Jörn Donner kuoli muutamaa päivää ennen
87-vuotissyntymäpäiväänsä. Hänen käsittämättömän laaja uransa liikkui taiteen
ja kulttuurin lisäksi politiikassa: kansanedustajana, meppinä ja
kunnanvaltuutettuna. Vielä vuonna 2017 hänet valittiin Helsingin kuntavaaleissa
valtuutetuksi 980 äänellä. Hän oli toiminut vuosikausia Helsingin kulttuuri- ja
kirjastolautakunnan puheenjohtajana aina vuoteen 2008 saakka. Vuonna 1990
valmistui ns. Donnerin komitean Kulttuuri-Helsinki-ohjelma. Ohjelmassa
suositeltiin mm. Kaapelitehtaan, Tennispalatsin
ja Lasipalatsin ottamista kaupungin kulttuurikäyttöön. Maailmantalokin
tehtäisiin ja Töölönlahden kulttuurirakennukset tuli toteuttaa pikaisesti. Donnerin
lautakunta toimi aloitteentekijänä mm. Malmitalon, Maunulan ja Herttoniemen
monitoimitalojen ja Kanneltalon rakentamiseksi. Donner puheenjohtajana näytti
siis uskovan myös rakennusten voimaan kulttuurin tyyssijana.
Vielä 27.9.2017 kaupunginvaltuusto hyväksyi
kaupunginvaltuutettu Jörn Donnerin toivomusponnen: "Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupungin
toimesta selvitetään mahdollisuutta pikaisesti perustaa laaja-alainen komitea
joka luo visioita kulttuurin edistämiseen Helsingissä tähtäimenä tehdä
kaupungista monimuotoiseen kulttuurin tekemiseen ja tuottamiseen innostava
ilmapiiri lähimmän kymmenvuotiskauden aikana."
Ensimmäisen kerran hänet valittiin SKDL:n edustajana
Helsingin kaupunginvaltuustoon vuonna 1968, myöhemmin hän edusti sekä demareita
että ruotsalaisia - vaihtelevasti. Tuolloin nuorena valtuutettuna hänellä oli
selkeitä mielipiteitä kaupungin kehittämisestä, olihan hänen teoksensa Uusi maammekirja julkaistu juuri vuotta
ennen valintaa, vuonna 1967. Kirjaa tehdessään Jörn Donner oli 34-vuotias.
Nykyään pääministeritkin ovat sen ikäisiä, mutta kirjan julkaisuaikaan
pääministerinä oli Raafael Paasio 67 vuoden iässä ja presidenttinä saman
ikäinen Urho Kekkonen.
”Aamua kaupungissa”
oli Jörn Donnerin vuonna 1954 tekemä lyhytelokuva heräilevästä kaupungista. Se
kannattaa katsoa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/10/10/donner-seurasi-helsingin-heraamista-vuonna-1954
60-luvulla tapahtui
Kirjassaan Jörn Donner otti hauskan värikkäällä tavalla
kantaa moniin kotimaan ilmiöihin. Mitä ne nyt olivat? Mitä oli tapahtumassa
60-luvulla? Aloitetaan kuitenkin maailmalta: Kylmä sota kiristi otettaan.
Berliinin muuri pystytettiin vuonna 1961. Kuuban kriisi nousi otsikoihin vuonna
1962. Ydinsodan uhka oli konkreettinen. Kauhun tasapaino hallitsi
maailmanpolitiikkaa. Suomessa väestösuojelunormit astuivat voimaan ja
väestösuojia rakennettiin kerrostalojen kellareihin. Kennedy murhattiin
marraskuun 11. päivänä vuonna 1963. Koteihin ilmestyneet televisiot toivat
mustavalkoisena tämän tragedian olohuoneisiimme. Vuonna 1964 alkoi Vietnamin
sota. Kiinan kulttuurivallankumous oli käynnissä ja Ranskan opiskelijamellakat
olivat koettavissa Pariisin matkoilla keväällä 1968. Mieleen jäi Place St.
