Muurit
tai linnoitukset ovat nykyaikaisen sodankäynnin keinoissa mennyttä aikaa.
Kuitenkin me joudumme seuraamaan aitojen rakentamista ”vihamielisten” ihmisten
torjumiseksi. Aitoja rakentavat Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump ja
Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu. Aitojen rakentelupuuhassa ovat myös Euroopan
maat. On suorastaan kaksimielistä syyttää yksin näitä kahta miestä. Eurooppalaiset
maat, EU:n jäsenmaat, ovat rakentamssa 1200 kilometriä aitoja ehkä noin puolella
miljardilla eurolla. Aitoja rakentavat mm.
itävaltalaiset, unkarilaiset, kreikkalaiset ja serbialaiset. Norjalaisllakin
oli aidanrakennusaikeita. Ovatko ne rauenneet? Vai ovatko siirtolaisiksi
pyrkijät nyt väliaikaisesti siirretty Välimerelle? Näissä mietteissä ryhdyin
tutkiskelemaan aitojen rakentamisen menneisyyttä ja syitä niihin. Ajauduin
kuitenkin omille rajoille ja linnoitustöihin. Tässäpä sitten kaksiosainen katsaus
rajojen kirouksesta.
Laitan
kuitenkin ennen Suomen rajoille ajautumista tähän alkuun suurten
muurinrakentajien ryhmäkuvan.
Qin Shi Huangdi, Qin dynastian
hallitsija 250 eaa. oli ensimmäisen
Kiinan muurin rakentaja, Rooman keisari Trajanus 100 rakensi Limes Romana
rajalinnoituksen, Hongwu Emperor 1398 rakensi Ming dynastian suuren Kiinan
muurin, Paul von Hindenburg
1917 rakensi oman nimisensä linjan, Joseph Joffre 1930, hän oli Maginot-linjan luoja, Adolf Hitler 1938 rakensi Siegfried-linjan,
Ariel Sharon 2002 pani alulle palestiinalaisten aitaamisen, Donald Trump 2017
on vastikään liittynyt muurinrakentajien veljeskuntaan.
Mannerheim-linja 130 km
Mannerheim-linja
ei ollut suinkaan aita vaan se oli 130 kilometrin pituinen linnoitusvyöhyke
Karjalankannaksella. Venäläinen Mannerheim-linjasta kertova dokumentti
mainitsee linjan suunnittelijoiksi kaksi entistä venäläistä upseeria:
kenraaliluutnantti Carl Gustav Mannerheimin ja everstiluutnantti Oscar Enckellin.
Oikein olikin, Mannerheim ylipäällikkönä heti itsenäistymisen jälkeen tilasi
suunnitelman ja Enckell yleisesikunnan päällikkönä toimi pääsuunnittelijana.
Oscar Enckell oli muuten meikäläisten ikäisille tutuksi tulleen
ulkoministerimme Carl Enckellin veli. Hän sitten joutui eroamaan tehtävästään,
koska jääkäriupseerit eivät hyväksyneet ”venäläisupseeria” korkeaan
sotilasasemaan. Siihen aikaan ei kuitenkaan tainnut olla kaksoiskansalaisuutta.
Mannerheimia eivät kuitenkaan erottaneet! Oli muitakin suunnittelijoita, työssä
luotettiin kansainväliseen asiantuntemukseen, sillä ensimmäisen suunnitelman
laati kaksi ruotsalaista upseeria ja toisen parannetun suunnitelman saksalainen
upseeri. Enckell perusti linnoittamisen ajatuksen kasematteihin, joista
ammuttavalla tulella katettiin paljaaksi hakatutut alueet. Linjasta 80 km oli
maalinjaa ja 60 km vesistön takaista linjaa. Suuri osa maalinjasta oli
suomaata. Niinpä venäläisessä dokumentissa sanovat tuolla alueella taistelun
olleen vaikeata koska huopatossut kastuivat ja sitten jäätyivät.
Mannerheim-linjalla oli bunkkereita, konekivääripesäkkeitä ja korsuja yli 600
kappaletta. Kivilohkareista muodostettuja panssarisesteitä oli 136 km ja
piikkilankaesteitä 330 km. Venäläisessä dokumenttifilmissä esitetään linija mannergejma
1940 - Mannerheim linja: https://www.youtube.com/watch?v=GFmSiaogmzo&t=29s
Sanovat
kansainvälisten sota-asiantuntijoiden pitäneen Mannerheim-linjaa
valloittamattomana. Neuvostoliiton taistelujoukoilla ei dokumentin mukaan ollut
tietoa miljoonalinnakkeiden olemassaolosta – tai niistä ei välitetty.
