Minun piti kertoa italialaisista häistä, olenhan juuri ollut
siellä ihanan sukulaiseni hääseremoniassa. Se on siis rästissä. Minun piti myös
jatkaa aiheesta keskustatunneli, mutta demarit ikään kuin katkaisivat
keskustelun tekemällä valtuustoryhmässään kielteisen tunnelipäätöksen. Tästäpä
Helsingin pormestarit ryhtyivät toisiaan nokittelemaan. Ehkä nokittelulle oli
luotu jo pohjaa sillä, että hankkeen valmistelu oli nostettu itsensä pormestari
Jan Vapaavuoren rooteliin.
Unessa italialaishäät ja huimaa
takaperinajoa
Varmaankin nämä kaksi asiaa sekoittuivat päässäni
jonkinlaiseksi vyyhdeksi, josta sitten purkautui tämän kaltainen uni: Olin
poikani Jussin kanssa jossain tuntemattomassa paikassa ulkomailla menossa
häihin. Jätimme naiset hotelliin ja lähdimme autolla tutustumaan kaupunkiin.
Ajelimme hieman italialaista kaupunkikuvaa muistuttavassa ympäristössä. Siinä
kruisaillessa katsoin kelloa ja mieleeni tuli hääseremonioiden alkaminen.
Meillä oli vain tunti aikaa. Kello oli tietysti suomalaisajassa ja aikaa oli
todellisuudessa kaksi tuntia. Kuljettaja oli aluksi sisarenpoikani Francesco,
mutta sitten kuljettaja vaihtui yllättäen äskettäin manalle menneeseen
ystävääni Matti Maliin. Hän oli tunnettu autotaituri. Hän totesi, että nyt on
kiire lauttarantaan. Kääntämättä autoa hän kiihdytti autonsa huimaan vauhtiin,
mutta ajoi peruuttaen takaperin läpi kapeiden katujen. Pidin kahvasta kiinni ja
pelkäsin. Naapuriautoilijat tööttäilivät. Kehotuksistani huolimatta hän jatkoi
matkaa huimalla vauhdilla takapakkia. Totesi vielä ajon huumassa, ettei ollut
pitkään aikaan ajanutkaan autoa, kun kortti oli viety ikääntymisen vuoksi.
Vihdoin saavuimme kokonaisina lauttarantaan. Lautat eivät kulkeneet
sunnuntaisin. Katastrofi, emme pääse häihin. Rannassa oli kuitenkin pieni
ruostunut yhden auton lautta. Kelloni putosi tielle ennen lauttaa. Ramppi nousi
ja matkamme vastarannalle alkoi. Uni päättyi. Tarkistin herättyäni, onko kello
vielä tallella. Ranteessa oli.
Niin, mistä nyt oli
kysymys? Oli tietysti kysymys kahdesta asiasta. Oli ensinnäkin kysymys siitä,
että olimme juuri olleet Jussin kanssa italialaisissa häissä, joista emme
suinkaan myöhästyneet, ja siitä että Helsingin demarit olivat juuri päättäneet
hylätä keskustatunnelin, odottamatta tarkempia selvityksiä, lähtivät ajamaan
takapakkia viitoitetulla tiellä. Siitäpä nyt jutun juurta.
Katoliseen
kirkkoon kuuluu 76 % kansasta, muita kristittyjä on noin 7 %, ateisteja on 8 %,
agnostikkoja 5 % ja muslimeita 4 %. Jokin toinen tutkimus sanoo jumalaan
uskovia olevan 75 % kansasta, johonkin muuhun korkeampaan henkeen uskoo 16 % ja
9 % ei usko mihinkään korkeampaan voimaan. Etelä-Italiassa uskonnottomia on 11
% ja Pohjois-Italiassa 29 %. Naiset ovat uskontoon taipuvia sillä 80 % naisista
ja 69 % miehistä sanoo olevansa katolisia. Nuorista katolisia on 68 % ja
vanhoista 80 %. Kirkossa tai muissa temppeleissä käy 29 % kansasta. Nyt ryhtyy
sitten miettimään, miten asiat ovat Suomessa. Meillä 33 % uskoo jumalaan, 42 %
uskoo johonkin muuhun korkeampaan voimaan ja 22 % ei usko tällaisten voimien
olemassaoloon. Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluu 70 % kansasta, 2 % on
muita kristittyjä. Muslimeita maassa on 3 % väestöstä. Uskontokuntiin
kuulumattomia lienee noin 25 %. Kirkossakäynti on vähäistä. Joku tilasto
väittää säännöllisesti (kerran kuussa) kirkossa käyvien määräksi vain 6 %
Suomen kansasta ja säännöllisesti kirkossa käyviksi vain joka sadannen
suomalaisen.