Michélin poltettu elokuvateatteri ja iskulause: ”Katukivi on kaiken ajattelun
päätepiste”. Juri Gagarin oli tehnyt avaruuslentonsa jo vuonna 1961. Neil
Armstrong johti Apollo 11 kuulentoa 20.7.1969. Vuosikymmen toi mukaan rockin,
feminismin, LSD:n, hippiaatteen, muovin invaasion ja autoilun. Beatles ja Bob
Dylan valloittivat. Mutta myös Erkki Junkkarinen ja komisario Palmu.
Televisiossa ”Jatkoaika” viihdytti kansaa. Keskioluen saapuminen kauppojen
hyllyille oli eräs merkki muutoksesta. Nuorisokulttuurit ja vapaus nousivat
haluttuun ja hyväksyttyyn asemaan. Tšekkoslovakian miehitys tapahtui 21.8.68.
Saman vuoden marraskuussa Vanha vallattiin. Sosiologi Erik Allardt erotteli
1960-luvulla neljä suomalaisen yhteiskunnan perusvastakohtaisuutta. Vastakkain
olivat maalaiset ja kaupunkilaiset, työväenluokka ja porvaristo sekä
kommunistit ja kaikki muut. Neljäs vastakohtaisuus oli suomen- ja
ruotsinkielisten välinen - kuitenkin näistä vaarattomin. Helsingissä elettiin
purkukautta. Kallio, Sörnäinen, Alppiharju ja Punavuori olivat saneerauksen
kohteina. Puu-Käpylä synnytti vastareaktion.
Uusi maammekirja
Nyt referoin Jörn Donnerin mielipiteitä hänen vuonna 1967
julkaistun kirjansa pohjalta. En lainkaan ota kantaa siihen, miten hänen
mielipiteensä ovat myöhemmin muuttuneet. Saattoivat muuttua paljonkin, sillä hänen
kunnallispoliitikon uransa alkoi vasta kirjan julkaisemisen jälkeen. Ehkä
suorastaan latistuivat, vaikka sitä en usko. Jörn Donner oli kantakaupungin
ystävä ja nukkumalähiöiden vihaaja. Hänen kaupunkifilosofiansa tähtäsi
suurkaupunkistrategiaan. Erityisesti Aarne
Ervi joutui hän polemiikkinsa kohteeksi. Ervi, meidän huippuarkkitehtimme oli
perustetun kaupunkisuunnitteluviraston ensimmäinen johtaja vuosina 1967-1969.
Näin nuori Donner kirjoitti: ”Ervi voitti aikoinaan
Tapiolan keskustan suunnittelukilpailun ja hän on puutarhakaupunki-idean
innokas kannattaja. Olen jo viitannut hänen ihanteeseensa: kaupunkilaisen täytyy voida avata ovensa ja tuntea ruoho jalkojensa
alla. Suomalainen ihminen viihtyy Ervin mukaan lähellä luontoa.” Hän sanoo
Ervin asuntofilosofian olevan: ”sarja
kuvitelmia, tyhmyyksiä ja kohtalokkaita virhepäätelmiä." Hän jatkaa: ”Helsingin
todellisuus ei millään tavalla vastaa Aarne Ervin unelmia. Tapiolaa lukuun
ottamatta ei ole olemassa ainoatakaan johdonmukaisesti suunniteltua
asuntoaluetta. On aivan turha luetella kaikkia vanhoja erehdyksiä -
helsinkiläiset ovat niistä muutenkin hyvin selvillä. Toivon vain, että tulevat
helsinkiläiset pääsevät asumasta näissä nukkumakaupungeissa.”
Donner rinnastaa Heikki
von Hertzenin ”seitsemän kaupungin” suunnitelman ja Ervin
”ruohikkofilosofian”. Hän valittaa, ettei voi esittää mitään uutta ohjelmaa.
Hänen käsityksensä oikeasta suurkaupunkifilosofiasta perustuu Gropiuksen ja Corbusierin lausumiin ajatuksiin tekniikan aikakauden kaupungin
olemuksesta. Toisaalta hän katsoo mainittujen herrojen joutuneen
väärinymmärryksen kohteeksi niinä vuosikymmeninä, jotka ovat kuluneet
20-luvulta. Nämä väärinkäsitykset ovat syynä siihen, että Suomessa on
hyväksytty puutarhakaupunki ”ainoana suunnitelmattomuuden vaihtoehtona”.
Donnerin mielestä asemakaavapäätökset ovat olleet sokeita.
Corbusier julkaiisi
Plan Voisin -suunnitelman vuonna 1925. Corbusier suunnitteli kaupungin valon ja
terveyden ideologialla. Tutkimukset ovat sittemmin osoittaneet hänen
syvärunkoiset pilvenpiirtäjäkaupunkinsa hyvin epäedulliseksi valon kannalta.
Vanha perinteinen umpikorttelikaupunki on parempi. Le Corbusierin Uudenajan
kaupungin suunnitelma on tyrmäävä. Hän näki kuitenkin suunnitelmansa hyvin
vihreänä ja sympaattisena. Pilvenpiirtäjät olivat 60-kerroksisia. Alimpana on
Walter Gropiuksen Berliinin lähiö Gropiusstadt. Rakastiko Donner tällaista
kaupunkiajattelua? En usko. Uskon hänen rakastaneen Corbun ja Gropiuksen
filosofiaa, ei kaupunkeja jotka sen pohjalta olivat aikeissa syntyä ja pienessä
mitassa syntyivätkin. Hän ei myöskään rakastanut Heikki von Hertzenin seitsemän
kaupungin suunnitelmaa eikä Uusimaa-suunnitelmaa vuodelta 1966.
Jörn Donner ohjasi
ja käsikirjoitti kesällä 1965 elokuvan nimeltä: ”Täällä alkaa seikkailu”.
Helsinki on filmissä pääosassa. Harriet Andersson näytteli ruotsinmaalaista
matkailijaa, jolle löytyi kaksi ihailijaa Helsingissä. Matti Oravisto esitti
arkkitehtia, joka oli toinen heistä. Filmissä hänen toimistonsa oli Aarne Ervin
toimisto Kuusisaaressa. (Kuvakaappaus
filmistä). Hauska juttu. Juurihan sitten kirjassaan Donner parin vuoden päästä
panee Ervin puutarhakaupunki-ideologian maan rakoon. Donnerin filmin voit
katsoa klikkaamalla tähän: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/08/08/taalla-alkaa-seikkailu-oli-donnerin-viilean-vahva-rakkaudentunnustus
Donnerin uskoi tietokoneitten auttavan suunnittelijaa
paremmin ymmärtämään tulevaisuutta. Tämä usko oli Donnerin suusta hieman
yllättävä, mutta myös ajalle tyypillinen. Donner kirjoitti: ”Tietokoneet ovat
tehneet mahdolliseksi sen, että ihminen hallitsee tilastoja ja pystyy määräämään
tulevaisuuden muotoutumisen. Tällaisissa oloissa on myös poliittisten elinten
tiedettävä, mitä ne tahtovat."
”Auto jokaiselle”
Puutarhakaupunki oli selvästi tuon ajan puheiden paha
henki tai hyvä henki. Olipa toinenkin mielenkiintoinen aihe, se oli auto.
Henkilöauton suhteen nuori Donner (34) ja hieman vanhempi Ervi (57) olivat
samaa mieltä. Ervi sanoi 50-luvulla pidetyillä insinööripäivillä: ”Suuret
muutokset ovat tulossa. Sen ajan, minkä ihmiset nyt käyttävät juniin tai
maanalaisiin metropoleissa, käyttävät tulevaisuuden työssäkävijät miellyttävään
hetkeen autolla ajoon ja tehokkaampaan vapaa-ajan viettoon. Ajokillaan he
asioivat nopeasti ja viihtyisästi, jos liikenne on tarkoituksenmukaisesti
järjestetty.”
