Julkinen valaistus on minua aina kiinnostanut ja joskus
suututtanut. Kiinnostanut siksi että vuosien mittaan jouduimme niin vahvasti
mukaan valaistussuunnitteluun ja suututtanut siksi että julkisten tilojen
valaistuksesta on viime vuosina tullut suorastaan villiintynyttä ilottelua. Nyt
pääsin mukaan oman firman iloisten tyttöjen masinoimalle iltakierrokselle. Nyt
tutkittiin erityisesti muistomerkkien valaistusta. Kierros liittyi Helsingissä
pidettyyn kansainväliseen valaistuskongressiin. Tai oli kongressiosanottajia
varten suunniteltu, mutta nyt tarjottiin omille työkavereille. Oppaina toimivat
Sirpa Laitinen, Mari Siikonen ja Pia Salmi, kaikki taiteen maistereita ja
armoitettuja valodisainareita.
Tämä kierros sopii
testatusti myös lapsiperheille. Illan hämärässä monumenttikierros on kuin pieni
seikkailu. Kävelymatkan varrella on Helsingin palvelutarjontaa parhaasta
päästä. Tutustuminen monumenttien ”tuoteselostukseen” ennen retkeä avaa tilaa
mielikuvitukselle.
Toivomus: ei
pilarikorostuksia!
Meidän oma kierroksemme alkoi keskeltä Senaatintoria.
Siinä kokoonnuimme. Tutkimme Aleksanteri ll:n patsasta ja keskustelimme
tulevasta torin yleisvalaistuksesta. Silloin säikähdin. Joku kertoi
valaistuksen olevan suunnitteilla. Kerrotaan että suunnittelijalla on tarkoitus
korostaa rakennusten pilareita. Ei, ei, ei! Ei mitään korostusta vain hillityn
harmonista valoa. Tallinnassa, tai vaikkapa Pietarissa olen törmännyt
karmeisiin pilastereita korostaviin valokeiloihin. Enkä vain Tallinnassa tai
Pietarissa. Kaikkialla missä valaisinkauppiaat ovat päässeet tarjoamaan
valoaparaateillaan elähdyttävän leimuavia pilarinkorostuksia. Niitä vihaan ja
ajattelen Firenzen räystäiden alta julkisivuille hellästi valuvia valoverhoja.
Hups! Kierros alkaa ja mietteet on paras unohtaa. Ensimmäisenä marssimme
Säätytalolle.
Wikström voitti kilpailun,
Bobrikov yritti se vesittää
Säätytalon päätykolmiossa on mahtavan eläväinen veistos.
Nuori, vasta 29-vuotias Emil Wikström voitti päätykolmion veistoksesta
järjestetyn kilpailun ehdotuksellaan ”Suomen kansan kehitys taistelun ja työn
kautta ensimmäisille valtiopäivillensä saakka 1809”. Nimen byrokraattisuus ei
tee oikeutta veistoksen tapahtumarikkaudelle. Tuo Suomen mitoiltaan suurin ja
massiivisin veistos valmistui pronssivalua myöten Pariisissa vuosisadan
vaihteessa. Kenraalikuvernööri Bobrikov ei pitänyt teoksesta, se ei sopinut
alkavan sortokauden ideologiaan. Hän ei kuitenkaan voinut monumentin
pystyttämistä estää, koska keisari Aleksanteri lll oli jo hankkeen hyväksynyt.
Vihkiäistilaisuudessakin olivat läsnä vain Säätytalon arkkitehti Gustav
Nyström, veistäjä Emil Wiström sekä säätyjen pankkivaltuusmiehet ja
veistostoimikunnan jäsenet.
Säätytalo on
kauniisti valaistu. (Kuva: Misal Oy). Valaistus vastaa juuri sitä hellävaraisuutta jota kaipaan.
Päätykolmion monumentin valaistus jatkaa samaa linjaa. Valossa on keskushahmona
keisari Aleksanteri l, ympärillään säätyjen puheenjohtajat, torvensoittajat
sekä allegorisina hahmoina vasemmalla: Kanteleensoittaja, Ensiopetus,
Maanviljelys, Kauppa, Teollisuus, Tiede ja Taide, ne edustavat Suomen kansan kehitystä työn kautta ja oikean päädyn
hahmot: Sota, Sovinto ja Kohti parempaa tulevaisuutta, ne edustavat Suomen
kansan kehitystä taistelun kautta.
