Como
sijaitsee Italiassa Lombardian maakunnan pohjoisosassa Como-järven rannalla.
Como-järvi on yksi Alppien eteläpuolella sijaitsevasta viidestä järvestä. Esialppien
jyrkät rinteet kohoavat Comon rannoilta. Comon kaupungin perusti Julius Caesar.
Hän määräsi kaupungin, tai roomalaisen linnoituksen, leirin, kaupungin, castrum
romanumin, rakennettavaksi järven rantaan täytetylle alueelle. Kaupungin nimi
oli Novum Comum. Paikka oli tärkeä, sillä Comon kautta vedettiin kulkureitti
Eurooppaan. Kuka sanoo että logistiikka on tämän päivän keksintö? Tämä reitti
pitkin Como-järven rantaa oli nimeltään Via Regia. Rooman sotajoukot ja
byrokraattien joukot käyttivät sitä reittinään Suuren Rooman valtakunnan
valloitusmaihin. Se oli myös kaupan ja sen myötä kaiken kansainvälisen
kanssakäymisen yksi tärkeä reitti.
Sijainti
ja kulkureitin avainasema synnyttivät hallintaan liittyvää kiinnostusta.
Como-järven seutu oli roomalaisvallan alla 600-vuosisadalle. Sitten longobardit
tunkeutuivat etelään. He olivat paljolti bavareja ja frankkeja. Longobardien eli
lombardien valta päättyi vuonna 770 kun Kaarle Suuri (Charlemangne) liitti
Pohjois-Italian karolingi-imperiumiin.
Kaarle Suuri eli Charlemagne
hallitsi Eurooppaa 800-luvun vaihteessa. Comon seutu ja koko Lombardia
liitettiin silloin hänen imperiumiinsa.
Tuhat vuotta myöhemmin eli vuonna
1700 Como kuului Itävalta-Unkarin eli Habsburgien valtakuntaan. Itävallan
valtapiiristä Comon seutu vapautui Italian sodassa 1859. Sotaa käytiin
ranskalaisten ja sardinialaisten toimesta Itävaltaa vastaan. Giuseppe Garibaldi
oli mukana sotimassa vapaaehtoisjoukkoineen. Hän soti vielä monilla tantereilla
ja hänestä tuli Italian kansallissankari. Itävallan valta Italiassa päättyi ja
Italia ryhtyi yhdistymään.
Italia on ollut julkisuuden
valokeilassa Välimeren yli tulvivan siirtolaisuuden vuoksi. Vertailtaanpa nyt
Italiaa ja Comoa Suomeen ja Lahteen. Como ja Lahti ovat samantapaisia
lähikaupunkeja. Molemmissa on väkeä vajaat 100000 asukasta. Matka-aika Comosta
junalla Milanoon on 1 tunti. Lahdesta Helsinkiin pääsee junalla 45 minuutissa.
Ulkomaalaisten määrässä näyttää todella olevan suuri ero. Comossa 1000
asukkaasta 140 on ulkomaalaisia. Lahdessa suhdeluku on 40. Koko Italiassa
ulkomaalaisten suhteellinen osuus on kaksinkertainen Suomeen verrattuna.
Eurostat tilastot osoittavat Comon
kuuluvan Euroopan voimakkaaseen tuotantoalueeseen. Samaan tuottavuustasoon
yltää Suomessa vain Uusimaa. Norjassa öljyteollisuus antaa tuottavuutta
kaikille seuduille. Ruotsissa Kiirunan kaivosteollisuus näkyy selkeästi.
Kuvassa tumma sininen kertoo GDP per capita ostovoimalla korjattuna oleva yli
25 % EU 28 keskiarvon yläpuolella, vihreät värit kertovat EU:n keskiarvosta 10
% alle tai päälle.
Kuva esittää kotitalouksien
käytössä olevat tulot asukasta kohti ostovoimalla korjattuna NUTS-alueittain.
Suomessa hajonta on pieni Italiaan verrattuna. Pohjois-Italiassa on kuitenkin
alueita, joiden tulotaso on suurempi kuin missään Suomessa.
Tarkastellaan
kaupunkia
Comon
vanha roomalaisen leirin ”piirustuksilla” rakennettu keskusta on
ruutukaavaihmisten unelma. Roomalaisen sotilasleirin peruskoko oli 400 x 600
metriä. Tälle alueelle piti saada mahtumaan 35000 miestä ja 15000 eläintä. Olisiko
tuosta malliksi meidän kaupunkitaistossamme? Hevosten, muulien ja muiden
eläinten määrä leirissä on lähellä meidän parkkipaikkaongelmaamme. Eläintiheys
oli 400/1000 asukasta, eli siis vastaa täysin meidän autopaikkatarvettamme.
Tosin hevonen ei vaadi aivan tuota 15 neliötä per yksilö.
Hevosten ja muulien
parkkeerausongelma oli roomalaisella sotilasleirillä varsin huomattava.
Eläintiheys oli 400 eläintä per 1000 leiriläistä.
Tarkastellaan
hieman Comon roomalaisen sotilasleirin päälle rakentunutta kaupunkia. Alueen
mitat ovat 500 x 800 metriä. Alueella on 50 korttelia. Kortteleiden koko on
keskimäärin 150 x 80 metriä. Koko alueen pinta-ala on 0,4 km2 eli 40 hehtaaria.
