Hyvä ystäväni jäi leskimieheksi yli puolen sadan
avioliittovuoden jälkeen. Siunaustilaisuus pidettiin Toivakan kirkossa.
Kirkkoherra kehotti ihmisiä miettimään vainajan hyvää elämää – ei nyt poismenon
aiheuttamaa surun hetkeä. Hyväpuheinen pappi. Hautajaisissa oli vanhan ajan
tunnelmaa. Arkku kannettiin kirkkoon sisään ja kirkosta ulos. Kirkkomaa oli
puistoinen ja väljä. Siellä ei ollut urbaanin kivikokoelmahautuumaan tuomaa
ahtautta. Tuntui hyvältä jättää vainaja sinne.
Alvar Aalto oli
mukana Toivakan vuonna 1888 rakennettua kirkkoa uudistamassa. Vasemman
puoleinen kuva esittää hänen omaksumaansa kirkkotunnelmaa vuodelta 1923.
Oikealla puolella on Pellervo Lukumiehen hippiraikas 70-luvun näkemys. Nyt
kattomaalaukset täyttävät 40 vuotta ja ovat Toivakan tärkeintä näytettävää.
Maalari itse asuu kirkon läheisyydessä ja täyttää ensi vuonna 80 vuotta.
Toivakan kirkko Aallosta
Lukumieheen
Mutta kirkko. Toivakan kirkko on saanut myöhäistä
kuuluisuutta. Kuuluisuus syntyi kun sotavuosien ja sodan jälkeisen ajan
kirkkoherran poika Pellervo Lukumies pääsi maalaustöihin. Hän maalasi kirkon
kattoon fantastisen kuvasarjan - sanan mukaisesti. Jotkut luulivat häntä
lankkumaalariksi ja kylätaiteilijaksi, mutta ei - hän oli Ateneumin
kuvataidekoulua käynyt taiteilija, ollut itsensä Sam Vannin oppilaana. Kuvat syntyivät vuosina 1971-1973. Silloinen
kirkkoherra Leevi Vironmäki erosi virastaan. Hän ei voinut saarnata tuollaisten
kuvien alla. Mistä on kysymys?
Pirkko Tamminen kirjoittaa kivasti Toivakan kirkon
kattomaalauksista Tosimies -lehdessä. Jos olet joskus menossa Toivakan kirkkoon
tämä teksti kannattaa ehdottomasti lukea:
Pieni ote Pirkko Tammisen tekstistä:
”Vieraillessani Toivakan kirkossa 2007 kiinnitin katseeni
Pellervo Lukumiehen Mustalaisenkeli-maalaukseen. Vierellä olevat Kiinalainen
enkeli, Egyptiläinen enkeli ja Idän hinduenkeli muodostivat kokonaisuuden, kuin
ennusmerkin aikamme etnisyyskeskustelusta maassamme.
Alttaritaulun
yläpuolella katossa on Jeesus ja viisi viisasta neitsyttä. Neitsyet ovat
arvatenkin ne viisi viisasta, jotka ottivat lamppuihinsa myös öljyä. He
odottivat ylkää tulevaksi. Ylkä saapui uljaissa hippivetimissä. Neitsyet
edustavat viittä kansaa ja rotua.
Taiteilija Lukumiehen kuvissa Raamatun henkilöt Aatami ja
Eeva ovat tummaihoisia, apostoli Pietarilla on perinteisesti taivasten
valtakunnan avain. Apostoli Johanneksen vatsasta purkautuu Raamatun tekstejä;
Mooses näyttää egyptiläiseltä ylimykseltä, ja profeetta Elia on arabi,
kerjäläinen ja kulkuri. Valheprofeetta Sidkian – Lukumiehen oma luomus –
tunnistaa rautaisista sarvista, jotka ovat pakanuuden muistumia. Kati Josefiina,
stetsonhattuineen ja moottoripyöräilijän suojalaseineen edustaa 1970-luvun
muotia ja on samoin taiteilijan oma luomus. Jumalan luonnon ylistyksestä
kertovat simpukkasoitin, lumihaikara, tulppaanit, sienet, köynnösruusut,
liskolintu, liuskameduusa ja palmupuu. Mukana Pellervo Lukumiehen kuvaamassa
maailmassa ovat myös vasta ja kahvipannu – toivakkalaisten naisten iloksi. ”
Eeva näyttää
hemaisevalta tahitilaistytöltä. Hänellä on kuitenkin saunavihta moraalisten
paikkojen peittona. Eipä ihme, että tuosta lipsahdettiin syntiä tekemään. Mikä
muuten teki heidät synnillisiksi? Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa 2. 3. 16. kerrotaan Jumalan sanoneen Eevalle: ”Minä
teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia;
mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva”.
