On
kulunut lähes kaksi viikkoa siitä kun Ateljé Tjuda Pedagogin naiset Kemiön
saarelta lähtivät parin nuoren miehen (henkivartijoita ja taiteenharrastajia) saattamina
kohti Firenzeä ja Arnon rantoja. Kohteena oli historiallinen hevostalli, joka
nyt hevosten puutteessa oli muunnettu taiteilijoiden työpajaksi ja ateljeeksi.
Muistammeko vielä Firenzen suuren tulvan vuonna 1966? Silloin vesi kohosi 11
metriä ja hautasi alleen merkittäviä rakennuksia ja suuria taideaarteita. Myös
kemiöläisten taiteilijoiden tyyssija Il Bisonte joutui tuolloin tulvan kouriin.
Mikä on Il Bisonte? Se on säätiö, jonka ”Residenza d’Artista”-ohjelmaa rahoittaa
mm. Robert F. Kennedy Foundation. Tämän ohjelman tuella säätiö järjestää ulkomaisille
taideopiskelijoille kursseja ja tarjoaa myös asumispalveluja. Tjudan ihanilla
naisilla oli kysymyksessä grafiikan kaksiviikkoinen kurssi. Kursseilla oli
tarjolla grafiikan käytännön opetusta sekä vierailuja suurten mestareiden
alkuperäistöitä esitteleviin salaisiin kammioihin mm. Uffizin galleriassa.
Ensin
faktaa rahasta
Paljonko
tuollainen kurssi maksaa? Paljonko asuminen maksaa? Mitä lentoliput maksavat?
Onko Firenze kallis kaupunki? Vastaukset: Il Bisonten kahden viikon kurssi
maksoi 750 euroa per henkilö. Kahden viikon asuminen yhteisessä upeassa ”kotiasunnossa”
maksoi 380 euroa per henkilö. Asunto oli muuten itse hankittu, eikä kuulunut
kurssin järjestäjän tehtäviin. Lentoliput maksoivat 320 euroa per henkilö. Mitä
sitten eläminen maksaa? Ruokakassin hinta firenzeläisessä kooperatiivikaupassa lienee
noin 70 % suomalaisen kaupan hinnasta. Kauppoja on lähettyvillä, niiden
saavuttamiseksi ei tarvitse omistaa henkilöautoa. Hieman yllättävää tuo hintojen
kohtuullisuus. Mutta huomatkaa kuuden hengen ”ryhmäalennus”. Taidetarvikkeet
maksavat vain puolet Suomen hintatasosta. Niin vielä, ravintolaillallinen kulmatrattoriassa
Proseccon kera maksaa hieman runsaan kympin per henki. Trattoriassa on henki ja
palvelu, sieltä ei henno lähteä kotiin ennen pikku espressoa ja lasillista
paikallista grappaa. No, antaa palaa, hinta taas vähän nousi, vaikka useimmiten
talo tarjoaakin tuon lähtiäisgrappan.
Asunto Arnon rannalla vaikuttaa
suorastaan kuninkaalliselta. Se näkyy myös matkalaisten ensimmäisen illan
tunnelmista. Muuten, sanon nyt: kaikki tässä esitettävät valokuvat ovat Ateljé
Tjuda Pedagogin Tuisku Torkkelin ammattimaista työtä. Tuisku on myös tunnetulla
taidollaan dokumentoinut koko Firenzen vierailun.
Ruokamaaottelu
Italia-Suomi
Älkää
nyt kuvitelko minun olevan epätietoinen italialaisten erityisistä
mieltymyksistä. Juuri nyt tätä kirjoittaessani odotan kotiini italialaisia
sukulaisia ystävineen. Heitä on 9 henkeä. Heistä kolme on aikuisia ja kuusi
lasta. He saapuvat yöllä, joten minä kävin kaupassa ostamassa pikamuonat yön
huikopalaa varten. Tiedän jo ennestään mitä he rakastavat. Heille ei kuulu
ostaa Parman kinkkua tai Milanon meetwurstia, puhumattakaan ihanista
italialaisista juustoista. Ei, heille on ostettava Lauantaimakkaraa ja
Oltermannia. Ne hakkaavat italialaiset herkut. Siten on vielä ostettava
Saarioisten maksalaatikkoa ja marjapuuroa. Aaah! Unohdin ostaa pikkunakit!
