Nyt on kyllä tapahtumassa huimia ratkaisuja. Helsingin
hallinto-oikeus pölläytteli Helsingin uutta yleiskaavaa ja halusi minun rakkaan
keskuspuistoni säästettäväksi, toisaalta tunnelinporaajat esittelivät
rakennettavaksi parinkymmenen miljardin putkea Tallinnaan, sekin liittyy
minuun, sillä olenhan jonkinlainen kaksoiskansalainen, koti Helsingissä, mutta
toinen koti Tallinnassa. Edellisen
hankkeen suhteen olen ollut aktivisti, toisen hankkeen suhteen taas passivisti. Nämä megahankkeet eivät nyt kuitenkaan ole
blogiagendallani. Nyt ei näperrellä pikkuasioiden kanssa. Nyt puhutaan
maailmanlopusta. Maailmanlopun ennustaminen näyttää olevan kiinnostavimpia asioita
ennusteen kohteena. Tähän mennessä tunnettuja maailmanlopun ennusteita on jo
lähes 200 kappaletta. Maailmanlopun ennusteet ovat nousseet jälleen pintaan.
Valtionpäämiehet kalistelevat atomiaseilla. Ydinsodat aloitetaan tunnetusti
nappulasta. Suurvallan johtaja visersi taannoin oman nappulansa koosta. Se on
hänen mukaansa suurempi kuin pienemmän roistovaltioksi nimetyn maan johtajan
nappula. Ja hänen nappulansa myös toimii! Näin hän sanoi huutomerkillä
varustettuna! Nappulan näpelöitsijöitä on nykyisin yhdeksän kappaletta. Yksi
heistä on nainen.
Johtajia
nappuloineen on New Yorkissa, Moskovassa, Tel Avivissa, Pekingissä, New
Delhissä, Islamabadissa, Pjongjangissa, Pariisissa ja Lontoossa. Aseita kulkee
sukellusveneissä ympäri maailman meriä. Niitä on taivaalla ja rakettien
kärjessä. Niitä on jättimäisillä varikoilla ympäri maailmaa. Onko noihin
napinpainajiin luottamista? Entäs jos nappula joutuu terroristin käsiin?
Ydinsota globaalilla tasolla on nopea ratkaisu.
Väestönkasvu ja ilmastonmuutos ovat hieman hitaampia tuhon prosesseja. Ne
kuitenkin uhkaavat saattaa maailman perikatoon. Ystäväni Eero Paloheimo sanoo
perustavaa laatua olevien toimien olevan pikaisesti välttämättömiä: ”Varmuudella
voidaan sanoa kuitenkin, että maapallo on jo nyt labiilissa tilassa monessakin
suhteessa. Johtopäätöksenä voimme myös arvioida, että prosessin jatkuessa
lopputulos on tuhoisa ihmiskunnan, mutta erityisesti muun elollisen luonnon
osalta. Aikaa radikaaleihin ratkaisuihin ei ole vuosisatoja, mutta
mahdollisesti noin sukupolvi.” Murtuma uhkaa!
Maailmanlopun ennusteet
Erilaiset uskonoppineet ja tuonpuoleisen tuntijat ovat
tietysti olleet ihmiskunnan menneisyyteen laajasti vaikuttaneita noitia ja ennustajaeukkoja.
Kirkon ennusteista vahvin oli maailmanlopun ennustaminen ja uskovien
ylöstempaus. Intiimimpi ja läheisempi on jokaisen ihmisen omaan
lähitulevaisuuteen liittyvä ennuste koskien ikuista elämän mahdollisuutta ja erityisesti
sen olosuhteita joko majesteetillisessa taivaassa tai kirotussa helvetissä.
Maailmanlopun ajankohdasta ei Raamatussa ole vihjeitä.
Hetki ei ole ihmisten käsissä, mutta merkit on Raamatussa kirjattu. Kun
opetuslapset Öljymäellä kyselivät Jeesukselta maailmanlopun ajankohtaa, sanoi
hän näin: "Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää
antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole
käsillä. Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka
puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä." Matt 24:6-7
Paavali vielä tarkensi maailmanlopun tapahtumia:
"Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat.
Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja
pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat
kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia,
väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä
ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa, he ovat
ulkonaisesti hurskaita, mutta kieltävät uskon voiman." 2 Tim 3:1-5. Löytyykö ajastamme merkkejä
kysyy kuuliainen lukija?
Helvetin olosuhteista ei juuri löydy tarkkoja kuvauksia Raamatussa.
Kunhan on tulta ja käärmeitä. Raamatussa kyllä kerrotaan itsensä Jeesuksen
sanoneen helvetin olevan paikka jossa ruumismato ei kuole, eikä ikuinen tuli
sammu.
Dante (1265-1321)
lienee antanut tarkimmat kuvaukset helvetin olosuhteista. Danten Divina Commediassa
Hadeksen lautturi Kharon tässä airolla läimäyttelee tuonelan lauttaan tunkevia.
Divina Commedian alkuperäisteos valmistui vuonna 1321. Kuva on Gustave Dorén vuodelta 1857.
Danten Inferno
Danten Inferno antaa mielenkiintoista pohdintaa: mille
tasolle helvetin monikerroksisessa helvetissä? Testaa itsesi.
1. taso: Kastamattomat ja ennen Kristuksen syntymää
eläneet hyveelliset ihmiset joutuivat tai pääsivät tälle tasolle, joka oli
nimeltään limbo. Siellä ikuista aikaansa viettivät monet antiikin ajan
myyttiset sankarit, kirjailijat ja filosofit.
2. taso: Lihalliseen himon ja synnilliseen rakkauteen
syyllistyneet olivat alituisen hirmumyrskyn riepoteltavina, rakkauden
harjoittaminen oli ehdottomasti kiellettyä.
3. taso: Ahmatit makasivat limaisessa mudassa ja ulvoivat
kuin koirat. Kerberos vahti heitä.
4. taso: Saiturit ja tuhlaajat joutuivat kivi- ja
maavyöryjen vuoksi ankaraan työhön. Pluto vartioi heitä.
5. taso: Vihaiset ja kaunaiset joutuivat sakean usvan
peittämälle suolle. Vihaiset olivat jatkuvassa tappelussa keskenään. Kaunaiset
makasivat suon pohjalla mumisten kaunaansa. Se nousi kuplina ylös.
6. taso: Kerettiläiset makasivat tulisissa haudoissaan.
Alimmassa helvetissä olot olivat melkoisen huonot.
7. taso: Väkivaltaa käyttäneet, he uivat kiehuvassa ja
verisessä joessa. Itsemurhan tehneet kasvoivat puiksi joita siivekkäät
teräväkyntiset lintunaiset eli harpyijat repivät.
8. taso: Toiseksi alimman tason väki oli hyvin
monipuolista. Siellä olivat vilpilliset, parittajat ja viettelijät,
liehittelijät ja imartelijat, taikurit ja selvänäkijät, petolliset virkamiehet,
tekopyhät, varkaat ja rosvot, vilppiin neuvojat, eripuraisuuden kylväjät ja
väärentäjät. He olivat demonien ja käärmeiden jatkuvien hyökkäysten kohteena.
9 taso: Alin paikka oli varattu pettureille. Siellä
olivat lähimpänsä pettäneet, sukumurhaajat; valtiolliset petturit ja
hyväntekijänsä pettäneet. Petturit peittyvät kokonaan jään alle erilaisiin
vääntyneisiin asentoihin
Danten helvetissä pahin synti
oli petturuus. Petturit joutuvat jäisiin olosuhteisiin. Sukumurhaajilla on
sentään pää näkyvissä. Hyväntekijänsä pettäneet joutuvat kokonaisuudessaan jään
sisään.
