Ilonan babushka täytti 85 vuotta. Silloin oli tiedossa sukujuhlaa
ja zakuskaa. Kutsu Pietariin saatiin joulun alla ja matkaan valmistauduttiin
tilaamalla liput Allegroon. Viisumitkin piti hankkia. Sanomalehdessä sanotaan,
että nyt Pietariin 29 euron hinnalla. No, se on yhteen suuntaan, edestakaisin
siis 58 euroa. Minä halusin matkustaa I luokassa. Se on tullut tavakseni
Euroopan ja Suomen junissa. Eläkeläisillä on nimittäin huima 50 % alennus. Myös
mukavuus näin vanhemmiten kiinnostaa – 120 kiloa on saatava mukavasti
sijoitettua. Pietarin Allegro ei kuitenkaan tunne eläkeläisiä tai
seniorikansalaisia omana ihmisryhmänään. Niinpä siis minun lippuni maksoikin
edestakaisena 282 euroa. Tällä hinnalla palvelulta ja mukavuudelta saattoi
odottaa yleiseurooppalaista tasoa. Erityisesti odotin reheviä
”lentokoneistuimia” – niin kuin ennen sanottiin. Kuka vielä muistaa vanhat
Convairin penkit aivan tavallisessa turistiluokassa. Suomen Intercity-junien
Plussa-luokassa istuimet ovat nahkapäällysteiset, mutta mukavuudeltaan ja kooltaan
huippuunsa kehnot. Allegrossa istuin oli rehevämpi, mutta istuinosa aivan
kelvottoman pieni. Autotesteissä puhutaan aina tuesta reisille. Tämä istuin sai
reisiltä pakit.
Junalla matkustaminen
on aina pientä juhlaa. Tällekin matkalle halusin lähteä tuolta Helsingin aseman
ihanien kattojen alta, enkä lähempää kotoani, Pasilasta. Onnittelen itseäni
siitä, että voin nauttia VR:n aikaansaannoksista. Eivät nuo huonot istuimet nyt
maailmaa kaada, mutta aina voi pyrkiä lähemmäksi täydellisyyttä.
Kuka näitä nykyjunien istuimia oikein mahtaa disainata?
Olisi syytä vaihtaa alaa tai käydä ekskursiolla esimerkiksi TGV-junissa! Ei silti, muuten annan täyden kympin
suomalaisille junille, junapalvelulle ja henkilökunnalle, mutta tässä
Allegrossa istuin tökki reisiin ja palvelu poissaololla.
Vertailussa TGV:n
ja Allegron istuimet ykkösluokassa. Molemmat junat ovat Ahlstomin tuotetta,
mutta sisutusarkkitehti on eri maata.
Mutta millaisia ovat lipun hinnat Ranskassa TGV: n
loisteliaassa ykkösluokassa? Eurostarissa ykkösluokassa edestakainen
Pariisi-Lontoo maksaa 260 euroa ja matkan kesto on 2 tuntia 20 minuuttia. Saman
pituinen matka Paris-Rennes maksaa edestakaisena 130 euroa. Tämän meidän
Pietarin matkamme kesto on 3 tuntia 35 minuuttia.
Venäjällä juna kiitää 200
km/h
Allegro-yhteyttä suunniteltaessa epäiltiin venäläisten
kykyä saada heidän puoleisensa rata kunnostettua kelvolliseksi nopealle
liikenteelle. Tämä pelko on osoitettu turhaksi. Venäjällä junan nopeus on suurella
osalla matkaa 190-200 km/h. Matkanopeudeksi välillä Helsinki - Vaalimaa tulee 150
km/h ja välille Vaalimaa - Pietari 140 km/h – kun Vainikkalan pysähtymisaika
pois luetaan. Aika hyvä, sillä juna seisoo Viipurissa 15-20 min ja
Tikkurilassa, Lahdessa ja Kouvolassa yhteensä ehkä saman verran.
