Koin jälleen mielenkiintoisia hetkiä Suomen
Rakennusinsinööriliiton senioreiden järjestämässä tilaisuudessa. Kysymyksessä
oli perinteinen torstailounas Suomalaisella Klubilla. Äänessä oli
emeritussuurlähettiläs Pertti Torstila. Aiheena oli Suomen Punainen Risti ja
erityisesti yhdistyksen järjestämä pakolaisapu. Torstila on tunnettu mies jo
kaukaisilta ajoilta. Jotenkin mielessä ailahtelee sellainenkin kuva, että hän
oli myös pidetty henkilö ulkoministeriön tunnepohjaisessa työympäristössä. Suorastaan
uudistaja. Tällaista ailahteli mielessä. Fiktiota.
Kansainvälinen
Punainen Risti perustettiin vuonna 1863 ja Punaisen puolikuun ja Punaisen
Ristin yhteisö vuonna 1919. Vapaaehtoisia työntekijöitä on kymmeniä miljoonia.
Suomen Punainen Risti toimii Suomessa ja ulkomailla. Yhdistyksellä on 500
paikallisyhdistystä ja 40000 vapaaehtoista. SPR vastaa suurimmasta osasta Suomen
pakolaisten vastaanottokeskusten toiminnasta. Kotisivuilta voi ilmoittautua
vapaaehtoiseksi, jäseneksi tai lahjoittajaksi. Klikkaa tuosta: https://www.punainenristi.fi/
Ministerit asialla
Ulkoministeriö on kyllä monta kertaa yllättänyt
erityisesti ministereillään. Kun olin aikanaan juuri toipunut Ilkka Kanervan,
kaikkien turkulaisten yhteisen Iken, nimityksestä ulkoministeriksi
(ulkoministerinä Matti Vanhasen II hallituksessa 2007-2008) - kaiken tekstiviestikohun
keskeltä, joutuakseen sitten eroamaan yhä tihenevän tekstailun seurauksena,
niin eikö mitä, toinen kohuttu, ikinuori Paavo Väyrynen, hänestä tuli Suomen
kehitysyhteistyöministeri, ulkoministeriöön niinikään (ulkomaankauppa- ja
kehitysyhteistyöministerinä 2007-2010) ja samaiseen Matti Vanhasen II
hallitukseen. Paavo ei sortunut someen,
sosiaaliseen metelöintiin. Hän oli jo Sorsan hallituksen aikaan, 30 vuotta
aikaisemmin, lopettanut kaikenlaiset someilut.
Vanhasen II
hallituksen ministerijoukkoa vuonna 2007. Ike näyttää tekstailevan.
Olin ymmällä silloin, miten Vanhanen noihin
ministerinimityksiin sortui? Hän ei itse siinä vaiheessa ollut vielä elänyt
ruusuisia hetkiään.
Kunnes kuuntelin ystäviä ja kylänmiehiä: Eräs konsulitehtävissä pienen ikänsä toiminut ystäväni kertoi ulkoministeriön hengen kerta kaikkiaan parantuneen ja työnilon lisääntyneen Ilkka Kanervan astuttua remmiin. Olikohan se tuo karisma, minkä mies mukanaan kantaa? Karisma vetää puoleensa, mutta se myös säteilee hyvää arvoa ympäristöönsä. Ministerin työ on enimmäkseen puhumista. Niin luulen. Sittenpä kaikkien turkulaisten kruunaamaton kuningas Ike osoitti uskomattoman taitavaa sanankäyttöä kommentoidessaan pronssisotilaan tapaisia naapurikansan koettelemuksia, puhumattakaan lausunnoistaan, jotka koskivat idän karhua ja karhun kaitsijoita. Yllättäen huomasin olevani tyytyväinen valintaan.