Siis työ ja taistelu silloin – mitä nyt?
Monumentin valaistus
on toteutettu hienovaraisella ja kauniilla tavalla. Kadun vastakkaisella
puolella on valaisinpylväisiin kiinnitettynä 6 Misal - valaisinta. Ne
valaisevat julkisivun ja patsaan 26 hahmoa elävällä, mutta samalla hyvin
näkymättömällä tavalla.
Täyskäännös
Nyt käännämme selkämme Säätytalolle ja katsomme Suomen
Pankin taloa. Säätytalo valmistui vuonna 1891 Gustav Nyströmin suunnittelemana,
Suomen Pankin talo vuonna 1883 pietarilaissaksalaisen Ludwig Bohnstedtin suunnittelemana,
arkkitehtuurikilpailun jälkeen, mutta ei ilman kovaa arkkitehtien
valtataistelua. Suomen Pankin edessä näemme J. V. Snellmanin istuvan hahmon.
Hän istuu pronssiin valettuna pomminsirpaleiden repimällä graniittijalustalla –
ikään kuin kaapin päällä. Valo leviää kauniin armahtavalla tavalla
pronssipatsaan vihreänmustalle pinnalle. Snellman olikin 1800-luvulta lähtien ollut
kansakunnan kaapin päällä, ja hänen kuvansa on koristanut niin pastillirasioita
kuin seteleitäkin. Itse asiassa Snellman oli ensimmäinen suomalainen henkilö,
jonka kuva painettiin seteliin. Se on meikäläisenkin muistissa oleva ”snellu”,
mallia 1939-1955. Tosin tuon kokoista rahaa ei koskaan omaan käteeni joutunut,
kunhan näköetäisyydelle. Snellmanin patsashanke ei edennyt kaikkien toivomalla
tavalla. Eduskunnassa keskusteltiin Suomen pankin varojen käytöstä. Sanottiin
että enemmistö ”tietämättömästä kansasta” paheksuisi varojen uhraamista ”kuolleeseen ja
kylmään graniittimöhkäleeseen”. Sanottiin vielä että patsas on Snellmanille
”liian laiha ja sangen vaillinainen kunnianosoitus”. Sen sijaan olisi pitänyt
painaa kansalle Snellmanin kirjoituksia huokeina versioina. Olihan Snellman ”markan
isä”, ”kansallinen herättäjä”, ”sanan mies” ja ”kansansoturi”. Jotkut
patsastoimikunnassa halusivat Snellmania kuvattavan seppänä. Yksi ehdotus
kilpailuun tulikin nimimerkillä: ”Kansanvallan valtaseppä Suomen valtion
sepitti”.
Emil Wikström sai kilpailun
jälkeen tehtäväkseen myös J V Snellmanin muistomerkin kadun vastakkaisella
puolella. Se valettiin pronssiin Kööpenhaminassa. Patsas valmistui vuonna 1916,
mutta vapaussodan melskeessä patsaan pystytys viivästyi ja se paljastettiin
vasta vuonna 1924. Eliel Saarinen auttoi Wikströmiä patsaan jalustan ja
portaikon suunnittelussa. Patsaan jalustassa olevat pomminsirpaleiden jäljet
syntyivät helmikuun 28 päivänä vuonna 1944. Helsinkiä pommitti tuona yönä 896
konetta. Pommeja pudotettiin yhteensä yli 5000 kappaletta, tehokkaan
ilmatorjunnan ansiosta varsinaiseen kaupunkiin osui vain 290 pommia. Ne tekivät
kuitenkin tuhoansa esimerkiksi Suomen pankin rakennuksessa ja samalla
vaurioittivat tätä patsasta. (Kuva Misal Oy).
Tässä patsas paljastetaan:
Tässä patsas paljastetaan:
Kyllä kai tuon lehtimiehen,
yläalkeiskoulun rehtorin, yliopistoprofessorin, senaattorin ja vielä aateloidun
herrasmiehen täytyi olla myös jotenkin rakastettu, ei kai yrmeitä hahmoja karkkipaperiin
painettaisi. Aarne Karjalainen, graafikko Suomen Pankissa suunnitteli tuon
snellun. Samaan aikaan samassa työpaikassa oli graafikkona myös ”Ham”, Signe
Hammarsten, Tove Janssonin äiti, mutta, häneen palaamme vielä Espan
monumenteissa. Muuten HAM, mikä se on? Sehän näyttää olevan Helsingin
taidemuseon uusi nimi. Signe siis joutui luovuttamaan kunniakkaan
kutsumanimensä kunniakkaaseen tarkoitukseen. Ei kai siitä mitään haittaakaan
voi olla.
