Oli syksyn ansiokas seminaariviikko. Ensin menin
Arkkitehtuurimuseolle katsomaan ”Interplay
of Cultures” näyttelyn avajaismenoa. Sitten oli vuorossa mahtava vierailu
Markku Piispasen kotiin, Unioninkadun ullakkoasuntoon – varsinaiseen
patriisiasuntoon. Siellä tapasin isännän ja hänen viehättävän Iiris vaimonsa
lisäksi Ooke Lehtovuoren ja Eero Oulasvirran. Mistähän aiheesta mekin virkeät vanhukset mahdoimme seminaaria
pitää? Seuraavana oli vuorossa Kampin Laiturilla pidetty uusia asuinalueita esittävä seminaari. Puhujina olivat ikihana
Tarja Laine, hän esitteli Vantaan Kivistöä. Helsingin Kalasatamasta kuulimme Tuomas
Hakalaa, hän esitteli suorastaan oppikirjanomaisella viisaudella vallitsevia
kaavoitusperiaatteita. Jatkoa seurasi, kun Espoon Pekka Vikkula selvitteli
Espoon Keran suunnittelua. Neljännen seminaarin aiheena olivat rautatiet. Reijo
Lehtisen luotsaama Pro Rautatiet
esitteli asiantuntijoiden mielipiteitä rautateiden logistiikan kehittelystä.
Logistiikka on integroituvien kuljetusten hämäräalue nyt nettikaupan ja sitä
seuraavien pakettivirtojen maailmassa. Ja vielä viikolle osui yksi seminaari.
Se oli kaikkein kansoitetuin. Asia oli ilmeisesti lähellä kansalaisten omaa
välitöntä tulevaisuutta. Oli nimittäin kysymys ikäihmisten ja muistisairaiden erityisvaatimuksista asumisen ja
liikkumisen suhteen. Nyt esittelen väläyksiä ja mieleen juontumia tästä
valtaisan tapahtumarikkaasta viikosta.
Interplay of Cultures
Veikko Vasko ja Hennu Kjisik olivat avainhenkilöitä pannessaan
alkuun Cities in Crisis
opetusohjelman entisen Teknillisen Korkeakoulun, nykyisen Aalto-yliopiston arkkitehtiosastolla
25 vuotta sitten. Kursseilla on käynyt opiskelijoita lähes kolmestakymmenestä maasta..
Nyt opetusohjelman nimi on Interplay of
Cultures. Toimintaa johtaa varadekaani ja arkkitehti Saija Hollmén. Saija on
kehittänyt arkkitehtuurin ja insinööritieteiden välistä yhteistyötä. Ohjelma
nostaa esille huolen maailman tilasta: ”Globalisaatio,
ilmastonmuutos ja kaupungistuminen muuttavat elinympäristöämme. Haasteet ovat
globaaleja. Niiden ratkomiseen tarvitaan arkkitehtuurin, muotoilun ja tekniikan
kaltaisten alojen yhteistyötä. Rakennetun ympäristön suunnittelulla on
keskeinen rooli ilmiöiden torjunnassa ja lievittämisessä.” Insinöörit ovat
tiettävästi tekemässä varsin laajassa mitassa ympäristöä ja siksi on
ilahduttavaa nähdä arkkitehtien ottaneen opetusprosessiin mukaan nuo ”tekniikan kaltaiset alat”. Olipa muuten
hauskasti sanottu! Insinöörit pääsivät arkkitehtuurin kaltaisten alojen hyvään
seuraan.
Näyttely oli asiallinen ja hieno. Siellä kerrottiin yli
400 opiskelijan osallistuneen suomalaisten järjestämille kursseille. Soitin
Veikko Vaskolle ja pyysin häntä sanomaan jotain tästä toiminnasta. Hän
siteerasi oppilaitaan: ”Kurssi muutti
elämäni! Kurssi muutti ammatillisen asenteeni! Kurssi johti jatko-opintoihin.”
Soitin vielä Taru Niskaselle. Hän sanoi: ”Avaa
silmät, arkkitehdit näkevät muuta maailmaa, hieno kokemus, joutuvat miettimään kehitysmaiden
epätotunnaisia kokonaisuuksia ja elämän ehtoja.”
