Onko
muuttajilla varaa maksaa kaupunkiensa rakentamisesta – siinäpä mielenkiintoinen
kysymys. Tai kuka maksaa? Tämä keskustelu on herämmyt Ruotsissa. Pitääkö
kaupungit sulkea muuttajilta?
Tukholman kauppakamarin
laatima raportti herätti kysymyksen asumisen hinnasta. Kaupunkiseutu kasvaa ja
puolet muuttajista tulee ulkomailta. Ovatko he liian köyhiä asumaan kaupungin
kalliissa asuntojen uustuotannossa? Kunhan sellaista tuotantoa saataisiin
aikaiseksi.
Joulukuun alussa Tukholmassa julkaistu asumista koskeva raportti
johti erinäisiin johtopäätöksiin. Yksi oli, että uuden tiivistyvän kaupungin
rakentaminen on liian kallista kaupunkiin muuttaville uusille asukkaille.
Tukholmalaiset puhuvat kahdesta kaupunkibussillisesta muuttajia päivässä. Tässä
100 matkustajan joukossa on 46 ulkomailta tulevia maahanmuuttajaa, 14
maassamuuttajaa, joista merkittävä osa on ulkomailla syntyneitä, sekä 40
luonnollisen väestönlisäyksen kautta, eli alueen väestön syntyvyyden ja
kuolleisuuden erotus. Tukholman läänin asukasluku kasvoi vuonna 2013 36000
asukkaalla (1,6 %). Tukholman kaupunki kasvoi 15000 asukkaalla (1,2 %). Uudenmaan
läänissä kasvu oli vastaavasti 18600 asukasta (1,2 %) ja Helsingin kaupungissa 8700
asukasta (1,4 %). Asuntojen tuotanto per 1000 asukasta oli Tukholman läänissä 3,2
kpl ja vertailun vuoksi MAL-alueella 8,1 kpl. Vastaavat luvut Tukholman
kaupungissa ja Helsingin kaupungissa olivat vuonna 2013 4,1 ja 6,9 asuntoa per
1000 asukasta. Uutta asukasta kohti asuntojen tuotantoluvut Tukholman läänissä
ja MAL-alueella olivat 0,2 ja 0,7 asuntoa per uusi asukas ja vastaavasti Tukholman ja Helsingin kaupungeissa 0,3 ja 0,7 asuntoa vuodessa per uusi asukas.
Nämä erot asuntotuotannossa ovat yllättäviä. Onhan Ruotsia totuttu pitämään
asuntotuotannon luvattuna maana.
Tukholma on kiinnostava kaupunki. Ruotsissa on kaikki tapahtunut
jo Uuden Testamentin painamisen jälkeen 7 vuotta ennen Suomea. Tukholma
suorastaan mainostaa itseään Euroopan nopeimmin kasvavana kaupunkina. Minäkin
olen parissa blogissani käsitellyt Ruotsia. Jos kiinnostaa niin klikkaa tuosta:
http://penttimurole.blogspot.fi/2014/04/mallimaana-ruotsi.html
, http://penttimurole.blogspot.fi/2014/04/svensson-hehkutti-tukholman.html
Maria Rankka: ”En
usko, että kriisejä voi väistää, sillä ne ovat välttämättömiä. Me timbrolaiset
käytämme paljon aikaa sen miettimiseen, miten Ruotsi ja ruotsalaiset selviävät
kriisistä sekä taloudellisesti että henkisesti ja miten voisimme rakentaa
iskuja kestävämmän Ruotsin, Rankka sanoo. Suomesta voisi tulla Itämeren alueen
tiikeritalous, jos maa profiloituisi luomaan hyvät ehdot uudelle yrittäjyydelle
ja pienyritysten kasvulle. Se antaisi Suomen imagolle potkua.”
Näin sanoi viitisen vuotta sitten, villiriistan
metsästäjä, silloin ajatushautomo Timbron toimitusjohtaja, Maria Rankka. Nimi
muuten tuntuu rankasti suomalaiselta. Niinpä onkin, hänen isänsä Bengt Rankka
on suomalaissyntyinen syyttäjäviranomainen Tierpin kunnasta Upsalan läänistä.
Nykyisin, sitten vuoden 2010, tällä hetkellä 39-vuotias Maria Rankka on
toiminut Tukholman kauppakamarin toimitusjohtajana. Metsästysharrastus ei ole
päättynyt, sillä hän on Ruotsin Metsästäjäyhdistyksen hallituksessa.
Tukholman kauppakamaria
johtava Maria Rankka oli A-Studiossa kovassa seurassa. Ei kuitenkaan jäänyt
lehdellä soittelemaan. Hän kannattaa Tukholman kasvua, mutta vaatii myos teitä
ja ratoja: ”Maria Rankka vill ha en fullt utbyggd ringled runt Stockholm. Maria
Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, sade att Stockholm konkurrerar med
andra städer om framtidens talanger och att Stockholm måste förtätas ’eftersom
Stockholmsregionen växer med två busslaster om dagen’. Hon talade för att en ’full
ringled’ byggs runt stan liksom mängder med bostäder då det enligt henne fattas
runt 100 000 lägenheter i dag.”
En kyllä hänestä tiennyt edes nimeäkään, ennen kuin näen
ja kuulen häntä marraskuun lopulla A-Studiossa keskustelemassa aiheesta: ”Pohjolan
patruunat pinteessä.” Asetettuina ennakkokysymyksinä oli: ”Miten Suomeen ja
Eurooppaan saadaan lisää työtä ja teollisuutta? Miksi investoijat karttavat
Suomea? Miten Suomen työmarkkinoiden pitäisi muuttua?” Muina keskustelijoina
olivat Deutsche Bankin entinen pääjohtaja Josef Ackermann, Shellin
entinen ja Outokummun nykyinen hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila ja
Euroopan parlamentin varapuhemies Olli Rehn. Kyllähän tuo Maria tuossa keskustelussa mielenkiintoisimmat ajatukset
esitti. Erityisesti nuo kaksi merkittävää Suomen miestä jäivät rankalla tavalla
kakkosiksi. Olisiko heillä menossa laskukiito, kun Marialla on nousukiito?
Tämä oli tässä
alkuun ikään kuin Maria Rankan esittelynä. Hän on nimittäin allekirjoittanut Tukholman
kauppakamarin toimitusjohtajan ominaisuudessa raportin nimeltä: ”STOCKHOLMS REGIONENS
UTMANINGAR, Nu brådskar nya lösmingar, Rapport 2014:7.”
Raportti on laadittu kauppakamarin
rahoituksella konsulttiryhmän toimesta. Raportti tuli julkisuuteen joulukuun
alussa. Pääkonsulttina on ollut WSP Sverige Ab. Raportin tekijöinä ovat olleet
mm. seuraavat herrat: Lennart Weiss,
Veidekke Sverige, Göran Långsved, KHT, Björn Hasselgren, Stockholms stad ja Tore
Englén, WSP Analys och Strategi.
Tukholman
seudulla väestön kasvu on ollut Helsingin seutua voimakkaampaa. Erityisesti
kiinnostaa tuo luonnollisen väestönkasvun vahvuus. Johtuuko se
maahanmuuttajaväestön lapsilukuisuudesta vai siitä, että etniset ruotsalaiset
ovat ryhtyneet lapsentekoon? Maahanmuutto muodostaa Tukholman läänissä 45 %
väestönkasvusta, Uudenmaan maakunnassa muuttovoiton osuus on 41 %. Tukholmassa
ja Helsingissä vuoden 2013 nettomuutto oli 36 % ja 32 % väestönkasvusta.
”Trevlig läsning”
Raportin esipuheessa todetaan Tukholman seudun olevan yksi Euroopan
nopeimmin kasvavia suurkaupunkialueita. Tietoisuuden sanotaan vallitsevan
siitä, että seutu tarvitsee lisättyä asuntotuotantoa ja vahvistettua
infrastruktuuria. Mutta kysytään: Mikä on oikeastaan probleeman koko kuva?
Miten seudullisia päätöksiä tehdään? Keitä ovat uudet tukholmalaiset? Onko
asuntotuotanto sovitettu heidän tarpeisiinsa? Onko ehkä niin, että elämme
ajatuksissamme ja suunnitelmissamme ja päätöksenteossamme vielä 1960-luvun
maailmassa? Joulukuussa 2014 julkaistu raportti näyttää Maria Rankan iloiset
kasvot ja toivotuksen lukijoille: ”Trevlig läsning!” Hauska toivotus muuten,
kun ottaa huomioon, ettei tämä asiasisältö nyt varsinaisen ”kaikenkansan” hauska
ole, mutta ehkä tämä on sitä ruotsalaisuutta.