Kunnes kuuntelin ystäviä ja kylänmiehiä: Eräs konsulitehtävissä pienen ikänsä toiminut ystäväni kertoi ulkoministeriön hengen kerta kaikkiaan parantuneen ja työnilon lisääntyneen Ilkka Kanervan astuttua remmiin. Olikohan se tuo karisma, minkä mies mukanaan kantaa? Karisma vetää puoleensa, mutta se myös säteilee hyvää arvoa ympäristöönsä. Ministerin työ on enimmäkseen puhumista. Niin luulen. Sittenpä kaikkien turkulaisten kruunaamaton kuningas Ike osoitti uskomattoman taitavaa sanankäyttöä kommentoidessaan pronssisotilaan tapaisia naapurikansan koettelemuksia, puhumattakaan lausunnoistaan, jotka koskivat idän karhua ja karhun kaitsijoita. Yllättäen huomasin olevani tyytyväinen valintaan.
Ja, eikö mitä, toinen elämäntyönsä ulkoministeriön
tehtävissä suorittanut ystäväni ryhtyi ylistämään Paavo Väyrystä. Hän sanoi
Paavon tuoneen kehitysyhteistyöosastolle aivan uuden hengen ja menon. Sain
sellaisen kuvan, että kysymyksessä oli jälleen johtamiseen kuuluva karisma,
joka kirkasti valon kehitysyhteistyöosaston pölyttyneillä käytävillä. En usko, että
ministeri Väyrynen, sen paremmin kuin ministeri Kanerva häikäisivät
asiantuntemuksella. He häikäisivät näkemyksellä ja oikeilla sanoilla.
Googlesta löytyy
kaikki tarvittava tieto. Sieltä löytyy myös kuvia hakusanalla ”charisma”.
Ensimmäisen sivun karismaa edustavista kuvista puolikas on seksikkäitä
väkäpukeisia naisia. Mukaan mahtuu kyllä mm. Reagan, Clinton, John F. Kennedy,
Obama ja Steve Jobs. Mikä oli todistettava! Karisma onkin puoliksi seksiä.
Puhujapöntössä eilen Soini
Pertti Torstila aloitti tarinansa kertomalla olleensa
samassa Suomalaisen Klubin puhujapöntössä jo edellisenä iltana. Pöntössä oli
pitkään viihtynyt myös nykyinen ulkoministerimme Timo Soini. Onhan Soinilla
karismaa. Klubiravintolan ilmassa suorastaan tunnisti Soinin edellisiltaisen
läsnäolon. Se oli jäänyt ilmaan väreilemään. Torstila sanoi Soinin olleen
puhetuulella. Olisin halunnut kuulla ja hieman paremmin ymmärtää. En nimittäin
todellakaan ole päässyt selville Soinin puheista - siitä missä mennään. Hän on
taitava poliittinen puhuja ja propagandisti. Mutta nyt kun pitäisi puhua asiaa,
olla johtaja – loogista puhetta ei tulekaan. Se surettaa. Aivan kuin mies olisi
saavuttanut päämääränsä ja sitten väsähtänyt – kärsivä. Sellaiseen ei luoteta
”sotapäällikkönä”. Joukkoja ei voi johtaa jo etukäteen hävinneenä. Muiden
taakse ei voi mennä lymyilemään. On seisottava edessä.
Nyt Torstila
Meidän puhujamme Torstila on ulkoministeriön pitkän
linjan miehiä. Hän aloitti Kyproksella Suomen YK-joukkojen tiedottajana
1960-luvulla. Suurlähettiläänä hän toimi viidessä maassa. Eläkkeelle hän jäi valtiosihteerinä,
ulkoministeriön kansliapäällikön paikalta, vuonna 2014. Yhteiskunta-alan
korkeakoulutetut ry valitsi Pertti Torstilan vuonna 2015 Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi. Valtiotieteilijöiden jo 40-luvulla
perustaman yhdistyksen perustavana jäsenenä oli mm. Ahti Karjalainen. Vuoden
valtiotieteilijä/yhdyskuntatieteilijä tunnustuksia ovat saaneet mm. Erkki
Liikanen, Jorma Ollila, Anu Kantola, Teija Tiilikainen, Antti Eskola, Suvi-Anne
Siimes, Sixten Korkman ja Matti Rönkä.
