Kuluneen viikon aikana olen ollut tilaisuudessa saada
erilaisia esittävän taiteen annostuksia. Joutuu miettimään liittyvätkö ne
jollain erityisen vaikuttavalla tavalla meidän aikaamme tässä ja nyt? Tai
toisaalta olisiko hyvä, että ne veisivät edes hetkeksi meidän ajatuksemme tästä
ajasta? No, vatuloidaan hieman.
Kaurismäen filmin
trailerista kaapattu kuva Khaledin ja Mazdakin keskustelusta: ”Mutta älä hymyile
kadulla, koska sinua voidaan luulla hulluksi.” Tässä linkki traileriin: https://vimeo.com/197280717
Ensimmäinen sarjassamme oli Aki Kaurismäen uusin teos: Toivon tuolla puolen. Sympaattisen
oloinen perfektionistilta vaikuttava herrasmies hylkää Koskenkorvaa aamiaisella
nautiskelevan papiljottipäisen vaimonsa. Herrasmies aloittaa uuden elämän. Uusi
elämä tarvitsee alkupääoman. Hän saa sen vanhojen herrojen korttipeliluolassa.
Katsojan odotuksista huolimatta vieressä kyttäävä nahkatakkimies ei surmaa
häntä. Eipä tietenkään, silloinhan juoni katkeaisi. Mies ostaa ravintolan ja
saa kokin, portsarin ja tarjoilijattaren kaupan päälle. Ravintola elää
markka-aikaa. Ravintola tarjoaa lihapullia muusilla ja anjoviksia perunoilla
hintaan 9 markkaa annos. Turvapaikkaa anova nuorehko syyrialaismies astuu kuvioon.
Hän soittaa ihanasti ud-luuttua. Hän on Alepposta. Se säväyttää. Olenhan
ajatellut niin paljon tuota puolituttua kaupunkia. Hänellä on irakilainen
kaveri. Vielä tutumpaa minulle on arabikaverusten käyttäytyminen keskenään.
Heidän pitkälliset tervehdysseremoniansa: Ahlan wa sahlan, masa il-kheer, kiif
haalek, saiaara kwais, familia kwais, saalem aleikum, mafii mushkila, In shaa
Allah. Sellaista kohtaamista ei meillä ole. On vain: moi! Ei ole myöskään
kädenlyönnin raikuvaa läimäystä, eikä kosketusta olkapäähän tai hyvää
rutistusta molemmin käsin. Ei myöskään partaista poskea vastaan poskea. Hieman
haikeata – meiltä puuttuu tuo taito ja lämpö. Toisaalta meillä on avoimuutta
tuntemattomia kohtaan. Sellaista ei kuulu noiden syyrialaispoikien tai
irakilaispoikien työkaluvarastoon. Luottamus kohdistuu vain luotettaviksi
luokiteltuihin. Siinä luokittelussa ei uskonnolla ole tekemistä. Olen kokenut
tämän. Tuntui hyvältä, kun nuoret arabiasiakkaani aikoinaan kutsuivat
”opettajaksi”.
Takaisin Kaurismäkeen. Ottavat luuttua soittavan syyrialaispojan
ravintolaan töihin paperittomana. Paikalle saapuu suomalaishakkeri joka
tulostaa laitteellaan henkilökortin hintaan 1000 markkaa. Nahkapäät kuitenkin
hyökkäävät ja lopuksi iskevät stiletin syyrialaispojan mahaan. Poika selviää
iskusta ja ravintolaa pitävä sympaattinen perfektionisti organisoi pojan
sisaren salakuljetuksen Baltiasta Suomeen. Siinäpä yksinkertaisuudessaan
”kaikki” mitä tapahtui. Oliko tarinaa, oliko opetusta, oliko draamaa, oliko
sanomaa? Elokuvakerho vaikutti olevan hyvinkin kaurismäkeläistä sakkia. 1-5
asteikolla pisteiden keskiarvoksi tuli 3,4. Minä annoin kakkosen. Viittaa
siihen, etten ollut ymmärtänyt tarinaa, opetusta, draamaa enkä sanomaa.
