Kaupunki
muodostuu muureista ja niiden välisestä tyhjästä tilasta
”Tyhjä tila ja sitä rajaavat maa,
muurit ja taivas ovat kaupungin pysyvä elementti. Ei olekaan niin paljoa
kysymys toiminnasta kuin tilasta. Outoa. Toiminnat muuttuvat, mutta tila ja
muurit säilyvät.”
Kirjoitin tämän lauseen joskus. Nyt luen sitä uudelleen ja taas uudelleen.
Kummallinen lause, Väittää nyt että toiminta ei ole tärkeä! Tila sen sijaan
olisi tärkeä. Tyhjä tila, jonka rajaavat maa, taivas ja talojen muodostavat
muurit. Väite jatkuu: ”Toiminnat muuttuvat, ihmiset syntyvät ja kuolevat ja
muuttuvat, mutta tyhjä tila ja muurit säilyvät.” Tämän vuoksi kaupungin tulisi olla universaali rakenne. Sillä tulisi
olla pysyvä mittakaava tai ainakin harmonisesti muuttuva mittakaava. Suuret
epäjatkuvuuskohdat ovat pahasta.
Kiinnostavat
kehittelykohteet ovat tällä hetkellä taide- ja urheilutoimijoiden luomia.
Kaupungin tai rakentajien suunnitelmat eivät näytä herättävän yhtä kiivaita
tunteita. Mutta rikastuttavatko nämä hankkeet meidän kaupunkimme ilmettä,
siitäpä tämä blogi. Lukijoiden iloksi olen jättänyt Guggen toistaiseksi
ihmettelyni ulkopuolelle.
Talojen monikäyttöisyys on tavoite
Kaupungin universaaliin olemukseen liittyvät myös
rakennukset. Päteekö niidenkin suhteen sama vaatimus? Toiminta ei ole tärkeä?
Rakennuksen pitää olla joustava, universaali ja tarjota mahdollisuus erilaisille
toiminnoille. Kukaan ei voi tietää onko rakennus 50 vuoden päästä
asuinkäytössä, vai onko se toimisto tai päiväkoti? Kukaan ei voi myöskään
tietää tulevaisuuden asumisväljyyttä tai toimitilaväljyyttä. Kriisin
seurauksena – ja kriisi on todennäköinen – tilanne voi tulevaisuudessa olla
täysin nykyisestä poikkeava.
Korttelit ovat muuttuneet labyrinteiksi
Rakennuksia on hankalampi muuttaa. Vai onko? Nehän
muuttuvat alinomaa! Oman elinkaareni aikana Helsingin keskustassa on tapahtunut
täydellinen muodonmuutos. Näyttää samalta, mutta on totaalisesti eri. Nopeista
muutoksista on esimerkkinä Pukevan tavaratalon muodonmuutos Kaisa-taloksi –
yliopiston kirjastoksi. Muodonmuutos tapahtui myös makkaratalossa, kun Revelin
hienot julkiset sisätilat muuttuivat suljetuiksi kauppatiloiksi, puhumattakaan
ajoramppien katoamisesta. (Minusta ne olivat täysin sopimattomat tuohon
paikkaan, mutta monet arkkitehdit ja etenkin ulkomaiset nuoret pitivät niitä
hienoina ajan symboleina). Ajatelkaa myös muita kortteleiden sisäisiä
mullistuksia Aleksin varrella tai muissa Rautatientorin kortteleissa. Kaupunki
on kasvanut sisäänpäin ja maan alle. Suunnittelu on ollut teknisesti taitavaa,
mutta syntyneitä tiloja ei voi luonnehtia puhtaiksi, arkkitehtonisiksi – hyvässä
mielessä. Tehokkuuden tavoittelu toisaalta ja vanhojen rakenteiden sekaan
tunkeutuminen toisaalta ovat johtaneet sotkuisuuteen ja orientaation
katoamiseen. Kortteleiden sisäosista on tullut sokkelo ja labyrintti. Kaikessa
pahassa on kuitenkin ratkaisevaa hyvää: ulkoinen rakenne ja katutila ovat säilyneet.
Kaupungista ei ole tullut harvahampaista.
Mielenkiintoinen
muutos on Pukevan entisen tavaratalon muuntuminen yliopiston Kaisa-kirjastoksi.
Olin aikanaan mukana Kluuvin metroaseman suunnittelussa. Pukevan kauppaneuvos
Ruben Jaari oli erityisen kiinnostunut metroaseman ja tavaratalon yhteyksistä.
Arkkitehti ja ystäväni, Toivo Korhonen suunnitteli sekä silloisen Pukevan että
silloisen Kluuvin metroaseman. Pienen väännön jälkeen muutkin Kaisaniemenkadun
kiinteistöt saatiin mukaan ja metroasema varmaan kiihdytti naapurikortteleiden
laajaa saneerautumista. Siinä sitten ilmeni myös edellä mainittu labyrintti-ilmiö.
