Luen sanomalehteä Tallinnasta paluun jälkeisenä päivänä.
On tavaksi tullut lukea kuolinilmoitukset entistä tarkemmin. Nyt sain kaksi
yllätysviestiä manalle menneistä. Arto Sipinen oli todellakin yllätysviesti.
Aivan kuin muistaisin hänet juuri vastikään jossain tavanneeni. Nyt hän on
poissa. Juurihan hän kertoi olevansa aikeissa muuttaa pois Töölöstä,
kouluaikojen kotiseudultaan, takaisin Munkkaan tai jonnekin länteen. Hän sanoi
Töölössä parkkeerauksen olevan mahdotonta.
Toinen suruviesti oli Olli Laineen kuolinilmoitus. Hänen viimeisestä
tapaamisesta on jo joitakin vuosia. Aina ohittaessani hänen kotinsa Töölössä
olen ajatellut häntä. Tiesin hänen sairastaneen pitkäaikaista sairautta. Mietin
hänen tilaansa. Nyt näin sanomalehdestä tapahtuneen. Molemmat viestit ovat varsinkin
yön tunteina tulvineet mieleeni. En ollut kummankaan vainajan varsinainen
perhetuttu. Olin vain muuten hyvä tuttu. Tunsin olevani jonkinlainen kaveri tai
luotettu.
Suhteeni Olli Laineeseen oli aivan erilainen kuin
suhteeni Arto Sipiseen. Olli Laine oli metron suunnittelupäällikkönä tärkeä
suunnittelustrategi ja kaiken lisäksi tilaaja. Hänen kanssaan käydyistä
keskusteluista on vahakantisissa vihoissani useita merkintöjä. Hän myös
aikanaan hyväksyi ja esitteli lukuisia suunnitelmia, joissa sain olla mukana.
Haluan hieman muistella noita vanhoja asioita. Arto Sipisen kanssa minulla ei
ollut minkäänlaista työyhteyttä. Hänen suhteensa muistelen vain ystävyyden
asioita, en työasioita.
Olli Laine metron
suunnittelupäällikkönä
Olli Laine astui Reino Castrenin johtaman metrotoimiston
palvelukseen vuonna 1966. Hänen kanssaan samanaikaisesti toimeen astui Jouko
Rantanen. Silloin metron rakennusosaston päällikkönä ja nuorten
diplomi-insinöörien suoranaisena esimiehenä oli Berndt-Veli Huhtinen.
Metrotoimistossa kuohui. Tekniikan tohtori Reino Castrén potkittiin virastaan
vuonna 1967. Hänen puolen vuoden Kalkutan matkansa päätyi Teuvo Auran
päätöksellä viraltapanoon. Tilalle astui kaupungin taloustoimistossa palvellut
sähköinsinööri, dipl.ins. Unto Valtanen. Unto taas puolestaan nuorensi
staabiaan nimittämällä Olli Laineen suunnittelupäälliköksi ja Jouko Rantasen
rakennuspäälliköksi. Olli Laine tuli metrotoimistoon Vesi-Pekka Oy:n
palveluksesta. Siellä hän oli työskennellyt mm. osakkaana ja johtokunnan
jäsenenä vuodesta 1956.
Tämä lehtileike on
Olli Laineen kansiosta. ”Vihreä valo syttyi!”
Minä olen saanut tilaisuuden selailla Olli Laineen
metroaikaisia kansioita. Hän oli mukana silloin kun suuria ratkaisuja tehtiin.
Niin, ratkaisuja jotka tänään ovat toteutuneita. Vuonna 1968 Olli pohtii metron
toteuttamista tällaisin ajatuksin: ”Urbanisoituminen ja autoistuminen ovat
tuoneet liikkumisen probleemana kaupunkiyhteisöön. Vanha kaupunkirakenne ei
sovellu nykyaikaisen liikkumisen tarpeisiin. Kaupunkisuunnittelijat ovat
joutuneet vaikeasti ratkaistavan kysymyksen eteen: yritetäänkö parantaa ja
täydentää liikenteellisesti vanhaa, kulttuuriarvoja sisältävää kaupunkirakennetta,
vai luodaanko uusi, nykyiset liikenteelliset vaatimukset täyttävä
kaupunkimalli. Suunnittelijan kannalta viimeksi mainittu vaihtoehto olisi
helpommin ratkaistavissa, mutta se yleensä hylätään ja perinteille annetaan
niille kuuluva arvo.”
