Kulunut seminaariviikko oli aivan erinomainen. Siihen
sisältyi myös odottamaton yllätys. Yllätys ei ollut mikään ennenkuulumaton
tieto tai järkyttävä uutinen. Yllätys ei ollut myöskään bulevardikaavan
hyllytys tai pisaran tyrmäys. Yllätys oli Laiturilla pidetyn paneelin kuulijoiden
ikä. Olin nimittäin pitkästä aikaa tilaisuudessa, jossa kuuntelijoiden
keski-ikä oli karkean arvion mukaan hieman yli 20 vuotta. Panelistien keski-ikä
oli täysin samaa luokkaa kuulijoiden iän kanssa. Yksi 81-vuotias ei pystynyt
keski-ikää jallittamaan. Eikä kaksikaan, sillä ilmestyihän Laiturille ystäväni
Arto Salmela, ansioitunut joka paikan seminaariluuta. Yleisön keski-ikä
pysytteli meistä kahdesta huolimatta lähellä 20 vuotta. Muita tilaisuuden ikäjääriä
olivat paneeliin osallistunut Anni Sinnemäki ja lisää kaupunkia tahtova Mikko
Särelä. Taitavat molemmat olla siinä vähän päälle 40 nurkilla.
Leikkauspiste
Seminaarin käyttövoimana oli nuorten
kansalaisaktiivisuus. Seminaari
oli englanninkielinen, sisällöltään: "How can and do citizens participate
in the building of their city?" Seminaaritiedotteessa kysyttiin: ”Mitä
tapahtuu kansalaisyhteiskunnan ja kaupunkisuunnittelun leikkauspisteessä
silloin, kun suunnittelu ja todellisuus eivät kohtaa? Mielenkiintoinen kysymys!
Joskin vaikeaselkoinen! Missä tuo leikkauspiste oikeastaan majailee ja missä
tuo suunnittelun ja todelliosuuden kohtaaminen saattaisi tapahtua?
IN TRANSIT
–projektin tarkoituksena on edistää yhteistuotantoa sekä oman kotikaupungin
kehittämistä ja luoda verkostoja Ruotsin, Norjan, Suomen, Tanskan,
Englannin, Skotlannin, Irlannin ja Hollannin kansalaisaktivistien kesken. Eri
maiden projekteja ja yhteisiä tapaamisia seurataan blogissa www.goethe.de/intransit.
Vanhakantaisen kuulijan mielenkiintoa herättävät nuo
erilaiset yhteisöt. Ovatko ne jotenkin etabloituneita vai ovatko ne
talonvaltaaja-anarkisteja? Mikä on xxx-liikkeen suhde xxx-asukasyhdistykseen?
Miksi ne eivät ole yksi ja sama? No, pitipä tehdä itselle pikaekskursio näiden
poppoiden nettisivuille. Onneksi Liisalla on FaceBook, siellähän nämä nuorten
ideoimat yhteisöt toimivat ja ilosanomaansa julistavat.
Yhteismaa
sanoo: ”Olemme erikoistuneet yhteisölliseen kaupunkikulttuuriin paitsi
käytännössä, myös teoriassa. Käymme luennoimassa ja pitämässä esityksiä sekä
työpajoja yhteisöllisestä tekemisestä sekä sosiaalisen median hyödyntämisestä.”
Vielä Yhteismaa sanoo: ”Erikoisalojamme ovat kansanliikkeet, sosiaalinen media,
yhteisöllinen palvelumuotoilu, yhteisömanagerointi, sisältömarkkinointi sekä
se, miten sinä voit käyttää näitä hyödyksesi.” Jännittävää! Vaikuttaa
jonkinlaiselta bisneksenteolta tuo managerointi yms. markkinointi. Tustustu: http://yhteismaa.fi/?portfolio=373
Yhteismaan
vauhdikasta kuvastoa. Kyllähän tuossa joukossa vanhakin viihtyisi.
