Olen tässä ajellessani mietiskellyt katujen ja teiden
arkkitehtuuria tai pitäisikö sanoa designea. Talojen suhteen arkkitehtuuri
seuraa muotivirtauksia ja vaihtelee taajaan. Myös asemakaavoituksessa muotivirtaukset
seuraavat toisiaan. Mutta yksi tuntuu pysyvän aina samana. Se on siltojen,
tukimuurien, tunneleiden ja muiden betonirakenteiden arkkitehtuuri. Oliko paha sana? Onko niissä arkkitehtuuria?
Vielä selvennyksen vuoksi sanon, etten nyt blogissa halua moittia ketään. Kunhan
jahkailen tästä infrahankkeiden arkkitehtuurista. Käytän vielä tällaista sanaa arkkitehtuuri. Eikö se kuulu vain
arkkitehdeille? Ilmeisesti ei, sillä sanaahan käyttävät nykyään monet,
puhutaanhan nyt esimerkiksi tietokoneohjelmien arkkitehtuurista puhumattakaan
nyt tekoälyn arkkitehtuurista. No, palataan asiaan. Yksi teihin kuuluva
rakenne, jossa on iloista vaihtelua, se on meluaidat. Ilo oli ehkä väärä sana,
sillä tuo vaihtelu tekee minut joskus - ja melko usein surulliseksi. Meillä
teitä kehystävät metsät. Ne ovat ilmeisesti jotenkin porautuneet ihmisen
tajuntaan. Tuntui merkilliseltä, että ajaessani entisten vientimaiden
erämaateillä pimeässä olin aina näkevinäni metsää tien kahta puolta.
Todellisuudessa siellä oli vain hiekkaa.
Rakennesuunnittelu
on muodonantoa parhaasta päästä. Joskus se saattaa mennä varsin räväkäksi. Tämä
on New Yorkin vanha metrorata. Räväkkä viimeisen päälle ja junat kulkevat.
Suomessa on yritetty kaunistaa tiemaisemaa myöskin
maisemataiteella ja erilaisilla julkisen taiteen teoksilla. Ne ovat kuitenkin
yksittäisiä harvinaisuuksia. Kivikasa siellä ja toinen täällä. Liikenneympyröissä
joskus outoa kamaa. Länsiväylällä järjestettiin aikoinaan kilpailu tien
uudistamiseen liittyen. Voittajan teemana oli maaluiskien jyrkentäminen ja
uudenlaisten ”teollisten” meluaitojen rakentaminen. Hanke toteutettiin, mutta
se ei tunnu saavan kaikilta myötämielistä suhtautumista. Kaimani Pentti Sirola
muistelee blogikommentissaan asiaa näin: ”Jussi Hakala keksi termin liikennetila-arkkitehtuuri,
jota alettiin käyttää ensiksi Kehä kakkosen ja Turunväylän eritasossa.
Siltamiehet hermostuivat täysin. No loppu onkin sitten historiaa. Tuli lama.
Länsiväylällä järjestettiin ensimmäinen arkkitehtikilpailu meluesteistä. Siitä
opittiin se, ettei enää kilpailuja järjestetty Safan säännöillä.”
Muuten Rakennusinsinööriliitto on järjestänyt useita
kilpailuja Arkkitehtiliiton kanssa. Rakennusinsinööriliiton luetteloista löytyy
50 kilpailua joista 15 on järjestetty yhdessä arkkitehtien tai
maisema-arkkitehtien kanssa. Mitähän Sirola tuolla kommentillaan tarkoitti? No,
on myönnettävä, että nuo voittoisat Länsiväylän meluaidat ovat nykyään melko
surullista nähtävää. Eivät ole kestäneet tienvarsiympäristön kovaa kulutusta.
Tässä vanhaa juttua melusta: http://penttimurole.blogspot.com/2015/02/humua-vai-hiljaisuutta.html
Onko tyyli hukassa?
Kyselen nyt, onko rakennusteknisessä suunnittelussa eli konstruktioiden
suunnittelussa siltojen ja muiden kaupunkiympäristön rakenteiden suhteen ollut
jotain tyylisuuntia? Ovatko tyylit eläneet ajan mukana arkkitehtuurin tapaan?