Niistä valmistetaan kaikkien italialaisten, niin lasten kuin aikuisten suomalainen
herkkukastike: käristetään pätkityt prinssinmakkarat voissa, lisätään sinappia
ja kermaa, lihaliemikuutio on hyväksi, sitten maistellaan ja lisätään vielä
hieman sinappia. Syödään uusien perunoiden kera.
Il Bisonten vanhat tallit,
tjudalaisten koulutuspaikka, sijaitsee vain 800 metrin päästä Ponte Vecchion
sillalta. Ponte Vecchion silta on kaikkien kaupunkisiltojen äiti. Moneenko
paikkaan olemme halunneet rakentaa Ponte Vecchion sillan ja tunnelman ja
tapahtuman? Kertaakaan se ei ole onnistunut. On vain yksi Ponte Vecchio. Mietin
vain kuinkahan paljon joku teksasilainen tai kiinalainen miljardööri on tuosta
sillasta tarjonnut viedäkseen sen kotiinsa? Vanhat sillat ovat olleet kaupan. Muistatte
kai että Hailuotoonkn sellaista oltiin ostamassa ja miten kävi Lontoossa?
Sieltä vietiin vanha silta.
Il
Bisonte Arnon rannalla
Tässä oli minun mielikuvitustani matkan maallisesta osuudesta. Nyt siirrymme taiteelliseen osuuteen. Ensimmäinen
kysymys kuului: mikä on Il Bisonte? Il Bisonte on vuonna 1959 perustettu
painotalo. Se on ollut monen tunnetun taiteilijan suosiossa. Bisontelaiset
muistavat mainita Picasson painaneen siellä vuonna 1960 ainoat Italiassa
painetut litografiansa. Marraskuussa 1966 tulva kohosi ja tuhosi merkittäviä taideaarteita.
Monet taiteilijat tulivat pelastustöihin. Henry Moore oli yksi heistä. Joku
saattaa muistaa, että Suomestakin pelastustöihin osallistui asiantuntijoita,
kuten ystävämme Thorvald Linqvist. Hänen mittava värikokoelmansa täydentyi
Firenzen väreillä. Vuonna 1983 Il Bisontesta tuli säätiö ja non-profit
kulttuurikeskus, samalla avattiin Serristorin palatsin talleilla kansainvälinen
painotöiden koulu. Koulun ideana on opettaa nimenomaan perinteisiä
painotekniikoita. Meidän naistemme oppiaiheina olivat mm. kuivaneula, etsaus,
akvatinta, sugar lift, mezzotinto, suolasyövytys ja pehmeä pohja.
Paikallinen nettitiedotus ja
Toscanan paikallistelevisio noteerasivat kemiöläisten naisten näyttelyn laajasti
ja perusteellisesti. Kaikki taitelijat mainittiin aina nimeltä. Myös kaukainen saaristolaispaikkakunta
Kimito oli vahvasti esillä. Turun kaupunki lähes naapurina pääsi myös esille
ansaitusti, onhan Firenze ollut Turun ystävyyskaupunki vuodesta 1992. Terveisiä
ystävälleni Benito Casagrandelle Turussa, italialainen kollegasi hoiti Tjudan
naiset kunniakkaalla tavalla. Suomen kunniakonsuli Firenzessä on Leonardo
Ferragamo. Hän on jo vuodesta 1998 pietarsaarelaisen Nautorin pääomistaja.
Nautor valmistaa Swan-veneitä ja Ferragamo niitä rakastaa. Suomiyhteyksiä siis
Firenzestä löytyy.
http://www.cultfinlandia.it/valo-la-luce-finnica-si-accende-oggi-alla-fondazione-il-bisonte-firenze-dal-4-6/
Katso myös internetistä: L'arte finlandese in mostra a Firenze con "Valo-Luce Finnica"
http://www.cultfinlandia.it/valo-la-luce-finnica-si-accende-oggi-alla-fondazione-il-bisonte-firenze-dal-4-6/
Katso myös internetistä: L'arte finlandese in mostra a Firenze con "Valo-Luce Finnica"
On käynnissä ilmeinen painolevyn kuumennus. Maestro on aloittanut opetustyön perusteista. Takana oppilaat kurkistelevat ja kokevat aivan ilmeistä alkujännitystä. Kurkistelijoina ovat Petra Kallio ja Liisa Ilveskorpi, taustamiehenä Ile Toivettula.
