Mihin mies sekoaa?
Löysin Mattiesko Hytösen pari vuotta
vanhan blogin ”sekaisin naisesta”. Hän
kirjoittaa: ”Kuusikymppiset miehet menevät nyt sekaisin nuorista naisista. Minä
olen yksi seonneista.” Nuori nainen on hänen mukaansa 27 vuotta häntä nuorempi.
No tällä hetkellä Mattiesko on 71-vuotias ja nainen siis 44-vuotias.
Toivottavasti ovat vielä onnellisina yhdessä. Mattiesko kirjoittaa: ” Treenaan
salilla kuin hullu. Tyttöystäväni sekoitti pääni lopullisesti.” Treenattu
vartalo on siis näiden kriteereiden mukaan nuoren naisen perustavaa laatua
oleva haave. Haluan laajentaa tietopohjaani. Kysyn omilta naisiltani,
nuoremmilta ja vanhemmilta, syvää viisautta – ilman sekoilua. Mikä sekoittaa nuoren
naisen pään kun hän nappaa iäkkään miehen? Vastaus tulee kuorossa: ”Pää ei
sekoa, silloin on tarkoituksenmukaisuusharkinta käytössä. Nainen etsii mainetta,
rahaa ja valtaa.” Yritän inttää – kai sillä viriilillä vanhuksellakin on joku
osuutensa tässä kaupassa. Ei mene perille. Mies ei merkitse mitään, eikä viriiliydellä
ole väliä. Heti ei kuitenkaan saa kuolla. Ystävyyssuhteet pitää vakiinnuttaa,
talo on saatava oman näköiseksi ja purjeveneen pentterin on tultava tutuksi.
Tuo kaikki on ilkeämielistä. Eihän 30 vuotta ole ikäero eikä mikään – väittää miehen
itsetunto.
Toisaalta luulen tietäväni tai ajattelen nähneeni. Nuori
kaunis nainen tarttuu firman pikkujouluissa vanhan miehen polveen, katsoo häntä
syvästi silmiin ja sanoo: ”Minä rakastan sinua!” Silloin miehen sydänalassa läikähtää,
housun puntissa värähtää ja hetken epäusko muuttuu sekoavan onneksi. Tuo
kaunis, kiinteävartaloinen, hän rakastaa minua. Jos se on totta – ja siltä
näyttää - kohtaan onnen. Ehdot kiristyvät ja lopuksi mies on valmis jättämään
vikkelän, mutta ryppyisen vaimonsa, jo aikuiset lapsensa, lasten lapset hieman
kirpaisevat. Mutta tämä uusi lapsi, tytärtä nuorempi, melkein neitsyt. Mies
sekosi!
Elämästä voi tulla piinaa. Nyt ei sydänalassa läikähtele,
siellä kouristelee. Ollaan yökerhon baanalla ja jytä soi. Nuori tanssii kappaleen toisensa jälkeen,
nuoret miehet tarkkailevat hyväksyvästi. Vanha mies huohottaa, rintaan nappaa,
päälaelle koottu hiuskiehkura hajoaa ja paljastaa kaljun, hiki valuu kainaloista
housun punttiin - konjakkia!
Mies sekoaa myös autosta
Miten minä sekosin tähän aiheeseen? Onko tämä miehen
sekoamisen ainoa fataali tapahtuma – fataali kirjaimellisessa mielessä? On
muitakin. Minulla se on nyt auto. Selaan brosyyrejä, luen testituloksia,
kuvittelen auton ulkonäköä, ajattelen moottorin ääntä. Kaiken tuon ajattelen,
näen ja kuulen neitseellisen puhtaana, käyttämättömänä, vain minulle
tarkoitettuna. Erityisesti äänet lumoavat ajatuksissa. Sähkömoottoreiden lievän
ujeltavat äänet, ne kuuluvat etuakselilta ja taka-akselilta, kuuluvatko ne
todella vai onko kaikki äänetöntä? Vain tuuli suhisee. Jo etukäteen harmittavat
suomalaiset nastarenkaiden jyrsimät tiet. Melua ei voi mikään estää niin kauan
kuin suomalaisten ajotaito edellyttää piikkirenkaita..
Energiamittarin kilowatit ja bensamittarin minimaaliset
arvot, niissä tulee olemaan kiehtovaa jännitystä. Katsooko sitä jokaisen matkan
jälkeen energiasaldon? Miten EU-kulutuksen 1,9 l/100 km suhtautuu testiajojen
6,5 l/100 km? Syntyykö CO2-päästöjä vain 44 g/km. Ihan totta. Tuo todellinen
kulutus askarruttaa. Minulla on jo hybridiauto. Se on ensimmäisiä Suomeen
tuotuja Priuksia. EU-kulutus on 4,5 l/100 km. Todellinen kulutus lämmityksineen
ja jäähdytyksineen on 6 l/100 km. Miten käy minun uuden autohaaveeni kanssa?
