Elävät kaupunkikeskustat ry on toiminut aktiivisesti
maassamme jo vuodesta 1997. Yhdistys on jakanut joka vuosi palkinnon parhaasta
keskustauudistuksesta. Vuonna 2018 palkinnon sai Lappeenranta: ”Monitasoisesti
kehittyvän keskustan hulinasta löytyy ripaus hiljaisuuttakin”. Tästä kun
mennään taaksepäin, niin viime vuosien palkinnonsaajia olivat Helsinki 2017: ”Metropolimme ydin on uudistunut ja uudistuu elämyksellisesti”, Tampere 2016: ”Ydin hehkuu Pohjoismaiden suurimmassa
sisäkaupungissa”, Hyvinkää 2015: ”Lämmin
kivisydän vihreyden keskellä”, Kuopio
2014: ”Kuopion keskusta on mualiman napa…”, Kemi 2013: “Kemin pieni iso
ihme…” ja Mikkeli 2012: ”Mikkelin maan mainioin keskustauudistus…”.
Klikkaa tuohon,
voit tutustua Elävät kaupunkikeskustat yhdistyksen historiaan: https://www.kaupunkikeskustat.fi/wp-content/uploads/2017/08/EKK_historiikki_2017_A5_aukeamat.pdf
Katselen Elävät kaupunkikeskustat yhdistyksen
historiikkia. Se näyttäisi kansilehden mukaan Marjukka Kulmasen valmistelemalta. Marjukka oli yhdistyksen
toiminnanjohtaja vuosina 1998-2005. Ihana nainen muuten! Historiikissa
kerrotaan ruotsalaisen Arne Nedstamin
vahvasta vaikutuksesta yhdistyksen perustamiseen. Nedstam itse sanoo
Pietarsaaren olleen hänen ensimmäinen työkohteensa Suomessa. Sitten tulivat
Vaasa ja Jyväskylä. Soitan Roger
Wingrenille Pietarsaareen. Pietarsaaren kanavapuistikko vihittiin vuonna
1994. Roger sanoo, ettei Nedstamilla ollut mitään tekemistä Pietarsaaren
kävelykadun kanssa. Hän oli kylläkin tehnyt analyysin uusien tavaratalojen
mahdollisesta vaikutuksesta keskustan liikeyrityksiin. Sen sijaan Jyväskylän Ilkka Halinen muistelee Nedstamin
osuuden merkittäväksi. Hän sanoo olleensa melkoisen työllistetty, väkeä tuli
bussilasteittain Jyväskylän kävelykatua katsomaan: ”Itse asiassa Arne Nedstam
on syyllinen. Hän on oikeastaan EKK:n isä. Hän käynnisti Jyväskylässä
prosessin, seminaareja oli vuodesta 1994 lähtien. Kiinteistönomistajat ja
yrittäjät tulivat mukaan. Meillä oli Jyväskylässä jengi innostuneita. Ari Forsbergin kanssa junailtiin
asioita, Pekka Kettunen oli
vauhdissa.”
Elina Raatikainen
oli yliarkkitehti ympäristöministeriöstä, hän kertoo: ”1980 –luvulla
perustettiin pohjoismainen ryhmä, johon osallistui kaavoitustoimen päälliköitä.
Maaperä kaupunkikeskustojen kehittämisyhdistykselle syntyi tämän
yhteistoiminnan pohjalta. Keskustelun avaaja oli kaavoitusosaston päällikkö Mikko Mansikka. Toinen vaikuttaja
kaavoitusta koskevassa pohjoismaisessa yhteistyössä oli lainsäädäntöneuvos Lauri Nordberg. Arkkitehtiliitto SAFA
oli yksi tiedon levittäjistä. Kun Elävä Kaupunkikeskusta –yhdistys sitten oli
perusteilla, kävimme puheenjohtajaksi pyydetyn Pekka Kettusen kanssa pyytämässä ministeri Pekka Haavistolta rahaa. Kettunen oli niin vakuuttava, että
Haavisto suli. Ei kysymystäkään minkä verran rahaa piti saada. Kettunen nosti
asiamme aivan uudelle tasolle ministeriössä ja julkisuudessa.