Pohjoismaiden
pääkaupungit ovat kasvuhuumassa. Vasemmanpuoleinen kuva osoittaa kaikkien
pääkaupunkiseutujen kasvukippuroiden
kärsivän vahvasti ylöspäin kun tästä hetkestä mennään kohti tulevaisuutta. Väkiluvun kasvulle ennustetaan hurjia lukuja.
Oslo ja Tukholma haaveilevat lähes 2 %:n kasvusta ensi vuosikymmenellä.
Helsingin seutu pyörii kaikeksi onneksi tuossa yhden ja puolentoista prosentin
välimaastossa.
Miten hallinto organisoidaan?
Raportti aloittaa asian ”syväluotauksen” pohtimalla hallintomalleja.
Huomata kannattaa, että tässä raportissa puhutaan koko ajan Tukholman läänistä
kokonaisuutena. Sellaista alueellista kokonaisuutta ei meidän puheissamme
vakavasti ottaen esiinny. Miksi? Sitä ihmettelenkin. Metka-ajatukset on
kuoliaaksi haudattu. Siis Tukholman lääniin esitetään neljää vaihtoehtoa.
Ehdotus on konsulttien ja kauppakamarin tekemä, siksi varmaan privaattimallit
tulevat näin vahvasti esiin. Mallit ovat:
■ Julkinen
seutuhallintomalli - seudulla on vahva vaikutus fyysiseen suunnitteluun.
■ Kuntiin perustuva
seutuhallintomalli – vapaaehtoista yhteistyötä harjoitettava vahvojen
primäärikuntien välillä.
■ Globaali
tehokkuusmalli – suuria kansainvälisiä yhtiöitä muassaan laaja know-how, kovat
rahoitusresurssit ja mittakaavaedut mahdollistavat monien sellaisten tehtävien
haltuunoton, jotka nykyisin kuuluvat kunnille ja maapäiville.
■ Maksut,
yhtiöittäminen ja liikemiesmäisyys – tehokkuutta ja markkinaorientaatiota lisäämällä
maksuihin perustuvaa rahoitusta ja yhtiömuodossa tapahtuvia julkisia toimintoja.
Asuntotuotannon lisäämiseksi on keskeistä tehdä tuotanto enemmän
markkinaorientoiduksi. Se voi tapahtua käyttämällä hyväksi infrastruktuurin
tuomia maanarvoefektejä osarahoituksena uusille teille ja raiteille. Näin luotaisiin
vetovoimia uuden rakennusoikeuden syntymiselle houkuttelevilla alueilla.
Kuntien ja maakuntien rahoitus teille ja raiteille tulisi sitoa markkinoille
päästettävään uuteen rakennusoikeuteen.
Raportti moittii nykyisen rakennuskannan tehotonta käyttöä.
Vuokra-asuntojen käyttöarvosysteemi olisi reformoitava. Omistusasuntojen
tehokasta käyttöä estää pääomatuloverotus. Pienituloisten talouksien pääsyä
asuntomarkkinoille tulisi tukea nykyistä voimakkaammin. Kynnystä
asuntomarkkinoille pääsyyn tulisi madaltaa asuntosäästämisen verohelpotuksilla,
korotetulla asuntolainakatolla sekä lisäämällä sosioekonomisesti heikoilla
alueilla asuvien mahdollisuuksia hankkia asunto omistukseensa.
Raportti sanoo vielä, että Tukholman seudun tulisi olla vähemmän
riippuvainen valtiosta selvitäkseen tulevaisuudessa tarvittavista
liikenneinvestoinneista. Vaihtoehtoisia rahoitusmalleja, jotka perustuvat
käyttömaksuihin ja maanarvon nousun hyödyntämiseen, tulisi jatkuvasti kokeilla
kaikissa suurissa läänin infrahankkeissa. Tukholmassa on rakenteilla tai esillä
useita suuria hankkeita. Citybanan, Kistagrenen, Nya Slussen ja Förbifarten
ovat tällaisia miljardikohteita. Landstinget hoitaa alueen terveydenhuollon ja
kollektiiviliikenteen investointeja ja käyttöä. Tulevan neljän vuoden jaksolle
on terveydenhuoltoon esitetty xxxx miljardin euron investointeja ja
joukkoliikenteeseen xxxx miljardin euron investointeja.
