Olin viime viikolla Pietarsaaressa. Pietarsaari on minun
työkohteistani erityinen oppimisen kohde ja ymmärtämisen kohde. Pääsin
ensimmäisen kerran tuohon ruotsinkielisen Pohjanmaan kaupunkiin vuonna 1967.
Teimme silloin kaupungin liikennetutkimuksen. Autot olivat valtaamassa
kaupungin katutilan. Pyöräilystä emme silloin puhuneet. Symbolina ajan hengelle
oli Turun yleiskaava-arkkitehti Olavi Laisaaren kanta pyöräilystä:
”Polkupyöräkysymystä ei tässä käsitellä tämän enempää, sillä pyöräliikenne on
siirtymässä auto-, moottoripyörä- ja mopediliikenteeksi. Amerikassa näkee
polkupyöriä vain lasten leikkikaluina, eivätkä ne muodosta mitään
liikennekysymystä.” Laisaaren mukaan polkupyörät eivät lainkaan soveltuneet
kaupungin keskustaan. Näillä eväillä siis aloiteltiin. Asiat oli ratkaistava
autoliikenteen ehdoilla. Tuohon aikaan Pietarsaaren autotiheys oli noin 150
henkilöautoa tuhatta asukasta kohti. Nyt se on 570 ha/1000 as. Tutkimuksen
aikaan Pietarsaaren asemakaava-arkkitehtina oli Mårten Bondenstam. Hän esitti
poliitikkojen määräyksestä Skatan kaupunginosan rakennettavaksi
kerrostaloalueeksi. Asia sitten onneksi kaatui prosessin vaikeuden ja Kaija Santaholman
käännytystyön ansiosta. Tarinan mukaan Kaija kulki poliitikkojen kanssa pitkin
Skatan iltahämäriä katuja ja sai heidät vakuuttuneeksi alueen arvoista.
Ystäväni Roger Wingren sanoi joskus Kaijan olevan Skatan pelastaja. Mårten oli
keksijänero, hän kertoi minulle suunnitelmastaan kuuhun rakennettavasta
tornista, fysiikan lakien mukaan hän perusteli sen juuren kelluvan painovoiman
vaikutuksesta yhden metrin korkeudella maan pinnasta. Perustuksia ei siis
tarvittu.
Teemu Lipasti
suunnitteli raportin kannen. Autot olivat valtaamassa aukiot ja tilat. Ne oli
pysäytettävä. Auton rekkarisa näkyy vielä maakunnan tunnus, Vaasan lääni. Nuo
rekkaritunnukset osoittivat kuljettajan kotipaikan ja antoivat aihetta niin
varovaisuuteen kuin liikenneraivoonkin. Maalaisia opetettiin ainakin
Helsingissä. Kerran ajelin Napolin rekkareilla Milanossa. Törttöilin. Mies
yltyi karjumaan minulle: ”Pappagallo, pappagallo!!?” Napolilaiset ovat papukaijoja.
Roger Wingren valittiin Pietarsaaren
asemakaava-arkkitehdiksi vuonna 1974. Hänestä tuli oppi-isäni ja elinikäinen
ystäväni. Ensimmäisen kerran kohtasimme kaupunkiliiton kursseilla Kokkolassa.
Pidin luentoa kävelykaduista. Olin epätoivoisen innostunut asiasta. Dioja oli kymmenittäin
kahdessa kasetissa. Ylitin aikaani roimasti. Roger oli sitä mieltä, että
insinööri uskoi asiaansa ja siitä alkoi ystävyytemme. Varsinaisesti yhteistyömme
kulminoitui Pietarsaaren keskustan liikenne- ja ympäristösuunnitelman
laatimiseen. Työtä oli edeltänyt pietarsaarelaisten ”Hyvä kaupunki paremmaksi”
-prosessi. Se sai SAFA-palkinnon vuonna 1987 Pekka Salmisen
puheenjohtajakaudella.
Pietarsaaren
keskustan liikenne- ja ympäristösuunnitelma valmistui vuonna 1989. Työssä
ehdotettiin kävelykadun toteuttamista Kanavapuistikkoon sekä keskustan
katuverkon rehabilitointia, yksisuuntaiset kadut muutettiin kaksisuuntaisiksi.
Kauniit havainnekuvat olivat Rogerin itsensä piirtämiä.
Kävelykadun ja muun liikenneuudistuksen aikaansaaminen ei
suinkaan ollut läpihuutojuttu. Työssä sovellettiinkin laajaa vuorovaikutusmenettelyä.
Työpajoja pidettiin yhdessä lautakuntien, nuorten, kauppakamarin, liikenteenharjoittajien
ja virkamiesten kanssa. Erityisen kiivaaksi muodostui väittely paikallisten
taksimiesten kanssa. Valtuutetuille järjestettiin laajat esittelyt. Päätöksiä
syntyi. Suurin huolenaihe oli yksisuuntaisten katujen kaksisuuntaistaminen.
