Tiemaksut ja ruuhkamaksut ovat nousseet pintaan. Hallitus
ja ministeri Anne Berner hämmentävät keskustelua. Olisiko vain alueellinen
ruuhkamaksu vai olisiko koko valtakunnan tievero? Siinä meitä jokaista kohtaava
keskustelu. Ruuhkamaksujärjestelmien lähtötaso on yksittäisen tien käyttäjien
”tullaaminen”. Korkein taso on elektroninen kilometripohjainen
maksujärjestelmä, se on se viides taso. Maailmalla ei olla vielä Bernerin
ministeriön ”viidennellä tasolla”. Maailmalla ollaan nyt kuudessa maailman
kaupungissa ”kakkostasolla”. Suomi haluaisi hypätä korkealle ja nopeasti. Aloitetaan
Tukholmasta.
Trängselskatt
Tukholman ruuhkaverolla on mielenkiintoinen tausta.
Demareiden heikko vaalimenestys vuonna 2002 vaati hallituskoalitioon tukea.
Miljööpuolue meni hallitukseen, mutta edellytti hintana Tukholman
ruuhkamaksujärjestelmää. Demarit olivat luvanneet vastustaa tätä, mutta
joutuivat nyt pyörtämään puheensa. Ruotsin lain mukaan tullia voi periä vain
uusilla teillä tai silloilla. Tietullista tehtiin vero. Maksusta tuli
valtiollinen vero, koska kunta voi verottaa vain omia asukkaitaan. Tielaitos
otti homman hoitoonsa. Tuotot oli suunnattava tieverkon parantamiseen.
Suoritettiin mielipidetutkimuksia. Aluksi ihmiset olivat kovasti vastaan.
Kiisteltiin gallupkysymysten muotoilun vaikutuksesta vastauksiin. Ennen
veropäätöstä suoritettiin täysimittainen ”Tukholmakokeilu”.
Kokeiluaika oli 7
kk alkaen vuoden 2006 alusta. Syyskuun lopulla 2006 pidettiin
valtiopäivävaalit. Göran Persson ja vihreät menettivät valtansa ja maahan tuli
porvarillinen hallitus Fredrik Reinfeldtin johdolla. Vaalien yhteydessä
suoritettiin kansanäänestys ruuhkaverosta. Tukholmalaiset äänestivät ruuhkaveron puolesta
prosenttisuhteessa 53-47. Tukholman läänin asukkaat (ei Tukholman kaupunkia)
taas saivat tulokseksi 40-60.
Uusi pääministeri viivytteli. Hän syytti demareita
heikosti hoidetusta kokeilusta. Ruuhkat kasvoivat kokeilun luomaan tilanteeseen
verrattuna. Miljoonia maksaneet laitteet seisoivat käyttämättöminä. Erityisesti
kauppakamari ja kokoomus (Stockholmsmoderaterna) vastustivat ankarasti
ruuhkaveroa. Pääministeri empi. Tutkimuksissa näytti kuitenkin siltä, että
nimenomaan häntä äänestäneet urbaanit keskiluokkalaiset olivat
maksujärjestelmän kannalla. He olivat ostaneet Reinfeldtin ja ruuhkaveron ”yhtenä
pakettina”.
Valtiopäivät teki
veropäätöksen 1.8.2007. Lakia muutettiin jälleen vuonna 2014. Ruuhkamaksuihin
hyväksyttiin korotus, ja Essingeleden otettiin mukaan maksualueeseen. Muutokset
astuivat voimaan 1.1.2016. Kuvassa näkyvät kontrollipisteet ja vyöhykeraja.
Ruuhkamaksualueen rajan ylittäessäsi maksat 11, 15, 25 tai 35 kruunua
vuorokaudenajasta riippuen. Liikenteen arvioitiin vähenevän keskustassa
keskimäärin 3 % ja ruuhka-aikoina 9 %. Joukkoliikenne keskustaan lisääntyisi
1,8 %. Vuonna 2014 sovitun ”Tukholmapaketin” mukaan ruuhkaveron tuotto
käytetään uuden ohikulkutien rakentamiseen ja lisäksi metron laajentamiseen.
Vuonna 2016 ruuhkaveron tuotto oli 160 milj. euroa.
”Liikennesatsaus” on sovittu Tukholman läänin alueelle. Läänin
asukasmäärä on nyt 2,2 milj. asukasta ja sen oletetaan kasvavan vuoteen 2040
mennessä 0,6 milj. asukkaalla eli 27 %. Helsingin MAL-alueen asukasluku on nyt 1,4
milj. asukasta ja sen arvioidaan kasvavan vuoteen 2040 0,5 milj. asukkaalla eli
25 %. Tukholman läänissä raha jakautuu melko tasan ratoihin ja teihin (54/46).