Kokonaismatkanopeudeksi saadaan 120 km/h. Nämä ovat tietysti pieniä lukuja
sillä Eurostarin matkanopeus välillä Pariisi – Lontoo on 180 km/h ja Pariisi – Lyon
välillä 210 km/h. Mutta junat kulkevatkin parhaimmillaan reilusti päälle 300
km/h. Allegron maksiminopeus on 220 km/h.
Allegron reitillä,
muinaisella Kannaksella, on kymmenittäin tasoristeyksiä. (Pitkänen sanoo, että
kahdeksan, mutta todellisuudessa ehkä 30). Koko rata-alue on aidattu.
Jokaisella tasoristeyksellä on vartiointi. Mummo toppatakissaan seisoo joko
vartiokoppinsa parvekkeella tai puomin vieressä. Hänellä on kädessään pystyssä
kapula (tai olisiko se valaisin?). Puomin lisäksi ennen rataa on aukaistu
teräksinen ”panssarivaunueste”, joka ehdottomasti estää ajoneuvojen pääsyn
radalle. Punainen valo vilkuttaa. Autojonot ovat pitkiä. Puomit suljettaneen jo
varttitunti ennen junan tuloa – automäärästä päätellen.?
Muistelua Allegron
syntyvaiheista
Otan
yhteyttä Risto Pitkäseen. Hän oli VR:n henkilöliikenneosaston johtajana silloin
kun Allegron alkusanoja lausuttiin. Hän kertoo, että protojen valmistuessa meikäläisestä
Pendolinosta venäläisten kanssa aloitettiin neuvottelut tämän Pendolinon muokkaamiseksi
nopeaan Pietari – Helsinki liikenteeseen. Neuvotteluja käytiin vuosina 1993 –
1996. Aloite hommaan tuli Pitkäsen veikkauksen mukaan VR:n ylijohtaja Panu
Haapalalta. Haapala oli Pitkäsen mukaan hyvin aktiivinen idän asioissa. Oman
kokemukseni mukaan Haapala oli myös aloitteentekijä Pendolinojen suhteen. Pääjohtajaksi
Panu Haapala tuli varatoimitusjohtajan vakanssilta
vuonna 1997. Samana vuonna hän kuoli Pogostan hiihdon ladulle
Ilomantsin maisemissa. Pääjohtajaksi hänen jälkeensä tuli Henri Kuitunen.
Pitkänen kertoo Allegron vetovastuun olleen alkuun kehitysjohtaja Ilkka Pusalla.
Mutta sitten hämärtyy. Päätinkin tehdä tuosta Allegrosta aivan oman blogin
kunhan saan asioista selvää. Joten nyt matkaeväinä muistelemme paria
Pendolinoihin liittyvää episodia.
Tarkennetaanpa
nyt aikatauluja: kaksi prototyyppi-pendolinoa tilattiin vuonna 1992, liikennöinti
Pendolinolla aloitettiin vuonna 1995, Allegrot tilattiin vuonna 2007 ja Allegro
aloitti liikenteen joulukuussa 2010.
Olin
paikalla kun Panu Haapala tutustui ensimmäistä kertaa Pendolinoihin. Se
tapahtui Torinossa Ferroviarian tehtaalla vuonna 1990. Siitäpä pieni tarina
kirjastani: ”Ihmistä ei voi suunnitella – kiveä voi”. Tässä kuvassa Haapala esiintyy
yhdessä sisareni Marja-Liisan kanssa. Systeri oli ansioituneena oppaana ja
kielenkääntäjänä Fiatin tehtailla. Haapala oli erittäin kiinnostunut Pendolinon
pienestä akselipainosta.
Varatoimitusjohtaja mukaan
Torinoon
Olin järjestämässä vuonna 1990 Savonradan ekskursiota
tarkoituksella tutustua nopeisiin juniin ja etenkin Pendolinoon Italiassa.