Kari Silfverberg haluaa hieman täsmentää. Hän lähettää
sähköpostin ja muistuttaa kansainvälisen toiminnan alkaneen pienessä mittakaavassa
jo 1970-luvun lopulla. Hän itse laati 70-luvulla diplomityön Tansanian alue- ja
ympäristösuunnittelusta. Ville Venermo ja Kari järjestivät lukuvuonna 1979-80
osaston ensimmäisen kehitysmaiden yhdyskuntasuunnittelua käsittelevän kurssin. Hän
vielä kertoo Ville Venermon, Outi Berghällin ja Juhani Koposen kanssa pystyyn
pannusta Urban upgrading-aiheisesta tutkimushankkeesta Iringan ja Mbeyan
kaupungeissa Tansaniassa. Vuonna 1985 käynnistyi sitten Aarne Nevanlinnan
johtama kehitysyhteistyöosaston rahoittama pitkäaikainen (1985-1992) Masters-kurssi
afrikkalaisille ja Sri Lankalaisille arkkitehdeille. Niin ja on kai muistettava
kurssitoverini Matti Viitasaaren pitkäaikainen työ Tampereella Afrikan vesialan
insinöörien koulutuksessa. Ja paljon muuta. Voitaisiin muistella myös Olli
Kivisen ansioita. Hän oli sentään perustamassa Benghazin yliopistoon
kaupunkisuunnittelun osastoa. Työskentelyä Ollin kanssa muistelen mielihyvällä.
Olihan myös hyvä tarkoitus perustaa Project and Training Centre lähinnä
ulkomaisille opiskelijoille. Meni jotenkin mynkään.
Arkkitehtuurin
laitoksella on Interplay of Cultures
ja Rakennetun ympäristön laitoksella Sustainable
Global Technologies (SGT). Ne toimivat Aalto
World in Transition Research LAB (Aalto Wit LAB) -tutkijaverkoston
alaisina. Hieman tuntuu viisaansekavalta. Eikä se vielä parin tunnin
nettiselailun jälkeenkään totta puhuen aivan selvinnyt. Mutta olen ihastunut ja
ylpeä tästä kaikesta.
Vanhat parrat pärisevät
Toinen mainitsemistani ”seminaareista” oli vanhojen
herrojen kokoontuminen Iiris Piispasen mainioiden etiopialaisten dorovot-kanaherkkujen
ääreen. Emme keskustelleet juurikaan tulevaisuuden haasteista. Kaikki me
30-luvun alkupuolella syntyneet keskitymme enemmänkin menneisyyden muisteluun.
Erityisesti opiskeluaikaiset kommerverkit tuntuvat olevan lähellä mielen
maisemaa. Olli Lehtovuori ihmetteli sitä, miten Markku oli kaapannut vaimokseen
kaupungin kauneimman naisen. Olli ja Markku olivat olleet opiskeluaikana
Otaniemessä solukavereita. Kerrottavaa riitti. Koko yön kiehuneet kananmunat
olivat ehkä kiinnostavin aihe. Aamulla mustien munien sisällä ollutta
kananmunan jäännettä maisteltiin. Se ei ollut hyvän makuista. Puhutaan myös
työmuistoista. Markulla asiat lipsahtavat helposti Etiopian aikaan. Olihan
Markku nuorena miehenä Etiopian rakennusministeriön ykkösmies. Hän veti
Addiksen rakentamiseen Aarne Ruusuvuoren ja Bertel Ekengrenin. Ystävämme Bertel
saa ansaittuja kehuja älykkäänä miehenä ja huippusuunnittelijana. Ekestä
puhutaan pitkään. Kaikilla meillä on hänestä hyviä kokemuksia.
