Olen matkalla Tarttoon. Olenhan siellä käynyt aiemminkin.
Työasioissa hyvinkin. Meillä oli aikanaan toimisto Tallinnassa. Alkuun teimme
pikkubisnestä myymällä Tallinnan osoitekarttoja. Peeter Tiks hoiti karttojen
painattamisen Riiassa ja sitten kuljetti karttoja Tallinnan myyntipisteisiin.
Hän myös suoritti karttojen päivityksen - jos uusia katuyhteyksiä sattui
ilmestymään. No hidasta se noina aikoina, sosialismin viime vuosina oli, joten
paljoa päivitettävää ei syntynyt. Vähitellen sitten pääsimme käsiksi
varsinaisiin insinöörihommiin. Tästä syntyi yhteys Tallinnaan ja Viroon. Sen
varmaan tiedätkin. Ehkä olet käynyt luonani Toompealla? Jos et ole niin
tervetuloa.
Virolaisesta elämänmenosta sopivana johdantona tarjoan
sinulle luettavaksi tämän pari vuotta sitten kirjoittamani blogin: http://penttimurole.blogspot.fi/2013/08/rakkaudesta-tallinnaan.html
Matkaan valmistautuessa
ja osin matkan aikana luin syntyjään tarttolaisen Elo Tuglasin kirjaa: Elon
kirja. Ajattelin löytäväni jotain kiinnostavaa, aitoa tarttolaisuutta. Olin
nimittäin menossa upouuteen Viron kansallismuseoon Tartossa. Löysin kirjasta itse
Friedebert Tuglaksen sanomaksi sanottua tekstiä, joka hyvin sopi matkan
alustukseksi.
Tuglas sanoo, ettemme ole koskaan olleet sen enempää
maantieteen kuin historian suosikkeja. ”Meillä on aina ollut ahtaat olot. Ei
ole tilaa suurten ajatusten syntymiseen eikä aikaa niiden kehittämiseen.
Tasainen vieraille kuuluva maa, matalarantainen meri, jolla yksikään orjakansan
jäsen ei ole purjehtinut oikealla laivalla… Voisiko kuvitella, että
Lemminkäinen seikkailisi tässä maassa? Mistä täältä voisi löytyä takametsiä
”Seitsemän veljeksen” erakkoelämään? Jo sellaisen yrityksestäkin olisi työorjaa
odottanut raipparangaistus kartanon tallissa. Tuska oli suljettava sydämeen,
orjan vihaa ja surua oli haudottava sisimmässä, eivätkä ne savupirtin kätkössä
voineet koskaan paisua räjähdysalttiiksi. Sellainen sosiaalipsykologinen perimä
on heittänyt varjonsa meidän myöhempään kirjalliseen ajattelutapaamme. On sitä
paitsi ilmeistä, että tulevaisuudessakin kulttuurimme voi kasvaa vain
sisäänpäin, syvälle…” (Elon kirja, Elo Tuglaksen päiväkirjamerkintöjä vuosilta
1952-1958, SKS 1990.)
Nyt olen valmentautunut. Mutta tuo Tuglaksen teksti, se kyllä
mietityttää. Onko se noin? Voiko sen noin täydellisesti menettää? Tai onko se
ollut noin haurasta? Siis mikä? Kansallinen itsetunto! Nyt olen menossa sitä etsimään Tartosta. Sitä
ennen joudun ajattelemaan nuoruudenaikaista naapuriani Lauri Kettusta.
Lauri Kettunen Tartossa ja Pakilassa
Kun ajattelen Tarttoa, mieleeni tulee aina Tarton
suomalaisprofessori, kielitieteilijä, naapurimme Pakilassa, Lauri Kettunen.
Kettusen vaimo oli teosofi ja sittemmin ruusuristiläinen. Katselin poikasena heidän
tonttinsa tiuhaa kuusikkoa ”sillä silmällä”. Oli tunnettua, ettei heidän
tontiltaan saanut kaataa puita. Puissa asui henki. Heidän talonsa oli kiehtova.