Metropäätös vuonna 1969 oli ratkaiseva tekijä
Johtopäätös on siis myönteinen: Helsinki on onnistunut.
Vahva kehittämisen halu ja liike-elämän rohkeus investoida ovat auttaneet
keskustan elinvoiman säilyttämisessä, mutta mikä vielä tärkeämpää: keskustan
mittakaava on onnistuttu säilyttämään. Vuonna 1969 tehty metropäätös oli
ratkaisevan tärkeä tekijä, joka myötävaikutti keskustan säilymiseen.
Päätöksenteossa oli kovaa poliittista vääntöä. Erityisesti kokoomus oli metroa
vastaan. Päätös tehtiin äänin 49-25. Voittaneen ehdotuksen puolesta äänestivät
demareitten, kansandemokraattien, skogilaisten ja keskustapuolueen ryhmät,
enemmistö liberaaleista ja ruotsalaisesta kansanpuolueesta sekä Veikko Vennamo. Vastustajien pääosa kertyi
kokoomukselaisista. Veikon poika Pekka Vennamo äänesti tyhjää.
Politiikassa ei aina ole logiikkaa. Olisi luullut niiden joiden takana on
keskustan maan arvo ja rakennusoikeus olleen metron kannalla ja niiden joiden
kannattajat liikkuivat kehäteiden ja uusien lähiöiden tuntumassa olleen
keskustaa tukevaa metroinvestointia vastaan – mutta ei, päätökset tapahtuivat onneksi
näin epäloogisesti.
Sujuvuusmaksut turvaavat keskustan elinvoiman
Nytkin on samoja piirteitä. Logiikkaerheitä. Tällä
hetkellä oikeisto tuntuu olevan kovasti sujuvuusmaksuja vastaan. (Jotkut
kutsuvat niitä virheellisesti ruuhkamaksuiksi, ikään kuin ne synnyttäisivät
ruuhkia, nehän purkavat ruuhkia, nopeuttavat liikennettä ja puhdistavat
keskustan ilmaa!) He (vastustajat) tuntuvat kannattavan mieluummin liikenteen
voimakasta pakkorajoittamista. Nykymuotoinen bulevardisointi edustaa tällaista
politiikkaa. (Bulevardisointi on ok. mutta hieman jarrua!) Se on outoa, sillä juuri sujuvuusmaksujen
käyttöön otolla taataan keskustan toiminta. Keskusta on kaupungin kilpailukyvyn
elinehto. Helsingin keskusta ei ole vain jonkun kummallisen MAL - alueen
keskusta. Se on koko Suomen keskusta. Ja helsinkiläisten ikioma keskusta.
Mitä tapahtuu stadionin ympäristössä?
Millaisia uusia ajatuksia nykyinen todellisuus on
synnyttänyt? Outoa, nyt tuntuu vallitsevan pysähtynyt hiljaisuus kun voisi olla
myös luovan hulluuden aika. Liikenneväki kyllä toimii Pisaran eteen. Siltaa
suunnitellaan kilpailun kautta kriittiseen kohtaa Eläintarhan suoralle. Tässä
touhussa on kummallisella tavalla unohtunut Töölönlahden ja Pasilan yhteys.
Pasilan suunnitelmat ovat käpertyneet Nordenskiöldinkadun pohjoispuolelle.
Töölönlahti päättyy jo ennen Töölönlahtea. Ajatus linkistä Helsingin kahden
keskuksen välillä puuttuu. Onkohan siinä aluearkkitehdin raja? Se raja
synnyttää yleensä suurimmat suunnittelun railot.
Kyllähän tuosta asiasta jo kirjoitinkin blogissani:
http://penttimurole.blogspot.fi/2014/04/via-helsinki.html
Mutta en saanut yhtään kommenttia. En edes
aluearkkitehdeilta.
Niin,
kysymys kuuluu, onko tuossa Stadionin kohdalla aluearkkitehdin raja? En ole
nähnyt yhtään suunnitelmaa Pasilan ja Töölönlahden välialueen
tulevaisuusvisioista. Olen kyllä nähnyt Särelän porukan vision, jossa he haluavat
lisää kaupunkia. Heidän visiossaan lisää kaupunkia tulisi kuvan ideoimalla
tavalla laajasti Vauhtitien varteen ja Mäntymäelle. Jopa moukaripörssin kulmat
on saatu rakennettua. Kyllä tässä paljon ideaa on jos keskuspuistoa ei pidetä
arvossa. Helsingin yleiskaavavisiossa näille maisemille ei ole esitetty lisää
kaupunkia.
Tämä
kuva kertoo turkoosilla Helsingin yleiskaavavision bulevardiprojektit ja
harmaalla yleiskaavavision muut kehittämisalueet, keltaisella on esitetty
Särelän ”lisää kaupunkia” –ryhmän rakentamisalueet.
Vauhtitien
Pisara-silta. Palkintolautakunnan pöytäkirja sanoo: ”Ehdotus koostuu
voimakkaista ideoista: sillan muotoilusta ja ympäristörakenteista sekä aluetta
elävöittävistä ajatuksista. Nämä kaikki täydentävät hienolla tavalla toisiaan
ja lopputuloksena suunnitelmassa esitelty arkkitehtoninen ratkaisu on komea
ympäristöön sopiva kaupunkisilta.”
Tässäpä se onkin se kysymys. Pitikö tähän mahtavaan ja potentiaaliseen
”kaupunkitilaan” tehdä komea kaupunkisilta ja jättää kaupunki tekemättä?
Mitä Pekka ja Tuomas ovat suunnittelemassa?
Arkkivahti
voihkii blogissaan 10.1.2015: ”Arkkivahti tulee seuraamaan HIFK-hallihankkeen
tilannetta mutta ihmettelee myös sitä, miksi uusien rakennusten tulisi aina
olla muusta kaupunkirakenteesta kamalasti erottuvia ja ennen
kaikkea jonkinlaisia vapaamuotoisia möhkäleitä. Hän kirjoittaa: ”miksi
ehdotetut uudet rakennukset tulisi tehdä sellaisiksi, että varmaan jättävät
varjoonsa jo olemassa olevan rakennetun ympäristön.”
Ystäväni
Pekka Salminen ja puolisukulaiseni Tuomas Silvennoinen ovat hyvällä asialla.
(Olen siis jäävi arvioimaan, jättäkää omaan arvoonsa). He ovat tutkimassa jäähallia
oheistoimintoineen jonnekin Stadionin seutuville. Arkkivahti ihmettelee rakennusten möhkälemäisyyttä. No eivät ne
varmaan siellä Pekan päämajassa olekaan aivan tosissaan näiden
kuvien kanssa. Ehkä niihin on tarttunut hieman kiinalaisia vaikutteita. Ehkä
niissä on piilotettuna jopa Fengshui. Kunhan luonnostelevat, ja nämäkin kuvat taitavat
jo olla vanhentuneita. Möhkäleet varmaan herkistyvät ajan myötä, mutta minua
taas kiinnostaa tuo liikenne. Ovatko aihiot oikealla paikalla?
Oikeutettu kysymys lieneekin: minne tuo kompleksi
olisi sijoitettava? Olisiko sen oikea paikka vanhan Messuhallin parkkipaikalla
vai olisiko se sijoitettava Vauhtitien varteen, tai sitten vanhan jäähallin
viereen, tai vieläpä Pasilaan. Töölönlahti olisi ollut mainio paikka, mutta se
on menetetty. No, parkkipaikalle se pitää sijoittaa - tietysti! Sehän on
nykyajan trendi. Parkkipaikkoja kun ei tarvita ihmisten siirtyessä
robottiautoihin. Leikki leikkinä. On ilmeisen selvää, että halli ja muut on
sijoitettava hyvien joukkoliikenneyhteyksien äärelle. Parkkipaikkoja tarvitaan
sittenkin rutosti, mutta kysymys kuuluu voitaisiinko etäpysäköintiä järjestää
jonnekin sopivan ”shuttle service -palvelun” etäisyydelle? Vaihtoehtoisten
paikkojen ongelmana joukkoliikenteen kannalta ovat puuttuvat tai hitaat
joukkoliikenneyhteydet asemille, Pasilaan ja Rautatieasemalle. Raitiovaunu
kolistelee Mäntymäen pysäkiltä Rautatieasemalle 11 minuuttia ja Auroran
pysäkiltä bussilla Pasilan asemalle kestää 5 minuuttia, Auroran pysäkiltä
Lasipalatsille raitiovaunulla vie 15 minuuttia, Eläintarhasta Kallion kautta
Rautatieasemalle kestää 15 minuuttia. Eivät nämä ajat niin pitkiä ole, mutta
massojen kuljettamiseen ne ovat huonoja – kapasiteetti ei riitä. Kunnon
jalankulkupromenadit auttaisivat asiaa, mutta nekin puuttuvat. Minne siis
sijoittaisin HIFK:in hallin?
Helsinki
Grande Promenade johtaa Töölönlahdelta Pasilaan. (Toiveuni). Promenadi on monihaarainen ja
vaihteleva, mutta sen urbaani osuus kulkee pitkin radanvartta. Pitkin
promenadia ajaa raitiovaunu tai siihen voidaan myös ideoida ”People Mover”.