Tuomas Santasalo
oli yhdistyksen perustajajäsen. Hän sanoo Elävät kaupunkikeskustat esitteessä:
“Laman aikana ei ollut muuta tekemistä, niinpä lähdin hasardihommaan kiertämään
pohjoismaisia kävelykeskustoja. Kiersimme Mikko
Heikkilän kanssa Ruotsissa ja Tanskassa. Selostimme sitten kokemuksiamme
monissa Suomen kaupungeissa. Suunniteltu lehtiartikkeli paisuikin raportiksi
Pohjoismaisista kävelykaduista, suurten ja pienten keskustojen kävelyalueista.
Teimme myöhemmin vastaavan raportin myös Suomesta. Näiden pohjalta lähdimme
vetämään ympäristöministeriölle Parempi kaupunkikeskusta –projektia, joka
hyödynsi raporttiamme. Suomessa ajateltiin, että kävelykatu ei sovi meidän
oloihimme. Ajattelin itsekin, ettei se sovi. Meidän kokeilumme olivat
onnettomia tekeleitä verrattuna Tanskaan. Kun olin nähnyt, miten tanskalaiset
ja monet ruotsalaiset kadut vilkastuttivat kauppaa, aloin miettiä meille
sopivia ratkaisuja ja ideologiaa niiden takana.”
Arto Salmela
lähetti minulle viestin kävelykatublogini innoittamana. Hän muistutti minua
ympäristöministeriön ja muiden toimijoiden yhdessä teettämistä tutkimuksista.
Arto on syystä ylpeä vetämästään kirjasarjasta. Tekijöinä olivat Tuomas
Santasalo, Seppo Karppinen ja Mikko Heikkilä. Raportit julkaistiin vuosina
1995-1998. Silloin harmitti, ettei päästy mukaan. Olihan meillä sentään
tehtyinä kaksi helmeä, Pietarsaari ja Jyväskylä.
Pekka Kettunen
julistaa yhdistyksen esitteessä: ”Kehitin Jyväskylän keskustaa ensin
konsulttina, sitten vasta kaupunginjohtajana”. Saattoipa se konsulttina
kehittäminen Jyväskylän osalta olla hieman vähäpätöistä, mutta
kaupunginjohtajana suurenmoista. Tosin kävelykatupäätös Jyväskylässä oli tehty
jo ennen Pekan tuloa kaupunginjohtajaksi. Asiaa hoiteli ansiokkaasti kaupungininsinööri
Osmo Rosti. Pekka sanoo: ”Jyväskylässä
voikukat kasvoivat asfaltin läpi, kun Kauppakadun muuttaminen kävelykaduksi
saatiin 1995 budjettiin. Suomessa ei ymmärretty kaupungistumista. Julkinen
valta ei myöskään seurustellut kiinteistönomistajien eikä kauppiaiden kanssa. Ilkka Halinen ja Timo Valtakari kaupungin arkkitehteina alkoivat toteuttaa
uudenlaista keskustelevaa kulttuuria.” Pekka oli kaupunginjohtajana silloin kun
Jyväskylän Kauppakatu vihittiin. Juhlapuhetta pitivät ensin kaupunginjohtaja ja
sitten suunnittelusta vastannut Liisa
Ilveskorpi. Pekka muuten antaa tekstissään erityisen kunnian suomalaisten
kävelykatujen aikaansaamisesta perustamalleen Liikennesuunnitteluseuralle. Seura järjesti opintomatkoja eri maihin. Kävelykeskustat
olivat tärkeä tutkimuskohde.
Kaupunginarkkitehti
Roger Wingren (oik.) ja kaupunkikeskustajohtajat Pietarsaaressa arkkitehti
Ilmari Heinosen selittäessä. Marjukka Kulmanen hymyilee vasemmalla. Rogeria
naurattaa. Hän on iloinen. Hyvä kaupunki on muuttumassa paremmaksi.