Ja on vieläkin. Talo on itsensä Lars Sonckin piirtämä. Itse asiassa se taitaa
olla Länsi-Pakilassa ainoa rakennushistoriallisesti merkittävä talo.
Lars Sonck taisi
piirtää tämän talon. Talo rakennettiin Suomen Teosofisen seuran toimitilaksi,
juhlahuoneistoksi ja Pekka Ervastin asunnoksi vuonna 1910. Ervast sitten
riitautui seuransa kanssa ja perusti Ruusu-Ristin. Sittemmin talo siirtyi
professori Lauri Kettusen omistukseen. Hänen vaimonsa oli ruusuristiläinen.
Puissa asuivat henget, eikä tontilla olevin puihin saanut kajota. Talo on
vieläkin meidän ilonamme. Puitakin on jäljellä vielä muutama.
No puhutaan nyt ensin Pakilan talosta, sitten vasta Tartosta.
Talon historia on sellainen, että se ensin rakennettiin Suomen Teosofisen
seuran toimitaloksi ja juhlahuoneistoksi. Talon haltijana oli silloin Pekka
Ervast, teosofisen seuran päämies. Taisi olla vuosi 1910. Talon piirsi Lars
Sonck (ehkä, mutta siltä näyttää). Sonckin veli oli johtava teosofi ja sai
siksi veljensä tähän hankkeeseen mukaan. Pekka Ervast seuroineen rakennutti
myös naapuritontille temppelin. Kun teosofit sitten riitautuivat, talo ja
tontit myytiin. Puronvarsitontti päämajoineen joutui professori Lauri
Kettuselle vuonna 1925. Kettusen vaimo oli teosofi ja ruusuristiläinen. Tämä
ehkä myötävaikutti vuokrasuhteen ja sittemmin kaupan syntymiseen.
Temppelin tontteineen osti kukkakauppias Leo Piltz. Pari
vuotta kaupan jälkeen temppeli paloi, salamaniskusta ehkä. Piltz rakensi kivijalalle
uuden mansardikattoisen talonsa. Se talo tuli tutuksi. Nyt se on poissa. Ainoa
vanha talo joka on jäljellä, on tuo Kettusen, tai alkuaan Ervastin talo.
Kettunen muuten möi talonsa takaisin Ruusu-Ristille 70-luvun alkupuolella. Nyt
siinä on päiväkoti.
Pekka Ervastin teosofinen
temppeli rakennettiin Pakilaan Alkutien varteen Tuonenkyläksi nimetylle alueelle
vuonna 1913. Siitä oli tarkoitus tehdä teosofien ”siirtokunta”. Teosofien sisäisten
uskonerimielisyyksien vuoksi tontit kuitenkin myytiin vuonna 1925 ja Lauri
Kettunen alkuun kai vuokrasi ja sitten osti Pirkkolan puron varrella sijaitsevan
tontin taloineen, kukkakauppias ja motoristi Leo Piltz taas otti haltuunsa temppelitontin.
Temppeli kuitenkin paloi parin vuoden päästä.
Eniten kuitenkin professori Kettunen tulee minun mieleeni
kiivaista 40-luvun kieliriidoistaan turkulaissyntyisten E. A. Saarimaan ja
Lauri Hakulisen kanssa. Savolaissyntyinen Kettunen ei hyväksynyt
varsinaissuomalaisten professoreiden tiukkaa kielentulkintaa ja ohjeistusta.
Saattoi olla, että Kettunen viittasi juuri näihin kahteen kiistakumppaniinsa
lausuessaan tämän tunnetun totuutensa:
”Jos tahdot
hankkiutua määräävien piirien suosioon, niin kehu heitä ja yhdy heidän
mielipiteisiinsä, miten perustelemattomia ne sattuvat olemaankin, mutta varo
samalla mainitsemasta edes nimeltä jotakin sellaista tutkijaa, jonka
mainitsemisesta saattaa olla itsellesi vahinkoa, jollei hänestä ole jotain
negatiivista sanottavaa.”