Kukaan
ei meitä kädestä pitäen hae, on itse mentävä
Il
Bisonte säätiö järjesti suomalaisille vierailijoille viikon kestävän näyttelyn
omassa galleriassaan. Näyttely sai uskomatonta julkisuutta. Sitä esiteltiin
paikallisessa Toscanan televisiossa, sitä esiteltiin usealla julkisella
tiedotuskanavalla internetissä. Kaikissa tiedotteissa oli mainittu Suomen
eteläisessä saaristossa sijaitseva Kimiton kunta ja siellä sijaitseva Tjudan
ateljee. Kaikissa tiedotteissa mainittiin idea valosta, näyttelyn pääidea. Valo,
Luce Finnica. Valo Pohjolassa ja valo etelässä ja miten valo elää grafiikassa.
Näyttelyn
yhteistyökumppaneina mainitaan Museo Ferragamo, Robert F. Kennedy säätiön
tukema ARTIST RESIDENCY -ohjelma, taidesäätiö Villa Lena, Italian Suomen
suurlähetystö, Firenzen Suomen kunniakonsulaatti ja Firenzen kaupunki.
Näyttelyn esittely korostaa erilaisten kansallisten kulttuurien omaleimaisuutta
ja vielä pidetyn näyttelyn ja koulutusyhteistyön kulttuureja integroivaa
ilmiötä.
Hienoa
kun esitteen laatija toteaa Kimiton ja Firenzen kohtaavan taiteilijoidensa
myötä. Hauskaa, vaikka tuossa vertailussa liikutaankin jo absurdiuden
äärirajoilla. Silti olen näistä Suomen ja Tjudan naisista varauksettoman ylpeä.
Kysyn ja sanon: Tässä se on se suomalaisen näkymättömyyden dilemma. Ja tuon
dilemman ratkaisu: On mentävä rohkeasti ja oma-aloitteisesti, kukaan ei meitä
käy täältä Pohjolan periltä kädestä taluttamassa etelän valoon
Valo, Luce Finnica -näyttely on
pian alkamassa, lentolehtisiä vilautellaan. Iloisina vilauttelijoina Petra,
Sara ja Liisa.
Sukellus
toiseen tapaan nähdä valo
Il
Bisonte –säätiön presidentti Simone Guaita : ”He ovat ymmärtäneet, että tulo Il
Bisonteen on sukellus toiseen tapaan tehdä grafiikkaa, toiseen tapaan nähdä
valo. Näyttelyn joistain töistä voi nähdä, että heidän tapansa nähdä valo on
erilainen kuin meillä Välimeren maissa, kuin sukellus toisenlaiseen ympäristöön
ja yhteyksiin.” Aika runollista sanon minä.
Aino ja Petra sukeltamassa.
Taidenäyttelyn avajaisissa
suomalaisten naisten työt saivat ansaittua kiinnostusta. Kuvasta päätellen myös
tarjoilupöydän antimet houkuttelivat.
Suomen kunniakonsuli Firenzessä,
Leonardo Ferragamo, Nautorin pääomistaja, vastaanotti sisarensa kanssa Tjudan
naiset palatsissaan. Paikalla olivat myös Il Bisonten ja Robert F. Kennedy
Foundationin edustajat ja muita Suomen ystäviä. Tunnelma kuuluu olleen välittömän
juhlallinen.
Kulttuurisukelluksessa lienee
kuitenkin joitain asioita, jotka ovat yhteisiä. Yksi on ilo onnistuneen
suorituksen jälkeen. Vasemmalta oikealle: Aapo Arnkil, Petra Kallio, Ilari
Toivettula, Aino Toivettula, Sara Ilveskorpi ja Liisa Ilveskorpi. Tässä vaiheessa
ilon aiheuttajana oli näyttelyn avaaminen. Myöhemmin ilon aiheita tuli paljon
lisää.
Kaihoisa
yksinpuhelu
Se
kaikki, mitä minä nyt tässä kirjoitan, on vain minun kuvittelemaani totuutta. Matkan
kuvittelusta vapaita iloja voi tutkia Ateljé Tjuda Pedagogin FB-sivuilta.
Osoite on tässä: https://www.facebook.com/ateljetjudapedagogi
Katsokaa sieltä video, jossa kirkonkellot kalkattavat.
Jos oikein arvaan, tulemme saamaan matkasta muutakin dokumentaatiota kuin tämä vaimoaan kaipaavan miehen kaihoisa
yksinpuhelu. Huomenna kotona!
”Esine” da Tuisku Torkkeli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti