Nytpä
kävikin mainiosti. Olen juuri nyt suomalaisuutta etsimässä Milanon Triennalessa
ja Venetsian Biennalessa. Ovathan nämä kaksi nyt merkittäviä arkkitehtuurin ja
kaupunkisuunnittelun näyttelyjä - maailman mittakaavassa. Olenpa näistä
kirjoittanutkin jo kahdessa blogissani, mutta nyt vasta voin paikan päällä
verifioida mistä todella on kysymys. Vilkaise vanhoja blogejani – jos
kiinnostaa: http://penttimurole.blogspot.fi/2014/07/afrikkaa-on-ilmassa-milanon-triennale.html
ja http://penttimurole.blogspot.fi/2014/07/venetsian-biennale-2014-afrikka.html
. Milanon Triennalen teemana on Afrikka. Näyttelyn nimi on ”Africa Big”.
Nimessä puhutaan myös suuresta muutoksesta ja suuresta mahdollisuudesta: Big
Change - Big Chance. Näyttelyssä on esillä ehkä pari sataa Afrikkaan tehtyä
projektia. Projektiesittelyissä esiintyy pelkästään arkkitehtien nimet, ei
muita osallisia. Venetsian Biennalessa teemana on: ”Fundamentals,
absorbing modernity, 14th international architecture exhibition”. Näyttelyn
katalogissa on vielä takakanteen printattu: ”architecture, not architects”.
Hennu
analysoi suomalaismenestystä
Tulen
selostamaan vielä näyttelyjen sisältöä tai pikemminkin vaikutelmia erikseen,
mutta nyt keskityn suomalaisuuden painoarvoon tässä kansainvälisen suunnittelun
maailmassa. Olemmehan me perinteisesti uskoneet olevamme modernin
arkkitehtuurin suuri kotimaa. Kun nyt sitten vielä sattuu, että ystäväni Hennu
Kjisik ryhtyy ”yksinäisenä iltanaan hotellihuoneessa” laskeskelemaan Mies van
der Rohe –palkittujen jakaumaa ja löytää
sieltä Suomen aivan häntäpäästä yhdessä Ruotsin, Viron ja Romanian kanssa -
niin sattuu mainiosti. Todellakin, varmaan myös sattuu sieluun, sillä Hennun
postituslista ryhtyy elämään. Jose Mukala (Arkkitehti-lehden päätoimittaja)
kommentoi, Juulia Kauste (Rakennustaiteen museon johtaja) kommentoi, Samuli Miettinen
(JKMM-arkkitehtitoimiston osakas ja Seinäjoen kirjaston suunnittelija) kommentoi
ja Trev Harris (Aalto yliopiston kaupunkisuunnittelun professori) kommentoi.
Nyt täytyy minunkin kommentoida.
Nyt on muotia kävellä kamera kepin
nenässä ja kuvata itseänsä monumenttien häilyessä taustalla. Nyt siis kuvaamme
itseämme maailman arkkitehtuurin nykymaisemassa. Olemmeko näkyvissä? Vai
peitämmekö taustan?
Hennu
antoi pisteitä 2000-luvun Mies van der Rohe -palkinnoista. Siis yhteensä 7
kierrosta. Hän antoi voitosta 3 pistettä, finaalipaikasta 2 pistettä ja short-listauksesta
1 pisteen. Tässä Hennun kunniataulukko: 1. Espanja 70p. 2. Ranska ja Saksa 36p.
4. Hollanti 25p. 5. Englanti 22p. 6. Portugali 20p. 7. Belgia ja Itävalta
16p. 9. Italia 15p. 10. Norja 11p. 11. Tanska 10p. 12. Irlanti ja Slovenia
6p. 14. Islanti, Kreikka, Kroatia ja Tsekki 5p. 18. Puola 3p. 19. Bulgaria,
Latvia, Luxemburg, Ruotsi, Suomi, Unkari ja Viro 2p. 26. Romania 1p. Hennu oli
laskenut palkintopisteet kohteen sijaintimaan mukaan, ei arkkitehdin
kansalaisuuden mukaan. Tämä laskutapa ei kuitenkaan ratkaisevasti vaikuta,
sillä Espanjan voitto on niin selkeä.
Hennu
kysyy mitä teemme?
Jose
Mukalan tekstiin viitaten Hennu päättää: ” No Jose oli joka tapauksessa
oikeassa, tilanne on hämmentävä. Emme kai voi niin huonoja olla. Tsekkasin myös
juryn kokoonpanot. 2000-luvulla niissä on toiminut yhteensä 54 jäsentä,
joukossa ei yhtään suomalaista. Tämä ei tietenkään selitykseksi kelpaa mutta
kertoo sekin jotakin lähes yhtä hämmentävää. Mitä teemme?”