Helvetin olemuksesta on huomattavasti tarkempaa tietoa
kuin taivaasta. Mika Waltari kertoo Turun kirkollisoppineiden kertoneen Mikael
Hakimille, että kirkon tutkimukset ovat resurssipulan vuoksi nyt aluksi
keskittyneet helvetin tarkkaan kuvaukseen, Taivasta kuvataan tarkemmin sitten
kun kirkonoppineilla on siihen parempaa aikaa.
Ragnarök
Emme kai ole unohtaneet viikinki-mytologian Ragnarökia. Tuona aikana hyvyyden
voimat taistelivat paholaisen voimia vastaa. Vihollisina oli karmea käärme ja susia
ja muita hirviöitä. Taistelua edelsi kolme ankaraa talvea. Maa peittyy lumeen
ja jäähän. Lopulta maa peittyy liekkeihin, repesi ja vajosi mereen. Ragnarökin
jälkeen maailma kuitenkin syntyi uudelleen, ja kaikki alkoi alusta. Varsin
lohdullista.
Seitsemäs valtakunta
Ottomaanien valtakunta – ikuinen valtakunta - pysyi
kasassa 600 vuotta. Se perustettiin noin vuonna 1300, ja laajeni sitten 35
miljoonan asukkaan islamilaiseksi valtiomahdiksi. Suurimmillaan ottomaanien
valtakunta oli 1600-luvun lopussa. Jotkut Raamattua tutkivat henkilöt väittävät
ottomaanien laajaa valtakuntaa Ilmestyskirjan
seitsemänneksi valtakunnaksi. Tämän jälkeen pitäisi syntyä itse
Antikristuksen (666) hallitsema kahdeksas valtakunta. Tämän valtakunnan
voittajaksi nousisi Vapahtaja. Se olisikin sitten se viimeinen valtakunta.
Uusi Jerusalem
Johanneksen kirjeessä 2:18 sanotaan: ”Lapseni, viimeinen
aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa Antikristus, ja niin onkin
nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä me tiedämme, että viimeinen aika on
käsillä. Sinä päivänä taivaat katoavat jylisten, taivaankappaleet palavat ja
hajoavat. Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut
aikaan " (3:10). Ilmestyskirjan toiseksi viimeisessä luvussa 21. kerrotaan
ensimmäisestä taivaasta, maa ja meri ovat hävinneet, ja kirjoittaja näkee uuden
taivaan sekä uuden maan. Taivaasta laskeutuu Uusi Jerusalem, jossa Jumalan on tarkoitus asua ihmisten keskellä.
Kuolemaa ja murhetta ei enää tule olemaan.
Uusi Jerusalem
laskeutuu taivaasta. Kaupunki oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä.
Enkeli mittasi kaupungin kepillään.
Kaupungin korkeus, pituus ja leveys olivat kaikki 12 000 vakomittaa eli
2 304 kilometriä. Muuri oli rakennettu jaspiskivestä, ja kaupunki oli
kimmeltävää, lasinkirkasta kultaa. Porttitorneina oli kaksitoista helmeä --
kukin kahdestatoista tornista oli tehty yhdestä helmestä. Kaupungin valtakatu
oli kultaa, puhdasta kuin läpinäkyvä lasi. Kaupungissa ei ollut yötä, ja sen valaisi Jumalan kirkkaus.
Ylevä päämäärättömyys
Oswald Spengler (1880-1936) sanoo, että joukko suuria,
ylihenkilöllisiä yksilöitä, jättiläismittaisia henkisiä yhteyksiä – joita me
nimitämme kulttuureiksi – luon maailmanhistorian. Nämä suuret historialliset
persoonallisuudet ovat jotakin mitä ”ihmisyys” ei ole. Jokainen näistä
näyttelijöistä, jokainen yksittäinen kulttuuri suorittaa oman muunnoksensa
draamassa. Mitään punaista lankaa ei kulje mielteen läpi. Yksityiset draamat
tosin toteuttavat kehityskulun, jonka erikoisuutena on elimellinen
johdonmukaisuus, eikä tämä ole mitään muuta kuin kohtalon logiikkaa. Mutta
kokonaisuudella, ihmisyyden monituhatvuotisella näytelmällä ei ole mitään
kantavaa aatetta enemmän kuin ihmisyydellä itsellään on suunnitelmaa tai
päämäärää. Eine erhabene Zwecklosigheit
– ylevä päämäärättömyys. Spenglerin ennuste on hyvin todentuntuinen. Ei
suunnitelmaa, ei päämäärää, mutta ylevästi!
