Nyt
ryhtyy tulemaan kiire. Pian ovat Kehäradan avajaiset ja minun selostukseni
asiasta on vielä kesken. Olemme siis päässeet Vantaankoskelta Kivistöön. Koko
tämä matka on ollut pinta-rataa, mutta nyt sukellamme tunneliin.
Metrokonjakkia
tunnelisimulointiin
Aikanaan
kun Helsingin metroa suunniteltiin, oli kysymyksessä jotain uutta ja ennen
kokematonta. No, olihan meillä Pönttövuoren tunneli, mutta siitä ei suoranaista
oppia saanut. Oli pakko tehdä ulkomaan opintomatkoja. Ne suuntautuivat paljolti
Hampuriin ja Pariisiin. Pariisissa oli tekeillä RER, jonka suuret asemat Auber
ja Opera olivat rakenteilla. Pariisissa käynnit eivät kuitenkaan aivan
riittäneet. Oli simuloitava tunnelielämää. Se tapahtui Seurahuoneen pyöreässä
baarissa. Metrojohtaja piti siellä hoviaan ja suunnittelijat olivat osa sitä.
Tuohon aikaan rakennuttajakonsultit eivät vielä olleet ottaneet omakseen
puhevaltaa, suunnittelijakin sai avata suunsa. Tunneleiden
simulointikokouksissa se tapahtui konjakin voimalla. Kun oli kaatanut muutaman
lasin Mustaa Monopolia kurkkuunsa, olo oli kuin tunnelissa. Homma alkoi
luontua. Mustalla Monopolilla olikin peitenimi: Metrokonjakki.
Marjamatkalla
Mutta,
nyt se mistä aion kertoa, se kaikki tapahtui runsasta sukupolvea myöhemmin.
Metroa suunniteltiin vuosina 1955-1982 ja liikenne avattiin presidentti
Koiviston toimesta 2.8.1982. Marja-rataa
eli sittemmin Kehärataa suunniteltiin vaihtelevalla aktiivisuudella vuosina 1992-2015.
Kehäratana se avataan 1.7.2015. Ajat
olivat muuttuneet, konjakkia ei enää tarvittu tunnelisimuloinnin
aikaansaamiseksi, mutta opintomatkat olivat kuitenkin tarpeellisia. Eräs
mieliinpainuva matka tehtiin Sveitsistä Lyonin kautta Pariisiin ja sieltä
Lillen kautta Lontooseen. Matka oli nimeltään ”marjamatka”. Kuten reitistä voi
havaita, matkaa tehtiin nopeilla junilla, vaikka kysymyksessä olikin
kaupunkiradan suunnittelu. Erityisesti tutustuimme asemiin, olihan meillä
käynnissä kolmen tunneliaseman suunnittelu ja yhden tärkeän liityntäaseman
suunnittelu. Tunneliasemat olivat Aviapolis, Lentoasema ja Ruskeasanta, tärkeä
liityntäasema oli Tikkurila. Viimemainittu oli tietysti ohjelmassa, vaikka se
ei varsinaisesti kuulunutkaan Marjarataprojektiin.
Marjamatkalla ihailimme aluksi
Calatravan konstruktioita Lyon-Satolasin lentokentän upouudella rautatieasemalla.
Tällaisesta ylellisyydestä emme uskaltaneet uneksiakaan.
Ensimmäistä
kertaa Pariisissa?
Pikku
kuriositeettina matkalta: Olimme siirtymässä Metro Meteorista, Pariisin
automaattimetrosta (siellä hankinta onnistui) Defensen valvontakeskuksen kautta
RATP:n päämajaan, kaiken matkaa tunneleita kulkien, koko Pariisin visiitillä
kuljimme maan pinnalla ehkä 200 metriä, silloin Heikki Pajunen: ”Hienoa, olen
muuten ensimmäistä kertaa Pariisissa!”.
Marjamatkalla oli Kehäradan
suunnitteluun suuresti vaikuttanutta eliittiä. Kuvassa ei näy kaunista kasvokuvaa
jokaisesta, mutta sanotaan osallistujat: Ensinnä meidän ihana oppaamme: Heli
Pasanen-Zentz Finnprosta, sitten roikka: Kari
Ruohonen, Markku Pyy, Martti Kerosuo, Harri Yli-Villamo (RHK), Ari Vanhanen
(VR), Tapio Maljonen, Heikki Pajunen (Vantaan kaupunki), Matti Mannonen, Leo
Sorjonen (JP Transplan), Jussi Murole, Janne Teräsvirta (Arkkitehtuuritoimisto
B&M), Arttu Suomalainen (Arkkitehtuuritoimisto Pekka Salminen) ja Raimo Vuori (LT-Konsultit Oy). Itse olin
kunnioitettuna matkanjohtajana.