Kävelykaduista tuli
kohtaloni
Oikeasti sitä on melkein vaikea muistaa ja uskoa. Miten
se sai alkunsa ja mistä se kimposi? Kuitenkin eniten esitelmän aiheita elämäni
aikana on ollut kävelykaduista ja kävelykeskustoista. Tämä innostus ja tämä
aate johtivatkin sitten tilaisuuksiin osallistua ja myös suureen määrään
toteutettuja kohteita. Se johti myös työyhteisön ammattitaidon ja ajattelutavan
kehittymiseen. Pietarsaaren Kanavapuistikko 1995, Jyväskylän Kauppakatu 1996,
Imatran Koskenparras 1995, Helsingin Sofiankadun museokatu 1998, Lappeenrannan
Oleksi, Valkeakosken Kauppatori, Hangon Vuorikatu ja Helsingin Aleksanterinkatu
2003 ovat eräitä tämän kehityksen lippulaivoja. Loppuun asti toteutukseen ei
aina päästy - kilpailu! Enkä nyt väitä olleeni näissä kaikissa
henkilökohtaisesti mukana. Päätekijöitä olivat Liisa Ilveskorpi ja Sirpa
Laitinen. Insinöörityöt olivat paljossa Paavo Åvistin ja Henri
Lindgrenin käsissä.
Kävelykatujen
suunnittelu on ehkä ollut kaikkein hauskinta puuhaa insinöörityössä. Siihen
sisältyy luovan hulluuden mahdollisuuksia. Normit ja standardit eivät kahlitse
suunnittelijaa. Mutta ennen suunnittelun ihmeeseen pääsyä oli saatava
poliittinen päätös. Päätös kävelykadun toteuttamisesta on aina edellyttänyt
laajaa vuorovaikutustoimintaa. On pitänyt vakuuttaa kauppakamari ja paikalliset
taksikuskit kävelykadun eduista. On pitänyt päästä lautakuntien kanssa
yksimielisyyteen ja on pitänyt saada kaupunginhallituksen jäsenet
vakuuttuneiksi. Perustelut ja vakuuttelut on usein jouduttu viemään valtuustoon
asti. Kävelykatu ei ole koskaan ollut pikku juttu. Siinä on mukana arvojen
uudelleen asettelu.
Oliko se Joensuu, jossa
oltiin meidän kuvioissamme ensimmäisenä asialla?
Alkuun oltiin panemassa Joensuun Kauppakatua ja Kajaanin
Kauppakatua. Outoa miten moni niistä on nimeltään Kauppakatu. Tai ei ehkä
niinkään outoa. Kävelykadulla kai tehdään juuri kauppaa. Mutta miten nämä kadut
saivat alkunsa vuosikymmenten turhauttavalta tuntuneen taistelun jälkeen.
Taistelu oli kulminoitunut kiistaan Aleksista ja ”kävelykatukokeiluun”
Aleksilla. Taustalla oli pelko kävelykatujen varren liike-elämän
kurjistumisesta. Suunnittelijoina vyörytimme esiin kansainvälistä aineistoa,
joka osoitti toteutettujen kävelykatujen lisänneen kaupan liikevaihtoa.
Etunenässä markkinoitiin Kööpenhaminan Strögetin ja Ruotsin monien
kävelykatujen kokemuksia - Vesterås pysäköintitaloineen eräänä mallina.
Vasta-argumentit olivat voimakkaita - muutos on aina pelottava. Kauppakamarit
toimivat aktiivisesti kävelykatuja vastaan. Oikeisto laidasta laitaan pelkäsi
kävelykatujen epäonnistumista eikä rohjennut suoda tukeaan. Miten sitten
läpimurrot tapahtuivat?
Joensuu sai melko
varhaisen kävelykatupureman. Kauppakadulle ja torille valmistui
yleissuunnitelma vuonna 1985. Kaupungin puolelta aktiivisia tekijöitä olivat
liikenneinsinööri Martti Varis ja
kaupunginarkkitehti Manu Tuomisto -
monien muiden ohella. LT-Konsultit Oy:n konsulttiryhmässä mukana olivat Liisa
Ilveskorpi, Pentti Murole ja Pekka Seppälä. Alikonsulttina ryhmässä työskenteli
arkkitehti Timo Vormala. Ruudut
olivat muotia. Näin katu ja tori ruudutettiin kauttaaltaan.
Toteutussuunnittelun menetimme muotiin tulleessa hintakilpailussa. Se oli
masentavaa. Muiden tekemä toteutus täyttää parhaat kriteerit. Kävelykatu
valmistui vuosina 2000-2004. Ei moitteita eikä kateutta.