Mies ostaa viimeistä
autoaan
Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
on viimeinen auto jonka ostan. Se on kummallinen tunne. Siksi tuo auton vaihto
tuntuu niin ratkaisevan tärkeältä. Viisaat väittävät, että nykypolvi on
menettänyt kiinnostuksensa autoon. Ajokortteja ei hankita, eikä autoja osteta.
Totta toinen puoli! Minun 25-vuotias tyttärenpoikani ei hankkinut ajokorttia. Muutoin
kyllä suurperheeni jokaisella aikuisella on ajokortti. Tuossa Helsingissä asuvassa
suurperheessä on 13 aikuista ja 6 lasta. Tällä porukalla on yhteensä 6 autoa.
Autotiheys on siis 315 henkilöautoa/1000 asukasta. Helsingissä autotiheys on 386
h-autoa /1000 asukasta. Ollaan siis autorakastajina kohtuullisia. Mutta minä
ostan nyt autoa ja kuvittelen siitä asioita - miltei näen unta. Haluan
kuitenkin hieman kerrata vanhoja
autorakastumisen hurmahetkiä.
Autoilussa
siirryttiin uuteen ajatteluun. Citroen 2 CV, sätkä, rättisitikka, oli teekkarin
unelma-auto. Cadillacin jousitus, moottoripyörän kulutus, pick-upin
kuljetuskyky ja loistava kesäauto katto avattuna. Minun autoni, tuo kuvan
mukainen AZ tuli markkinoille vuonna 1956, ostin sen kolariautona vuonna 1958.
Moottorin kuutiotilavuus oli briljantti 425 cm3. Nelitahtinen 2-sylinterinen
bokserimoottori synnytti kokonaista 14 hevosvoimaa. Vapaakytkin lisäsi
ajomukavuutta, liikkeelle lähtiessä ja pysähtyessä ei tarvinnut painaa
kytkintä. Huippunopeus asettui tasolle 70 km/h. Alamäessä nopeus saattoi nousta
jopa kahdeksaan kymppiin.
Ruma vai kaunis?
Kaunis! Citroën Ami 6 oli pitkään ollut 2 CV-kuskin haaveena. Auto edusti
Citroëniä parhaimmillaan.
Oudon näköinen, monen mielestä selkeästi ruma, mutta Citroën-fanin mielestä
kaunis ja persoonallinen,
suorastaan inhimillisiä kauneusominaisuuksia hehkuva ilmestys. Kuin lumoava nainen - kyllä,
todellakin. Nainen, hellästi kosketeltavaksi, mutta myös valmiina sulavaan
dynamiikkaan. Raakuuteen ja rajuuteen ei! Sitä varten olivat Audit, Simcat,
Skodat ja Cooperit. Moottorina oli 602 cm3 kaksisylinterinen
ilmajäähdytteinen nelitahtibokseri pikkusiskon tapaan. Tehoa oli kuitenkin
huimasti lisää.
Moottori kehräsi kokonaista 28 vanhaa SAE-hevosvoimaa ja antoi huippunopeudeksi 105 km/h.
Citroên DS tuli automaailman ihmeenä markkinoille
vuonna 1955. Opiskelijalla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin uneksia. Unelma oli kuitenkin olemassa ja käsin
kosketeltavissa. Kesti useita vuosia ennen kuin vaatimattomampi karvalakkimalli
ID 19 oli hankittavissa käytettynä laitoksena. Autossa oli kaasunestejousitus,
joka piti maavaran kuormituksesta riippumatta vakiona. Paikalla ollessaan auto
oli ”rähmällään” maavara minimissä. Käynnistyksen jälkeen se kohosi ihanasti
oikeaan asentoon. Tämä keräsi etenkin Neuvostoliiton kaduilla laajan
katsojajoukon. Teho ei ollut päätä huimaava, hevosvoimia löytyi 66, mutta hyvä
aerodynamiikka tuotti huippunopeudeksi runsaat 160 km/h. Etenkin kuvan mallin
kääntyvät kaukovalot edustivat jotain edistyksen huippua. Eikä haitannut vaikka
valoja joutui joskus sadeyönä säätämään – säädöt olivat mekaanisia vipupelejä.
Nyt on se hetki –
sekoan ja ostan!
Nyt ajat ovat
muuttuneet. Muotoilu ei tunnu olevan ratkaisevaa. Kaikki autot näyttävät
samanlaisilta. Välillä pellit kupruilevat, välillä oikenevat. Myös tehot ovat tulleet vähemmän tärkeiksi.