Lukumies on maalannut
katon keskelle avaruudesta (taivaasta) laskeutuvan uuden Jerusalemin. Kuva tuo tällä
hetkellä pikemminkin mieleen vanhan Gazan. Lukumies filosofoi: ”Luin apokryfikirjat.
Siellä on sellaisia lauseita, että ei pirua ole luotu, eikä se ole syntynyt.
Kaikki pakanatkin vaeltavat kirkkaudessa, eikä yksikään ole katoava. Ei niin
tyhmää olekaan, joka hylätään.”
Muistojen Mänttä
Lukumiehen teos on pop-taidetta oivallisessa ajan
hengessä. Emme ilmeisesti tulleet siitä ylikyllästetyiksi, sillä matka jatkui
kohti taidekaupunki Mänttä – Vilppulaa. Näin muuttuvat asiat. Minä tunsin
Mäntän nuoren insinöörin praktiikassa: 1960-luvulla matkustelimme yhdessä
rakennusneuvos Heimo Kautosen kanssa Mänttään. Tekeillä oli Mäntän keskustan
kaavoitus. Kautonen oli patruunoiden hoviarkkitehti. Matkaa tehtiin Heimon
harmaalla Opel Kapitanilla. Niinpä nytkin halusin ensin ajaa ihailemaan
Kautosen tehdasfasadia Mäntänkosken partaalla. Ihana tuo tehtaan koneiden
humina keskellä kaupunkia. Se ei voi olla melua. Se on työn ääni. Ennen tuo
kaupunki oli ilmiselvä teollisuuspaikka – kaupunki, no ei kai sentään:
kauppala, nyt se on muuttunut taidekaupungiksi. Kaikki muistot eivät suinkaan
ole näin kaukaisia. Viimeisin muisto on vuosilta 2005. Silloin teimme Markku
Komosen ja Mikko Heikkisen kanssa Mäntän taidekaupungin kehittämissuunnitelmaa.
Taidekaupunki-idea oli nousemassa
vahvasti pinnalle ja mikä tärkeintä: näin tapahtui. Erästä ilmiötä tästä
prosessista olemme juuri tällä retkellä ilolla toteamassa.
Taidekaupunki
Mäntän kehittämissuunnitelmaa vuodelta 2005 tehtiin Arkkitehtitoimisto Komonen-Heikkisen
johdolla. Me pääsimme mukaan, Jukka ja minä. Keskeiseen risteykseen ja
katutilaan esitettiin ristin muotoista valoteosta. Tuon teoksen aika ei ole
vielä tullut. Silloin ajattelimme, että siinä olisi aineksia taidekaupunki
Mäntän symboliksi.
Arkkitehtikilpailu –
Katalonia kaataa Suomen
Hetkinen, tuo ihailemani teollisuusarkkitehtuuri, se sai
hetkeksi valtaansa. Tosiasiassa matkan tarkoitus oli Serlachiuksen uusi
Gösta-museo. SAFA:n sääntelemä
arkkitehtikilpailu järjestettiin vuonna 2010 ja voittajat julkistettiin 22.6.2011.
Palkintolautakunnassa olivat ammattijäseninä arkkitehti Jouko Koskinen,
kaupunginarkkitehti Sirkka Sortti, sekä SAFA:n edustajina arkkitehdit Sari
Nieminen ja Riina Palva. Kilpailuun saatiin peräti 579 ehdotusta, se oli
ennätys. Voittajaksi valikoitui barcelonalainen MX_SI. Heillä tämä rakennus oli
ensimmäinen kokemus puurakentamisesta. Suunnittelusta toimistossa vastasivat
arkkitehdit Héctor Mendoza, Boris Bezan ja Mara Partida. Videohaastattelussa
nuori espanjalainen sanoo, että oli järkevämpää rakentaa suomalaisesta puusta
kuin tuoda puu Brasiliasta tai Afrikasta. Olipa laittamattomasti sanottu! Jouko
Koskinen sanoo heidän olleen intohimoisen innostuneita tehtäväänsä. Suomessa
kuitenkin tarvitaan paikallista osaamista. Sen hoiteli ilmeisen kunnioitettavalla
kunnialla arkkitehtitoimisto Huttunen-Lipasti-Pakkanen. Vaativasta rakennesuunnittelusta
vastasi A-Insinöörit Oy. Urakoitsijana
toimi paikallinen Jämsän Kone- ja Rakennuspalvelu Oy. ”Urakoitsija halusi
näyttää ja onnistui siinä erinomaisella tavalla”, näin sanoo Jouko. Rakennus
vihittiin käyttöönsä 14.6.2014. Uunituore siis! Vielä yksi tyhmä kysymys: ”Onko
sellainen rakennus, jossa on teräspilarit ja betonivälipohjat ja vain tietyt
kattopalkit ja seinien ulkovuoraus puuta, onko sellainen rakennus puurakennus?