Pietarsaaren
Kanavapuistikko – Kanalesplanaden kävelykaduksi 1994
”Kaupunginhallinnon tehtävänä on luoda
tulevaisuudenuskoa. Ainoa tapa tämän tekemiseksi on antaa sanalle ja
ajatukselle toimintavapaus. Näin voimme antaa hyvän keskustan muodossa lahjan
tuleville sukupolville.” Näin päättyi Roger Wingrenin esipuhe Pietarsaaren
keskustan liikenne- ja ympäristösuunnitelmaan 1989. Silloin kun Roger tämän
esipuheen kirjoitti, tilanne alkoi olla hallinnassa. Liisan kanssa pidimme
valtuustolle esitelmää kävelykadun ja keskustan liikenneuudistuksen eduista.
Kuvia heijastettiin kahdelle seinälle. Kokouksen jälkeen eräs valtuutetuista
kehui esitystä, mutta olisi kaivannut siihen vielä taustamusiikin. Mittava
vuorovaikutusprosessi käytiin menestyksellä loppuun. Kokoukset ja esitelmät oli
pidetty. Yksi ja toinenkin diashow oli esitelty. Kaupungin vintiltä löydetty pölyttynyt
pienoismalli oli plastoliinilla kuorrutettu. Kauppakamarilaisista lautakuntiin,
kaupunginhallituksesta virkamiesryhmiin, asukkaista ja osallisista museolaisiin
ja koululaisiin - ymmärrystä etsittiin ja sitä myös saatiin. Prosessi perustui
selväkielisyyteen ja laajaan havainnollistamiseen. Kukaan ei voinut jäädä
epätietoiseksi, millaisesta tulevaisuudesta puhuttiin. Ei siitäkään mihin
kaupungin paikkoihin tulevaisuutta sitoutettiin. Eikä siitäkään, mikä oli
asioiden ja sitouttamisen mittakaava.
Tämä saattaa olla
ensimmäisiä kertoja Suomessa, kun täydellinen vuorovaikutusprosessi
tiedotusvälineiden tukemana saatettiin kunnialliseen päätökseen. Päätös oli
syystäkin kunniallinen - syntyihän sitten ratkaisevia päätöksiä, jotka johtivat
toteutukseen. Ensimmäinen liikenneihmisten pelolla odottama muutos oli eräiden
pääkatujen yksisuuntaisuuden muutos jälleen kaksisuuntaisuudeksi - kaikki sujui
hienosti ilman onnettomuuksia. Sitten seurasi kauppiaiden kohtalonhetki -
kävelykadun rakentaminen. Tämäkin prosessi osoittautui oikein ajoitetuksi ja
oikeassa laajuudessa toteutetuksi. Kunnian kukko lauloi kävelykadun vihkimisen
hetkellä lokakuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1994.
Pieni väliepisodi: Lojun Tripolin asuntoni arabialaisen
huoneen tyynyillä väljissä pöksyissä. Vesipiippu kurisee ja ilmastointi
hurisee. Kuuntelen Deutsche Wellen kautta tulevaa suomalaista uutislähetystä.
Päätös on tehty. Lahden oikorata on valittu viranomaisten toimesta
ykkösvaihtoehdoksi. Toisena ilonaiheena oli Pietarsaaren kanavapuistikon valmistuminen.
Nyt oli aihetta matkaan. Ensimmäinen kone Eurooppaan ja Helsinkiin. Laivalla
Tukholmaan ja X2000- junalla Göteborgiin. Sieltä laivalla Tanskan
Fredrikshavniin ja toisella laivalla Osloon. Oslosta junalla pohjoiseen
päämääränä Bodö. Sieltä bussilla 200 km Narvikiin. Siis miksi tällä matkalla?
Oli menossa ilon ja ylpeyden ristiretki. Voitto oli kotona! Narvikissa jälleen
junaan ja kohti Umeåta läpi loistavien tunturimaisemien. Laiva saapui Vaasaan
puoliltaöin. Taksi Pietarsaareen. Tapaaminen Pietarsaaren kävelykadulla kello
kaksi yöllä. Vastassa Roger Wingren. Kävelykatu oli vihitty edellisenä päivänä.
Kaksinkertainen ilon ja onnen päivä.
Pietarsaaressa sisätilojen
ja katutilojen yhtymistä tutkittiin laatimalla kaaviot nykytilanteesta ja
tulevaisuuden tavoitetilanteesta. Harmaat sisätila-alueet yhtyvät
vuorovaikutuksellisesti ulkotilaan. Tulevaisuudessa sisätilan ja ulkotilan avautumiskohtia
ehdotetaan laajennettaviksi. Tämä tapahtuisi avaamalla kortteleiden sisäisiä
kulkureittejä ja kauppakujia sekä aktivoimalla vajaakäyttöisiä pihoja.
Roger ja Pentti
eivät olleet yksin Pietarsaaren monivivahteisessa suunnitteluprosessissa.
Liikenne- ja miljöösuunnitelman tekijäjoukkoon kuuluivat kaupungin aktivisteina
mm. Gunnar Smeds, Tapio Lehmuskallio, Ben Griep ja Jan-Ole Bäck. Konsultin joukkueessa häärivät mm. Liisa Ilveskorpi, Sirpa Laitinen, Pekka Seppälä ja Björn Silfverberg. Mukana oli myös ympäristöministeriön
edustajana Mauri Heikkonen. Kävelykatusuunnitelmassa
insinööritieteiden edustajana toimi Raimo Vuori. Taiteellisessa mielessä
merkittävän panoksen antoi konservaattori Thorvald
Lindqvist - hän määritteli kävelykadun betonikivien värit. Seurauksena
Lemminkäinen Oy ryhtyi valmistamaan katukiviä monipuolisemmalla värityksellä -
ennen tätä oli vain punaista ja harmaata!
Jyväskylän Kauppakadusta
kävelykatu 1995
Lähes puolen kilometrin mittaisen kävelykadun suunnittelu
alkoi vuonna 1989 ja se rakennettiin vuosina 1994–1995. Kaikkiaan tehtiin 12
300 m2 uutta pinnoitetta ja kilometrin verran putkistoa. Alueelle istutettiin
18 puuta ja asennettiin 34 uutta valaisinta. Kadun kustannukset olivat noin 9,4
miljoonaa markkaa eli noin 1,5 miljoonaa euroa. Kävelykadun suunnittelua oli
edeltänyt liikenteellinen selvittely. Voidaanko silloinen joukkoliikennekatu
muuttaa kävelykaduksi? Työn tilaajana oli kaupungininsinööri Osmo Rosti. Suunnittelijoita oli koko
joukko. Pääroolissa olivat Liisa
Ilveskorpi ja Sirpa Laitinen. Sirpan
suunnittelemat valaisimet herättivät alkuun ihmetystä. Alvar Aalto säätiö ei
antanut meidän panna kadulle Alvarin valaisimia. Niinpä sitten oli
turvauduttava omaan suunnitelmatuotantoon. Wikipedia muuten sanoo kadun
palkituimmaksi elementiksi juuri sen omaleimaiset valaisimet: ”sateenkaaren
värejä toistava valaisinrivistö tekee epäsuoralla valollaan kävelykadusta
näyttävän ympäristön myös pimeän aikaan.”
Liikennesuunnittelijat, etunenässä Petri
Jalasto ja Jukka Syvälahti
olivat jo todistaneet kävelykadun mahdolliseksi. Katupiirustuksia sulanapitojärjestelmineen
laadittiin Paavo Åvistin johdolla.
Jyväskylän paikallistoimistosta Timo
Vuoriainen ja Elli Kuronen
olivat aktiivisia osallisia. Erikoinen tapaus oli viiden metrin mittaisen kadun
pienoismallin löytyminen kaupungintalon vintiltä. Tätä mallia käytimme kadun
suunnittelussa. Malliin rakennettiin Ellin taidoilla katu kalusteineen.
Jyväskylän
Kauppakadun suunnitelmaa tutkittiin kaupungintalon vintiltä löytyneen
pienoismallin avulla. Malli oli viiden metrin mittainen. Erityisen hienosti
malli toimi, kun kävelykadun suunnitelmaa kehitettiin yhdessä näkövammaisten
koulun työryhmän kanssa. Heille ei virtuaalisesta mallista olisi ollut hyötyä.
Kysynkin nyt eikö näkökykynsä menettäneille olisi muuallakin rakennettava
pienoismalleja joista sormin koittelemalla voisi hahmottaa ympäristöään. Mallin
on oltava mittakaavaltaan sellainen, että myös rakennusten muodot ja julkisivut
ja katujen kalusteet ovat tunnistettavissa. Nyt digiaikana 3 D tulostuksen luulisi
tarjoavan hyvän keinon mallien tekoon.
Tässä se on
tilaajaväki ja suunnittelijaväki mallin ympärillä. Kuvassa henkilöt vasemmalta
oikealle: Antero Vainio, Jorma Lipponen, Risto Mäkinen, lähes piilossa punatukkainen
Liisa, minä itse, Osmo Rosti ja Pekka
Huuskonen.
Messutori ja viuhuva
bumerangi
Kaikki tämä tapahtui paljon myöhemmin. Se oli kuitenkin
jatkoa jo aloitetulle. Jyväskylän kaupunki ajoi Pekka Kettusen johdolla Lutakon
rakentamista. Kongressikeskus oli saatava jalankulkuetäisyydelle Kauppakadusta
– Jyväskylän hermosuonesta. Matkakeskus tuki Lutakkoon suuntautuvaa kehitystä.
Piste iin päällä oli pyöreä tori juuri harjakorkeuteen nousseen Arto Sipisen
toimistorakennuksen äärellä. Torin suunnitelman päätähtenä hääri Daniel Bruun. Hän piirsi leijuvan
bumerangin. Arto Sipinen oli
bumerangista mielissään. Se synnytti dynamiikkaa.
Pekka Kettunen
puhui kaupungin symboleina torista, temppelistä ja tornista. Tässä on tori ja
torni. Ehkä messut ovat nykyajan palvontaa ja messutalo nykyajan temppeli.
Silloin kokonaisuus olisikin valmis.
Imatran Koskenparras valmistui
1995
Imatra on karjalaisten kaupunki. Kaupunginarkkitehti Erkki Jouhki ajoi aktiivisesti kävelykatua
Imatrankoskelle aivan voimalaitoksen partaalle. Hänellä oli varmaan oma
taistelunsa päätöksen saamiseksi. Soitankin hänelle. Hän vartioi katuaan. Hän
asuu Koskenpartaalla. Hän lähettää tekstarin: ”Vakuutin päättäjät 90-luvun
alussa Pietarsaaren ja Jyväskylän suunnitelmilla ja niinhän se valmistui 3 kk
ennen Jyväskylää.” Imatralla päätös oli syntynyt helposti. Katu oli ollut jo
useana vuonna kesäkävelykatuna. Imatran ajojen aikaan katu oli aina kävelykatuna.
Ajatukseen oli totuttu. Päätös pysyvästä kävelykadusta syntyi 1994 ja
kävelykatu valmistui 1995. Erkki on
ylpeä Imatran ja Lappeenrannan saamista elävän keskustan palkinnoista. Ottaa vain
päähän (leikkisästi), kun molemmat jaettiin vuosi sen jälkeen, kun hän oli
siirtynyt muihin hommiin. Jäivät siis palkinnot saamatta. Olisi ansainnut. Minä
palkitsen sinut nyt huutamalla HYVÄ ERKKI!
Todisteeksi
asuinpaikastaan Erkki lähetti minulle eilen kuvan omalta parvekkeeltaan. Siellä
Koskenpartaan kävelykatu siintelee lokakuun yön pimeydessä. Oli lyhyt matka
säätelemään suihkulähteitä ja vaihtamaan musiikkikasetteja.
Me saimme ilon laatia kadun yleissuunnitelman. Päätekijöinä
olivat jälleen Liisa Ilveskorpi ja Sirpa Laitinen. Sirpa sitten hoiti myös
työmaavalvonnan. Kadusta tuli iloinen ja tunnelmallinen. Esiintymislava on
suosittu paikka. Suihkulähteet solisevat. Erkki Jouhki toimi alkuaikoina musiikkimestarina
äänittämällä kasetteja kävelykadun äänentoistolaitteiden tarpeisiin. Hän kertoi
ihmisistä, joihin erityisen vaikutuksen olivat tehneet Jimi Hendrixin Foxy Lady
ja Mahalia Jacksonin Silent Night – sopivaan aikaan ja sopivalla säällä. Myöhemmin
alueelle syntyi Koskitori. Torikauppaa käydään kuitenkin Valtiohotellin edessä.
Pari vuotta sitten joku alueen toimija ehdotti autojen palauttamista kadulle
talviaikaan. Ehdotus tyrmättiin. Katu elää.
Koskenpartaan
kävelykadulla on kivat kalusteet. Erikoisuutena on kuvassa näkyvä liian kapea
penkki kahdelle. Iloiset imatralaiset ovat huomanneet sen tuovan läheisyyttä ja
käyttävät sitä kahdenistuttavana.
