Vanhat kuumenevat hitaasti. He jarruttelevat ja
kaartelevat. Ei vanhan sovi liikaa innostua. Etenkin tulevaisuudesta keskustelu
on hyvin vaarallista puuhaa. Nuorena on varaa vielä erehtyä, mutta vanhana ei
ole enää aikaa korjata erehdystään. Siksi on parasta olla erehtymättä.
Muutoinhan perinnönjakajat käsittelevät täysin oman etunsa mukaisesti
arvokkaaksi tarkoitettua perintöä – raadellen sen palasiksi ja jakamalla palat.
Tuon tempun jälkeen ei kokonaisuutta ole enää hahmotettavissa. Tuota katkeraa
kohtaloa on vanhan varottava. Siksi on parasta välttää rohkeutta.
Vanha on tietysti huomattavasti paljon kauempana
tulevaisuudesta kuin nuori. Nuori tunkeutuu tulevaisuuteen ehkä kahden
sukupolven verran. Vanhalla on taas etunaan menneisyyden tuntemus tai useasti
kyllä menneisyyden unohdus. Jos tuntemusta on, sen luulisi antavan momenttivartta
tulevaisuuden ennustamiseen. Kuinka kaukana tulevaisuus muuten on?
Suunnittelumaailman tulevaisuus on yhdestä kahteen sukupolveen. Ennusteet laaditaan
tavallisimmin yhden sukupolven aikaetäisyydelle. Kaikki perustuu
investointituotteiden elinkaareen.
Viisaat ovat
sanoneet, ettei tulevaisuutta voi tutkia. Tutkiminen edellyttää havaintoja. Niitä
ei ole. Nykyisyydessäkin on paljon hämäräperäistä. Kaiken sen bisneksen,
byrokratian ja politiikan käsittämättömän koneiston ulkopuolella on kansa, joka
yrittää tirkistää median kautta kaikkea sitä minkä voisi olettaa tapahtuvan.
Tiede ja taide ovat lähes kuulumatonta taustakohinaa. Kaiken yllä piirtelee
kuvioitaan musta käsi.
Ihmiselläkö 40-vuotiaana
vain jäännösarvo?
Sukupolven mittainen ajanjakso soveltuu ns.
sosioekonomiseen hyötyjen ja kustannusten laskentaan. Sosio-sanan voisi tuosta
termistä kyllä poistaa, sillä laskenta tarkastelee vain investointeja ja niistä
saatavia hyötyjä. Hyödyt ovat usein aikasäästöä. Aikasäästöstä maksetaan
keskimääräistä työajan palkkaa. Optioiden osuus ei ole päässyt tätä
palkkasummaa nostamaan. Laskennassa laitteiden ja rakenteiden käyttöikä on
ratkaisevassa asemassa. Infrastruktuurin, kuten teiden ja katujen sekä maan
alla sijaitsevien johtoverkostojen käyttöiäksi lasketaan yleensä 30-40 vuotta.
Tunnelit, sillat ja raideyhteydet kuoletetaan 40-50 vuodessa. Junat ja
raideliikennevälineet voivat elää 40-vuotiaiksi. Laskennallisen käyttöiän
jälkeen saattaa vielä jäädä laskennassa huomioitavaa jäännösarvoa. Nyt on kyllä
olemassa outoja ilmiöitä, sillä 40 vuoden ikäiset julkiset rakennukset eivät
suinkaan ole vain saneerauskunnossa vaan myös purkukunnossa.
Kaiken kaikkiaan, yhdyskuntasuunnittelu tarkastelee
maailmaa hyvin lyhyellä tulevaisuuden perspektiivillä. Keskenään kommunikoivat
ihmiset sentään kattavat aikaa lähes kaksisataa vuotta ja meidän kaupunkimmekin
täyttävät jopa satoja vuosia. Outo juttu: sukulaispoikani täytti juuri 30
vuotta, hänellä on varsinainen elämä alullaan - kaikki vielä edessä. Yhteiskunnan kone-organismissa tuon ikäiselle
lasketaan jäännösarvoa – työ tehty.
Tulevaisuudenteossa
on paljon palikoita. Useimmat niistä eivät ole rahaa eivätkä ainetta. Suurin
osa niistä on henkeä. Onpa niissä mukana myös ihmissuvun aineeton perintö. Tulevaisuuteen
katsominen ei ole helppoa. On nähtävä samanaikaisesti sekä henki, että asiat.
