Sattuipa mukavasti. Juuri edellisessä blogissani olin
kertonut Säätytalon päätykolmion veistoksesta ja nyt olinkin itse menossa
tuohon taloon. Itse asiassa odotin innokkaasti tarjolla olevaa tilaisuutta. Oli
kysymyksessä Rakennusinsinööriliiton Senioreiden 45-vuotisjuhla. Nykyisen
hallituksen hallitusneuvotteluja ei pidetty Säätytalossa. Lehdistölähteiden
mukaan silloinen pääministerikandidaatti oli sanonut tällä rakennuksella olevan
huonon karman. Hän viittasi Kataisen ja Urpilaisen neuvottelurumbaan. Seniorit
ovat kuitenkin rohkeaa porukkaa. He eivät kokouspaikan karmaa pelkää. Seniorit
ovat rohkeuden lisäksi hämmästyttävän puuhakas porukka. Pöhinää riittää. (Huom. muotisana). On
kulttuuria, on asiaesitelmiä, on ekskursioita, on ulkomaanmatkoja ja vielä
erilaisia tapaamisia paikassa jos toisessakin. Mutta tärkeintä ovat nuo
ihmiset, valtaisa joukko. lähes tuhat jäsentä, vanhoja kavereita, tuttuja ja
tuntemattomia, naisia ja miehiä - jotka rakensivat Suomea. Luennoitsijana
toiminut ministeri Raimo Sailas – seniori hänkin, kyllä kysyi ja ihmetteli, että
mistä ne hometalot tulivat? Tekö ne teitte? Väki hörähti.
Rakennusinsinöörit
ovat usein kokoontuneet Säätytalolla. Mutta Liisalle tämä oli ensivisiitti. Se
maksoi vaivan. Luentojen aikana oli kiva tuijotella katossa liihottavia enkeleitä.
Ne ovat koristemaalari Salomo Wuorion ja hänen apulaisensa C. Ehrlingin maalaamia.
Maalaukset ja koko talo entisöitiin arkkitehtiprofessori Ville Helanderin suunnittelemana.
Työ valmistui vuonna 1993. Niin talohan
rakennettiin alkuaan vuonna 1890. Arkkitehtina oli Gustav Nyström, voitettuaan
arkkitehtikilpailun. Talo suunniteltiin aatelittomia säätyjä; papistoa,
porvaristoa ja talonpoikia varten. Me kokoonnuimme tilaisuuden aluksi ja sitten
lopuksi porvariston salissa. Luennot kuuntelimme talonpoikien salissa.
Tumma puku
Kutsussa määriteltiin asuksi tumma puku. Pukeutuminen on nyky-yhteiskunnassa tullut vapaaksi
ympäristötaiteeksi. Smokki, saketti ja frakki eivät taida nykypäivänä edes kuulua
jokaisen insinöörin vaatevarastoon. Minun ei ainakaan. Aikaisemmin sakettia on
pidetty päiväjuhlissa ennen kello kahdeksaatoista. Smokkia on ollut tapana
käyttää iltakuuden jälkeen. Nyt oli sitten juhla, joka alkoi ennen kuutta ja
päättyi yhdeksältä. Probleema oli kuitenkin vältetty, sillä kutsussa edellytettiin
tummaa pukua. Oikein päätin selvittää
itselleni mitä se tarkoittaa. Näin jälkeenpäin huomaan pukeutumiseni olleen
monelta osin aivan pielessä. Solmion
olisi pitänyt olla harmaa ja nimenomaan silkkiä ja solmun ehdottomasti englantilainen, urheilukelloa ei olisi
saanut olla ranteessa, kenkien olisi tullut olla oxford-tyyliä ja taskunenäliinan olisi pitänyt olla pellavaa. Kotona
Liisankin piti oikein netistä katsoa mikä on naisen pukukoodi silloin kun
miehellä on tumma puku. Vaikea juttu!. Siitä miehen puvusta se sitten määräytyy
naisen vaatetus. Juhlaväki osoittautui sitten hyvin kauniisti pukeutuneeksi,
eikä minullekaan tullut kukaan huomauttamaan pukeutumiskoodin rikkomisesta,
vaikka olinkin totaalisesti väärin pukeutunut – violetti paita ilman solmiota -
hyi!
Ainoat
frakkipukuiset herrat juhlissa edustivat Polyteknikkojen kuoroa. Heidän
esiintymisensä oli korkeinta luokkaa. Siinä oli vanhaa teekkariaikojen iloa ja
tunnelmallista hehkua. Hienoa!
Kolmas ikä, me olemme he
Niin sitten saavuimme juhlapaikalle. Minun sisääntuloani
juhlisti nuori kohtelias mies viehättävän daaminsa kanssa. Hän jäi pitämään
ovea auki meikäläisen konkatessa keppinsä kanssa ylös Säätytalon kaiteettomia portaita.
