Tiivis ja matala tuli muotiin 80-luvulla. Joku oli
suuressa viisaudessaan havainnut tiiviillä ja matalalla saavutettavan
kerrostalolähiön tehokkuuksia ja samalla kuitenkin kaupanpäällisinä viihtyisää asuinympäristöä.
Myös ”town house” -ideologia nosti päätään. Puu-Käpylän ihmettä käytettiin
mallina ja esimerkkinä. Myös vanhat, kuin ihmeen kaupalla säilyneet
puutalokaupunginosat, Porvoossa, Raumalla ja muuallakin olivat ajatuksen
innoittajia.
Suomen valtakunnan hallituksen ”Asuntopoliittinen
strategia 2000-2003” kirjasi tavoitteekseen: “Ihmisläheistä tiivistä pientaloasumista pyritään lisäämään ja
kerrostaloasumisessa suositaan rakennuskooltaan pienimuotoisia kaupunkimaisia
aluekokonaisuuksia”. Strategian tavoitteissa painottui myös sosiaalisen
eheyden vahvistaminen sekä valinnaisuuden ja monimuotoisuuden lisääminen
yhdyskuntasuunnittelussa, asuntorakentamisessa ja asumismuodoissa.
Kariston suunnittelussa olivat skissipaperit käytössä.
Ideat räiskyivät. Suunnittelun tuulet riepottelivat miehiä ja syksyiset tuulet
papereita. Kuvassa nuori mies, Tero Vanhanen ja vanha mies -Libyan hiekoilta palanneena -
suunnittelun läiskeessä.
Ympäristöministeriön sivuilla sanottiin vuonna 2003: ”Suurtenkin kaupunkien maankäytön
suunnittelun painopiste on siirtynyt pientaloalueiden ja erilaisten tiivis ja
matala -hankkeiden kehittämiseen. Myös kunnalliset päättäjät ovat laajalti
tiedostaneet sen merkittäväksi vaihtoehdoksi kilpailtaessa asukkaista ja
yrityksistä. Yli kuusikymmentä periaatteen mukaista rakennushanketta on
suunnitteilla tai rakenteilla eri puolilla Suomea. Yli puolet hankkeista on
pääkaupunkiseudulla.”
Tehtiinpä tuosta Kariston kehittelystä jopa ikioma
kirjanen Aila Korpivaaran suojeluksessa. Tiiviin ja matalan asuinalueen
suunnittelu ja toteutus – esimerkkinä Lahden Karisto, Liisa Ilveskorpi, Jani
Päivänen, Pentti Murole, Tero Vanhanen ja
Päivi Airas, YMPÄRISTÖMINISTERIÖ, Helsinki 2007. SE löytyy myös
nettiversiona: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/38414/SY_17_2007.pdf?sequence=7
Painopisteet siirtyvät
Nyt puheet ovat muuttuneet – ehkä puheiden mukana myös
painopisteet. Vielä kymmenen vuotta sitten tiivis ja matala oli vihreän
ajattelun suosiossa. Ystäväni, nykyinen
bulevardiapostoli Ode Soininvaara lakkasi uskomasta tiiviiseen ja matalaan jo
vuonna 2008, kun hän Kauklahden asuntomessujen jälkeen kirjoitti: ”Kompromissiksi kaupunkirakenteen tiiviyden
ja pientalovaltaisen välillä on esitetty tiivistä ja matalaa. Tämä oli teemana
myös Espoon asuntomessuilla. Tiivis ja matala liittyy urbaaniin pientaloasumiseen,
sellaiseen, jota on esimerkiksi Amsterdamissa. Oma iso tontti menetetään, mutta
vastapalveluksi saadaan kaupunkimaiset palvelut lähikauppoineen, kuppiloineen,
kuntosaleineen ja mitä noita nyt on. Kauklahdessa ei ole mitään näistä. On vain
asema, josta pääsee ihmisten ilmoille runsaassa puolessa tunnissa. On menetetty
väljän asumisen edut saamatta tilalle mitään.”
Ode ylistää Berliiniä ja
”kantakaupunkia”.
Pari päivää sitten hän tiivisti kantansa
kaupunkimaisuudesta Berliinin blogissaan:
” Berliinin
joukkoliikenne on erinomainen johtuen tiiviistä kaupunkirakenteesta.
Preussilaisella ajattelutavallakin lienee vaikutusta asiaan. Sellainen on
mahdollista Helsingin kantakaupungissa, mutta ei sen ulkopuolella.