Promenadin varrella on lukuisia julkisia rakennuksia, mutta myös asuntoja.
Hyvänä esimerkkinä ja siemenvetenä ovat Juha Leiviskän kauniit talot Auroran
sairaalan entisen kappelin ja ruumishuoneen nurkalla,Toralinnaa vastapäätä.
Numeroin kuvaan vaihtoehtoiset paikat paremmuusjärjestyksessä. Ykköspaikka
olisi ehdottomasti Pasila. Rohkea teko olisi hyllyttää Cino Zucci ja rakentaa
hotellit, jäähallit ym. lisukkeet Pasilan aseman ja tulevan Töölön metrolinjan
yhteyteen.
Myös Lasipalatsin ympäristössä tapahtuu - hienoja
juttuja
Hieno kehittämisen prosessi jatkuu ydinkeskustassa.
Keskusta ei siis ole autioitumassa vaan se on yhä aktivoitumassa. Tämä on
hienoa. Mutta täytyy olla tarkkana, oli sitten kysymyksessä Amos tai Gugge.
Siksi on syytä seurata myös Lasipalatsille suunniteltua Amos Andersson museota.
Helsingin Sanomissa tänään vilahtaneet JKMM – arkkitehtitoimiston kuvat
kertovat, että potentiaalinen tyhjä tila, vanha linja-autokenttä, aiotaan
muuttaa oudoksi kattomaisemaksi, jossa eläimelliset amebamaiset imukupit
yrittävät imeä valoa alla olevaan museotilaan. Suurimman osan vuodesta, tai itse
asiassa aina, näyttely on keinovalaistu. Ameboista sisään tulevalla valonhäivällä
on tietysti symboliarvo silloin kun päivä paistaa. Tällaisia ameban kuvia ei
esiintynyt ensimmäisissä ehdotuksissa. Nyt hieman, tai tosiasiassa hieman
enemmän kuin hieman - säikähdin.
Torin ja aukion tulisi olla puhdasta tilaa
Torit ja katutila ovat joustavia muutettaviksi.
Sama tila voi toimia kasarmin harjoituskenttänä, linja-autoasemana tai
kapakoita kuhisevana terassina. Nyt uusimmissa suunnitelmissa tuo paikka,
Lasipalatsin piha, vanha kunnioitettu linja-autoasema on muuttumassa
epämaisemaksi. On käynnissä hieman samanlainen ilmiö kuin tapahtui Kampissa,
Tennispalatsin edessä. Piazzaksi tarkoitetusta tilasta tuli valoaukkojen ja
ilmanvaihtotötteröiden sekava epätila. Ilmiö on yleinen. Kun torien alle on
tehty pysäköintiä, ennen avoimena tilana toimineen torin avoin tila on
rikkoutunut. Ajatelkaa: joku ehdottaisi Sienan torin alle pysäköintiä ja sitten
havaittaisiin torille tarvittavan lukuisa määrä ilmanvaihtotorneja,
porrashuoneita, varauloskäytäviä, palokunnan hyökkäysteitä ja valoaukkoja.
Sarjassamme
hyvät piazzat ja huonot piazzat - tai sellaisiksi aiotut. Sienan tori on
piazzojen aatelia. Ajattelepa se täyteen ilmanvaihtotorneja, porrashuoneita ja
valoaukkotötteröitä! Narinkkatori on hyvä -puhdas tila. Oletteko Amoksen
tekijät todella ajatelleet Lasipalatsin aukiolle toisintoa
Tennispalatsinaukiosta?
Suomi
on lumilautailijoitten luvattu maa. Juuri Roope Tonteri voitti hopeaa ja epäili
siinä naishommien ryhtyvän hoitumaan entistä paremmin. En kuitenkaan usko että
harjoitusmäkiä tarvitsee tehdä Helsingin keskustaan. Muuten toivotan menestystä
hienolle projektille.
Torin ja aukion tulisi olla puhdasta tilaa.
VastaaPoistaKyllä olen samaa mieltä ja siitäkin olen iloinen, että Amos Andersson museo laajenee, vaikkakin "maan alle".
Mutta, jos Narinkkatori muuttuu valokuvuiksi ja "ilmavaihtoputkiksi", niin ei silloin enään ole Narinkkatoria kohtauspaikkana.
Miten ja mille taholle hienon ja toimivan pääkaupunkiseudun Metro-pisarata, ym. liikenne,-asemakaava,-rakennus,-maisemointi suunnitelmat myydään?
Rahoituspäätökset kaiketi tehdään poliittisesti ja oma mielipiteeni on, että silloin ei välttämättä synny toivottua tulosta.