Enoni vaimo Marita, tai Mari, niin kuin häntä kutsuimme,
kuoli 94 vuoden karttuisassa iässä ja hänet siunattiin haudan lepoon. Hautajaiset sujuvat yleensä kiinteän kaavan
mukaan. Onhan kirkko sanellut tämän kaavan. Vain joitain muutoksia on
tapahtunut ja ne yllättävät. Minä en ole vielä tottunut kukkien laskemiseen
ennen siunausta. Oudolta tuntuu myös vainajan jättäminen kirkkosaliin tai
kappeliin. Hänet saatetaan hautaan vasta tuhkauksen jälkeen. Kukat jäävät
jonnekin puolitiehen. Harvoin enää näemme raavaitten miesten juhlavaa
lapiointia heidän täyttäessään haudan vainajan turvaksi. Hautajaisia on montaa
lajia. Nuoren ihmisen hautajaiset ovat surun tapahtuma. Ihmiset kyselevät
kohtalon tai korkeimman tahdon epäoikeudenmukaisuuden perään. Vastausta ei tule.
Vanhan ihmisen hautajaiset ovat toista maata. Aika päättyy aikanaan ja Marin aika
oli nyt. Vanhan ihmisen hautajaiset ovat sekoittuneen kaihon ja ilon juhla. Nyt
olimme menossa hautajaisiin, joissa voimme iloisina muistella vainajaa.
Pakilan Hurjat
kesäviihteessään Päijänteellä. Vuosi taisi olla 1946. Mari on kuvassa viides
oikealta. Tuosta hetkestä oli nyt hautajaispäivänä kulunut 72 vuotta.
Muistopuhe
Ennen hautajaisia pohdiskelin muistopuheen aiheita. Niitä
on runsaasti, sillä kohtasin Marin ensimmäistä kertaa 10-vuotiaana. Sota jyrisi
vielä päällämme. Lehtien sivut täyttyivät sankarivainajien
hautausilmoituksista. He olivat uhreja, jotka olivat vielä täydessä
nuoruusiässä. Heidän uhrinsa ansiosta meillä on Suomi. Heille itselleen se oli
kaiken loppu. 20-vuotias Mari saapui taloomme tuulitakissa, nuorena ja
iloisena, käveltyään Haagan H-ratikalta esittäytymään uudelle perheelleen. Hän
sanoi juuri olleensa mottitalkoissa Raken väen kanssa. Mari työskenteli Raken kosmetiikkaosaston
vastaavana. Enoni oli ylpeä nuorikostaan. Heidän hääjuhlansa vietettiin vuonna
1947 SYK:n ruokasalissa. Koulutalo Nervanderinkaduilla oli tuttu paikka, sillä
mummuni oli koulun keittolan emäntä, isoisäni koulun vahtimestari ja mummuni
veli koulun talonmies. Itsekin sain oppini siinä talossa. Aviopari asettui
Pakilan talomme yläkertaan. Heille syntyi lapsi – minulle läheinen.
Muistopuheessani aioin kertoa Marista, joka oli minun liittolaiseni. Kun
teini-iässä koulutanssit kiinnostivat, haasteena oli äitini lupaus. Silloin
kuurasin keittiön kaikki kuparit ja pyysin Maria neuvottelemaan äitini kanssa.
Hän hoiti aina asian diplomatialla. Mari oli tanssin ja laulun ihminen. Pakilan
talossa viikonlopun vakio-ohjelma oli tanssi. Aikuisten ja teini-ikäisten yhteinen
karkelointi oli mieleen myös kavereilleni. Nuoret opettivat vanhemmille jiveä
ja vanhemmat taas nuoremmille sulavia tangon askeleita. Outoja asioita tulee mieleen. Poikana katselin kadehtien Marin
painonnostaja-veljen jänteviä ja suonikkaita käsivarsia. Hän myös veti
sisarensa luona kyläillessään Chattanooga Choo Choon. Arvaatko Marin ylpeyden
veljestään. Ja minun ihastukseni.
Glenn Miller edusti Marin nuoruuden aikaa. Jos sinulla on
aikaa, niin voinet eläytyä hetkeksi Chattanooga Choo Choon rautatiematkaan.