Liikenneministeriön ja VR:n edustajat kieltäytyivät matkasta, koska pitivät
sitä ”edunvalvontamatkana”. Tunnettua oli, että siihen aikaan niin
liikenneministeriön kuin VR:n virkamiehet olivat Kouvolan radan tai Heli-radan
”edunvalvojia”. Istuin Eduskuntatalon portailla ja ihmettelin. Jos ei VR nyt lähde
mukaan niin ”edunvalvonta” menee aivan pieleen. Härkää sarvista, soitto
pääjohtaja Eino Saariselle: ”Eikka, nyt on hommat huonosti kallellaan, VR:n
edustajat eivät halua osallistua kansalaisyhteisön savonrataekskursiolle -
hieno ohjelma ja kaikki!” ”Pena, odota hetki, soitan sinulle.” Tuskallista odotusta
Eduskuntatalon portailla - katse tiukasti rautatieasemarakennukseen suunnattuna.
Viiden minuutin päästä Saarinen soittaa: ”Pena, VR:ltä matkalle lähtevät
varatoimitusjohtaja Panu Haapala ja koneosaston yli-insinööri Jouko Rautela.”
Hurraa, asiat kohdallaan! Näin siis alkoi varatoimitusjohtaja Panu Haapalan
ensimmäinen tutustuminen Pendolinoon.
Pitkässä pöydässä
Ferroviarian tehtaalla Torinossa. Kuvassa näkyy vasemmalla Jarkko Paronen, Anja
Höök-Tiihonen ja Kalevi Yli-Sirniö, oikealla edessä Panu Haapala. Takana Timo Ahonen, Eero Kaitainen ja kumppaneita. Kuvan otti Leo Baarman.
VR:n työryhmä vertaili
junia, Haapala ja Saarinen valitsivat Pendolinon
Työryhmän tarkoituksena oli vertailla nopeata veturijunaa
ja kallistuvakorista moottorijunaa Helsingin ja Tampereen välisessä
liikenteessä. Vaihtoehtoina taisivat olla espanjalaisten kallistuvakorinen
Talgo, italialaisten prototyyppi-Pendolino, ruotsalaisten jo kymmenen vuotta
käytössä ollut X2000 ja vielä Transtechin tarjoama uusi veturijunakehitelmä.
Lopussa vertailtaviksi jäivät X2000 ja Pendolino. Työryhmä totesi
loppuraporttia esitellessään, ettei veturijuna ole paljonkaan hitaampi, mutta
se on taloudellisempi kuin kallistuvakorinen moottorijuna. Tähän pääjohtaja
Eino Saarinen totesi kiivaaseen sävyyn: ”Te ette ymmärrä, kun etsitään uutta
ilmettä VR:lle, niin veturijunat eivät sitä tuo.” Lähes 400 kohdan vertailuohjelma
päätyi Pendolinon voittoon. Vertailuporukka ei tiennyt tuossa vaiheessa junien
hintaa. Kun hinta selvisi Pendolinon eduksi, ratkaisu oli pääjohtajan tahdon
mukainen. Ruotsalaiset olivat ärtyneitä käänteestä Pendolinon hyväksi. Varmalta
tuntunut pohjoismainen kauppa tuntui menevän sivu suun - ja menikin. Kaksi
ensimmäistä Pendolinoa valmistettiin Otanmäessä. Suomalaiset joutuivat
Pendolinon pioneereiksi, talvikäytön testaajiksi ja lopuksi (hieman kyllä
kirvistellen) ylpeiksi omistajiksi.
Ensimmäiset Pendolinot muuten maksoivat nykyrahassa 18 miljoonaa euroa kappale.
Allegrojunan hinta oli vastaavasti 34 milj. euroa kappaleelta. Istumapaikkaa
kohti nämä tekevät 70000 ja 100000 euroa per paikka. Minun plug-in
sähkömaasturini istumapaikka maksaa 10000 euroa per paikka.
(Jos tämän linkin kanssa on ongelmia mene YLE elävä
arkisto ja klikkaa Pendolino - sieltä
löytyy)
Lisää Allegron esivaiheita
– kirje Lipposelle
Elettiin vuotta 1999. Vuosiluku oli 4 vuotta ensimmäisen
Pendolinon jälkeistä aikaa ja 8 vuotta ennen Allegron tilausta. Ystäväni Matti
Väisänen uskoi vahvasti Pietarin ja Helsingin väliseen nopeaan junayhteyteen.
