Nyt on yhteinen
taaperruksemme päättynyt
Taaperrus alkoi Polin tummien kattojen alla 50-luvulla.
Harri oli kunnioitettu sitsimiesliiton jäsen, minä vain NeKuStOn virkamies
Polin parvekkeen levynsoittokopista. Tapaamisemme alkoi hyvissä merkeissä,
Harri kutsui minut hallituksen huoneeseen kupposelle. Se oli minulle suuri
kunnia. Eihän hallituksen huoneeseen tavallisilla kuolevaisilla ollut asiaa. Niin,
se oli jo ennen niitä aikoja, kun Martti Tuomola, Matti Kaje, Harri Leppänen ja
Krister Ahlström tekivät kuuluisan teekkarijäynänsä vieden uimalla Tukholmassa
juuri nostovaiheessa olleen Wasa –laivan kannelle Paavo Nurmen patsaan.
Haluan nyt hieman muistella yhteisiä asioitamme. Niitä
jotka olivat sitten varmaan Harrin sanojen mukaan jossain isossa ohjelmassa
suunniteltuja. Meidän yhteinen elämämme liittyi todellakin suunnitteluun.
Olimme töissä samassa firmassa Lauttasaaren Kiviaidankadulla. Armoitettuna
pomonamme oli Kalevi Eranti. Yksi suomalaisen konsulttitoiminnan pioneeri. Istuimme kahvitunnit muun insinöörijoukon
kanssa Erannin huoneessa. Siellä saimme me nuoret, Harri ja minä, imeä
kokeneempien viisauksia. Harri maanmittausinsinöörinä kuunteli asioita omalla
mittarin korvallaan ja laajensi näkemyksiään kaupunkirakentamisen suuntaan.
Minä taas opin ilmakuvauksen ja autografien salaisuuksia. Kahviantimien
kuluttajiin kuuluivat maanmittausalan huippunimet Jaakko Topp, Tauno Tirkkonen
ja Sven Wik. Mukana oli myös
arkkitehtuuria opiskeleva Risto Kaarlehto, mittari hänkin alkuaan. Konsulttitoiminnan vienti tuli näissä
keskusteluissa tutuksi. Kunnallistekniikka Oy tai tarkemmin sanottuna
sisarfirma Finnmap Oy suoritti mittauksia ja ilmakuvausta mm. Iranissa ja
erinäisissä Afrikan maissa.
Harri Leppänen tuli tekniseksi johtajaksi
Liikennetekniikka Oy:n leipiin vuonna 1970. LTOY perustettiin samana vuonna meikäläisen
ja Erannin omistaessa 40% kumpikin. 20% osakkeista kuului ns.
matruusineuvostolle. Harrin lisäksi ”neuvostoon” kuului 15 suunnittelijaa.
Harri kirjoittaa kirjeessään: ”Muistelin miten opin Sinut tietämään (en vielä
tuntemaan) Huru-Penana opiskeluaikoina. Kuinka sitten törmäsimme
Kunnallistekniikassa. Kuinka olin apulaisenasi liikennehommissa. Kuinka tulin
uudestaan suunnittelutehtäviin -68. Kuinka LTOY perustettiin -70. Kuinka
innostava ja kiva työpaikka se oli ensimmäisen vuoden ja vielä toistakin. Ja on
edelleenkin nuorille ja innokkaille, ehkä hiukan lapsellisille, kuten nuorten
miesten otteesta näemme.”