Vastaan että on, mutta lähes kaikki on tapahtunut ”ennen sotia”. Insinöörit
ovat olleet avainasemassa mahtavien kanavarakenteiden, voimalaitosten ja
suurenmoisten patorakenteiden suunnittelussa, silloista puhumattakaan.
Rautatiet ja maanalaiset ovat poikineet rakentamisen teoksia. Insinöörit ovat
ratkaisseet suuria ongelmia. Mutta miten on nyt? Ovatko suuret kohteet loppuneet
vai onko ajatuksen lento katkennut, vai ovatko roolit muuttuneet? Joskus ja
juuri nyt tuntuu, ettei arkisen kaupunkitilan arkkitehtuurissa ole nähtävissä
mitään positiivisia ilmiöitä. Kun kysyn ystäviltäni rakennesuunnittelijoilta
arkiliikenneympäristön betonirakenteiden vaatimattomasta tasosta he vastaavat
hinnan ratkaisevan. Mahdollisimman standardia pitää olla. Muistelen vanhoja: ystäväni
Eero Paloheimo ja Matti Ollila järjestivät nuorina miehinä viitisenkymmentä vuotta
sitten Rakennustaiteen museolla siltanäyttelyn. He penäsivät siltasuunnitteluun
uutta ajattelua. Estetiikkaa muun ohella. Tästä palkkiona he saivat
porttikiellon tiehallinnon siltahommiin. Minulla ei nyt onneksi eläkeläisenä
ole sitä vaaraa, vaikka jahkailenkin tuon saman asian perään.
Sillasta muodostuu
kaupungin symboli, yhdistävä voima ja kohtaamispaikka. Niin, mainitaanpa nyt
ensin lempisiltani Ponte Vecchio Firenzessä. Liisan lempisiltoja ovat Brooklynn
Bridge New Yorkissa ja Robert Maillardin modernit sillat Sveitsissä. Liisa ei
myöskään unohda surullisen kohtalon saanutta Turun Myllysiltaa. Meillä Esko
Järvenpää ja kumppanit ovat suunnitelleet mahtavia siltoja Kaukoitään. Nekin
ovat sotien jälkeen tehtyjä teoksia. Yllättäen suurien siltojen ja mahtavien
stadionien tekijäksi on noussut Zaha Hadidin toimisto. Viimeksi he nyt juuri
voittivat Tallinnan Rail Baltican pääteaseman kilpailun. (Kuva oikealla
keskellä). Itse toimiston perustaja, alkuaan irakilainen naisarkkitehti Zaha siirtyi
viime vuonna pilvisiltojen katselijaksi.
Jahkailen siis nyt insinöörirakenteiden estetiikan
puolesta. Suorastaan vaadin sitä. Estetiikan ymmärryksen ajatellaan sisältävän
kaksi komponenttia: tunteen komponentti ja älyn komponentti. Nyt kun ryhdyn
tässä vaatimaan jotain tai näkemään jossain puutteita on tietysti selvää, että
käytän tunteen komponenttia, jolla ei ole tekemistä rakenteiden lujuuden,
niiden elinkaaren tai kustannusten kanssa. Niinkö se on? En myönnä tuota. Ympäristön
esteettinen laatu kuuluu yhtä lailla älyn komponentin vaatimuksiin. Taasko
toistan Liisan ikivanhan lauseen: “esteettisyys, viihtyisyys ja esteettömyys
ovat abstrakteja arvoja, joita ei osata verrata suoriin kustannuksiin, mutta
jotka muuttuvat rahaksi jossain toisessa ympäristössä, kuten sosiaalihuollossa,
terveydenhoidossa, nuorten pahoin- tai hyvinvoinnissa.........”