Donner kirjoittaa
autosta: ”Historia on tulvillaan väärinymmärrettyjä, näennäisiä päämääriä.
Maailman kansoilta on kysytty perin harvoin, ovatko ne sitä mieltä, että niiden
yhteiskuntajärjestelmät ja uskonnolliset normit on istutettava muihin kansoihin.
Myös tekniselle kehitykselle halutaan mielellään antaa korkeimman tarkoituksen
hohdetta. Eräs suomalainen esimerkki on auto.
Yksityisautojen määrä asukasta kohti on puolta pienempi kuin Ruotsissa
ja neljännes Yhdysvaltain autotiheydestä. Hallitus ilmaisee huolestumisensa
autojen tuonnin vuoksi ja määrää korkean tuontiveron, osaksi maksutaseen
vuoksi, osaksi sen perusteella, että kaikki eivät ’tarvitse’ autoa.”
Donner kannattaa Arvo Saloa: ”Auto jokaiselle! Monet
tuntuvat olevan sitä mieltä, että yksityisauto on kuljetusväline, jonka ei tarvitse
muodostua liian yleiseksi. Riittää ehkä, että ministereillä ja valtion
yritysten johtajilla on käytettävissään suuret virka-autot; huonot venäläiset
autot, joita valtion on pakko ostaa, voidaan antaa poliisille. Arvo Salon ajatus, että valtion pitäisi
hankkia autot kaikille aikuisille, on mielestäni täysin oikea. Auto merkitsee
jo sinänsä vapautta. Eräs osoitus yhteiskunnan vapaudesta on ihmisten
liikkuvuus. Suomea uhkaa alituisesti eristäytyminen, ei vain ulkomaista vaan
myös maan rajojen sisäpuolella. Auto on eräs keino tämän eristäytymisen
murtamiseksi. Hyväksykäämme päämääräksi
se, että ihmisten on voitava muuttaa paikasta toiseen ja nähdä niin paljon
teitä kuin suinkin, jos niin haluavat."
Donner uskoo sähköautoon ja pintaliitäjiin, mutta myös ihmisen
luovuuteen: ”On luultavaa, että nykyisellä tavalla konstruoitujen
autojen määrä tulee vähenemään. Sähköauto tulee luultavasti soveltumaan
kaikkein parhaiten heiluriliikenteeseen. Uusia lentokoneita kehitetään
jatkuvasti ja pintaliitäjät tulevat valtaamaan suuren osuuden talvisessa ja
runsasjärvisessä maassamme. Uudet julkiset liikennevälineet tulevat lyhentämään
tulevien suurkaupunkimuodostelmien välisiä välimatkoja aina Imatralta Poriin.” Hän
kuitenkin nostaa luovuuden tekniikan mahdollisuuksien yläpuolelle: ”Nämä ovat
teknisiä kysymyksiä. Väitän, että ne ovat myös yhteiskunnallisia ja
elämänkatsomuksellisia kysymyksiä. Vapauden sisimpiä arvoja ei voi mitata
rahalla. Valintamahdollisuuksien aiheuttaman piristyksen ei tarvitse näkyä
ihmisten kasvoilta. Onnelle ei tarvitse asettaa päämääriä, koska nämä päämäärät
perustuvat yksilöllisiin arvostuksiin. Tekniikka antaa meille mahdollisuuden pystyttää
rakennuskivet yhteiskuntaa varten, jossa yksityiset ihmiset voivat harjoittaa
luovaa toimintaa kykyjensä mukaan.” Donner haluaa valtiosta rationaalisen: ”Eli
lainatakseni jälleen Karl Popperia: Sen enempää luonto kuin historiakaan eivät
voi neuvoa meille, mitä meidän tulisi tehdä. Luontoon ja historiaan tuomme
mielekkyyttä vain me. Ihmiset eivät ole samanlaisia, mutta voimme päättää
taistella tasaveroisten oikeuksien puolesta. Inhimilliset instituutiot, kuten
esimerkiksi valtio, eivät ole rationaalisia, mutta voimme päättää tehdä niistä
rationaalisempia.”
Ihana
huoltoasema
Käsiteltyään alkoholipolitiikkaa ja alkoholitutkimusta
laajasti ja ansiokkaasti ja todettuaan, ettei alkoholin tutkimukselta Suomessa
tule milloinkaan puuttumaan kohteita, Donner löytää hyvän aasinsillan
autoiluun. Hän uskoo autoilun vähentävän alkoholin kulutusta. Donner
kirjoittaa: ”Autoilu ja raskaat kuljetukset ovat kymmenen vuoden aikaan saaneet
aikaan teiden vallankumouksen. On syntynyt uusi yhteiskunnallinen elämänmuoto.
Maanteistä on tullut Suomessa se, mitä rautatiet olivat aikaisemmin ja
vesireitit niitä ennen. Huoltoasemia on siellä
täällä pitkin maisemaa, usein täysin suunnittelemattomasti. Merkit ovat
suurelta osin samat kuin Euroopan länsiosissa: Shell, Esso ja Gulf, mutta myös
venäläisten omistama TB sekä Kesoil ja Union. Asemien eleganssi lisääntyy vuosi
vuodelta. Jotkut niistä ovat kuuluisien arkkitehtien piirtämiä. Tarjolla on
kahvia ja ruokaa. Uusia motelleja rakennetaan. Siltä näyttää Amerikka, siltä
näyttää Eurooppa, siltä tulee Suomikin näyttämään… Vanha maantie oli idylli.
Ojan pientareella kasvoi korkeaa heinää, tiellä oli hevosen kakkaroita. Bussit
ja harvalukuiset yksityisautoilijat etenivät varoen. Hevosajoneuvot olivat
enemmistönä. Moottorisivilisaatio on uutta, kaupunkikulttuuriakin tuoreempaa.
Maa on osittain varustettu tätä tulevaisuutta varten. Viisikymmenluvun suuri
työttömyys hoidettiin tietöillä… Mutta ihmiset eivät vielä ole oppineet elämään
teillä. Heidän asenteensa on maaginen ja arkaainen. He pitävät autoa vielä osittain
statussymbolina. Suomessa on myös poliittisia piirejä, joiden mielestä auto ei
ole välttämätön osa uutta sivilisaatiota. He ovat unohtaneet, että yksityisauto
suo vapauden, jota ei aiemmin ollut olemassa. Hallitus on huolissaan
maksutaseesta, kunnalliset viranomaiset julkisesta liikenteestä… Huoltoasemat,
joilla syön ja ruokin autoni kertovat, että Suomi on siirtymässä metsien ja
toivottoman maanviljelyksen ajasta kohti uutta kautta. Maalaiskauppojen
yksinäiset pumput, joita on käytettävä käsin, ovat muistoja ajalta, jolloin
monet ihmiset eivät koskaan olleet istuneet autossa. Rakastan tätä teiden ja
huoltoasemien, värikkäiden ja idioottimaisten mainoskylttien, sinapin tahrimien
papereiden ja rutistettujen savukepakkausten sekasotkua. En ymmärrä miksi
luontoa olisi pidettävä kauniimpana kuin bensiinipumppua, kirkkoa arvokkaampana
kuin voiteluhallia. Huoltoasemilta saa ostaa monenlaisia tarvikkeita, nestettä
tuulilasin pesulaitteisiin, halpoja sateenvarjoja, arvottomia aurinkolaseja,
tuulettimien remmejä, pölyhuiskia.
Asemien sisällä haisee, lattialle on vuotanut öljyä. Tuhkakupissa on tusinoittain
litistettyjä natsoja. Katson tiikereitä, jotka mainostavat bensiinin mieletöntä
voimaa, kiiltäviin haalareihin pukeutuneita naisia, jota kehuvat miestensä
olevan supermiehiä.”
Maailmankaupungit ja Helsinki
Donnerin pohdiskelu on äärimmäisen kiinnostavaa ja
ajankohtaista. Erityisesti Helsingin seudun koko ja hallinto ovat monien
mielenkiintoisten ajatelmien kohteena: ”Lienee hedelmällisintä valita
lähtökohdaksi Helsinki noin puolentoista miljoonan asukkaan kaupunkina. Ja
kuvitella yksi tai kaksi satelliittikaupunkia sopivan välimatkan päähän
Helsingistä. Niiden asukasluku voisi olla von Hertzenin ihanne, 100 000 henkeä,
tai Ruusuvuoren ajatuksen mukaan hiukan suurempi tai oman henkilökohtaisen
käsitykseni mukaan 200 000 ja 300 000 hengen välillä." Donner epäilee,
että monet sodan jälkeen metsiin rakennetuista asuntoalueista olisi edullisinta
räjäyttää maan tasalle. Näin siksi, että
korjaus- ja hoitokustannukset kohoavat hyvin suuriksi. Tarpeellisilta osin
vanhojen metsälähiöiden hävittäminen antaisi tilaa suurimittaiselle
asuntotuotannolle. ”Taloudelliset laskelmat osoittavat yksiselitteisesti
suurimittaisen yhdyskuntasuunnittelun edullisuuden." Donnerin ”kliseemäinen”
suunnitelma edellyttää vahvoja poliittisia päätöksiä, sillä hänen mukaansa
Uudellamaalla kaikki kaupunkirakentamiseen tarvittava maa on pakkolunastettava
ja kuntien yläpuolelle on muodostettava päätöksentekoelin, joka tekee
kaavoituspäätökset. Donner uskoo, ettei päätöksiä synny, elleivät Helsingin
poliittiset voimasuhteet muutu. Niiden tulee muuttua. Kaupunkitutkimukseen ja
suunnitteluun on saatava laajassa mitassa sosiologian ja sosiaalipsykologian
asiantuntemusta.
Tori ja markkinapaikka yhteisöllisyyden symbolina
Donnerin mielenkiintoinen kaupunkipoliittinen ajatus
kulminoituu toriin tai markkinapaikkaan yhteisöllisyyttä luovana tekijänä. Näin
hän kirjoittaa vuonna 1967: ”Olen vakuuttunut siitä, että nykyinen elämäntapamme
elpyisi aistillisemmaksi ja välittömämmäksi, elleivät yksilöiden kanssakäymistä
hallitsisi vain perhe, työpaikka ja eri alojen etuja ajavat yhdistykset, vaan
ihmiset voisivat tavata toreilla ja markkinapaikoilla (katon alla ja lämpimässä).”
Donner toivoo, että tällaisia tiloja luotaisiin ihmisiä varten. Näin
lisättäisiin luottamusta ja halua elää avointa elämää. Hän pitääkin
perusteluita tiheään rakennetun kaupungin puolesta osin järkiperäisinä, osin
tunnepohjaisina. ”Mutta olen siinä määrin vakuuttunut omista kyvyistämme, että
voin kuvitella meidän pystyvän säilyttämään sen, mikä nykyisissä
suurkaupungeissa on kelvollista tulevaisuutta ajatellen, ja hylkäämään
kurjuuden, slummin, typeryyden. Vuoden 2000 suomalainen on kaupunkilainen, ehkä
suurkaupunkilainen. Siihen on tällä hetkellä 33 vuotta.”
