Vanhat
lehdet ovat aarteita - joissa on yllätys.
Mene siis kirppikselle ja osta sieltä vanhoja lehtiä. Lue niitä ja aina
yllätyt. Toisaalta yllätyt niiden maailmankuvasta, toisaalta yllätyt siitä,
että niissä kerrotaan juuri sellaisista asioista, joita itse olit mielessäsi
haikaillut. Siis, esimerkiksi mitä? No katsotaan nyt mitä Suomen Kuvalehdellä
on tarjottavaa vuosien 1930 ja 1934 muutamassa kellastuneessa numerossa. Ne
löytyivät Sauvon Vintagesta. Sopivaa kesähellelukemista.
G.
A. Serlachius uskoi itseensä
No,
aloitetaan Mäntästä ja Serlachiuksesta. Edellisessä blogissani kirjoitin Mäntän
ja Serlachiuksen Gösta –museosta: http://penttimurole.blogspot.fi/2014/07/poptaidetta-linjalla-toivakka-mantta.html
Nytpä sitten vuoden 1930 Suomen
Kuvalehdessä törmään teollisuusserlachiusten kantaisään G. A. Serlachiukseen.
Hän oli yrittäjä, joka otti jatkuvasti riskejä. Hänellä ei ollut mahdollisuutta
valittaa logistiikasta tai työvoiman koulutuksesta. Kun hän aloitti hiomon rakentamisen
Mäntän kosken partaalle vuonna 1888, oli hänellä matkassaan kuusi kirvesmiestä
ja 20000 markkaa rahaa. Hiomo valmistui vuodessa, kosken jauhaessa energiaa. Valmiit
tuotteet eli massapaalit kuljetettiin alkuvuosina kirkkoveneillä Kuoreveden
etelärantaan, sieltä ne vietiin hevosilla kolme penikulmaa Länkipohjaan, täältä
laivalla 60 km Valkeakoskelle, sieltä edelleen hevosilla niemen poikki
Vanajanselän rantaan ja taas laivalla Hämeenlinnaan. Täältä löytyi rautatie. Ei
ollut muuta mahdollisuutta kuin idearikkaus, suunnitelmallisuus ja luja usko –
ja vähän rahaa. Tosin rahakin tuppasi ajoittain loppumaan. Minkäänlaista
koulutusta ei vanhalla Serlachiuksella ollut – Kuopion lukiota lukuun
ottamatta. Hän oli ”pillerinpyörittäjä”, apteekin pitäjä – ilman varsinaista
koulutusta siihenkään. Syntyi teollisuus (ja dynastia) – toivottavasti jälkipolvi
huolehtii tehtaasta eikä vain taiteesta. Toista ei ole ilman toista.
Kuvassa G. A. Serlachius patseeraa
tehtaassaan Axel Gallen-Kallelan ikuistamana. Lehti kirjoittaa: ”Kuopion lukion
kahden luokan oppimäärä ei riittänyt antamaan hänelle edes tyydyttävää oikeinkirjoitustaitoa,
mutta siitä huolimatta hän sanomalehtikirjoituksilla ja lentokirjasilla
taisteli väsymättömästi uraauurtavien liike-elämän uudistusten puolesta. Hän on
mm. talvisatama- ja jäänmurtajakysymysten isä ja vielä nykyisessä eduskunnassa
(1930) on käsittelyä odottamassa erinäisiä rautatiealoitteita, jotka Serlachius
esitti maan rautatieverkoston laajentamista koskevassa lentokirjasessaan jo yli
40 vuotta sitten.” Oikeanpuoleisessa kuvassa on massapaalien uskomaton reitti
tehtaan alkuvuosina: kirkkoveneillä, hevosella, laivalla, hevosella, laivalla reilusti
yli 200 km.