Pelättiin onnettomuuksien sumaa. Sellaista ei tullut. Kävelykatu valmistui 1994.
Saavuin kadun vihkiäisiin puoli vuorokautta myöhässä yöllä klo 2. Ensilumi oli satanut
ja kadulla oli järjestetty leikilliset hiihtokilpailut. Roger oli vastassa. Tulin Libyasta Narvikin ja
Umeån kautta Pietarsaareen. Miksi tuollainen reitti? Se oli kaksinkertainen
ilon matka. Oli tehty päätös rakentaa Lahden oikorata ja oli rakennettu Pietarsaaren
kävelykatu. Kaksi haavetta, yksi toteutunut ja yksi päätettynä.
Teknologinen muutos on
suuri, mutta sosiaalinen muutos on sitäkin suurempi
Tässä ollaan. On aika uudistua. On kulunut tasan 30
vuotta siitä, kun edellinen suunnitelma valmistui. 30 vuotta on se maaginen
kurkistusetäisyys jolla yhdyskuntasuunnittelijat uudistavat tulevaisuutta.
Tulevaisuuden näkymiin on tullut uusia komponentteja. Kolmekymmentä vuotta
sitten tulevaisuus oli huomattavasti selkeämpi, kuin mitä se on nyt. Ennusteet
koskivat väestöä, asunto- ja liikerakentamisen tarpeita ja liikenteen kasvua.
Nyt meillä on edessämme aivan uudenlainen kirjo. Ajattelutapa ja menetelmät
saavat uusia ulottuvuuksia. Hälyttävät väestöennusteet luovat synkkää
tulevaisuudenkuvaa. Väestön ikääntyminen heijastuu kestävyysvajeessa, sosiaali-
ja terveydenhuolto vaativat lisää resursseja, samalla kun työvoimapula uhkaa
teollisuutta ja palveluja. Pietarsaaren asukkaista 5000 henkeä on nyt yli
75-vuotiata. Se on yli neljännes väestöstä. 20 vuoden päästä heitä on 7000. Se
on yli 40 % väestöstä. Mitä tämä merkitsee? Mitä merkitsevät jakamistalous, tekoäly,
robotisaatio, etätyö, maahanmuutto, maastamuutto, ilmaston lämpeneminen, kasautuminen
ja CO2? Onko näillä asioilla jotain tekemistä kaupunkiympäristön suunnittelun
kanssa? Oikeastaan keskustelu on aika lapsellista. Mielenkiinto suunnataan teknologiaan.
Sitä ei niinkään suunnata sosiologiaan. Teknologinen muutos on suuri, mutta
sosiaalinen muutos on sitäkin suurempi. Euroopan neuvoston takavuosien toivomus
sosiaalitieteiden ja teknologiatieteiden yhdistymisestä ei ole tapahtunut.
Kirjoitetaanko esseitä?
Pietarsaaren keskustasuunnittelua ryhdyttiin nyt uudistamaan
ja aatteistamaan tuntemattoman tulevaisuuden varjossa. Haluttiin rakentaa
henkistä perustaa – Hyvä kaupunki paremmaksi -prosessin tapaan. Ajateltiin tarvittavan
jotain uutta lähestymistapaa. Keksittiin esseet. Niiden kirjoittajiksi
valittaisiin kaupunkilaisia ja kaupungin elämän tuntevia ihmisiä ja
asiantuntijoita. Uskotaan esseiden avaavan näköaloja ja tulevaisuuden visioita Pietarsaaresta
ja sen keskustasta. Esseet painettaisiin kirjaksi ja asetettaisiin julkisen keskustelun
kohteeksi. Näin kaupunkilaiset saisivat lähtökuopat omalle mielipiteiden
juoksulle. Esseet olisivat uudenlainen osa vuorovaikutusprosessia. Toivottiin
jopa, että näin syntyisi laajemminkin uusi ja avaava keskustelu kaupunkiemme
tulevaisuudesta ja tässä tapauksessa pienen, kaukana pääkaupunkiseudulta
sijaitsevan 20000 asukkaan kaupungin tulevaisuudesta. Nythän keskustellaan
siitä jääkö koko Suomi asutuksi. Voisiko kirjasta tulla suunnittelumaailman
hittiteos? Sehän riippuu kirjoittajista. Mahdollisuus on olemassa.
Kunnianhimosta ei sakoteta.