Arttu
Suomalainen vastaa Kehäradan tunneliasemien arkkitehtuurista. Hän on ollut
mukana alusta saakka, jo niistä vaiheista, jolloin ideointi oli päällä. Pekka Salminen
on ollut jo alkuun huippuunsa kiinnostunut Aviapoliksen kehittämisestä. Hän
olisi toivonut aseman viereen suurta vapaa-aika- ja kylpyläkeskusta. Keskus
hyppäsi Jumbolle. Surullista. Aikanaan hänellä oli ollut idea samanlaisesta
laitoksesta Töölönlahdelle. Ja yritettiinpä sitä yhdessä myös Pasilaan. Pekka
ja Arttu ovat iloisia, eikä syyttä, Kehärata valmistuu ja Kiinassa pyyhkii
hyvin, lentoasemaakin kehitellään.
Siinä
istuessa Pekka ottaa tapansa mukaan skissipaperia esiin. Aina on piirrettävä.
Ryhdytään kynänpyöritykseen ja syntyy kaksi kuvaa. Ensin Aviapolis ja sitten
Lentoasema. Samalla muistellaan vanhat Töölönlahdet. Aviapoliksen todellisuus
saattaa eräänä päivänä muistuttaa tuota vasemman yläkulman kuvaa vuodelta 2002
by Pekka Salminen. Vieressä on ainoa illustraatio jonka löysin nykypäivästä.
Olisiko hyvä hieman lisätä suunnittelupanosta, vai markkinatko tätä hienoa
kehityskohdetta on pantu suunnittelemaan?
Viinikkalan mutka ja Aviapolis
Marjaradan eli myöhemmin Kehäradan tunneliasemista
Aviapolis ja Lentoasema olivat heti alusta alkaen varmaa tavaraa. Tulevan
lentoterminaalin siirtyminen kiitoratojen keskelle loi paineita
asemavaraukselle Viinikkalassa. Loppujen lopuksi rataan tehtiin Viinikkalan
mahdollistava mutka ja tunneliin louhittiin varaukset asemaa varten. Aviapolis
oli sen sijaan kovaa todellisuutta alusta alkaen. Alueelle ajateltiin noin puoli
miljoonaa kerrosneliötä rakennusoikeutta. Liiketilojen kysyntä on heikkoa ja Finavian
kiinteistöyhtiöllä saattaa olla tuskallinen tie kaupunkia kehittäessään. Toivon
innovaatiota ja menestystä, kohde on tärkeämpi kuin vain pelkkä kohde.
Pekka Salminen oli Aviapoliksen aseman
ja lentoaseman aseman suunnittelija. Hän ideoi mielenkiintoisen
maankäyttörakenteen nykyisen ilmailumuseon alueelle sijoittuvaan suurkortteliin
ja ulotti kompositionsa aina Kehä III saakka.. Aviapoliksen asemakortteleihin
mahtuisi 500 000 k-m2 toimitilaa. Lentoaseman asemakortteliin kerrosalaa oli
määritelty noin 200 000 k-m2. Aviapoliksen asemalle ennustettiin 5300 nousijaa
ja poistujaa arkipäivisin.
Lentoasema
Lentoasemalle
oli Kehäradan (Marjaradan) yleissuunnitteluvaiheessa ajateltu kaksi lippuhallia- niinkuin nytkin. Aseman matkustajamääräksi ennustettiin 14000 nousijaa ja
poistujaa arkipäivinä vuonna 2025. Pohjoinen lippuhalli palveli lentoasemaa. Ylös
noustiin komeaan kaarihalliin tulevan matkakeskuksen sisäänkäynnin äärellä. Hauskaa
kyllä sisäänkäynnin ympärille ajateltiin houkuttelevaa puistomaisemaa. Suunnitelmat
kuitenkin muuttuivat, matkakeskuksesta luovuttiin ja asemaa siirrettiin.
