keskiviikko 4. marraskuuta 2015

Virheet kostautuvat, kansat marssilla

Syyrian arabikadusta lähti liikkeelle aivan arvaamaton ja Euroopalle kohtalokas kansainvaellus. Asiaa oli pohjustettu Irakin salamasodalla Saddam Husseinin kukistamiseksi ja Libyan salamasodalla Muammar Gaddafin kukistamiseksi. Nämä kaksi itsevaltiuden sokeuttamaa miestä olivat paras tae länsivaltojen suojelemiseksi hallitsemattomien sisällissotien ja niiden mahdollistamien kansainvaellusten seurauksilta. Molemmat maat olivat rikkaita öljyntuottajia. Kansalaisilla oli hyvä olla ja kiihkoislam oli estetty. Nuoret pääsivät opiskelemaan kansainvälisiin yliopistoihin – ainakin vähän. Tai ei nyt sentään, olihan noissa maissa vapaa sana kielletty. Poliittiset vastustajat eliminoitiin armotta. Mitään länsimaista demokratiaa muistuttavaa järjestelmää ei ollut olemassa. Nepotismi oli luonnollinen asia. Hallitsijat nauttivat jumalallista kunnioitusta – ja nauttivat siitä todella. Libyalaiset kansanmiehet olivat näkevinään kuussa johtajansa ilmiselvän kuvan. Saddam rakennutti valtavaa palatsia, jonka symbolismi kohosi jumalalliseen korkeuteen. PS. Mekin olimme tekemässä tuhon temppeliin omaa ehdotustamme. Tiedämme siis mistä puhumme.

Ennakkoviisaus on huomattavasti vaikeampaa kuin jälkiviisaus. Nyt olemme jälkiviisaita. Mutta jokin kummastuttaa.  Täytyyhän olla niin, että maailman viisaimmat miehet ovat suunnittelemassa asioita silloin kun Naton ryydittämät kansakunnat ryhtyvät sotaan. Riskianalyysin luulisi olevan sodankäynnin yksi sisäänrakennettu toimintatapa. Vaikuttaa silti että riskianalyysi on jäänyt useimmiten tekemättä. Se jäi Hitleriltä tekemättä, mutta niin se jäi tekemättä myös Vietnamin sodan aloittaneilta Eisenhowerilta ja Kennedyltä, Afganistaniin Leonid Brežnev taisi myös uskoa väärin, puhumattakaan isä ja poika Bushista, niin riskianalyysi  jäi tekemättä myös Barack Obamalta ja Ranskan Sarkozylta. Luetteloa voisi jatkaa...

Arabikevät ja virheelliset arviot demokratian kotouttamisesta heimoyhteiskuntiin ovat myötävaikuttaneet nykykatastrofiin, ehkä Tunisian pientä toivonkipinää lukuun ottamatta. Kansat ovat lähteneet liikkeelle. Me olemme nyt osa maailmaa ja köyhyyden jakamisen prosessia. Kysymys: onko se prosessi joka tapauksessa väistämätön?

Yarmouk, palestiinalaisten pakolaisleiri Damaskoksen läheisyydessä on 150000 ihmisen epätoivoinen asuinpaikka. Tämä leiri on taistellut Syyrian hallituksen eli Bašar al-Assadin puolella ja vastaan ja myös joutunut ISIS-joukkojen valtaamaksi. Ollaan kolmen tulen välissä. Asukkaat yrittävät paeta. Minne? He eivät ole niitä, jotka kykenevät lähtemään marssille. He liikkuvat ilman kenenkään tukea ei kenenkään maalla. Heistä ei ole meille harmia.

Ruotsalaiset uskovat meidän velvollisuuteemme auttaa. Heidän mielestään autamme sillä myös itseämme - ennen pitkää..

Meidät yllätettiin
Suomeen on saapunut totuttuun nähden valtaisa pakolaisvirta. Tarkkaan sanottuna pakolaisia on saapunut viimeisten kuukausien aikana 25000 henkeä. Parhaimpina päivinä Haaparannasta Tornioon saapui lähes 1000 henkeä päivässä. Yhteensä Suomesta anoi turvapaikkaa syyskuussa 11000 henkeä. Vuoden aikana, syyskuun loppuun mennessä Suomesta anoi turvapaikkaa 17900 henkeä. Lokakuussa määrä on saattanut olla seitsemän tuhatta ja koko vuoden saldoksi saamme ehkä 35000.  Ruotsiin saapui lokakuussa 39000 turvapaikan hakijaa ja koko vuoden saldoksi tullee 170000 henkeä.  

Onhan tämä hätkähdyttävää. Yhtäkkiä ja yllättäen! Eikö meillä ole mitään kansainvälistä tiedustelua? Olisihan tämä ilmiö nyt pitänyt jo muutamaa viikkoa ennakkoon pitänyt havaita. Vasta Torniossa!

Suomeen matkanneista 69 % on irakilaisia, 10 % somaleja, 5 % afgaaneja, 2 % syyrialaisia. Suuri osuus on myös albanialaisia. Heitä on 4 %. Pakolaisten matka oli alkanut Turkista. Suurimmat pakolaisleirit Turkissa ovat Syyrian raja-alueilla. Pakolaisia on leireissä ehkä puolet kahdesta miljoonasta. Nyt EU yrittää käydä kauppaa Turkin kanssa pakolaisten pidättelemisestä alueellaan. Tähän asti on taatusti ollut työntöä ulospäin turkkilaisten toimesta. Ymmärrän sen täysin.  Silti, Turkki ei suinkaan ole suhteellisesti suurimman taakan kantaja. Vuoden 2014 lopussa Turkin suhteellinen pakolaismäärä oli 21 pakolaista 1000 asukasta kohti. Libanonissa oli 232 pakolaista 1000 asukasta kohti. Jordanian vastaava luku oli 87. Ruotsissa heitä oli vuoden alussa 15 henkeä 1000 asukasta kohti. Suomessa on tällä hetkellä, ryntäyksen jälkeen 6 turvapaikan hakijaa 1000 asukasta kohti. Ruotsissa on turvapaikan hakijoita suhteellisesti ottaen nelinkertainen määrä.

Pakolaisten siirtyminen eri maihin on outo ilmiö. Voiko sitä kukaan selittää. Miksi Suomeen saapuvista pakolaisista 69 % on irakilaisia, kun Välimeren ylittävistä pakolaista heitä on vain 3 %. Käytännöllisesti katsoen kaikki irakilaiset tulevat Suomeen. Syyrialaiset taas tuntuvat tietoisesti välttävän Suomea. Somaleja oli Välimeren ylittäneistä 1 %, Suomeen tulleista 10 %.

Turkin rannikolta pakolaisvirrat ylittivät Aegean meren ja saapuvat venebisnestä harrastavien salakuljettajien ryöstäminä Lesboksen, Samoksen tai Kos’in saarille Kreikkaan. Lesboksessa on asukkaita 80000, Samoksella 33000 ja Kosilla 30000. Etäisyys Turkin rannikolta on samassa järjestyksessä 11 km, 1,6 km ja 5 km. Saarilla siirtoa odottavien pakolaisten määrä on ajoittain ylittänyt asukasmäärän. Matka, josta normaalilla laivalla maksetaan parikymmentä euroa, maksaa kumiveneissä toista tuhatta euroa.  Lokakuussa saarien kautta tuli 200000 pakolaista. Lokakuun lopussa päivittäinen pakolaismäärä oli 10000 henkeä. Saarien kautta on kulkenut 620000 pakolaista vuoden 2015 aikana, marraskuun alkuun mennessä. Italiaan saapuneita oli 140000.

Turkin suuret pakolaisleirit sijaitsevat Syyrian rajalla. Sieltä pakolaisten reitit kulkevat Kreikan saarille ja edelleen Ateenaan ja Kavalaan. Tätä reittiä on tänä vuonna käyttänyt yli 600000 pakolaista. Italian Lampedusan reitillä pakolaisia on marraskuun alkuun mennessä ollut 140000. Painopiste on siirtynyt.