Ajateltiin että Helsinkiin voisi marssia ilman sen kummempia esteitä.
Ajateltiin myös, että Suomen kansa ottaa vastaan vapauttajat onnellisina
hurraten.
Mannerheim-linja oli
pituudeltaan 130 kilometriä. Venäläiset dokumentaristit sodan ajalta pitivät
sitä maailman vahvimpana linnoituksena. Erityisesti ”miljoonabunkkerit” olivat
valloittamattomia. Linja kuitenkin murtui helmikuussa 1940.
Talvisodassa
Mannerheim-linjalla taisteltiin. Taipaleenjoella taisteltiin aluksi. Siellä ei
ollut miljoonalinnakkeita. Neuvostoliiton joukkoja johti armeijakomentaja
Vladimir Davydovits Grendahl. Suomen puolella taisteli hänen poikansa Boris
Gröndahl. Neuvostodokumentin mukaan puna-armeijan menetykset Taipaleenjoella
olivat 20000 miestä. Suomalaisia arvioitiin kuolleen 5000. Vuoden vaihteessa
1939/1940 Neuvostoliiton joukkojen johto vaihdettiin ja joukot moninkertaistettiin.
Marsalkka Timosenko tuli johtoon. Vanhaa johtoa teloitettiin. Timosenko yritti
läpimurtoa Summan kohdalta. Hänellä oli 50 tykkiä kilometriä kohti. Helmikuun 1
päivänä tykistö aloitti tulensa. Mannerheim-linjalle ammuttiin 300000
kranaattia vuorokaudessa. 14. tammikuuta Mannerheim määräsi joukot vetäytymään
ja nimikkolinja jätettiin. 13. maaliskuuta 1940 päättyi 105 päiväinen
talvisota. Rauha oli tehtävä. Luvattua apua Ranskasta ja Britanniasta ei
tullut. Ruotsi ja Norja eivät avanneet rajojaan apujoukkojen läpikulkuun
Narvikista Tornioon. Ehkä kuitenkin juuri Ranskan ja Britannian lupaukset
vaikuttivat Stalinin päätökseen. Ehkä nuo joukot eivät todellisuudessa olleet
tulossa Suomea puolustamaan vaan Jällivaaran rautamalmia ja Petsamon nikkeliä varjelemaan.
Venäläinen dokumentti esitteli
Mannerheim-linjaa välirauhan ajalta neuvostoarmeijan räjäytettyä
kaikki pelätyt miljoonabunkkerit. Kuvassa venäläisiä valloittajia
Poppius-bunkkerin jäänteitä tutkimassa.
Salpalinja 1200 km
Salpalinja
on yksi Euroopan pisimpiä linnoitettuja puolustuslinjoja. Linja ulottui
Virolahdelta Petsamoon. Linjan pituus oli 1200 km. Sen rakentaminen aloitettiin
vuonna 1940. Jatkosodan aikana töitä jatkettiin hitaanlaisesti, ajateltiin kai
Suomen rajan siirtyvän Vienan merelle. Sitten kun rakennustyöt saivat
varsinaisesti vauhtia, työmaalla oli 35000 työntekijää. Muistan hyvin, kun
rakentajateekkareiden ja RIL Senioreiden yhteisessä tilaisuudessa
rakennusneuvos Anton Ortamo kertoi tästä Suomen suurimmasta rakennustyömaasta.
Muita suurimpia olivat Riihimäki-Pietari rautatietyömaa, Suomenlinna ja
Karjalan siirtolaisten asuttaminen. Tilaisuudessa oli yhtenä puhujana myös itse
Veikko Vennamo. Hänestä pieni totuudellinen anekdootti: Minun sukulaismieheni
oli agronomina töissä Vennamon johtamassa asutusorganisaatiossa. Hän kysyi
johtajaltaan neuvoa maan ottamiseen ja jakamiseen liittyviin vaikeuksiin: miten
olla tasapuolinen? Vennamo sanoi tasapuolisuuden toteutuvan silloin kun maan
saaja ja sen luovuttaja ovat tyytymättömiä. Tämä neuvo oli kuulemma sitten aina
mielessä töitä tehdessä. Ehkä siinä onkin suomalaisuuden ydin: kaikkien
tasapuolinen tyytymättömyys takaa yhteisen onnen.
Salpalinjan koko pituus oli
sama kuin Suomen koko pituus. No mutkat huomioon ottaen linjan pituus oli 1200
km. Salpalinjalla oli yli 700 teräsbetonikorsua, puisia linnoitteita 3000 kpl,
panssariesteitä yli 200 kilometriä ja piikkilankaesteitä 300 km.
Taisteluhautojen pituus oli yli 350 kilometriä. Salpalinja onkin eräs parhaiten
säilyneitä vahvoja linnoitusketjuja toisen maailmansodan ajoilta.
Linnoitustöiden johtajana ja suunnitelman tekijänä oli kenraaliluutnantti
Edvard Hanell, jääkäriupseeri, mutta myös Teknillisen Korkeakoulun miehiä.
Kuvassa ylhäällä tähystyskuvun asennus, alemmassa kuvassa testataan
panssariesteen toimivuutta sotasaaliiksi otetulla T 34 ”Sotka”
panssarivaunulla. Tuota vaunua pidettiin yhtenä maailmansodan parhaimpana
sotakoneena.
Linnoituksen
rakennuskustannuksiksi on arvioitu silloisessa rahassa 2,5 mrd. markkaa. Se lienee
nykyrahassa noin 0,6 mrd. euroa. Rahaa kului vuonna 1941 noin 5 % valtion
budjetista. Ruotsi muuten avusti Suomea
Salpalinjan rakentamisessa 1000 vapaaehtoisen rakentajan lisäksi 10 %:lla
rakennuskustannuksista. Salpalinjalla ei koskaan taisteltu. Siihen kyllä
varauduttiin jatkosodan lopussa, mutta rauha tuli ja linja jäi
kokonaisuudessaan Suomen puolelle.
Kiinan muuri 3000 km
Kiinan
varsinainen muuri on 3000 kilometriä, mutta Kiinan muureja on paljon enemmän.
Kaikkien muurien yhteispituus lienee noin 9000 kilometriä. Monet muureista on
rakennettu pohjoisesta maahan tunkeutuvia mongoleja vastaan. Kiinan muurilla on
siis selviä identiteettiyhtäläisyyksiä Trumpin ihannoiman Meksikon muurin tai
oikeammin aidan kanssa. Sillä on myös identiteettiyhteys palestiinalaisten
loitalla pitämiseksi rakennettujen Israelin ja Palestiinan aitojen ja muurien kanssa.
Tältä näyttää mies joka rakensi
ensimmäisen Kiinan muurin: Qin Shi Huangdi, ensimmäinen “emperor”. Jotain
yhdennäköisyyttä siinä on. Se tapahtui jo 250 vuotta ennen ajanlaskun alkua.
Hänen tiliinsä pannaan Suuren Muurin lisäksi vielä Lingqu kanava, joka yhdisti
kaksi tärkeätä vesireittiä, sekä tulvapato ja kastelujärjestelmä Sechuaniin Min
joen varteen. Hän oli suuri insinöörirakentaja. Hän pyrki kuolemattomuuteen ei
vaan tekojensa kautta vaan myös elämässä. Alakuvassa on laiva, jolla hän
matkusti kuolemattomuutta etsimään. Ei onnistunut – hän kuoli viidenkympin
iässä.
Muureja
rakenneltiin kautta Kiinan historian. Ming dynastian aikaan 1400-luvulla rakennettiin
Kiinan pohjoisrajalle selkeästi juuri mongoleja ja mantsuja torjuva muurin.
Kiinan muuri pysyi eurooppalaiselle tuntemattomana 1600-luvulle saakka.
Muurista oli tosin tullut huhuja, kun marokkolainen tutkimusmatkailija Muhammed Ibn Battula oli kertonut
saaneensa tietoja muurin olemassaolosta. Hän piti muuria Koraanissa mainittuna
Aleksanteri Suuren muurina. Tämän muurin sanottiin tulleen rakennetuksi
torjumaan Gogin ja Magogin villejä
kansoja. Nämä kansat tarkoittanevat hunneja ja tataareja. Niin, kaipa se oli heitä torjumaan mihin kiinalaiset muureja tarvitsivat läpi historiansa. Juutalaiset pitivät
omissa kirjoissaan Gogin ja Magogin kansoja Jumalan kansojen vihollisina ja
Messias tulisi heidät päivien lopussa tuhoamaan. Kristityt pitivät Gogia ja
Magogia Saatanan liittolaisina. Ei ihme että kiinalaiset muuriansa tarvitsivat.
