Tikkurilaa kohti ajetaan Leinelän asemalta kahden pitkän
sillan kautta. Vantaan Sanomien toimittaja ihmetteli siltojen olevan eri paria,
mutta uskoi sitten ratkaisun tarkoituksenmukaiseksi. Erityistä panostusta
pantiin puolen kilometrin siltaan, joka yhdistää Kehäradan päärataan. Silta
ansatsisi kyllä nimen, nyt nimenä on proosallisesti kirjainnumeroyhdistelmä. Liisa
Ilveskorpi ja Mikko Rikala laativat sillan ”esteettisen” yleissuunnitelman. Sami
Niemelä taisi huolehtia rakenteista. Liisa sanoo näin: ”Sillat kiinnostavat
asukkaita, koska ne ovat isoja ja näkyviä elementtejä ympäristössä. Kehäradan
siltojen arkkitehtuurin suunnittelu käynnistyi vuonna 2008, kun tehtiin niin
sanottu väyläarkkitehtuuriselvitys. Sitä ennen oli laadittu tekniset yleissuunnitelmat.
Suunnittelulla on pyritty yhtenäiseen kehärata-ilmeeseen. Kehäradan siltojen muutoin
toisistaan poikkeavaa ilmettä yhdistävät värimaailma ja erikoiskaiteet.”
Pääradan ja
Kehäradan yhdyssillan rakennus-suunnitelma tehtiin Rambollin toimesta. Kuten
tiedämme ideoihin ja designiin ei ole mitään tekijänoikeutta. Ramboll teki
hyvää työtä. Silta on 450 metriä pitkä jännitettävä kaukalopalkkisilta.
Kustannukset olivat 21 Meur. Kilometrihinnaksi tuli siten 47 Meur/km. Kehäradan
kokonaiskustannukset lienevät tällä hetkellä noin 770 Meur. Kilometrihinnaksi
asemineen tulee siten noin 45 Meur/km. Se on hyvin kohtuullinen hinta.
Lentokoneiden
jäänsulatukseen käytettyjen aineiden myöhäinen olemassaolon todellisuuden
havaitseminen ei osoita hyvää riskien hallintaa. Mutta tämä taitaa olla meidän
helmasyntimme – puutteellinen riskien kartoitus. Kaikesta huolimatta Kehäradan
kilometrihinta pysyy kansainvälisessä vertailussa siedettävällä tasolla.
Vantaan suunnittelijat
kalassa Toompean mäellä: O-tulos
Vuonna 2003 Matti Holopainen kirjoitti Tallinnan
Toompealla vieraskirjaani Paidisten munkeista, jotka 651 vuotta sitten tulivat
kalaan Vantaanjoelle. Nyt olivat kalamiehinä Vantaan suunnittelijat, jotka
tulivat etsimään ideoita munkkien entisiltä asuinsijoilta, Toompean mäeltä. Oli käynnissä Tikkurilan aseman suunnittelun
ideatyöpaja. Vantaan kaupungin edustajana paikalla oli Matin lisäksi arkkitehti
Ritva Kotilainen. Mukana olivat myös meidän Jukka Syvälahti, Daniel Bruun ja Jussi Murole. Tikkurilan
aseman ja Vantaan matkakeskuksen suunnittelutyö oli kapalovaiheessaan.
Ideoinnin pohjalta syntyi "pastilli", radan päälle rakennettava
pyöreä rakennelma. Muotoon päädyttiin kaupunkikuva-analyysin perusteella. Oli
löydettävä kokoava elementti. Syntyi O-tulos, kuten Tallinnan vieraskirja
toteaa. Milteipä valitettavasti O-tulos ei jäänyt pysyväksi.
Tapaan Jyväskylän
SAFA-päivillä Ritva Kotilaisen. Hän tulee juttelemaan. Hän tarinoi tuosta
Toompean kalareissusta. Hän muistaa yksityiskohtaisesti kaiken mitä tapahtui.
Miten työmme oli tarkkaan ohjelmoitu. Miten ryhmätyössä koimme tuon tyhjän
paperin syndrooman. Ja miten kaikki sitten kulminoitui ratkaisuun. Syntyi
PASTILLI.