Vuodessa arvellaan investoitavan 400 euroa asukasta kohti. Meillä
HLJ-suunnitelma arvioi MAL-alueen liikenneinvestointien määräksi 350 milj.
euroa vuodessa. Vertailu Tukholma-satsaukseen on kuitenkin hieman vaikeaa koska
pakettiin sisältyy myös toimia jotka eivät ole suoranaisa investointeja. Mutta sanotaan että Tukholman vuotuista 400
euroa per asukas vastaa meillä noin 300 euroa per asukas. Meillä kuitenkin
teiden osuus paketista on selvästi pienempi ja raiteiden suurempi.
Trafiksatsning
Tukholman läänin alueella on tätä nykyä voimassa 10
miljardin euron liikennepaketti -Trafiksatsning. Sen mukaan kymmenessä vuodessa
investoidaan liikenteeseen runsaat 10 miljardia euroa. 54 % rahoista on
tarkoitus panna raideliikenteeseen ja 46 % teihin. Suurin ratainvestointikohde
on Citybanan, keskustan alla oleva 6
kilometrin ja 3 mrd. euron moniraiteinen rautatietunneli, joka valmistuu 2017.
Keskustan pohjoispuolella oleva Norra
Länken on 5 kilometrin moottoritiekompleksi siltoineen ja
tunneleineen. Se on osittain valmis,
avattiin juuri tänä vuonna. Sen kustannus lienee 1,5 Mrd. euroa. Kaupungin
läntinen ohikulkutie Förbifarten on
juuri aloitettu jättimäinen tienrakennuskohde. Tie on 17 kilometrin pääosin
tunnelissa oleva moottoritie kustannuksiltaan 3 mrd. euroa. Tukholman
maanalaisesta on tehty laajennuspäätöksiä. Uusien linjojen yhteispituus on 25
km, linjoille tulee 9 uutta asemaa. Kokonaiskustannukset ilman varikkoa ja
kalustoa ovat 2,2 Mrd. euroa. Ja vielä
muutakin, mutta tässä yhteydessä suosittelen blogiani http://penttimurole.blogspot.fi/2016/09/tuokioita-tukholmassa.html
.
Ruuhkamaksun tuotto vuonna 2016 oli noin 160 milj. euroa.
Se on pitkän päälle ehkä noin 20 % Tukholman lääniin suunniteltujen
liikenneinvestointien kokonaismäärästä.
Tukholman seudulla
on suuria infrarakennuskohteita. Suurin
hanke on Citybanan. Kuvassa turkoosilla. Se on raide ja asemajärjestely
keskustassa. Rakennuskustannuksiksi tulee reilusti 3 miljardia euroa. Toinen jättihanke on Tukholman läntinen
ohikulkutie. Kuvassa keltaisella. Senkin arvellaan maksavan 3 mrd. euroa.
Metroa laajennetaan 2,5 miljardilla eurolla ja 25 kilometrillä. Vuodessa rahaa
kuluu kymmenen vuoden ajan noin 1 miljardi euroa. Ruuhkamaksut tuottavat tästä
viidenneksen.
Vertailua Helsinkiin
Helsinkiin on mielenkiintoista vertailla. Uudessa
valtuustokäsittelyn läpäisseessä yleiskaavassa on ratahankkeita pelkästään noin
8 miljardilla eurolla. Helsingissä olisi siten tarkoitus investoida raiteisiin
pitkässä juoksussa, kolmenkymmenen vuoden aikana, noin 300 euroa asukasta kohti
vuodessa. Tämähän sattuu olemaan jopa enemmän kuin mitä Tukholman lääni aikoo
investoida raiteisiin seuraavan kymmenen vuoden aikana. Heillä on kuitenkin apunaan ruuhkamaksu.
Saattaa olla meilläkin ennen pitkää ajankohtainen. Mutta, - mutta sen läpimeno
tulee edellyttämään muutakin kuin vain älyn ja robotiikan ystävyyttä.
Göteborg ja ”Länsipaketti”
Göteborgin ruuhkamaksujärjestelmä otettiin käyttöön vuoden
2003 alussa. Mallina oli Tukholman ruuhkaverojärjestelmä. On jotain erojakin.
Göteborgissa veron joutuu maksamaan pitkin E 2 kaupungin ohittava autoilija,
kun taas Tukholmassa veroa maksavat vai maksuvyöhykkeelle eli kaupungin
keskustaan sisään ja ulos ajavat. Göteborgin maksut ovat myös pienemmät.