Halusin oikein
tarkistaa italialaisilta sukulaisiltani tuota Jumalaan uskomista. Kyllä he
vakuuttavat, että näin se on, 75 % kansasta uskoo Jumalaan. Meillä enkeleihin
tai muihin hyviksiin uskovat ovat enemmistönä Jumalaan uskoviin verrattuna. En
sitten tiedä paljonko on yksisarvisiin uskovia. Suomessa neljännes väestä ei
usko mihinkään korkeampaan voimaan. Italiassa uskon puutteessa on vain 10 %
kansasta.
Häät Canzossa
Millaiset sitten ovat katoliset häät. Ei ole varmaankaan
stereotypiaa. Meidän häämme Canzon kirkossa kestivät tunnin ja vartin. Ne
vietettiin pitkän kaavan mukaan. Paikalla oli paljon nuorta väkeä, pariskunnan
ystäviä. Kaikki häävieraat olivat pukeutuneita viimeisen päälle, ei kuitenkaan
kukaan shakettiin. Kirkossa pidetty seremonia kaikkine käänteineen oli virsineen,
rukouksineen, kaikkineen painettu jokaiselle jaettuun kirjaseen. Sulhasen
sukulaiset olivat uskonnollista väkeä, he osasivat nuorisoa myöten kaikki
virret ja rukoukset ulkoa. Meidän puolemme, morsiamen puoli, näytti taas
kuuluvan siihen agnostikkojen tai suorastaan pakanoiden joukkoon – olimme tuppisuina.
Kirkon menoissa useat nuoret esittivät pikkusaarnastuolista omat tervehdyksensä
hääparille. Se on tapana. Kiva
tapa. Sellaista tapaa meillä ei ole. Pitkän seremonian vuoksi
morsiusparilla oli istuimet papin edessä. Sulhasella oli varmaan taskussaan pieni
rautaesine pahojen henkien karkottamiseksi. Morsiamen taas kuuluisi tehdä pieni
repeämä huntuunsa, se vastaanottaisi hyvää onnea. Sen Giulia oli varmaan tehnyt. Tosin en
tarkistanut asiaa. Hääseremonian päätteeksi osa häävieraista otti osaa
ehtoolliseen papin jakaessa ehtoollisleipiä. Pidän seremonioista. Pitkistäkin. Pidin tästäkin, vaikka jouduin
vahtimaan oman suvun italialaisia nuoria, heillä käteen kiinni kasvanut
kännykkä tuppasi aukeamaan kesken kirkonmenojen. Mikähän siellä oli menossa?
Kavereiden viestit tai oliko Minecraft tai Fortnite? Tuttua täälläkin.
Tämä on hullu blogi. Miksi tässä kirjoitetaan häistä Italiassa
ja päätöksenteosta Helsingissä? Ei kai niillä ole mitään tekemistä keskenään?
No, ei todellakaan, mutta sehän oli tuo uni. Unessa ne asiat vyyhteytyivät.
Helsingissä asiat ovat hyvin, mutta Italiassa asiat tökkivät. Kirjoitin joskus
blogin Italiasta vettä korvassa: http://penttimurole.blogspot.com/2013/06/italia-vetta-korvassa.html
. Italian peikkoina eivät ole populistien väitteiden mukaan EU tai yhteinen
valuutta. Kysyin asiaa italialaiselta ekonomistilta, morsiamen isältä,
sisarenpojaltani Francescolta. Lyhyesti otsikoita luetellen syinä Italian
huonoon tilanteeseen ovat:
·
Huono yritysten tuottavuus johtuen liian
pienestä yrityskoosta, vähäisestä panostuksesta tuotekehitykseen ja
tutkimukseen sekä perhe-managementista.
·
Puutteellinen ja tehoton opetusjärjestelmä, joka
ei vastaa tietopohjaisen yhteiskuntakehityksen vaatimuksiin.
·
Julkisen hallinnon raskaus, byrokratia ja
siviililainsäädännön jälkeenjääneisyys.