Glenn
Miller - Chattanooga Choo Choo - Sun Valley Serenade (1941)
Elämä elettiin Marin kanssa läheisessä kosketuksessa ja
vuorovaikutuksessa. Hän oli aina läsnä perheessämme. Partioliike oli Marin
sydämessä ja työssä. Hän työskenteli useita vuosia Partiotalon palveluksessa.
Kalevan laulajien naistoimikunta oli suuri harrastus ja työ. Viimeisinä vuosina
Mari oli säännöllinen vieras Liisan ja minun vappujuhlissani. Häneltä sujuivat
kaikki laulut maakuntalauluista työväenlauluihin. Lasten laulattaminen oli myös
Marin lempipuuhaa. Viime aikoina laulut kääntyivät helposti ruotsinkielisiksi ”Morsgrisar
är vi allihopa”. Olihan Mari Eerikinkadun tyttöjä kaksikielisestä perheestä.
Olen juuri nyt
Kemiön saarella. Istun ladossa auringonpaahteelta suojassa. Kirjoitan tätä
blogia. Katselen pientä työkalumuseotani. Otan siitä kuvan. Kuvassa näkyy Marin
isän jenkapakkoja, puhalluslamppu ja ruustukki. Siinä näkyy myös minun isoisäni
liimapannu, höyläsarja ja vatupassit. Nämä kaksi miestä olivat kaveruksia.
Marilta salassa heillä oli viikonloppuisin koskenkorvapullo piilotettuna vanhan
Kastor-kiukaan luukkuun. Muisto sekin.
Mutta sitten tapahtui
Hautajaisista tuli pieni spektaakkeli. Mari, vainajamme
hän oli huolellisesti suunnitellut koko seremonian. Aluksi soitettiin Bachin
Air. Urkurin lisäksi siunaava pappi soitti viulua. Juhlava tunnelma virittyi.
Naapurissani istuvat naiset kaivoivat esille nenäliinansa, vaikka tullessaan
olivat kuvitelleet säilyvänsä heille tutuksi tulleen vainajan siunauksesta
kuivin silmin. Mari oli tavallinen ihminen. Hän oli myös aktiivinen ja
elämäniloinen ihminen – ahkera kirkossakävijä. Emme odottaneet hänen
hautajaisissaan edes pientä spektaakkelia.
Kukkien lasku sujui tavanomaiseen tapaan. Jotkut
mumisivat muistosanoja, jotkut laskivat kukkansa aivan äänettöminä. Joku
hipaisi kädellään arkkua viimeisenä kosketuksena. Kukkien laskun aikana
siunaava pappi valmistautui puheenvuoroonsa sivustalla. Näytti siltä, että hän
oli hermostunut ja kiihtynyt. Kukkien laskun jälkeen veisattiin virsi 555: ”Oi Herra,
luoksein jää, jo ilta on”. Pappi aloitti siunauspuheensa puhuen nopeasti ja
kovalla äänellä. Hän ei puhunut meidän Maristamme. Hän puhui Maritasta. Hänen
sanoistaan oli vaikea saada selvää, niin nopeasti hän puhui. Hän keskittyi kuvailemaan
kohtaamisiaan Maritan kanssa. Hän sanoi jonkun verranneen ihmistä lasiin.
Lasiin voi tulla säröjä, mutta ihminen silti kestää. Maritan lasin säröjä
olivat hänen vanhempiensa kuolema kohtalaisen nuorina, miehensä kuolema ja
lapsensa kuolema. Kun pappi puhui Maritasta ihmisenä, hän puhui kuin omasta
ihmisestään. Hän puhui minullekin tutuista asioista. Marin suuresta
järjestelmällisyydestä kahvipöydän kattamisesta, niistä vuosikymmeniä tutuiksi
tulleista porsliinikupeista, kakku- ja piirakkalautasista ja kahvipöydän
antimista. Hän ei kuitenkaan maininnut meidän kaikkien yhteistä herkkuamme:
Marin mantelikakkua.