Olli puolestaan tekee vielä kirjaa ja kirjoituksia
järkiperäisestä rakentamisesta. Häntä kiinnostaa varovaisesti Pakilan
rakennusoikeuksien korottaminen 0,4 tasolle. Ehdottaa koerakentamista
Sysimetsäntien tyhjään kortteliin. Kertoo jopa lähettäneensä asiasta
ylipormestarille kirjeen. Ei ole saanut vastausta. Ooken mielestä korkea rakentaminenkin on
paikallaan oikeassa paikassa. Soitankin hänelle nyt aamutuimaan ja kysyn hänen
mielipidettään juuri julkistetusta Pasilan tornirykelmästä. Minua se asia
hieman naurattaa. Siis miten ajat muuttuvat. Teimme joskus Salmisen Pekan
kanssa Pasilaan 30-kerroksiset kaksoistornit. Ne tyrmättiin kaupungin
silhuettiin sopimattomina ja kapitalismin kukkasina. Näin nopeasti kaikki voi
muuttua. Niin mitä Ooke sanookaan Pasilasta? Hän on tyytyväinen. Tornit ovat
juuri siinä paikassa mihin niitä voisi rakentaa. Ryhtyy sitten puhumaan
ihailemastaan Stadionin tornista. Se oli aikoinaan suosittu itsemurhapaikka.
Kun rakensivat häkin, poistivat kaupunkilaisilta heidän ansaitsemansa hyvän
palvelun.
Eero Oulasvirta
osallistuu elämänmenoon Metro-lehden mielipidepalstalla nimimerkillä Epatto.
Tarkistinkin mikä on nyt hänen viimeisin tekstinsä. No, tämän päivän 4.10.2018
lehdestä löytyi kolme uunituoretta tekstiä. Epatto lentää korkealla. Ikä ei
rajoita lentokorkeutta. Päinvastoin se näyttää sitä lisäävän. On pakko kai
ruveta katselemaan tuota HS Metro-lehteä, ei muuten mutta tuosta Epatosta
ryhdyin kiinnostumaan. Aloitin siis tämän kappaleen aivan väärin. Ainakin yksi
meistä liikkuu myös yhteisessä makrotason tulevaisuudessamme. Mitä tarkoittaa
tuo sana epatto? Joku sanoo sen tarkoittavan vastarannankiiskeä. Se ei sovellu
Eeroon, sillä hän ei ole vastarannalla.
Laiturilla esiteltiin
kolmea koota: Kivistöä, Kalasatamaa ja Keraa
Laiturilla oli kosolti väkeä. Jussi-Pekka Alanen tuossa
ja Tero Vanhanen tuossa. Esitykset ovat mainioita. Tarja Laine puhui
Kivistöstä, Tuomas Hakala Kalasatamasta ja Pekka Vikkula Kerasta. Kommentaattoreina
toimivat Aija Staffans ja Tommy Lindgren, molemmat Aalto-yliopistosta sekä kaupunkisosiologi
Pasi Mäenpää Helsingin yliopistosta. Kaikki hankkeet edustavat nyt muodissa
olevaa umpikorttelirakentamista.
Kivistö on lähellä
sydäntäni. Ehkä se on jonkinlainen sukusairaus, sillä se on myös lähellä Liisan
sydäntä ja lähellä Jussin sydäntä. Liisa oli tekemässä Kehäradan ympäristösuunnittelua
ja Jussi teki aseman suunnitelmat. Minä taas puuhailin vuosia aiemmin koko
kaupunginosan konseptin kanssa ja sitten Kehäradan konseptin kanssa. Trev ja Hennu voittivat Marja-Vantaan
kilpailun vuonna 2007. Nyt kaupunginosan
rakentaminen on jo pitkällä. Kivistö tarjoaa valmistuttuaan asumista 15000
ihmiselle. Tarja esitteli tilannetta ansaitusti ylpeydellä. Evoluutio
kilpailuehdotuksesta todellisuuteen johtaa suuriin muutoksiin.
Kilpailuehdotuksen kiehtovat isoympyrät hävisivät. Se ei tee
kilpailuinstituutiota tarpeettomaksi. Mutta minut se tekee hieman surulliseksi.
Kivistössä myynnissä olevien isojen asuntojen velaton neliöhinta näyttää olevan
€4000:- per neliö. Yksiöiden hinta on €5500:- neliöltä.
Pekka Vikkula esitteli
Keran uutta asuin- ja työaluetta Espoossa rantaradan varrella. Alueen vanhojen
teollisuuskiinteistöjen poistuttua asukasluku olisi 14000. Työtiloja olisi
valmiilla alueella noin 150000 k-m2. Kaavaehdotus perustuu Kera Challenge
–kilpailun voittajaehdotukseen Co-op city, joka palkittiin myös Nordic Built
Cities – kilpailussa toisella palkinnolla. Suunnitelman tekijöinä olivat
B&M Arkkitehtuuritoimisto, WSP, Päivi Raivio ja Setlementtiasunnot Oy.
Sompasaari on uutta
merellistä Helsinkiä. Se on Kalasataman 20000 asukkaan rantakaupungin 3000
asukkaan kaupunginosa. Kalastaman
alueesta järjestettiin arkkitehtikilpailu vuonna 2005. Kilpailun voitti
Harris-Kjisik. He taitavat olla kestovoittajia näissä kilpailuissa. Kilpailuehdotuksessa
kanavat halkoivat aluetta. Nyt kanavat ovat hävinneet, mutta näköakselit
näyttävät säilyneen. Alla on kuvia
Sompasaaren rakenteilla olevista kortteleista. Myynnissä olevien asuntojen
velaton hinta yksiöiden osalta on noin €9000:- neliötä. Isoissa asunnoissa
neliöhinta on €6000:-. Tuomas Hakala esitteli meille kaavoitusprosessin kulkua.
Hieno juttu kaiken kaikkiaan.
Katselin hieman
myynnissä olevien kovan rahan uusasuntojen velattomia neliöhintoja Kivistössä
ja Sompasaaressa. Näyttää siltä että 25
neliön yksiön ostaja joutuu Kivistössä maksamaan 150000 euroa, kun
Sompasaaressa rahaa pitää olla jo 250000.
Isommasta 80 neliön kämpästä joutuu Kivistössä maksamaan 310000 euroa.
Sompasaaressa rahaa on löydyttävä 520000 euroa. Melkoinen hintaero. Vilkaisin
myös Redin tornien hintoja. Redin Majakan neliöhinnat näyttävät olevan reilusti
päälle 12000 euroa. Redin Loistossa löytyy asuntoja myös 6000-8000 euron
velattomilla hinnoilla ja sitten sielläkin näitä 13000 euron neliöhintaisia
loistokämppiä. Vuokratontilla oleva kerrostaloasunto on noin viidenneksen
omalla tontilla sijaitsevaa asuntoa halvempi. Omakotitaloissa tontin osuus on
puolet asunnon hinnasta.
Pihakansi – hyväkö juttu?
Eräs asia jäi tuossa hieman mietityttämään. Nyt on tapana
sijoittaa autot umpikorttelirakentamisen pihakansien alle. Ratkaisu on sinänsä
hyvä, mutta eräs asia askarruttaa. Pihat istutetaan ja puut kasvavat,
nurmikoita kastellaan. Ihmiset viihtyvät. 30 vuoden päästä tulee remontti. Kansi on korjattava. Puut ja multa
poistetaan. Remontin jälkeen kaikki alkaa alusta. Pihoille ei koskaan kasva
ihmisiän ikäisiä puita. Onko tämä pihakansipolitiikka nyt se ainoa oikea?
Olisiko sittenkin tehtävä parkkitaloja tai sitten autot pantaisiin kallioon?
Kirjoittelin jossain vaiheessa blogin, jossa sivutaan
Kalasataman suunnitteluhistoriaa:
Muistisairaat ja
ikäihmiset
Tämä kongressiviikko on uuvuttava sinulle lukija. Minulla
se lipsahti ohi melkein huomaamatta. Askel kyllä hieman hidastui, kun menin
Paasitorniin eli työväentalolle ikäihmisten seminaariin. Seminaarin järjestivät
Ympäristöministeriö, Ikäinstituutti ja
MAL-verkosto. Seminaarissa julkistettiin ”Muisti- ja ikäystävällinen
asuminen ja asuinympäristö” –opas. Se löytyy täältä
. Yleisöä oli luentosalin täydeltä. Vain yksi paikka oli vapaana. Joukossa oli
ikäihmisiä, mutta suuri enemmistö yleisöstä oli nuoria tai keski-ikäisiä
naisia. He taitavat olla niitä joita ikäihmisten elämä kiinnostaa tai sitten he
saavat leipänsä meidän hoitamisestamme. En ehtinyt tilaisuuteen aivan sen alkuun,
joten voin kertoa vain osasta tiedon antia. Kuuntelen Erja Rappen esitelmää
muistisairaiden tai ikäihmisten asuinympäristön suunnittelusta ja rakentamisesta.