”Ei yhtään tiilitaloa
lisää Tikkurilaan”
Asian tutkimista jatkettiin vuonna 2005 valmistuneessa kehittämissuunnitelmassa.
Haluttiin lisää liikerakentamista aseman investointeja tukemaan.
Kehittämissuunnitelmassa suositeltiin bussiterminaalin sijoittamista Ratatien
varteen, nykyisen aseman pohjoispuolelle. Suunnitelmassa korostettiin tarvetta
saada Tikkurilan asema osaksi Kehärata-prosessia. Pastilli oli vielä
luottamushenkilöiden muistissa - jotain hätkähdyttävää toivottiin. Teimme
kuitenkin arkkitehti Johanna Ropen ”tikkurilanäkemyksen” mukaisen
tiilipintaisen rakennuksen vanhan historiallisen rautatieaseman seuraksi. Rationaalinen
tiilirakentaminen ei sykähdyttänyt. Valtuuston esittelyssä eräs naisvaltuutettu
huudahti: "Tikkurilaan ei haluta enää tiilirakentamista, sitä on
tarpeeksi!"
Vuonna 2005 laaditussa
kehittämis-suunnitelmassa aseman ympärille haluttiin lisää liiketilaa.
Bussiterminaali ehdotettiin sijoitettavaksi Ratatien varteen. Terminaalin
päälle ehdotettiin "kampakorttelia". Suunnitelmaa kehitti B&M
arkkitehdeilla Johanna Rope.
Tiilipintainen rakennus ei miellyttänyt kaikkia valtuutettuja. Haluttiin jotain
”modernimpaa”. Minusta tuo rakennus sopi aivan mainiosti Tikkurilan ihanaan
pikkukaupunkihenkeen.
Heikki Pajunen uskoo
siltaan radan yli
Suunnittelu jatkui syksyllä 2006. Laadittiin alustava hankesuunnitelma. Heikki Pajunen oli tullut vakaaseen
uskoon ylikulkusillan oivallisuudesta aseman ensimmäisenä vaiheena.
Ylikulkusillan kautta tapahtuisi pääosa matkustajien vaihtoliikenteestä
kaupunkiradan ja bussiterminaalin välillä. Rakennusvaiheista ylikulkusillan ja
siihen liittyvien tasonvaihtolaitteiden sekä laitureita kattavan katoksen
rakentaminen kuuluisivat ensimmäiseen vaiheeseen. Ensimmäiseen työvaiheeseen olisi
lisäksi kuulunut silloisen aseman purkaminen ja uusien matkakeskustilojen
rakentaminen. Toisessa vaiheessa
syntyisi liiketiloja.
Vuoden 2007 alustavaan
hankesuunnitelmaan sisältyi Heikki Pajusen herättämä ajatus uudesta
ylikulkusillasta, vanhan alikulun jäädessä aseman kannalta vähempiarvoiseksi,
erityisesti Jokiniemen uuden kaupunginosan ja Tikkutilan keskuksen välisen
kasvavan kevyen liikenteen käyttöön. Suunnitelmassa kehitettiin laajaa lasikatosta
laitureiden päällä. Suomen merkittävimmän "tanssihotellin" edustalle,
asematorille, ehdotettiin korkeata liikerakennusta. Matkakeskuksen tilat
suunniteltiin "kontteina". Kehittelijänä B&M arkkitehdeilla oli J-P. Lehtinen. Alustavan
hankesuunnitelman lasikatos oli aseman kallein osa. Katoksen hinnaksi
arvioitiin 7 milj. euroa, kun koko matkakeskuksen kustannusarvio oli 15 milj.
euroa. Tällä suunnitelmalla ja budjetilla Tikkurila saatiin osaksi Kehärataa.
Huomatkaa kuivassa varautuminen People Moveriin Heurekaan. Sitä laitetta havainnekuvan
pojat tuntuvat odottelevat ylikulkusillalla, katoksen alla seisten.