Laine oli omassa harkinnassaan päätynyt sellaiseen
johtopäätökseen, että maanalainen, risteysvapaa rautatie eli metro on paras
moderni joukkokuljetusväline. Muistiossaan Laine pohtii: ”Miksi Helsingissä
niin erinomainen liikenneratkaisu, kuin metro, edelleenkin huopaa
vastatuulessa?”
Hän vastaa:
"Metro on pitkäjännitteinen, huomattavasti yli 4
vuoden valtuustojänteen. Se ei tuo nopeasti ratkaisua ja 10-15 vuoden
rakentamisen jälkeen se voi hoitaa ainoastaan noin 25 % työpaikkaliikenteestä.
Hyvä liikennesuunnitelma ei vielä ole hyvä rakennussuunnitelma.
Toteuttamissuunnitelma vaatii reaalisia lähtöarvoja rahoituksesta, työn
aiheuttamasta haitasta jne. Näitä kysymyksiä ei ole riittävästi selvitetty.
Metro on verorahoilla rakennettava liikenneratkaisu. Tästä syystä se on samalla
huomattava sosiaalipoliittinen tulonsiirto-objekti, jonka käsittely ei perustu
teknillisiin perusteihin vaan poliittisiin. Jos siis halutaan vanha
kaupunkikeskus säilyttää, laajentaa ja monipuolistaa citytoimintaa sekä samalla
taloudellisesti ja miellyttävästi hoitaa työpaikkaliikenne tulevaisuuden
vaatimukset huomioon ottaen, on metro muiden liikennevälineiden rinnalla
erittäin merkittävä ja edullinen liikenneratkaisu."
Rengasmetro oli
vuosina 1967-1970 kovasti tapetilla. Rengasmetron kannattajiin kuului mm.
Helsingin seutukaavaliitto Lars Hedmanin johdolla. Rengasmetroa mietti myös
metrotoimiston suunnittelupäällikkö Olli Laine. Vai mitä todistaa se, että hän
on piirtänyt noina vuosina kaikkiin häneltä lainaamiini leikekirjoihin lyijykynällä
rengasmetron hahmotelman? Rengasmetro oli perua jo vuonna 1953 laaditusta
raideliikennejärjestelmän suunnitelmasta. Seutukaavaliiton vuoden 1968
suunnitelma perustui rengasmetroon ja rengasta sivuaviin heilurilinjoihin.
Rautateiden kanssa oli neljä yhteistä asemaa.
Olli Laineen aika metrosuunnittelutoimikunnassa oli
vauhdikasta. Hänen johdollaan valmisteltiin monia päätöksiä. Kaupunginvaltuusto
päätti Kamppi-Puotinharju osuuden rakentamisesta (7.5.1969). Kaupunginvaltuusto
teki myös toivomusponnen, että kaupunki ryhtyisi yhteistyöhön valtion ja
naapurikuntien kanssa ja että kaupunki kehittää yhteistyötä valtionrautateiden
ja liikenteenharjoittajien kanssa. Tällainen yhteistyön hakeminen oli varmaankin
Olli Laineen lempipuuhaa. Hän oli yhteistoimintamies. Toukokuussa 1969
kaupunginhallitus teki päätöksen metron rakentamisen aloittamisesta
(12.5.1969). Asiat etenivät. Olli Laineen johdolla metrotoimisto sai valmiiksi
ehdotuksen, jonka Helsingin kaupunginvaltuusto sitten hyväksyi. Suunnitelma oli
nimeltään Raideliikenteen perusverkko 1971. Rengasmetro oli korvautunut
U-metrolla.
Kaupunginvaltuusto
teki päätöksen metron keskustalinjauksesta. Kilpailevina vaihtoehtoina olivat
Esplanadin linja ja Kaivokadun linja. Viimemainittua kutsuttiin peruslinjaksi.
Peruslinja voitti, vastoin kaupunkisuunnittelijoiden kantaa (24.6.1971).
Kaupunginhallitus päätti, että Helsingin joukkoliikennejärjestelmän
ohjeellisena runkona pidetään raporttia ”Raideliikenteen perusverkko 1971”.