Kuvassa vasemmalla vanha
yleissuunnitelman aikainen ajatus ja oikealla nyt valmistuva ratkaisu. Pohjoinen
lippuhalli palvelee lentoasemaa Terminaali 2:n kyljessä. Kävelymatkaa
Terminaali ykkösen kolmiohalliin tulee 400 metriä. Siinä on laukuissa hieman
raahaamista, mutta toisaalta rullillahan ne laukut nykyään liikkuvat, vai onko
niin, että ennakkoon tehdyt check-in palvelut sallivat laukkujen droppaamisen
jo asematerminaalissa? Eteläinen lentoaseman lippuhalli, eli Tietotien
lippuhalli palvelee työssäkäyntialueita. Tällä hetkellä koko alue on valtava
hässäkkä ja sekavaa parkkialuetta. En suosittele pistäytymistä, eksyt niin kuin
minäkin.
Olen ihmetellyt Lentoaseman aseman
kuvissa esiintyviä seinäkuvioita. Nyt selvisi. Arttu ja Pekka odottavat mielihyvällä
asemahallin seinälle juuri nyt asennettavaa taiteilija Aarne Jämsän 50 metrin mittaista
teosta nimeltään "Helman heilahdus".. Kehäradalla on paljon taidekonsepteja. Se on ilahduttavaa. Ehkä
muistamme Leonhard Lapinin teoksen Kivistössä. Kohta näemme myös Ari Kujalan
seinämaalauksen, Kivistössä sekin ja ehkä muistamme vielä Liisa Ilveskorven ja
Mikko Rikalan graafisen betonin työn Kivistön rataleikkauksessa. Eivät ne tähän
lopu, siksi aionkin haastaa Lea Varpasen tekemään Kehärataan liittyvästä taiteesta
vielä parempaa selkoa ja kirjoitan siitä – aikanaan.
Kivistön muureissa on eräitä
taideteosten pituusennätyksiä. Leo Lapin ja Ari Kujala ovat tekijöitä. Leo
sanoi virolaisten lentävän persauksilleen kun ne kuulevat hänen Suomeen
tekemänsä teoksen pituuden.
Kolmas
tunneliasema Ruskeasantaan
Ruskeasannassa
ei asemasta ole maanpäälle näkyvissä kuin yksi pömpeli Tuusulantien varressa
Ilolan tienhaaran läheisyydessä. Tässä vaiheessa aina yllättyy, meneekö se näin
pohjoisesta? No asia kyllä sitten valkenee kun ajelee kohti Koivukylää ja
saavuttaa Leinelän aseman. Liikenneympyrässä, aseman äärellä, voi tehdä
kunniakierroksen jos haluaa pysähtyä asemaa ihailemaan. Mutta nyt hyppäsimme
Ruskeasannan ohi liiassa kiireessä..
Leinelässä
5000 matkustajaa
Loppujen
lopuksi tämä matka päättyy Leinelään. Tarkoitukseni oli matkustaa Tikkurilaan
saakka, mutta tehtyäni polkupyörävierailun Tikkurilan mahtavaan uuteen
asemakeskukseen ryhdyin syvämietteiseksi, en ollut pelkästään myönteinen ja
päätinkin käyttää Tikkurilan ja Dixin arviointiin enemmän aikaa ja niin päästänkin
teidät toistaiseksi pälkähästä.
Leinelän
asema on odottanut liikenteen alkua täysin valmiina jo vuoden päivät.
Suunnittelukonsepti teräsrakenteineen ja katoksineen seuraa hyvin tarkasti
Vantaankoskella kehitettyä mallia. Leinelään saavuttaessa kaikki on ikään kuin
muuttunut jo rutiiniksi. Siksipä en nyt ryhdy tarkempaan selostustyöhön. Leinelää
mainostetaan Kehäradan yhtenä huippuunsa merkittävänä alueena. Sitä se tietysti
on - symbolisesti, sillä se on Kivistön lisäksi toinen asema, jolla on
varsinaisesti asukkaita. Asukasmäärä on kuitenkin pieni, vain 2000 asukasta.
Ennuste kertoo aseman matkustajamääräksi 5000 nousijaa ja poistujaa arkipäivänä
vuonna 2025. Leinelässä ei vielä ole montaa taloa tai asukasta, mutta siellä
näyttää olevan mahtavasti henkeä. Asukkailla om oma lehti ja he puhuvat
taiteesta oman kaupunginosansa yhtenä sisältönä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti