Jälleen sekoillaan liikenneasioiden parissa. Jos ja kun
ne asiat eivät kiinnosta, niin lopussa on juttu vanhusten tuskasta. He kun
haluaisivat tehdä jotain. Tulla kuulluksi. Käännä sivua ja lue sitten se. Varsinainen
aihe on kaksi vietettyä seminaaripäivää. Pidän niitä itseni kannalta
ansiokkaana dementiantorjuntana. Vanhus tarvitsee virikkeitä ajatuksilleen ja
ilman niitä ei blogeja rustattaisi. Lähdin siis jälleen ajatusten
metsästykseen. Kyllä niitä nyt taas tulikin. Kysymyksessä oli FCG:n järjestämä
liikenne -ja maankäyttöseminaari Kuntien talolla. Kuntien talo on hieno
seminaaripaikka, viihdyn siellä. No, on pakko mainita seminaariympäristön
täydellinen muutos vanhoista ajoista. Varmaankin puolet seminaariväestä oli
naisia. Älykkäitä naisia, sanavalmiita naisia ja vielä erittäin viehättäviä
naisia. He tekivät seminaariympäristön hyvin auvoiseksi.
FCG oli valinnut
seminaarinsa etusivun kuvaksi Helsingin kävelykeskustan ja keskustatunnelin
ideakilpailussa esittämänsä ratkaisun Bulevardin kävelykadusta. Liikenne on politiikkaa,
sen näytti äskeinen ratkaisu keskustatunnelin suunnittelun katkaisemisesta.
En nyt aio pitää mitään yleiskatsausta laajasta
seminaariaineistosta, haluan kuitenkin kosketella paria kolmea mieltäni
kiihottanutta aiheita. Niitäkin oli, ja osittain ne liittyvät edellisellä
viikolla pidettyyn Pietarsaaren keskustan kick-off seminaariin. Kirjoitin tuosta
jo bloginkin: https://penttimurole.blogspot.com/2019/10/suunnittelulla-hyva-kaupunki-paremmaksi.html.
Ensimmäinen alustaja vaati
kaavoitukseen nopeutta ja rautatieliikenteen kehittämistä
Aloitetaan ensimmäisestä kuullusta esitelmästä. Sen piti
Suomen ympäristökeskuksen professori Jyri Seppälä. Hän on Suomen arvovaltaisen
ilmastopaneelin jäsen. Esitys oli erinomainen, mutta siinä oli kaksi asiaa,
joihin haluan puuttua. Hän kertoi kaavoituksen
tehostamisen ja rautatieliikenteen
kehittämisen olevan huippuunsa tärkeitä asioita kasvihuonekaasujen
torjunnassa ja merkittäviä tekijöitä päästötavoitteen saavuttamisessa.
Sanotaanhan hallitusohjelmassa
kaavoituksesta mm. näin: ”Kuntien kaavamonopoli ja kaavahierarkia säilytetään,
kaavaprosessin sujuvuutta edistetään ja kuntien maapolitiikkaa vahvistetaan.
Kaavoitus perustuu kattaviin vaikutusarvioihin”. Sanotaan vielä näin: ”Vahvistetaan
alueellisten keskuskaupunkien ja maakuntakeskusten ympärille muodostuvaa kasvua
edistämällä useamman kuntien yhteistä strategista kaavoitusta, vahvistamalla
toimivia joukkoliikenteen ratkaisuja sekä asukkaiden joustavia palveluita.”
Sana ”kaavoitus” mainitaan hallitusohjelmassa 7 kertaa. Kun Jyri Seppälä
korosti kaavaprosessin kehittämistä, ei voi muuta kuin yhtyä toivomukseen,
mutta että sillä olisi ratkaiseva vaikutus päästötavoitteiden saavuttamisessa,
niin siihen en usko. Miksi?
Raiteista hallitusohjelma
mainitsee useita kertoja. Sanotaan: ”Raideinvestointien määrää kasvatetaan
nykytasosta investoimalla enemmän raiteisiin.” Sanotaan vielä: ”Erityisesti
rataverkkoa ja raideliikennettä koskeville miljardihankkeille on syytä tehdä
laaja-alainen vaikutusten arviointi sekä suunnitella ja rakentaa ne nykyisen
verkon kanssa toimiviksi kokonaisuuksiksi, jotka tuovat lisää matkustajia
raiteille ja mahdollistavat järkevän rahankäytön. Hankkeet tukevat Suomen
kehittämistä, työvoiman liikkumista, kestävän liikkumisen tavoitteita
toiminnallisesti ja alueellisesti tasapainoisella tavalla sekä tarjoavat
kilpailukykyisen vaihtoehdon lentoliikenteelle.”