Olli Laine joutui luovimaan erilaisten ristiriitojen
sopassa. Hänelle aiheutti päänvaivaa mm. keskustalinjan ratkaisu. Kaupunkisuunnitteluvirasto
ajoi voimakkaasti ns. Espan linjaa, kun metrotoimisto puolestaan oli
vakuuttunut ns. peruslinjan paremmuudesta. Peruslinja on juuri se linja, joka loppujen
lopuksi toteutettiin. Olli Laine joutui myös antamaan sijaa ajatukselle länsimetrosta
Munkkiniemen kautta Espooseen. Ilaskivi oli tehnyt päätöksen Ruoholahden
metroasemasta ja sillä tavoin ratkaissut asian seutukaavaliiton ja eräiden
muiden Munkkiniemen linjausta kannattavien tappioksi. Laine etsi ratkaisua ja
hän oli ideoimassa kompromissia. Eräs idea syntyi saunan lauteilla. Olihan tuo
aika vielä Kekkosen ja saunomisen etsikkoaikaa.
Olli Laine, Seppo
Vehviläinen, Heikki Salmivaara, Kimmo Kaitila ja Pentti Murole piirtelivät
Olarin saunalla kuvan esittämän ratkaisun Espoon metrolle - jos sellainen
joskus syntyisi. Ruoholahden päätös oli tuolloin jo selvä ja asema oli
rakenteilla. Saunojien konsensuksen mukaisesti länsimetro tulisi Munkkiniemen
ja Töölön kautta Kamppiin ja siitä Espan kautta Hakaniemeen ja edelleen
Pasilaan. Kalasatama oli myös kuvaan piirretty. Ei hassumpaa!
Jouko Rantanen ja Olli Laine väsyivät seitsemässä
vuodessa Unto Valtasen vauhtiin ja heidän seuraajikseen tulivat vuonna 1974
Kalevi Arimo ja Timo Niini. Jatkuuko muisteluni Olli Laineesta tästä eteenpäin.
Ei jatku. Tiedän Ollin työelämän, perhe-elämän ja toiminnan
Rakennusinsinööriliiton Senioreiden piirissä valtaisan ansiokkaaksi. Minun muisteluni
tässä koskee vain minun yhteistä aikaani Ollin kanssa. Nyt on Jouko saanut
seurakseen Ollin. Jonnekin – tuntemattomaan – muistojen kirjastoon. Olen
kiitollinen tilaisuudesta saada työskennellä Olli Laineen kanssa.
Arto Sipinen – Arkkitehti
Toinen kuolinilmoitus oli niin yllättävä. En tahdo uskoa
siihen. Sanoin jo, ettei Arto Sipinen ollut suinkaan minun kaverini tai minun
perheystäväni. Hän oli kuitenkin jollain mystisellä tavalla sydänystävä. Arto
Sipinen on Töölön poikia ja Helsingin Viidennen yhteiskoulun poikia. Hän syntyi
vuonna 1936 ja pääsi ylioppilaaksi vuonna 1953. Todella nuori mies
ylioppilaaksi päästessään. Arkkitehdin ura oli itsestään selvä tulevaisuuden
visio jo keskikoulua käyvälle pojalle. Näin vakuuttaa hänen luokkatoverinsa
Kalevi Arimo.
Arto työskenteli opiskeluaikanaan Alvar Aallon
toimistossa. Sitten hän oli pari vuotta luokkatoverinsa Jussi Jauhiaisen työtoverina
Viljo Revelin toimistossa.
Arto Sipisen monet työt ovat kilpailuvoittojen tulosta.
Ensimmäinen voitto vuonna 1964 tuli Lahden keskustakilpailusta yhdessä Jouko Rastimon
kanssa. Voitto tuli myös Porin 5. kaupunginosan kilpailusta vuonna 1965. Nämä
kaksi ehdotusta liittyivät minunkin nuoruuden töihini, sillä ne olivat olemassa
ja ohjenuorana silloin kun Murole oli tekemässä Lahden ja Porin
liikennesuunnitelmia vuosina 68-69. Artolla oli siis alkamassa ilmeinen
asemakaavoittajan ura. Mutta ei. ”Keltainen jäänsärkijä”, Imatran
kaupungintalon kilpailuvoitto 1967 yhdessä Mane Hetzerin kanssa avasi julkisten
rakennusten arkkitehtuurin - elämäntyönä. Arto oli perustanut oman toimiston jo
vuonna 1965. Kilpailuvoitot toistuivat toistumistaan. Monet hänen piirtämistään taloista tulivat
tutuiksi kokouspaikkoina ja kohtaamispaikkoina. Jotkut talot olivat minulle erityisen
tärkeitä. Yksi niistä on 1988 valmistunut Mikkelin Mikaeli. Tärkeä miksi? Siksi
että pidin siellä kaksi vuotta talon valmistumisen jälkeen yhden tärkeimmän
esitelmäni. Arton työstä jäi pysyvä monumentti. Minun sanani pyörivät sen
seinien sisällä ja sitten hävisivät. Arto
Sipisen talo saattaa useinkin olla paikkakunnan ainoa arkkitehtoninen luomus - vanhan
kirkon lisäksi. Ajattelen nyt vaikka kesämökkipaikkaani Tammelaa. Tai sitten
ajattelen suunnittelutyön kohteena ollutta Raisiota. Tai voinpa ajatella vielä
ohikulkupaikkakunta Mäntsälää. Kylässä saattaa olla keskiaikainen kivikirkko
tai vain tiilinen normikirkko ja sitten siellä on Sipisen kunnantalo. Siinä
kaikki. Muuta ei ole. Vastaavia paikkoja löytyy muitakin. Monia.