Hän halusi kirjoittaa pääministeri Paavo Lipposelle tästä paperin. Protestoin
hänelle ajattelun yksipuolisuutta. Halusin ”suomenlahtipolitiikkaa”.
Erityisesti toivoin Suomen tukea ja yhteistyötä Viron satamien kanssa. Venäjän
Koiviston ja Ust-Lugan kehittäminen olivat vasta lähtökuopissa. Yllättäen
luinkin sitten sanomalehdestä Lipposen puhuneen aina Amerikoissa saakka suomenlahtipolitiikasta.
Tällainen politiikka jäi kuitenkin puheiden asteelle. Idealismi Viron ja Suomen
satamien yhteistyöstä jäi kehityksen jalkoihin. Suomi halusi olla itsenäinen,
kehittääkseen transitoa ja rekkarallia Suomen teillä.
(Rekkaralli oli muuten herkkä aihe, pitäessäni kerran esitelmää
Turussa maakuntaliittojen yhteistyöseminaarissa tulin maininneeksi tämän
transiton Suomen teillä kielteiseksi ilmiöksi. Sain tulikiven katkuisen
kommentin Kymenlaakson maakuntajohtajalta. Hän epäili minun tehneen tuon
esitelmän humalassa – niin typerä oli tuo väite.)
Niin, siinä Lipposta varten tehdyssä muistioissa
sanottiin: ”Suomen kannalta itä-länsi käytävä on väistämättömän tärkeä. Maamme
talouselämä hyötyy tämän käytävän tasapainoisesta kehittämisestä. Emme ole
kuitenkaan Suomenlahden rannalla yksin. Suomenlahti “talousmerenä” on
kokonaisuus, jota ei pidä nähdä yksipuolisesti kilpailtuna markkina-alueena,
vaan tuottoisasti toimivana yhteistyöalueena. Suomen pitkäntähtäyksen
yleispoliittisena tavoitteena olisikin viisainta tukea kaikkea Suomenlahden
rannoilla tapahtuvaa kehitystä. Osana tätä kehitystä ovat yhtä hyvin Viron
Narvan käytävä, Tallinnan satamat ja Suomen yhteydet Pietariin. Kehittyvät
rautatiet ovat ympäristöpolitiikkaa. Suomen Pendolino on symbolinen ja hieno
kärkiprojekti. Nyt olisi tehtävä rohkea veto ja perustettava VR:n toimia tukeva
toimintamalli, jolla vauhditetaan nopean junayhteyden aikaansaamista Helsingin
ja Pietarin välille. Ympäristöpoliittisten, aluepoliittisten ja
sosioekonomisten hyötyjen lisäksi on muistettava lentoliikenteen osittainen
korvautuminen kansantaloudellisesti edullisemmalla raideliikenteellä. VR:n uusi
yhtiömuoto lisännee tehokkuutta. Lisää puhtia pitäisi kuitenkin löytyä. Suomen
kansainvälispoliittinen kannanotto idän liikenteen prioriteetista, sekä
voimakas tuki kansainvälisen rahoituksen saamiseksi - koko Suomenlahden
perspektiivissä - olisi tällaista toimintaa. Rahoituksen tulisi ensisijassa
kohdistua ratojen perusparannukseen. Suurimmat ongelmat ovat Venäjän
puoleisella rataosalla.”
En kuulu Tallinnan
tunneliuskovaisiin. Uskon silti, että rata Tallinnasta Varsovaan toteutetaan,
onhan se EU:n Trans European Transport Networkin TEN-T kärkiprojekti nro. 27.
Laivat sitten hoitelevat meidät ja tavaran Suomenlahden yli. Muuten vaikuttaa
hyvältä että rata kulkee nyt Tarton kautta.