Liikaa
estetiikkaa ja arkkitehtuuria
Suomen
osastolla Antwerpenin maailmannäyttelyssä oli liikaa estetiikkaa ja
arkkitehtuuria. Näin ainakin Suomen
Kuvalehden mukaan. Arkkitehti Harry Röneholm piirsi Suomen koivufaneerista
rakennetun näyttelypaviljongin maailmannäyttelyyn, joka pidettiin Antwerpenissa
vuonna 1930. Artikkeli mainitsee paviljongin arvokkaaksi ulkonäöltään ja hyvin
sisäisesti järjestetyksi. Sittenpä artikkeli ottaa Suomen osaston ruotiakseen
kovin sanoin: ”Minusta tuntuu, että liika estetiikka ja arkkitehtuuri on
niellyt näyttelyn päätarkoituksen: mainoksen maan hyväksi. Onhan meillä sekä
hyvää arkkitehtuuria että hyvä maku yleensä, mutta emme me sillä elä. Ja kaupan
tekoon – erityisesti Suomen kanssa – siihen saa näyttelystä turhaan etsiä
mitään kehotusta. Tuntuu että näytteille asettajalla on epäinhimillisen korkea
käsitys esineitten kyvystä puhua omasta puolestaan.”
Suomen paviljonki Antwerpenissä oli
koivufaneerista tehty tyylikäs luomus. Suomen Kuvalehti ensin hieman kiittelee,
mutta sitten teilaa – osasto osastolta. Lehti teilaa koska liian paljon jätetään
katsojan mielikuvituksen ja luovan kiinnostuksen varaan. Edellytetään asioiden
yhdistelyä ja ahaa-elämyksiä. Lehden mukaan Suomea ei saada maailmankartalle
tyylittelemällä. Pitää sanoa selkeästi: ”Tämä on parasta, osta tätä!”
Belgian
suuri näyttely koostuu emämaan Belgian osastosta ja siirtomaan Kongon
”erikoispalatsista”. Teksti kertoo: ”Käymällä vain Kongon erikoispalatsissa saa
täydellisemmän kuvan koko Afrikasta kuin matkustamalla siellä monta kuukautta.
Tietysti siellä ennen kaikkea nähdään mitä hyvää Belgia on Kongolle tehnyt,
samoin kuin Hollannin hyvyys Jaavaa kohtaan tämän osastolla. Englannilla on
hiukan kylmän mahtava imperium-otteinen osasto. Saksan osasto soittaa, että maa
on taas jaloillaan ja hyvässä menossa ylös- ja eteenpäin.”
Tässä
nyt kyselee itseltään, että oliko Suur-Suomi –aate sukulaisuussuhteessa ajan globaaliin
hyväntekeväisyyteen eli kolonialismiin. Minun käsissäni olevissa Suomen
Kuvalehden numeroissa on useita artikkeleita Aunuksesta. Olisivatpa nuo olleet
käsissäni kun tein blogia http://penttimurole.blogspot.fi/2014/06/laivassa-aanisjarvelle-ja-petroskoihin.html
Suomi
Aunusta jalostamassa
Suomen
Kuvalehden aloitus on dramaattinen: ”Railona aukeaa raja Suomen ja Venäjän
välillä. Sen toiselle puolelle ei silmämme kanna, silloin tällöin vain rajan
yli päässeet ryysyiset pakolaiset antavat lohduttoman todistuksensa Inkerin
kurjuudesta, Aunuksen ahdistuksesta ja Vienan-Karjalan pakkotöistä. Neuvosto-Venäjä
tosin mainostaa kiihkeästi itseään, lähettää maailman lehdistöihin komeita
tiedonantoja taloudellisesta ja henkisestä nousustaan. Mutta heimokansojen
kohtalo on liian kirvelevä haava Suomen sydämessä, että me voisimme edes
vakavasti suhtautua tuon uuden vapaan maailman ylistykseen. Melkeinpä ainoa
ala, jossa Suomen ja Neuvosto-Venäjän välillä on vuorovaikutusta, on kauppa.”
Artikkelissa mainitaan neuvostoliittolaisten halunneen apua Suomelta
karjanjalostuksen suhteen.
Sitten
päästään asiaan. Artikkeli kertoo mielenkiintoisella tavalla tsaarinajan yhteistyöstä
karjanjalostuksen suhteen, suomalaisten opastamasta
maanviljelysseuratoiminnasta sekä Povenitsin mallitilasta. Suomalaiset toivat
alueelle kantakarjaa ja ensimmäiset kantakirjat Venäjällä tehtiin suomalaisen
mallin mukaan. Lehmät olivat kyyttöjä. Kuuluisa suomalaissonni oli nimeltään
Jänö.