Miksi kaikki vähät irakilaiset pakolaiset haluavat tänne?
Kreikasta pakolaisvirrat ovat suuntautuneet Montenegron, Unkarin, Serbian, Slovenian tai Kroatian kautta Saksaan. Saksasta Skandinaviaan on suuntautunut 40 % tulijoista. Syyrialaiset jäivät Tanskaan, Norjaan ja Ruotsiin. Mutta suuri osa irakilaisista jatkoi kohti pohjoista ja Torniota. Suomeen saapuneista 69 % on irakilaisia kun Välimeren ylittäneistä irakilaisten osuus on vain 3 %. Tässä on ihmettelemistä. Välimeren ylitti marraskuun alkuun mennessä 22000 irakilaista. Suomeen saapui marraskuun alkuun mennessä noin 17000 irakilaista. He siis käytännöllisesti katsoen kaikki tulivat tänne. Osa on tietysti vielä matkalla. Euroopan läpi matkustaminen kaikkine viiveineen kestää varmasti kuukauden. Miksi he kaikki tulevat tänne? Ja miksi muita ei juurikaan suuressa määrin tule?
  
Hans Rosling, ruotsalainen maailmanongelmien tilastoselittäjä on tehnyt kaksi mielenkiintoista videota syyrialaisten olinpaikoista ja pakolaisten tavasta liikkua. Ne eivät vaadi paljoa aikaa, mutta kertovat paljon. Klikkaa siis:

Where Are the Syrian Refugees? - Factpod #17



Why refugees do not fly


Tanskalaiset panivat Beirutin lehtiin arabiankieliset anonssit: Älkää tulko meille, teillä tulee menemään huonosti!

Pakka sekaisin?
Olisi ollut parempi saada pakkaa hieman sekoitettua. Nyt yhden kansallisuuden voimakas pakolaiskurjuus tulee aiheuttamaan ongelmia. Joukossa tyhmyys tiivistyy, sanoo suomalainen. Ja irakilaiset ovat kovaa sakkia.  Vanhat arabiystäväni kuvasivat kansanluonteiden eroa seuraavasti: jos tapat äkkipikaistuksissasi egyptiläisen serkun, saat tietysti vihat päällesi, mutta keskustelu muiden serkkujen kanssa, ja syiden syvällinen analysointi, paljastaa molemminpuolista syyllisyyttä, ja lopuksi saat tekosi anteeksi. Mutta jos teet saman teon irakilaisen serkulle sinulla ei ole mitään mahdollisuutta selittää ja selvitä. Kosto on julma ja siekailematon.

Tavan mukaan oli kuitenkin pakko ryhtyä ennustelemaan. Oli pakko yrittää ymmärtää pakolaisten tulvan vaikutusta meidän maamme väestöön kokonaisuutena. Onko se hirvittävän paljon, paljon, vai ainoastaan ei kovin paljon?

Ennuste ilman tieteellistä pohjaa – hatusta
Ensiksi koetin asetella jotenkin järkevän tuntuisia kuluja suhteessa aiempien vuosien väestön kasvuun. Asioita tarkastellaan siis nettoina. Viime vuosina tilanne on mennyt siihen että kantasuomalaisten määrä vähenee vajaalla parilla tuhannella ihmisellä vuodessa. EU 28 -alueelta saapuu lisää väkeä 10000 henkeä vuodessa ja Euroopasta muualta 10000 henkeä vuodessa. Amerikoista ei tänne tule ketään. Afrikkalaisia tapasi tulla ennen tätä invaasiota 2500 henkeä vuodessa, mutta nyt kansainvaellusten aikaan asetin oman ennusteeni lukuun 10000 henkeä vuodessa. Aasialaisten perinteinen nettoluku oli 5000 henkeä. Nyt kuitenkin arvelen senkin lisääntyvän tasolle 10000 henkeä vuodessa. Näillä testiluvuilla päästään sellaiseen arvioon, että suomen väkiluku lisääntyy vuodessa neljälläkymmenellätuhannella. Tästä määrästä puolet taitaisi olla näitä turvapaikkaihmisiä tai köyhyyspakolaisia. Huomattakoon että kantasuomalaisten määrä vähenee jatkuvasti sen 2000 henkeä vuodessa.