Mäntän uusi
Gösta-museo kätkeytyy metsän siimekseen. Se on kuin pärekori sienimetsässä. (Hyvällä,
ei pahalla!)
Kun nyt katselin kilpailussa pärjänneitä ehdotuksia,
totean että ystävilläni Komonen-Heikkisellä oli komea ehdotus. He saivat toisen
palkinnon. Mutta oli siinäkin jotain outoa! Kummallisia siltoja ja ramppeja
risteilee vanhan päärakennuksen kupeella? Istuessani Gösta-museon ravintolan
kapealla ulkoterassilla, ilman varjoa tai sateen suojaa - jotka eivät
varmaankaan soveltuneet arkkitehtuuriin, nauttimassa erinomaista ”fine dining”
kesäkeittoa - hyvän sään sattuessa - soitankin Joukolle ja kysyn tyytyväisyyden
astetta avatun museon suhteen. Jouko oli sekä palkintolautakunnassa että
rakennustoimikunnassa. Jouko vakuuttaa yleistä tyytyväisyyttä. Hän kuitenkin
kertoo kannattaneensa Heikkisen – Komosen ehdotusta, mutta totesi joutuneensa palkintolautakunnassa
vähemmistöön. Näin siis kaatui sellainen legenda, että Jouko olisi väkisin
ajanut polveilevaa puurakentamista kilpailun voittajaksi. Onnea kaikille,
vaikka kansallisromantikkona toivonkin aina suomalaisten voittoa, puusta tai
muusta - niin kotona kuin ulkomailla. Tässä se oli lähellä, mutta niin
tavoittamattoman kaukana.
SuperPop! Serlachiuksen
Gösta - museossa
Pääsenkö vihdoinkin näyttelyyn? Kun on pop – taiteella
aloitettu niin jatketaan. SuperPop! -näyttely on Serlachiuksen Gösta – museon
tämän kesän päänäyttely. Nyt voimme verrata Lukumiehen teoksia varsinaisiin
poptaiteen kulttinimiin. Vai mitä sanotte kun näyttelyssä on esillä vaikkapa
Andy Warhol, Damien Hirst tai Roy Lichtenstein. On siellä myös vanha tuttava
Paul Osipow - usealla teoksella, puhumattakaan kaikista muista merkittävistä
tekijänaisista tai tekijämiehistä. Näyttely on hieno, koska siinä on esillä
kansainvälisyys ja suomalaisuus – samanaikaisena kohtaamisena.
Tästä linkistä löydät lisätietoja: http://www.serlachius.fi/fi/museomme/gosta/
Paul Osipow,
Kolari, 1965
Ette voi kysyä minulta mistä pidin tuossa näyttelyssä.
Näyttely on kokonaisuus ajasta, jolloin taide muuttui. Sen tajusi Pellervo
Lukumies, mutta sen tajusi myös Andy Warhol - jo ennen Pellervoa! Hän muutti
Marilyneineen ja säilykepurkkeineen arkipäivän ikonit ja supermarketin
purkkirivistöt arjesta juhlaksi. Ihminen ei ollut aina aivan väärässä. Mutta
toisaalta kaikkeen sisältyy loppu. Se on todellista rakkaudessa ja surussa,
mutta myös elämässä itsessään. Voi tulla kolari tai seinä voi kaatua päälle.
Jiri Geller, Don’t Touch the Artwork, 2009
En ajattele ohjusta, vaikka jatkuvasti ja koko ajan
ajattelen niitä ihmisiä malesialaiskoneessa. Ajattelen kieppuvan koneen rungon
sisällä kauhusta huutavia lapsia, lapsiaan hamuilevia vanhempia, viimeistä
ajatusta rakastetusta - ja muutamassa minuutissa: loppu. Tuossa lopun
ajatuksessa, se mikä tuntuu hauskalta katsoessa tolpan alle jäänyttä Mikki
Hiirtä, se ei tunnu samalta kun näppäilee puhelimestaan Yle uutiset, Ukraina. http://yle.fi/uutiset/
Tjänare Pentti,
VastaaPoistaToivakka goes rock! Olen kaikille suositellut tuota mainiota pyhäkköä. Huomasitko katossa tekstin joka pitää lukea peilin kautta? Ihan pilvestä koko teksti!
Ensi viikolla Göstaan.
hälsningar
Bjöte