Nyt blogini alkavat näyttää kovin pastapainotteisilta,
sillä jälleen jäljet johtavat Italiaan. Kesäisin se on ollut kyllä tapana,
sillä saapasmaassa asuu rakkaita sukulaisia. Nyt tällä hetkellä varsinkin
kaksostytöt Emma ja Lena ovat ensimmäisellä Suomen vierailullaan valloittaneet
isoenon sydämen. He ovat nyt lähes puolen vuoden ikäisiä ja hymyilevät
isoenolle. Siinä on pieni ero suomalaisiin lastenlastenlapsiini. He nimittäin joskus
vierastavat isoisoisän ajan kuluttamia kasvoja. Ehkä latinoveri tuo
tarpeellisen ripauksen rohkeutta hymyyn. Samaa toivoisi meille kaikille
suomalaisille globalisaation erityislahjana – että jotain hyvääkin.
Milanosta viestitään –
Afrikkaa on ilmassa
Saamme sähköpostia Milanosta. Viesti koskee Milanon
Triennalea nyt syksyllä. Heillä on teemana Afrikka. Tuo teema on myös Venetsian
biennalessa. Afrikkaa on ilmassa. Milanon organisaattorit tiedustelevat
mahdollisuutta esitellä meidän projektiamme kyseisessä triennalessa. Mitä tarkoittaa meidän? Meidän tarkoittaa
edesmenneen Devecon Oy:n ja siinä alikonsulttina toimineen
Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy:n projektia Libyassa, Hunin keidaskaupungissa.
Meidän vielä siitäkin syystä, että olin useita vuosia Libyassa mm. tätä
projektia valvomassa. Se tuntuu niin omalta, vaikka nuoret Jussi ja Dynis, vielä
nuorempine apulaisineen - ja lisäksi vielä monipuolisen insinöörijoukon
avustamina hoitelivatkin luovan työn. Ja olivathan siinä osallisia vielä meidän
hienot valvontainsinöörimme, jotka varmistivat lopputuloksen.
Triennalen järjestäjät olivat saaneet tiedot meidän
projektistamme Aga Khan Instituutilta. Jufran hallintokeskus oli vuonna 2004
ehdokkaana säätiön palkinnon saajaksi. Tai olimme 23 parhaan joukossa lähes 400
sadan valitun joukosta.. Palkinnon saivat sitten turkkilaisen arkkitehdin
suunnittelema pienasuintalo B2, Aleksandrian kirjasto norjalaisen Snöhettanin
suunnittelemana, Petronas-tornit Kuala-Lumpurissa, Gondon koulurakennus ourkina
Fasossa, Al-Abbasin moskeijan saneerausprojekti Jemenissä, Jerusalemin
keskustan revitalisointi sekä vielä idea hiekkasäkkiväestönsuojista. Me jäimme
lehdellä soittelemaan. Mutta nyt tuo viesti kiehautti veren! Meitä ei ole
unohdettu. Poikani Jussi tosin varoittelee: ”Ehkä siellä on pari A 3 planssia
jossain nurkassa!”
Meidän projektimme
oli Aga Khan –palkintoehdokas vuonna 2004. Muuten ainoa suomalaisten saama Aga
Khan -palkinto on annettu vuonna 2001 Kahere Eila Poultry Farming School
-projektille Guineassa. Eila Kivekäs oli projektin kehittäjä ja aktiivinen äiti.
Henkevää arkkitehtuuria tekivät Mikko Heikkinen ja Markku Komonen. Jufran hallintokeskus taisi tulla Aga Khan
–komitean tietoon juuri heidän kauttaan. Kiitosta vaan!
Asia on jo lähes unohtunut
– kunnes se on jälleen mielessä
Jufran hallintokeskus on tietysti aina piiloutuneena
takaraivoomme. Niin paljon ja niin uskomatonta elämänprosessia sisältyi tuohon
tehtävään. Se ei olevain kooste taloista tai niiden piirtämisestä. Se on
prosessi, johon kuuluu iso joukko ihmisiä. Tilaajaihmiset etunenässä Ali
Aburwais, Adel Maher ja kukkona tunkiolla Haffad Zaidan, paikalliset
työmaainsinöörit, meidän omat sadat työtoverimme etunenässä Markku Piispanen,
valvontainsinöörit, turkkilaiset urakoitsijaihmiset ja kaikki duunarit viimeiseen
betonimieheen ja puuseppään saakka. Se on osa elämäämme, mutta samalla jo
muistojen joukkoon siirtynyttä historiaa - tavallaan. Sivusta seuranneille tai
näyttelyn katsojille se on jokin projekti jossain tuntemattomassa paikassa;
valokuvia, ehkä ainoastaan arkkitehtuuria – tunteetonta kiveä. Mutta silti -
mieli on korkealla.
Milanon
Triennalessa järjestetään tulevana syksynä “Africa BIG” -niminen arkkitehtuurinäyttely.
Afrikka-teema on ollut esillä myös Venetsian Biennalessa. Nyt on kuitenkin
kysymyksessä erityisesti urbaani Afrikka. Näyttelyn esipuheessa sanotaan
Afrikan urbaanin väestön olevan vuonna 2030 noin 750 miljoonaa asukasta,
tuolloin Afrikan urbaani väestö ylittää Euroopan koko väestömäärän.
Erämaan kuuma tuuli pöllytti
hiekkaa – kun työt alkoivat
Miehet seisoivat kukkulalla Hunin kaupungin laitamilla
Jufran erämaakeitaalla – muinaisten kamelikaravaanien kulkureitillä.. Kädet
viittoilevat hiekkadyynien suuntaan. On alkamassa kaupunkisuunnittelu ja
rakennussuunnittelu. Olisi rakennettava hallintokeskus ja olisi rakennettava
3000 uutta asuntoa. Kaikki integroidusti ajattelee suomalainen – kompaktia
erämaaurbanismia. British Standard pantaisiin uusiin puihin. Siinä piilee suuri
suunnittelijan mahdollisuus – jopa pieni intohimo. Paikallisilla oli oma
mielipiteensä: uusia asuntoja ei pitäisi rakentaa kiinni nykyiseen kaupunkiin.
Uusien asukkaiden ei haluttu rikkovan kaupungin identiteettiä. He voisivat asua
erikseen, omissa oloissaan - lähiössä. Hallintokeskukselle olisi löydettävä
keskeinen paikka - jostain syrjästä.
Libyalaiselle kaupunkitila ja kaupunkipaikka eivät
merkitse mitään. Libyalainen ei koskaan matkaile vieraisiin kyliin tai
paikkoihin. Ne kuuluvat asukkaille. Mitään matkailuun viittaavaa katsottavaa ei
kylissä myöskään ole. Onhan siellä bulgarialaisten rakentamat
tyyppiterveyskeskukset. On korealaisten rakentamat tyyppikoulut. On
egyptiläisten rakentamat tyyppikunnanvirastot. On turkkilaisten rakentamat
vedenpuhdistuslaitokset ja vesitornit. On pakistanien rakentamat kyliä
yhdistävät asfalttibaanat. On vain pölyisiä katuja, tsadilaisten rakentamia
taloja ja nigeriläisten rakentamia kauppoja.
Huippuunsa
ekologinen vanha kaupunki on hylätty. Ekologia oli joskus osa elämää ja
rakentamista – nyt totaalimenetetty. Raunioissa asuu nigeriläisiä tai
tsadilaisia siirtotyöläisperheitä. Vanhaa ei voi palauttaa. Uuden konseptissa
luotetaan havumetsien ihmisiin. Mitä he voivat keksiä?
Onko siellä mitään
paikallisten rakentamaa?
Kyllä - ympärillä ovat jäänteet vanhoista kaupungeista, hylätyistä
kaupungeista, ihanista ekologisen rakentamisen mestarinäytteistä.
Savitiilitalot, paksut seinät, palmunrungot kattopalkkeina, palmunlehvät
alakatoissa, ilmankierto painovoimalla, pieni sisäpiha jokaisella perheellä -
höysteenä kapeat kadut ja varjoisat kujat. Ne ovat menneisyyttä. Rauniot eivät
ketään kiinnosta. Niissä ei ole mitään katsottavaa. Miksi siis uudet asukkaat
sijoitettaisiin kylämme yhteyteen? Ei
kai hallintokeskus tule liian lähelle ja tuhoa meidän elämämme yksityisyyttä?
Haasteet ovat edessä. Traditio on kadotettu ja hylätty. Ilmastointikoneet
surisevat. Miehet viittoilevat. Voiko tässä onnistua?
Siis miten suomalainen suunnittelija suhtautuu tuohon
ympäristöön? Onko hänellä oma puumerkkinsä? Kykeneekö hän löytämään mittakaavan. Nyt tämä
pantiin koetukselle. Hallinto oli päätetty epäkeskittää. Talvisin maata
hallittaisiin Jufran erämaakeitaalta ja kesäisin Sirten rannikkokaupungista. Ja
nyt oli sitten meidän tehtävänämme suunnitella tuo hallintokaupunki uuteen
uskoon, asuntoineen ja hallintokeskuksineen. Paikkana oli Hunin keidaskaupunki
karavaanien muinaisella pysähdyspaikalla 200 kilometriä Välimeren rannasta
etelään.
Konseptisuunnittelussa
etsittiin traditiota ja tiiveyttä. Sitten löytyi yhteinen ratkaisu. Libyalaiset
sanoivat: ”Tämä on meidän arkkitehtuuriamme.” Se oli paras kiitos.
Palataan alkuun - hiekkaerämaan
miehet kohtaavat lumierämaan miehet – syntyykö inspiraatio?
Pikkubussi kiisi Lapin lumista kairaa kohti hirsistä
turistihotellia. Kuski joikasi komealla äänellä. Aurinko heijastui
taivaanrantaan hetkellisen valoilmiönsä. Oli auringonlasku. Kello oli
keskipäivällä vailla yksi. Kyydissä istuivat Ali ja Adel. He olivat
28-vuotiaita. Omaa väkeä Jussi ja Dynis. He olivat 29-vuotiaita. Kohta kaikui
hiekkaerämaan sukulaismusiikki. Arojen miesten musiikissa oli hämmästyttävää
yhteyttä: Kaipuuta, etäisyyttä, yksinäisyyttä, luonnon kehystämää sanomaa,
auringon viileneviä säteitä ja tähtien kiiluvia tienviittoja – ja usein oltiin matkalla
kohti rakastettua. Oli kysymyksessä ensimmäinen ammatillinen kohtaaminen.
Olimme saaneet suuren työn. Oli piirrettävä hallintokeskus keidaskaupunkiin
keskelle Jufran autiomaata. Libyalaiset olivat vailla kokemusta suunnittelusta.
Heidän tyylitajunsa oli ns. islamilaisen arkkitehtuurin ja tuuliajon
välimaastossa. Suomalaisilla tyylitaju oli tiukassa nykyfunkiksessa. Tästä oli
lähdettävä.
Suomalaisten ja
libyalaisten yhteistyön tuloksena syntyi tällainen hallintokeskuksen malli. Kerrosalaa
on yhteensä 72000 k-m2. Systeemi koostuu
6 talotyypistä ja niiden peilikuvista.
Saunasta konseptit erämaan
keitaalle
Oli ensimmäinen kohtaaminen. Saunan lauteilla kuului jo
”Makbardaija”. Saunan jälkeen tempaistiin skissirullat esiin. Ensin oli
rikottava symmetria. Symmetria rikottiin perusyksikön kolmiomuodolla. Kolmiorakennus
täydentyi kokonaisuudeksi toisella kolmiolla tai kapearunkoisella L-muotoisella
rakennusmassalla. Tiiviit sisäpihat olivat mittakaavan lähtökohta. Jotain
perinteistä, jotain salaperäistä, jotain mieltä kiihottavaa. Tästä oli
mahdollista ryhtyä rakentamaan laajempaa kokonaisuutta.
Jufran
hallintokeskus suunniteltiin vuosina 1991 ja 1992. Rakennukset valmistuivat
vuosikymmenen loppuun mennessä. Devecon Oy:n suunnittelua johti Libyassa DI
Pentti Murole ja Suomessa DI Markku Piispanen. Alikonsulttina toimineen Arkkitehtuuritoimisto
B&M Oy:n pääsuunnittelijoina olivat arkkitehdit Daniel Bruun ja Jussi
Murole. Muita tekijöitä olivat mm. Timo Patomo, Harri Koski, Jukka Lommi,
Petteri Nisunen, Timo Vienamo ja Pia Kilpinen. Insinöörisuunnittelun
koordinaattorina oli DI Mikko Kaasalainen. Rakennesuunnittelijoina toimivat DI
Raimo Nurminen ja DI Kari Yrjölä, sähköstä vastasi ins. Arto Hellsten, LVI:n
hoiti DI Seppo Saastamoinen, telestä ja turvallisuudesta vastasi DI Atso
Vuorinen, infraa hoiti DI Andy Sadlak ja maisemoinnista vastasivat maisema-arkkitehti
Veli-Markku Uski ja sis. arkkit. Liisa Ilveskorpi. Sisustussuunnittelun hoiti Hannele
Rågårdh-Helkama.
Seuraavissa kuvateksteissä
siteeraan Aga Khan säätiön arkkitehti Galal Abadanin arvioita projektista.
Galal
Abadan: “Massing and site integration are among the best design features of the
project. Their success is manifested not only in terms of function or
aesthetics but also in the symbolic message they convey to the entire community.” Jussi Tiaisen valokuva.
:
Galal
Abadan: “The white cube-like buildings, freely perforated façades, shaded
arcades, light-filtering latticework, glass-brick walls and carefully planned
limited fenestration have been the principal architectural means employed to
enliven and unify. Clarity of form and simplicity of structure of the
individual buildings, as well as tension in the grouping of building masses,
were essential.”
Nyt sitten odotamme – ja menemme avajaisiin Milanoon
10.10. Tervetuloa mukaan! Kunhan nyt olisi ne parikin planssia! Oli tai ei,
tulihan blogissa hehkutettua vanhoja muistoja. Hyvä että jaksoit lukea loppuun
saakka.
Pentti-libbeprojektinne ovat hienoja! Osaanhan tutustuinkin paikan päällä.
VastaaPoistaVenetsiassa maankäyttöprojektit taisivat jäädä vähemmälle? Lake Zonemme siellä jollakin nurkalla silti taitaa olla. Ja taas Rauhaa, Rakkautta ja Anarkiaa! Viimeiksimainittua taitaa Libyassa vielä olla? HT
Hessu! Sitä varmaan on - anarkiaa - mutta toisaalta kun soittelen kuukausittain libyalaisten kavereiden kanssa he toistavat: "Free people from free country." Kaikki on vaikeuksista huolimatta kuuölemma paremmin kuin ennen. Kiitos kehuista!
Poistasetä,neuvos, monialaosaaja
VastaaPoistakiitos taas massiivisesta blogista. Kuvat kertovat, että Liibyassa saavutettua tasoa sekä kaavassa että betonifasaadeissa ei Suomessa jakseta tavoittaa. Samaa tarinaa kertovat biennaalikuvat.
Meillä on rakentamisen eri tasojen kohottamisessa ns. Haaste. Palaan tilanteeseen kirjoituksella syksymmällä.