torstai 2. helmikuuta 2017

Rajojen kirot

Muurit tai linnoitukset ovat nykyaikaisen sodankäynnin keinoissa mennyttä aikaa. Kuitenkin me joudumme seuraamaan aitojen rakentamista ”vihamielisten” ihmisten torjumiseksi. Aitoja rakentavat Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump ja Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu. Aitojen rakentelupuuhassa ovat myös Euroopan maat. On suorastaan kaksimielistä syyttää yksin näitä kahta miestä. Eurooppalaiset maat, EU:n jäsenmaat, ovat rakentamssa 1200 kilometriä aitoja ehkä noin puolella miljardilla eurolla.  Aitoja rakentavat mm. itävaltalaiset, unkarilaiset, kreikkalaiset ja serbialaiset. Norjalaisllakin oli aidanrakennusaikeita. Ovatko ne rauenneet? Vai ovatko siirtolaisiksi pyrkijät nyt väliaikaisesti siirretty Välimerelle? Näissä mietteissä ryhdyin tutkiskelemaan aitojen rakentamisen menneisyyttä ja syitä niihin. Ajauduin kuitenkin omille rajoille ja linnoitustöihin. Tässäpä sitten kaksiosainen katsaus rajojen kirouksesta.

Laitan kuitenkin ennen Suomen rajoille ajautumista tähän alkuun suurten muurinrakentajien ryhmäkuvan.

Qin Shi Huangdi, Qin dynastian hallitsija 250 eaa.  oli ensimmäisen Kiinan muurin rakentaja, Rooman keisari Trajanus 100 rakensi Limes Romana rajalinnoituksen, Hongwu Emperor 1398 rakensi Ming dynastian suuren Kiinan muurin, Paul von Hindenburg 1917 rakensi oman nimisensä linjan, Joseph Joffre 1930, hän oli Maginot-linjan luoja, Adolf Hitler 1938 rakensi Siegfried-linjan, Ariel Sharon 2002 pani alulle palestiinalaisten aitaamisen, Donald Trump 2017 on vastikään liittynyt muurinrakentajien veljeskuntaan.

Mannerheim-linja 130 km
Mannerheim-linja ei ollut suinkaan aita vaan se oli 130 kilometrin pituinen linnoitusvyöhyke Karjalankannaksella. Venäläinen Mannerheim-linjasta kertova dokumentti mainitsee linjan suunnittelijoiksi kaksi entistä venäläistä upseeria: kenraaliluutnantti Carl Gustav Mannerheimin ja everstiluutnantti Oscar Enckellin. Oikein olikin, Mannerheim ylipäällikkönä heti itsenäistymisen jälkeen tilasi suunnitelman ja Enckell yleisesikunnan päällikkönä toimi pääsuunnittelijana. Oscar Enckell oli muuten meikäläisten ikäisille tutuksi tulleen ulkoministerimme Carl Enckellin veli. Hän sitten joutui eroamaan tehtävästään, koska jääkäriupseerit eivät hyväksyneet ”venäläisupseeria” korkeaan sotilasasemaan. Siihen aikaan ei kuitenkaan tainnut olla kaksoiskansalaisuutta. Mannerheimia eivät kuitenkaan erottaneet! Oli muitakin suunnittelijoita, työssä luotettiin kansainväliseen asiantuntemukseen, sillä ensimmäisen suunnitelman laati kaksi ruotsalaista upseeria ja toisen parannetun suunnitelman saksalainen upseeri. Enckell perusti linnoittamisen ajatuksen kasematteihin, joista ammuttavalla tulella katettiin paljaaksi hakatutut alueet. Linjasta 80 km oli maalinjaa ja 60 km vesistön takaista linjaa. Suuri osa maalinjasta oli suomaata. Niinpä venäläisessä dokumentissa sanovat tuolla alueella taistelun olleen vaikeata koska huopatossut kastuivat ja sitten jäätyivät. Mannerheim-linjalla oli bunkkereita, konekivääripesäkkeitä ja korsuja yli 600 kappaletta. Kivilohkareista muodostettuja panssarisesteitä oli 136 km ja piikkilankaesteitä 330 km. Venäläisessä dokumenttifilmissä esitetään linija mannergejma 1940 - Mannerheim linja: https://www.youtube.com/watch?v=GFmSiaogmzo&t=29s   

Sanovat kansainvälisten sota-asiantuntijoiden pitäneen Mannerheim-linjaa valloittamattomana. Neuvostoliiton taistelujoukoilla ei dokumentin mukaan ollut tietoa miljoonalinnakkeiden olemassaolosta – tai niistä ei välitetty. Ajateltiin että Helsinkiin voisi marssia ilman sen kummempia esteitä. Ajateltiin myös, että Suomen kansa ottaa vastaan vapauttajat onnellisina hurraten.

Mannerheim-linja oli pituudeltaan 130 kilometriä. Venäläiset dokumentaristit sodan ajalta pitivät sitä maailman vahvimpana linnoituksena. Erityisesti ”miljoonabunkkerit” olivat valloittamattomia. Linja kuitenkin murtui helmikuussa 1940.

Talvisodassa Mannerheim-linjalla taisteltiin. Taipaleenjoella taisteltiin aluksi. Siellä ei ollut miljoonalinnakkeita. Neuvostoliiton joukkoja johti armeijakomentaja Vladimir Davydovits Grendahl. Suomen puolella taisteli hänen poikansa Boris Gröndahl. Neuvostodokumentin mukaan puna-armeijan menetykset Taipaleenjoella olivat 20000 miestä. Suomalaisia arvioitiin kuolleen 5000. Vuoden vaihteessa 1939/1940 Neuvostoliiton joukkojen johto vaihdettiin ja joukot moninkertaistettiin. Marsalkka Timosenko tuli johtoon. Vanhaa johtoa teloitettiin. Timosenko yritti läpimurtoa Summan kohdalta. Hänellä oli 50 tykkiä kilometriä kohti. Helmikuun 1 päivänä tykistö aloitti tulensa. Mannerheim-linjalle ammuttiin 300000 kranaattia vuorokaudessa. 14. tammikuuta Mannerheim määräsi joukot vetäytymään ja nimikkolinja jätettiin. 13. maaliskuuta 1940 päättyi 105 päiväinen talvisota. Rauha oli tehtävä. Luvattua apua Ranskasta ja Britanniasta ei tullut. Ruotsi ja Norja eivät avanneet rajojaan apujoukkojen läpikulkuun Narvikista Tornioon. Ehkä kuitenkin juuri Ranskan ja Britannian lupaukset vaikuttivat Stalinin päätökseen. Ehkä nuo joukot eivät todellisuudessa olleet tulossa Suomea puolustamaan vaan Jällivaaran rautamalmia ja Petsamon nikkeliä varjelemaan.

Venäläinen dokumentti esitteli Mannerheim-linjaa välirauhan ajalta neuvostoarmeijan räjäytettyä kaikki pelätyt miljoonabunkkerit. Kuvassa venäläisiä valloittajia Poppius-bunkkerin jäänteitä tutkimassa.

Salpalinja 1200 km
Salpalinja on yksi Euroopan pisimpiä linnoitettuja puolustuslinjoja. Linja ulottui Virolahdelta Petsamoon. Linjan pituus oli 1200 km. Sen rakentaminen aloitettiin vuonna 1940. Jatkosodan aikana töitä jatkettiin hitaanlaisesti, ajateltiin kai Suomen rajan siirtyvän Vienan merelle. Sitten kun rakennustyöt saivat varsinaisesti vauhtia, työmaalla oli 35000 työntekijää. Muistan hyvin, kun rakentajateekkareiden ja RIL Senioreiden yhteisessä tilaisuudessa rakennusneuvos Anton Ortamo kertoi tästä Suomen suurimmasta rakennustyömaasta. Muita suurimpia olivat Riihimäki-Pietari rautatietyömaa, Suomenlinna ja Karjalan siirtolaisten asuttaminen. Tilaisuudessa oli yhtenä puhujana myös itse Veikko Vennamo. Hänestä pieni totuudellinen anekdootti: Minun sukulaismieheni oli agronomina töissä Vennamon johtamassa asutusorganisaatiossa. Hän kysyi johtajaltaan neuvoa maan ottamiseen ja jakamiseen liittyviin vaikeuksiin: miten olla tasapuolinen? Vennamo sanoi tasapuolisuuden toteutuvan silloin kun maan saaja ja sen luovuttaja ovat tyytymättömiä. Tämä neuvo oli kuulemma sitten aina mielessä töitä tehdessä. Ehkä siinä onkin suomalaisuuden ydin: kaikkien tasapuolinen tyytymättömyys takaa yhteisen onnen.