Itse asiassa on lähes uskomaton juttu, että tuo Allegro
saatiin aikaiseksi. Täytyy oikein kysellä ansioituneilta. Mutta myöhemmin, kun löytyy spivat henkiöt, jotka tietävät. Missä on historia tästä mainiosta prosessista. Pekka Rytilä, eikö sinulta ole kysytty?
Ennen Allegroa kuljettiin Repinillä ja Sibeliuksella. Repin
lähti viimeiselle matkalle 11.12.2010 klo 15.23 lumisesta Helsingistä. Olin
sillä matkalla mukana. Olimme menossa Liisan kanssa juuri vastaaviin bileisiin
vaarin 80-vuotispäiviä juhlimaan. Ensimmäiset Allegrot olivat täynnä, siksi
takaisin tulimme lentokoneella.. Olihan
tuolla ensimmäisellä Allegromatkalla mukana myös silloin vielä meilläkin suosittu
Vladimir Putin - ystävänsä Tarja Halosen seurassa.
Zakuska pöytään
Sorruin tähän Allegroon kun piti Babuskasta ja zakuskasta
puhua. Näin se käy aina. Saavuimme Suomen asemalta Frunzenskyn kaupunginosaan
Pietarin eteläosissa. Kadun nimi on Turku. Turku on mahtava bulevardi tai
olisiko esplanaadi. Kaduilla liikkuvat trolleybussit. Asuntoalue on tyypillinen
”corbusiaaninen” suurkorttelijärjestelmä. Talot ovat 9-kerroksisia.
Frunzenskyn alue on
pääosin sotien jälkeen rakennettua mahtavaa elementtituotantoa. Frunzenskyn
alueella on 400000 asukasta. Asukastiheys on 10000 asukasta neliökilometrillä.
Turku – bulevardi
edustaa Neuvostoliiton sodanjälkeistä bulevardisointia. Vuodesta 1953 Pietari
on ollut Turun ystävyyskaupunki. Niinpä Turku – bulevardilla on myös Suomen
Joutsenen replika. Putin oli Pietarin aikanaan vakituisia turunkävijöitä.
Tästäkö ovat muistona nämä Turun aiheet? No, ei ehkä, sillä Putin oli yhden
vanha silloin kun ystävyyssuhde solmittiin. Kaikki ei siis ole Putinista!
Venäläisessä
kulttuurissa on mahtavia aineksia. Ainakin tässä minun sukulaisperheessäni.
Perheen yhteisöllisyys. Tunteelliset
puheet. Vanhoihin kohdistuva hellyys. Kun olin sairaalassa, kolarista
toipumassa, ihmettelin kun tyttärenpojanvaimo Natalia ihanasti hyväili
niskaani. Sitä eivät perusmeikäläiset tee. Nyt Pietarissa voin taas todistaa
miten nuoret hyväilivät mummon ja isoisän niskaa ja hartioita. Meidän sanamme
sapuska tulee venäjän sanasta zakuska. Niinpä nytkin nautimme ihanat zakuskit –
eli alkupalat. Sitten seurasi lihaa ja kalaa. Kala oli aivan erinomaista,
kanankoivista puhumattakaan.
Ugrilaista taidetta, mutta
sitä ennen yllätys
Erarta, Pietarin nykytaiteen museo, on noussut
merkittäväksi vierailukohteeksi. Näyttää siltä, että tulen jokaisella
visiitillä käymään Erartassa. Seuraavalla visiitillä ei tule kuitenkaan käymään
niin kuin nyt. Nimittäin, että puhelimen muisti täyttyy, en usko puhelimen
huomautuksia, otan juuri ne kuvat jotka ovat ajankohtaisia ja jotka yllättävät
minut ja jotka halusin ottaa. Puhelin oli oikeassa – kuvia ei tullut. On siis
otettava käyttöön Power Point. Miksi juuri nuo teokset ovat täällä nyt? - kaksi
päivää Pariisin tapahtumien jälkeen. Ja miksi ne eivät tallentuneet kameraani.
Raivostuttaa!