Katujen leveys on yleensä 5-6 metriä. Katuja on 10 kilometriä ja niiden
pinta-ala on noin 6 ha. Laajempia aukioita on noin 1,5 hehtaaria. Muurien
läheisyydessä on vanhan vallihaudan vaatima tila sekä riittävä ampumasektori.
Korttelimaata on 45 hehtaaria ja kerrosalaa yhteensä noin 1 miljoona
kerrosneliömetriä. Kadut ovat kapeita ja aukiot pieniä. Puistoja on vain
vanhojen muurien äärellä. Kysymys kuuluu: olisiko tällainen malli sopiva meidän
uusille ruutukaavaihanteille?
Comon keskustakorttelit ovat
roomalaisen sotilasleirin pohjalta syntyneet. Alueen aluetehokkuus on noin ea=2,2.
Korttelitehokkuus normaaleissa keskustakortteleissa on noin ek=3,4. Puistojen
ja vapaa-alueiden vähäisen määrän korvaavat loisteliaat sisäpihat. Alueen talot
ovat 3-4 kerroksisia. Katukerrosta ei käytetä asumiseen. Noin kaksi kolmasosaa
katutasosta on kivijalkakauppojen ja ravintoloiden käytössä. Nykyisin ”Citta
Murata” –alueella on noin 5000 asukasta. Teoreettinen asukasluku 100 vuotta
sitten on saattanut olla 25000 asukasta. Ennen toista maailmansotaa luku on
saattanut olla 15000 asukasta. Jos ajattelemme nykyaikaa ja ”uutta kaupunkia” -tämän
kaupungin periaatteilla- voitaisiin saavuttaa asukasluku 13000 asukasta. Silloin
asukastiheys olisi huippuunsa hyvä eli 30000 asukasta per km2. Unelma!
Nykyinen tilan kokonaisjakautuma
näyttää tällaiselta. On terveellistä jos vertaat tätä jakautumaa meidän
kaupunkeihimme.
Comon keskustan katutila soveltuu vain
kävelyyn ja pyöräilyyn. Ja tämä soveltuvuus on huipputasoa.
Olisiko
tästä esimerkiksi ja innoittajaksi?
Kaiken
tämän lopuksi on syytä todeta, että Comon kaupunki on kaikilta nykyaikaisilta
osiltaan vain tavallinen italialainen kaupunki ilman mitään rakennuskulttuuriin
liittyvää arvoa – aivan kuin meidän kaupunkimme. Kaikki kauneus ja harmonia
syntyi jo useita sukupolvia sitten. Sen jälkeen kaikki on vain disharmoniaa.
Mutta haaveilua ei liene kielletty kaupunkiympäristön suhteen. Siis jos
haaveilemme Comon mallista. Olisiko siinä jotain viisautta ”autottoman”
kaupunginosan suunnittelulle? Eipä se tainnut juuri tässä blogissa ratketa,
mutta saattoi jäädä takaraivoon.
Aivan
loppujen lopuksi pahan hyvä
Il
Duce, Italian diktaattori Benito Mussolini tapettiin italialaisten partisaanien
toimesta vuonna 1945, toisen maailmansodan päätösvaiheessa, aivan tässä Comon
lähistöllä. Mussolinin jälkiä tässä kaupungissa on Casa del Fascia. Ehkä tuo
Italian modernistin, arkkitehti Giuseppe Terragnin talo on ainoa moderni
rakennus, joka tässä kaupungissa kiehtoo. Muutoin kiehtoo vain Julius Caesarin roomalaisen
leirin paikalle rakentunut keskusta.
Come sta?
VastaaPoistaHei, pengoin papereitani ja runoistani löysin tämän. havaitsin että tekstihän on nykyajan kuva – eipä olisi uskonut. Aika siis nukahti, ainakin Suomessa? Vai miten on, Setä, olet ottanut historioitsijan lahjat ja liikennöit menneisyyden tunneleissa kuin Hgin Metro (joka on koko ajan joissakin oviongelmissa.)
Tule tänne Tulevaisuuteen, täällä on vielä hauskempaa. Sen takaavat meidän kunnioitetut poliitikkomme.
ja Mattikoo
2006 (vaalikarjan tarinoita)
TASAPUOLEN TAKAPUOLI
Kun ruma sana sanotahan niin kuin se on
kvartaalitalous
kulutusyhteiskunta
työllisyys ja hyvinvointi
pätkätyö ja pahoinvointi
työttömät ja syrjäytyneet
vähäosaiset ja muut
mutiaiset puukko ja puntari
juntit ja alkoholistit
sosiaali
mitä siitä olethan sen arvoinen
onhan meillä hanki ja jää
halla ja yö kaiken yllä
siipirikko mäkikotka
arvojohtajuus
työryhmät sekä
EU YK WTO ja kohta NATO
ankarat käskyt kohtalon
kansallisen menestyksen strategia
yhteistyö ja yrittäjyys
kumppanuus ja elinkaari
menestys
kilpailukyky
hyväosaiset
optiot ja Kiina…
yksi on joukosta poissa
se ruma sana
vastuu.
Olin minäkin Comossa syksyllä 1959 Wickbergin exkursiolla, kun arkyot remusivat Toscanassaa ja muuallakin Pohjois-Italissa, niin että suomalaiset opiskelijat saivat porttikiellonkin Veronassa. Muitakin matkakommelluksia oli. Maija K.
VastaaPoistaHienoa kun pysyttelet menneisyydessä ja palautat mieliin kauniita paikkoja. Historia on niin kiehtovaa eikä sitä pidä unohtaa. I
VastaaPoista