Nykyään kyllä jotkut näyttävät pitävän islamisteja ja ISIS:tä Gogin ja Magogin
valtakuntana. Mutta logiikka pettää siinä, että tuo valtakunta oli olemassa jo
kauan ennen ensimmäistä islamistia.
Kuvassa Aleksanteri Suuren väki
ajalla 300 eaa. Aleksanteri rakentaa
muuria Gogia vastaan. Itse Taivaiden ja Maan Herra oli Hesekielin mukaan
lupautunut tuhoamaan Gogin ja Magogin. Se tapahtuisi Messiaan astuessa maan
päälle.
Tarkennetaanpa
vielä Hesekielin tekstiä: ”Vuoret luhistuvat, pengermät sortuvat, ja kaikki
muurit murenevat maan tasalle. Minä nostan kaikilla vuorillani miekat Gogia
vastaan, ja kaikki kohottavat miekan ja käyvät toistensa kimppuun -- näin sanoo
Herra Jumala. Minä panen täytäntöön Gogin tuomion. Minä lähetän ruton ja
vuodatan verta, minä syöksen hänen päälleen ja kaikkien hänen joukkojensa ja
kaikkien häntä seuraavien kansojen päälle rankkasateita ja raekuuroja, tulta ja
tulikiveä. Minä osoitan suuruuteni ja pyhyyteni, annan kaikkien kansojen
tuntea, kuka minä olen. Ne tietävät silloin, että minä olen Herra.”
Hesekiel
kirjoitti juttunsa 600 eaa. Aleksanteri Suuri eli 300 vuotta myöhemmin, ennen
ajanlaskun alkua hänkin. Muhammed
perusti islamismin 600-luvulla. Tshingis Kahnin porukka hyökkäsi kohti Kiinaa
ja Eurooppaa vasta 1200 luvulla. Joten
hieman on vaikeata kytkeä yhteen näitä asioita loogiseksi
tapahtumaketjuksi. Mutta se on totta
että Kiinan muureja rakennettiin yli 2000 vuoden ajan. Jonkun puolesta ja
joiltakin turvaksi.
Rakenteellisesti vanhat muurit
ovat maavalleja ja kaivantoja. Vasta Ming dynastian aikaan 1400 luvulta alkaen
tehtiin kivestä ladottuja rakennelmia. Kiinan muurissa oli tuolloin 25000
vartiotornia. Väitetään muurin olevan ainoa ihmisen rakentama laite, joka on
avaruuslentäjien havaittavissa.
1600-luvun
alussa muuri avattiin sisäisten valtataistelujen vuoksi ja matshurialaiset
pääsivät Pekingiin ja kukistivat Ming-vallan jäänteet. Syntyi 250 vuotta
kestänyt Qing dynastia. Muurin rakentaminen lopetettiin. 1800-luvun lopulla
eurooppalaiset, japanilaiset ja muut Kiinan ulkopuoliset voimat ryhtyivät
vehkeilemään
Kiinassa.
Tätä meritse tullutta tunkeutumista ei voitu muureilla estää. Kiinan ”muurien
jälkeinen” aika on ollut vaiherikasta valtataistelua ja suurta draamaa. Mutta
se onkin eri juttu.
Tässä hieman muurien
mittakaavaa. Ylivoimaisesti laajin muurien ja aitojen vuosituhantinen kompleksi
on Kiinan muuri kaikkine variaatioineen. Ei Meksikon aitakaan ole pituuden puolesta mikään pikku
juttu. Suomen Salpalinja pärjää pituudessa hyvin Siegfried-linjalle ja
Maginot-linjalle. Israelin aidat ja muurit käpertyvät pienelle alueelle vaikka
pituutta tuleekin satoja kilometrejä.
Limes Romana
Maailman
kulttuuriperintökohteeksi itseoikeutettu Rooman valtakunnan raja on ehkä pisin
varustettu ja linnoitettu “rajamuuri”. Se suojasi Rooman valtakuntaa villeiltä
pohjoisen heimoilta. Varustetun rajan pituus on 5000 kilometriä. Se on siis
pisin tunnettu yhtenäinen linnoitusketju tai suojamuuri tai aita – miten vaan.
Rooman rajalinnoitus oli vahvimmillaan Trajanuksen ja Septimus Severuksen
aikaan vuosina 100-200 AD. Linja on tullut tunnetuksi sen päästyä
maailmanperintökohteeksi ja saksalaisen järjestön ”Deutsche Limeskommission”
ryhdyttyä aktiivisesti kunnostamaan ja esittelemään kohteita rajalinjan
varrelta. Esille on kaivettu legionan leirejä, linnoituksia, torneja, rajatie,
estejärjestelmiä ja linjaan liittyviä siviilikohteita.
http://www.deutsche-limeskommission.de/ . Vastaava kohde on Englannissa Skotlannin
etelärajalla sijaitseva 120 kilometrin mittainen paremmin säilynyt Hadrianuksen
valli.