Kettunen piti itseään ”sellaisena tutkijana”. Kettusen
naapurina taas koulupoika Murole oli selkeästi naapurinsa kannalla, vaikkei
asiasta paljoa ymmärtänytkään. Mutta nämä kiistat kielitieteestä ja sanomisen
vapaudesta kiinnostivat ihmisiä noina aikoina – sotien jälkeen. Nyt juuri kun
kieli – tai onko se vain tapa puhua - on kovassa muutoksessa, aihe saattaisi
olla jälleen hyvinkin uusajankohtainen. Luinkin tässä aihetta selatessani pienenä
sivupolkuna Paavo Pulkkisen hauskan jutun suomalaisten murteiden ”väärinkäytöstä”.
Klikkaa tuohon: http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=654
Tässä on kaksi kuvaa Lauri Kettusesta.
Vasemmalla on Meelis Brikkerin (?) tekemä muotokuva nuoruuden ajoilta, oikeanpuoleinen
on taas signeerauksesta päätellen pakilalaisen valokuvaaja Jukka Kuusiston
teos. Tuollainen signeeraus on kaikissa meidän perheen kuvissa, sillä ne ovat
Jukka Kuusiston ottamia.
Vihdoinkin Tarttoon
Mutta
nythän olimme matkalla Tarttoon. Varmaan moni - mutta yleisesti ottaen hyvinkin
harva - tietää Lauri Kettusen osuuden kirjallisen vironkielen kehittäjänä. Hän
teki väitöskirjansa vuonna 1912 Kodaveren murteen historiasta. Kielitieteen
ohella hän oli vapaustaistelija. Viron vapaussotaan hän värväsi kesällä 1918 vapaaehtoista
suomalaispataljoonaa ja seuraavana vuonna hänet nimettiin Viron Avustamisen
Päätoimikunnan emissaariksi - salaiseksi lähettilääksi. Hän oli sitten Tarton
yliopiston professorina heti Viron itsenäistymisen jälkeen viiden vuoden ajan. Kettunen
on yksi viron kielenhuollon perustajista. Hän tutki laajasti heimokielten
historiaa ja oli mm. Viron Akateemisen Äidinkielen Seuran esimiehenä. Tarton
yliopiston seinässä on vuonna 1991 paljastettu Lauri Kettusen reliefi. Sellaisia
naapureita!
Eesti Rahva Muuseum
Arkkivahti
- Tarja Nurmi – vahvakynäinen nainen, hän tuskailee Tartossa sijaitsevasta
lähes upouudesta kansallismuseosta. Hän kertoo istuneensa iltaa nuorten
suunnittelijoiden kanssa. Hän on ikään kuin sisäpiiriä. Häntä naurattaa kun
erinäiset miehet luulevat museon olevan korjattu versio vanhasta
neuvostoliittolaisesta lentekonehangaarista. Hän viittaa Otso Kantokorven
ystävien käymään somekeskusteluun. No, hangaari joka sijaitsee suoraan
kiitoradan päässä olisi tietysti aika erikoinen rakenne. Varsinkin laskevien
koneiden osuttaminen hangaarin ovista sisään, läpi ja ulos - vaatisi
erinomaista tarkkuutta. Ja ovet pitäisi muistaa avata ennen koneen tuloa. No
höpöhöpö, asiaan!
Viron kansallismuseolla on moninaisia vaiheita.