Kohti sarastusta
Seuraavaksi askeleemme suuntautuvat muutaman kymmenen
metrin päähän Rauhankadun ja Unioninkadun kulmaan. Siellä kohtaamme
häikäistyneen naishahmon. Nyt kun on ilta ja pimeää tuo häikäistyminen ja
silmien suojaaminen käsin ei voi johtua auringon sarastuksesta, vaikka teoksen
toinen nimi onkin ”Sarastus”. Sen täytyy johtua valaistuksesta. Mutta nämä
uudet valaisimet eivät häikäise. Niin sanovat. No, ei sitten siitäkään. Väinö
Aaltonen teki tämän pronssiveistoksen vuonna 1956. Siihen ei sisältynyt
suurempaa dramatiikkaa. Suomen pankki tilasi veistoksen akateemikolta ja sillä
siisti. Hieman oudoksuttavat nuo kaksi nimeä. Toinen nimi oli "Nuori tyttö
ja lupaus".
Hauskan vauhdikasta
tuossa teoksessa ovat hahmon varjokuvat seinällä. Hieman tosin hämmästyttää,
eikö valvontavideokameraa olisi saatu jotenkin sijoitettua muualle. Nyt se on
kummallinen osa teosta. Teknisesti valaistussuunnittelijat kuvaavat kohteen
valaisua näin:
·
Yksi valo suunnattuna vartaloon
·
Misal Spot SN – Super kapea keila, LED valaisin
·
Kapea keila 4
astetta, pehmeä tasainen valo
·
Värin lämpö 4000 K
·
LED 8 W
(Kuva Misal Oy)
Viktor, Tove ja taustalla
Ham
Nyt lähdemme alas Unioninkatua. Matkat eivät ole pitkiä.
Tämän retken voi huonompijalkainenkin tehdä – siis mummot ja papat mukaan.
Saavumme Kappelin tienoille ja pysähdymme soittolavalle. Sen kahta puolta ovat
Tove Janssonin isän, kuvanveistäjä Viktor Janssonin kaksi iloista
suihkulähdeveistosta. Veistokset ovat jotenkin kätkössä, puskassa. Mutta nyt
iltavalaistuksessa ne tulevat esiin. Vesi solisee. Veistoksiin sisältyy myös
yllätys. Väitetään että Leikki ll merenneidon mallina on ollut itse Tove
Jansson, kuvanveistäjän tytär, Muumipeikkojen luoja. Veistokset valmistuivat
vuonna 1940. Tove oli silloin 26-vuotias. Saattaa hyvinkin olla, näyttäähän
merenneito viehkeän verevältä nuorelta naiselta.
Nämä teokset
soveltuvat hyvin lasten katselu-mittakaavaan. Näissä veistoksissa ei pönötetä
kaapin päällä vaan ollaan mukana kadun tasossa. Kivaa! (Kuvat Misal Oy).
J L Runeberg seurassaan
Suomi-neito karhuntalja-asussaan
Seuraavaksi astelemme jälleen suurmiehen patsaan äärelle.
Näköetäisyydellä, siellä keskellä Espaa patsastelee itse kaikkien unohtama
Johan Ludvig Runeberg. Silloin kun patsas pystytettiin, hän ei ollut
suomalaisille tuntematon.
Vuonna 1885 paljastettiin Walter Runebergin veistämä
isänsä J. L. Runebergin patsas Esplanadilla. Paikalla oli parikymmentätuhatta
ihmistä, kutsuttuja ja kutsumattomia. Musiikista huolehti vapaaehtoisen
palokunnan soittokunta. Armas J. Pulla kirjoitti vuonna 1962 hauskan teoksen ”Helsinkiä
Kustaa Vaasasta Kekkoseen”, Otava”. Teoksessaan hän irvailee Runebergin
patsasta: ”Hän valoi isänsä vaskeen kuivakiskoisena lehtorina, joka on hiukan
napoleonmaisesti lykännyt oikean peukalonsa bonjour-takkinsa napinläpeen, ja
sijoitti lehtorin jalkojen juureen karhuntaljaan sonnustautuneen Suomi-neidon
ja neidon viereen kokoelman Runebergin teoksia, joista ulkomaalainen voi
helposti saada käsityksen sellaisen, että Runeberg oli toimittanut huomattavan
tietosanakirjan.”