Limes Romana eli Rooman
valtakunnan varusteltu raja on ehkä maailman pisin linnoitettu rajalinja.
Pituutta on noin 5000 km. Se oli laajimmillaan noin vuonna 200 jaa. Saksan
toisen maailmansodan kahta puolta rakentama Siegfried-linja Sveitsin rajalta
Hollannin rajalle oli 700 kilometrin pituinen. Ranskan vahva mutta hyödyttömäksi jäänyt Luxemburgin
rajalta Sveitsin rajalle ulottunut Maginot-linja oli 400 kilometrin mittainen
superlinnoitus.
Sigfried muuri ja Maginot linja
Eurooppalaiset
eivät ole olleet Pekkaa pahempia muurinrakennuspuuhissaan. Minua kiehtoo
erityisesti Tallinnan muurivarustus. Onhan siellä näihin päiviin säilyneen muurin pituus 1,9 km ja vartiotornien
ja tykkitornien määräkin on 20 kpl. Alkuun Tallinnassa asuessani opettelin jopa
kaikkiejn tornien nimet ulkoa. Nyt olen jo useimmat unohtanut. Kaupunginmuureja
löytyy monesta paikasta, mutta harvoin niin hyvin säilyuneitä kuin
naapurissamme. Mutta nyt emme puhu niistä. Puhumme ”pitkistä muureista”.
Ennen
ensimmäistä maailmansotaa ja sen jälkeen saksalaiset ja ranskalaiset rakensivat
välirajalleen muuria. Saksan ensimmäinen muuri oli nimeltään Hindenburg-linja tai Siegfried-linja.
Se oli pituudeltaan 160 km. 1930-luvulla Hitler rakennutti laajemman
Siegfried-linjan jonka pituus oli 700 km. Molemmilla linjoilla taisteltiin.
Hindenburg-linja murtui syksyllä 1918. Ensimmäinen maailmansota sitten päättyi
samana vuonna. Sotilaita kuoli 10 miljoonaa ja haavoittui 20 miljoonaa. Ei
siinä paljon muurit auttaneet. Tappaa piti ennen kuin asiat selvisivät.
Hitlerin
Siegfried-linja eli Westwall
aiheutti liittoutuneiden joukoille suuria tappioita 2 maailmanoidan
loppumetreillä. Sodan alkuvaiheissa linja tuli kuuluisaksi ranskalaisten ja
saksalaisten kissa ja hiiri leikeistä valehyökkäyksineen. Sodan lopussa paikat
olivat totiset. Amerikkalaiset onnistuivat ensimmäisessä läpimurrossaan
lokakuussa 1944. Lopullisesti Siegfried-linja kukistui vuoden 1945 alussa.
Linjan valloitus vaati 140000 amerikkalaisen hengen. Saksalaiset eivät
julkaisseet tappioitaan. Toinen maailmansota päättyi 2.9.1945.
Ranskan jättimäinen muuri sai
nimen Maginot linja. Linja rakennettiin vuosina 1930-1935. Varsinainen idean
isä oli marsalkka Joseph Joffre. Hän sa idean ajettua läpi, vaikka nuoremmat
miehet kuten Charles de Gaulle sitä vastustivat. Linjalla oli kymmenittäin
maanalaisia linnoituksia ja kaiken lisäksi maanalainen rautatie. Linjalla ei
kuitenkaan varsinaisesti taisteltu eikä sillä voitu estää Saksan armeijan
siirtymistä Ranskan alueelle. Hitlerin armeija nimittäin kiersi linnoituksen
Belgian kautta. Saksalaiset sitten miehittivät linnoituksen Vichyn rauhanteon
jälkeen 1940.
Atlantin valli 4000 km
Vielä
on yksi suuri muuri. Se on Atlantin valli eli ”Atlantikwall”. Hitler linnoitti Atlantin
vallia Norjasta Espanjaan saakka. Linnoitusketjua rakennettiin Fritz Todtin
johdolla. Todt oli rakennusinsinööri joka ideoi muun muassa Saksan uuden
rautatiesysteemin Breitspurbahn, jossa raideleveys oli 3,5 metriä. Atlantinvallin
rakennustöissä oli 700000 ihmistä. Norjan rannikkoa mukaan laskematta
linnoitusketjun pituus oli 2000 km. Jos Norja lasketaan mukaan, pituutta tuli kaksinkertainen
määrä. Rannikkolinnoituksen puolustuksessa oli puoli miljoonaa sotilasta.