Ensimmäisiä syntysanoja lausuttiin 1880-luvun lopulla mm. ylioppilas Oskari
Kallaksen toimesta. Hän oli silloin ”museon asialla”. Oskari Kallaksen me
tietysti tunnemme Aino Kallaksen puolisona ja Viron suurlähettiläänä Suomessa
vuosina 1918-22. Muina tunnettuina museon asiaa ajavina henkilöinä olivat
taitelija Kristjan Raud ja silloinen Postimees-lehden omistaja ja päätoimittaja
Jaan Tõnisson. Heillä oli ajatuksissaan vaatimattomasti vain käsityömuseo. Myöhemmin
1907 Oskari Kallas oli perustamassa Viron kansallismuseota (Eesti Rahva Muuseum
ERM), tai oikeammin yhdistystä joka ryhtyi hoitamaan museoasiaa. Kallas oli
yhdistyksen johdossa. Kaikki tämä tapahtui keisarillisen Venäjän byrokratian
saattelemana. Historia sitten kulki kulkuaan ja museon tilat vaihtuivat useaan
otteeseen.
Uusi museo
sijaitsee linnuntietä mitattuna 2 kilometrin päässä Tarton kaupungin
keskustasta. Se on rakennettu Neuvostoajan sotilaskentän kiitotien päähän.
Museon alta kulkee vanhan ritarikartanon puistoon liittynyt vesiuoma. Suomeen tuon
kentän liittävät sota-aikojen öiset pommituslennot.
Tuota kehityskulkua on mainiolla tavalla kuvattu
Tuglas-seuran sivuilla: http://www.tuglas.fi/viron_kansallismuseon_vuosisata
Raadin kartano, jonka alueelle uusi nyt valmistunut museo
toteutettiin, oli jo alusta saakka museon kokoelmien sijoituspaikana. Hyppäämme
siis nyt yli satavuotisen kehityskulun ja saavumme nykypäivään.
Lue
ensin Arkkivahdin juttua: http://arkkivahti-arkkivahti.blogspot.fi/2016/10/erm-kansainvalista-tasoa.html#!/2016/10/erm-kansainvalista-tasoa.html
Keskustelimme ennen museolle
saapumista kymmenen vuotta sitten pidetystä kilpailusta. Joku muistelee
ALA-Arkkitehtien siinä pärjänneen. Niinpä niin, ALA sai toisen palkinnon. Hienoa.
Olipa lunastetuissa myös Esa Laaksonen kumppaneineen. Voittajakolmikko oli lontoolaispariisilaistokiolainen.
Yksi palkintosija meni virolaisille. Vielä palkittiin itävaltalaiset, britit ja
sveitsiläiset. Kaikkiaan kilpailuun jätettiin 108 ehdotusta. Kuvassa ylimpänä
on voittaneiden toteutetusta museosta otettuja kuvia. Alla vasemmalla on
kolmannen palkinnon saanut itävaltalaisten kuutio ja oikealla alhaalla kuva
ALA:n toisen palkinnon saaneesta ehdotuksesta.
Auton
kiertyessä pimentyneessä talvi-illassa puiden reunustamalla tiellä kohti
entistä sotilaslentokenttää kaikki ovat jännittyneitä. Sitten museo sukeltaa
esiin valossa hehkuvana valtaisan suurena jäälyhtynä. Näkymä on vaikuttava.
Mielessä välähtää: miksi täällä? Lähestyttäessä rakennusta syntyy vaikutelma
mielettömästä pituudesta. Kyllä, onhan se mieletön: lähes 400 metriä. Joku sanoi
auton takapenkillä: ”Ranskalaista suuruudenhulluutta!” Hän on frankofiili –
tietää asian. Pituus hieman hämää, sillä
kolmannes pituudesta on vain tyhjiä siipiseiniä kiitoradan suunnassa. Sisäänkäynti
nielaisee meidät. Joku sanoo, että joku tällainen palikka olisi sopinut
Eteläsatamaan Guggiksen paikalle permmin kuin sinne aikanaan valittu ja sitten
huonoksi havaittu viritelmä. Ihan totta. Olen melkein samaa mieltä. Tuo
monumentaalinen yksinkertaisuus – se on hyvä.