Kohtelias mies osoittautui myöhemmin yhdeksi juhlapuhujaksi. Hänen nimensä on Matti
Sivunen. Palataan hänen juttuunsa. Juhla alkoi. Ensimmäinen puhuja selvisi
urakastaan loistavasti. Hän oli Senioreiden puheenjohtaja Pertti Sandberg. Hän iski naulan
kantaan kun käytti sanaa ”kolmas ikä”. Tuo sana kiinnostaa minua. RIL Seniorit
ovat varsin tyypillisesti juuri kolmannen iän ihmisiä. Harmaat pantterit,
”kolmannen elämän” tai ”kolmannen iän” ihmiset muuttavat opiskelua, muuttavat viihdettä,
muuttavat työntekoa ja muuttavat kulttuuria. He muuttavat maailmaa. Me olemme
he.
Tilasto vuodelta
2014 kertoo että meidän maamme on maailman ikätilaston kärkipäätä. Voisimme
siis olla myös kärkimaana kehittämässä ”kolmannen iän” elämänfilosofiaa ja
toimintamalleja. No, sitähän me juuri omalta osaltamme yritämme kun
Säätytalolla istumme. Riittääkö se?
Siili vai kettu?
Varsinaisena key-note esitelmöitsijänä meillä oli Raimo
Sailas. Hän on tunnettu leikkaaja. Kertoi nuoruudessaan yrittäneensä leikata
rakentamisen ylikuumentumisen aikaan Raaden hampaan. Siitä oli tullut sellainen
satikuti, ettei tullut toista kertaa mentyä Uolevi Raaden suuhun, mieluummin
vaikka suden suuhun, arvelen. Sailas esitteli kansantaloustieteilijöiden
tuttuja kippuroita. Niitä olisi riittänyt hyvinkin parin tunnin esitelmään,
joten yli piti hyppiä – hyvin se sittenkin onnistui. Kysyipä sitten esitelmän
jälkeen Matti Sihto, tietotekniikkaguru, Suomen vientikaupan tämän hetkistä
kilohintatasetta. Viittasi vanhojen aikojen 4 markan Suomeen. Tahtoi sanoa ekonomistien
indikaattoreista epäilyksensä. Sailas sanoi ei tietävänsä nykyviennin
kilohintaa. Tulipa silloin mieleen Arkhilokhos’in kreikkalainen taru siilistä
ja ketusta: ”Kettu tietää montaa asiaa, mutta siili vain yhden ison asian”.
Vaikutti siltä, että arvostettu puhujamme on ilmeinen siili. Joku on arvellut
muita siilejä olevan mm. Platon, Dante, Dostojevski ja Proust. Hyvässä seurassa
olisi Sailas. Muuten taidan itsekin olla siili. Mutta nykyisessä
taloustilanteessa olisikin ehkä tarpeen saada kettuja kehiin. Kettuja olisi
viisaiden mukaan mm. Aristoteles, Shakespeare, Goethe ja Joyce. Jotenkin
minusta tuntuu että pääministerimme Juha Sipilä on ilmetty kettu. Ulkoministerimme
Timo Soini taitaa hänkin olla varma kettu – oppii koko ajan lisää.
Usko tulevaisuuteen –
ihmisen tahto
Seuraavaksi lavalle astui ihminen, joka todella uskoi
asiaansa. Nykyisessä tilanteessa
suorastaan kaipaa sellaisia ihmisiä. Tilastot eivät tätä maata nosta. Sen
nostavat vain ihmiset. Samalla tavoin kuin huonot ennusteet toteuttavat
itsensä, niin myös surkeat puheet vievät asioita mukanaan. Eräs asia mikä voi
meitä auttaa on se, että olemme iloisia kun teemme työtämme. Ennen kuin
lopullisesti ryhdyn kehumaan Tampereen pormestaria, haluan vielä muistuttaa
tälle kolmannen iän porukalle mitä sanoi Salomon, temppelien rakentaja,
kaupunkien rakentaja, ihmisten talojen rakentaja. Hän sanoi: "Perkeleellä
on tieto ihmisen hengestä, lähteekö se ylöspäin vain putoaako se maahan, siis
minä näen, ettei mikään ylitä sitä, että ihminen iloitsee työstään, sillä tämä
on hänen osuutensa. Kukaan ei pysty saattamaan häntä takaisin näkemään sitä
mitä sen jälkeen on tapahtunut. Eli siitä jää se, että olimme iloisia kun
teimme työtä.”