Salpalinjan koko pituus oli sama kuin Suomen koko pituus. No mutkat huomioon ottaen linjan pituus oli 1200 km. Salpalinjalla oli yli 700 teräsbetonikorsua, puisia linnoitteita 3000 kpl, panssariesteitä yli 200 kilometriä ja piikkilankaesteitä 300 km. Taisteluhautojen pituus oli yli 350 kilometriä. Salpalinja onkin eräs parhaiten säilyneitä vahvoja linnoitusketjuja toisen maailmansodan ajoilta. Linnoitustöiden johtajana ja suunnitelman tekijänä oli kenraaliluutnantti Edvard Hanell, jääkäriupseeri, mutta myös Teknillisen Korkeakoulun miehiä. Kuvassa ylhäällä tähystyskuvun asennus, alemmassa kuvassa testataan panssariesteen toimivuutta sotasaaliiksi otetulla T 34 ”Sotka” panssarivaunulla. Tuota vaunua pidettiin yhtenä maailmansodan parhaimpana sotakoneena.

Linnoituksen rakennuskustannuksiksi on arvioitu silloisessa rahassa 2,5 mrd. markkaa. Se lienee nykyrahassa noin 0,6 mrd. euroa. Rahaa kului vuonna 1941 noin 5 % valtion budjetista.  Ruotsi muuten avusti Suomea Salpalinjan rakentamisessa 1000 vapaaehtoisen rakentajan lisäksi 10 %:lla rakennuskustannuksista. Salpalinjalla ei koskaan taisteltu. Siihen kyllä varauduttiin jatkosodan lopussa, mutta rauha tuli ja linja jäi kokonaisuudessaan Suomen puolelle.

Kiinan muuri 3000 km
Kiinan varsinainen muuri on 3000 kilometriä, mutta Kiinan muureja on paljon enemmän. Kaikkien muurien yhteispituus lienee noin 9000 kilometriä. Monet muureista on rakennettu pohjoisesta maahan tunkeutuvia mongoleja vastaan. Kiinan muurilla on siis selviä identiteettiyhtäläisyyksiä Trumpin ihannoiman Meksikon muurin tai oikeammin aidan kanssa. Sillä on myös identiteettiyhteys palestiinalaisten loitalla pitämiseksi rakennettujen Israelin ja Palestiinan aitojen ja muurien  kanssa.

Tältä näyttää mies joka rakensi ensimmäisen Kiinan muurin: Qin Shi Huangdi, ensimmäinen “emperor”. Jotain yhdennäköisyyttä siinä on. Se tapahtui jo 250 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Hänen tiliinsä pannaan Suuren Muurin lisäksi vielä Lingqu kanava, joka yhdisti kaksi tärkeätä vesireittiä, sekä tulvapato ja kastelujärjestelmä Sechuaniin Min joen varteen. Hän oli suuri insinöörirakentaja. Hän pyrki kuolemattomuuteen ei vaan tekojensa kautta vaan myös elämässä. Alakuvassa on laiva, jolla hän matkusti kuolemattomuutta etsimään. Ei onnistunut – hän kuoli viidenkympin iässä.

Muureja rakenneltiin kautta Kiinan historian. Ming dynastian aikaan 1400-luvulla rakennettiin Kiinan pohjoisrajalle selkeästi juuri mongoleja ja mantsuja torjuva muurin. Kiinan muuri pysyi eurooppalaiselle tuntemattomana 1600-luvulle saakka. Muurista oli tosin tullut huhuja, kun marokkolainen tutkimusmatkailija Muhammed Ibn Battula oli kertonut saaneensa tietoja muurin olemassaolosta. Hän piti muuria Koraanissa mainittuna Aleksanteri Suuren muurina. Tämän muurin sanottiin tulleen rakennetuksi torjumaan Gogin ja Magogin villejä kansoja. Nämä kansat tarkoittanevat hunneja ja tataareja. Niin, kaipa se oli heitä torjumaan mihin kiinalaiset muureja tarvitsivat läpi historiansa. Juutalaiset pitivät omissa kirjoissaan Gogin ja Magogin kansoja Jumalan kansojen vihollisina ja Messias tulisi heidät päivien lopussa tuhoamaan. Kristityt pitivät Gogia ja Magogia Saatanan liittolaisina. Ei ihme että kiinalaiset muuriansa tarvitsivat. Nykyään kyllä jotkut näyttävät pitävän islamisteja ja ISIS:tä Gogin ja Magogin valtakuntana. Mutta logiikka pettää siinä, että tuo valtakunta oli olemassa jo kauan ennen ensimmäistä islamistia.