Spektaakkelimaiseksi lopuksi hän toivoi taivaaseen
päästyään kohtaavansa Maritan nuorena ja kauniina. Ja hän purskahti itkuun. Katsoin
edessä istuvien selkien suoristuvan. Vaikutti siltä, että joku nousee pystyyn
ja huutaa: lopeta! Siunauksen jälkeen kuunneltiin Kari Rydmanin ”Niin kaunis on
maa”. Seurasi rukous ja Herran siunaus sekä virsi 30: ”Maa on niin kaunis”.
Loppusoittona kuuntelimme pappimme viululla soittaman Järnefeltin
”Kehtolaulun”.
Muistotilaisuus
Muistotilaisuuteen kuljettiin läpi kauniin hautausmaan.
Jotkut veivät kukat valmiiksi haudalle odottamaan kukka-asetelmien taituria ja
kukkien ystävää. Marin lepopaikassa
häntä odottavat mummuni, isoisäni, hänen miehensä ja hänen lapsensa. Hauta oli
aina Marin erityisen huolenpidon kohde. Muistotilaisuudessa vallitsi
haikeaniloinen juhlatunnelma. Maritan
seurakuntaystävät musisoivat. Kaikki muistelivat vainajaa ilolla ja myötäelämisen
ajatuksin. Seurasi vielä papin puheenvuoro. Hänellä näytti olevan vahvat
tunnesiteet meidän Mariimme. Pitikö noista jo tulla hieman mustasukkaisiksi.
Pappi kuvasi Maritaansa aristokraattiseksi ja yleväksi, hän sanoi Maritan
olleen järjestyksen ihminen, hän puhui helsinkiläisyydestä ja Maritan Helsinki-tuntemuksesta.
Kyllä, minä yhdyn tuohon mitä hän sanoi. Karistin olkapäiltäni
mustasukkaisuuden ja olin iloinen.
Nyt alkaa keskustelu
Hautajaisten jälkeen perhepiirissäni virisi vilkas
keskustelu uskosta ja tuosta siunauspuheessa mainitusta kohtauspaikasta –
taivaasta. Raamatussa sanotan taivaan
muodostuvan silloin kun Uusi Jerusalem laskeutuu maan päälle. Se tapahtuu
suurten mullistusten jälkeen. Kirjoitin
aikanani blogin taivaan ja helvetin asioista. Minulla oli keskustelun alkaessa
tämä mielessä:
Uusi Jerusalem
Johanneksen kirjeessä 2:18 sanotaan: ”Lapseni, viimeinen
aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa Antikristus, ja niin onkin
nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä me tiedämme, että viimeinen aika on
käsillä. Sinä päivänä taivaat katoavat jylisten, taivaankappaleet palavat ja
hajoavat. Silloin paljastuu maa ja kaikki, mitä ihminen on maan päällä saanut
aikaan " (3:10). Ilmestyskirjan toiseksi viimeisessä luvussa 21. kerrotaan
ensimmäisestä taivaasta, maa ja meri ovat hävinneet, ja kirjoittaja näkee uuden
taivaan sekä uuden maan. Taivaasta laskeutuu Uusi Jerusalem, jossa Jumalan on
tarkoitus asua ihmisten keskellä. Kuolemaa ja murhetta ei enää tule olemaan.
Uusi Jerusalem
laskeutuu taivaasta. Kaupunki oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä.
Enkeli mittasi kaupungin kepillään.
Kaupungin korkeus, pituus ja leveys olivat kaikki 12 000 vakomittaa eli
2 304 kilometriä. Muuri oli rakennettu jaspiskivestä, ja kaupunki oli
kimmeltävää, lasinkirkasta kultaa. Porttitorneina oli kaksitoista helmeä --
kukin kahdestatoista tornista oli tehty yhdestä helmestä. Kaupungin valtakatu
oli kultaa, puhdasta kuin läpinäkyvä lasi. Kaupungissa ei ollut yötä, ja sen
valaisi Jumalan kirkkaus.