Joskus menneinä
vuosina meitä pommittivat maaltamuutto, lähiörakentaminen ja auto. Tuosta pommituksesta
selvittiin kunnialla - sen ajan mittapuiden mukaan. Nyt mittapuut ovat
muuttuneet. Jotkut sanovat silloin tehtyä ympäristörikollisuudeksi. Nyt
pommitus on tullut monimuotoisemmaksi. Siihen sisältyy sosiaalinen muutos.
Väestö ikääntyy ja yksinäistyy. Monet kulttuurit porisevat samassa padassa.
Keitto ei tahdo kypsyä. Nytkö emme tee virheitä? Eihän se niin voi olla, että
jakamistalous, pelit ja robotiikka meidät kaikelta pelastavat. Vai onko?
Pietarsaaren kaupunki järjesti asian edistämiseksi kick off
-seminaarin. Tilaisuus järjestettiin huikean komean Allegron Rotunda-salissa.
Saliin mahtuu sata henkeä ja se täyttyi. Kaupunkilaiset ovat kiinnostuneita
kotikaupungistaan. Monet ehkä olettivat kuulevansa ratkaisuehdotuksista. Siinä
he pettyivät. Ei ollut ratkaisujen esittelyn aika. Oli kysymyksessä alkupiste.
Oli mietittävä, miten aloittaa. Totta puhuen tämä ei ole kansalaisille helppo
kysymys. Jotain konkreettista pitäisi esittää ja sitten vasta siitä voisi
keskustella. Jotkut kirjoittivat seminaarin olleen pettymys. Ei antanut mitään!
Eniten kritiikkiä sai puheenvuoron pitäjien miehisyys. Miksei yhtään naista
oltu valittu puhujien joukkoon? Joku kriitikko sanoi juuri naisten olevan kaupunkikeskustan
kuluttajia ja käyttäjiä. Kysyttiin vielä nuorten osuutta valmistelussa. Oikeita
kysymyksiä. Onneksi oli kysymyksessä aloitusseminaari ja oppi varmaan kantautui
järjestäjien korviin. Ehkä korvat hieman jopa kuumenivat.
Ukot seminaaria hoitelemassa
Seminaarin moderaattorina toimi vanha ystävämme arkkitehti
Ilmari Heinonen. Vanhako – no kyllä, 69-vuotias, Ilmari on jo eläkkeellä, mutta hoitaa tilapäisesti kaava-asioita. Hänellä on jo
diplomityönsä kautta perinteitä Pietarsaaren kaupunkikeskustan suhteen. Ilmari
on sanan säilän mestari. Nytkin hän johti keskustelua hienolla tavalla, kunnes
lopussa meni hieman levottomaksi. Sanoi itse: ”No, päivän lopussa olin jo
hieman puhki, mistä loppukeskustelu hieman kärsi, mutta sellaista tapahtuu.”
Tuosta vanhuudesta vielä. Minäkin pääsin taas puhumaan. Ensimmäinen julkinen
puheenvuoroni Pietarsaaressa oli keskustan liikenne- ja ympäristösuunnitelman
esittely 30 vuotta sitten. Olin silloin 55-vuotias. Olivat siis kriitikot
oikeassa, kun kysyivät: vanhat äijätkö ne tulevaisuudesta jotain tietävät?
Muitakin vanhoja äijiä oli puhujapöntössä. Kirjailija Lars Sund, jeppisuppsalalainen, joka kirjassaan ”Natten är ännu ung” vuodelta 1975 nimitti kaupunkia rotankoloksi: "Jag bor i Jakobstad som är ett satans
råtthål. Jag går i Jakobstads samlyceum som är ett ännu
värre råtthål och jag begriper inte ännu vad jag har att göra där". Hän on 66-vuotias. Toivoin salaa, että
hän olisi puhunut hieman tuosta nuoruusajan rotankolostaan, mutta hän keskittyikin
ilmastonmuutoksen kurimukseen ja unohti rotankolonsa. Vanhemmasta päästä oli
myös tähtiluennoitsija, Jeppiksen oma poika, arkkitehti Roger Wingren. Saarnaajan ihanalla intohimolla hän esitteli omaa opiskeluaan
ja päätymistä Pietarsaaren asemakaava-arkkitehdin virkaan. Lopuksi hän vielä
tykitti laatimansa Pietarsaari-vision. Hieno homma. Minua sykähdytti. Roger on
75-vuotias. Ei muuten siltä vaikuta. Oliko vielä muita ukkoja? No, Tuomas Santasalo, kaupan
huippuasiantuntija, hän tuntee keskustan liike-elämän ja arvioi sen tulevaisuutta.