Suunnittelu etenee 2010, ratkaisu syntyy
Vantaan keskustan kehittäminen, asema ja Jokiniemi, ovat
suuri mahdollisuus ja ”uutta keskusta-aikaa”. Vantaan keskustan
arkkitehtuurikilpailut ovat luoneet mielenkiintoa ja pohjaa
kaupunkikehitykselle. ”Vantaan kulttuurikeskittymä”, Heurekaan liittyen, antoi
vielä ajatteluun lisäenergiaa. Tikkurilan kehittämisen mahdollisuudet ja
synergia tuntuivat ainutlaatuisilta.
Esisuunnitelman ajatus ”pastillista” laajeni,
kehittämissuunnitelmassa korostettiin liittymistä ympäröivään maankäyttöön.
Maanomistusolot olivat suotuisat integroidulle kehitykselle. Asema yhdistää
Jokiniemen ja Tikkurilan keskustan.
Hankesuunnitelmassa oli edelleen pinnalla Heurekan ja Vantaan
kulttuurikeskittymän kytkeytyminen asemaan ja keskustaan. Loistava idea, joskin
nyt hiljaiselossa, niin kuin Heurekan laajennus muutenkin? Kuoliko kaikki Pekka
Niskan ja tanssitalon myötä?
Tarve saada liiketiloja aseman yhteyteen oli ilmeinen.
Urakoitsijat ja kiinteistökehittäjät osoittivat kiinnostustaan.
Asemakaavallinen ratkaisu etsi uusia muotoja. Ratahallintokeskus kehitti
suunnitelman lisäraiteiden tarpeesta. Asema levenisi kahdella raiteella - jos
lentokenttärataa ei tulisi. Terminaali paisui suuremmaksi. Epävarmuutta
ratkaisusta. Alkoi neljäs suunnitteluvaihe. WSP Finland oli edelleen mukana
pääkonsulttina, arkkitehtuurista vastasi jälleen Arkkitehtuuritoimisto B&M
Oy, Jussi Murolen johdolla.
Liikennesuunnittelu oli siirretty parempiin käsiin, Trafix Oy:n tehtäväksi.
Hieman masentavaa, mutta olivathan siellä lohdutuksena "omat pojat",
Juhani Bäckström ja Jouni Ikäheimo, suunnitelmaa
kehittämässä. Syntyi idea ovaalista siltarakenteesta, johon matkakeskuksen
tilat voivat sijoittua. Asemasilta voitaisiin rakentaa liikerakentamisesta
riippumatta. Suunnitelma sai välittömän hyväksynnän ratahallinnon korkeilta
virkamiehiltä. Kari Ruohosella - entisenä
konsulttina - on nopeaa tilannetajua. Suunnitelma oli myös Heikki Pajusen mielen mukainen. Heureka!
Ratkaisu pitkään prosessiin oli syntynyt. Pian olisimme tekemässä Tikkurilan
arvon mukaista asemaa ja kaupungin keskeistä maamerkkiä.
Vuoden 2010 kehitelmässä ovaali asemasilta oli
hahmottunut. Tikkurilan keskustan puolella kauppakeskus oli kehitteillä. Silta
liittyi Jokiniemen puolelle suunniteltuun kauppakeskukseen ja toriaukioon.
Kaupunki jatkuisi luontevalla tavalla radan yli. Mittakaava oli hallinnassa.
Arkkitehtuurin haltijoina tässä kehitysvaiheessa toimivat Jussi Murole ja Matti
Jääskö. Asemakeskus oli muissa käsissä. Minusta tuo Jokiniemen puoli on
huippuhyvä. Toivottavasti hyvät ideat eivät ole lentäneet taivaan tuuliin.
Tarja, katso perään! Tässä kuvassa ei muuten näy sillan jatkoyhteyttä Ratatien
yli. Olin tästä pettynyt, mutta sitten kuulen ilouutisen. Jouni Ikäheimo,
terminaalin liikennesuunnittelija, kertoo Kehäratajuhlien aikaan tällaiseen
jatkoon nimenomaan varaudutun. Luiska ja hissi yhdistäisivät Ratatien ylittävän
sillan uuden torialueen suuntaan. Helpotuksen huokaus!
Rohkeat
ideat astuvat esiin – tehdään kaupunkia
Me, mukaan
luettuna minä, olimme olleet koko prosessin ajan hyvin varovaisia mittakaavan
suhteen. Mutta sitten uudenlainen ajattelu ja rohkeus voittivat, Kuvaan
astuivat kauppakeskuksen kehittämiseen uskovat kaupan alan tekijät. Heille
rautatieaseman yhteyteen kehitettävä suuri kauppakeskus oli haaste ja he
uskoivat kaupalliseen menestykseen. Heille ei kaupunkimittakaava ollut tärkeä,
kaupan mittakaava oli.
Itse en tuohon ahtaaseen
tilaan rakentuvaan suureen massaan uskonut. Mutta sitten alkoi tapahtua.
Ensimmäiset mahtavat luonnokset kauppakeskuksesta ja sen katolle
rakennettavasta pysäköintilaitoksesta ilmestyivät näkyville. Hieraisin
silmiäni. Oliko niin, että tässä vaiheessa kauppakeskuksen suunnittelijana oli
Sarc -arkkitehtitoimisto? Heidän suunnitelmassaan oli kyllä kauhistuttava huoltoramppi
vanhan historiallisen rautatieaseman kulmalla. Janne ystäväni, sinä herkkä
suunnittelija, etkö lainkaan valvonut mitä nuoremmat vanhassa toimistossasi
tekivät? Sittemmin ostarin ja bussiaseman suunnittelu siirtyi Arkkitehtitoimisto
Mahlamäki - Lahdelman käsiin. Jälleen huippukaverit asialla. Saattoi toivoa
herkkää käden jälkeä! Mutta minulle tänä arkkitehtuurin tuotos oli pettymys. Mutta
vantaalaiset onnittelevat itseään. Näin teki myös Vantaan kaupunginjohtaja Kari
Nenonen Kehäradan valmistujaisseminaarissa. Vantaasta oli tehty oikea kaupunki.
Muuten kyllä Nenosen puheet olivat seminaarissa suurlähettiläs Bruce Oreckin
ohella parhaasta päästä.
Pitääkö minun kehua
näitä taloja, jos en niistä pidä, huolimatta siitä, että hyvät jätkät ovat ne piirtäneet.
En pidä myöskään Alvarin vesitornista Otaniemessä, vaikka pidänkin Säynätsalon
kunnantalosta. Näillä taloilla kuitenkin tehtiin Tikkurilasta oikea kaupunki –
niin sanovat.
Tikkurilan asema
tehtiin Heikki Pajusen haaveen mukaan sillalle. Kari Ruohonen Ratahallinto-keskuksessa
otti ajatuksesta kopin. Yleissuunnitelman laativat Arkkitehtuuritoimisto
B&M Oy ja WSP Finland Oy. Havainnekuva vasemmalla. Työpiirustukset laativat Aihio Arkkitehdit ja A-Insinöörit Oy. Valokuva oikealla. Asemasillan
rakennuskustannukset olivat 21 Meur. Se tekee noin 8000 euroa neliömetriltä.
Hinta tuntuu varsin kohtuulliselta
Asema sillalla toimii
oivallisesti. Ihmiset voivat odottaa junaa lämpimässä tilassa. Toisin on
bussimatkustajien laita. Miksiköhän?
Kehäradan juhlat
päättyivät komeasti Aviapoliksen asemalla. Kaikki olivat paikalla, upea junakin
meitä odottamassa. Paitsi, en kuitenkaan nähnyt Arttu Suomalaista tai Pekka Salmista,
aseman suunnittelijoita. He olivat jossain muualla, samoin Kehäradan avaajana
ei ollut Tasavallan Presidenttiä, no tiedämme kyllä Niinistö oli Putinin luona,
ei uunituoretta liikenneministeriä, eikä edes kansliapäällikköä. Hekin olivat
jossain tärkeämmässä tehtävässä. Mutta summa summarum, juhlat olivat vallan
mainiot, mutta niin on ratakin – kunhan sille vielä saataisiin käyttäjät. Siinä
on Vantaan ihkauuden apulaiskaupunginjohtajan, ystäväni Hannu Penttilän yksi haaste. Onnea matkaan!
Kehärata on hieno suunnittelun ja toteutuksen tulos.
VastaaPoistaMiksipä sille ei saataisi käyttäjiä?
Onhan se nopea yhteys lentokentälle esim. pohjoisesta saapuville junamatkustajille ja tietysti pääkaupunkiseudun asukkaille, ei tarvitse kalastella takseja ja hakea busseja, jotke menevät kohta lähtevälle koneelle.
Ja, jos Tikkurilan keskustasta saadaan arkkitehtoonisesti ja kehäradan lisäksi liikenneteknisesti toimiva kaupunkikokonaisuus, niin se olisi Vantaan kaupungillekin rahallisista panostuksista huolimatta pitkällä aikavälillä takaisin maksava kokonaisuus.
Hei Pena ja oli todella mielenkiintoista istua varhaisnuorison kihlajaisissa viikko sitten. Onnea on mukava jakaa ystävien kesken. Blogisi on siitä mielenkiintoinen, että sen kautta vaivattomasti voi liikkua myös oikean marginaalin muihin blogeihin, oppimaan ja omaksumaan sekä vertailemaan:
VastaaPoistaIlpo Aarnialan blogi on kiinnostava aikalaisen blogi, jossa käden taidot ovat kunniassa. Harvallapa vintilä on käsillä ja tappiliitokset kunniassa.
Otso Kantokorpi johdattelee gallerioihin ja taidekritiikkiin minkä ehtii.
Kiinnostava on Otson blogin teemalaskuri, joka ei ole laiskureita varten.
Heidi Hautalan blogista voi tarkastaa kulloisetkin europarlamentin äänestystulokset ja suomalaisten käyttäytymisen niissä. On hyvä tietää, mistä kulloinkin keskustellaan ja mistä päätetään.
Kari Rydmanin blogi liikkuu laajalla alueella ja oivallisia olivat kirjallisuusarvoitukset, joissa Kari mukavalla tavalla täydentää Demarin kirjavisaa, joka sekin on oivallinen sinnittelyn kohde. Karin blogilukemisto kertoo kurkistelijalle siitä, mitä muita blogeja herra harrastaa. Kemppinen noista hänen kohteistaan on rautahermoisin ajattelija, muutaman muun kanssa on lukuvaikeuksia, jos kohta asenneongelmiakin.
Ode Soininvaaran saarnat sopivat sunnuntaille ja hieman muistuttaa Ode Seitsemän veljeksen Simeonia. Saarnan aiheet löytyvät tiukasti Hiidenkiven lähiympäristöstä.
Lopuksi säästin itse Penan, joka blogeissa leijuu vielä aikaisemmin tehtyjen suunnitelmien hieman konttoripaperia muistuttava keltainen tuoksu. Väillä käväistään virkistävästi elokuvissa tai seurataan naisjoukkueiden Firenzen matkoja. Kokonaisuudessaan nautittavia graafeja ja blogin tekniikkaa, mahdollistaa kuvien katselun hieman rasittuneillakin silmillä.
Lopuksi tämän kommentin päättää Kalle Väänänen. Kalle oli isäni kanssa Niinisalossa sijainneen valtion sisäoppilaitoksen opettajia ja kasvattajia.
Liki 1800 nuorta koulunsa kesken jättänyttä sotilasta sai siellä eväät jatko-opintoihin ylioppilaina ja kuri oli kova, tulokset erinomaisia. Kallen runoa tälle päivälle seuraavassa:
Esj-issäen tua se on toevotus:
työ aattaa, vuan ei voivotus.
Tie työtä, elä pie lakkoo,
elä uamulla pitkään makkoo!
Ja kaekki kuv virkasa täättäävät,
esjmerkkiä nuorille näättäävät,
ja kortesa kaekki kun kekkoon
nii yhteiseen vuan kantaavat,
niin ne elämälle vauhtia antaavat.
Niin kilivalla kaekki kun tekköö tyätä,
niin on se tok onnii toverina myötä.
Ja sillon ne varttuu ja vaurastuu
tua sulonen Savo ja Suomi muu.
Hyvää Juhannusta.
Kari Karanko
Täällä Kemiönsaarella vastaanotin ilolla kommenttisi, hauskaa että olit oikealta marginaalista mennyt - näköjään usemmininkin - katselemaan minulla tarkkailun alla olevia blogeja, mutta mahtava oli tuo Väänäsen Kallen runo suloiselle Savolle ja muulle Suomelle.
Poista