Surullista minun kannaltani. Sanon vielä, että filmi oli juuri sellainen kuin
toivon viihteen olevan: ei liikaa tarinaa, ei opetusta, ei suurta draamaa eikä
varsinakaan sanomaa! Liisalta tuli kolmonen.
Sharialaki ja kotoutuminen
Pian, parin päivän päästä katsoimme televisiosta tanskalaisen
dokumentin islamistien kotoutumisesta. (Ulkolinja: Sharialakia Tanskassa)
Dokumentissa salaisesti toimineet muslimireportterit vierailivat
piilokameroineen Tanskan moskeijoissa ja teeskentelivät haluavansa neuvoja
aviollisiin ongelmiinsa. Vaimo halusi lähteä ja mies halusi naida. Kun vaimo
vastusteli, mies iski päin korvia. Imaamit useammassakin moskeijassa antoivat
yksimieliset ohjeensa. Ohjeita antoivat myös naispuoliset moskeijoiden
”naispaimenet”.
Ohjeet olivat
yksimieliset ja selkeät. Mies on perheen pää. Miehellä on oikeus lyödä naista,
jos hän kieltäytyy seksistä. Miehellä on oikeus naiseensa. Uskovaiset eivät voi
eivätkä saa noudattaa Tanskan lakia tässä asiassa. Sharialaki kulkee yli
maallisten lakien.
Mahdollisesta avioerosta päättää sharianeuvosto. Sellainen
kolmen miehen neuvosto kokoontuikin. He eivät myöntäneet naiselle eroa. Tätä
kauhistelivat Liisa ja ystäväni naiset. Puhuttiin myös moniavioisuudesta.
Rikkaat arabit sanovat, ettei heilläkään ole varaa pitää montaa vaimoa. Vaimoja
on nimittäin Koraanin mukaan kohdeltava tasapuolisesti. Parempi siis erota ja
ottaa uusi kuin yrittää mahdotonta. Näin meillä tehdään. Tunnettua on, että
miehen ero on huomattavan helppoa. Tarvitsee vai sanoa kolme kertaa: Olet
erotettu. Sillä siisti. Väittävät että, kun sanoo ”Fii settiin alf dahia” niin
onnistuu kerralla.
Arabimaiden yleisen rahvaanomaisen käytännön mukaan, jos mies
naisen erottaa, lapset jäävät yleensä naiselle 18-vuotiaaksi saakka. Äidin suku
hoitaa homman. Uudelleen voi mennä naimisiin. Mahdollisesti äkkipikaista
erottamistaan katuva mies ei kuitenkaan voi mennä entisen vaimonsa kanssa
naimisiin, jos nainen ei ole välillä ollut naimisissa jonkun toisen miehen
kanssa. Tämä toimenpide on luonut oman ammattikuntansa. Näin tietävät kertoa. Palveleva
mies, väittävät usein sokeiksi vanhuksiksi, hän nai maksua vastaan naisen ja
sitten erottaa hänet. Niinpä nainen onkin vapaa uuteen liittoon entisen
miehensä kanssa. Jos nainen sattuu
olemaan rikas saattaa olla, ettei asiamies häntä erotakaan ja sitten nainen on
jumissa.
Vielä näistä veljistämme muslimeista. Pojan täyttäessä 18
vuotta isä hakee poikansa pois. Tytöistä ei kai ole niin paljon väliä.
Elatusmaksuja ei ole, mutta nainen saa pitää sen kullan ja korut jotka hän
häälahjana sai. Minun tuntemissani maissa tuo kullan määrä normaali-ihmisillä
saattoi olla 1-2 kg. Kylläpä kai ne
myötäjäiset olivat prinsseillä toista luokkaa.
Kaikkea teettävät nuo avioliittolait. Suomessa vuoden 1889
laki salli vaimon hallita ansioitaan ja irtainta omaisuuttaan, mikäli tehtiin
erillinen avioehto. Minun mummuni äiti meni leskeksi jäätyään oikeuteen vuonna
1899 perinnönjakoa varten. Hän oli ottanut mukaansa holhoojana naapurin isännän.