Kuvassa Aleksanteri Suuren väki ajalla 300 eaa.  Aleksanteri rakentaa muuria Gogia vastaan. Itse Taivaiden ja Maan Herra oli Hesekielin mukaan lupautunut tuhoamaan Gogin ja Magogin. Se tapahtuisi Messiaan astuessa maan päälle.

Tarkennetaanpa vielä Hesekielin tekstiä: ”Vuoret luhistuvat, pengermät sortuvat, ja kaikki muurit murenevat maan tasalle. Minä nostan kaikilla vuorillani miekat Gogia vastaan, ja kaikki kohottavat miekan ja käyvät toistensa kimppuun -- näin sanoo Herra Jumala. Minä panen täytäntöön Gogin tuomion. Minä lähetän ruton ja vuodatan verta, minä syöksen hänen päälleen ja kaikkien hänen joukkojensa ja kaikkien häntä seuraavien kansojen päälle rankkasateita ja raekuuroja, tulta ja tulikiveä. Minä osoitan suuruuteni ja pyhyyteni, annan kaikkien kansojen tuntea, kuka minä olen. Ne tietävät silloin, että minä olen Herra.”

Hesekiel kirjoitti juttunsa 600 eaa. Aleksanteri Suuri eli 300 vuotta myöhemmin, ennen ajanlaskun alkua hänkin.  Muhammed perusti islamismin 600-luvulla. Tshingis Kahnin porukka hyökkäsi kohti Kiinaa ja Eurooppaa  vasta 1200 luvulla. Joten hieman on vaikeata kytkeä yhteen näitä asioita loogiseksi tapahtumaketjuksi.  Mutta se on totta että Kiinan muureja rakennettiin yli 2000 vuoden ajan. Jonkun puolesta ja joiltakin turvaksi.

Rakenteellisesti vanhat muurit ovat maavalleja ja kaivantoja. Vasta Ming dynastian aikaan 1400 luvulta alkaen tehtiin kivestä ladottuja rakennelmia. Kiinan muurissa oli tuolloin 25000 vartiotornia. Väitetään muurin olevan ainoa ihmisen rakentama laite, joka on avaruuslentäjien havaittavissa.

1600-luvun alussa muuri avattiin sisäisten valtataistelujen vuoksi ja matshurialaiset pääsivät Pekingiin ja kukistivat Ming-vallan jäänteet. Syntyi 250 vuotta kestänyt Qing dynastia. Muurin rakentaminen lopetettiin. 1800-luvun lopulla eurooppalaiset, japanilaiset ja muut Kiinan ulkopuoliset voimat ryhtyivät vehkeilemään
Kiinassa. Tätä meritse tullutta tunkeutumista ei voitu muureilla estää. Kiinan ”muurien jälkeinen” aika on ollut vaiherikasta valtataistelua ja suurta draamaa. Mutta se onkin eri juttu.

Tässä hieman muurien mittakaavaa. Ylivoimaisesti laajin muurien ja aitojen vuosituhantinen kompleksi on Kiinan muuri kaikkine variaatioineen. Ei Meksikon aitakaan ole pituuden puolesta mikään pikku juttu. Suomen Salpalinja pärjää pituudessa hyvin Siegfried-linjalle ja Maginot-linjalle. Israelin aidat ja muurit käpertyvät pienelle alueelle vaikka pituutta tuleekin satoja kilometrejä.

Limes Romana
Maailman kulttuuriperintökohteeksi itseoikeutettu Rooman valtakunnan raja on ehkä pisin varustettu ja linnoitettu “rajamuuri”. Se suojasi Rooman valtakuntaa villeiltä pohjoisen heimoilta. Varustetun rajan pituus on 5000 kilometriä. Se on siis pisin tunnettu yhtenäinen linnoitusketju tai suojamuuri tai aita – miten vaan. Rooman rajalinnoitus oli vahvimmillaan Trajanuksen ja Septimus Severuksen aikaan vuosina 100-200 AD. Linja on tullut tunnetuksi sen päästyä maailmanperintökohteeksi ja saksalaisen järjestön ”Deutsche Limeskommission” ryhdyttyä aktiivisesti kunnostamaan ja esittelemään kohteita rajalinjan varrelta. Esille on kaivettu legionan leirejä, linnoituksia, torneja, rajatie, estejärjestelmiä ja linjaan liittyviä siviilikohteita.
http://www.deutsche-limeskommission.de/  . Vastaava kohde on Englannissa Skotlannin etelärajalla sijaitseva 120 kilometrin mittainen paremmin säilynyt Hadrianuksen valli.