Erartassa on
vakiokokoelmat, mutta siellä on myös teemanäyttelyt. Ensimmäisessä galleriassa
törmään suureen kymmenmetrisen teokseen, jossa mustat ruumisarkut täyttävät
seinän. Keskellä on ristissä Kalashnikovit ja sana väkivalta насилие . Teoksen edessä seisoo haarapukeilla muurinmurtaja. Se on kynä! Je
suis Charlie! Ajallisesti nämä teokset ehtivät paikalleen ennen Pariisin
veritekoja.
Jatkan kulkuani ja saavun odottamaani paikkaan. Tässä paikassa
oli juuri tärkein syy miksi nyt halusin jälleen puolen vuoden jälkeen tulla
tänne. Olin nähnyt Suomen TV:n uutisissa pienen esittelyn tästä näyttelystä.
Näyttelyn esitteessä sanotaan pyrityn tutkimaan suomalaisugrilaista
nykytaidetta, esittämään luonteenomaista runoutta, luonteenomaisia teemoja,
ilmiöitä ja korostuksia. Näyttelyn arvellaan palvelevan venäläisiä heidän
pyrkiessään syventymään itseensä ja ymmärtämään itseään. Tämä sillä
perusteella, että enemmistöllä venäläisistä on suomalaisugrilaiset geenit. Tuo oli muuten aika mielenkiintoisesti
sanottu.
Näyttelyssä esiintyy taiteilijoita niiltä seuduilta,
jotka tulivat osin tutuiksi Ville Haapasalon kieromatkalta näillä samoilla
suomensukuisten kansojen asuinseuduilla. Paikan niminä vilahtelevat Komi,
Chanty-Manski, Mansi, Petroskoi ja kaukaisina Uralin takaisina seutuina
Novosibirsk, Krasnojarsk ja Udmurtia. Näyttelyesitteessä mainitaan sana
etnofuturismi. Sen sanotaan esittelevän arkaaisia ja nykytaiteen tuotteita.
Minusta näyttely oli pääasiassa arkaainen.
Nykyihmisen elämä näkyi vain masennuksena ja hiljaisena hiipumisena.
Mieleen jäivät yksinäinen nainen saunan lauteilla ja tyttö kaljapullon kanssa.
Odotin enemmän, mutta sain silti jotain. Suosittelen
käyntiä Erartassa. “UGRAssic Period” tulee ottamaan ajastanne vain 10
minuuttia. Jää muuta katsottavaa – ja sitä riittää. Voit myös vilkaista minun
aiempaa blogiani Pietarista ja Erartasta:
UGRAssic Period
näyttely oli kovin arkaainen. Hienoa kuitenkin, että näyttely on olemassa. Tämä
kuva on varmaankin Surgutin näyttelystä, sillä mitään jatulintarhaa emme
Pietarissa nähneet – kylläkin nuo samat porot ja maalaukset. Mielenkiintoista,
että sanovat enemmistöllä venäläisistä olevan suomalaisugrilaista
geeniperintöä. Uskon siihen kun katselin zakuska-väkeä. Olivat kuin suoraan
Suomesta.
Gruusialaista ilonpitoa
Vielä viimeiseksi lopuksi ja ilon aiheeksi vierailu
gruusialaiseen ravintolaan. Muistissa oli vielä kun neuvostoaikaan menimme
Liisan kanssa ystävämme Nikita Mihailkovin johdolla Moskovassa gruusialaiseen
ravintolaan. Isäntä itse painui ruoan teon ajaksi keittiöön johtamaan kokkausoperaatiota.
Tulos oli mainio ja muistettava. Nyt oli kysymyksessä pieni
gruusialaisravintola Rimsky-Korsakov kadulla. Paikallinen opas puuttui. Oli
selvittävä itse. Keittiöön ei ollut menemistä. Ruoka tilattiin ja viinikin
osoittautui mainioksi. Viinipullon hinta oli 12 euroa. Ruoka viineineen maksoi
15 euroa per nuppi. Mutta sitten rävähti!
Ystävättäret juhlivat.