Vanhukset pitäisi saada asumaan muiden ihmisten keskelle. Heitä ei pidä sijoittaa
eristettyihin ”kustaankartanoihin”. Olisi hyvä, jos ikääntyneiden asuminen
olisi lähellä päiväkotia, ehkä samassa talossa. On huolehdittava ulkotiloista,
siellä on oltava paikkoja joissa istahtaa, on oltava kuviottomia tai oikein
kuvioituja pintoja huippaamisen estämiseksi. Kukat ja tuoksut ovat hyviä
asioita, kodin ikkunasta pitäisi näkyä luontoa – kesällä vihreätä, asunnon ovi
ei saisi kätkeytyä seinään, esteettömyys on ykköskysymys - paljon tärkeitä
asioita jotka olisi muistettava suunnittelussa. Itse asiassa hyvinkin
yksinkertaisia asioita. Opas on tärkeä. Sen pitäisi olla suunnittelijoiden pöydällä
ja aivoissa. Kun kerroin tästä seminaarista ystävälleni Veikolle, hän kertoi,
että ennen vanhaan vanhat pantiin asumaan hautausmaan viereen kirkon äärelle.
Nyt meidät vanhat halutaan kauppakeskusten päälle. Ajat muuttuvat. Olemmeko me
vanhat jo muuttuneet? Jää kysymään?
Seminaariyleisön
määrästä päätellen muistisairaiden ja ikäihmisten ympäristöä käsittelevä
seminaari oli selvästi suosituin näistä viikon seminaaritapahtumista. En
kylläkään nähnyt siellä juurikaan suunnitteluväkeä. No, lukekoon sitten
opaskirjaa.
Rautateillä Kiinaan
Ja vihdoin viimeiseen viikon seminaareista. Se käsitteli
rautateiden logistiikkaa ja kuljetusmaailman muutoksia. Kaikki olemme varmaan
huomanneet pakettiautojen ja kuorma-autojen suuret määrät
liikenneympäristössämme. Kaupunkikeskustoissa ilmiö on erityisen
silmiinpistävä. Nettikauppa ja kotiinkuljetukset lisääntyvät hyökyaallon
tavoin. Mitä olisi tehtävä. Voitaisiinko kuljetuksia yhdistellä tehokkaammin?
Voisiko rautateillä oli suurempi rooli pitkämatkaisissa kuljetuksissa. Olisiko
aika uudelle paradigmalle? Vaatisiko nykyinen hajautettu järjestelmä
keskittämistä ja yhteistyötä. Syntyisikö siitä skaalaetuja? Voitaisiinko järjestelmää
tehostaa yksittäisten yritysten kysyntäohjattujen jakeluverkostojen avulla?
Huipputärkeitä kysymyksiä.
Varsinaisen
konkretian osalta mielenkiintoisin oli Anu Kujansuun esitelmä kouvolalaisen
kuljetusyrityksen Kiinan juna projektista. Byrokratiaa tarvitaan ja
regulaatiota tarvitaan, mutta toiminta syntyy yritysten innovaation kautta.
Onnea yritykselle. Hieno esitelmä. Tähän päättyi Pentin seminaariviikko.
Hyvää syksyä. Syksy on hienoa aikaa!
Kiitos taas kirjoituksesta! Betoniset pihakannet, ei hyvä - mutta sekin asia voidaan hoitaa myös taitavasti. Berliinissä kävin katsomassa Marthashof-nimisen kohteen pihapuistoa. Asia on hoidettu siten, että nosturien perustusten kohdille on kellarikerrokseen luotu paikat suurten puiden juuristoille. Nyt jo muutaman vuoden ikäinen pihapuisto on täsmälleen sellainen kuin mitä tietokonekuvat ovat luvanneet.
VastaaPoistaHei!
VastaaPoistaKiitos mainiosta blogikirjoituksestasi.
Taidat ehkä tietääkin, että voitimme tämän erän taistelussa Pirkkolan puolesta. Helsingin hallinto-oikeus totesi asemakaavaehdotuksen vanhan Elannon tontin ja Pirjonaukion osalta lainvastaiseksi.
Ilahtuneena Osmo