Kaikkialla – miltei, Saksaa lukuun ottamatta – vallitsee kattonopeus. Nyt
eletään statusarvoilla. Menevät ajavat bemareilla ja audeilla. Nuoria
viehättävät nissan juken oudot muodot. Boheemit ajavat picassoilla ja
lagunoilla. ”Normaaleiksi” itsensä kuvittelevat ajavat kioilla ja toyotoilla. Perhenaiset
saavat pikku fiatin tai nissanin. Menevät naiset käyttävät perheen maastureita.
Autoteollisuus haikailee sähköautojen ja hybridien kanssa. Kauppaa ei
paljoakaan käydä, mutta odotusarvoissa löytyy. Kuulun tähän joukkoon. Nyt on se
hetki. Melkein hypähdin kattoon kun näin Tekniikan Maailmassa PHEV autojen
vertailutestin. Siitä se riemu alkoi! Siis sekoan!
Autossa on kolme moottoria. Kaksi niistä on
sähkömoottoreita. Outoa, että auto täytyy panna päivittäin liekaan. Se saattaa
harmittaa?
Menen
autokauppaan – sattumanvaraisesti, hetken mielijohteesta? Ei harkitusti, sillä
ajattelen ja toivon näkeväni tuon ihme Mitsubishin. Auton joka täyttää kaikki
laatukriteerini: ladattava hybridi, neliveto ja peräkoukun mahdollisuus. Näen
jo kaukaa – siellä Merituulentien kaupassa on esillä tuo ihme ja himojen kohde.
En ehkä näytä potentiaaliselta ostajalta, sillä kimppuuni ei ryntää kukaan.
Saan katsella autoihmettä kaikessa rauhassa. Näen myyntipöydän takana kauniin
nuoren naisen. Hän on myyntiharjoittelija Johanna. ”Haluaisin ehkä, mutta…” ”Olisi
vaihtoauto, mutta…” Hetimiten Johanna ryntää vaihtoautoa tutkimaan ja lähtee sen
kanssa koeajolle. ”No, kiinnostaako, parin viikon päästä olisi saatavissa.” Huh,
liian äkkiä. Minunhan piti käydä pyytelemässä vertailevia tarjouksia. Ja vielä
se Volvon plug-in, sekin kiinnosti. Mutta tuo rauhallinen nuori nainen,
myyntiharjoittelija! Hän sen teki ja
lähti saman tien kesälomalle. Minä jäin uneksimaan. En ole vielä koskettanut
tai koeajanut. Elän jonkinlaisessa odotuksen huumassa. Tutkin esitettä
uudelleen. Otan sen yölukemiseksi. Juuri luettavana oleva Tshehovin "Aro ja muita novelleja", Otava 2011, kertoo
hevosmiehistä ja linjaalirattaista Venäjän aroilla. Mitsubishin kaksi
sähkömoottoria ja yksi polttomoottori syrjäyttävät nyt tuon hevosvetoisen
kulkuneuvon. Brosyyria lukiessa pysyy hereillä. Ajattelen tuon uuden ostetun valloituksen
ominaisuuksia. Autossa ja hevosessa niitä on. Ne luetteloidaan ja arvioidaan.
Ennen torilla hevosta katsottiin vain hampaista, mutta niinpä nykypäivänä mies
saattaa seota autonostossa juuri samalla tavoin – pelkästään myyjän silmiin
katsomalla ja vähäisen brosyyria vilkuilemalla..
Turha
yritys Linturi, en jaksa odottaa robottiautojen invaasiota
Mitä ajattelen
kaikista ominaisuuksista? Niitä ovat mm. ABS, EBD, BOS, HSA,
SRS, ECS, ESS, FCM, ACC, LDW, AVAS, 4WD LOCK, Charge mode, Save mode, Eco mode,
KOS. Tiedän kyllä, että te
ystäväni Ode Soininvaara ja Risto Linturi, teillä on piru mielessä. Te haluatte
kieltää minulta - ja kaikilta Suomen miehiltä, kaikki nämä ominaisuudet. Te haluatte
ja suorastaan vaaditte, että istun Googlen robottiautoon. No minullahan on tuo
Toyota Prius, johon Google on sijoittanut enimmät automaattiajon vimpaimensa.
Mistä tiedän että minun kesämökkini pihaan saapuvassa robottiautossa on juuri
tuo minun himoitsemani sarja ominaisuuksia? Liisa tuossa vierelläni ihmettelee
mahtavatko nuo ominaisuudet vaatia erityistä opiskelua – mahdollista ominaisuuksien
ymmärtämiskorttia? Ehkä auto ei hyväksy häntä ratin taakse. Robottiauto sentään
hyväksyy kenet tahansa, kunhan sirukortissa on luottoa.
Vanha autoni on saattohoidossa. Jään kaipaukseen.