Voittaneet Dan Dorell, Lina
Ghotmeh and Tsuyoshi Tane sanovat heidän ehdotuksensa ominaisuuksista
seuraavaa:
”Ehdotus pyrkii asettamaan alueen
uudelleen paikallisen yhteisön käyttöön kulttuurin ja ilon paikkana, kuitenkin tiedostaen
ja viitaten sen ongelmalliseen ja joskus tuskalliseen historiaan.
Rakennus on muodostettu
jatkeeksi kiitoradan betonipinnalle, josta muodostuukin rakennuksen katto.
Katon lievä kaltevuus ilmentää valtion nousua huolien täyttämästä
menneisyydestä uuteen tulevaisuuteen.
Pohjoisen julkisivun laajat
aukot luovat epäsuoran valon näyttelytiloihin ja julkisiin tiloihin. Rakennuksen
eteläisellä puolella kaikki toimistot, luokat ja kirjastot saavat
auringonvaloa.” Niinpä niin!
Tässä
vielä kymmenen vuoden takaisten muistojen virkistämiseksi lista palkituista:
Palkinnot:
Memory Field - Dan Dorell, Lina Ghotmeh
jaTsuyoshi Tane.
Gems - Juho Grönholm, Antti Nousjoki, Janne
Teräsvirta ja Samuli Woolston.
Estonia is on the verge of a
new millennium - Alfred Bramberger, Thomas Pucher, Heidrun Steinhauser, Martin Mathy ja
Christa Pucher.
Lunastukset:
Lightfield - Gianni Botsford.
Crochet - Ott Kadarik, Villem
Tomiste, Mihkel Tüür, Krista Saluveer ja Urmas Oja.
lake whisper - Manuel Bieler, Marco de Francesco, Antoine
Robert-Grandpierre ja Laurent Saurer.
kivi kive sisu, Kimmo Friman,
Esa Laaksonen ja Marko Pulli.
Voittaneiden
insinööriavustajana oli kilpailuvaiheessa Arup. Toteutusvaiheessa
insinöörisuunnittelua hoiti virolainen AE Reng. Paikallisena arkkitehtina toimi
toteutusvaiheessa tallinnalainen HG Arhitektuur.
Museo
on jakanut virolaisia ja tarttolaisia. On kysytty rahan perään. Museo kai
maksoi 70 miljoonaa euroa – suurin piirtein. Se ei ole paljon kun pinta-alaa
lienee 34000 m2 – vain kaksi tonnia neliöltä. Varsinaista näyttelytilaa
museossa on noin 6000 m2. Museo uskoo keräävänsä 200000 kävijää vuodessa. Lipputulojen
arvellaan korvaavan kolmanneksen museon vuosikustannuksista.
Rahvaan museo mahtavissa puitteissa
Museon
korostetaan olevan kansan – rahvaan – museo. Sitä se onkin. Museossa eivät näy
valloittajien ja miehittäjien luomukset. Siellä eivät näy saksalaisten,
ruotsalaisten tai venäläisten perinnöt: Tallinnan vanha kaupunki tai Tarton
vanha kaupunki - ne jotka meitä suomalaista kiehtovat. Ainakin minua - eihän
meillä ole sellaisia. Vaikka virolaisilla on sellaisia, ne eivät ole museossa
esillä. Ne eivät olleet rahvaan luomuksia. Ei vaikka kuinka lukisi Jaan Krossin
Uppiniskaisuuden kronikkaa. Museossa on käsitöitä, koruja ja kansallispukuja, oluttuoppeja
ja kalastusvälineitä, astioita ja puukkoja. Niinhän se oli, Oskari Kallas ja
Jaan Tönisson haaveilivat juuri käsityömuseosta.
Minulle
mielenkiintoisin oli pysyvä näyttely Uralin
kaiku. Se kertoo suomalaisugrilaisten kansojen elämästä. Ehkä näyttelyllä
on poliittinen sanoma. Halutaan alleviivata näiden kansojen elämisen oikeutta.
Jotkut sanovat sanoman kertomisen olevan virolaisten velvollisuus ja oikeus.