Ratayhtiöistä hallitusohjelma sanoo näin: ”Hallitus pääomittaa Pohjolan
Rautatiet Oy:tä tarpeen mukaan ja käynnistääkseen jäljempänä luetellut
rataverkon kehittämishankkeet niiden täyttäessä edellä määritellyt perusteet.
Pääomitus toteutetaan julkisen talouden tasapainon ja menokehyksen raameissa.”
Kommentoin ensin kaavoituksen
nopeuttamista
Kaavoitus ja sen pohjalta toteutuva rakentaminen on hidas
prosessi. Koko maassa rakennuskanta on viimeisen kymmenen vuoden aikana
kasvanut 1 % vuodessa. Helsingissä kasvu on ollut 1,5 %. Tein jo aiemmin pika-analyysin
kaupunkirakenteen tiivistämisen vaikutuksista päästöihin ja se analyysi kertoo
rakentamisen ja erityisesti tiivistämisen olevan varsin hidasvaikutteista
toimintaa päästöjen torjunnassa. Sillä on muita kaupunkiin ja ihmisiin
liittyviä hyötyjä, taloudellisia ja henkisiä. Mutta on sillä haittansakin -
liiallisella kasautumisella. Minun analyysini meni näin: Suomen kansasta
haja-asutusalueilla asuu 50 %, joukkoliikennealueilla 30 % ja
jalankulkualueilla asuu loput 20 %. Jos nyt tiivistettäisiin kymmenien vuosien
aikana kaavoituksen keinoin siten että haja-asutusalueilla asuisi 30 %,
joukkoliikennealueilla asuisi 40 % ja jalankulkualueilla asuisi 30 % Suomen
kansasta, niin mitä tapahtuu liikenteessä ja päästöissä?
Kuvassa näkyy minun
pika-analyysini tulos. Urbanisaatio ja ihmisten muuttaminen haja-asutusalueilta
joukkoliikennealueille ja kävelyalueille sopii hyvin ikääntyvän kansakunnan
tarpeisiin. Urbanisaatiolla ei kuitenkaan ole kovin suurta vaikutusta
liikenteen päästöihin. Suuri vaikutus on teknologialla. Patikointi, pyöräily ja
joukkoliikenne lisääntyvät. Henkilöautoliikenne vähenee. Minun pika-analyysini
mukaan tuossa hämäräperäisessä tulevaisuuden tilanteessa kävelyn matkasuorite
olisi lisääntynyt 6 %, pyöräilyn 11 %, joukkoliikenteen 28 % ja
henkilöautoliikenne olisi vähentynyt 6 %. Tämä vaikutus olisi siten
urbanisaation aiheuttama. Mitä tämä vaikuttaisi päästötavoitteiden saavuttamisessa?
Pikalaskuoppi kertoo, että urbanisaation vaikutus päästöjä vähentävästi on 0,4
milj. tonnia CO2-päästöjä vuodessa, kun teknologian muutos vastaisi 3,8
miljoonasta tonnista. Johtopäätöksenä olisi siis, se että kaavoituksen
kiirehtimisellä ja syyllistämisellä ei ole sille päästötavoitteiden kannalta
annettua suurta oikeutusta. Päästöjen rajoittuminen on teknologian varassa.