Ylevä päämäärättömyys
Toisaalta jotkut keskustelijat, minä mukaan luettuna,
uskovat enemmän Spengleriin. Oswald Spengler (1880-1936) sanoo, että joukko
suuria, ylihenkilöllisiä yksilöitä, jättiläismittaisia henkisiä yhteyksiä –
joita me nimitämme kulttuureiksi – luo maailmanhistorian. Nämä suuret
historialliset persoonallisuudet ovat jotakin mitä ”ihmisyys” ei ole. Jokainen
näistä näyttelijöistä, jokainen yksittäinen kulttuuri suorittaa oman
muunnoksensa draamassa. Mitään punaista lankaa ei kulje mielteen läpi.
Yksityiset draamat tosin toteuttavat kehityskulun, jonka erikoisuutena on
elimellinen johdonmukaisuus, eikä tämä ole mitään muuta kuin kohtalon
logiikkaa. Mutta kokonaisuudella, ihmisyyden monituhatvuotisella näytelmällä ei
ole mitään kantavaa aatetta enemmän kuin ihmisyydellä itsellään on suunnitelmaa
tai päämäärää. Eine erhabene Zwecklosigheit – ylevä päämäärättömyys. Spenglerin
ennuste on hyvin todentuntuinen. Ei suunnitelmaa, ei päämäärää, mutta ylevästi!
Musta tuli
Vielä kun pohdin tuota Marin mahdollista taivasta, on
pakko soittaa ystävälleni Rogerille. Hän on minun valaistukseni, kun
ylimaallisista asioista on kysymys. Hän on tutkinut renessanssivisionääri Jacob
Böhmen kirjoituksia. Jacob sanoo Jumalasta, ihmisestä ja taivaasta näin: ”Nyt
rakas lukijani, huomaa: Jos haluat tietää Taivaasta ja mikä Taivas on ja missä
se on, sinun ei tarvitse heittää ajatuksiasi monien tuhansien kilometrien
päähän, sillä tuo paikka, tuhansien kilometrien päässä ei ole sinun Taivaasi. Oikea
Taivas ei ole luotu paikka vaan luomatta syntynyt paikka, eikä sitä löydy
jossain erityisessä paikassa vaan kaikkialla, jopa juuri siinä paikassa jossa
nyt seisot tai kuljet. Sillä koska henkesi sinussa itsessäsi kykenee
tunkeutumaan sinun ruumiisi ja elämäsi läpi ja liikkumaan sen ulkopuolella ja
kykenee saamaan otteen Jumalan liikkeistä, silloin olet selvästi Taivaassa.
Vielä jos silmäsi olivat avoinna sinun tulisi nähdä
Jumala kaikkialla hänen Taivaassaan, sillä Taivas on kaikkialla. Esimerkiksi
kun Pyhä Tapani näki Taivaan aukeavan ja Jeesuksen Jumalan oikealla
puolella, hänen henkensä ei kuljettanut häntä äkisti ulkoavaruuteen, vaan
Tapanin henki liikkui sisäänpäin sisimpään paikkaan, josta Taivas löytyy
kaikkialla. Sinun on ymmärrettävä, että tämä maailma kaikkine fysikaalisine
ominaisuuksineen on liitossa laajojen taivaallisten tilojen kanssa maan
yläpuolella. On vain yksi Sydän, yksi
Tahto, yksi Jumala. Kaikki kaikessa.” Tulkitsenko siis oikein, jos uskon minun
taivaani, minun helvettini ja minun jumalani olevan vain minussa itsessäni? Jos
näin olisi, olisi hyvä. Böhme kirjoitti myös mustasta tulesta, valosta ja
meidän maailmastamme kolmiyhteytenä. Hänen mukaansa elämä on kuluttava tuli.
Kun polttoaine loppuu, tuli sammuu.
Minun taivaani
Me olemme Liisan kanssa pakanoita. Emme usko taivaaseen
emmekä helvettiin. Ajattelimme taivaan ja maan (helvetin) valtakuntaa
globaaliksi ylimaalliseksi kollektiiviksi, jota suuri valtias johtaa. Sellaisessa
taivaassa emme haluaisi asua. Tätä pohtiessamme törmäsimme uuteen ajatukseen.
Kuulimme sen tyttäreltäni yllättäen ja tuoreena. Taivas tai se jokin
kuolemanjälkeinen onkin yksilöllinen. Kaikki on kohtalon alaista. Jokaisella
ihmisellä on oma taivaansa. Hän itse päättää niistä astraaliolennoista joiden
kanssa hän haluaa elää. Hups! Ei siis elää, vaan mitä? Hän itse päättää
minitaivaansa ihmisten iästä. Hän ei halua seurustella juuri hautaamaamme Marin
kanssa vanhuusiässä, hän haluaa tavata parhaassa kunnossa olevan kahdeksankymppisen
Marin. Minä taas olen kuin pappimme, haluaisin tavata juuri tuon
sirkeäsilmäisen kaksikymppisen Marin. Tuollainen taivas ryhtyi ajatteluttamaan.
Siis olisiko mahdollista, että taivaassani olisi vain minun kaverini? Ja
sukulaiseni. Kaikki rakkaani. Miksipä ei myös minun kiistakumppanini. Voisin
sitten kiistellä ajattomassa ajassa. Eikä mitään ylivaltaa, ei kaikkivaltaa, ei
Jeesusta tai Muhammedia, vain minun oma taivaani. Marille toivon hyvää
taivasmatkaa. Hänen hautajaisensa viritti kiintoisan keskustelun. Hän elää
ajatuksissamme.
Kiitos Pena!
VastaaPoistaMari siis meni seuraavaan paikkaan tms.(pohdintasi). Vaikken muuten tuntenutkaan, oli luonasi aina hienoa tavata hänet ja jutella. Ihminen täynnä valoa ja iloa, myös pippuria mukana, etuoikeus ehtiä vähänkin tutustua.
VastaaPoistaHei Pena!
VastaaPoistaKiitos kun saan olla blogiesi lukija. Silmäilen aina kaikki blogisi ja usein luen ne hyvinkin tarkkaan. Nyt luin "Marin taivasmatkalle lähdön". Sanoit, että Pakilassa on kaksi pakanaa, niin on myös täällä Kallahdessa, Irma ja minä. Me emme usko mihinkään yliluonnollisiin tapahtumiin. Kaikki tapahtumat ovat sattumaa, vaikka ne tuntuisivat ihmeeltä. Vaikka voittaisin lotossa päävoiton en usko, että Jumala lahjoitti sen minulle. Ei evoluutiollakaan ole mitään päämäärää, kaikki on vain sattumaa.
Olen harrastanut vaatimatonta sukututkimusta. Kun tutkin esi-isieni elämää ja kirjaan tiedot sukututkimusohjelmaan, niin eikö he silloin tavallaan nouse haudastaan tähän meidän taivaaseen, siis tietoisuuteemme. 1700- luvulla syntynyt esi-isä ei varmaan voinut kuvitellakaan, että pappien saarnaama taivas olisi näin hieno ja ihana. Kun aika jättää minut ja olen tallentanut tietoni esi-isistä esim. Kansallisarkistoon, niin silloinhan heillä on edessään ikuinen elämä. Tulevat sukupolvet voivat käydä arkistossa katsomassa miten heidän esi-isänsä elivät 1700-luvulla. Näin raamatun sanoma on täyttynyt, "elämme" ikuisesti tulevien sukupolvien mielessä. Itse muutun krematoriossa molekyyleiksi ja atomeiksi ja olen näin käytettävissä uusiin kohteisiin.
Niin, että tällaisia ajatuksia herätti blogisi. Minusta blogisi ovat niin hyviä, että ne pitäisi arkistoida tuleville tutkijoille.
Kuumat kesäterveiset Sinulle ja Liisalle lähettää
agnostikot Irma ja Hirvo
Kiitos viisaasta vietistänne vanhatnuoret ystäväni. Muistan aina 80 metrin puhelinlinjamme talojemme välillä Pakilasta Pirkkolaan. Taisi olla heti sotien jälkeen. Ensin oli lanka ja Ovomaltinepurkit. Sitten tulevana puhelininsinöörin alkiona teit ihan oikean sähköisen linjan. Vanerista tehtyä puhelinpanelia nuppeineen olisi vieläkin kiva sormeilla. Nostalgia vaivaa. Nyt saman ikäisillä on kännykkä käytössään. Aika aikaa kutakin.
Poista