Historiassa tyylisuunnat ovat saneet niitä kuvaavia nimiä:
konstruktivismi syntyi Venäjän vallankumouksen yhteydessä, rakenne oli kaiken
lähtökohta, elettiin konstruktioiden mahtiaikaa, funktionalismi korosti taas
toimintaa kaiken lähtökohtana, iskulauseena oli ”form follows function”,
Bauhaus levitti tätä ajattelua ja insinöörit toteuttivat ajan rationaalista
henkeä, brutalistien ohjenuorana oli käsite ”beton brut”, heidän mukaansa
betonin täytyi näkyä rakenteissa rehellisesti ja autenttisesti, postmodernismi
otti käyttöön kansanomaisia piirteitä, leikkisiä yksityiskohtia ja dekoraatiota
rikkoakseen modernismin yksinkertaisuutta, elämmekö nyt kuvitteellisesti high
tech’iä, se korostaa rakennuksien teknisten osien näyttävyyttä, näkyviä
hissikoneistoja ja ilmanvaihtoputkia, no ei nyt aivan niinkään – se taisi mennä
ohi jo, itse asiassa näemme edessämme sekalaista todellisuutta, oikeastaan aika
moista disharmoniaa. Kyllä kai insinöörirakenteissakin otettiin, ainakin
viitteenomaisesti, jotain näistä tyylisuunnista, mutta enimmäkseen kaikki
tapahtui arkkitehtien ohjauksessa. Mitään itsenäistä ei ollut tekeillä.
Kiertelen kotikaupunkiani
Kiertelin ja kaartelin pitkin kotikaupunkiani ja katselin
aikamme saavutuksia. Tarkemmin sanoen katselin juuri liikenneprojekteja. Ajoin
puhelin kädessäni Kehä ykköstä Keilaniemen upouudessa ja vieläpä valoisassa
tunnelissa ja läpi Leppävaaran likaisenmustan ja pimeän Mestaritunnelin,
ihmettelin Länsiväylän hiipuvia meluesteitä ja tietysti ajoin moneen kertaan
läpi Triplan uusien värivaloilla kuorrutettujen rakenteiden, päädyin lopulta
Kalasataman Redin peltitunneliin, viimeisenä retkikohteena katselin Tapiolan
uuden keskustan bussiterminaalin ”massiivista” sisäänajoreikää. Kaiken ohessa
katselin Junatien liikennemaisemaa, olihan siitä juuri järjestetty suunnittelukilpailu.
Junatien silta ehdotettiin voittaneissa ratkaisuissa poistettavaksi, se
erityisesti synnytti nostalgiaa, olinhan mielestäni joskus tuon sillan
keksinyt.
Liikenneympäristö
muuttuu. Tunnelit ja rakenteet ovat sen oleellinen osa. Valo on kuvassa mukana.
Suunnittelulta on voitava vaatia nykyistä enemmän.
Keilaniemen
liikenneympäristö on vaativa. Paljon on yritetty, mutta jotain jää puuttumaan.
Mitä se on? Se on harmonia, tyyli, insinööritaito liikennearkkitehtuurilla
höystettynä.
Liikenteen
rakenteet ovat näkyvä osa kaupunkitilaa. Voisivatko ne olla myös harmoninen osa
kaupunkitilaa? Voisivat, mutta joskus se unohtuu.
Mitä jäi käteen?
Ainakin se jäi käteen, ettei uudella suomalaisella tai
helsinkiläisellä liikennemaisemalla ole minkäänlaista omaa identiteettiä.
Yritys hyvään näkyy kyllä useimmissa kohteissa, mutta puuttuu jokin tahto tai
pyrkimys, tyyli tai ajatus. Kaikki vaikuttaa ikään kuin ahaa-ideoina
syntyneeltä, pala palalta koottuna, ilman kokonaisajatusta. Aivan kuin yksi
asia puuttuisi: ”liikennearkkitehtuuri”. Olen nyt kaiken kiertelyn ja kaartelun
jälkeen esittämässä toivomuksen. Toivomus liittyy hyvin ajankohtaiseen Junatien
kilpailuun, se liittyy myös käynnissä olevaan Itäkeskuksen kilpailuun. Hyvänä
esimerkkinä myös pari vuotta sitten järjestetty Hakaniemen kilpailu. Järjestäkää lisää kilpailuja!
Kilpailuissa arviointi suoritettaan kaikkia tekijöitä yhtäaikaisesti
painottaen. Se on jotain muuta kuin normaalin hanke-etenemisen sisäänlämpiävä
prosessi. Meillähän on lähiajalta esimerkki huonosta hankehallinnasta. Se oli
tuo keskustatunneli.