Sofiankadun museokatu –
entinen?!
En suinkaan aio ryhtyä sinun iloksesi ja viisaudeksesi
selittelemään kaikkia maamme kävelykatuja ja niiden luomisprosessia. En edes
aio mainostaa meidän suunnitteluyhteisömme omia tuotteita tämän enempää. Tiedän
että olet nyt jo lähes väsähtämispisteessä. Paitsi että haluan sittenkin
muistuttaa eräästä meidän pääkaupunkimme kävelykadusta – kadusta josta tehtiin
ensin kaupunginmuseon myötävaikutuksella museokatu, mutta sitten syystä tai
toisesta kolmikieliset katukilvet poistuivat, samoin poistuivat puhelinkioski,
kaivo ja kaasulamput ja muukin kadun historiallinen rekvisiitta. Miksi?
Sofiankadun oli tarkoitus
olla museo – se on yksi Helsingin vanhimmista kaduista. Museokatu valmistui
vuonna 2004. Minä olin äärettömän ylpeä tuosta kadusta. Olihan se meidän
väkemme suunnittelema. Katu oli jaettu kolmeen osaan. Kauppatorin puoleinen osa
kertoi helsinkiläisten kävely-ympäristöstä 1800 luvun puolesta välissä,
keskiosa vuosisadan loppuvuosista ja Senaatintorin puoleinen osa 1900-luvun
alkuvuosikymmenistä. Helsingin viimeiseksi jäänyt puhelinkioski oli käytössä
1930-luvulla. Kaivo ja vesipostit olivat käytössä ennen sotia. Itse Lumièren veljekset
kulkivat tällä kadulla vuonna 1898 käytyään esittelemässä ”eläviä
kuviaan” silloisella hotelli Seurahuoneella. Museokatu lakkautettiin vuonna 2012. Syy:
tahdon puute ja saamattomuus. Rahan puute se ei voinut olla. Kaikki oli jo
tehty. Sofiankadusta voit lukea
tarkemmin – jos kiinnostaa – blogistani: http://penttimurole.blogspot.com/2014/01/sofiankatu-huokausten-silta-ja.html
Tämä oli kaikki vain
alustusta
Minähän olen päätymässä kuumaan kysymykseen Helsingin
kävelykeskustasta. Koko tässä kävelykatujen sarjassa piti olla vain neljä osaa.
Tarvitaan vielä viides. Se koskee Helsinkiä. Kun nyt tulivat nuo Lumièren
veljekset mainittua, niin katsopa siunatuksi lopuksi yksi maailman ensimmäisistä
elokuvista. Sen he esittivät Helsingissä vuonna 1898. Filmin pituus on 47 sekuntia. Onko enää aikaa?
”L'Arrivée
d'un Train à la Ciotat”. https://www.youtube.com/watch?v=1yv02Lzq5kg
Hei Pentti.
VastaaPoistaOdotan mielenkiinnolla tulevaa blogiasi Helsingin kävely-keskustasta.
Itse olen kaupunkisuunittelussa täysi noviisi.
Mutta helsinkiläisenä ymmärrän Helsingin pääkaupunkina, joka kaipaa kävelykatuja ja hyvät kulkuyhteydet julkisilla-liikennevälineillä eri kaupunginosiin.
Näin saisimme saavutettua puhtaamman ilmanlaadun (EU-asetuksissa ?), ja toivottavasti myös omasta mielestämme.
Mutta me ja Eurooppa kokonaisuudessan emme ratkaise yksin ko. ilmasto ongelmaa.
Palataan takaisin kävely keskustaan.
Sinulla Pentti on hyvät visiot kaupunki-kävelykeskustan suunnittelussa muuallakin, kuin Helsingissä.
Mitä ne voisi olla?
Ehkä maanpäällinen raideliikenne välillä keskusta, Kalasatama, Pasila?
Kohta 6-8 vuoden aikataululla Pasilaan nousee 1-3 (4) 51 kerroksista asuin / liike / hotelli rakennusta.
Tällä raide-liikenteellä saisimme keskustaan kävelykatuja?
Eikä kannata unohtaa myöskään keskustatunnelia, vaikka sillä ei tietenkään paranneta ilmanlaatua.