotki pakan täysin ottamalla mukaan teollistamisen, ts. voimalarakentamisen, ympäristövaikutusten arvioinnin, vaikutukset elinkeinoihin, Lapin alkuperäisväestön raakalaismaisen kohtelun 1500-luvulta asti, kaivannaisteollisuuden ja asumismuodot. Monistettavan maatalouskylän suunnitelma meni lopulta roskiin koska sitä haukuttiin Suomeen sopimattomaksi kollektiivisysteemiksi, liian yhtenäiseksi rakennustavaksi kuten (sic) Ranskan maalaiskylät.
Jaakko Kaikkonen oli Aallon kenttäpäällikkö, kylmäpäinen ammattikaavoittaja, jo Imatran suunnitelmassa, siis ennen Lappia. Hän ja Risto Sammalkorpi saivat minut alun perin kiinnostumaan Aallon aluesuunnitelmista. Niissä riittää tutkimisen aihetta politiikan ja talouden tutkijoille, arkkitehdeille, virkamiehille sekä tietenkin suunnittelumaantieteilijöille.
UM on sanonut ihan suoraan, että he näkisivät mielellään Aallon visioita esiteltävän itsenäisyyden juhlavuonna 2017 nimenomaan siksi, että Suomi ottaa silloin vastaan Arktisen neuvoston puheenjohtajuuden USA:lta.
Ulkoministeriö on parhaillaan hankkimassa Lapin aineistoa takaisin Suomeen Italiasta, jonne lähetettiin vuonna 1958 julkaisun tekemistä varten.
Toivottavasti tämä lievensi tuskaa - ei ollut tarkoitus,
terv
Jussi
Hyvä Säätiön Aalto-ryhmä (Aallon aluesuunnitelmien tutkimuksen johtoryhmä), Muroleen jutusta näkee, että on ammattimies asialla. Tähän siis pyritään heti työn alsta lähtien. Ei ole mitään mieltä järjestää 2017 taas yhtä tutkijakonferenssia, ellei ole mitään uutta kättä pitempää asetta kuten Muroleen hyvä kirjoitus ja kartat. Teen Muroleen innoittamana huomenna kaksi asiaa. 1) Keskustelen kovan luokan ammattijournalistin kanssa Aallon ja hänen esikuntansa työtä koskevien kirjoitusten julkaisemisesta vuodeksi 2017. Lähdetään hakemaan rahoitusta. 2) Menen huomenna valtioneuvoston kansliaan (VNK, Mikko tietää) kysymään mikä on Suomen arktinen strategia ja miten se esitellään vuonna 2017. Vertaan sitä Aallon aluekehitysstrategiaan. Jos on jotain verrattavaa.
VastaaPoistaMitä enemmän tähän tutustuu, sitä kummallisemmalta tuntuu, ettei aluesuunnitelmista ole tehty ammattilaistason tutkimusta. Säätiölläkin on nyt onneksi vihdoin johto joka ymmärtää mistä on kysymys. Aikaa vuoteen 2017 on vähän. Tulee kiire.
Kiitos Pentti
Jussi