Suomen (ruotsin
kielellä) runoilevan kansallisrunoilijan muistomerkki tilattiin vuonna 1882 ja
paljastettiin vuonna 1885. Patsastoimikunnan sihteerinä oli Sakari Topelius,
joka itsekin tuli saamaan muistomerkkinsä samalle kadulle. Itse runoilija sekä
karhuntaljaan sonnustautunut Suomi-neito ovat erittäin onnistuneesti
valaistuja. Valaisu on toteutettu kolmella Misalin kapeakeilaisella. (Kuva Misal Oy).
Jussi Rautsi kirjoitti
hauskasti ja syvällisesti lähettämässään blogikommentissa, laitan sen tähän,
sillä harva tutkii kommentteja: ”Suomi-neito on parasta monumenttitaidetta mitä
olen nähnyt. Olen valokuvannut sitä 35 vuotta eri vuoden- ja
vuorokaudenaikoina. Kävelkää sen ohi, Katse seuraa. Silmissä on nerokas
hologrammikatse. Pentti, mene sen naisen eteen. Pysähdy, hengitä ja katso
suoraan silmiin. Sinusta tulee sen vanki. Forever.”
Stadin Arska kuvittelee
Leinon patsaan mietteet
Eino Leinon patsas on seuraava kohteemme.
Arvo Turtiainen otti kantaa Eino Leinon patsaaseen runoteoksessaan
”Minä paljasjalkainen”, Tammi, 1962.
Tähän ne minut siis panna
tohti
Vanhan Lehtorin selän taa,
Catanin kulmasta Kämppiä
kohti
iäti saan siis vaeltaa.
Eivät ne kysyneet laulajan
mieltä,
halusin portille
luokkarajan,
Pitkällesillalle, laulaisin
sieltä
kansalle laulua Uuden Ajan.
Patsas paljastettiin vuonna 1953. Patsas huokuu illan
pimeydessä. Suuret puiden lehvästöt kätkevät sen lähes sisäänsä. Kuvanveistäjä
Lauri Leppänen on tehnyt Leinon olemuksesta äärimmäisen intensiivisen. Joskus
saa ajatuksen hänen heikkoudestaan kaikessa runoilijan voimassaan. Se ei tunnu
nyt syysillassa. Valo virtaa pronssiin lehvästöjen välistä. Tuulen voimasta
valo väräjää. On pakko tarkistaa lantin olemassaolo pronssisessa kädessä.
Siellä on, tallella. Nuori mies Antti pantiin tarkistamaan. Se nyt on ehkä
nuorelle miehelle ainut asia, joka Eino Leinosta jää mieleen. Ehkä myöhemmin
palataan asiaan. Jotain jäi kumminkin mieleen. (Kuva: minä itte).
Tarun ja todellisuuden
vuorovalossa
Zachris alias Sakari Topelius, Suomen satusetä, Välskärin
kertomusten ja Koivun ja Tähden isä, hän oli hankkimassa J L Runebergille
patsasta vuonna 1882. Hänellä itsellään patsaaksi muuttuminen sai odottaa
vuoteen 1932. Silloin hänelle valmistui itse asiassa kaksi patsasta. Maila
Talvio ajatusheimolaisineen ei ollut tyytyväinen patsashankkeesta Espalla.
Olihan Gustav Finne voittanut Svenska Litteratursällskapetin tuella järjestetyn
kilpailun ehdotuksella ”Taru ja Totuus”. Siinä ei ollut satusedän kuvaa
lainkaan, no pieni profiilikuvas – vain kaksi alastonta naista. Niinpä muutama
kuukausi ennen Espan ihanien naisfiguurien ilmestystä paljastettiin
Koulupuistossa satusetä lasten ympäröimänä.