200 maailmanlopun ennustetta
Wikipedia tietää maailmassa esitetyt lähes 200 maailmanlopun ennustetta. Ennusteiden laatijoissa on
useita tunnettuja nimiä. Myös eräät uskontokunnat, Jehovat kärjessä, ovat
olleet innokkaita toivottamaan itsensä ”ylöstempaisuun”. Kristoffer Kolumbus
(1451-1506) laski maailmanlopun vuoteen 1658. Martti Luther (1483-1546) arvioi
maailmanlopun vuodeksi 1600. Isaac Newton (1643-1727) ennusti Kristuksen
tuhatvuotisen valtakunnan alkavan vuonna 2060. Jotkut tulkitsevat
Nostradamuksen antaneen meille aikaa vuoteen 3797. Mayat antoivat vielä enemmän
aikaa, sillä maailmanloppu olisi vasta vuonna 8077. Joukko tiedemiehiä puhuu
sentään 5 miljardista vuodesta – joten ei nyt aivan välitöntä hätää.
Teijon mies rakensi arkin
Robert Bremer oli suomalainen maailmanlopun ennustaja.
Hän oli 1800-luvulla elänyt teijolainen tilanomistaja, matemaatikko ja
tähtitieteilijä. Hän ennusti tähdistä suuren vedenpaisumuksen, joka tuhoaisi
Turun kaupungin ja samalla myös Teijon. Hän rakensi itselleen ja perheelleen
”arkin”, proomun, jossa he odottaisivat kyyhkysen kuljettamaa öljypuun oksaa
merkkinä vedenpaisumuksesta. Vedenpaisumuksen päivämääräksi ennustettiin
helmikuun 15. päivä vuonna 1826. Kun veden paisumus ja maailmanloppu jäivät
sitten tulematta, Bremer käytti arkkiaan kaupallisiin tarkoituksiin proomuna.
Kiitollisena ennusteensa toteutumattomuudesta Bremer rakensi Teijon kirkon.
Teijon pieni kirkko
valmistui vuonna 1830. Itämaisia vaikutteita sisältävä arkkitehtuuri saattaa
olla Robertin isän Josefin ulkomailta tuomaa oppia. Sitä on väitetty Suomen
pienimmäksi kivikirkoksi. Kuva maailmanlopun peruuntumisen kunniaksi
rakennetusta kirkosta on kaapattu Teijon kyläyhdistyksen kotisivulta.
Marx epäili koneiden
tuhoavan ihmisen moraalin
Karl Marx ei ennustanut maailmanloppua, mutta hän ennusti
jotain vielä pahempaa – ihmisen moraalin rappeutumista. Rappion aiheuttajana
olisi kone. Raamatussa ei tiedetty mitään koneista. Ensimmäinen filosofi, joka
puhui koneista, oli Karl Marx. Hän sanoi: "Nykyaikana tuntuu kaikessa
olevan ristiriitansa. Näemme, miten koneet, joilla on ihmeellinen kyky vähentää
ihmistyötä ja tehdä se tuloksellisemmaksi, näännyttävät ihmiset nälkään. Tähän
asti tuntemattomat uudet rikkauden lähteet muuttuvat jonkin oudon,
käsittämättömän lumousvoiman vaikutuksesta kurjuuden lähteiksi. Tuntuu kuin
tekniikan voittojen hintana olisi moraalinen rappeutuminen." Eero
Paloheimo epäili juuri eilen samaa lopputulosta. Hän ei kuitenkaan sanonut
koneen aiheuttavan ihmiskunnan moraalista rappiota. Hän sanoi sen olevan
seurausta ylikansoittumisesta.
Bang!