Tunnustuksen saatuaan hän kuuluu sanoneen: ”Olen nähnyt
sodan ja rauhan, kylmän ja kuuman hyvin läheltä. Olen tehtävissäni saanut
puolustaa Suomen etuja Euroopan mullistuksissa. Joissakin asioissa on nyt
palattu lähtöruutuun, eikä tämä ilahduta kansainvälisen liennytyksen
sananviejää.”
Tuon tyyppinen tosiasia kyllä heijastuikin hänen
puheistaan. Se pani ajatukset harhailemaan.
Pertti Torstila
korosti Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun asemaa nimenomaan humanitaarisena
toimijana. Poliittisia kannanottoja ei hyväksytä. Ne estävät humanitaarisen
toiminnan ja vievät kriisien eri osapuolten luottamuksen. Tämä kuva ei ole
meidän tilaisuudestamme. Kuva on Punaisen Ristin Suomen toimintaa esittelevästä
videosta osoitteessa: https://rednet.punainenristi.fi/tayttaelamaa
Eläkeläiset
vapaaehtoistyöhön – hyvä pointti
Ennen liukumista näihin pakolaisasioihin on sanottava pari
sanaa eläkeläisistä. Torstila – itsekin nyt eläkkeellä – mainitsi meille
eläkeläisille ”Täyttä elämää eläkkeellä” -ohjelmasta. Hänen johtamansa Punainen
Risti on mukana kyseisellä hankkeella Raha-automaattiyhdistyksen tukemassa ja
Vanhustyön keskusliiton koordinoimassa Eloisa ikä –avustusohjelmassa.
RAY näyttää
myöntäneen Vanhustyön keskusliitolle Eloisa-ikä ohjelman koordinointiin ensi
vuonna noin puoli miljoona euroa vuodessa. Punainen Risti saa kaksisataatuhatta
euroa. Muut sitten saavat niin paljon, että kaikkiaan hanke saisi 5 miljoonaa euroa vuonna 2016. Se on 1 prosentti Raha-automaattiyhdistyksen
vuosittain kansalaisjärjestöille myöntämästä noin puolen miljardin euron
potista. Kaiken kaikkiaan Eloisa - hanke on nelivuotinen ja kokonaisrahoitus
siten noin 20 milj. euroa. Hyvä juttu!
Mutta voi miten minua aina ottaa päähän kun katselen vaikkapa Käpylän Mustassa
Pekassa pelaajille varattua Ray:n ”uhkapeliaukiota” - ja vielä täynnä väkeä
repimässä yksikätisiä tai painelemassa nappeja. Nyt kuitenkin näemme, että
rahat tukevat vaikkapa eläkeläisten ohjelmia. Hyvä! Koetetaan kestää! Joskin
tuskallisesti.
Kokemusta arabikansoista –
mitäs sitten?
Esitteen mukaan on tarjolla valmennusta. Valmennuksessa eläköityville
tarjotaan työkaluja omien voimavarojen ja osaamisalueiden aktivoimiseen, sekä
terveyden, mielen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. Lisäksi valmennuksessa kerrotaan
mahdollisuudesta löytää itseä kiinnostava, mielekäs ja yhteiskunnallisesti
merkityksellinen elämänsisältö vapaaehtoistoiminnasta. Tässäpä pointti.