Ei, jään suureen
odotukseen. Suoritan vanhan X-Trailin saattohoitoa. Teen perusteellisen
sisäpuhdistuksen ja vien auton kiiltopesuun. Sitten ajan Salon katsastusasemalle
kuntotarkastukseen. Hengitykset ja huohotukset mitataan. Kaikki kunnossa, mutta
CO2 päästöt kiinnostavat. Miten paljon ryhdyn nyt pelastamaan maailmaa? Uusi
auto mainostaa päästöiksi 44 g/km. Katsastusaseman mittari kertoi vanhan auton
hengitysilman pitoisuudeksi 243 g/km. Jos nyt sitten ajan ensi vuoden aikana
10000 kilometriä tarkoittaa tämä, että minun vuosittainen CO2-kulutukseni autolla
ajossa putoaa 2 tonnia. Kaiken kaikkiaan tämä vaikuttanee siten, että minun
vuosipäästöni kokonaisuudessaan vähenevät 20 %. Jos tarkkoja ollaan niin tuon autoihmeen
lataus kuluttaa sähköä vuodessa 1500 kWh ja sähkön tuottaminen synnyttää 0,3
tonnia CO2-päästöjä.
Palataan
valloituksen seuraavaan vaiheeseen, kunhan olen saanut ihanteeni koeajoon.
Silloin selvinnee, etteivät etukäteiskuvitelmat aina vastaa todellisuutta –
vaikka tässä ihastuksen vaiheessa usko on täydellinen.
Mies sekoaa! Vakavalta näyttää, nyt pitää ratkaista onko kohteena nainen vai auto. Kumpi vaan kun sperma lentää kainalosta. Nainen vai auto, nainenko molempia, nuorta mallia, kurvikas perä kummallakin.
VastaaPoistaKun olen vasta runsaat 80, innostun liikenneneuvoksen.neuvoista niin että taidan huilatessani livahtaa vieraisiin.....heureka mikä tuore idea, peräpeilissä ilmajarru, eri säiliö nesteille if any....
Heko heko, pimpsakkaita unia
Toivottelee
Mattikoo
Kyllähän minunkin katseeni hyväili Sitikan Iidua aikoinaan. Silloin - eikä myöhemminkään - minulla ei ollut moisiin kaunottariin varaa. Ensimmäinen autoni oli Kupla vuodelta -63, peltikuori siis jo uusi, mutta sisällä -52 koneisto. Kiitos synkronoimattoman vaihteiston (välikaasut ja kaksoispoljennat) sitä ei koskaan tarvinnut lainata muille. Myin sen kaverilleni 80-luvun puolivälissä markalla erinäisten hitsauskertojen jälkeen. Nyt minulla on vanha Yaris, joka on ikäiselleni aivan ihanteellinen. Saan laajan ja jäykän kroppani sisään helposti, selkä ei käy kipeäksi, ja peli on helppo ja näppärä ajaa. Eikä näy särkyvän millään. Auto on huonosti kävelevän palvelija ja rakastettu, ja sopivan yksinkertainen molempiin tehtäviinsä.
VastaaPoistaMinun ensimmäinen autoni oli Donau Meisterklasse mallia 1949. Siinä oli IFA F9 mallinen kori ja kaikki luulivat sitä Itä-Saksan ihmeeksi. Minun piti laittaa auton perään DKW -merkki. Minun autoni ei kuitenkaan kolmipyttyiselle IFAlle pärjännyt, sillä se oli kaksipyttyinen 600 kuutioinen. Auto pärjäsi kuitenkin kuplalle - miten kuten. Siihen aikaan maantie oli kaikkien pikkuprännäreiden kilparata.
PoistaMinun, feminiinin, sammumaton rakkaus on/oli sininen trimmattu Mini Cooper. Sillä mentiin neljän pyörän sladdia kiemuraisilla savetuilla teillä vielä ollutkaan. Siis vuosina 1963 ja muutama vuosi eteenpäin. Kulutusarvoista ja CO2 ei slloin ei juuri huolestuttu. Vieläkin katson jokaista Miniä kaihoten vaikka modernimmat mallit eivät klassikolle pärjääkään. Voi siis nainenkin seota. Maija K.
VastaaPoistaMissään en ole törmännyt niin henkilöautoriippuvaisiin henkilöihin kuin LT:n johtoportaan liikennesuunnittelijoissa. Pitivät itseään myös oivina joukkoliikenneasiantuntijoina.
VastaaPoistaIhanaa muistat vielä tuon ajan ja LT:n. Ehkä tuo mainitsemasi riippuvuus johti lopulta joukkoliikenteen ensisijaisuuden ymmärtämiseen, monista tuli merkittäviä joukkoliikennejohtajia. Toisaalta eräs arabitilaajamme antoi meille liikanimen Limited Planners Ltd, joten saatat olla oikeassa!
Poista