Liittoutuneet iskivät saksalaisten yllätykseksi Normandiaan. Atlantin valli
murtui. Tämä tapahtui kesän 1944 kuluessa. Pariisi vallattiin syksyllä. Saksa
oli kahden tulen välissä. Venäläiset lähestyivät Saksan vanhoja rajoja idästä.
Hitlerin tuomiopäivän kellot soivat.
Hitler tutkimassa Atlantin
voittamatonta vallia. Niin hän varmasti tuossa vaiheessa uskoi. Niin kaikki
muurintekijät ovat uskoneet. Voittamatonta ja ylittämätöntä vallia ei historiasta
hevin löydy. Eivät kestäneet edes
Jerikon muurit.
Meksikon aita 3000 km ja Israelin aidat 600 km
Viimeisenä
tuotteena on meidän lähes jokapäiväisenä keskustelumme ja katselumme aiheena
Yhdysvaltojen uuden presidentin Donald Trumpin Meksikon aita. Se on rakennettu
meksikolaisten torjumiseksi. Israelin rakentamat aidat palestiinalaisten
torjumiseksi ovat myös jatkuvan keskustelun aihena. Molemmat aitaprojektit ovat
tämän hetken kuumaa tavaraa. Nyt juttu menee kuitenkin sen verran överiksi, että
palaan näihin projekteihin seuraavassa blogissani.
Tästä puuttuu juuri ennen ensimmäisen maailmansodan alkamista kaivetut ampumahaudat Suomessa. Mm. vt ykkösen ja kehä ykkösen liittymässä on näitä kaivantoja ja bunkkereita, samoin Leppävaarassa ja ihan ympäri maata. Ne ovat suojeltuja ja niistä oli suurta harmia parannettaessa liittymää mm. Laajalahdessa. Mm. bunkkerit piti kunnostaa ja korjata, samoin juoksuhaudat.Rakentamassa niitä oli tuhansia kiinalaisia sotavankeja tsaarin määräyksestä. Moni kuoli työmailla nälkään. Suomalaisille isännille ja hevosmiehille tämä oli hyvä tienestin paikka. Äitini vaari oli kuljettamassa näitä kaivettuja maita juokuhaudoista. Hyvä tienesti perustui siihen, että juotettiin venäläiset kuorman laskijat pöhnään kiljulla ja sitten kuljetettiin sama kuorma kierroksen jälkeen ilman tyhjentämistä uudelleen laskentapaikan läpi jopa kolmekin kertaa.Onneksi näitä ei tiedostettu vielä 60-luvun alussa, kun ens. vaihe tehtiin. Ne tiedostettiin vasta 90-luvulla.
VastaaPoistaPentti Sirola
Eläkeläinen
Kyllä, Helsingin linnoitusketju on varsin mahtava, tuleehan sille pituutta 50 kilometriä kaikkine mutkineen, tuntuvat hyvin läheisiltä sillä ne ovat olleet minun leikkipaikkojani täällä Pakilan kulmilla. Huonossa kunnossa tosin, roinaa täynnä, olisi hyvä tehdä hieman talkootöitä.
PoistaTerve,
VastaaPoistaSuomesta voi bongata WWI ja WWII aikaisia linnoitustöitä, lähinnä juoksuhautoja, maanmittauslaitoksen laserkeilaamalla tekemästä tarkasta maaston korkeusmallista. Tässä pari esimerkkiä https://www.flickr.com/search/?user_id=65726513%40N00&sort=date-taken-desc&text=trench&view_all=1 (kannattaa katsoa originaalikoossa). Hyvällä mielikuvituksella näkyy Suomen sodan 1808-1809 aikainen eversti Sandelsin tykkiasemakin Siilinjärvellä https://www.flickr.com/photos/65726513@N00/7787435644
Jätinkirkot lienevät vielä vanhempia linnoituksia https://www.flickr.com/search/?user_id=65726513%40N00&sort=date-taken-desc&text=j%C3%A4tinkirkko&view_all=1
Joitakin Kymenlaakson linnoitusaskareita on merkitty snapshoteilla GigaPan kuvaan http://gigapan.com/gigapans/94330
t. Jouko Vanne