Käräjäoikeuden tuomari, olikin itse Juho Kusti Paasikivi nuorena auskultanttina,
sitten ilmoitti naisella olevan oikeuden edustaa itse itseään. Mummon äiti ei
sitten tarvinnut holhoojaa perinnönjaossa. Suomessa oli muuten vuoteen 1930
saakka sellainen laki, että täysivaltaiset naiskansalaiset olivat
yksityiselämässään ja perhe-elämässään miehensä edusmiehisyyden alaisia eli
rinnastettavissa osittain alaikäisiin lapsiinsa. Mutta siitä on aikaa. Jopa
niin paljon että sen jälkeen me eurooppalaiset kristityt saimme aikaan
maailmansodan, jossa sai surmansa 80 miljoonaa ihmistä. Toisen sijan saavutti
Tsingis Khanin väki. He pystyivät surmaamaan kymmeniä miljoonia hekin. Muslimit
ovat muuten näissä kansainvälisissä surmatöissä surkeasti hännillä meistä
parempiuskoisista.
Siinä se on Juho Kusti
Paasikiven allekirjoittama Asikkalan käräjäoikeuden paperi vuodelta 1899. Sanoo
ettei Suomessa nainen enää tarvitse holhoojaa perintöasioita hoitaessaan.
Rakkauden tilastot
Koska tuossa tanskalaisdokumentissa avioero sai pääroolin, on
pakko hieman katsoa meidän avioerotilastojamme. Onko totta se mitä Kimmo
Kiljunen sanoo? Hänhän sanoo, että meillä maahanmuutto on huomattavalta
osaltaan rakkauspohjaista. Väite on mielenkiintoinen. Kyllähän me tiedämme nämä
paljon puhutut venäläisvaimot ja thaimaalaisvaimot puhumattakaan paljon
puhutuista uimarannoilta noudetuista tunisialaispojista tai marokkolaispojista
tai mainitsemattakaan paljon puhuttuja ghanalaispoikia tai nigerialaispoikia.
Paljonko heitä on? Teinpä noista ilmiselvästi oleskelulupa-potentiaalisista
pikku taulukon.
Anteeksi nyt ihanat naiset! En
tällä syyllistä tai väitä että kukaan olisi mennyt naimisiin oleskeluluvan
vuoksi, rakkaudesta varmaan ja aina, mutta kun kiinnosti, niin katsoin.
Kaikista naisten tuona aikana 1987-2015 solmimista avioliitoista ulkolaisen
kanssa 25 % on solmittu muslimien kanssa. Miehillä samana aikana
muslimiavioliittoja on 5 %. Miesten morsiamista lähes 20 % on buddhalaisia.
Miehillä ulkomaalaisten kanssa solmittujen avioliittojen määrä vuosina
1987-2015 oli 41800 liittoa, kun luku naisilla oli 38000 liittoa. Veri siis
vetää sukupuolesta riippumatta. Olisihan tuon voinut panna päikseen, mutta ei
ole kelvannut. Ihme muuten etteivät nuo maahanmuutosta huolestuneet hommamiehet
lainkaan puutu näihin miesten naimakauppoihin.
Suomessa solmitaan
vuodessa noin 22000 uutta avioliittoa. Avioerojen määrä on lähes kummallisen
tasainen, noin 13000 eroa vuodessa. Paljon puhuttu suomalaisten naisten
avioituminen ulkolaisten kanssa on suhteellisen vähäistä. Kymmenen vuotta
sitten tällaisia avioliittoja oli 5,1 %, vuonna 2015 niitä oli 7,6 % kaikista
avioliitoista. Avioeroja tapahtuu noin 1,3 %:ssa avioliitoista vuosittain - jos
molemmat ovat suomalaisia. Jos mies on ulkolainen eroja on vuosittain 4 %:ssa.
Miehet menevät ulkolaisten kanssa naimisiiin hieman enmmänkin kuin naiset.
Vuonna 2015 oli kuitenkin pooikkeus, sillä miehet menivät ulkolaisten kanssa avioon 1875 kertaa ja naiset 1951
kertaa. Historiallisesti ottaen avioeroisuus on dramaattisesti lisääntynyt.
Vuonna 1966 avioeroja tehtiin 4500 kpl, kun niitä nyt tehdään 14000 kpl
vuodessa. Suomessa tehdään vuosittain lähes 10000 maahanmuuttoanomusta
perhesuhteiden perusteella. Näistä lumeliittoiksi on paljastunut muutama sata –
vain murto-osa paljastuu.