Tuomas on 65-vuotias. Tukholmassa
vaikuttava arkkitehti Thomas Sandell
oli yksi puhujista, alkuaan Pietarsaaresta. Hän esitti torille väliaikaista
teltalta näyttävää kauppahallirakennusta. Thomas on 60-vuotias. Nuorin
esiintyjistä oli Jani Päivänen. Hän
on 51-vuotias. Siis kaukana eläkeiästä. Ainoa joka täyttää ehdot. Voi vielä
vaikuttaa asioihin muuta kuin puhumalla? Jani on juuri tiiminsä kanssa suomentanut
ihmiskeskeisen kaupunkisuunnittelun veteraanin Jan Gehlin kirjan ”Ihmisten
kaupunki”. Jan Gehl on 83-vuotias. Niin, luennoitsijoiden keski-ikä olikin 67
vuotta. Tehtäköön tästä johtopäätöksiä.
Osa harmaapäistä Pietarsaaren keskustan mallia tutkimassa. Yleisöä oli runsaasti. Tori nousi alkukeskusteluissa keskiöön.
Palava komposti
Halutaan etsiä uudenlaista prosessia. Tulevaisuuden
muutosmaailmaan sopivaa prosessia. Sellaista prosessia jossa kansalaiskeskustelu
on keskiössä. Kansalaiskeskustelulla tarkoitan sitä, että kansalaiset
keskustelevat – että aihe kiinnostaa. Että media osallistuu monipuolisesti.
Että sosiaalinen media pysyy asiassa. En ole nykyisen vuorovaikutusprosessin
varaukseton ihailija. Niinpä olen tuota lakisääteistä prosessia moitiskellut
yksisuuntaiseksi vuoropuheluksi. Joskus kirjoitin blogin asukkailta kaapatusta
vuorovaikutuksesta: http://penttimurole.blogspot.com/2014/03/helsinki-kaappasi-asukkailta.html.
Suunnitelma valmistellaan poliitikoille päätettäväksi. He
päättävät, se on itsestään selvää.
Päätöksiä ei kuitenkaan tehdä ilman vuoropuhelua kansalaisten kanssa. Kysymys
on siitä, miten suunnittelija kykenee osallistumaan kansalaiskeskusteluun. Asukkailta tulee ideoita, hullujakin, mutta
usein ”ei minun takapihallani”
-painotteisia. Ei ole toimivaa ilmiötä: ”yksi
päivä suunnittelijana”. Joskus voi kyllä tulla ”60 sekunnin idea”, mutta sellaista sattuu ani harvoin. Lobbyistit
ovat usein yhden asian liikkeitä. Heidänkään ideansa eivät käy sellaisinaan.
Suunnittelijan on loppujen lopuksi tehtävä kompositio ja kompromissi. Heitettävä
raaka-aineet pataan ja lisättävä mausteet. Sopankeiton on tuotettava enemmistön
ja mieluimmin kaikkien makuhermot tyydyttävä ratkaisu. Roger puhui joskus
tarpeesta löytää konduktööri, kapellimestari, joka johtaa orkesteria. Taisipa
hän myös puhua palavasta kompostista. Sana kompositio tulee latinalaisesta
sanasta compostum, joka merkitsee
lantakasaa, kompostia. Tämän kasan hallinta vaatii siis itse asiassa
kompostööriä. Kun sopiva löytyy, hänen avukseen on saatava herkkäsormisia
tekijöitä, ihmisiä joille tämä kaupunki tuntuu omalta. Ihmisiä jotka uskovat,
toivovat ja rakastavat. Palava komposti odottaa.
Kysyin otsikossa
voiko suunnittelulla luoda parempaa kaupunkia. Olen suunnittelija ja uskon
siihen. Pääkysymys on ohjelmointi ja kompostin hallinta. Sitten tulevat ihmiset,
suunnittelijat. Heidän on koettava luovuuden ”musta tuli”. Heillä on oltava
aikaa keskustella ja ymmärtää. Heidän on ymmärrettävä kaupungin mittakaava ja ihmisten
mittakaava. Lopuksi heidän on otettava käteensä katukivi ja sijoitettava se
oikeaan paikkaan.
Rogeria siteeraten ja hänen kuvaansa käyttäen: "Suunnittelu ei voi perustua uskoon järjestä ja hallitsemisesta, luova
suunnittelu perustuu kohtaamiseen, pyhään epävarmuuteen. Suunnittelussa
lähdetään siitä, että maailma voidaan järjestää. Luomisessa on lähtökohtana,
että maailma on prosessi, että järjestetty maailma ei ole maailmanjärjestys."
Hei Pentti!
VastaaPoistaSuunnittelulla hyvä kaupunki paremmaksi?
Aivan varmasti näim saadaan aikaan kokonaisuus.
Vaikka teknolokinen muutos on suuri, sekä sosiaalinen muutos on tosi suuri.
Ja jos juku kirjoittaa esseen, mielellään sen luen.
Heikki
Moi Pena
VastaaPoistaLoisto juttu!
Teemu