Harri oli Helsingin
jalankulkututkimuksen projektipäällikkö, hän aukaisi uutta katsantokantaa
Miten tuo vieläkin ainutlaatuinen tutkimus syntyi vuonna
1970? Vaikuttavia tekijöitä lienee monia: ”suuri liikennetutkimus” keskittyi
vain moottoroituun liikenteeseen - tästä muutoshalu, Sundman ja Helander
julkaisivat Kenen Helsinki -pamfletin - tästä politiikka, metron suunnittelu
kaipasi tuekseen jalankulkijatietoa - tästä rahoitusta projektille, liikenneonnettomuudet
maassa olivat huipussaan - tästä huono omatunto ja ehkä vielä sekin, että
liikenteestä kiinnostuttiin yli perinteisten ammattikuntarajojen. Sosiologit,
arkkitehdit ja yhteiskuntatieteilijät, Harri muiden muassa, halusivat laittaa
lusikkansa liikenneinsinööreille, asemakaavoittajille ja katupojille aiemmin
kuuluneeseen soppaan.
Työtä varten muodostettiin konsulttiryhmä, jossa mukana
olivat Liikennetekniikka Oy, Oy Kaupunkisuunnittelu Ab ja ruotsalainen
Trafikplanering Ab. Alikonsultteina olivat lisäksi Oy Kunnallistekniikka Ab ja
Suomen Gallup Oy. Ruotsista apuun kutsuttu civ.ing. Nils Rosén oli intohimoinen
kevytliikenneasiantuntija. Hän oli tunnettu palopuheistaan kevytliikenteen
hyväksi. Projektipäällikkönä toimi DI Harri Leppänen, tekniikan ylioppilas Kari
Lautso oli projektisihteerinä. Aktiivisessa johtonelikossa oli vielä mukana
arkkitehti ja tekniikan lisensiaatti Jaakko Ylinen.
Jalankulkijoiden
määrää tarkasteltiin mm. tiheyksinä. Oheinen kuva osoittaa tietokoneprintin,
jonka mukaan suurimmat jalankulkutiheydet esiintyivät Esplanadin,
Mannerheimintien ja Kaivokadun rajaamalla alueella. Tiheyskarttojen avulla
optimoitiin metron sisäänmenoaukkojen sijaintia. Suhde ”tietokoneavusteiseen”
suunnitteluun oli innostunut. Koneelta haluttiin kysyä kaikkea mahdollista.
Koneitten kyky vastata oli lähinnä alkeellinen. Mutta kivaa oli, kun
suunnittelijat, Harri etunenässä makasivat lattialla ja tutkivat koneen
tiheysprinttejä.
Tutkimus lähti uurtamaan uraa tuntemattomaan maaperään.
Kevyestä liikenteestä ei ollut käytettävissä kotimaisia sen paremmin kuin
ulkomaisiakaan tietoja. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli kehittää
keinoja kevyen liikenteen mallintamiseen. Oli selvää, ettei kävelijöitä voida
käsitellä perinteisellä tavalla virtoina, oli siis keksittävä jonkinlainen
potentiaalimalli tai vastaava. Tutkimuksen ohjelmoituna tavoitteena oli myös
selvittää ihmisten asenteita ja ympäristössä koettuja puutteita ja siten
määritellä paikkojen arvoa ja arvostamisessa käytettyjä kriteereitä. Tutkimusmenetelmä
oli monitieteinen. Käytettiin Harrin asiantuntemuksen bravuuria - ilmakuvausta.
Suoritettiin laajat katuhaastattelut. Ja kehitettiin tuo kaivattu
potentiaalimalli jalankulkijatiheyksien arvioimiseksi. Menetelmäkehityksessä
Harri oli ratkaiseva voimavara. Jalankulkututkimus vuodelta 1970 taitaakin olla
ainoita liikennetutkimuksia Helsingin seudulta joka esiintyy kansainvälisissä
tieteellisten tutkimusten viiteluetteloissa. Kiitos Harri tästä mainiosta
suorituksesta.
Harri oli metron Ula-radan
projektipäällikkö, hän edusti insinöörikunnan intelligentsiaa
Elettiin vuotta 1972. Metron ensimmäisen vaiheen pintaradalle
valittiin suunnittelijaa. Rata ulottui Puotinharjusta Sörnäisten tunnelin
suuhun. Rataosalla oli huomattavia siltaosuuksia ja kolme asemaa: Kulosaari,
Hiihtäjäntie ja Siilitie. Työn yhteydessä tultaisiin sanelemaan metron
pintarakennusosuuksien tekniikan kieli ja arkkitehtuuri. Harri valittiin projektinjohtajaksi.