Pääsemme vihdoin Bangiin. Gustav Bang (1871-1915) oli
tanskalainen historioitsija, poliitikko ja sosiaalidemokraatti. Bang kirjoitti
teoksen nimeltä Vor tid. Kirja julkaistiin
vuonna 1908 suomeksi nimellä ”Nykyaika”. Kirja
alkaa hauskalla kuvitelmalla miehestä joka näkee tuntemattomaksi muuttuneen
maailman: ”Mikä meistä näyttää vallan jokapäiväiseltä, ja mihin me tuskin
kiinnitämme huomiotamme, se täyttäisi tuon muinaisuuden miehen valtavalla
ihmettelyllä: tulitikku, jonka raapaisemme, öljylamppu tai kaasuliekki, jotka
sytytämme, postimerkki, jonka kiinnitämme kirjekuoreen, kynänvarsi, jolla
kirjoitamme, polkupyörä, jolla ajaa hyräytämme maantietä pitkin, sähkölamppu,
jolla valaisemme katumme, automobiilit ja sähkövaunut, jotka kiitävät läpi
kaupungin, telegraafi ja telefooni, höyrylaiva, joka kulkee suoraan
vastatuulta, juna, joka mennä puhaltaa pitkin kiskoja kymmenen peninkulman
vauhdilla tunnissa, fonograafi ja valokuvauskone –kaikki ne näyttäisivät
hänestä yhtä kummallisilta kuin ’tuhannen ja yhden yön’ kertomukset.”
Bang meidän ajassamme
Herää kysymys millaisen valtavan ihmettelyn aiheuttaisi
meidän maailmamme tuolle Bangin ajan miehelle, jos hänet nyt nostettaisiin
meidän keskuuteemme. Leikitään ajatuksella, sijoitetaan meidän aikamme Bangin
tekstiin. ”Mikä meistä näyttää vallan jokapäiväiseltä, ja mihin me tuskin
kiinnitämme huomiotamme, se täyttäisi tuon muinaisuuden miehen valtavalla
ihmettelyllä: Valo vaikuttaa valolta, mutta emme tarvitse enää tulitikkua. Hellat
syttyvät ilman tulitikkua ja lämmittävät ilman tulta. Kirje lähtee sormen
näpäytyksellä ilman postimerkkiä ja kirjekuorta. Kynä on kadonnut
kirjoitusvälineenä ja kirjoittaminen on muuttunut näpyttelyksi. Kirjeet ovat
näkymätömiä ja katoavat avaruuteen. Polkupyörä vaikuttaa tutulta välineeltä,
pyöräily on kuitenkin vaikeata, sillä ennen aikaan kaupungin avarilla kaduilla
komeasti kiitävät automobiilit ja sähkövaunut ovat ruuhkautuneet yhdeksi
liikennepuuroksi. No, eipä ole enää vossikoitakaan katuja lannoittamassa.
Muutoin maailma näyttää kuitenkin entisenlaiselta.
Sähkölamput valaisevat katuja, telegraafi on saanut nimekseen netti ja
telefooni on saanut nimekseen kännykkä, laivat kulkevat edelleen vastatuuleen,
mutta niiden propelleita ei enää pyöritä höyrykone, käyttövoimana on kuitenkin
edelleen fossiilinen polttoaine. Juna mennä puhaltaa samanlaisia kiskoja
pitkin, mutta vauhti on muuttunut kymmenestä peninkulmasta tunnissa
kaksinkertaiseksi tai jopa kolminkertaiseksi. Fonograafi on muuttunut ääntä
analogisesti toistavasta laitteesta ääntä numeroivaksi digitaalilaitteeksi, se
ei paljon muussa näy kuin mahtavan äänitorven koon pienenemisenä. Valokuvauskonekin
näyttää siirtynen ihmisten taskuun telefoonin yhteyteen. Oikeastaan muutos ei
olekaan tavattoman kummallinen. Bangin ajan ihminen ei kokisi nykypäivän
ihmeitä tuhannen ja yhden yön kertomuksena. Kokemus ei olisi sama kuin Bangin
muinaisuuden miehen astuessa hänen aikaansa vuonna 1908.