Rakentakaamme siis lisää kantakaupunkia! http://www.soininvaara.fi/2014/07/02/terveisia-berliinista/#more-10804
Muuten yhdyn täysin Odeen tuossa Berliinin ylistyksessä –
hieno pyöräilykaupunki – ei ainakaan vanhaa miestä häädetty jalkakäytäviltä. Kummallisinta
on, että miellyttävät vanhat korttelit (kauniine taloineen) ovat entisen
Itä-Berliinin puolella – ja kivijalkaelämässä riittää.
Oden blogissa oli hauska kuva berliiniläisestä ”poljinvoimalla
kulkevasta” kaljabaarista. Olen itsekin himoinnut tuon laitteen kyytiin. Siinä
ei kulkeminen kuitenkaan tapahdu suoraan polkemisen voimalla, sillä kysymys on
hybridiajoneuvosta, jossa polkeminen lataa akkua, jos polkijoilla riittää
kaljaenergiaa, varsinaisesti laitetta kuljettaa sähkömoottori.
Nyt kirjoitetaan Lahden
Karistosta
Minulle Karisto on muodostunut eräänlaiseksi
testialustaksi puhuttaessa tiiviistä ja matalasta. Oliko kysymys luovasta
hulluudesta vai hullusta luovuudesta - saman tekevää! Tero Vanhanen –
tuolloinen Kariston kaavoittaja - katsoi omaa visiotaan. Hän katsoi sitä päivin
ja uneksi siitä öin. Hänen ympärillään hehkui outoa taikaa. Alituiseen tuntui
oman tahdon väkevä tuoksu. Tässä vaikutuspiirissä kanssaihmisten ja kollegojen
oli joskus vaikeata säilyttää rauhallisuutensa. Mutta tähän raivoon sisältyi
lupaus. Tero oli luvannut jotain, johon muut eivät kyenneet.
Karistosta ei voi tulla Vanhaa Porvoota tai
Puu-Käpylää. Karistosta tulee kuitenkin tulevaisuudesta katsottuna viihtyisä
alue, jonka rakentamistapa herättää nostalgiaa silloin kun alue on satavuotias.
Se herättää nostalgiaa ja se herättää kuvan tämän hetken lapsiperheihmisestä haluineen
ja makuineen.
Tero Vanhasen visiossa puhdas puu ja yhteisölliset
kadut olivat pääteemoja. Toteutuvatko kadut juuri siten kuin Tero visioi? Eivät
– vaikka kuvat ovatkin Terolta lähtöisin. Kuvan mittakaava usein pettää. Kaikki
on todellisuudessa aina löysempää kuin kuvassa näyttäisi. Teron katuverkko on
selvästi tiiviimpään pyrkivä kuin mihin toteutus on kyennyt. Vaikka
näkemänormit vikisevät toivottua tiiveyttä ei saatu syntymään. Eikä siellä nyt
valitettavasti juuri löydy noita kadulla istuvia ukkeleitakaan.
Tero lupasi vetovoimaa ja kaupunkiympäristöä. Nykykielen
mukaan hän brändäsi. (Uh, kuinka vihaan tuota sanaa!) Molempia isäntäkaupunki
tarvitsi - miltei kouristuksenomaisesti. Lahden oikorata oli vasta
valinkauhassa - tulevaisuus vaikutti epävarmalta. Teron visio epäilytti, mutta
kuka uskalsi sen kaataa? Olihan se ainakin teoreettinen mahdollisuus uuteen ja
vetovoimaiseen.
Nuori mies sai tilaa. Vanhat miehet yrittivät siinä
auttaa. Niin, miten niin vanhat miehet yrittivät auttaa? No, Tero soitteli ja
kertoi olevansa vaikeuksissa insinöörityötovereidensa kanssa. Eivät hyväksy
hänen katusuunnitelmiansa. Liian kapeita katuja, paloautot eivät pääse perille,
roska-autot eivät pysty kääntymään, lumia ei saada aurattua eikä kasattua,
sadevesien poisjohtamisessa on vaikeutensa ja vihonviimeisenä asiana tiukissa
kadunkulmissa näkemät ovat riittämättömät. Erityisenä ongelmana pyöräilijän ja
autoilijan jarrutusnäkemän riittämättömyys. Ongelman asettelu oli lähes
klassinen. Tuohon oli totuttu. Normit ovat joskus hankalasti hallittavia.