Laitanpa tähän linkit aiemmin näitä asioita käsitelleisiin
blogeihini:
Rautateiden kehittäminen
on tärkeää, mutta…
Toinen luennoitsijan mainitsema tärkeä juttu oli raideliikenteen
kehittäminen. Suomessa on kova buumi raideliikenteen kehittämiseksi. Minä olen
raideliikennerakastaja ja kannatan tätä buumia. En kuitenkaan hyväksy väitettä
raideliikenteen ratkaisevasta vaikutuksesta kasvihuonekaasujen
vähentämistalkoissa. Tästäkin olen aiemmin esittänyt analyysini. Se taas meni
näin: 30 tulevan vuoden CO2-päästöt liikenteestä ovat nykymenolla 322 milj. CO2-
tonnia. Erityisesti ajoneuvoteknologian avulla (henkilöautojen keskipäästöt
putoavat kolmannekseen, bussien ja raskaan liikenteen puoleen nykyisestään), paljolti
myös kulkutapamuutosten kautta (jalankulkukilometrit kasvavat neljänneksellä,
pyöräily kaksinkertaistuu, bussimatkailu kasvaa 60 %, junakilometrit
kaksinkertaistuvat ja henkilöautokilometrit putoavat neljänneksellä), muutos
toteutuisi ja CO2-päästöjä olisi 30 vuodessa 214 milj. tonnia. Jos rautatiet
jätettäisiin kehittämättä, päästöjä oli 219 milj. tonnia. Rautateiden henkilöliikenteen
kaksinkertaistaminen siirtämällä lisämatkustajat henkilöautoliikenteestä ja
tavaraliikenteen 10 prosentin lisäys vaikuttaisi 30 vuoden tuleviin liikenteen
kokonaispäästöihin positiivisesti 5-10 miljoonan tonnin edestä. Tämä olisi 5-10
% liikenteen kokonaispäästöistä.
Kansainvälisessä
päästökaupassa jotkut puhuvat 100 euron hinnasta CO2-tonnille. Jos nyt olisi toteutettava Suomessa nuo
raideliikenteen kautta saatavat 10 milj. tonnin päästöjen säästöt raiteisiin
kannattaisi satsata yksi miljardi. Ei siis suinkaan sitä 15 tai 30 miljardia
joista nyt puhutaan ikään kuin kasvihuoneilmiön torjuntana. Kysymys on jostain
muusta. Ei raideliikenteellä yksin voi kasvihuoneilmiötä torjua. Tarvitaan
huomattavasti rajumpia temppuja.
Rajut temput
Mistä niitä rajumpia temppuja löytyisi? Niitä on
löydettävä liikenteen lisäksi energiasektorilta, asumisesta ja teollisuudesta.
Kaikkien näiden sektoreiden päästöt ovat karkeasti ottaen samaa luokkaa. Kun
nyt seminaarin aiheena oli liikenne ja asuminen niin ihmettelen hieman meidän rakennuskantaamme
ja sen muutosmahdollisuuksia energiansäästön kannalta. Suomessa
lämmityskustannukset ovat korkeat. Se johtuu tietysti talvisäästä, mutta myös
rakennuskannastamme. Suurin osa rakennuskannasta on energiasyöppöä. Valtaosa
siitä on rakennettu aikana jolloin 10 sentin purut tai 20 sentin siporexharkko riittivät
lämpöeristykseksi. Rakennuskannasta vain pieni osa on ekotehokasta.
Sähkölämmitteisiä taloja on 21 % kaikista neliöistä, öljylämmitteisiä 17 %, puulla
tai turpeella lämmitetään7 %. Kaukolämmön kokonaisosuus on 47 %. Kaukolämpölaitoksissa
tehoa tuotetaan 17 % turpeella ja 24 % kivihiilellä, maakaasun osuus on 17 % ja
puun sekä biotuotteiden osuus 37 %. Rakennusten lämmitys tuottaa liikenteen tavoin
viidenneksen CO2-päästöistämme. Tässä meillä on tekemistä.
Tämä aihe ei nyt ollut
seminaarikeskustelun kohteena, mutta otin sen tähän esiin vain itseäni varten. Rakennusten
lämmitys on lähes liikenteen suuruinen CO2-päästöjen lähde. Liikenteen suhteen kaikki on helppoa, kun
vertaa sitä tähän toiseen merkittävään päästötavoitekohteeseen. Miten Suomen
vanha rakennuskanta ja enimmäkseen myös pientalovaltainen rakennuskanta
muutetaan energiatehokkaaksi? Siihen eivät pienet miljardit riitä. Tulee
mieleen vuoden 1973 energiakriisin aikoihin tehty valtioneuvoston päätös, jossa
asuntojen ja toimistojen korkeimmaksi lämpötilaksi säädettiin 20 astetta. Myymälöissä
ja työtiloissa oli pärjättävä 18 asteella. Varasto- ja teollisuustiloissa ylin
sallittu lämpötila oli 16 astetta. Autotallien lämmitys kiellettiin kokonaan.
Siinä oli jytyä ja vaikutusta, eikä maksanut mitään. Mainittiinko tällaista
hallitusohjelmass? Ei mainittu.