Niin, työstään iloitseva henkilö Anna-Kaisa Ikonen antoi
meille oppitunnin ihanalla tavalla. Hän huokui uskoa ja voimaa. Hän sanoi
aikojen olevan vaikeita, mutta juuri siksi nyt on panostettava luovuuteen. Hän
kertoi Tampereen monista hankkeista. Saatoinpa jopa tuntea omakohtaista
ylpeyttä. Olinhan itsekin ollut viime vuosikymmenellä aktiivisesti mukana
Tampereen pikaraitiotien ja Ratinan kauppakeskuksen suunnittelussa. Ja vielä,
onhan Tampere isoisäni, isäni ja minunkin kaupunkini, tosin vain 1944
pommitusvuoden ajoilta.
Vilkaisepa blogiani: . http://penttimurole.blogspot.fi/2014/08/tammerkosken-kuohuja.html
Tampereen kaupungin
pormestari Anna-Kaisa Ikonen on selvästi oikeassa paikassa puhumassa. Pormestari-ohjelmassa
2013-2016 hän sanoo meistä näin: ”Ikäihmiset ovat voimavara. Yhdessä eri
toimijoiden kanssa edistetään aktiivista ja toimintakykyistä ikääntymistä. Onnellista
ja toimintakykyistä ”kolmatta elämää” tuetaan oikea-aikaisilla palveluilla, osallisuudella,
virkistystoiminnalla sekä esteettömällä kaupunkiympäristöllä.” Nämä asiat
löytyvät täältä: http://www.tampere.fi/liitteet/a/6Djmt7sUW/pormestariohjelma.pdf
Pormestarin erityisenä ylpeyden aiheena oli rantaväylän tunnelin
rakentamisen allianssimalli. Jos todella ne tiedot pitävät paikkansa mitä
rakennuskustannuksista kerrotaan: nostan hattua! Minulla on aikamoinen tiedosto
maailman moottoritietunneleiden kustannuksista. Tampereen tunneli on siinä
tilastossa huipputuote. Tamperelaiset aikovat saada tunnelinsa 80 miljoonalla
per kilometri. Tukholman rakenteilla oleva Norra Länken maksaa neljä kertaa
enemmän. Jo pitkään toiminut Södra Länken maksoi sekin reilusti tuplat
rantaväylän tunneliin verrattuna. No, on ruotsalaisilla pari kaistaakin enemmän
mutta silti.
Anna-Kaisa Ikosella on tunnettuja rakentajageenejä. Se
näkyi ja kuului tämän videon sanallisen esittelyn ylpeässä vauhdikkuudessa.
Juontaja oli ammattimiehiä
Esitys oli niin hieno ja vauhdikas, että olisi ollut
tarpeen pieni toipumisaika. Sitä ei sallittu. Tilaisuuteen oli saatu omista
joukoista lähes ammattimainen juontaja. Harry Lindström esitteli puhujat
ansiokkaan monipuolisesti – harvinaista meikäläisissä tilaisuuksissa. Hän piti
myös tiukkaa huolta aikataulusta ja niin etenimme viimeiseen puhujaan. Harry
kertoi puhujan juuri väitelleen uudenlaisesta lähestymistavasta rakentamisen
tai oliko se kiinteistöhuollon prosessiin. Väitös oli tapahtunut 9.10 Aalto-yliopiston
insinööritieteiden korkeakoulussa, maankäyttötieteiden laitoksella. Tuore
tohtori siis, vaikka ohjelmassa vielä puhuttiin diplomi-insinööristä. Onnea
tohtorille! Aiheena oli: Asiakkaan rooli rakennusalan innovaatioprosesseissa
ja -johtamisessa.
Vauhtia veljet
Esitelmän pitäjäksi paljastui juuri se kohtelias nuori
mies joka piti ovea vanhalle miehelle. Hänen nimensä on Matti Sivunen. Hän puhui murroksesta ja sanoi: ”Murrokset
toteutuvat tavalla tai toisella, niiden hyödyntäjä voittaa”. Ei ollut ehkä
aivan niin tärkeää mitä hän konkreettisesti sanoi. Tärkeämpää oli miten hän sen
sanoi. Sanomisen tavassa oli paljon yhteistä Anna-Kaisa Ikosen tapaan sanoa.
Jos nuoret puhuvat näin ja sitten tekevät, ei meillä vanhoilla tule olemaan huolta kestävyysvajeesta.
Mennäänpä nyt vielä hieman Matti Sivusen sanomisiin murroskohdista. Hän aloitti kysynnän
muutoksista rakentamisen suhteen: toimistotila vähenee, markettien suhteen
tapahtuu vallankumous, nettikauppa voittaa, kunnat kärvistelevät korjausveloissa,
investoinnit putoavat, kyseenalaistetaan perinteisiä toimintamalleja, käyttöön
perustuva laadunhallinta nousee arvoon ja hankkeiden riskiarviointi syvenee.