Göteborgin ruuhkaverojärjestelmästä oli ruotsalaiseen
tyyliin pitkällistä diskuteerausta ja poliittista kädenvääntöä. Erityisesti
keskusteltiin kansanäänestyksestä vuoden 2014 vaalien yhteydessä.
Kansanäänestys sitten pidettiin ruuhkamaksujen voimassaollessa. Nehän pantiin
toimeksi vuonna 2013. Ruuhkamaksun vastustajat voittivat. Ruotsi on hauska maa.
Siellä keskustellaan ja äänestetään, mutta sitten mitä päätetään, se on eri
juttu. Päätetään viisaasti.
Kansalaisilta
kysyttiin: ”Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg efter valet
2014?" Kansalaiset vastasivat vastustamalla ruuhkamaksuja. NEJ—äänet
saivat 57 % osuuden. Varsinaisella kaupunkialueella vastustajat olivat
häviöllä. He saivat NEJ-äänillä puolelleen vain 45 % äänestäjistä.
Ruuhkaverojärjestelmän tarkoituksena on parantaa
liikenteen sujuvuutta ja vähentää ympäristöön kohdistuvia paineita. Sen
tarkoitus on myöskin toimia rahoitusinstrumenttina ”Länsipaketille”. Maksu
kerätään tunnistamalla autojen rekisterinumerot 38 tarkistuspisteessä. Ruotsin
Tiehallinto sitten lähettää maksulipun ajoneuvon omistajalle. Maksu voidaan
periä myös tililtä automaattisesti. Maksusta vapautetaan mm. moottoripyörät.
Inva-ajoneuvot saavat myös vapautuksen. Maksu peritään sisään ja ulos
ajettaessa arkipäivinä klo 6:00-18:29. Päivän maksimiveloitus samalta
ajoneuvolta on 6 euroa. Muutoin maksut ovat vajaa yksi euroa ruuhka-ajan
ulkopuolella ja runsaat kaksi euroa ruuhka-aikana.
Ruuhkaveron
tuottoja käytetään ”Länsipaketin” rahoitukseen.
Valtion, kaupungin ja seudun tekemä sopimus on määrältään 3,4 miljardia
euroa. Paketti ulottuu vuoteen
2028. Keskimääräinen vuosisatsaus on
siten noin 250 milj. euroa. Ruuhkamaksujen tuotot vuonna 2016 olivat muuten
noin 120 miljoonaa euroa. Nettotuotot lienevät noin 90 milj. € vuodessa. Periaatteessa
ruuhkamaksuilla saadaan katettua 40 % koko paketista.
”Länsipaketti” sisältää seuraavia hankkeita: Västlänken on 8 km ratatunneli ja 3 asemaa kaupungin keskustassa. Kustannukset tulevat olemaan noin 2,5 mrd. €.
Kilometrihintaa kertyy siten 300 milj. euroa. Radan oletetaan valmistuvan
vuonna 2025. Marieholmstunneln on 0,5 km tietunneli Götajoen ali.
Tunneli rakennetaan kahtena upotettuna tunnelina. Hintaa kertyy kaikkinensa yli 500 milj.
euroa. Tunneli valmistuu arvion mukaan vuonna 2020. Ny
Göta älvbro on uusi silta Götajoen yli. Vanha silta puretaan.
Uuden sillan nimeksi tulee Hisingsbro.. Silta tulee olemaan nostosilta. Se
maksaa kaikkinensa noin 400 milj. euroa.
Pakettiin sisältyy lisäksi joukkoliikenteen
kaksinkertaistamistavoite vuoteen 2025, useita saavutettavuus- ja
miljööhankkeita, tieverkon ITS-hankkeita ja stimulointihankkeita
miljööystävällisen matkustamisen lisäämiseksi. Ja mikä hienointa, näin
esimerkkinä vaikkapa Helsingin Seudun Liikenteelle: Göteborgin seudulla
eläkeläiset pääsevät matkustamaan ilmaiseksi ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Road Pricing Manhattanille
Hypätäänpä vielä haaveisiin. Manhattanille suunniteltiin
ruuhkamaksua vuonna 2008. Järjestelmän arveltiin pudottavan ajokilometrien
määrää vyöhykkeen sisällä 6 % ja vähentävän ruuhkia vastaavasti 30 %.
Ympäröivillä alueilla vähennyksen arvioitiin olevan 20 %. Projektin
vuosituloksi arvioitiin noin 500 miljoonaa euroa. Tämä raha piti annettaman
joukkoliikennettä hoitavan Metropolitan Transport Authorityn käyttöön.