Suhteet Venäjään ovat jo muutenkin niin huonot, etteivät ne tästä hetkahda.
Virolaiset uskaltavat selkeämmin sanoa sen mitä me arastelemme.
On
museossa paljon mielenkiintoista ja vuorovaikutteista. Nykyaikaan asti. Minua
kiinnosti radio, sellainen kuin meilläkin oli. Siinä voi kuunnella Helsingin
ääntä tai Lontoon ääntä. Ja muitakin sota-ajan asemia. Saattoi siellä kuulua
myös Fuhrerin pauhu. Moskovan Tiltun ääntä en kuitenkaan löytänyt. Muistatteko
Tiltun?
Tässä
Tiltun ääni: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/moskovan-tiltu-puhuu
Tartosta
olisi paljon kerrottavaa. Kerron lisää seuraavassa blogissa.
Tästä tiltusta tulee mieleeni nämä viipurin radioaalloilla laukaistavat venäläiset miinat, joista aikoinaan Kenraali Sutela kertoi. Suomalaisethan soittivat sota-aikana 3 viikkoa yhteen kyytiin säkkijärven polkkaa radiossa, jolla estettiin nämä venäläisten miinojen räjäytykset radioaalloilla.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKommentoin äsken mutta laukaisin vahingossa ennen parin kirjoitusvirheen siivoamista. Kas näin:
VastaaPoistaArkkivahti kommentoi:
Mikään ns. sisäpiiriläinen en ole enkä suinkaan istunut iltaa ERM:stä järjestetyn kilpailun voittajakolmikon kanssa. Sen sijaan keskustelin muutamaan otteeseen heidän kanssaan sekä haastattelin heitä kaikkia vilkkaan avajaispäivän jälkeen. Mutta: hotelliini tai tarkemmin Tarton uuteen Design Hostel Hektoriin pelmahti suurten juhlien jälkeen viikonlopuksi myös pariisilaistoimiston nuorempaa väkeä, noin 20 henkilöä. Heidän kanssaan venähti jutellessa aikaa pikkutuntien puolelle ja hauskaa oli, hieroivat vuorotellen Arkkivahdin koiraa. Tilaisuus oli kaikkea muuta kuin tuskastuttava, varsinkin koiralle. - Sisäpiiriläinen en ole, mutta koska tehtäviini kuuluu kirjoittaa museosta ja muistakin tärkeistä rakennuksista laajemminkin (ei siis vain pienellä matkaläppärillä lyhyitä blogikirjoituksia tien päältä), kuuluu toimenkuvaan olla aina paikalla, osallistua, ottaa selvää ja keskustella. Niinpä eivät kirjoitukseni, lyhyinä ja nopeasti sutaistuinakaan, perustu ainakaan huhupuheisiin ja muiden minulle etukäteen syöttämiin mielikuviin.
Artikkelini ERM:stä taisi jossain vaiheessa ilmestyä Rakennuslehdessä. Toista tehdäänb, aivan toisenlaiseen mediaan.
Oli todella hupaisaa, kun minulle kiven kovaa yritettiin vakavissaan väittää, että rakennus on jotain mitä se ei totta maar ole - vain koska väittäjä oli mies ja minä hänelle vain piskuinen mitätön nainen. - Siis se hangaarijuttu, hohhoijaa.
Kiva että kommentoit Tarja! Minulle ei vaan tahdo mennä kaaliin tuo sinua tuskastuttanut suomalaismiesten hangaarijuttu. Mutta mitäpä sillä väliä. Tartossa oli mukavaa, myös museossa.
PoistaSanoo Pena
Kaaleista tehdään mm. soppaa. Ja kääryleitä. Minua hämmentää se, että väkisin väitetään totuudenvastaista - koska toinen osapuoli on nainen. Joka ei edes väitä mitään vaan tietää. Ystävällisimmin Tarja
PoistaZiguli, hyva tartu öly
VastaaPoista