Desibelit ovat tasoa 120. Kalinka soi. Peput pyörivät. Hymyä huuleen.
Tämä on Allegro-päivitys
eilen julkaistuun blogiin
Ari Vanhanen, VR:n palvelujohtaja, hyvä kollega, lähetti
suoraan Allegro-junasta minulle vuonna 2011 laatimansa esityksen Allegron
kehitysvaiheista. Panen laatimani koosteen Arin esityksestä tähän:
■
Vuonna 1994 Venäjän federaation
rautatieministeri G.M. Fadejev ja Suomen Tasavallan liikenneministeri Ole
Norrback esittivät tapaamisessaan tavoitteen nopeuttaa Suomen ja Venäjän
välistä matkustajaliikennettä. Työryhmä selvitti 1996 valmistuneessa raportissa
toimenpiteitä, joilla nopea liikenne voitaisiin aloittaa 1999 tavoitteena
kolmen tunnin ajoaika. Ryhmässä olivat Suomen puolelta mukana I. Pusa, R. Pitkänen,
L. Matikainen, S. Kähönen ja S. Pöyhönen.
■
Vuonna 1996 hankkeessa edettiin toteuttamalla
VR:n omistamalla Pendolino-junalla kulkuominaisuustestejä Vainikkala-Pietari
välillä. Pendolinoa vedettiin Venäjällä tasavirtaveturilla.
■
Seuraava työryhmä hankkeen tiimoilta kokoontui vuonna
1997. Tämä työryhmä julkaisi raportin "Helsingin ja Pietarin välistä
nopeaa junaliikennettä koskeva yhteiskuntataloudellinen kannattavuus- ja
vaikuttavuusselvitys". Liikenne todettiin yhteiskuntataloudellisesti
kannattavaksi. Vastuuhenkilöinä olivat I. Pusa ja V. Koskinen.
■
Raporttien julkaisun jälkeen
suomalais-venäläisen hallitusten välisen taloudellisen yhteistyökomission
liikennetyöryhmässä sovittiin, että kumpikin osapuoli huolehtii omalta osaltaan
Helsinki-Pietari välille suunniteltujen infrastruktuuri-investointien
toteuttamisesta. Mukana ryhmässä olivat M. Pesonen, V. Koskinen, A. Jaatinen ja
R. Johansson.
■
Tämän työryhmän yhteydessä toimi myös tekninen
alatyöryhmä. Työryhmän tehtävänä oli selvittää kuinka 4 h 50 minuutin
matka-aika saavutetaan vuonna 1999 ja 3 tunnin matka-aika v. 2005. Raportti
julkaistiin vuonna 1998.
■
Muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen työ sai
jälleen jatkoa vuonna 2001. VR:n pääjohtaja Henri Kuitusen ja Lokakuun
rautatien pääjohtaja Komarovin tapaamisessa sovittiin, että nopeajunatyöryhmän
on aloitettava uudelleen työskentelynsä. Nyt asetettiin työryhmä, joka laati vaiheistetun
toimenpideohjelman vuosille 2003, 2005 ja 2006 sekä määritteli kaluston
tekniset vaatimukset. Ryhmässä olivat Suomen puolelta mukana M. Pesonen, P.
Söderling, A. Jaatinen, A. Vanhanen, L. Viinamäki, H. Harjula ja J. Artukka.
■
Vuonna 2002 VR, RZD ja Ratahallintokeskus selvittivät
Suomessa ja Venäjällä voimassa olevat viranomaisvaatimukset ja normit tulevalle
kalustolle ja kokosivat näistä yhteisen teknisen spesifikaation "Fast
train for Helsinki-St.Petersburg technical requirements". Samana vuonna
päätettiin Lahden Oikoradan rakentamisesta, joka oli merkittävä päätös myös
Pietarin nopean liikenteen kannalta.
■
Vuonna 2005 julkaistiin VR:n ja RZD:n toimesta raportti: "Nopeajuna idästä
länteen, kolmessa tunnissa Pietarista Helsinkiin".