Yhteiskunnallinen
muutos oli Bangin varsinainen pointti. Se on myös nykysuunnittelun tärkeä
pointti. Se on tärkeä pointti, mutta myös tietoisesti unohdettu pointti. Olen
useasti ihmetellyt sosiaalisen muutoksen tutkimuksen vähäisyyttä.
Suunnitelmissamme vilahtelevat spatiaaliset ilmiöt ja ekonomiset ilmiöt, siellä
vilahtelevat myös sosioekonomiset ilmiöt jotka yllättäen ovatkin lähinnä
liikenteeseen liittyvää matka-ajan minimoinnin laskuoppia, siellä vilahtelevat
myös pienessä mitassa ekologiset ilmiöt. Mikä siellä ei yleensä vilahtele on
sosiaalinen muutos.
Yhteiskunnallinen muutos
Bangin mukaan muinaisuudesta tullut mies ei voisi
ymmärtää näitä asioita: ”vaihtelevaiset liikeolot, sosialistien vaalivoitto,
anarkistinen pommiräjähdys, mielenosoituskulkueet kahdeksantuntisen työpäivän
hyväksi, lakot palkan korottamiseksi, kysymykset työnpuutteen poistamiseksi,
paljastukset amerikkalaisten trustien toiminnassa, yleinen vaalioikeus ja
naisasia, sairausapukassat, huvilasiirtolat suurkaupunkien ympäristössä,
vegetarismi ja yleinen maailmankieli sekä vielä urheilujuhlat ja
siirtolaislaivat.”
Leikitäänpä taas, että Bangin muinaisuuden mies tulisi
hänen ajastaan nykypäivään. Vaihtelevaiset liikeolot pörssikursseineen ja
kansalaisten suorittama sijoitustoiminta ja osakkeenomistus olisi hänelle ihme,
sitä olisi myös sosialismin aatteen katoaminen, kapitalismin täydellinen
selkävoitto, pommiräjäytykset tuntuisivat tutuilta, mutta yllättävää kyllä ne
eivät liittyneet suoraan anarkisteihin, anarkistit näyttivät täysin
hävinneiltä, on muita turhautuneita. Anarkistit ovat muuttaneet nimeään, nyt ne
ovat terroristeja. Amerikkalaisten trustien toiminnasta oli kyllä paljon tietoa,
mutta trustit olivat muuttaneet täysin toimialaa, niillä oli jo lähes
välittömästi miekkosen saavuttua tiedossaan hänen ostostottumuksensa,
tykkäyspolitiikkansa ja päivittäinen liikkumisensa. Mielenosoituskulkueet
olisivat lähes entisellään, jos muinaisuuden mies olisi juuri tänään tullut
Helsingin Senaatintorille, olisi hän nähnyt jotain hyvin tuttua, kysymys oli
juuri tuosta työnpuutteen torjumisesta – täsmälleen.
Suuri vaellustyö
Bang on kiinnostunut laajasti ajan tuomasta muutoksesta.
Hänen otsikoitaan 330 -sivuisessa teoksessa ovat mm.: suurteollisuus, petrooli,
tavaraliike, työnjako, amerikkalaiset trustit, keltainen vaara, väestökysymys,
itsemurhat, spiritismi, anarkismi, suurlakko ja sosialismi. Ja tässä oli vain
neljännes kaikista otsikoista. Minä valitsen nyt vain harvoja ja valittuja. Yksi niistä on vaellustyö. Nyt
työperäisen maahanmuuton luvattuna aikana on hyvä katsoa sadan vuoden takaisia
ilmiöitä. Bang kirjoittaa yhteiskunnan muuttuneen alati lainehtivaksi mereksi,
jossa levottomuus ja epävakaisuus ovat tartuttaneet koko yhteiskunnan.
Muinaisten kansainvaellusten jälkeen on tullut uusia vaellusten muotoja. Bang
käsittelee niistä kahta. Toinen on kiinalaisten kulien massiivinen vaellustyö
ja toinen on itä-eurooppalaisten maatyömiesten vaellustyö. Onko maailmassa jotain
uutta?