Limes Romana eli Rooman valtakunnan varusteltu raja on ehkä maailman pisin linnoitettu rajalinja. Pituutta on noin 5000 km. Se oli laajimmillaan noin vuonna 200 jaa. Saksan toisen maailmansodan kahta puolta rakentama Siegfried-linja Sveitsin rajalta Hollannin rajalle oli 700 kilometrin pituinen.  Ranskan vahva mutta hyödyttömäksi jäänyt Luxemburgin rajalta Sveitsin rajalle ulottunut Maginot-linja oli 400 kilometrin mittainen superlinnoitus. 

Sigfried muuri ja Maginot linja
Eurooppalaiset eivät ole olleet Pekkaa pahempia muurinrakennuspuuhissaan. Minua kiehtoo erityisesti Tallinnan muurivarustus. Onhan siellä näihin päiviin  säilyneen muurin pituus 1,9 km ja vartiotornien ja tykkitornien määräkin on 20 kpl. Alkuun Tallinnassa asuessani opettelin jopa kaikkiejn tornien nimet ulkoa. Nyt olen jo useimmat unohtanut. Kaupunginmuureja löytyy monesta paikasta, mutta harvoin niin hyvin säilyuneitä kuin naapurissamme. Mutta nyt emme puhu niistä. Puhumme  ”pitkistä muureista”.

Ennen ensimmäistä maailmansotaa ja sen jälkeen saksalaiset ja ranskalaiset rakensivat välirajalleen muuria. Saksan ensimmäinen muuri oli nimeltään Hindenburg-linja tai Siegfried-linja. Se oli pituudeltaan 160 km. 1930-luvulla Hitler rakennutti laajemman Siegfried-linjan jonka pituus oli 700 km. Molemmilla linjoilla taisteltiin. Hindenburg-linja murtui syksyllä 1918. Ensimmäinen maailmansota sitten päättyi samana vuonna. Sotilaita kuoli 10 miljoonaa ja haavoittui 20 miljoonaa. Ei siinä paljon muurit auttaneet. Tappaa piti ennen kuin asiat selvisivät.

Hitlerin Siegfried-linja eli Westwall aiheutti liittoutuneiden joukoille suuria tappioita 2 maailmanoidan loppumetreillä. Sodan alkuvaiheissa linja tuli kuuluisaksi ranskalaisten ja saksalaisten kissa ja hiiri leikeistä valehyökkäyksineen. Sodan lopussa paikat olivat totiset. Amerikkalaiset onnistuivat ensimmäisessä läpimurrossaan lokakuussa 1944. Lopullisesti Siegfried-linja kukistui vuoden 1945 alussa. Linjan valloitus vaati 140000 amerikkalaisen hengen. Saksalaiset eivät julkaisseet tappioitaan. Toinen maailmansota päättyi 2.9.1945.

Ranskan jättimäinen muuri sai nimen Maginot linja. Linja rakennettiin vuosina 1930-1935. Varsinainen idean isä oli marsalkka Joseph Joffre. Hän sa idean ajettua läpi, vaikka nuoremmat miehet kuten Charles de Gaulle sitä vastustivat. Linjalla oli kymmenittäin maanalaisia linnoituksia ja kaiken lisäksi maanalainen rautatie. Linjalla ei kuitenkaan varsinaisesti taisteltu eikä sillä voitu estää Saksan armeijan siirtymistä Ranskan alueelle. Hitlerin armeija nimittäin kiersi linnoituksen Belgian kautta. Saksalaiset sitten miehittivät linnoituksen Vichyn rauhanteon jälkeen 1940.