■
Vuonna 2006 VR ja RZD perustivat yhteisen
kalustoyhtiön, Karelian Trains Ltd:n, hankkimaan 4 nopeajunayksikköä. Karelian
Trains järjesti vuonna 2007 tarjouskilpailun ja tilasi Alstomilta 120 miljoonalla
kyseiset junat.
■
Vuosina 2006-2010 valvottiin kaluston
toteutusta, tehtiin palvelukonsepteja, rakennettiin infrastruktuuria,
parannettiin asemia Suomessa ja Venäjällä sekä sovittiin liikkuvissa junissa
tapahtuvista tarkastusmenettelyistä. Ja vielä paljon muuta käytännöllistä.
■
Vuonna 2010 ensimmäinen Allegro lähti
matkalleen.
Raportin kansia
Allegron kehittelyvaiheista
Tuohon sinnun väliotsikoon: Lisää Allegron esivaiheita – kirje Lipposelle kohtaan: Rahoituksen tulisi ensisijassa kohdistua ratojen perusparannukseen. Minusta ennen-kaikkea Suomen rataverkon perusparannukseen. Enkä sulkisi pois Suomesta Viroon kulkevaa merenalaista junaratataa, kuten Englannista Ranskaan.
VastaaPoistaTosin siinä Suomesta Viroon olevassa junaradassa täytyisi ottaa huomioon myös Suomenlahdessa oleva kaasuputki.
Nämä ovat aivan minun ajatuksiani, mutta eivät kaiketi toteutuskelvottomia.
Kustannuksista en tiedä mitään, mutta kannattaisi laittaa tämä asia hautumaan.
Hei taas,
VastaaPoistaSetä kävi vetämässä pienet sapuskat...sitähän mekin ennen vanhaan Savonmuassa, sapuskata...
Aamuhesari oli taas pullollaan guggea. Safan kilpailusäännöt lienevät jääneet muinaisuuteen. KIlpailussa menestymättä jääneet suomalaiset tekivät erikoisen tempun...ehkä siinä oli ajanmukaista julkisuuteen pääsemisen kaipuuta. Yäk.
Katsoin Hgin yleiskaavakartan esittelyvideota –ensi kerta elämässäni kun jouduin menemään youtubeen . Ajattelin metropoliasiaa ja sain raivokohtauksen. Konnuus jatkuu, ja tulematon tulevaisuus. Samasta lähteestä katsoin myös Pasila-suunnitelmia ja YIT:n otetta pääarkkitehtina.
Taidan mennä henkisestikin eläkkeelle.
Raivokohtauksesta toipuessa
Mattikoo
Valittelin noista junien istuimista Suomessa.
VastaaPoistaRisto Pitkänen vastaa:
”Ekstra-luokissa istuimet ovat onneksesi 540 mm leveitä (nahkaverhoilu) ja Eco-luokassa 460 mm (kangasverhoilu). Allegron istuimet valmisti Antolin Ranskasta ja Pendolinon Rica Oy (Riihimäen Metallikaluste Oy). Suunnittelijaa eivät tutut muistaneet.”
Ari Vanhanen vastaa:
”Penkkien mukavuudesta olen kanssasi samaa mieltä, mutta kun junan hintaa (Allegro) aikoinaan ruuvattiin kohdalleen, jouduttiin valitettavasti muutamasta asiasta tinkimään.”
Niin se on! Suunnittelija sen istuimen suunnittelee ja valmistaja sen sitten suunnitelman mukaisesti tekee, mutta suunnittelija on unohtunut. Niin se tahtoo käydä rakennushankkeissakin. Pasilan uudessa keskuksessa suunnittelija on rakennusliike. Espoon uudessa riidellyssä sairaalassa suunnittelijana pidetään urakoitsijaa. Varsinaista suunnittelijaa ei lainkaan mainita näiden kohteiden uutisoinnin yhteydessä. Junissa ehkä matkustusmukavuuden kannalta tärkein laite on istuin. Kannattaako juuri tuon laitteen laadusta tinkiä?