Me emme nyt kuitenkaan ole Koulupuistossa. Olemme Espalla ihailemassa
veistosta nimeltä Taru ja Totuus. Veistoksen valaistus on muista esitellyistä
poiketen toteutettu maahan upotetuilla ulkolaisilla valaisimilla. Hyvä Suomi!
Kaikki muut valaisimet olivat suomalaista innovaatiota ja suomalaista tekoa. Siitä
voimme kiittää Misalin Jyrki Sipisen tuotekehittelyä. Ja tietysti jos kiitoksia
jaetaan niin Helsingin kaupunki ja Energialaitos ansaitsevat kiitoksensa,
Sirpasta ja Piasta puhumattakaan. Eivät ne maahan upotetut mitään virattomia
olleet sillä pikkuisella Lotalla oli riemukkaita hetkiä hänen säädellessään
valokeilaa vartalollaan.
Taru ja Totuus
(Saga och Sanning) -veistoksen neitohahmoista ”Totuus” pitää kämmenellään
totuuden liekkiä ja ”Taru” pitää kämmenellään satulintua. Taru ja totuus
yhdessä – sehän on juuri totta, kaikessa elämässä. Veistokseen liittyy hauska
juttu. Sodan aikana veistos oli korjattu talteen ja kun sitä vuonna 1945
asennettiin paikalleen, neitojen katselusuunnat vahingossa muuttuivat. Aiemmin
Totuus katsoi pohjoiseen ja Taru etelään. Nyt Totuus löytyy etelästä. (Kuva: minä. itte).
Arvo Turtiainen ei ollut tunteeton Tarulle ja Totuudelle.
Hän kirjoitti:
Olin sanomalehtimies tässä
kaupungissa,
lisäksi aikana, jolloin
sensori ei sallinut nimittää
pöksyjä pöksyiksi vaan
korjasi pantalongit.
Uutiset nälästä, kadosta ja
köyhyydestä
pyyhittiin pois
reunahuomautuksella ”tuskallista ja ikävää”
Minun oli täytettävä lehteni
saduilla ja tarinoilla,
minusta tuli Satusetä.
Kun katselette patsastani Ratakadun
puistikossa
tai Tarun ja Totuudea
hengettäriä Esplanaadilla,
niin muistakaa
että niiden takana on mies,
joka paetessaan
maallista sensoria joutui
taivaallisen kynsiin
ja pakotettiin
taiteilijaksi.
PS. Miksi en ollenkaan käsitellyt Sofiankatua. No en
käsitellyt koska olen siitä ihmeellisestä kadusta kirjoittanut blogin: http://penttimurole.blogspot.se/2014/01/sofiankatu-huokausten-silta-ja.html
Kiitos kirjoituksesta. Huolellista työtä.Pitkä pimeä kausi on yleensä eduksi karmeiden rakennusten armollisena kätkijänä Suomen turmelluissa kaupungeissa. Kruununhaassa ja Espalla on toisin. Helsinki oli keisarien lempilapsi, imperiumin näyteikkuna länteen. Suomen taide kehittyi Venäjän imperiumissa ja romahti itsenäisyyden aikana. Ehkä syynä oli poliittisen vastavoiman ravistelu (viestit piti piilottaa taiteen keinoin) ja toisaalta taiteilijoiden syntyminen isoon imperiumiin, ajattelemaan isosti. Keisarit olivat myös suvaitsevaisia: Tuskinpa separatismia korostavaa toiskielisen runoilijan patsasta olisi muissa sen ajan valtakunnissa sallittu (sitä paitsi venäläiset ystäväni kysyvät ilkikurisesti miksi Maamme-laulu on kirjoitettu ruotsiksi). Totta on, että Runeberg itse on tönkkö. Mutta Suomi-neito on parasta monumenttitaidetta mitä olen nähnyt. Olen valokuvannut sitä 35 vuotta eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina. Kävelkää sen ohi, Katse seuraa. Silmissä on nerokas hologrammikatse. Lopuksi, poliittiset pakinat herättävät minussa torjuntaa, tosikkomaiset poliittiset runot vielä enemmän. Olen syntynyt tämän kaupungin keskustassa. Rakastan sitä niin paljon, etten juuri enää matkusta täältä pois. Puhun kyllä helsinkiläisittäin. Mutta kirjoitettuna "stadin slangiksi" kehuttu suomen kielen lajityyppi on keinotekoista, teeskentelevää, muka-helsinkiläistä.