Kariston tapauksessa työhön ryhdyttiin kuitenkin innolla. Minäkin Libyasta
palanneena tarvitsin uusia haasteita. Libyassa olimme jo teoreettisesti
osoittaneet British Standardin katuleveyden ylimitoitetuksi: autoajan
omakotikatu voi olla 8,4 metrin levyinen, silloin vielä mahtuu ajamaan auton
pihaportista sisään. Lahdessakin normiknopit saatiin kierrettyä ja kadut
piirrettyä. Ja kaiken päätteeksi ystävyys vanhojen lahtelaisten kollegojen
kanssa saatiin säilytettyä.
Teron kaavaluonnos toisesta toteutuskorttelista näytti
tällaiselta ja lopullinen suunnitelma aivan siltä samalta. Nyt tämä alue on kutakuinkin valmis. Katutilat
tuntuvat väljiltä, roska-autoilla ei voi olla minkäänlaisia vakeuksia – miten
tuo onkin noin väljää? Vanhan Porvoon
tai vanhan Rauman tiiviitä katutiloja ei sittenkään saatu syntymään.
Kaduilla pyrittiin luomaan yksinkertaisin keinoin
identiteettiä. Se onnistui, mutta hyvin hillitysti!
Tuossa sitä nykytodellisuutta on - ehkä
parhaimmillaan.
Aina ohi ajaessa poikkean
Kariston kautta - tarkastuskierroksella
Nyt ja aina kun ajan moottoritietä Lahden ohi poikkean
Karistossa. Se on ikään kuin tarkistuskäynti. Miltä näyttää todellisuudessa
kaikki se mitä paperilla ensin kuviteltiin? Ja ei nyt noissa kaduissa kaikki.
Kysymys on myös siitä tuleeko tiiviin ja matalan periaatteella luodusta
kaupunginosasta käkikellokulttuurin kauhistus vai asukkaidensa rakastama
kotiseutu.
”Karisto rakentuu vauhdilla. Tuleeko siitä Puu-Käpylän
veroinen? No ei! Aivan erilainen. Tyylissä on talopakettien tuomaa valinnan
vapautta, vai onko se sekasortoa? Ainakin se on suomalaisten lähes neuroottista
nostalgiaa kohti kartanoromantiikkaa. Muutamassa vuodessa armahtava vihreys
korjaa pahimman ilottelun.” Tuo teksti on minulta kolmen vuoden takaa. Nyt kun
alueet valmistuvat sitä joutuu toteamaan, että pahin skenaario ei toteutunut.
Nyt ilman istutuksia, ilman tonttimuureja, keskentekoisena - voi kuvitella
alueelle paljon uhkakuvia parempaa tulevaisuutta. Pakettitalojen
kartanovillitys syö toinen toiseltaan liikaa uhoa. Mitään arkkitehtuurin
harmoniaa tai kauneutta ei ole näkyvissä, mutta yleinen kakofonia sulautuu
milteipä miellyttäväksi massaksi. Kieppuvat katot luovat jopa
mielenkiintoiseksi luonnehdittavaa kattomaisemaa. Jotenkin aistii
yhteisöllisyyden orastavan mahdollisuuden. Ehkä tässä onnistutaan?
Hyvä kirjoitus Pena
VastaaPoistaLahden Karistoa näyttäisi pikaisen tarkastelun perusteella vaivaavan minusta samat ongelmat kuin muitakin viimeisen 15 vuoden aikana valmistuneita suomalaisia tiivismatala-alueita: Rakennetaan kauas muusta asutuksesta alue, joka on kuitenkin liian pieni ylläpitämään palveluita. Detailitasolla vaaditaan edelleen perinteisiä isoja roska- ja autokatoksia, kun suomalaisen kaavoittajan (eikä lumiaurakuskin) mieleen ei istu kadunvarsi auton säilytyspaikkana, eikä jaettu roska-astia naapuritalon kanssa.
Paremmalla sijoittelulla noista tiivismatala-alueista saataisiin sellaisia, että liikkumiseen tarvittaisiin vähemmän autoilua, jolloin kadunvarsipaikat riittäisivät aivan hyvin (noin 1 paikka/talo) myös satunnaisille vierailijoille.
Ode kirjoittaa minusta aivan oikein tuossa lainaamassasi kommentissa, että kun tiivismatalaa tehdään, niin sitä pitäisi tehdä nimenomaan osana urbaania ympäristöä, ei uutena versiona perinteisistä pientaloalueista. Ja minusta tämä sopii hyvin yhteen Oden Berliini-kommentin kanssa: Keskustoihin kantakaupunkia, laidoille tiivismatalaa.