Kuvassa on vuonna 1907 Aunukseen
viety kyyttösonni Jänö jälkeläisineen. Suomalainen agronomi Almus Hagman
työskenteli alueella yhdeksän vuotta. Hän joutui lähtemään vallankumouksen
jälkeen. Kyläläiset muistivat häntä seuraavilla sanoilla: ”Paljon saitte
pohtia, työskennellä, vieläpä toisinaan taistellakin kuntalaistemme keskellä
vallitsevaa tietämättömyyttä vastaan, mutta samaten kuin auringossakin tavataan
pilkkuja, samaten meidänkin seurassamme on tomppeleita.”
Nykyaikainen
draama
Suomen
Kuvalehdessä on runsaasti automainoksia. Suomessa oli tuohon aikaan noin 40000 autoa ja
kuolemaan johtaneita onnettomuuksia sattui noin 200 eli siis yksi kahtasataa
autoa kohti vuodessa. Nykyisin liikenteessä on 5 miljoonaa autoa ja kuolleita
on 300 vuodessa. Onnettomuuksia on siis yksi
16000 autoa kohti vuodessa.
Buick mallia 1930 näyttää
jämäkältä ilmestykseltä. Mainos sanoo: ”Kaikkialla, kaupungissa ja maalla,
kuulee yhtä innostuneita lausuntoja Buickista, kun tulee puhe autosta. Sen
matalat ääriviivat herättävät imartelevaa ihailua. Kaikki huomaavat sen pitkäin,
sulavain piirteiden ilmaisevan luontaista nopeutta. Ajaessanne sitä itse
tulette tuntemaan Buickin ehtymättömät voimavarat…”
Mutta
myös kritiikki elää. Lehti julkaisee Helvi Jaakkolan runon - mahtavan grafiikan
täydentämänä.
Katu.
Auto.
Suuri.
Vihreä auto.
Paiskaudun
maahan.
Tyhjää
–
mustaa—
Verta!
Kirurgi.
Kiiltävää
lasilevyä.
Valkoista
liinaa.
Leikkauspöytä.
Viisituhatta
markkaa.
SK 1.11.1930 julkaisi nykyaikaista
– senaikaista draamaa. Auto oli todella melkoinen peto tuohon aikaan.
Juokaa
kirkasta vettä!
Alkavan
raittiusviikon kunniaksi Suomen Kuvalehti julkaisee koko sivun grafiikan
”viinan villitys”. Suomeen julistettiin kieltolaki 31. lokakuuta 1907. Suomen
ensimmäisen yksikamarinen eduskunnan hyväksymää kieltolakia ei kuitenkaan
Venäjän keisari ja Suomen suuriruhtinas Nikolai II
tuolloin vahvistanut. Pelkäsi ilmeisesti Gorbatsovin kohtaloa. Lain vahvisti 29. toukokuuta 1917 ruhtinas
Lvovin johtama Venäjän väliaikainen hallitus, joka
määräsi sen astumaan voimaan kaksi vuotta myöhemmin, 1. kesäkuuta 1919. Näin
sitten tapahtuikin, vaikka tällä välin Suomi oli jo saavuttanut itsenäisyyden
ja oli jo omahallintainen. Kieltolain ajasta Ilmari Kianto kirjoitti: ” Suuretkin
herrat herkuttelivat, pienet narrit napsuttelivat, maanisätkin
maiskuttelivat." Alkoholin kulutus kieltolain aikana saattoi olla noin 3
litraa puhdasta pirtua asukasta kohti vuodessa, kun se tällä hetkellä on noin
10 litraa puhdasta pirtua asukasta kohti vuodessa. Vuonna 1930 poliisi takavarikoi miljoonaa
litraa pirtua. Tuo poliisin koukkuun jäänyt salakuljetusviina saattoi olla
kymmenes osa käytetystä alkoholista. Kieltolaki kumottiin Joulukuun 29.–30. päivänä vuonna
1931 pidetyssä kansanäänestyksessä. Kysymys kuuluu: mitä aikaa elettiin
silloin kun Suomen Kuvalehti tämän komean ”juo vettä” grafiikan julkaisi. Kuva
oli lehdessä marraskuussa 1930. Silloin siis elettiin vielä kieltolain aikaa.