VastaaPoistaTerveisin
JR
Hei JR.
PoistaOlet syntynyt Helsingissä ja puhut helsinkiläisittäin. Hyvä, eihän koulussa opetuskielenä ollut suinkaan stadin slangi, vaan tietysti kirjakieli.
Harvemmin me näemme stadin slangiksi kirjoitettua kirjallisuutta, tai pohjanmaan-murteella, etc murteilla.
Mutta minusta olisi erittäin hienoa, jos ymmärtäisimme vaalia helsinkiläisyyttä näisä kaavoitus-päätöksissä, jotta saisimme tästä stadista toimivan kokonaisuuden.
Ja olisipa vielä niitä vanhoja skönäreitä, jotka stailais stadin slangia.
Kiitos Jussi vinkistä, täytyypä heti lähteä tarkemmin katsomaan niitä Suomi.neidon hologrammisilmiä.
PoistaPentti, mene sen naisen eteen. Pysähdy, hengitä ja katso suoraan silmiin. Sinusta tulee sen vanki. Forever.
PoistaTosi kiva blogi tänään - kiitos siitä. Itse kuljen aika harvoin keskustassa iltaisin, joten enpä näitä kaikkia ole iltavalossa nähnytkään.
VastaaPoistaTiedätkö sen lasersäteen Tähtitorninvuorelta pitkin Unioninkatua Kallion kirkolle? Se on hieno eityisesti kun on pientä sumuharsoa tai kevyttä sadetta. Koska en tänä syksynä juurikaan ole ollut illalla paikalla, en tiedä, vieläkö se palaa. Täytyy tarkistaa. Siitä tulee mieleeni Greenwichin valosäde, joka on 0-asteen suuntaisena päivämäärärajalla. Todella hieno - ja niitä kevyitä sumuja on Englannisssa vallan tarpeeksi, jotta sen näkee lähes aina.
Terveisin Kaija
Lasersäde askarrutti myös minua ja tarkistin asian kaupungilta: säde on toistaiseksi päätetty sytyttää aina valotapahtumien aikaan. Seuraava hetki taitaa siis olla LUX Helsinki heti vuodenvaihteen jälkeen.
VastaaPoistaYstäväni Vesa Honkonen ideoi tuon hienon teoksen, jotenkin on sääli, että se vain harvoin esiintyy meille.
PoistaMuistuu mieleeni 90-luku, kun tiehallintoon iski ns. valaistustaidehumala samaan aikaan tunnelihumalan kanssa.
VastaaPoistaTuusulantien keskikaistan kepit, sinikurjen valaistus, kallioleikkauksien valaistukset, siltavalaistukset, meluesteitten valaistukset, mastovalaistukset jne.
Näitten perässä sitä oli sitten juostava, kun joka paikkaan niitä oltiin työntämässä.
Sinikurjen valaistus ja mastovalaistukset olivat mielestäni onnistuneita, kehä III ja vt 1 risteyksessä sekä matinkylän eritasossa. Molempien isäksi tunnustaudun äiti on PVH.
Tuusulantien keppejä aluksi vieroksuin, mutta ei ne hassumpia olleet, mutta valaistuksen uusimisen takia ne piti poistaa. Kalioleikkauksiin pitkä-Hintikka tilasi Peltomäen Ekulta kallioseinän valaistuksen Porvooseen vierailtuaan tytyrissä. Valaisimet tuli Italiasta, eikä kestäneet alkuunkaan pakkasia.
Loppujen lopuksi venäläiset vei ne mennessään , ei tullut vahinkoa. Siltojen ja meluesteitten kanssa oltiin helisemässä taidevalaistuksen häikäisyn kanssa.
No nämä humalat ovat jo krapulavaiheessa. Nyt on vallalla Bulevardi-humala ja se tulee kalliiksi, kun niitä ruvetaan rakentamaan ja sitten purkamaan.
Tästä pukeutumisestä puheenollen, kun aikoinaan lähdettiin Saksaan tutustumaan tiehommiin, niin varoteltiin pukeutumisetiketin suhteen, ettei kuljettaisi ruskeissa kengissä ilta 6 jälkeen. Se oli kuulemma iso moka.
Pentti Sirola.
Eläkeläinen.