Ajatusleikki on sellainen, että Suomi saisi padottua hallitsemattoman maahankävelyn tai maahanpyöräilyn. Pysäytettäisiin nettokasvu tasolle 40000. Siinä tulisi kestävyysvaje mainiosti hoidetuksi.



Tämän arvioin mukaan vuonna 2050 meillä olisi 2 miljoonaa ”ulkomaalaista” tai ”sekasuomalaista”. Afrikkalaisia tai aasialaisia heistä olisi noin puolet. Mitä sitten etnisesti olisivat nämä Euroopasta tulleet?




Mitä tuo tarkoittaisi Suomen minimaalisen ulkomaalaistaustaisen väestön suhteen? Se tarkoittaisi, että nykyinen ulkomaalaistaustainen väestö, joka on 0,5 miljoonaa henkeä, eli 8 % väestöstä kasvaisi vuoteen 2050 mennessä 2 miljoonaan henkeen. Silloin ulkomaalaistaustaisia olisi 27 % väestöstä. Miltä tuntuu? Menikö metsään?

4 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus, kiitos. Hallitsemattomien väestövirtojen lähtöpäässä on energiapolitiikkaa, sotateknologian kokeilua ja historian operaatioita(historiassa ei ole virheitä). Tulopäässä eli Suomessa on nyt tuhansia iPhoneillaan kommunikoivia terveitä miehiä, joilla ei ole töitä. Ei kukaan tosissaan kuvitellut että EU olisi muuta kuin monetaristinen järjestelmä? Ei sen alkuperäisiin motiiveihin kuulunut eri maiden demokratisoiminen, eikä se sitä osaa nytkään. Jean Monnetin sodan jälkeen perustama Euroopan neuvosto (Council of Europe) on ihan eri asia. EU:lla ei ole juuri mitään valmiuksia käsitellä ulkosuhteita. Se lähtöpäästä. Sitten tulopäähän, joka on lähempänä Pentinkin alaa. Saksassa on avattu keskustelua väestövirtojen bisnesmotiiveista. Saksassa on DDR:n jäljiltä valtava käyttämätön purkukelpoinen asuntomassa, joka pitää lyödä rahoiksi. Tämä bisnes meni turvallisuusnäkökohtienkin ohi. Lyhyesti: väestövirrat muuttavat yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun. Miksi en puhu pakolaisista? Olen sen ikäinen, että ole tehnyt töitä jaetussa Euroopassa, rautaesiripun molemmin puolin. Olen nähnyt oikeita pakolasia. Ne joita näen Helsingin keskustassa tonnin puhelimineen ja tennareineen eivät ole heitä. Tämä musta joutsen osuu Suomen kannalta pahaan paikkaan, kun hallitus on historiamme halvaantunein, jos kauniisti sanoo. Kommenttini ei ole analyyttinen? En muista kuka sanoi: kenen silmiin uskoisit, ellet omiisi.

    VastaaPoista
  2. Tuohon pakolaisten outoon maavalintaan on oikeastaan aika ilmeinen syy. Belgiassa havaittiin noin vuosi sitten vastaavanlainen ilmiö, kun yhtäkkiä yli puolet turvapaikanhakijoista oli Irakista Baghdadin alueelta. Belgialaisille selvisi, että tämä ilmiö oli selvässä ajallisessa suhteessa Belgian pakolaisviranomaisten päätökseen katsoa Baghdad vaaralliseksi alueeksi. Luonnollisesti belgialaiset viranomaiset laittoivat tämän arvion nettiin, niin kuin julkiset asiakirjat kuuluu laittaa. Eli päätös oli luettavissa myös Irakissa.

