Venetsian
Biennalen laaja näyttely pidetään Arsenalissa, Venetsian tuhatvuotisen
laivaston maineikkaassa tukikohdassa sekä tukikohdan vieressä sijaitsevassa
Giardinissa, puutarhassa. Giardinissa sijaitsee useiden maiden maakohtaisia paviljonkeja.
Yhtenä ja ainoana, jonka yhteydessä aina mainitaan arkkitehdin nimi, maan nimen
lisäksi, on Alvar Aallon Finlandia paviljonki. Sen yhtenä innoittajana oli
ollut sotamies Svejkin kadonnut kenttäalttari. Paviljongin teksti ”Finlandia” on
kiinnitetty ohuilla langoilla ilmaan killumaan. Nänkö se nyt Suomikin killuu?
Matka Venetsian
kanavilla on elämys. Vesi on yllättäen turkoosin puhdasta. Kaupunki sinänsä
elää outoja aikoja. Vakituinen väki vähenee. Asukkaita on nyt 60000. Turisteja
on kaupungissa päivittäin lähes sama määrä. Luen juuri Donna Leonin viimeisintä
kirjaa. Siinä puhutaan kiinalaisista jotka kansoittavat kaupungin. Tämä on
totta. Jos näet Grande Canalella viisi kondoolia neljä niistä on iloisten
kännykkäkameraa ahkerasti käyttävien kiinalaisten täyttämiä. Myös
katukioskikauppa näyttää olevan kiinalaisten hallussa. Maailma näyttää olevan
muutoksessa.
Venetsian Biennalen laajan näyttelyn nimenä oli ”fundamentals, architecture not architects”.
Näyttelyn kuraattori
on Rem Koolhaas. Kuraattorista puhuen Hennu Kjisik kommentoi minun aiempaa
blogiani http://penttimurole.blogspot.fi/2014/07/venetsian-biennale-2014-afrikka.html
seuraavasti: ”Kokonaisuudessaan Biennale oli
mielestäni jopa yllättävän viihdyttävä. Suosittelen lämpimästi. Minulle oli
uutta se, että Rem Koolhaas kuitenkin tuntui olevan ihan
huumorintajuinen mies. Jotenkin luulin asian olevan toisin. Eräät yhteiset
tuttavat myöskin kovasti yrittivät todistella ennakkoluuloni vääriksi. Kai
se on sitten uskottava.”
Kokoontaitettava
kenttäalttari
Biennale
tapahtuu pääasiassa Arsenalissa eli vanhalla laivatelakalla ja Giardinissa eli
telakan läheisyydessä sijaitsevassa näyttelyalueella eli puutarhassa. Telakalla
on valtavia, suorastaan mahtavia näyttelyhalleja, puutarhassa taas on osittain
maakohtaisia näyttelytarkoituksiin rakennettuja paviljonkeja. Keskeisellä
paikalla on Alvar Aallon piirtämä Finlandia – paviljonki. Finlandia paviljonki
syntyi kun Maire Gullichsen vuonna 1955 palkkasi Aallon suunnittelemaan
tilapäistä paviljonkia Venetsiaan. Aallon mukaan paviljongissa on aineksia
saamelaisesta teltasta, sotamies Svejkin kokoontaitettavasta kenttäalttarista
ja Pazzin kappelista. Paviljonki valmistettiin Suomessa ja laivattiin seuraavana
vuonna Venetsiaan. Tilapäisyyden sijasta siitä tuli eräs alueen ikoneista.
Alvar Aallon sinivalkoisessa
paviljongissa yhtyvät hänen omien sanojensa mukaan saamelaisten teltta,
sotamies Svejkin kenttäalttari ja Firenzen Pazzin kappeli. Tuo ihana kappeli on
muuten rakkaan Liisani lempipaikka Firenzessä. Tässä kuvassa paviljonki
piiloutuu Anssi Lassilan koolinkirakennelman taakse. Suomen lippu on sentään
eturintamassa.
Vuonna
1962 syntyi sitten Ruotsin, Norjan ja Suomen yhteinen paviljonki, norjalaisen
Sverre Fehnin piirtämänä. On hieman erikoista, että paviljongin edessä tököttää
sinivalkoraitainen vaatimaton pienoisveistos kuwaitilaisesta vesitornista.
Mutta tämä taas johtuu siitä, että ruotsalainen arkkitehti Sune Lindström
suunnitteli Kuwaitiin maineikkaan ja loisteliaan vesitornien ryhmän vuonna
1960. Nämä vesitornit saivat Aga Khan arkkitehtuuripalkinnon 80-luvulla.
Nyt kun keskustellaan
suomalaisesta näkymättömyydestä, on melkoinen kontrasti havaita että Venetsian
Biennalen alueella sijaitsee Aallon Finlandia – paviljongin lisäksi myös
Ruotsi, Suomen ja Norjan yhteinen paviljonki vain muutaman kymmenen metrin etäisyydellä
toisistaan. Pieni Kuwaitin vesitornien kuvajainen seisoo paviljongin edessä.
Todellisuudessa mahtavan hienoja ruotsalaisten suunnittelemia ja rakentamia torneja
on 30 kappaletta. Suomalaisuus Kuwaitissa esiintyy arabien yhteisosastolla
Reima ja Raili Pietilän Sief palatsin mainintana.
Arkkitehtuurin
elementit – mainio juttu!
Yksi
näyttelyn pääkomponenteista oli nimeltään ”elements
of architecture”. Näyttelyssä tämä rakentamisen fundamentaalisten
elementtien esittely tapahtui järjestyksessä alakatto, ikkuna, käytävä, lattia,
parveke, tulisija, julkisivu, vesikatto, ovi, seinä, porras, luiska, toiletti, liukuporras,
hissi. Tulee milteipä mieleen meidän vanha kunnon Rakennustietosäätiön
rakennusainenäyttelymme - mutta nyt Biennalessa mahtavaksi historialliseksi
katsaukseksi viritettynä. Ehdottomasti mielenkiintoista ja huippuunsa
havainnollista. Kaiken kruunaa David Rappin älyttömän mahtava filmi. Se on
kooste maailman elokuvissa esitetyistä ”arkkitehtuurin elementeistä”. Siinä
lastenvaunut rullaavat alas Potemkinin portaita Eisensteinin filmistä
leikatussa pätkässä, siinä Spiderman kiipeilee seinällä ja siinä Ohukainen ja
Paksukainen temppuilevat itsepäisen oven kanssa ja Buster Keaton tipahtaa
savupiippu sylissään ihastuttavan naisen kylpyhuoneeseen - ja niin paljon muuta
ainakin kolmestasadasta filmistä. Loistava filmikooste, joka teki katsojan
iloiseksi…
Arkkitehtuurin elementeistä jotkut
ovat lähes muuttumattomia. Roomalaisten latriini ei paljoakaan eroa meidän
latriinistamme. Alaslaskettu katto taas on metalliromua muutamassa
vuosikymmenessä, sitä ovat myös liukuportaiden filigrammimaiset rakenteet. Tiesitkö
muuten että maailman ainoa (toiminutkin) pyöreä liukuporras oli aikanaan
Lontoon metrossa? Lienee sitten sortunut mekaniikan ongelmiin.
Italia
kaiken tapahtuman keskiössä
Italian
osasto on Arsenalissa – vanhalla Venetsian laivaston superhienolla telakka- ja
tukikohta-alueella. Valtavaan Corderia halliin on ”skannattu” Italia
Pohjois-Afrikasta Alpeille. ”Historia, arkkitehtuuri, politiikka, uskonto,
teknologia, talous, teollisuus ja media edustavat Italian monimutkaista
todellisuutta paradigmana paikallisista ja globaaleista olosuhteista.” Näin
sanoo Rem Koolhaasin kataloogi. Näyttelyssä yhdistetään elokuva ja
arkkitehtuuri. Kronologisessa järjestyksessä 82 italialaista elokuvaa ja 41
arkkitehtuurin case-studya valtavan aikajanakaavion viitoittamana yrittävät
kertoa tarinaa elämästä. Ja juuri niin kuin elämä on käsittämättömän
yksitoikkoista – mitään ei tapahdu – tämäkin näyttely etenee suurten
yksittäisten episodien viitoittamaa mitään tapahtumattomuuden jatkumoa alusta
loppuun. Sellaista on elämä. Kriisit seuraavat toisiaan, mutta mitään ei
tapahdu. Ihminen on muuttumaton. (Viimemainittu oli kyllä minun tulkintaani, ei
näyttelyjulkaisun).
Suuren Corderia-salin läpi kulkeva
aikajana kertoo mahtavaa tarinaa historiallisesta muutoksesta.
Minua nämä aikajanat kiinnostavat.
Tässäkin vilisevät Italian tapahtumat maailman tapahtumiin kytkettynä. Siinä
voi seurata omaa elämäänsä Aldo Moron, Bettino Craxin ja Silvio Berlusconin
viitekehyksessä – onneksi ei kuitenkaan yhtä kohtalokkaassa.
Teema josta ei puhuta. Tämä
ihmeellinen Matilde Cassanin kuva kertoo kirkkoaukiosta, jonka muualta tulleet
kansoittavat. Muuttuko kirkko hindutemppeliksi vai muuttuuko se moskeijaksi?
Rakennuksena se hyvin pystyy muutokseen – ei muuta kuin risti pois tornin
huipulta.
Estetiikka
elämänlaadun perustana – tanskalaiseen malliin?
Suomalaiset,
norjalaiset ja ruotsalaiset ovat valinneet näyttelyssä pragmaattisen linjan. He
esittelevät vanhoja kehitysyhteistyötöitään pääasiassa 70-luvulta. En ole aivan
varma miten ne liittyvät näyttelyn teemaan. Mutta näistäpä asioista olikin jo
puhetta edellisessä blogissani. Mutta tanskalaiset ovat nyt siirtyneet
mystiikkaan tai tarkemmin sanottuna estetiikkaan. Tavallisella
meikäläisjuntilla ei tahdo riittää tajuntaa tanskalaisten estetiikkajargoniin.
Voihan kysymyksessä olla vain semantiikka, mutta mielestäni selityksien
jälkeenkin estetiikka ilman etiikkaa ei oikein pure.
”Estetiikka ei ole sitä miltä
asiat näyttävät. Estetiikalla ei ole tekemistä kuvien kanssa. Estetiikka syntyy
kaikista ihmisen sensorisista reaktioista yhdistämällä meidän tunteemme ja
aistimuksemme. Tämä huone kertoo tunteista. Meidän tunteistamme. Miten me
suhtaudumme erilaisiin materiaaleihin ja tiloihin, kuinka me imemme niistä
vaikutteita ja miten me samaistumme niihin, mitä ne panevat meidät muistamaan,
mitä ne panevat meidät tuntemaan. Näin siis tämä huone on tutkimusmatka
estetiikan vaikutukseen meidän elämänlaatuumme. Juuri estetiikka on tässä
suhteessa tärkein voima. Kehotan teitä
koskettamaan, haistamaan, kuuntelemaan ja tuntemaan, ihmettelemään, keksimään
ja kuvittelemaan. Tämä voisi olla tie uuteen tietoisuuteen. Ja tämä on syy
miksi inttämällä intän estetiikan olevan kaikista tärkein asia. Estetiikan
kokemus on perusta, jonka pohjalla voimme kehittää vuorovaikutusta toistemme
kesken. Tähän huoneeseen olen koonnut aistimuksia, tunteita ja ihmeitä. Ne on
organisoitu luonnon järjestyksen mukaan: ei-elävä aine kuten tuuli, vesi, valo,
lämpö ja hiekka muodostavat yhdessä elävän materian kanssa kaiken oleellisen.”
Näin
viisaasti sanotaan tanskalaisten osastolla. Näyttelyosastolla kävellään ohuen
hiekkakerroksen päällä, seinällä on kaarnaa tuoksua antamassa, puunrungot lojuvat
lattialla, raakamuurattu tiiliseinä on kaiken rakenteen tukirankana. Kun tätä
osastoa jälkeenpäin pohdimme Liisan kanssa, ajattelimme vastapainona syksyistä
sienimetsää, sammalta, kosteita puunrunkoja, syksyn kellastamia lehtiä, sienien
samettista pintaa, vanhan perunakuopan pärekattoa, kaikkia niitä tuoksuja,
niitä metsän ääniä, haavan lehtiä havisemassa, kurkien muodostumassa olevaa
auraa ja siihen liittyvää kovaäänistä neuvonpitoa, vettä kiiltelemässä
painanteen pohjalla, kosteutta, joka väistämättä tunkeutuu hihansuusta ja
kauluksesta! Onko tuon kaiken nimi estetiikka!
Naapurit
erityistarkkailussa
Jostain
syystä on niin, että naapureita tarkkaillaan muita tarkemmin. Meidän itäinen
suuri naapurimme esiintyy osastolla jossa tuoksuu vanha neuvostoajan henki.
Miksi muuten siellä ei kerrota mitään Neuvostoliiton syntyajan mahtavasta
konstruktivismista ja pyrkimyksestä modernismiin. Ei siellä ole esillä
Malevitshin ristiä eikä Kandinskyn abstraktioita. Sen sijaan osastolla
kerrotaan vahvalla naivismilla miten tulee ideoida, miten tulee uudistua, miten
tulee kierrättää, miten tulee markkinoida.
Venäjän näyttelyosaston logo
viittaa ideoiden näyttelyyn. Ideat vaikuttavat hieman kuluneilta. Venäjän
osastolla on kuitenkin yksi hyvin hauska kuva ja malli. Se kertoo 50-luvulla
suunnitellusta asumiskoneesta, jota sitten pilottikohteen toteuttamisen jälkeen
tutkittiin laajalla seurantatutkimuksella. Tarkoituksena oli kehittää
asumiskone, jota voitaisiin sitten miljoonamitoissa monistaa. Tutkimus päätyi
surulliseen lopputulokseen: ”Kansa frustroituu ja valtion varat menevät
hukkaan.”
Virolaiset
olivat omalla osastollaan pirteitä ja innovatiivisia. He ovat selkeästi
valinneet linjansa nuorena uudelleensyntyneenä kulttuurina. Viron osasto
kiinnosti nuoria. Osaston digilattialla esitettiin mahtavia performansseja.
Virolaiset hurmasivat
pirteydellään. Siinä kun Suomi esiintyy perinteisen timpuritaidon
lipunkantajana, virolaiset ovat ottaneet digiajan omakseen. Mutta on muutakin.
Tämän näyttelyosaston sanoma on se, ettei ole julkista ympäristöä ilman
ihmisiä. Tällä digilattialla ihmiset karkeloivat ja muodostavat uusia pintoja –
he ovat iloisia kun voivat olla osa näyttelyä.
Ja siunatuksi lopuksi vielä eräitä
sirpaleita. Vasemmalta ylhäältä: Daniel Liebeskind oli tuonut näyttelyyn
kineettisen valotaideteoksen (olikohan tuo oikea ilmaus?), ei sanomaa, mutta
hieno. Brasilian laaja osasto esitteli Lucio Costan ja Oscar Niemeyerin töitä.
Kuvassa Mies Van der Rohe ja Lucio Costa ihmettelevät Brasilian
ruutukortteleiden saloja. Oikealla ylhäällä latvialaiset ilmoittavat, ettei
heillä ole modernismia. Italian itseruoskintaa Mussolinin ajoilta, tuossa onkin
se sama talo, jonka kuvan näytin Comon blogissani. Keskellä keikkuu kaksi
Suomen pikku ikonia: Reiman Sief palatsin kuvat arabien näyttelylehdykästä ja
itävaltalaisten hienossa pienoismallikokoelmassa näytetty Sirenin Bagdadin
kongressipalatsi. Oikealla alhaalla on mielenkiintoinen ”unohdettujen ihmeiden
hautausmaa”. Suurten mestareiden modernit rakenteet luhistuvat
käyttötarkoituksen puutteeseen tai puuttuvaan kunnossapitoon. Ja vielä
vasemmassa alakulmassa kuva Arsenalista.
Kiitos Pena upeasta kirjoituksesta. Ahmin joka sanan. Miten tuon aikajanan saisi suurennettua ja kopioitua itselleen? Sinulla on mahtavasti tietoa. Toivottavasti julkaiset kirjana nämä blogisi kaikkien iloksi ja hyödyksi. I
VastaaPoistaEttä silviisii,
VastaaPoistaHarmi että Setä on jo niin vanha, ei oikein kannata ryhtyä arkkitehdiksi tai muuksi huono-osaiseksi. Historioitsijana kyllä pärjäät hienosti, tämä alttarijuttu viimeistään sen näytti. Alttarista tulee mieleen nykymaailma ja siitä on lyhyt liuku entiseen, jolloin (lukuisien kuvien mukaan) parrakas mies meni temppelille ja kaatoi edessä olevat rahanvaihtajain pöydät. Sen tyyppistä kaatohommaahan nyt riittäisi, kun ympäristö kuhisee täynnään rahasta puhujia. AHAA, RAHAA... ei tartte kuin telkku avata niin sieltä sitä heruu kuin mannaa taivaasta.
Valitan että en saa sitä yhtä paperia verkkoon, täytynee antaa paperilta. Yritin erilaisilla laitteilla, joita mulla on talo puolillaan mutta ei. Osasyy se, etten muista minkään homman salasanoja kun niitä on joka paikka täynnä.
Tässä välissä, halusin vain esittää nöyrät kehumiseni.
Salasanailija
Mattikoo