·
Korkea valtionvelka jonka koronmaksu leikkaa
investointeja infrastruktuuriin ja muihin kasvua stimuloiviin kohteisiin.
Ajettiinko päätöksenteossa
takapakkia?
Ehdotus maanalaisesta kokoojakadusta syntyi
rakennusfirman ja konsulttitoimiston tekemästä ehdotuksesta vuonna 2017. Siihen
saakka kaupunki oli sitoutunut jo vuosia sitten tehtyyn keskustatunneliin. Vanhalla
suunnitelmalla on ollut asemakaavan kautta vaikutuksia aivan viimeaikaisiin
hankkeisiin. Ovathan Oodi-kirjaston valtaisat teräsrakenteet juuri varautumista
tähän tunneliin, jonka joutuminen makulatuuriin oli jo selvää silloin kun
rataleikkaukseen rakennettiin Baana. Nyt tehtiin tunnelin suhteen uusi aloitus.
Vaikuttaa siltä, että pormestarimme innostui hänelle esitetystä satamat keskustatunneliin
yhdistävästä ratkaisusta. Tunnelille keksittiin sitten irvokkaanhauska nimi: ”maanalainen
kokoojakatu”. Helsingin katutilaohjeessa pääkadun jälkeen järein katutyyppi on ”alueellinen
kokoojakatu”. Se on määritelty näin: ”Alueellinen kokoojakatu on kaupungin osa-alueen
sisäistä liikennettä ja alueen yhteyksiä päätieverkkoon palveleva katu, jolta
pitkämatkainen liikenne pyritään poistamaan ja jonka nopeusrajoitus on yleensä
40 - 50 km/h.” Mitoitusajoneuvona alueelliselle kokoojakadulle on
puoliperävaunullinen kuorma-auto. Ohjeissa sanotaan liittymät järjestettäviksi
kanavoituina tai kiertoliittyminä. Tunnelikadussa ei siis kysymyksessä todellakaan
ollut kokoojakatu. Nimi palveli mielikuvamarkkinointia. Se siitä.
Olen kirjoittanut useita blogeja kävelykeskustasta ja
tunneleihin liittyvästä suunnittelusta:
Viimeisimmässä blogissani kirjoitin näin: ”Hän (Katariina
Baarman) piti huoltotunnelin kehittämiseen perustuvaa ratkaisua teknisesti
mahdottomana ja paloturvallisuuden kannalta arveluttavana. Katariina on
oikeassa, ratkaisu ei ole mikään helppo nakki, mutta entäs jos poliitikoilta ei
heru tuota puoltatoista miljardia, mitä silloin eteen. No silloin eteen tulee
juuri tuo huoltotunnelin kehittäminen.” No, nythän tässä tapahtui juuri näin.
Kaikki tapahtui yllättäen, ennen kuin kaupunkiympäristölautakunta oli edes
aloittanut asian käsittelyä. Sehän oli pöydällä. Konsultit olivat tehneet
mielenkiintoisia selvityksiä. Oli tutkittu liikennettä ja oli piirrelty
alustavia vaihtoehtojen kuvia, mutta oli myöskin otettu kantaa. Esittelijällä
oli jo valmis esitys. Vaihtoehtoja tunnelin suhteen ja vaihtoehtoja
kävelykeskustan suhteen ei suinkaan tuotu lautakuntaa pohdittavaksi, vaan
haluttiin jatkosuunnitteluvaltuutusta nimenomaan raskaalle
tunnelivaihtoehdolle. Se kun oli erityisesti pelastuslaitoksen puolen sivun
lausuntoon vedoten ainoa oikea ja mahdollinen. (Anteeksi, ainahan tällaisessa
blogikirjoittelussa täytyy hieman irvailla). Demareiden päätös oli yllättävä.
Erityisesti se yllättää siksi että se oli niin yllättävä. Eihän tässä
hankkeesta pitänyt päättää, piti päättää vain jatkosuunnittelusta. Jos nyt
sanoisin olevani iloinen tästä hihapäätöksestä, saisin päälleni kollegoiden halveksunnan.
En siis sano niin. Mutta sanon olevani iloinen siitä, että tällä päätöksellä
estettiin väärin painotetun ja vain yhteen mahdollisuuteen ja ratkaisuun
luottavan ratkaisun eteenpäin vieminen. Tämä ratkaisu ei ollut kypsä. Se ei
ollut kypsä kävelykeskustan suhteen eikä se ollut kypsä tunnelin suhteen.