Moni eläkeläinen, ehkä minäkin, haluaisivat mennä mukaan vapaaehtoistoimintaan,
esimerkiksi maahanmuuton suhteen. Monilla on kokemusta noista ihmisistä –
minullakin. Moni tietää paljon noiden maiden kulttuurista ja työnteosta –
minäkin. Maahanmuuttajat ovat nuoria miehiä. He kyllä kaikkien nuorten tapaan
uneksivat naisista, mutta he tarvitsevat vanhempaa miestä – isät ja isoisät
jäivät kotimaahan. He tulevat maista, joissa nuori katsoo kunnioittavasti
vanhaan. Minä olen vanha ja lisäksi mies. Voisinko antaa jollekulle töyhtöpääpartasuulle
tukea? Haluaisinko? Laiskottaako? Kehtoittaako? Jos oppi ei riitä
henkilökohtaisen terapian antamiseen, niin voisin vaikka kertoa valokuvin
höystettyinä siitä kun heidän isoisiensä kanssa rakennettiin uutta ja parempaa
isänmaata – heille, heidän maassaan. Heidän maassaan oli tulevaisuus. Nyt ei
ole, mutta uuden tulevaisuuden tekeminen on heidän tehtävänsä. Me emme sitä
kykene tekemään.
Ahlan wa sahlan –
perhe kanssasi, minun vihreälle niitylleni.
Kotona vai kylässä?
Joskus siirtomaavallat uskoivat tekevänsä originaaleille
uuden ja paremman tulevaisuuden. Hyväntahtoisesta yrityksestä huolimatta
tulevaisuudenteko siirtomaavaltojen toimesta epäonnistui. Miksi? No,
yksikertaisesti siksi, että kansan motivoimiseksi tarvitaan omat tytöt ja pojat.
Ihmiset näyttävät elävän mielellään autoritaarisessa ja hierarkkisessa
järjestelmässä, mutta vain omassa sellaisessaan. Luin juuri loppuun Andrei Hvostovin
kirjan Sillamäestä. (Suomennos on hieno, sen teki Sanna Immanen). Sillamäe on paikka
Itä-Virossa, lähellä Narvaa ja Venäjän rajaa. Kaupunki oli Stalinin rakentama
”New Town”. Kaupunki oli pyhitetty atomipommin valmistukseen. Se oli suljettu teollisuus-
ja tiedekaupunki uraanikaivoksen äärellä. Väki oli pääosin venäläistä
maahanmuuttajaa. Originaalit olivat alakynnessä. Viroa puhuvan koulupojan oli
väistettävä herrakansan ikätovereitaan. Virolaisten oli yritettävä kotoutua
siirtolaisiin. Virolaiset olivat pakosta kaksikielisiä. Siirtolaiset
säilyttivät oman kielensä, ilman tarvetta tai motivaatiota kotoutua. He ajattelivat
olevansa kotona – suuressa kansojen kohtalonyhteydessä. He olivat vapauttajia.
Sillamäe Virossa
oli paikka, jossa originaalien oli pyrittävä kotoutumaan.
Kylässä – alkaa päälle
Nyt meillä on kysymys eri asiasta. Me olemme kotona ja he
tulivat kylään. Eivät isänniksi, niin kuin ajattelivat Viron maahanmuuttajat. Kuitenkin.
Mies haluaa olla isäntä omalla tontillaan. Suomalaiset kun aikanaan muuttivat
rapakon taakse, he eivät halunneet kotoutua, vaan halusivat olla isäntiä omalla
maallaan. He halusivat asua lähellä entisiä maanmiehiään. He eivät osanneet
kieltä. He halusivat suomalaiset työtoverit ja oman suomalaisten tanssihaalin. He olivat kovan työmiehen
maineessa, mutta liian alttiita ammattiyhdistysagitaattoreille. Siitä eivät
työnantajat pitäneet. Sanomalehti kirjoittaa: ”Maaliskuussa 570 suomalaista
ylitti rajan. Siirtolaisten sanotaan olevan loistavia laadultaan – ei
ilmeisestikään köyhyyden ajamia, mutta pikemminkin sen stressin ajamia, jonka
valtaapitävät aiheuttavat (tsaarin hallinto). Se on yksinkertaisesti
valtakunnan varakkaan ja hyvin puetun nuorison lähtöä, rahat taskussaan,
päättäväisesti etsien tulevaisuuttaan ja onneaan jostain muualta kuin jäädä
nykyisen hallintovallan alaisuuteen.” (The Anaconda standard 1899). Teksti
vaikuttaa aika tutulta.