Suomalaiset naiset
tykkäävät eri kansallisuuksista kuin suomalaiset miehet. Ainakin avioliittotilastoista voisi päätellä
tällaista. Uskonto ei kai tuossa paljoa vaikuta, sillä naisista 25 % on ottanut
aviomiehekseen muslimin. Miehillä taas muslimien osuus vaimoista on 5 %, mutta
buddhalaisten lähes 20 %.
Ihana ja petollinen Carmen
Pääsinpäs eroon näistä avioliittotilastoista. Minun piti
vielä kertoa kolmannesta ”kulttuurishokista” - positiivisessa mielessä
sanottuna. Se oli toissapäiväinen ooppera. Kysymyksessä oli Carmen. Aihe sopii
päivän teemaan. Bizet sävelsi oopperan vuonna 1875. Libreton kirjoittajat
saivat idean Prosper Mérimée novellista nimeltä Carmen. Hänen taas sanotaan
saaneen inspiraation Aleksandr Puskinin runosta ”Mustalaiset”. Siinä
mustalaistyttö Zemfira hurmaa ”lainkuuliaisen” poikasen nimeltä Aleko. Kaikki
päättyy kun Aleko mustasukkaisuudessaan surmaa Zemfiran ja hänen uuden
rakastajansa. Ooppera oli ja on ylistys mustalaiskulttuurille. Saattaa olla
juuri sen vuoksi että ooppera herätti alussa kielteisiä asenteita. Kai
tuollainen ooppera voitiin tehdä vain Ranskassa? Ei kai Espanjassaa olisi
voinut tehdä oopperaa jossa mustalaiskulttuuri
jyrää ja vieläpä häpäisee Guardia Civilin. Andalusialaiset mustalaissalakuljettajat
paukauttavat hengiltä ja huijaavat kunniakkaita karabinieerejä. Siinä
kolmikolkkahattu tricornio vain
heilahtaa. Espanjassa kuitenkin mustalaiskulttuuri oli ja on arvossaan. Flamenco
on eräs tuon kulttuurin symboli. Tämä ”mustalaisuus” on monikansallisuutta. Se
on sekoitus maurilaisuutta, juutalaisuutta ja roma-paikallisuutta. Hän, ken on Sevillassa
käynyt, on sen voinut havaita. Vai onko? Kun kävin Sevillassa kymmenen vuotta
sitten, etsin kuumeisesti paikkaa jossa voisin kuunnella annoksen muistoja
Manitas del Platan kitarasta ja laulusta, sekä nähdä loisteliasta flamencoa. (Totta puhuen Manitas on ranskalainen). Ajattelin
Andalusian keskuksen ja Carmenin kuvitteellisen tapahtumapaikan olevan juuri
sen paikan, jossa tämä kaikki virtaa ja valtaa mielen ja sielun. Petyin. Löysin vain yhden teatterin, jossa
esitettiin turistiohjelmaa – jonkinlaista flamenco-potpuria.
Manitas de Plata - Por el camino de Ronda
Nyt siis odotin Carmenin palauttavan minulle mieleen
jotain tuosta 60-luvun Manitas-hurmasta. Mielessäni haihatteli myös jokin
yhteys ja epäilys monikulttuurisuuden dilemmaan. Mustalaiset, juutalaiset, arabit,
suomalaiset, tataarit, kiinalaiset, saamelaiset, voiko heistä jokin ”kotoutua”
ja muuttua ja sulautua näkymättömäksi - osaksi enemmistöä ja massaa? Ajattelin
Carmenia mustalaisjoukkoineen, vapaan rakkauden aatteineen, sehän ei olisi edes
mahdollista! Miten tuo joukko hyväksyisi suhteet sinne ja tänne? Oli sitten
kysymyksessä karabinieerikorpraali tai loistelias matadori. Ooppera oli
koominen. Oliko se silloin epätodellinen ja siksi koominen? Nykymenossa se
tuntuu olevan realistinen, edustavan verismoa – totuutta. Rakkaus on ohimenevää
tavaraa. Habaneerassa rakkauden sanotaan olevan mustalaisen lapsi. Rakkaus on
kapinallinen lintu, jota kukaan ei voi kesyttää. Rakkaus ei ole koskaan
noudattanut lakia. Mikään ei auta, ei uhkaus eikä rukous. Harvinaisen totta. Oliko
Carmen loistavasti laulava paholaismainen portto vai oliko hän uhrautuva
palvelutyöntekijä jonka sisäisenä missiona oli tehdä mahdollisimman monta
miestä onnelliseksi? Escamillo, matadori, hän sanoi ettei Carmen voi puolta
vuotta kauempaa yhtä miestä rakastaa! Sitä jäin miettimään.