Nyt on edessä uudet haasteet. Niihin kuuluvat
kävelykeskustan kehittäminen aivan uudella konseptilla, keskustan puolitekoisen
huoltotunnelin kehittäminen, Pisaran uudelleen suunnittelu tai sitten viisaamman
ratkaisun eli Töölön metron kehittäminen, Vesterbackan tunnelin tyrmääminen,
mutta kuitenkin pitkän tähtäyksen visiona Tallinnan tunnelin vaikutusten ja
tilavarausten selvittäminen yhdistettynä Lentorataan ja mahdolliseen rautatieterminaaliin
lentoaseman pohjoispuolella. Että hommia ja investointeja kyllä riittää Jan
Vapaavuoren toivomusten mukaan. Niitä minäkin toivon, mutta viisaasti
harkittuina ja ajoitettuina.
Hei Pentti!
VastaaPoistaTämä on hullu blogi. Miksi tässä kirjoitetaan häistä Italiassa ja päätöksenteosta Helsingissä.
Ei tämä hyvä Pentti mikään hullu blogi ole.
Kerroit Italialaisista upeista häistä ja Helsingin keskustatunnelin romukoppaan menosta Demarien päätöksen myötä samanaikaisesti.
Olen varma, että ne Italialaiset häät ja sen myötä hääparin lupaamat lupaukset ovat kauniit ja todelliset.
Mutta poliittiset ratkaisut keskustatunnelin suhteen ovat vuosi vuodelta erittäin "myrskyisiä"
No ehkä tässä joskus päästään ratkaisuun, jos kuunnellaan ammattilaisia?
Kiitos Pena jälleen blogistasi.
VastaaPoistaSiitä löytyy helposti kolme kokonaisuutta. Häät ja italialaiseen tapaan, uskonnollisuus ja Helsingin keskustan liikenteen tunnelointi. Kun Italiassa kulttuuri on vanhempi kuin Suomessa, on luonnollista, että hääseremoniat ovat pidemmät ja erilaisia rituaaleja voi olla enemmän. Se on mielestäni hieno asia.
Uskonnollisuuteen suhtaudun enemmän varauksellisesti. Kerrot tilastosta ja kysyitkin asiaa, jolloin sinulle vakuutettiin, että peräti 75% ihmisistä Italiassa uskoo Jumalaan. Tämä on täältä EU:n koilliskolkalta katsottuna suuri luku. Rohkenen kuitenkin väittää, että on eroa, uskooko ihminen jumalaan vai Jumalaa. On eri asia pitää jotakin totena, tai kunnioittaa ja yrittää totella.
Tästä voi tehdä analogian autolla ajamisesta ja liikennesäännöistä. Kerrot, että unessa ajoitte peruuttamalla, ylinopeutta ja kuljettajalla ei ollut ajokorttia. Tämä on liikennesääntöjen rikkomista. Säännöt on tarkoitettu suojelemiseksi ja niillä on hyvä tarkoitus. (Onneksi kyse oli unesta) Vaikka rikkoisi liikennesääntöjä se ei tarkoita, että olisi tietämätön eikä uskoisi sääntöihin. Sääntöjen rikkoja voi olla hyvinkin tietoinen ja siten uskoa, että säännöt ovat olemassa. Hän uskoo sääntöihin muttei sääntöjä. Sama pätee uskonnossa ja uskossa. Jos ihminen elää uskonnossa, hän voi uskoa jumalaan, eli sen, että Jumala on olemassa. Mutta jos elää uskossa, niin hän uskoo Jumalaa.
Sitten vielä keskustan liikenteen tunnelointi. Olen samaa mieltä kanssasi, Jonkinlainen laajempi kokonaistarkastelu olisi tehtävä. Se olisi iso työ ja siksi liikennejärjestelmää selvitetään yleensä hankekohtaisesti. Kun sitten lasketaan hankkeen usealle vaihtoehdolle H/K-suhteita ja muita vaikutuksia pitäisi arvioida vaikutus koko liikennejärjestelmään. Hankekokonaisuuksista syntyy suuri määrä variaatioita. Niistä suurin osa on huonoja, koska vaikutukset menevät päällekkäin, mutta aivan kelvollisiakin voi olla huomattava määrä. Siksi tätä ei tehdä. Töölön metroa pidän myös tärkeänä. Kampissa ja Pasilassa on sille jo tehty aseman tilavaraukset ja se muodostaisi Helsinkiin oikeannäköistä metroverkkoa. Olisi ainakin vakavasti selvitettävä.
Terveisin Arto
Pena. Blogiasi lukiessa tuli mieleeni äskeinen käväisy Torinossa. Siellähän säilytetään meidän herramme ja vapahtajamme käärinliinojen lisäksi muitakin kulttuuriaarteita. Uskonnolla ja kulttuurilla näyttää olevan pintapuolisestikin arvioiden suurempi merkitys, kuin meillä. Kohteliaampia ja kauniimpiakin torinolaiset ovat.
VastaaPoistaTorinossa sijaitsee myös upea museo täynnänsä Egyptistä rosvottuaja mittaamattoman arvokkaita kulttuuriaarteita jopa viiden tuhannen vuoden takaa. Presidentti Niinistö kävi ilmeisesti pyytämättä palauttamassa USA:han pienen määrän aikoinaan Suomeen konfiskoituja intiaanien vanhoja hautaesineitä. Italia ja muut entiset siirtomaavallat tuskin edes harkitsevat vähäisenkään osan palauttamista. Egyptillä ei toistaiseksi ole mitään sotilaallisia, poliittisia tai taloudellisia painostuskeinoja mahdollisten vaatimustensa tueksi. Juridisestikin vaatimukset olisivat myöhässä. Moraalisilla perusteilla ei ole painoa.
Vanhat traditiot ovat muutoinkin Italiassa (ja ilmeisesti laajemmin koko Välimeren alueella) hyvin hengissä. Edes EU ei niitä näytä voivan murtaa edes silloin, kun syytä olisi. Pieni esimerkki. Meillä pohjolassa uskotaan yhdenvertaiseen kilpailuun ja kilpailuttamiseen julkisissa hankinnoissa. Kaupunkiseutujen joukkoliikenne edellyttää toimiakseen suunnittelua, koordinointia ja myös merkittävää subventointia verovaroin. Liikenne hankitaan kilpailuttamalla, kuten hankintalait ja EU:n palvelusopimusasetus lähes poikkeuksetta edellyttävät. Tätä ei ole vähään aikaan edes operaattoreiden puolesta isommin kyseenalaistettu. Italialaiset sen sijaan näyttävät luottavan mieluummin ystävyyteen ja vanhoihin traditioihinsa sekä julkisen vallan ja paikallisten operaattoreiden hyviin keskinäisiin suhteisiin. Erilaiset enemmän tai vähemmän suorahankintoina toteutetut sopimukset ovat voimissaan. Meneehän se niinkin, vaikka EU välillä vähän hätistelee.
Mutta yllä oleva purkaus ei ollut se varsinainen asiani. Muistan vuosien takaisen kaihoisan kirjoituksesi niistä Lähi-idän kaupungeista, joihin et voi enää mennä. Jos jätetään pois Lontoot, Pariisit, Roomat jne, niin mitkä kolme-neljä pienempää huonosti tunnettua vanhaa kulttuurikaupunkia pidät vierailun arvoisina? Vaimoni jäi nimittäin eläkkeelle.
Y. t. Pekka
Suosikkikaupunkeja Italiassa ovat Bologna, Ferrara, Bergamo, Siena, Orvieto, Catania, Positano, kyllä niistä hyvä matkareitti luonnistuu, mutta asumaan on mentävä historialliseen keskustaan, tietysti Pompeiji on käytävä, mutta siellä olet varxmaan käynytkin, no samalla myös Napoli ja Capri.
PoistaTässä vaiheessa sivuseikka, mutta olen tuon Oodin siltarakenteen kohdalla ihmetellyt, että miksi vastaavaa varautumista Keskustatunneliin ilmeisesti ei edellytetty viereiseltä toimistotalolta (KPMG), joka valmistui monta vuotta ennen Oodia. Tunnelivaraus oli voimassa silloinkin. Jostain syystä yksityisen rahan toimistotalon sai tehdä ilman siltaviritelmää tms., mutta julkisen rahan kirjastolta vaadittiin muistaakseni yli kymmenen miljoonan euron edestä varautumista tunneliin. Semminkin kun Oodia suunniteltaessa oli vielä selvempää kuin toimistotaloa tehtäessä, että tunnelia ei tuohon tule.
VastaaPoistaSei bravo, sei inteligente
VastaaPoistaBenito