Toisin kuin Marx, Bang tykkää koneista ja globalisaatiostakin. Kirja hehkuttaa rautateiden vaikutusta:
”Saman kuvan, joka kohtaa meitä pienoiskoossa kullakin rautatieasemalla, voimme
havaita jättiläiskoossa, kun luomme silmäyksen yli koko maailman. Yhtäläinen
kehitys tapahtuu kaikkialla, toinen maa toisensa jälkeen joutuu uudenaikaisen
tuotantoelämän piiriin, pääsee vuorovaikutukseen muun maailman kanssa,
vastaanottaa vieraita tavaroita ja lähettää itse omat tavaransa vieraisiin
maihin”.
Gustav Bang joutui kuitenkin olemaan epävarma monesta
asiasta. Lähes kaikista asioista – niin oli maailma muutoksessa. Sosialistina
hän joutui myös etsimään työväen asemaan liittyvää totuutta. Venäjän
vallankumous oli vielä vuosien päässä, vaikka olihan vuoden 1905 ”melkein
vallankumous” jo nähtävissä.
Suurkaupungin tykkivä elämä
Suurkaupungit olivat selvästi aihe, johon liittyy
ristiriitaisia tunnelmia. Kaupungin ylistys on mahtipontista, mutta myös varjot
ovat tummia. Hän kirjoittaa: ”Suurkaupunki on se paikka, jossa nykyaikainen
elämä esiintyy oleellisimmassa ja rikkaimmassa muodossaan. Se on ikään kuin
aivokeskusta, jossa yhteiskunnan hermot yhtyvät, jossa kaikki ulkoa tulevat
vaikuttimet pukeutuvat aatteiksi ja josta uudet ajanvirtaukset saavat alkunsa.
Suurkaupungin elämä hermostuneine kiireineen ja kovaäänisine meluineen,
läpättävine raitiotiekelloineen ja sihisevine telefoonilankoineen on kuva
aikamme voimakkaasti tykkivästä elämästä.” Hän kirjoittaa häikäisevästä
valosta. Tämä kaupungin häikäisevä valo
luo uuden ihmisrodun. ”Ihmisiä, joiden henkeen ympäristö, väestön kirjava
kokoomus, elämän huumaava vauhti, suurkaupungin omituinen henki painavat
leimansa, ihmisiä, jotka tulevat reippaammiksi ja eloisammiksi, uusille
vaikutelmille alttiimmiksi, uusiin aatteisiin taipuvammiksi.” Me?
Pentti, kirjoititpa pienen hakuteoksen. Kun asiantuntijat ja me harrastelijat vielä liitämme siihen enemmän tai vähemmän oppineita huomautuksia, voidaan katsoa että perustyö maailmanlopun suhteen on tehty. Lopun ajan voimme käyttää ennusmerkkien tulkitsemiseen.
VastaaPoistaTäydensit maailmanlopun tiedostoani usealla vanhemmalla lähteellä. Todella perustyö on tehty. Näitä ennusmerkkejä on ollut jo pitkään tarpeen seurata, luontoemo ei oikein nyt näytä pitävän meidän touhuistamme, ja aseiden kalistelijoita riittää. Kiitos upeasta tekstistä.
VastaaPoistaBang´n kirja on tuttu. Lukaiskaapa höysteeksi : https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Fairfield_Osborn_Jr. Kirjansa "Rosvottu kiertotähtemme" on hyvin surullista luettavaa, koska sen kirjoittamisen aikaan - toisesta maailmansodasta huolimatta - ympäröivä luonto oli vielä pelastettavissa ihmisen ahneudelta.... mutta tänään!! Osborn ampuisi itsensä tänäpäivänä pohjattoman toivottomana ja masentuneena. Ahneus on se ainoa sana joka riittää määrittelemään eriasteisten "maailmanloppujen" tulon ja nykyisen olemassaolon.
VastaaPoista