Hennu Kjisikin pika-analyysi
osittaa Suomen olevan Mies’in palkintopisteiden mukaan arkkitehtuurin
takapajula. No, lohduttaneeko että Ruotsi ja Viro kuuluvat samaan ryhmään?
Juulia
uskoo museon voivan tehdä jotain
Juulia
Kauste vakuuttaa Suomen arkkitehtuurimuseon olevan ajan hermolla. Hän
kirjoittaa: ”Olen täysin samaa mieltä siitä että meidän tulee kaikin tavoin
pyrkiä edistämään merkittävien uusien rakennusten näkyvyyttä kansainvälisissä
ympyröissä, jotta ne tulevat tutuiksi niille jotka tekevät valintoja ja
päätöksiä merkittävistä huomionosoituksista ja palkinnoista, tai siitä mitä
toimistoja kutsutaan esimerkiksi kilpailuihin. Sitä työtä pyrimme parhaamme
mukaan edistämään monin tavoin. Asia on museolla selkeästi tiedostettu ja se on
määritelty strategisesti tärkeäksi osaksi museon tehtävää.”
Samuli
ihmettelee onko enää olemassa suomalaista arkkitehtuuria
Samuli
Miettinen osallistuu keskusteluun, hän kirjoittaa: ”heittelen muutaman
tynkäajatuksen soppaan assosioiden vapaasti mitään osoittelematta tai
otsaani rypistelemättä.” Samuli pyörittelee jalkapallon kansainvälisiä
menestysmaita ja toteaa samojen maiden menestyneen myös arkkitehtuuriskaboissa.
Hän osoittaa sormella suomalaista yhdenmukaistettua rakennustapaa ja kertoo
esimerkin heidän Seinäjoen kirjastostaan, joka loppujen lopuksi toteutettiin
runsaalla 2000 eurolla per neliö. Hän myös kysyy mitä arkkitehtuurin
kansallisuudella itse asiassa enää on merkitystä? Mitä on suomalainen
arkkitehtuuri ja onko sitä edes enää olemassa? Onko meistä enää apua
toisillemme vai teemmekö vain omia hankkeitamme edustaen joskus kansallisen
lipun alla eurovision arkkitehtuurikilpailuissa?
Trev
kysyy: MIES VAI NÄKYMÄTÖN MIES?
Samaan
tapaan kuin yhtiökumppaninsa Hennu, myös Trev ryhtyy kirjoittamaan yön
tunteina. Hän oli juuri lähdössä Venetsiaan, tutustumaan Venetsian Biennaleen.
Aivan niin, hän oli juuri tulossa tänne missä tätä kirjoitan. Ja niinpä sitten
tapasimme tässä Stella Maris pyhimyksen kuvan alla, kerubien vartioimana. Trev
hieman hellittää syntynyttä vakavuutta ja ehdottaa hetkeksi näkymättömyyttä.
Sillä, hänen mukaansa muiden pitää meidät keksiä. Me emme voi itse keksiä
itseämme ja markkinoitua maailmalle. Tällaista on nyt yritetty Suomi-brandäyksellä
ja Himasilla, mutta ei pure. Trev kirjoittaa sähköpostiviestissään mm. näin:
”In next
to no time Finnish Architecture (and its architects) would achieve the kind of
notoriety that it has so long deserved but seldom achieved. We will leave the
Dutch staring gloomily into their canals and the Danes speechless, for the
first time in human history. I shudder to think what traumatic effect this will
have on our western neighbours.
So let‘s
stop being kiltti and pandering to the international press (and anyway the
Dutch and the Danes do it better) and become even more obscure and elusive by
creating a whole new mystic and set of legends. Wouldn‘t this concept fit
better into what it means to be a True Finn instead of adopting the embarassing
american naivety of stubbism? Finn
Invisible Not Negotiable!” Hyvä Trev!
Oliko
Suomi esillä Venetsiassa?
Nyt
voidaan sitten palata alkuperäiseen aiheeseen ja etsiä totuutta suomalaisen
suunnittelun olemassaolosta. Todistusaineistoa pitäisi löytyä Milanon ja
Venetsian arkkitehtuurinäyttelyistä. No löytyihän sitä. Venetsian
näyttelyjulkaisussa Suomi esiintyy neljällä kuvalla. Näyttelyssä edetään
kronologisesti. Ensimmäisen kerran Suomi esiintyy vuonna 1914. Kuvassa on
Akseli Gallen-Kallelan maalaus ”Rakennus”. Toisen kerran esiinnymme vuonna 1957.