Toisena pääkohtana hän puhui rakentamisen
keskeisistä trendeistä: rakentamisen hyötyjä ja riskejä arvioidaan uusilla
työkaluilla, virtuaalinen suunnittelu ja tietomallinnus parantavat elinkaaren
aikaista käytettävyyttä, tuottavuus nousee esivalmistuksen ja robotiikan
kautta, uudet materiaalit ja kierrätys kasvattavat resurssitehokkuutta,
älykkäät komponentit ja palvelut astuvat kuvaan. Kolmantena murroskohtana hän
näki julkisen puolen palvelullistumisen
ja hankintojen kehittämisen: dynamiikka muuttuu kun julkiset toimijoista
tulee palveluntuottajia, koulutus muuttuu, yliopistot pyrkivät kansainväliselle
tasolle, kansainvälinen koulutus lisääntyy, tuottavuusvaje saattaisi ratketa
yksin hankintoja tehostamalla, innovaation tukeminen ja kaupalliset mallit
avainasemassa.
Ajan pensseli
Ja vielä lopuksi kunnianosoitus kaikkien aikojen
tervaskannolle, Antero Kalliolle. Kun häneen törmäsin porvariston salin
puolella huudahti hän iloisesti: ”Siinä tulee Kokemäen asemapäällikön pojan
poika – menikö oikein?” Oikein se tietysti meni, olihan kysymyksessä Antero Kallio.
Suomalaisen rakentamisen elävä ikoni. Sitten kertoi hän isoisästään,
senaattorista joka aikanaan sai rautatien menemään Kokemäen kautta Huittisten
sijaan. Tämän seminaarin muistot näyttävät pyyhkivän aikaa suurella
pensselillä.
Kaima ottaa tuossa esille tuon Tampellan tunnelin ja sen kustannukset ja vertailee niitä Tukholman tunneleitten kustannuksiin ja yleensäkin. Tampellan tunnelin kilometrihintaa 80 milj. euroa/ km kaima pitää halpana. Sehän on räkä hinta ehjään kallioon louhitusta tunnelista. Nythän on niin, että hankkeen kokonaitavoitehinta on muistaakseni 185 milj. euroa ja pituus 2,3 milj.euroa.
VastaaPoistaTähän hintaan kuuluu paljon muutakin kuin varsinaisen kallioon louhittu tunnelin hinta.
Mm. liittymäjärjestelyt molemmissa päissä. Kyseessähän on km-hinta koko hankkeelle, ei vain tunnelille.
Yleensäkin on vaarallista vertailla tunneleitten km-hintoja ja vielä vaarallisempia, jos aletaan verrata niitä koko Euroopanlaajuisesti. Jokainen tunneli on oma yksilönsä. Kallion ja maaperänlaatu vaihtelee paljon jo suomessakin puhumattakaan koko euroopasta. Muistan aikoinaan, kun 20 vuotta sitten espanjalaiset kysyivät tarjotessaan Lahdentien elinkaarimallin tarjousvaiheessa, kuinka iso kaivinkone pitää olla, että kallio irtoaa maasta koneella. Myös tunnelin pituudella on merkityksensä, koska lyhkäsempään tunneliin varustelu on huomattavasti kalliimpaa kilometria kohti kuin pitempään.
Karkea arvio on myös , että betonitunneli maksaa noin tuplasti verrattuna kalliotunneliin. Huomattavaa on myös, että työnaikaiset liikennejärjestelyt maksaa maltaita kaupunkialueilla, esim . Vallikalliossa ja varsinkin Keilaniemen tulevassa tunnelissa. Kaupunkirakenteessa tunnelit maksaa maltaita varsinkin betonitunneleina toteutettaessa, joten esim. Tukholman länkkenien tunnelien rakentamiskustannuksista ei voida puhua edes samana päivänäkään.
Tampereen tunnelipäätös saatiin viime tipassa siinä mielessä, että mikäli sen toteuttaminen olisi vielä viivästynyt, niin valtio olisi vetänyt siitä kustannusosuutensa pois tai ainakin alentanut sitä huomattavsti. Nykyäänhän valtio antaa vain lämmintä kättä tällaisiin vastaaviin hankkeisiin ja jopa vaatii kaupunkeja vastaamaan niitten käyttö-ja kunnossapitokustannuksistakin.
Vallikalliokin saatiin käyntiin vuonna 2008, mutta vasta kun espoo suostui maksamaan siitä 39% aiemman sovitun 23% sijasta.
Todettakoon myös, että samalla periaatteella laskemalla kuin kaima teki Vallikallion km-hinta oli 180 milj. euroa/ km. Tässä suuruusluokassa pyörii myös Keilaniemen tulevan tunnelin kilometrihinta.
Summa summarum. Tunnelien km-hintojen vertailu on aina vaarallista, varsinin jos erotella kallio ja betonitunneleitten hintoja.
Pentti Sirola
Eläkeläinen