Atlantin valli 4000 km
Vielä on yksi suuri muuri. Se on Atlantin valli eli  ”Atlantikwall”. Hitler linnoitti Atlantin vallia Norjasta Espanjaan saakka. Linnoitusketjua rakennettiin Fritz Todtin johdolla. Todt oli rakennusinsinööri joka ideoi muun muassa Saksan uuden rautatiesysteemin Breitspurbahn, jossa raideleveys oli 3,5 metriä. Atlantinvallin rakennustöissä oli 700000 ihmistä. Norjan rannikkoa mukaan laskematta linnoitusketjun pituus oli 2000 km. Jos Norja lasketaan mukaan, pituutta tuli kaksinkertainen määrä. Rannikkolinnoituksen puolustuksessa oli puoli miljoonaa sotilasta. Liittoutuneet iskivät saksalaisten yllätykseksi Normandiaan. Atlantin valli murtui. Tämä tapahtui kesän 1944 kuluessa. Pariisi vallattiin syksyllä. Saksa oli kahden tulen välissä. Venäläiset lähestyivät Saksan vanhoja rajoja idästä. Hitlerin tuomiopäivän kellot soivat.

Hitler tutkimassa Atlantin voittamatonta vallia. Niin hän varmasti tuossa vaiheessa uskoi. Niin kaikki muurintekijät ovat uskoneet. Voittamatonta ja ylittämätöntä vallia ei historiasta hevin  löydy. Eivät kestäneet edes Jerikon muurit.

Meksikon aita 3000 km ja Israelin aidat 600 km

Viimeisenä tuotteena on meidän lähes jokapäiväisenä keskustelumme ja katselumme aiheena Yhdysvaltojen uuden presidentin Donald Trumpin Meksikon aita. Se on rakennettu meksikolaisten torjumiseksi. Israelin rakentamat aidat palestiinalaisten torjumiseksi ovat myös jatkuvan keskustelun aihena. Molemmat aitaprojektit ovat tämän hetken kuumaa tavaraa. Nyt juttu menee kuitenkin sen verran överiksi, että palaan näihin projekteihin seuraavassa blogissani. 

3 kommenttia:

  1. Tästä puuttuu juuri ennen ensimmäisen maailmansodan alkamista kaivetut ampumahaudat Suomessa. Mm. vt ykkösen ja kehä ykkösen liittymässä on näitä kaivantoja ja bunkkereita, samoin Leppävaarassa ja ihan ympäri maata. Ne ovat suojeltuja ja niistä oli suurta harmia parannettaessa liittymää mm. Laajalahdessa. Mm. bunkkerit piti kunnostaa ja korjata, samoin juoksuhaudat.Rakentamassa niitä oli tuhansia kiinalaisia sotavankeja tsaarin määräyksestä. Moni kuoli työmailla nälkään. Suomalaisille isännille ja hevosmiehille tämä oli hyvä tienestin paikka. Äitini vaari oli kuljettamassa näitä kaivettuja maita juokuhaudoista. Hyvä tienesti perustui siihen, että juotettiin venäläiset kuorman laskijat pöhnään kiljulla ja sitten kuljetettiin sama kuorma kierroksen jälkeen ilman tyhjentämistä uudelleen laskentapaikan läpi jopa kolmekin kertaa.Onneksi näitä ei tiedostettu vielä 60-luvun alussa, kun ens. vaihe tehtiin. Ne tiedostettiin vasta 90-luvulla.

    Pentti Sirola
    Eläkeläinen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, Helsingin linnoitusketju on varsin mahtava, tuleehan sille pituutta 50 kilometriä kaikkine mutkineen, tuntuvat hyvin läheisiltä sillä ne ovat olleet minun leikkipaikkojani täällä Pakilan kulmilla. Huonossa kunnossa tosin, roinaa täynnä, olisi hyvä tehdä hieman talkootöitä.

      Poista
  2. Terve,

    Suomesta voi bongata WWI ja WWII aikaisia linnoitustöitä, lähinnä juoksuhautoja, maanmittauslaitoksen laserkeilaamalla tekemästä tarkasta maaston korkeusmallista. Tässä pari esimerkkiä https://www.flickr.com/search/?user_id=65726513%40N00&sort=date-taken-desc&text=trench&view_all=1 (kannattaa katsoa originaalikoossa). Hyvällä mielikuvituksella näkyy Suomen sodan 1808-1809 aikainen eversti Sandelsin tykkiasemakin Siilinjärvellä https://www.flickr.com/photos/65726513@N00/7787435644

    Jätinkirkot lienevät vielä vanhempia linnoituksia https://www.flickr.com/search/?user_id=65726513%40N00&sort=date-taken-desc&text=j%C3%A4tinkirkko&view_all=1

    Joitakin Kymenlaakson linnoitusaskareita on merkitty snapshoteilla GigaPan kuvaan http://gigapan.com/gigapans/94330

    t. Jouko Vanne

    VastaaPoista