Kuvassa on Allu Blomstedtin standardisointi. Kolmannen kerran olemme kuvassa
vuonna 1961. Neyrere esiintyy yhdessä Tapani Kantalan kanssa. Neljännen kerran
Suomi esiintyy vuonna 2011 Kärsämäen Shingle-puukirkon kuvalla. Kun ei sitten
tässä modernismin absorbaatiossa muuta ole löytynyt saattaa olla ettei myöskään
Mies van der Rohen palkintolistoilla esiinny suomalaisia projekteja.
Surullistako? Kyllä! Mutta totta!
Venetsian näyttelykatalogissa
esitetty Suomi-kontribuutio kuvina viittaa hieman menneisyyteen! Mutta kertokaa minulle kuka on tuo Tapani X Neyreren vieressä.
Ei
sittenkään unohdeta suomalaisten osallisuutta South of North ryhmän puitteissa
järjestetyssä keskustelussa: How can foreign architects contribute to the
current rapid socioeconomic development on the African continent? Pilvi Vanamo
ja Inari Virkkala olivat aktiivisia järjestelijöitä. Hyvä Suomen naiset! Mutta
miten saadaan insinöörit ja miehet mukaan?
Vanhoja muistellessa!
Vanhassa
vara parempi!
Niinkö
se on? Esiinnymme sitten hyvinkin vahvasti Norjan ja Ruotsin kanssa Sambiaan,
Tansaniaan ja Keniaan tehdyissä 70-luvun kehitysyhteistyöprojekteissa. Norjalaiset
kuratoivat tämän hyvän ja tyylikkään, joskin hieman kuivahkon näyttelyn. Se ei laajemmin
selvinnyt mitä tästä kaikesta jäi käteen. Kari Karanko on lupaillut tai
ajatellut viisaasti jonkinlaista jälkiseurantaa suomalaisten tekemisistä. Se
olisi paikallaan. Näyttelyn seinätauluissa vilisee tuttuja nimiä: Paavo
Mänttäri, Heikki Tegelman, Jaakko Kaikkonen, Mårten Bondenstam, Rainer
Nordberg, Pekka Raitanen, Antti Hankkio, Tarki Liede, Markku Visapää ja Tapio
Tuomari –muiden muassa.
Tämä oli hienoa aikaa. Suomalaiset
arkkitehdit ja muut asiantuntijat olivat maailmalla. Venetsian Biennalen
Pohjoismaisessa paviljongissa järjestetty näyttely kertoo Norjan, Ruotsin ja
Suomen hankkeista Tansaniassa, Keniassa ja Sambiassa 1970-luvulla. Nyt ei ole
tällaista kerrottavaa.
Mutta
sitten seurasi yllätys
Arabimaat
esiintyvät yhteisellä osastolla. Idea oli loistava. Pyöreä pöytä puhuu. Mutta
sitten tulee yllätys. Kuwaitin näyttelylehdykän sivuilta löytyy Reima ja Raili Pietilän
Sief palatsin kirjaus ja pari kuvaa. Tämä palatsi sai aikanaan huonoa mainetta
urakoitsijan heikon rakentamisen laadun mukaan. Reiman hieno arkkitehtuuri meni
siinä pesuveden mukana. Mutta nyt, historian kirjoissa se kuitenkin muistetaan,
ainoana suomalaisten arabimaihin tekemänä merkittävänä arkkitehtuurikohteena
modernismin teemalla. Kunnia Reiman muistolle.
Kuwaitin Sief Palatsin ensimmäinen
laajennus oli Raili ja Reima Pietilän hieno toteutettu kohde. Erityisenä
yllätyksenä se oli mainittu kuwaitilaisen arkkitehtuurin modernismin kohteena.
Luulin sen olleen unohdettu!
Arabien yhteinen pyöreä pöytä oli
hieno idea. Kaikki puhuvat, mutta kukaan ei kuuntele. Sieltä pöydästä löytyi
yllätys.
Ja
piirun verran Milanosta
Milanossa
me suomalaiset olimme vielä Venetsiaakin vähäisemmässä roolissa. Mutta Milanossa
oli sentään herkkyyttä. Siellä oli esillä meidän oma kohteemme Jufra
Administration Center Libyasta. Venetsiassa arabiesittelyssä libyalainen
arkkitehti A. Kassoum kirjoittaa omasta bmaastaan, ettei Libyassa ole mitään
arkkitehtuuria eikä modernismia. Siellä on vain vanhaa Italian siirtomaasortoa sekä
James Cubbitin yliopisto Benghasissa. Meidän kohteistamme Ras Lanufissa, Sirtessä
tai Jufrassa ei mainita mitään. Olemme olleet niistä niin ylpeitä – eikä meitä
nyt ole olemassa. Vain James Cubbit, jonka piirtämässä yliopistossa suomalaiset
arkkitehdit opettivat kaupunkisuunnittelua 80-luvulla libyalaisille nuorille.