Arabianrannan Toukolan ja Vanhankaupungin kulttuuri- ja
kaupunginosayhdistys Artova
vaikuttaa hyvinkin aktiiviselta. Heillä on filmifestivaaleja, luontoa,
liikuntaa, mehiläisenhoitoa, ja paljon muuta. He ovat kehittäneet ArtovaMallin, joka selvittää: ”Kuinka itseohjautuvat
ja omaehtoiset projektit toimivat? Mikä tekee niistä onnistuneita – lopputulos
vai nautinto tekemisestä? Kuinka katkeruus ja uupuminen muutetaan nautinnoksi?”
Tuo oli kiva kysymys – lopputulos vai nautinto tekemisestä?
Arabianrantalaisilla näyttää olevan myös monipuolinen paikallislehti ”Kuohu”.
Arabianrannan,
Toukolan ja Vanhankaupungin paikallislehti kertoo järjestäytyneestä
aktivismista. Kunhan ettette vain niin paljon etabloidu, että muututte yimbyista
nimbyiksi.
Oranssi
puolestaan kysyy: ”Kenellä on oikeus kaupunkiin ja kenen ehdoilla kaupunkia
rakennetaan? Mitä kaupunkilaiset voivat itse tehdä? Miten nuoret voivat itse
toimia? Onko kaupungissa tilaa myös vaihtoehtoiselle toiminnalle?” Me varmaan
muistamme Oranssin talonvaltausliikkeenä. Olipa minullakin sukulaispoikia
valtaajien joukossa. Anni Sinnemäki pääsi myös seminaarissa kehaisemaan, että
juuri hän keksi nimen ”oranssi”. Nyt Oranssi näyttää etabloituneelta. Heillä on
vuonna 2014 perustettu kulttuurikeskus Suvilahdessa. Oranssilla on myös
asuntoyhtiö, joka tarjoaa ”kohtuuhintaista, ympäristön huomioonottavaa sekä
yhteisöllistä asumista”.
Oranssin värikästä
tapahtumamainintaa: http://www.oranssi.net/
Kallio-liikkeen nuorta
aktiviteettia edusti seminaarissa Laura
Kontiola. Kallio-liike haluaa näyttää asukasyhdistyksenä etabloituneelle Kallio
seuralle kaapin paikan. Kallio-liikkeen FB-sivuilla sanotaan Kalliossa asuvan
äänekkäitä nimbyjä: ”Siis niitä tyyppejä, jotka eivät haluaisi oikeastaan
mitään eivätkä ketään lähiympäristöönsä. Nimby valittaa leipäjonoista,
terasseilta kantautuvasta metelistä, vastaanottokeskuksista, baareista,
kodittomien asuntoloista, kaupunkifestivaaleista, graffiteista ja
neulanvaihtopisteistä. Häiriöistä. Kalliossa.” Kallio-liike on toista maata:
”Kalliossa ja sen liepeillä asuu, työskentelee ja viihtyy valtava määrä
ihmisiä, meitä, jotka itse asiassa pidämme baareista, terasseista ja
kaupunkifestivaaleista - eikä meitä häiritse leipäjonot, vastaanottokeskukset,
graffitit tai kodittomien asuntolat niiden lomassa. Oletko sinä yksi meistä?”
Mummoenergian väitettiin
pyyhkineen pöytää Kallio-liikkeellä! Vanhuksia ärsyttää some-painotteisuus.
Hauskaa, että tällaista keskustelua syntyy. Siinä me vanhatkin saamme oman paikkamme. Tutki
Kallio-liikettä: https://www.facebook.com/kallioliike/
”Den övergripande
visionen med Mitt127 är: Främja ungdomarnas delaktighet Att öka
kultur och idrottsutbudet i skärholmen Att öka stoltheten och tryggheten hos de
boende i stadsdelen.”
Kansainvälinen yhtestyö kiinnostaa, siitä voi oppia. Muistan
nuoruusvuosien opintomatkat läntiseen naapuriin. Tukholman lähiöt kiinnostivat
kompaktikaupungin kannattajaa. Oli saatava lisää kaupunkia! Eräs kiintoisa kohde
oli Skärholmen. Nyt Skärholmen on yksi Tukholman monikulttuurisin lähiö. Siellä
asuvista 90 % on taustaltaan maanhanmuuttajia. Siellä toimii yhteisöllisyyttä
kehittävä Mitt127.
Kannelmäki-liike
sai innoituksensa Kallio-liikkeestä. Nettisivuilta löydän vanhan hyvän työtoverini
Kimmo Röngän tarinaa Kannelmäki-liikkeen perustamisesta: ”Olemme Töölön ja
Kallion maalaisserkku. Kannelmäki on sekä stadia että landea, koska tämä on
Helsingin reuna-aluetta. Kannelmäki tarvitsee oman liikkeen, jotta suuren
kaupunginosan asukkaiden taidot ja ideat saadaan yhteiseen käyttöön”. Kannelmäessä on jo virinnyt useita
erilaisia tapahtumia, kuten siivouspäiviä, puistokirpputoreja ja
ravintolapäiviä. Näin kertoi Kannelmäki-liikkeen virkeä edustaja Maija Fast.
Minä ja Kannelmäki
Minulle Kannelmäki on lähilähiö. Aikanaan hiihtelin
Kannelmäen metsissä Martinlaakson radan linjausta tutkimassa. Sittemmin vietin
siellä erään pyöräilyiltapäivän - vuosi tai pari sitten. Siellä tapahtui
hauskaa. Kuuntelin siellä konserttia. Kirjoitin siitä blogin http://penttimurole.blogspot.fi/2013/05/1990-luku-muotia-ja-suunnittelua.html
Mutta sinä kesäisenä päivänä pyöräillessä Kannelmäen tunnelma oli juuri jotain
sellaista kuin voisi noiden nuorten toivovan? Silloin ainakin viihtyivät nuoret
sekä vanhat. Siis laitanpa sen jutun pätkän tähän:
Pohjois-Haagasta ja Kannelmäestä syntyi kohtuullisesti
vaihtelevaa kaupunkia. Esko Kahrin
dominokorttelit kiehtovat mittakaavallaan. Erityisen kokoava on Kannelmäen
tori, jonka laidalla seisoo Pekka Salmisen
Kanneltalo. Tori on kalteva ja epämääräinen, mutta kuitenkin uusien
toriaukioiden parhaimmistoa. Pyöräilen kohti Kannelmäen toria. Näen aseman, se
on melkoisen murheellista nähtävää. Talo tuntuu hajoavan paikalleen. Soitanto
pysäyttää minut torin laidalla, R-kioskin edessä. Tai ei soitanto vaan
rockabillyblues-konsertti. Torin
aurinkoisella laidalla, metallipenkeillä, roskapyttyjen välissä on
konserttilava. Esiintyjien karisma hurmaa. Toinen nuorempi t-paidassa ja
kauhtuneissa clamdigger-polvihousuissa on varsinainen maestro. Hän vetää mahtavan She’s A Go-Er:in ”Well, I think
that I should tell you she’s a go-er, and when she goes she won’t come back no
more, There ain’t nothing like it when you’ve got her all alone, And there’s
not anything that can replace her when she’s gone.” Toinen
vanhempi on hienostunut, perfektionisti. Hän on pukeutunut tummansinisiin
farkkuihin ja pitkähihaiseen punaiseen paitaan. Hän vetää Elvistä. Hän toistaa
jatkuvasti samaa pätkää. Jokaisella kerralla siinä on oma intonaationsa. Outoa,
mieshän on perfektionisti. Miten tuo irtoaa? Maestro käy pummaamassa tupakan
tyylikkäältä herralta. Herra hätistelee vaimonsa ostoksille. Ilmeinen fani.
Maestro saapuu penkille levein askelin, itsetunto uhkuu. Jalat hieman horjuvat.