Mukana olivat meidän lisäksemme Maa ja Vesi Oy, arkkitehteina
Kaupunkisuunnittelu Oy, Bengt Lundstenin toimisto sekä arkkitehtitoimisto
Juutilainen-Kairamo-Mikkola-Pallasmaa. Rakenteita hoiteli Paloheimo-Ollila. Tehtävä
oli ainutlaatuisen hieno ja ryhmä edusti nuoruuden idealismia ja voimaa, se
edusti aikaa ja ajan henkeä. Suunnittelusta tuli kuitenkin tervanjuontia? Miksi?
Senhän piti tuottaa huippuunsa herkkää, viulunkielenä soivaa teräksen ja lasin
arkkitehtuuria. Ekotaloutta, joka perustuu rakenteiden taidolla hiottuun
mitoitukseen ja keveyteen. Arkkitehtuuria, joka huippuunsa viilatun
rationaalisen rakentamisen luomalla säihkeellä kehystäisi maailman moderneimman
metron toimintaympäristön.
Edu Kairamo piirsi
Siilitien asemaa. Eero ja Masa piirsivät sillan. Silta on jäljellä. Asema on
saanut täysin uuden muodon.
Suunnittelun johtoryhmä istuu Töölönlahden
rantaravintolan lasikopissa. Valkoviiniä on pöydässä ja paikalla Edu Kairamo,
Erkki Juutilainen, Bengt Lundsten, Pertti Solla, Jaakko Ylinen, Pentti Piri ja
tietysti projektipäällikkö Harri Leppänen. Tunnelma on normaalista tämän
porukan yhdessäolosta täysin poikkeava. Ukkosta on ilmassa. Johtoryhmän
puheenjohtajan oikeudella ryhdyin uhoamaan: Perkele, jätkät! Tämä koko juttu on
nyt täydellisesti tuuliajolla! Suunnitelmat ja tutkimukset ovat nollan
väärtejä! Minkäänlaista arkkitehtuuria ei löydy hakemallakaan! Metroasemat ja
rautatieasemat ovat kautta historian olleet modernin arkkitehtuurin
vetovankkureita! Mitä meillä on käsissämme? Pelkkä nolla! Te olette nollia!
Sanotaan, että nollista tulee helposti ketju. Mitä oli tapahtumassa?
Kysyn Eerolta Harrista. Eero sanoo totuuden. Hän sanoo Harrin
edustaneen insinöörikunnan intelligentsiaa. Tuohon on helppo yhtyä. Harri oli
todella laajakatseinen kulttuurihenkilö. Keskustelu hänen kanssaan ylitti
rajoja. Tervajuoma ei ollut suinkaan hänen keittämänsä. Lopuksi syntyi paljon
hyvää. Tosin se näytä nykypolvelle kelpaavan. Siihen aikaan oltiin tarkkoja
rahasta. Nyt rahaa riittää.
Harri oli Tripolin
liikennetutkimuksen projektipäällikkö, hän oli kansainvälinen konsultti
parhaimmasta päästä
Tripolin liikennesuunnitelma laadittiin vuonna 1977.
Suunnitelmaan sisältyi kaupunkimallien rakennevertailu ja paljon muuta hienoa ja
interaktiivista. Liikennettä tutkittiin ilmakuvauksella ja auton katolle
kiinnitetyllä kameralla. Suoritettiinpa myös laaja kotihaastattelututkimus
suljetussa arabiympäristössä. Haastattelijoina toimivat paikalliset
naisylioppilaat. Harri Leppänen assistentteinaan ”nuoret tutkijat” Pekka
Kettunen ja Matti Lahdenranta ohjasivat tienvarsihaastattelujen ja
poikkileikkauslaskentojen suoritusta. Ajelivatpa vielä bussien perässä
selvittääkseen sään ja katujen kunnon mukaan vaihtelevat bussireitit. Harri
itse hyppäsi vaappuvan pienkoneen kyytiin ilmakuvauksia suorittamaan. Suunnitelmia
piirtelivät insinöörit Lothat Mallon ja Veikko Tuominen. Ja tietysti meidän
rakas Ellimme kälbi-koiransa kanssa.
Mitä mahtanee tarkoittaa tuo alussa siteeraamani Harrin
kirjeen ”lapsellisuus”? Ja keitä olivat nuo Harrin mainitsemat nuoret miehet.
No, hehän olivat juuri nuo ”nuoret tutkijat”.
Nuoruuden innolla he ajelivat ”tutkijan oikeuksin” pitkin Tripolin
jalkakäytäviä ruuhkien ohi. Siitä projektipäällikön huoli.
Harri Leppänen
hoiteli ansiokkaalla tavalla ensimmäisen liikennealan vientityömme
projektinjohtoa, paikan päällä Tripolissa, lapsineen ja vaimoineen. Lothar
sanoo Harrin olleen tiukka johtaja. Mutta sanoo myös hänen olleen hieno ja
lämmin ihminen. Ja kaikesta tuosta on
kulunut 40 vuotta.
Harri pani alulle Ras
Lanuf New Town -projektin
Harrin yhteydet Tripolissa johtivat myös meidän kaikkien
aikojen suurimman vientityömme alkunytkähdykseen. Saimme tehtäväksemme Ras
Lanuf New Town -projektin Sirten lahden rannalle. Projektin tilaajana oli Anwar
Sassi, kaikkien aikojen paras ja viisain asiakkaamme. Hän edusti Libyan
öljyteollisuutta. Oli ollut myös ensimmäisen itsenäistymisen jälkeisen Libyan
hallituksen ministerinä kuningas Idriksen aikaan – ennen vallankumousjohtaja
Gaddafia. Istuimme Harrin ja Marjan kotona Tripolissa. Anwar Sassi oli
vieraanamme. Kysyimme häneltä, miten on mahdollista, että tällainen iso
projekti tällaisessa korruptoituneessa maassa voidaan saada ilman minkään
laatuisia komissioita? Saimme Harrin kanssa kuulla vastauksen: ”En ole koskaan
pannut kenenkään toisen rahoja taskuuni!” Anwar Sassi sai jakamattoman
kunnioituksemme.
Harri Leppänen ja
libyalainen arkkitehti Ali Miludi tutkimassa Ras Lanuf’in papereita. Taustalla
seinällä kaupungin sijoitustutkimuksen aineistoa.
Meidän yhteinen taapertamisemme Harrin kanssa päättyi
Libyan ekskursion jälkeen 1980-luvun alussa. Harrin ura jatkui konsulttijohtajana
Maa ja Vesi Oy:ssä. Myöhemmin hän siirtyi Vietnamiin vesiprojektia hoitamaan. Nämä tehtävät ovat minun tietoisuuteni
ulkopuolella. Mutta haluan lopettaa tämän muistelun Harri Leppäsen kirjaan Gaddafin kunnailla, Into, 2011. Itse
asiassa laitan tähän Harrin kirjoituksen hänen ensimmäisestä työpäivästään Tripolissa.
Ensimmäinen työpäivä
Tripolissa
”Munir on pieni mies. Hänen päälakensa keikkuu
olkapäitteni tasolla, vaikka hän korottaa olemustaan leveisiin housunpuntteihin
kätkeytyvillä viiden sentin kengänkoroilla. Käkkäräisen tukan reunustamien
kapeiden kasvojen silmiinpistävin piirre on hiukan kyömy nenä. Komeat
etuhampaat ovat kellastuneet, ilmeisesti kingsize-savukkeista, joiden rasiaa
hän hapuilee saapuessamme.
Munir kutsuu paikalle Muhammedin, joka on kookkaampi ja
vaikuttaa jurommalta. Molemmat puhuvat englantia, Muhammed sujuvammin kuin Munir.
Pena vetää jälleen esille nipun Firman esitteitä ja aloittaa tarinansa
kolmannen kerran samana aamuna. Esitys on perusteellinen ja tiivis,
aamiaispöydän englantilaisille annettua kevytversiota ja Ahmedille tehtyä
selostusta monipuolisempi.
Penan vetäessä henkeä Munir nousee ja viittaa meitä
seuraamaan. Hän ohjaa meidät laajaan halliin, joka on täynnä työpöytiä.
Työntekijöitä on vain kaksi: intialainen kaupunkisuunnittelija ja puolalainen
insinööri. Munir häipyy sanottuaan, että asiantuntijat antavat meille
tarvitsemiamme tietoja. Miehet ovat ilahtuneita saadessaan vaihtelua
arkityöhönsä. Kollegojen kesken ei tule puutetta puheenaiheista.
Aamupäivän neljännen esittelyruljanssin jälkeen päästään
asiaan. Tyhjästä on aloitettava. Kaupungista on tuore kartta. Se riittää
suunnitelmien pohjaksi. Muutamaa vuotta aikaisemmin on tehty väestölaskenta,
jonka tulokset on ilmoitettu kaupunginosittain. Kehäteistä ovat englantilaiset
tehneet suunnitelmia. Suunnittelija saa ne aikanaan. Siinäkö kaikki? Tuore kartta
merkitsee tuoretta ilmakuvausta. Asiantuntijat eivät tiedä mistä kuvia saisi ja
epäilevät tokko niitä meille annettaisiinkaan.
Kävelemme rantakadulla. Pena haluaa tallentaa ympäristön
näkymiä, mutta on turvallisuuspoliisien harhauttamiseksi ottavinaan turistikuvia
minusta. Poseeraan lähes jokaisessa kadunkulmassa ja satama-altaan edustalla
nojailen huolettomasti rantabulevardin kaiteeseen.
Sitten meille tulee nälkä. Kävelemme ympäri keskustaa
onnistumatta tunnistamaan ravintolaa. Päätämme syödä hotellissa. Sen ravintola
on suljettu ja avataan uudestaan vasta päivällisaikaan. Illansuussa hortoilemme kaupungilla. Keskustan
kaupat ovat tavaraa pullollaan. Autoja, japanilaista elektroniikkaa,
taloustarvikkeita, koruja, mitään ei tunnu puuttuvan. Löydän sivukujalta
soitinliikkeen, jonka myymälässä on esillä kaksi pianoa. Toisen yöni Libyassa
nukun matkakokemusten uuvuttamana unia näkemättä.”
Mies vailla vertaa
Muistan Harria suurella lämmöllä. Hän teki monta mahdotonta
mahdolliseksi. Hän perusti jousikvarteton Tripoliin ja ilahdutti meitä kaikkia
soitannollaan. Työssään hän oli tiukka mutta sydämellinen, hän oli
pragmaattinen mutta mielikuvitusta täynnä, hän oli unohtumaton ystäväni, mies
vailla vertaa.
Ciao Pena
VastaaPoistaKunnioitettavan upeaa tekstiä
Terv
Benito
Erittäin valaisevaa tekstiä pikkusiskonkin tietää.
VastaaPoistaKiitos Pentti.
VastaaPoistaMentoriani Harria muistellen,
Pärttyli
Harri oli hieno, upea mies. Olen hänelle ikuisesti kiitollinen niin ammatillisisesta kuin elämänkin opastuksesta kaikissa elämäni vaiheissa. Mottona: Tartu tilaisuuteen! Näin olen tehnyt - enkä ole katunut! Olen saanut kokea jännittäviä ja mielenkiintoisia tehtäviä ympäri maailmaa! Kiitos Harri!
VastaaPoistaAnu, nuorempi tieteenharjoittaja