Savonlinnan
Carmenin nettisivuilla kirjoittivat Carmenin olevan ilkikurinen, miehiä
kumartamaton - feministinen ikoni. Siinä sanottiin, ettei Carmen piittaa
romanttisen rakkauden pakkopullasta, saati sitoutumisen ja yksiavioisuuden
edessä matelemisesta. Carmenia ei myöskään kiinnosta miesten maailman nurjien
lakien noudattaminen. Näin sanoivat. Kuvassa on ensimmäisen Carmenin mainos
Pariisista vuodelta 1875. Ihanko feministiltä näyttää? Kaivoin sitten esiin
wikipediasta feministin määritelmän: “Feministi ajaa naisille samanlaisia sosiaalisia,
laillisia, poliittisia ja taloudellisia oikeuksia kuin miehilläkin on.” En
juuri tätä huomaa ihastuttavassa Carmenissa. Miltei olen juuri häneen
rakastumassa.
Kansallisoopperan Carmenissa itse Carmen pukeutuu
haalareihin. Hänet on ”nykyaikaistettu”. Karabiniereillä on päässään tricornio, karabinieerien kolmikolkkahattu. He
ovat kuin ennen. Myös vanhan ajan hyvä
tyttö Micaëla on puettu menneen ajan vetimiin. Tässä on selvä ohjauksellinen
yhteys Kaurismäen filmiin. Kulisseissa kuvataan samanaikaisesti nykypäivää ja
menneisyyttä. Kummallista että hyvä on nykypäivää ja paha menneisyyttä. Onko se
niin?
Carmenia esittävä ruotsalainen Katija Dragojevic laulaa loistavasti. Nimestä
päätellen hänenkin perheensä on kokenut maahanmuuton ongelmat ja ilot. Muutkin
laulavat hienosti. Niin tekee ennen kaikkea surkean hahmon ritari Don Jose.
Hänkin on ruotsalainen. Liisa moittii
köntysmäiseksi, minä en tuollaista huomaa. Suosikkini Mari Palon ääni tosin
joskus häviää miltei kuulumattomaksi. Minulla herää epäilys. Onko laulajilla
mikit ja tuleeko ääni vahvistimista? Siksikö se tuntuu niin yllättävän vahvalta?
Näyttämön sivussa olevissa suurissa vahvistinbokseissa palaa valo. Ehkä olenkin
ollut lapsellinen. Olin aina kuvitellut kuulevani oopperassa luonnollista akustista
ääntä. Nytkö Carmen petti myös minua? Olin juuri rakastumassa häneen.
”Rakkaus on kapinallinen lintu, jota kukaan ei voi kesyttää, sitä on
turha kutsua jos se haluaa kieltäytyä.”
Kielenkiintoista on myös se, että muslimit saa juoda alkoholia, kun he ovat muuttaneet länsimaihin. Tämä perustuu siihen, että Allah on kääntänyt selkänsä länsimaille, eikä näin ollen näe tätä juomista.
VastaaPoistaHyvin ajoitettu briefaus tämän iltaiselle Carmenin suoralle lähetykselle HSTV:ssä. Kiitos! Manitas de Plata kuuluu myös täkäläisiin suosikkeihin, vinyylillä oleva Rumba des launes on aika hypnoottinen. Löytyy se näköjään myös youtubessa, mutta äänitys on vähän sekulia ja tähden nimikin on siinä kirjoitettu väärin (joku haluaa kai kerätä pisteitä Andalusian lipulla?).
VastaaPoista