Arto Sipisen
rakennukset ovat monen kaupungin tai kylän ainoita tunnistettavia rakennuksia.
Ne ottavat vastaan ja toivottavat tervetulleiksi. Ehkä niissä toistuu sama
teema. Minusta se on hieno teema. Loistava ”hantverkkarin” teema sanoo Sipistä
kunnioittava ystäväni.
Helsingissä järjestettiin Kamppi-Töölönlahti aatekilpailu
vuonna 1986. Kilpailun palkintolautakunnan puheenjohtajana oli ylipormestari
Raimo Ilaskivi ja SAFAn valitsemina tuomareina arkkitehtiprofessorit Vilhelm
Helander ja Timo Penttilä. Palkintolautakunnan jäseninä olivat mm. Erkki
Tuomioja, Mikko Mansikka ja Lars Hedman. Arto Sipinen työryhmineen teki
ehdotuksen nimeltä Pro Finlandia 1. Se oli yksi kolmesta palkitusta. Timo
Penttilä kritisoi jo palkintojenjakotilaisuudessa tapaa jakaa ensimmäinen
palkinto kolmelle ehdokkaalle. Hän lähetti kolme vuotta kilpailun ratkaisun
jälkeen Hesariin yleisönosastokirjoituksen, jossa hän väitti Helsingin
keskustasuunnitelmaa säälittävän avuttomaksi. Hän lienee tarkoittanut kilpailun
jälkeen valmistunutta osayleiskaavaehdotusta. Näin Penttilä: ”Kolme vuotta
sitten liitin Kamppi-Töölönlahti alueen arkkitehtikilpailun palkintolautakunnan
pöytäkirjaan jyrkän eriävän mielipiteen ja ennustin että jos kaupunkisuunnitteluvirasto
jatkaa alueen suunnittelua kaikkien muiden jäsenten haluaman tasapelin
pohjalta, tuloksena on suunnitelma, joka olisi sijoittunut kilpailussa alimpaan
luokkaan.”
Tässä kuvassa on
tuo Penttilän tasapeli. Keskellä on Pro Finlandia 1 eli Arto Sipisen ja hänen
työryhmänsä ehdotus. Ehdotus sai yhden jaetusta kolmesta 1. palkinnosta. Ehdotus
palkittiin erityisesti selkeästä ja väljästä Kampin alueen ratkaisusta, hyvästä
jalankulun järjestämisestä Mannerheimintien poikki Kampin ja Töölönlahden
alueiden saumakohdassa ja ajatuksesta itä-länsisuuntaisten yhteyksien
järjestämisestä radan ylittävällä rakentamisella rautatieaseman
pohjoispuolella. Ehdotuksen kansiratkaisuja pidettiin ylimitoitettuina ja eräitä
aiheita liioiteltuina, mutta supistettuna kokonaisratkaisua pidettiin
kehityskelpoisena. Kuvassa vasemmalla on Janne Söderlundin ehdotus ja oikealla Ilmo
Valjakan ehdotus.
Kilpailun jälkeen kolmelta voittaneelta tilattiin
jatkoselvityksiä. Arto Sipisen jatkotyössä oli muutoksia tehty erityisesti Eduskuntatalon
edustan käsittelyssä. Mannerheimintie ylittävä kansi oli poistettu samoin kuin
samalla akselilla ollut suuri rakennusmassa, mahtoiko olla konserttitalo tai
vastaava. Myös radan päälle rakentamista oli selkeästi karsittu. Ehdotus oli
esillä Milanon Triennalessa 1988.