The Sun –lehti vuodelta
1899. tammikuulta kirjoitti suomalaisten siirtolaisten tulosta Yhdysvaltoihin
ja Kanadaan. Liverpoolilainen yritys oli tuomassa maahan 55000 suomalaista siirtolaista.
Heidän tuloaan perusteltiin erityisesti kaivostyön ja maanviljelijöiden
tarpeella. Sitten rauhoiteltiin rautatieläisten unioneja siitä, ettei
suomalaisia oltu tarkoitettu rautateiden rakentamiseen. Tuossa vaiheessa,
vuosisadan vaihteessa suomalaisten siirtolaisten määrä taisi olla noin 160000. Nykyisin
suomalaisamerikkalaisia on noin 700000 henkeä ja suomalaiskanadalaisia noin
150000 henkeä.
Jäämme kysymään
Torstila aloitti esityksensä rennosti ja
mukaansatempaavasti. Mutta sitten hän sanoi jotain joka herätti minut. Hän
sanoi, ettei Suomi voi koskaan enää olla sellainen homogeeninen maa, kuin mihin
me olemme historiamme aikana tottuneet. Tuo homogenius jäi mietityttämään. Onko
Suomi ollut tähän asti kautta historian homogeeninen maa? Olin ajatellut
heimosotien aikaa ja jatkuvaa vuosisataista vellontaa suunnassa itä-länsi ja
pohjoinen-etelä. Miten oli viikinkien aikaan? Olimmeko yhtenä miehenä vastaan
tai myötä? Rakastimmeko yhtenä miehenä ja naisena ruotsalaisia
hallitsijoitamme? Miten siedimme kasakoiden läsnäolon? Onko elämä valtakunnassa
aina tähän saakka ollut yhtenäistä ja homogeenista? Täytyisi varmaan kysyä
Antero Vipuselta. Vaarana tosin on, että joutuu Väinämöisen tavoin Vipusen
vatsaan. Mutta jos onnistuu saa Väinämöisen tavoin kuulla selityksen maailman
synnystä ja kaiken alkusyystä. Väinämöiselle nimittäin selvisi tuolla
vierailulla maailman ja ihmisen synty ja koko maailmankaikkeuden arvoitus. Mutta
tulevaisuus, se ei selvinnyt. Ja sehän meitä nyt askarruttaa. Kysymme tulevaisuudestamme
tai lastenlastemme tulevaisuudesta - vähitellen monikulttuuriseksi muuttuvassa
maassa. Kysymme itseltämme väistämättömästä muutoksesta, niin kuin Pertti Torstila
meille todistaa. Emme saa vastausta.
Väinämöinen sai
Antero Vipuselta vastaukset kaiken syntyyn. Tulevaisuus ei tuossa selvinnyt. Ei
se ole selvää meillekään.
Mitä tarkoitat karismaattisuudella?
VastaaPoistaTarkoitatko kenties poliittista karismaa?
Pidätkö karismaattisuutta jonkinlaisena armonlahjana, vai opettamista- ja
kielillä puhumista?
Onko sinusta näillä blogissasi mainitsemilla muutamilla henkilöillä, jotka osittain
"naurattavat" ihmisiä (äänestäjiä) karismaa?
Kyllä sen kaiketi voi määritellä karismaksi, jos on kansansuosikki ilman sen kummempia yhteikunnallisia saavutuksia, muuta kuin tavallinen politiikka.
JHeikki
PoistaMinähän juuri blogissani kerroin, kuinka yllätyin positiivisesti näiden henkilöiden suhteen ja kaiken takana onkin ehkä sitten näiden henkilöiden positiivinen karisma, vaikka julkiskuva muuta yrittääkin kertoa.