Kaunis mustalaisnainen kulkee ohi. Hän ei vilkaisekaan soittajiin. Joku heittää
jalankulkusillalta perfektionistia perunalla. ”Tapan sen, kuka se oli?” Maestro
aloittaa. Perfektionisti penää perunanheittäjää, mutta rauhoittuu.
Mustalaisnainen tulee takaisin. Korut kiiltelevät.
Lantio keinuu. Maestro: ”The Twentieth Century is Almost Over”. Nuoret
istuvat kukka-altaan reunalla. Tyttöjä ja poikia. Spurgu tulee paikalle. Hänellä on vain kaksi
euroa. Torimyyjä on poistumassa. Mies saa pussillisen perunoita. Hän on
lähdössä tapaamaan uutta internetistä kohtaamaansa naisystävää. Pullot
kilisevät. Vanha nainen jähmettyy kuuntelemaan. Maestro lopettaa. Nuoret
taputtavat.
Johny Cash YouTube
Aina viisastuu – neljäs
sektori
Juuri opin, että nykyaikainen kaupunkiaktivismi, juuri
tämän seminaarin nuorisoaktivismi, kulkeekin nimellä ”neljäs sektori”.
Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitos suorittaa tutkimusta
kansalaisvaikuttamisesta. Neljäs sektori, someryhmät, ruokaosuuskunnat,
ravintolapäivät, kaupunkiliikkeet ja naapuriavun muodot, niiden uskotaan
sivuuttavan kolmannen sektorin, eli asukasyhdistystoiminnan järjestömuotoisena.
Tutkimusta johtaa dosentti Pasi Mäenpää. ”Tutkimusta
motivoi tulevaisuudenvisio siitä, miten kaupunkilaisten omaehtoinen toiminta ja itseorganisoituminen ottavat vähitellen
edustuksellisen demokratian, virkamiestyön ja asiantuntijavallan tehtäviä ja
asemaa yhteiskunnassa.”
Tämä kuva on napattu dosentti Pasi Mäenpään luentoaineistosta. Hän johtaa tutkimusta neljännen sektorin kaupunkiaktivismista. Tutustu: www.facebook.com/groups/kaupunkiaktivismi
Pojasta polvi pahenee
Onpa jännittävää! sanoo ihminen, joka ei ole koskaan
osallistunut oman kotialueensa asukasyhdistystoimintaan. Minkä kyvyn Pakila-seura
on minussa menettänytkään? Isäni oli sentään Pakinkylän palopäällikkö ja
Sähköosuuskunnan puheenjohtaja. Pojasta polvi pahenee.
Vapaapalokunta-aate
oli aikanaan asukastoimintaa parhaimmillaan – ja on vieläkin. Isäni oli
Pakinkylän VPK:n päällikkö. Tässä kuvassa hän on ylpeänä joukkonsa edessä
Palokunnanmäellä. Nykyään kutsuvat paikkaa Patterinmäeksi. Mutta onpa hieno
punainen palokunnantalokin kuivaustorneineen korvautunut rivitaloilla. Uudempi
palokunnantalo Pakilantien varrella näyttää varastolta tai autoverstaalta –
sääli. Palokunnantalo ja kirkko ovat monen tuppukylän arvorakennuksia ja kylän kaunistuksia, Pakilassa on vain kirkko.
Hyvä katsaus kaikenlaiseen toimintaan. Mahtipontiset sanonnat kuten "kenellä' oikeus", "kenen ehdoilla" ja "erikoistuneet yhteisölliseen kaupunkikulttuurin" liikkuvat pateettisuuden ja paatoksen rajapinnalla. Tuovat mieleen 60-luvun lopun retoriikat kuten "kenen joukossa seisot". En kenenkään - olen saanut siitä ajat sitten tarpeekseni. Olenpahan vain helsinkiläinen YIMFY = Yes in My Front Yardisti. Kunhan käyttäytyvät kaupunkilaisittain eli sulkevat portit, kunnostavat pihoja, eivät runno autoilla fillareita, molyä rapussa ja niin edespäin.
VastaaPoista