Nyt on Ruotsissa jonkinmoinen hallituskriisi ja varmaan päätöksenteon
kriisi. Demarit moittivat aiemmin lääninhallinnon investointeja ja jopa
konsulttien köyttöä: (S)
landstingsbudget: ”Tyvärr ser vi idag en situation där den moderatledda
majoriteten obekym. rat låter stockholmarnas skattepengar försvinna iväg i
”svarta hål” av överdimensionerad byråkrati, trafikinvesteringar med låg
samhällsnytta, dyra konsulter och illa genomförda upphandlingar. Slöseriet
måste få ett slut. Pengar ska läggas på rätt saker: mer fokus på kvalitet i
sjukvården och mer tunnelbana i kollektivtrafiken.”
Joka tapauksessa on selvää, että metro tulee olemaan tulevaisuudessa
tärkein investointikohde. Tuossa yllä olevassa kuvassa kiinnostaa alueellisten
keskusten kehittäminen joukkoliikenteen solmukohtiin. Meillä kun ei ole oikein
päästy irti nurkkakuntaisuudesta - vaikka kuinka mallataan ja masutaan.
Tässä vielä mielenkiintoinen retki Tukholman seusullisiin suunnitelmiin:
Ovatko kauppakamarit Helsingissä ja Tukholmassa eri
linjoilla?
Näyttää siltä, että kauppakamari Helsingissä on eri
linjoilla kuin kauppakamari Tukholmassa. Pari vuotta sitten kauppakamari
arvosteli ajatusta ruuhkamaksusta: ”Helsingin seudun kauppakamarin mielestä
uusia alueellisia veroja ei pidä ottaa käyttöön. Mikäli metropolialueen
liikenneinvestointeja aletaan rahoittaa täällä perittävillä uusilla veroilla,
on riskinä, että valtion budjetin investointivarat kohdennetaan muualle
maahan. Toisin sanoen metropolialueen asukkaat maksaisivat ensin tulo- ja
kulutusveroistaan huomattavan osan muun maan liikenneinvestoinneista ja sen
jälkeen ruuhkamaksuista seudun omat investoinnit!” Helmikuussa 2014 silloinen
kokoomuksen liikenneministeri säestää: ”En kannata erillisiä ruuhka- tai
tietullimaksuja. Liikenteen verotuksen uudistaminen ei saa merkitä uusia veroja
nykyisten päälle. Kokonaisverotusta ei pidä nostaa”, liikenneministeri Henna
Virkkunen sanoo Helsingin seudun kauppakamarille.
Tässä on kaikessa
yksinkertaisuudessaan ruotsalaisten johtopäätös: puoli asuntoa pitäisi rakentaa
jokaista uutta asukasta kohti. Nyt Tukholman läänissä tuotetaan 0,2 asuntoa per
uusi asukas. Vastaavat luvut MAL-ualueella, Tukholman kaupungissa ja Helsingin
kaupungissa ovat: 0,7, 0,3 ja 0,7. Tukholman läänin lukuja ollaan nyt siis
tavoitteiden mukaan kaksinkertaistamassa.
Keitä ovat tulevaisuuden tukholmalaiset?
Tukholman läänissä suurin osa tulevasta kasvusta aiheutuu
maahanmuutosta. Maahanmuuton ennustaminen on vaikeata ja siksi koko ennuste on
epävarmalla pohjalla. Epävarmuus maahanmuuton osalta vaikuttaa myös suuresti maassamuuton
ennusteeseen. Maassamuuton netto on itse asiassa de facto –maahanmuuttoa.
Maassamuuton netoksi arvioidaan vuoteen 2030 mennessä nousevan 1500 – 5000 asukkaaseen
vuodessa. Ulkomaan muuttoneton arvioidaan olevan vastaavasti 3000 – 9000 henkeä
vuodessa. Suurin kasvutekijä on syntymä ja kuoleman erotuksena saatava
syntyvyysnetto, Sen arvioidaan olevan 10000 – 14000 henkeä vuodessa vuonna
2030. Yhteensä ollaan siten haarukan ylärajalla luvuissa 24500 – 28000 henkeä
vuodessa. Vuoteen 2050 mennessä Tukholman läänin asukasluku kasvaisi korkeammassa
vaihtoehdossa 1 miljoonalla asukkaalla eli 43 %. Alemmassa vaihtoehdossa kasvu
olisi 0,6 miljoonaa asukasta eli 28 %. Keskimääräinen vuotuinen kasvu olisi
näin ylävaihtoehdossa 28000 henkeä ja alavaihtoehdossa 16500 henkeä. Prosenteissa
tämä merkitsee 1,2 – 0,7 %. Lähihistoriassa kasvu oli suurimmillaan 1955 –
1965. Silloin läänin asukasluku kasvoi 1,6 % vuodessa. Vuosina 2003-2013 kasvu
oli myös hyvin korkea. Silloin saavutettiin luku 1,5 % vuodessa.
Vuoden 2015
budjetissa yleishyödylliselle rakentamiselle (Svenska Bostäder, Familjebostäder
ja Stockholmshem) aiotaan antaa velvollisuus (ja keinot) helpottaa
vähävaraisten asunnonsaantia. Asianomaiset yhtiöt ovat juuri päättäneet
alennetuista vaatimuksista vuokralaisten suhteen. Aiemmin vaadittiin bruttotuloja,
jotka olivat kolminkertaiset vuokraan verrattuna. Nyt vaatimusta lievennetään.
Tarkoitus on myös solmia ”kaverisopimuksia”, joissa useat taloudet voivat
yhdistää tulonsa. Tuottajat lupaavat myös asuntotuotannon teollistamista. NCC
kehuu pystyneensä Saksassa pudottamaan asuntojen tuotantokustannuksia 30 %
käyttämällä standardisointia ja sarjatuotantoa. Skanskan johtaja valittaa
kustannuksista toisen puolen syntyvän maakustannuksista ja veroista. Hän
mainitsee myös parkkipaikat. Niihin ei rakentaja voi vaikuttaa. Oikeassa
alakuvassa on kyllä merkkivirhe, sillä keltainen viiru kertoo väestöstä ja
valkoinen asuntokannasta.
Vuonna 2014 Ruotsissa oli arvion mukaan 82000 turvapaikan
hakijaa. Migrationsverket ennustaa että vuoden 2015 aikana turvapaikan anojien
määrä voi nousta yli sataantuhanteen henkeen. Tällä olisi suuri vaikutus
Tukholman läänin ennusteisiin, sillä 2003 – 2013 jaksolla turvapaikan anojia
oli vain 31000 henkeä.
Ruotsin ja Suomen
maahanmuutolla on eroa. Olitteko
ajatellut että Ruotsin suurin muuttajaväestö on suomalaiset. Erään löytämäni
laskelman mukaan Ruotsissa asuu toista miljoonaa suomalaisperäistä ihmistä. Kun
katsellaan vuotuista nettomuuttoa Ruotsissa, liikutaan luvuissa lähes 100000
nettomuuttajaa. Suomessa ollaan alle parissakymmenessätuhannessa.
Paljonko asuntoja olisi
tuotettava?
Tukholman läänin asuntopinta-ala on kasvanut tasan yhtä
nopeasti kuin väestökin. Asuntopula ei siten johdu tuotetun asuntopinta-alan
vähäisyydestä vaan siitä, että pinta-ala on jakautunut epätasaisesti. Ahtaasti
asuminen on lisääntynyt nimenomaan sosioekonomisesti heikoilla alueilla kun se
taas on vähentynyt hyvin toimeen tulevien alueilla. Tulevaisuuden asuntotarpeen
tyydyttäminen edellyttää 8000 – 14000 asunnon rakentamista vuodessa. Suuri
haarukka johtuu kasvuennusteen epävarmuudesta, yksin asuvien määrän kasvun
epävarmuudesta sekä liikennejärjestelmän kehittymisestä pendelöinnin
mahdollistavaan suuntaan - näin siis osa kasvusta voisi suunnata
naapurilääneihin. Asuntojen rakentamistarvetta on ennustettu kahden
väestöskenaarion mukaan. Alempi vaihtoehto tarkoittaa, että asuntoja pitäisi
rakentaa Tukholman läänissä 9000 kappaletta vuodessa vuoteen 2030 saakka ja
siitä edelleen 8000 asuntoa vuodessa. Ylempi skenaario taas edellyttäisi 14000
asuntoa vuodessa vuoteen 2050 saakka. Asuntojen rakentamistarve tulevaisuudessa
ylittää siten selvästi sen keskimääräisen 7000 mitä viime vuosikymmeninä on
rakennettu.
On melkoisen
yllättävää miten asuntotuotannon volyymit poikkeavat eri pohjoismaissa. Suomi
näyttää olevan asuntotuotannon selvä ykkönen jos vuotta 2011 tarkastellaan.
Erityisesti Helsingin seutu ja suuret kaupungit kunnostautuvat.
Asuntotuotannon
ennusteiden suhteen onkin sitten vaikeampaa. Tai seuraavat 10 vuotta saattavat
olla hallinnassa, mutta siitä eteenpäin tulee liikaa epävarmuustekijöitä.
Varallisuustaso tai yhteiskunnan tuki niille, jotka eivät pysty uustuotantoa maksamaan,
yksinasuvien määrä, maahanmuuttoon vaikuttava maailmantilanne jne. Ainoa
suhteellisen vakaa tekijä on syntyvyyden ja kuolevuuden vaikutus. Onneksi
lapsia sentään tehdään Skandinaviassa. Asuntotuotantoennusteissa yli vuoden
2020 menevät hännät ovat todella epävarmoja. Uskotaanko, että silloin
varsinaisesti korjataan syntynyttä ahtaasti asumista? Onko juuri silloin varaa
rakentaa? Säilyykö rakentaminen nyt korotettavaksi aiotulla tasolla läpi
vuosikymmenten? Mielenkiintoisia kysymyksiä!
Onko väestöllä varaa
tuotettuihin asuntoihin?
Asuntojen tuottaminen markkinaehtoisesti väestötrendin
mukaan edellyttää, että seudun asuntomarkkinoilla on riittävästi ostovoimaa.
Uustuotannon kysynnän ei voi ilman muuta olettaa kasvavan väestön kasvun
mukaan. Kuinka kotitalouksien tulot kehittyvät ja kuinka hyvinvoinnin lisäys
jakautuu eri tuloryhmien välillä, ovat tärkeitä tekijöitä ja vastaamattomia
kysymyksiä. Raportin tekijät huomauttavat tulevan väestönkasvun muodostuvan
taloudellisesti heikoista ryhmistä, joilla on rajoitetut mahdollisuudet ostaa uustuotettuja
asuntoja.
Myös Göteborgissa
kauppakamari on aktiivinen
Göteborgin tutkimus sanoo, että jos asuntorakentamista ei
toteuteta samassa suhteessa kuin väestö kasvaa tulee tästä maksettavaksi liian
suuri hinta, niin puuttuvana kasvuna, kuin hukattuina verotuloina. Tutkimus
sanoo työpaikkojen menetyksen olevan kahtaalla, suoranaisesti työpaikkoja
menetetään rakennus- ja asennusaloilla, mutta enemmän matalamman väestönkasvun
seurauksena taloudessa kokonaisuudessaan. Tutkijat arvioivat että vähäisen
asuntotuotannon seurauksena oleva pieni väestönkasvu veisi vuoteen 2030
mennessä seudulta 28000 - 37000 työpaikkaa. Tai oikeammin estäisi vastaavan
kasvun. Seudun bruttotuotannon vuoteen 2030 mennessä arvellaan jäävän
vastaavasti 149 - 204 miljardia kruunua vähäisemmäksi. Tämä olisi 2,5 - 3,5
prosenttia seudun bruttotuotannosta ajalla 2013-2030. Näin siis 17 vuoden
aikana menetettäisiin yhden vuoden tuotantoarvo. Matalan asuntotuotannon
arvellaan jopa uhkaavan hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusta. Kuntien verotulojen
arvellaan olevan vuonna 2030 3 - 3,5 miljardia kruunua alhaisemman kuin mitä
saavutettaisiin tavoitellulla väestönkasvulla. Lopputuloksena havaitaan, että
asuntotuotantoa tulisi lisätä 50 prosentilla. Raportti esittää seuraavia
keinoja:
Asuntotuotannon tavoitteita on korotettava. Korotuksen jälkeen
tuotannon tulisi olla 5000 asuntoa vuodessa Suur-Göteborgin alueella. Tästä
3000 tulisi rakentaa Göteborgin kaupungissa. Nyt viime vuosina
Suur-Göteborgissa on rakennettu 3500 asuntoa vuodessa. Tämä on 3,5 asuntoa 1000
asukasta kohti. Väestön kasvu on viimeisen 5 vuoden ajalla ollut 10000 asukasta
vuodessa. Detaljikaavoitusta olisi selvästi lisättävä. Keskeisten alueiden
tiivistämistä suositellaan. Elinkeinoelämä haluaa, että kunta hoitaa yleistavoitteet
ja rakentajat saavat huolehtia sisällöstä. Elinkeinoelämän pätevyyttä ja
käsittelyvoimaa tulisi hyödyntää. Tämä on meilläkin elinkeinoelämän julistama
viisastenkivi. Niin se ainakin ystäväni Rakennusteollisuuden Tarmo Pipatti
juuri on Hesarissa kertonut.
Göteborgilaiset
pohtivat Kauppakamarin kanssa asuntopulan hintaa.
Toinen ystäväni Pekka Lahti on myös aloittanut blogin pidon.
Hän aloittaa räväkästi: ”Sitä, että Rakennusteollisuuden toimitusjohtaja haluaa
nopeuttaa tonttituotantoa (tai toisinpäin: vähentää kaavoituksen hitautta) ei
pitäisi olla uutinen tai yllätys (kuten Mikko Aho osuvasti toteaa: ’30 vuotta
on naristu, että kaavoitus on hidasta’). Näinhän rakennusteollisuuden edustajan
pitääkin julkisesti sanoa palkkansa ansaitakseen ja näinhän he ovat tehneetkin
vuosikymmeniä. Ei kai keneltäkään ole päässyt unohtumaan, että elämme kapitalistisessa
markkinataloudessa, jossa yritysten tehtävä on tuottaa voittoa. Ellette minua
usko kysykää rehelliseltä kapitalistilta itseltään (esim. Nalle Wahlroosilta)
tai keneltä tahansa taloustieteen nobelistilta.”
Kiva, että Pekka ryhtyi tuohon. Klikkaa: https://pekkalahti.wordpress.com/
Vielä pikku hauska juttu: Tukholmassa HSB julkaisi viime aprillipäivänä jutun maanalaisesta rakentamisesta aivan kaupungin keskustassa. Asunnoissa voi sitten valita mielialojen mukaan halutun maiseman videpscreeneille eli "ikkunoihin". Saavutettavuushuolia ei olisi keskeisen sijainnin johdosta. "Tarjous" herätti niin paljon kiinnostusta, että yhtiö joutui erityisesti ilmoittamaan hankkeen olevan vielä "vaiheessa".
HSB:n Urban Living viime aprillipäivältä.
Eri mieltä tuosta Rankan kontribuutiosta tv-keskustelussa. Jäi kyllä aika kevyeksi sisältö.
VastaaPoistaKysymykseen onko muuttajilla varaa maksaa kaupungin rakentamisesta? Vastaus on ei, kuten ei kenelläkään muulla. Okoon se rakentaminen liikennettä-asemakaavaa, tai asumista, vastaus on edelleen ei. Mielipiteeni perustelut ovat aivan todelliset, täällä Suomessa asuntojen hinnat, ennen kaikkea Helsingissä ovat karanneeet totaalisesti normaalista hinta-taso hallinnasta.
VastaaPoistaVertaat blogissasi Tukholmaa ja Helsinkiä. Eivät ne ole mielestäni vertailukelpoisia, koska Ruotsissa ekonomia valtion ja yksilön tasolla on aina hoidettu paremmin.
Muistanet varmasti, että me oikeastaan poistuimme Ruotsin vaikutuspiiristä vuonna 1809.
Sitä ennen me olimme melkeimpä kokonaisuudessa Ruotsin hallintopiiriin kuuluvia.
Kiitos siitä, koska sieltä kaiketi meidän sivistys ja demokratia on peräisin.
Pitääkö kaikkien maahanmuuttajien päätyä pääkaupunkiin? Menetämmekö kansallisen identiteettimme kun maahanmuuttajia tulee tietty määrä? Eikö heidän pitäisi sopeutua tulomaahansa eikä maan sopeutua heidän tuomiin uusiin kulttuureihin? I
VastaaPoista