Tässä vielä
viisaudeksi tämä kasvihuonekaasujen säästämistavoitteen koko kuva. Suomen CO2
–päästöt ovat tällä hetkellä noin 55 milj. tonnia vuodessa. Metsien hiilinielu
syö hiilidioksidia 25 milj. tonnia. Erotus on siten 30 milj. tonnia CO2. Tämä
erotus täytyisi saada nollaan, silloin olisimme hiilineutraali. Jotkut ovat
ennustaneet päästöjen vähenevän siten että vuonna 2050 olisimme päästöissä
kolmanneksessa nykyisestä eli tasolla 20 milj. tonnia. Metsien ja peltojen
hiilinielua onnistuttaneen kasvattamaan tasolle 30 milj. tonnia. Tämä kehitys
tarkoittaisi hiilineutraaliutta vuonna 2039.
53 esitelmää
Näinkö pitkä juttu tuli nyt ensimmäisen luennoitsijan
parista ajatusviivasta. Olisi jatkettava seminaarin muihin aiheisiin. Esitelmiä
oli 53. Mutta en nyt pystykään poimimaan aineistosta sellaisia esityksiä jotka erityisesti
kiihottivat mieltäni. Ne olivat kauttaaltaan hyviä ja asiapitoisia. Katsotaanpa
nyt kuitenkin esitelmien kokonaisjakaumaa. Se antaa kuvan siitä mistä nyt
puhutaan.
Kestävä kehitys ja ilmastopolitiikka
näyttävät olevan selkeä ykkösaihe. Toiseksi nousee erityisesti pyöräily.
Pysäköinti on hard ware, josta keskustellaan paljon. Pysäköinti on osa
autoliikennettä, josta muilta osin ei paljoakaan esitelmöity. Esteettömyys on
peränpitäjänä. Se on huolestuttavaa. Selasin
läpi esitelmäaineistoa. Materiaali on huippuhienoa. Paljon on mietitty. Ainoa
mikä joidenkin ja useampienkin esitelmöitsijöiden osalta häiritsi, oli liian
täyteen tekstiä ahdetut kuvat. Myös kuvien tekstityypeissä ja kontrasteissa
olisi kehittämistä. Myös ison luentosalin kirkas valaistus häiritsi herkempien
kuvien katselua. Pientä kehitettävää on.
Missä minä saan pyöräillä?!
Olen kevyen liikenteen ehdoton kannattaja, siksi pidän
esitelmöitsijöiden painotuksia oikeina. On kuitenkin yksi asia, johon haluaisin
muutoksen. Se on vanhusten pyöräilyn salliminen jalkakäytävillä – jos pyörätietä
ei ole. Kun lapset saavat sen tehdä, soisin myös meille vanhuksille saman
oikeuden. Tässä iässä näkökenttä kapenee ja niska ei käänny kuten nuorena.
Sitten on pyöräily jätettävä ja sehän on täysin tavoitteiden vastaista. Vanhusten
liikkumisesta tulee kasvava ongelma. Nyt yli 65-vuotiaita on 23 % väestöstä,
vuonna 2050 heitä on 30 %. No, enhän minä 84-vuotias voi väittää kuusivitosia
vanhuksiksi. Vanhatkin nuortuvat jatkuvasti. Mutta ajattelin että jos edes
kahdeksankymppisten annettaisiin ajaa jalkakäytävällä. Se on minun jalo
pyyntöni. Mutta onhan minulla
takataskussa tämä vanha idea, joka liittyy nimenomaan vanhusten ja
liikuntaesteisten kulkemiseen. Se on tämä ”sähkörollaattori” ja riittävän
leveät ”superbaanat”. Kun ei sellaisesta muut puhuneet niin käytän nyt
tilaisuutta ja näytän erään suunnitelman sekä kuvia mummojen ja pappojen
speedstereistä.
Pyöräteihin ja
hienoihin pyöräbaanoihin liittyy yksi ajatus.
Se liittyy pienajoneuvoteknologian kehitykseen ja mummon tai vaarin
matkaan torille tai vaikkapa uimahallille. Golfkärryn tapaiset sähköiset
hidaskulkuneuvot voisivat olla tässä suureksi avuksi. Tämän vuoksi ehdotankin baanahankkeiden
yhteydessä tutkittavaksi riittävää mitoitusta mummojen ja pappojen ”sähkörollaattoreille”.