Niille ei ole yhteisiä mittareita.
Vaimoni poika, biologi ja lastenhoitaja, kriittinen
ihminen tietoineen, hän kysyi minulta miten nuo yhteiskuntataloudelliset
laskelmat on verifioitu empiirisesti todellisuuteen. Hänen mukaansa ne eivät
voi olla tiedettä, jos niille ei ole tieteellisesti ja tilastollisesti mitattua
todistusaineistoa. No hän on idealisti ja perfektionisti. Hän ajattelee että asiat ovat ainakin
osittain totta. Ehkä päiväkodin lastenhoitajana on ajateltava niin. Minä olen
taas ilmeisen selkeä boheemi. En usko että mikään on totta. Sataprosenttisen
varma olen siitä, että ns. yhteiskuntataloudelliset laskelmat ja
kaupunkisuunnitteluun liittyvät väittämät ovat ehdottoman epätotta.
Etsin oppikirjaa – löydän,
mutta väsähdän!
Etsin oppikirjaa nykypäivän todellisuuden ja viisauden
ymmärtämiseksi. Ahaa! Sellainen voisi olla Ode Soininvaaran blogi. Päätän
ryhtyä tutkimaan hänen mielipiteitään ja ”hang around” kommentaattoreiden
mielipiteitä. Ode on juuri viime viikkoina julkaissut toistakymmentä blogia
kaupunkisuunnittelun tiimoilta. Sarjaan kuuluu 7 blogia teemalla ”Ihanteellinen
yhdyskuntarakenne” ja 3 blogia teemalla ”Huh mikä energiatulevaisuus?” Lisäksi
hän on julkaissut useita erityisesti Helsingin kaupunkisuunnitteluun liittyviä
blogeja, viimeisimpinä: ”Helsinkiin 60 000 asukkaan kaavavaranto?”, ”Onko
väärin suosia lapsiperheitä kaavoituksessa?” sekä ”Helsingin seudun asuntopula
ei ole määrällinen vaan laadullinen”. Olipa vielä kiinnostava ehdotus
kiinteistöveron suhteen: ”Oden vaaliohjelma: laki kiinteistöveron
asteittaisesta korottamisesta”.
Ode Soininvaaran
blogi on eräs kaupunkisuunnittelu laajimmista oppikirjoista tällä haavaa.
Ymmärtääkseni paremmin tulevaisuuden kaupunkia ryhdyin studeeraamaan oikein
perusteellisesti hänen viimeaikaisia blogejaan ja niihin tulleita kommentteja.
Kopioin ne wordiin ja sivuja kertyi muutamia satoja. Ryhdyin analysoimaan
viisauksia. Sitten väsähdin.
Kohti metropoleja ollaan pyrkimässä. Se ei ole pelkästään asemakaavoitusta. Vaikka joskus siltä tuntuu, kun juttuja kuuntelee!
”Tulevaisuuden kaupunki”
Miksi ryhdyin nyt tätä haikailemaan. No, ryhdyin tätä
haikailemaan, koska Tulevaisuuden tutkimusseura kutsui minut pitämään esitelmää
aiheesta ”Tulevaisuuden kaupunki”. Kysymyksessä oli Tutun ”kesäsemma”
Tampereella. Miksi minut? Kuka mahtoi ehdottaa? Enhän ole tutkija. Tuossa
seurassa vain tutkijat ovat arvossa. Minulla taas on tullut tavaksi väittää,
että tutkijoita kyllä sopii tuottaa, mutta suunnittelijoita todella
varsinaisesti tarvitaan. Tutkijat nimittäin hellivät trendejä, suunnittelijat
taas särkevät vanhoja trendejä ja luovat uusia. Siinä vissi ero! Joka tapauksessa kutsu imarteli minua.
Paha väite!
Ympäristö syntyy suunnittelemalla ja tekemällä. Se ei synny tutkimalla.
Tarvitaan siis suunnittelijoita.
Ystäväni Eero Paloheimo havaitsi minut kutsutuksi. Hän
seuraa seuran toimintaa. Olihan hän suunnilleen perustajajäsen, vaikka väittää
suututtaneensa Pentti Malaskan perusteellisesti - juuri perustamisvaiheessa..
Miksi? No, Eero oli väittänyt seuran suunniteltua nimeä mahdottomaksi.
”Tulevaisuutta ei voi tutkia, siitä ei ole mitään havaintoja”. Tästä Malaska
äityi. Eero, vielä kantansa varmistaakseen - tiedusteli Suomen kielitoimistolta
nimiehdotuksen tulkintaa. Toimisto oli ehdottanut paremmaksi nimeksi
”Tulevaisuustutkimuksen seuraa”. Mutta tästä on aikaa. Nyt olemme tässä
hetkessä. Olemme Eeron kanssa minun uudessa sähköautossani matkalla
Tampereelle.
Tässä kuvassa Eero
istuu junassa punaviiniä maistellen. Tämä kuva ei kuitenkaan ole jutun
Tampereen matkalta. Se on eräältä toiselta yhteiseltä matkaltamme. Kuva nyt
kuitenkin on tässä, koska Eero on selvästi tirkistämässä tulevaisuuteen – aina yhtä
innostuneena.
Niin, siis Eero havaitsi minut esitelmöitsijäksi. Hän pelästyi. Hän pelkäsi minun varastavan
hänen suuret ideansa. Aivan sen mukaisina kuin hän oli ne julkaissut
artikkelissaan ”Eco-valley as a Fundamental
Element for Eco-cities”, teoksessa: Eco-cities,
Sharing European and Asian Best Paractices and Experiences, Konrad Adenauer
Stiftung 2014. Tuon kirjan hän nimittäin lahjotti minulle juuri viikkoa
ennen esitelmääni. Eero arveli minun kostavan. Kostavan mitä? No, sen kun olin
väittänyt vuosikymmenet sitten Eeron varastaneen minun ideoitani koskien
tulevaisuutta.
Auton liikkuessa sähkön voimalla äänettömästi kohti Mansea hän kysyi mitä olin hänen artikkelistaan napannut - nyt juuri parin tunnin päästä pidettävään esitelmään? Sanoin: ”En ole vielä kerinnyt lukea tuota käänteentekevää artikkeliasi”. Eero vaikutti pettyneeltä! En ollut lukenut! Miten siis olisin voinut varastaa ajatuksia? Leikki leikkinä. Me ollaan Eeron kanssa parhaita kavereita!
Auton liikkuessa sähkön voimalla äänettömästi kohti Mansea hän kysyi mitä olin hänen artikkelistaan napannut - nyt juuri parin tunnin päästä pidettävään esitelmään? Sanoin: ”En ole vielä kerinnyt lukea tuota käänteentekevää artikkeliasi”. Eero vaikutti pettyneeltä! En ollut lukenut! Miten siis olisin voinut varastaa ajatuksia? Leikki leikkinä. Me ollaan Eeron kanssa parhaita kavereita!
Esitelmä sitten pidettiin Tampereen ihanassa ”vanhassa
kaupungissa” – kapitalistien ihmisille jättämässä perinneympäristössä. Minua
olivat vastaanottamassa seuran puheenjohtaja professori Sirkka Heinonen ja
tutkija, dosentti , FT Osmo Kuusi. Molemmat ovat merkittäviä
tulevaisuudentuntijoita. Tilaisuuden ohjelmassa oli useita tulevaisuudessa
käyneiden luentoja. Hetkinen -tuo oli ilkeästi sanottu, anteeksi! ”Kesäseminaarin”
ongelmana olikin se, ettei koko seminaari oikein päässyt irti nykypäivästä.
Eerokin väitti minun esitykseni ainoaksi (AINOAKSI!) virheeksi sen, että en
päässyt irti nykypäivästä.
Seminaarin ohjelmasta löydät muuten lisätietoja tästä: http://www.tutuseura.fi/wp-content/uploads/2014/06/kesasemmaohjelma2014-esite.pdf
Homma hoidossa!
Robottiautot, SimCity, ruutukorttelit ja nelikopterit sen tekevät.
Etteikö irti nykypäivästä? Nykypäivä on harvinaisen tympeä osa historiaa. Vanhan neuvo:yritä edes. Eero on vaihteeksi lausunnossaan ihan järkevä.
VastaaPoistaTere tulemast tulevaisuuteen. junasa on tilaa ja aivan liian vähän liikennneneuvoksia. Odottelen täällä vielä jonkun aikaa!
Ystävän neuvo
Mattikoo