Liittovaltio antoi MTA:lle lisäksi lupauksen 350 milj. eurosta järjestelmän
toteuttamiseen ja täydentävien joukkoliikennettä koskevien parannusten tekoon.
Järjestelmää tukivat kaupunginjohtaja, New Yorkin kuvernööri, laajat
elinkeinoelämää ja työntekijäjärjestöjä edustavat ryhmät ja vielä neljän
päälehden toimituskunnat. Vastustajia olivat lähinnä eräiden naapurikuntien
kuten Brooklynin ja Queensin edustajat. Asia näytti selvältä. New Yorkin
kaupunginvaltuusto äänesti 30-20 järjestelmän puolesta. Homma kuitenkin
pysäytettiin New Yorkin valtion edustajainhuoneessa äänestämättä. New York
State Assembly on demokraattien hallitsema osavaltion päätöksentekoelin.
Ruuhkamaksuasiassa 20 miljoonan asukkaan osavaltion edustajat päättivät New
York Cityn 9 miljoonaan asukkaan puolesta hylätä esitetyn järjestelmän. Tai
päätöksen teki oikeastaan osavaltion edustajakokouksen demokraattinen puheenjohtaja.
Hän ei ottanut lainkaan aihetta esityslistalle. Elettiin siis vuotta 2008.
Kaupunginjohtajan Bloombergin suunnitelma hyllytettiin, mutta bensan hintojen
voimakas nousu samana vuonna pienensi liikennettä juuri saman verran kuin sen
ruuhkamaksun vaikutuksesta arveltiin vähenevän. Amerikkalaisille oli kauhistus,
kun gallonan hinta äkkiä kaksinkertaistui ja maksoi yli 4 taalan. Sitten
kuitenkin seuraavana vuonna hinta putosi taas 2 taalaan. Tavoite oli
saavutettu?
Taas pieni vertailu
Suomeen
Suomessa samainen gallona maksoi tuohon vuoden 2008
huippuaikaan täsmälleen saman 4 taalaa. Tuohon aikaan yksi taala vastasi
kurssiltaan noin 1,6 euroa. Meilläkin hinnan nousu vaikutti liikenteeseen. Suomessa maanteillä henkilöautoliikenteen
kasvu putosi edellisen vuoden noin +3,5 prosentin kasvusta 1,5 prosentin
miinukselle. Autokauppa myös pieneni ja
henkilöautokanta vähenikin poikkeuksellisesti - 1,3 %. Kaikki sitten muuttui
melko nopeasti, sillä vuonna 2010 liikenne ja autokanta kasvoivat kumpikin
lähes 1,5 %. Ryhdyin hieman etsimään korrelaatiota bensan hinnanmuutosten ja
liikenteen määrän välille. No ei siitä oikein selvää tullut sillä, bensan
hinnanmuutokset ovat äkkinäisiä ja lyhytaikaisia kun taas autonkäyttö ja itse
tavaran ikä ovat pitkäpiimäisesti sitouttavia.
Tämä on melkoisen
jännittävä kuva. Että jenkeissä, jossa luulisi markkinatalouden hoitavan
hintojen leikkiä talouselämän kannalta järkevällä tavalla, poukkoillaan näin
järjettömästi. Siellä bensan hinta on heitellyt mielettömällä tavalla. Kuvan
sininen viiva kertoo bensan hinnan heittelystä USA:ssa. Keltainen viiva taas osoittaa, että Suomessa
hintojen heittely on ollut huomattavasti tasaisempaa. Tällä hetkellä vuoden
2017 alussa bensan hinta Helsingissä on 1,5 euroa litralta. NYCissä hinta on 0,6
€/litra. Nyt vaikka ja kun Berner aikoo alentaa bensaveroa tulisi meidän
hinnaksemme ehkä sama minkä nyt joutuu Tallinnassa maksamaan. Sehän on nyt 1,2
€/litra. Se on tupla hinta!
Move NY
Nyt nycciläisten toiveet ruuhkamaksujärjestelmästä ovat
jälleen nousussa. Osavaltion kuvernööri on vaihtunut. Uusi kannattaa
ruuhkamaksuja. Uuden kaupunginjohtajan Bill de Basion on kuultu sanovan, että
ruuhkamaksujärjestelmällä ”olisi hyötynsä”! Esiin on noussut MoveNY –suunnitelma.