Raittiusviikon aattona, vielä
kieltolain aikaan 1.11.1930, Suomen Kuvalehti julkaisi tämän kuvan. ”Pelottava
toveri, viekas ja katala, ystäviensä myrkyttäjä, kotien hävittäjä, yhteiskunnan
vihollinen. Mies otti ryypyn, ryyppy otti toisen ryypyn ja lopuksi ryyppy otti
miehen.”
Väkiluku
vähenee – varattomat lisääntyvät
Suomen
Kuvalehti kirjoittaa: ”Maaseudulla asuville lapsirikkaille perheille, jotka
eivät kykene tätä omin voimin aikaansaamaan, luodaan yhteiskunnan avustuksen,
oikeammin lainan kautta sellainen pieni viljelmä, joka antaa perheelle
likipitäen koko ravinnon. Eri asteet
tässä kehityksessä ovat seuraavat: 1) Ensimmäisenä vuonna tuotetaan riittävä
peruna ja vihannekset koko vuodeksi: 2) seuraavana vuonna järjestetään
mahdollisuus lehmän pitoon hankkimalla sille rehut perheen oman toiminnan kautta,
ja viljelyspintaa laajennetaan samaan aikaan siinä määrin, että 3) kolmantena
vuonna perunaa voidaan kasvattaa paitsi ihmisille myös lihotussialle ja
lehmällekin sekä ohraa tai muuta viljaa jonkin verran: 4) neljäntenä vuonna
laajennetaan viljelyksiä edelleen päämääränä vaikkapa koko tarvittavan viljamäärän
tuottaminen ja 5) viidentenä vuonna kylvetään jo osa viljapellosta
heinänsiemenellä kylvöheinän aikaansaamiseksi. Lehmän ja lihotussian lisäksi
hankitaan pari lammasta ja muutamia kanoja. Kaunis haave, mutta käytännössä
mahdoton, sanovat ”kylmän todellisuuden miehet”.
Suomen Kuvalehden artikkelissa
(1934) ideoidaan vähävaraiselle maalaisväestölle annettavaa pientä lainaa, joka
mahdollistaisi itsenäisen elämän oman viljelmän tuotteilla - omavastuun ja
työnteon kautta. Siis nimenomaan työnteon, johon osallistuisi koko perhe,
aikuiset ja lapset. Tämä on nykyajalle niin vierasta, että artikkeli
kiinnostaa. Eikä tuota maaseudun suuriperheistä kansaa ole enää olemassakaan! Paitsi
miljardikaupalla kehitysmaissa.
Niin,
agronomi Erkki Kinnusen juttu jatkuu – hän yrittää keksiä keinot vähävaraisen
maatalousväestön nostamiseksi. Tämä kaikki on mielenkiintoista – mutta yllättävän
pitkäjänteistä. Nyt on maailma muuttunut. Tuollaista väestöä ei enää meillä ole.
Mutta tuo ajattelutapa ja tuo prosessi, soveltuuko se kehitysmaiden
miljardeille? Minä en tiedä. Sanokoon se joka tietää. Ehkä se onkin jo normaali
käytäntö jossain. Mutta vielä tuo pitkäjänteisyys – viiden vuoden prosessi,
että alkuun päästään – kasvattaako nykymaailma sellaisia ihmisiä?
Ihanaa historiaa. Tulee oikein nostalginen olo. Ja niin kaukana nykyajasta. I
VastaaPoistaMoi Pena!
VastaaPoistaMikä yhteensattuma. Minäkin selasin 30- luvun Suomen Kuvalehtiä. Etsin isoisäni veljen kansikuvaa ja löysin karhuntappaja Jaakko Pyyn Ägläjärveltä vuoden 1932 numerosta 33! Sukuselvityksien perusteella sekä isoisäni ja hänen veljensä olivat kunnallisia vaikuttajia (kunnanvaltuusto/rakennustoimikunta).
Kesäterveisin ja Islantiin lähtöä valmistellen Markku
Antverpenin paviljongin suunnitteli siis arkkitehti Erik Bryggman.
PoistaKiitos korjauksesta. Harry Röneholm oli sisustussunnittelija ja Suomen Messujen johtaja alkaen 1930. Hän suunnitteli näytteillepanon, Bryggman rakennuksen.
Poista