Siitäkään ei kerrota. Opetus ei varmaankaan ole arkkitehtuuria sanan
jaloimmassa merkityksessä. Mutta Milanon Triennale esittelee meidän
projektimme! Olen jo aiemmassa blogissani selittänyt laajasti tätä projektia,
joten jätän sen nyt toistamatta. Mutta olimme iloisia.
Africa Big -näyttely on ilman
muuta ajan hermolla. Että olemme näkymättömiä, se on totta!
Myös kaikki oman Jufran
hallintokeskuksemme ympärillä on vaipunut keskiaikaiseen pimeään – niin kuin se
on tässä yöllisessä Jussi Tiaisen kuvassa.
PS. Olihan tuossa Venetsian luettelossa vielä yksi kuva suomalaisuudesta ja kiinalaisuudesta: Anssi Lassilan koolinkirakennelma ja kiinalaisten bamburakennelma Juulia Kausten kuratoimana. Poikani Jussin mielestä ne olivat hienoja, minä en päässyt selville niiden sielunelämästä. Anteeksi kuva kun unohdin sinut. Valitettavasti kuva ryhtyi monista asennusyrityksistä huolimatta näkymättömäksi.
PS. Olihan tuossa Venetsian luettelossa vielä yksi kuva suomalaisuudesta ja kiinalaisuudesta: Anssi Lassilan koolinkirakennelma ja kiinalaisten bamburakennelma Juulia Kausten kuratoimana. Poikani Jussin mielestä ne olivat hienoja, minä en päässyt selville niiden sielunelämästä. Anteeksi kuva kun unohdin sinut. Valitettavasti kuva ryhtyi monista asennusyrityksistä huolimatta näkymättömäksi.
Jälleen kiehtova tarina sinulta, Pena. Eikä meitä huomata vai eikö meissä ole ainesta? Kerrohan!. Aikanaan olimme arkkitehtuurin luvattu maa. Syntyi toinen toistaan upeampia rakennuksia. Missä ne nyt ovat? Opetuksessako vika? I
VastaaPoistaFundamentals-katalogissa myös lyhyt juttu South of Northista sivulla 502, mutta sekin kuvitettu ruotsalaisarkkitehtien kuvalla :)
VastaaPoistaYllekirjoittaneella oli onni tavata tuore päivänsankari tämän ikimuistoisissa 80-vuotisbileissä. Tulipa puhetta sitten näistä blogikirjoituksista ja siitä, miten Pena, Hennu & Co ovat haeskelleet suomalaisten sijoituksia erilaisista arkkitehtuurin maailmanmestaruuskisoista ja todenneet tilanteen synkäksi.
VastaaPoistaValkaisen asiantilaa aivan hiukkasen: Monark-työryhmän (Juha Jääskeläinen, Juha Kaakko, Petri Rouhiainen, Matti Sanaksenaho, Jari Tirkkonen) Sevillan vuoden 1992 maailmannäyttelyyn suunnittelema Helvetinkolu-paviljonki oli shortlistattuna Mies van der Rohe -palkinnolle vuonna 1992, ja A+U -lehden "Groupiksi" ristimän työyhteenliittymän (Juha Kaakko, Ilkka Laine, Kimmo Liimatainen, Jari Tirkkonen) Vapaa-ajan ateljee tuotti Groupille ilmeisesti edelleenkin Suomen ainoan Venetsian arkkitehtuuribiennaalin kultaisen leijonan vuonna 1996.
Laitan tähän loppuun vielä hiukkasen salapoliisityötä vaatineen linkin tuohon Mies van der Rohe -shortlistaukseen: http://madeineurope.miesbcn.com/portal/site/Mies/menuitem.bee17142b7cbd01d52d7be10387409a0/?vgnextoid=e78b6663ab3464100310ab34641042fb8e0aRCRD
Ainoa netissä tällä hetkellä oleva kuva-aineisto vapaa-ajan ateljeesta (Leisure Studio) taitaa olla MoMA:n kokoelmia esittelevältä saitilla: http://www.moma.org/collection/browse_results.php?criteria=O%3AAD%3AE%3A7860&page_number=1&template_id=1&sort_order=1
Oma tarinansa on, miksi tästä jengistä ei ole aikoihin kuulunut paljonkaan. "Sankarteot" näkyvät jääneen 90-luvulle. Jos saan aikaisiksi, kerron vielä näkemykseni koko kauheasta tarinasta jonain sopivana synkkänä hetkenä.