Tämän suunnitelman puoltajat sanovat sen olevan kestävää kehitystä, sanovat sen
tuovan tasa-arvoa, vähentävän ruuhkia, parantavan seudun taloutta sekä
tuottavan merkittäviä rahasummia tie-, silta- ja joukkoliikenneprojekteihin.
MoveNY:n pääelementtejä ovat kaikkien sellaisten matkojen veloittaminen jotka
suuntautuvat Manhattanin 60 kadun eteläpuoleisella vyöhykkeelle. Alue alkaa
Central Parkin eteläreunasta ja käsittää koko eteläisen Manhattanin. Tietulleja
alennettaisiin myös muualla MTA:n hallinnoimilla Manhattanin silloilla ja
tunneleissa. Uusia tietulleja asetettaisiin Brooklyniin johtaville
itäpuolisille silloille.
Nykyisin tietullit silloilla ja tunneleissa vaihtelevat.
Kalleimmat tunnelit New Jerseyn puolella veloittavat 15 euroa. Uudet
tullimaksut nyt ilmaisilla itäpuolen silloilla olisivat 5 euroa henkilöautolta.
60 kadun linjan ylittäminen maksaisi ehdotuksen mukaan 5 euroa. Ohjelmassa on
laaja perspektiivi metrolinjoista, lauttayhteyksistä ja tunneleista pyöräteihin
ja esteettömyystoimenpiteisiin. Keskustelussa on puitu myös Uberin ja Lyftin
kaltaisten taksipalvelujen tuottajien maksuja. On väitetty niiden lisäävän
ruuhkia. Maksuksi on ehdotettu 1 euro per kyyti. Naapurikunnat, entiset
vastustajat, on saatu mukaan ehdottamalla siltatullien alentamista lähes puoleen
nykyisestään. Asia on kuitenkin täysin kesken. Jos nyt pitäisi arvata, uskon,
ettei New Yorkiin saada vieläkään ruuhkamaksijärjestelmää siitäkään huolimatta,
että asian takana olevat uskovat sen tuottavan vuodessa 1,5 miljardia euroa.
Näillä tuotoilla voitaisiin hoitaa arvioitua 15 miljardin euron investointivajetta
– korjausvelkaa sanotaan meillä. Outoa, tuo Manhattanin investointigap on
arvioiden mukaan samaa luokkaa kuin Helsingin tai Tukholman investointipaketit.
Toivotan onnea NYC:in väelle. Nyt kun Trump hallitsee olisi aivan bisnesdiiliin
sopivaa, että ruuhkamaksut pystytettäisiin suojelemaan maailmanhallinnon
keskusta ja sen eliitin vapaata liikkumista. Usein näissä asioissa
päätöksenteko tuntuu menevän häränpyllyä. Demokraatit kaatoivat New Yorkin
ruuhkamaksujärjestelmän ja nyt sitten varmaan bisnesmiehet sen pystyttävät.
Ei tämä ruuhkamaksuista kirjoittelu vielä tähän lopu.
Tulen vielä jatkamaan juttua Milanosta, Lontoosta ja Singaporesta. Vähän
Helsingistäkin. Mutta se seuraavassa blogissani. Miksi tätä kaikkea
kirjoittelen. Varmaan monelle EVVK. Minua kiinnostaa! Siksi kirjoittelen.
PS. Jos nämä minun blogini ja niistä tuleva muistutus
täyttävät sähköpostisi ja haluaisit päästä niistä eroon lähetä minulle paluupostissa
viesti POISTA.
Sipilälle liikenneverkkoselvitys osoittautui järjettömäksi riskinotoksi. Sipilän ongelmana on lähipiirin pito pienenä. Koko homma oli huonosti johdettu ja Berneristä tuli nyt rasite Juhalle.
VastaaPoistaJopa keskustan kenttäväkikin vastusti esitystä laajasti, puhumattakaan muita puolueita. Sipilällä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin viheltää peli poikki. Sipilä ja Berner eivät vaan tajua, ettei nyt kyseessä ole perheyritys, vaan asiota pitäisi sovitella huomattavasti laajemmin.
Pentti Sirola
Eläkeläinen
Niin, nythän meillä on perheyrittäjä myös rapakon takana. Sekoilevat sukkiinsa.Sääli, olisihan sinne Sipilän Exceliin nyt sopinut pieni takaisinkytkentä, ettei olisi tullut Circular Reference. Nimittäin se taitaa tulla myös kiinteistömiehelle tornissaan.
PoistaSekä amerikoissa että nyt myös suomen politiikassa on otettu käyttöön uusi termi, vaihtoehtoinen totuus. Ennen tätä kutsuttiin valehteluksi.
VastaaPoista