Kirjoitin joskus kilpailujen eduista. Oli kysymys vuoden
1986 Kamppi-Töölönlahti -kilpailusta: ”Toiko keskustan aatekilpailu esiin
jotain liikenteen kannalta kiinnostavaa? Sortuihan edellinen Aallon
keskustasuunnitelma juuri liikenteen ratkaisemattomiin ja ylimitoitettuihin
ongelmakohtiin. Nyt voittaneissa ehdotuksissa tai mikseipä kaikissa palkituissa
ehdotuksissa liikenne oli lakaistu maton alle. Näin tehdään tietoisesti - siis
aina kilpailuissa, tai melkein aina. Miksi? Liikenneratkaisut ovat kalliita,
miltei aina lähtökohdiltaan tavoitteellisia ja ylimitoitettuja, ne ovat
kaavaratkaisusidonnaisia ja siten etukäteen vaikeasti määriteltäviä. Ne ovat kuitenkin
osa samaa ajattelua, samaa piirustusta. Liikenneratkaisua ja kaavaratkaisua ei
voi toisistaan irrallaan määritellä.”
Junatien kilpailu
Junatien kilpailuohjelmassa kirjoitetaan näin: ”Vaativaa
liikenne-, maisema- ja kaupunkisuunnittelua yhdistäviä kilpailuja ei ole
Suomessa juurikaan järjestetty. Insinöörikilpailut ovat tyypillisemmin suoraan
toteutukseen tähtääviä taitorakenne- ym. kilpailuja, kun taas arkkitehtikilpailuissa
painotus on tavallisesti kaupunki- tai rakennussuunnittelussa. Junatien
suunnittelualueen osalta jo valmisteluvaiheessa nähtiin tarve monialaiseen
ongelmanratkaisuun kohteessa, jossa autoliikenteen, kävelyn, pyöräilyn sekä
joukkoliikenteen solmukohta katkaisee kaupunkirakennetta, ja jossa halutaan
tutkia täydennysrakentamismahdollisuuksia kehittämisen tarpeessa olevassa
kaupunkimiljöössä. Prosessi on ollut kiinnostava eri ammattiryhmien välisen
vuorovaikutuksen kannalta, niin kilpailun järjestäjätahojen, kuin oletettavasti
myös osallistujien näkökulmasta.” Palkintolautakunta valitsi voittajaksi
ehdotuksen Crossroads” ja antoi kunniamaininnan ehdotukselle ”Junatien ryijy”.
Sanovat vielä että, siltoja oli mietitty liikenteellisen funktionsa lisäksi kaupunkikuvallisina
elementteinä, jotka parhaimmillaan voivat rikastaa kaupunkiympäristöä.
Junatien kilpailun
voittaja esittää uusia ideoita liikennejärjestelyn suhteen: nykyinen Junatien
silta on käännetty Sörnäistenrantatielle. Kaupunkitilan kehittämistä on
tutkittu palkintolautakunnan mukaan näin: ”Ehdotus luo taitavasti mitoitetun ja
sijoitetun täydennysrakentamisen avulla Suvilahden pohjoispuolelle uutta
kaupunkitilaa, joka samalla täydentää ja tukee Suvilahden kokonaisuutta
luontevasti.” Ehdotuksen tekijöinä olivat L Arkkitehdit Oy, WSP Finland Oy ja
Nomaji Maisema-arkkitehdit Oy.
Taide halutaan mukaan
rakentamiseen
Sattuipa nyt aiheeseen liittyen miltei naulan kantaan,
kun taidekonsultti ja taiteilija Kirsi
Pitkänen kirjoittaa ROTI-sivustolla rakentamisesta ja taiteesta: ”Rakennusprosessi
on hioutunut moniammatilliseksi koneistoksi, jossa jokaisella osapuolella on
oma, selkeä tehtävänsä. Prosessi etenee kuin juna, varsinkin silloin kun
rakentaminen on käynnistynyt. Viivästyksiin ja epävarmuuteen ei ole varaa.
Taiteen mukaan tuominen tähän valmiiksi hioutuneeseen prosessiin vaatii
ymmärrystä sekä rakennushankkeen että taidehankkeen käytännöistä ja näiden
prosesseista, jotta taide saadaan sisällytettyä hankkeisiin oikealla tavalla.
Vaiheistus ja yhteensovittaminen on äärimmäisen tärkeää. Tästä johtuen
taidekonsulttien työ rakennushankkeissa on merkityksellistä.”
Juuri äskettäin
Vantaalla palkittiin, entisellä Curt Lincolnin Keimolan moottoriradalla hylätyksi
jäänen valvontatornin muutos ympäristötaiteeksi. Tilataideteos kokoaa yhteisen
varjon alle niin arkkitehtuuria ja kuvanveistoa kuin alueen tapahtumia ja
historiaakin. Tornia voi soittaa Keimolassa ajaneen Leo Kinnusen rata-auton
äänistä muodostetulla sävelasteikolla, jossa sävelet syntyvät tornia
ympäröivästä liikkeestä. Kuvassa tyytyväiset suunnittelijat torninsa juurella.
Marjukka itse kukkapuska sylissään.
Teoksen suunnitteluryhmän vetäjänä toiminut kuvanveistäjä
Marjukka Korhonen kirjoitti samasta
asiasta näin: ”Rakennetussa ympäristössä taiteella on monta tehtävää ja
ulottuvuutta. Taide kommentoi ja täydentää ympäristöä yllättävällä ja
omaleimaisella tavalla. Taide tuo mukanaan ympäristöön elämyksellisyyden, usein
myös viihtyisyyden ja identiteetin. Taide lisää ympäristön vetovoimaisuutta ja
ainutlaatuisuutta. Hankkimalla taidetta ympäristön toteuttaja kertoo
arvostavansa käyttäjiä. Vastavuoroisesti käyttäjät sitoutuvat ympäristöönsä ja
kokevat sen omakseen: yhteisöllisyys kasvaa, turvallisuuden tunne lisääntyy,
hoito- ja huoltokulut vähenevät. Hyväksi ja turvalliseksi koettu ympäristö
näkyy myös kiinteistöjen arvonnousuna.”
Olinpa tuosta ympäristötaiteesta ja ROTI:sta minäkin
kirjoittanut jo aiemmin: http://penttimurole.blogspot.com/2019/03/tarvitaanko-rakentamiseen-rotia.html
Niin, tämä taideaihe tupsahti tähän melko luontevasti.
Rakennesuunnittelu on taitoa, mutta onko se taidetta? Liikennesuunnittelussa
taide ei nyt taida olla avainasemassa. Kysymys on ajattelusta. Taide voi olla
ja onkin hyvä lisäkomponentti. Rakennesuunnittelu on muotoilua parhaasta
päästä. Betoni on plastinen materiaali, joka taipuu haluttuun muotoon.
Teräskonstruktiot voivat olla satumaisia. Voiko hienosti suunnitelluilla
rakenteilla lisätä ympäristön arvoa ja viihtyisyyttä? Voi ja pitää. Ehkä tämän tarinan voikin lopettaa juuri tähän.
Nyt on pakko laittaa oma blogikommentti, sillä tämän blogin julkaisun jälkeen tapahtui kummia. Nukun yleensä hyvin, mutta tämä juttu sekoitti minun yöuneni. Ryhdyin näkemään painajaista. Se jatkui koko yön. Kaikki keskittyi mystiseen pykälään numero 264. Tässä pykälässä oli jotenkin kirjoitettu niin että liikennettä koskevissa kilpailuissa liikenteen on oltava ykkösjuttu. Painajainen kulminoitui siihen, että ystäväni Reetta Putkonen palkintolautakunnassa oli mennyt antamaan arkkitehdeille ylivallan ja unohtanut liikenteen jalot periaatteet. Nyt yön kuluessa tuo pykälä 264 hyökkäsi kimppuuni jatkuvasti ja taas ja jälleen Reetta joutui tikun nokkaan. Onneksi aamu saapui ja taas kaikki on rauhallista. Reetta on saanut synninpäästön ja voin toistaa blogini kehotuksen kilpailuinstituution hellimisestä.
VastaaPoista