Mikkelissä pääsimme tällaista verkkoa ehdottamaan. Toivottavasti se ei ole unohtunut
pöytälaatikkoon. Suunnitelmakartassa paksut oranssit viivat kuvaavat ehdotettuja
”superbaanoja”.
Pitäisikö autoilusta puhua
enemmän ja pitäisikö sitä miettiä enemmän?
Oli toinenkin juttu, joka yleisellä tasolla jäi
askarruttamaan. Lausuin siitä kommentin, joka pääsi seminaarin viserrysseinälle
visertelemään. Näin joku sen sinne kirjoitti: ”Miksi täällä puhutaan
kävelystä, pyöräilystä ja joukkoliikenteestä, kun pitäisi puhua todellisesta
ongelmasta eli henkilöautoliikenteestä.” No, eihän se minun kommenttini aivan
noin suoraviivainen ollut. Tarkoitin sillä sitä, että pitäisi enemmän pohtia
säätelysuunnittelun ja ruuhkansuunnittelun ongelmaa, tietoisena siitä, ettei
henkilöautoliikenne kaupungeistamme puhumalla häviä. Siis puhumalla vain pyöräilystä
tai joukkoliikenteestä. On jotain tehtäväkin. Ja kyllähän sitä yritetään, mutta
rahasummat näyttävät pienoisilta. Autoilusta kannattaisi kuitenkin puhua enemmän
ja sitä pitäisi miettiä oikein tosissaan.
Liikenteen ja
päästöjen ongelmia ovat jakelu, raskas liikenne ja henkilöautoliikenne. Niistä
ei juuri kukaan rohjennut esitelmöimään. Vaikein ongelma oli ikään kuin
lakaistu maton alle. Kävelykaduista tai kävelykeskustoista, niistäkään ei juuri
ollut puhetta – ehkä livahti ohi. Sujuvuusmaksun tai tienkäyttömaksun
mahdolliset toteutukset eivät nekään tunnu suuressa määrin ajautuvan
keskustelun kohteeksi. Perusteeksi sille, että myös autoilusta tulisi puhua
enemmän ovat seuraavat faktat: Liikennesuoritteesta Suomen kaupungeissa kävelyä
on 3 % ja pyöräilyä 2 %, matkojen lukumäärässä kävelyä on 24 % ja pyöräilyä 9
%. Joukkoliikenteen ja henkilöautoliikenteen luvut ovat vastaavasti
liikennesuoritteesta 13 / 82 % ja matkaluvusta 8 / 59 %.
Sitten syleilemään elämää
ja Tarjaa
Tarja Laine piti kommenttipuheenvuoron valtakunnallisesta
liikennejärjestelmäsuunnitelmasta. Hän piti suunnitelmaa tärkeänä, mutta sanoi
sen taustaksi vaadittavan elämää. Näin hän sanoi: ”Valtakunnallinen Liikennejärjestelmäsuunnitelma tulee
olemaan Suomen historian tärkein suunnitelma. Lähestymisen tulisi olla
holistisempi, se on koko meidän elämä.” Tarjan puheenvuoro oli sisällöltään
ehkä parasta mitä kuulin seminaarissa. Niin lyhyesti ja niin täydellisesti!
Esitelmissä olisi ollut aihetta laajaan katsaukseen. Saat
niistä selvää kun, klikkaat tähän linkkiin: https://koulutus.fcg.fi/Default.aspx?tabid=1387
. Seminaari oli massiivisuudestaan
huolimatta kiinnostava. Ei voi muuta kuin kiitellä järjestäjiä.
Jälkipuheet Olli
Lehtovuoren kanssa
Seminaarihuumasta juuri selvittyäni ystäväni Ooke Lehtovuori pyysi minua käymään. Hän
on pakilalaisia niin kuin minäkin. Hänen kiinnostuksensa pyörii Pakilan
kehittämisessä. Hän puhuu valtavasta potentiaalista. No, noista Ooken ajatuksista
intoutuneena minäkin tein alkuvuodesta blogin asiasta: http://penttimurole.blogspot.com/2019/05/pientaloalueet-mahtava-elamisen.html.
Ei ehkä kukaan kiireisistä kaavoittajista kerennyt lukea – näin päättelin,
sillä heiltä ei tullut kommentteja. Sain kuitenkin kommentit ystäviltäni Mari
Flinkiltä, Arto Salmelalta ja Kari Karangolta.
Kerroin sitten Ollille kahdesta seminaarikokemuksestani
myönteisiä juttuja. Kerroin myös siitä, kuinka Pietarsaaren seminaarin järjestäjät
saivat nuuskaa alustajien valinnasta. Olivat valinneet vain vanhoja äijiä eikä
lainkaan naisia. Toista oli FCG:n seminaarissa. Esitelmöitsijöinä oli 31 naista
ja 29 miestä, eikä yhtään eläkeläisukkoa tai -akkaa mahtunut alustajien
joukkoon. Jotenkin tuo tuntui aivan mahtavalta. Mutta sitten virisikin innostunut
keskustelu meidän vanhojen roolista tämän maailman muokkaamisessa. Kaksi vanhaa
pääsi vauhtiin. Molemmat ihmettelimme ammattikokemuksemme kestoa. Havaitsimme
sen olevan kuutisenkymmentä vuotta kummallakin. Ja jotenkin vielä teräväpäisiä
ollaan, jos sen itse pääsee sanomaan. Ollilla oli edessään hieno ajatus pientaloalueiden tiivistämisestä ja aivan konkreettinen
ehdotus Pakilaan tehtävästä koealueesta, jonne 0,4 tehokkuudella
rakennettaisiin vanhusten asuntoja ja perheasuntoja yhteisenä sikermänä. Hänen
erityinen ideansa liittyy sivuasuntoihin ja asuntojen yhdistettävyyteen. No,
siitähän juuri tuossa blogissani yksityiskohtaisesti kerroin. Nyt hän oli työstänyt
uuden diagonaalisen version ja pyysi kommentteja sisäisten katuraittien
suhteen. Suunnitelmassa ei ole ongelmia. Ongelma on siinä, että kukaan kaavoittajista
ei vaikuta yhteydenotoista huolimatta kiinnostuneelta. Se on Ooken tuska.
Ystäväni Mikko Aho, otathan Olliin yhteyttä. Hän ryntää innoissaan ajatustaan
esittelemään. Vakuutan sinulle, se on terävä juttu. Niin tämä oli Ooken tuska.
Minulla on samanlaista tuskaa. Emme ole ainoita. Suomessa on valtava ammattitaitoinen
eläkeläisväestö jolla olisi annettavaa ja halua antaa. Rakentaminen ja
kaupunkien kehittäminen, suunnittelu ja suunnittelun mentorointi ovat tällaisia
alueita. On sitten paljon laajempia toimia jotka liittyvät naapuriapuun ja
moneen muuhun. Mistä löytyvät toimijat, päättäjät ja tekijät jotka valjastavat
voimiaan uhkuvat puumat ja harmaat pantterit apuun, kun työvoimapula ja kiire
uhkaa? Se olisi tulevaisuuden ennakointia.
Huh! Menipä lyriikan puolelle.
Ciao Pena
VastaaPoistaTaas tosi ihanaa asiaa, varsinkin se lyyrikan puolelle mennyt vanhusten halu. Olen samassa luokassa, halu olisi kova kertoa ja näyttää, mutta kuulijat ja katsojat vähissä.
Olin tässä haastateltavana Turun yliopiston historian kirjoituksessa ja annoin tulla täyslaidallisen mm meidän yhteisitä ponnisteluista teiden vääntämiseksi oikeaan malliin. Annoin professori Warekselle, joka historiaa kirjoittaa, mm. sinun pamflettisi, jossa näistä yhteisistä hankkeistamme kerrotaan. Saas nähdä mitä niistä tulee historiateokseen.
Toista haastattelua odottelen, se liittyy Turun rakentamiseen, saas nähdä mitä siitä saan sanoa.
Terveisin ja taas kiitoksin.
Benito
Olen itse myös kovasti miettinyt tuota miten vanhusten liikkuminen on todellakin ongelma, etenkin koska mielestäni se että on mahdollisuus liikkua ja mennä, vaikuttaa se henkiseen hyvinvointiinkin paljon. Jos on niin, että ei kulkemaan pääse niin sitä helposti myös syrjäytyy, joskus kun vanhukset muutenkin tuntevat yksinäisyyttä. Meillä on mummalle harkinnassa senioriskootteri. Aikaisemmin on rollaattorilla pärjännyt mutta nyt kun jalat eivät toimi enää samalla tavalla, on mietittävä muita vaihtoehtoja. Oli mukava lukea tätä kirjoitusta. Oikein ihanaa alkanutta vuotta sinulle!
VastaaPoista