Arto Sipinen sai
tilaisuuden kehitellä ehdotustaan. Tämä malli oli esillä Milanossa. Bingo!
Olisin valinnut Sipisen!
Useimmiten tapasin Artsia Jyväskylässä. Juuri muistelimme
ystäväni Roger Wingrenin kanssa Aalto-seminaaria Jyväskylässä. Ilta oli vauhdikas ja viehkeä. Arto oli
tapansa mukaan paikalla seurassaan viehättävä Sinikka vaimonsa. Sipisestä oli
tullut Jyväskylän ”kaupunkiarkkitehti”. Hänellä oli kaupungissa loistavia
kohteita roppakaupalla. Niitä pitää luetella. Jyväskylän yliopiston pääkirjasto
1974, hallintorakennus 1974, musiikkirakennus 1976 ja Jyväskylän yliopiston taiderakennus
1976. Ne olivat ensimmäistä sarjaa. Mattilanniemen ja Ylistönrinteen
laitosrakennukset 1984-2004 jatkavat luetteloa. Maakunta-arkisto 2000, tornirakennus
Innova 2002 ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun IT-rakennus Dynamo 2003
täydentävät sen. Uskomatonta. Ilmankos ”oma poikani” Pekka Kettunen piti Arto
Sipistä erityisessä arvossa ja Jyväskylän omana arkkitehtina.
Jyväskylän
messutorilla Daniel Bruunin sinkoileva bumerangi viuhuu Sipisen Artsin
toimistotalon editse. Matkakeskus, kevyen liikenteen silta rantaväylän yli ja
messutori Lutakon porttina olivat ja ovat osa uutta Jyväskylää Pekka Kettunen
puhui kaupungin symboleina torista, temppelistä ja tornista. Tässä on tori ja
torni. Ehkä messut ovat nykyajan palvontaa ja messutalo nykyajan temppeli. Siinä
ne kaikki ovat sulassa sovussa. Arto Sipinen oli bumerangista mielissään. Se
synnytti dynamiikkaa. Puhuimme siitä usein. Olen niistä puheista iloinen.
Tämä ei ollut nekrologi. Tämä oli vain muistelua kohtaamisesta
kahden hienon miehen kanssa. Toinen
heistä oli insinööri isolla I:llä. Toinen heistä oli Arkkitehti isolla A:lla.
Nuo kohtaamiset ovat päättyneet. Niitä tulee ikävä.
Olin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen sinä aikana, kun Helsingin keskustakilpailu käytiin ja ehdotuksia edelleen kehiteltiin. Lautakunnan puheenjohtaja Ylermi Runko piti Arto Sipisen ehdotusta parhaana,ja kaupunkisuunnitteluvirastossa oltiin samaa mieltä päätellen siitä, että jatkokehittely lähti sitten Sipisen ehdotuksen pohjalta. Tuo Milanossa esillä ollut ehdotus onkin parasta, mitä sen alueen osalta on koskaan esitetty. Vahinko, ettei sitä toteutettu. Meillä ei ollut Heikki von Hertzeniä.
VastaaPoistaSipinen osasi tyylikkäällä tavalla käyttää vesielementtiä hyväksi kaupunkikuvaa rikastuttavana tekijänä. Tunnen hänen tuotantoaan huonosti, mutta Espoon kaupunginteatteri ja Imatran kaupungintalo ovat niin kauniita rakennuksia, että niissä silmä lepää. Olen monesti kuvitellut miltä näyttäisi, jos tuonkaltaiset rakennukset iltapäivän auringossa heijastuisivat edessä välkehtivään vesipeiliin. Tällaisesta arkkitehtuurin ja veden yhteispelistä on muualla Euroopassa paljon hyviä esimerkkejä. Bordeaux tulee ensimmäisenä mieleen.
Nyt on paikalla vain mielikuvituksettomia, laatikkomaisia taloja ja mitäänsanomatonta nurmikkoa, joka suurimman osan vuodesta näyttää nuhruiselta. Eikö nykyisillä suunnittelijoilla ole riittävästi ammattitaitoa ja päättäjillä riittävästi rohkeutta oivaltamaan, että valtakunnan keskeisimpiä paikkoja pitää käsitellä niiden arvoa vastaavalla tavalla?