    Belgialaisten viranomaisten arvio siis oli, että tämä tieto oli levinnyt pakolaisten keskuuteen ja tällä perusteella he päättivät hakeutua juuri Belgiaan. Mukana oli varmaan myös ihmisiä, jotka vain väittivät olevansa Baghdadista, mutta näiden määrää ei kannata liioitella: kiinnijäämisen riski kuulustelussa on aika iso, jos ei tunne lainkaan Baghdadia. Selitys on mielestäni uskottava, sillä kaiken järjen mukaan vaaralliselle matkalle lähtevät turvapaikanhakijat varmasti pyrkivät etukäteen selvittämään parhaansa mukaan, minne heidän kannattaa yrittää: nykymaailmassa tieto vain korvaa yhä enenemässä määrin huhut. Myöskin on aivan riittävää, että vain muutamat pakolaiset taikka ihmissalakuljettajat kykenevät hakemaan tiedon suoraan netistä. Heiltä tieto leviää siinä missä huhutkin eteenpäin.

    Oletettavasti Suomenkin kohdalla on käynyt näin, sillä meilläkin turvallisuusarviot julkaistaan netissä, vaikka suomen kieli (tai ruotsin) varmaankin rajoittaa asioiden selville ottamista ainakin jonkin verran. Tämän selityksen puolesta puhuu myös se, että turvapaikan hakijoiden määrä on viime aikoina romahtanut koko lailla sen jälkeen, kun uutisoitiin, että Suomen viranomaiset aikovat arvioida uudestaan Irakin ja Somalian turvallisuustilannetta. Joskin myös lähestyvä talvi odotettavasti vähentää maahanpyrkijöitä hetkellisesti. Mutta vielä ei talvi ole tullut.

    Jos tämä selitys pitää paikkaansa, on helppo ennakoida pakolaiskriisin seuraava vaihe Euroopassa. Väistämätön reaktio on eräänlainen huutokauppa alaspäin, jossa Euroopan maat toisensa jälkeen heikentävät pakolaisten etuisuuksia tai tiukentavat turvapaikkojen myöntämisperusteita. Kun yksi maa tiukentaa linjaansa, pakolaiset pyrkivät muihin maihin, joissa tilanne pahenee ja nämä puolestaan kiristävät omaa politiikkaansa. Kyse on jossain määrin pakosta, sillä isoimpia maita, Saksaa, Ranskaa ja Iso-Britanniaa lukuunottamatta tuskin yksikään yksittäinen unionimaa kestää sitä, että yhtäkkiä valtaosa Välimeren ylittäjistä pyrkisi juuri heidän maahansa. Ilmiö muistuttaisi 30-luvun kauppasotia, jossa kierteenomaisesti valtiot joutuivat suojaamaan vaihtotasettaan tulleja jatkuvasti korottamalla. Lopputuloksena on luultavasti valtava laittomien maahanmuuttajien lauma Euroopassa, jotka pyrkivät elämään parhaansa mukaan, sillä lopulta yksikään maa ei voi tarjota yhtään mitään. Kehityksen voisi nyt pysäyttää vain Unioinin yhteinen pakolaispolitiikka, olkoon se löysää tai kireää. Ja voihan tilannetta koittaa hoitaa jälkeenpäinkin, mihin luultavimmin mennään: eli romahduksen jälkeen asiaa ryhdytään hoitamaan Unionin tasolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja koska tällaiset väitteet on syytä jotenkin lähteistää, niin näin vielä jälkikäteen: juttu Belgian pakolaisviranomaisten havainnoista löytyy täältä: http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/202126-pakolaisaallon-liftarit ja alkuperäislähteenä on siis Belgialaisen sanomalehden juttu: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150904_01851371

      Poista
    2. Kiitos lisätiedoista. Näyttää tosin muuallakin olevan sama tilanne kuin Suomessa: ei näytä olevan minkäänlaista tiedustelua, joka mahdollistaisi "vastaoffensiivit" tanskalaisten tapaan, Onhan Suomi some-viestiinnän luvattu maa, joten pilvitoimintaa luulisi löytyvän. Vai onko se eettisesti kiellettyä? Onko se suorastaan rasismia? Nämä käsitteet ovat alkaneet hämärtyä. Itse kullakin, ainakin minulla.

      Poista