Greater Helsinki Vision yritti yli neljäkymmentä vuotta myöhemmin päästä visioissa Donnerin tasolle tai ylikin. Siitä ei saatu aikaiseksi varsinaisia villoja ja jos jotain saatiinkin, se oli 14
kunnan ja valtion yhteistyö MAL-sopimuksen puitteissa. Hyvä sekin, mutta vielä
ei ole ylletty Jörn Donnerin visioiden tasolle.
Auton
pakkovalta – vieläkö voimassa?
Olen
siteerannut tekstejä, joita kirjoitti nuoruudessaan eräs suuri suomalainen 60-luvulla.
Eikä vain eräs suuri suomalainen, näin kirjoitti nimenomaan suuri suomalainen
Jörn Donner. Samoihin aikoihin perustettiin Liikennepoliittinen yhdistys
Enemmistö. Yhdistyksen jäsenet julkaisivat sitten pamfletin
Alas auton pakkovalta. He olivat aiheesta huolissaan auton pakkovallasta. Osoittautuivatko
kirjoittajien päätelmät vääriksi tai suorastaan liian toiveikkaiksi? Olihan aatemaailmoissa jotain eroa kun vertaa Donnerin ajatuksiin samalta ajlata. Oltiinko umpeensa pessimistejä? Kaikki tuntuukin toimivan
kohtalaisesti. Vai toimiiko? Jörn Donnerin ja alkuaan Arvo Salon toivomus
autosta kaiken kansan välineenä on nyt totta. Auto ei ole asettanut veljeä veljeään
vastaan, eikä isää poikaansa vastaan. Kemiallinen sodankäynti on saanut uusia
muotoja. Auto on vielä käytössä vuonna 2019, eikä käytön vähenemisestä näy
juuri merkkejä. Auto ei ole muuttunut teknologialtaan vanhanaikaiseksi. Miltei
tuntuu siltä, että juuri autoteollisuus onkin ainoa taho, joka kehittää ja
innovoi. Yhteiskunta, suunnittelijat ja poliittiset päättäjät eivät ole
kyenneet samaan. Kaupungit eivät ole muuttuneet. Ryömivä kaupunki
laajenee vääjäämättömästi. Ruuhkamaksuja tai ”tungosmittareita” ei meillä vain saada
aikaiseksi, vaikka niiden hyödyt olisivat ilmeiset. Ollaanko lähtöpisteessä?
Vai loppupisteessä? Jörn Donner ei enää ole kanssamme näitä asioita pohtimassa.
Onneksi on hänen kirjansa - ei haittaa vaikka se on 50 vuoden takaa!
Kiitos, Pena, hienosta historian kertauksesta. Joko sinulla on ilmiömäinen muisti tai aina saatavilla paljon kirjalllisuutta.. Luin tämänkin tekstin kiiinnostuksella. Donner on idolini. Yksi harvoista. Kirjoitti toisinaan aivan jumalaisesti, på svenska. I.
VastaaPoistaHieno katsaus varhaiseen Donneriin, joka ehti niin moneen, mm. hienoon proosaan Angela-sarjassaan, koko leffauraansa, ajan raportoinnissaan, ja tietysti koskaan lopulta kesyyntymättömään yhteiskunta- ja kulttuuripoliittiseen kriittisyyteensä. Ikävä tulee! Tuo katsauksesi ja poimintosi Uudesta maammekirjasta avaavat ja tuovat uudelleen mieleen tuolloin vielä koululaisena kiinnostaneen kaupungin kehittämiseen liittyneen polemiikin.
VastaaPoistaKiitos taas hienosta blogistasi, nyt Donnerista!
VastaaPoistaMaammekirjan kaupunkipoliittiset näkemykset nostit hienosti kooten esiin. Kyllä Donner jätti ison aukon, tietysti ennen kaikkea kulttuuripoliittiseen, mutta myös yhteis- ja yhdyskuntapoliittiseen keskusteluun. Kirjailijana pidin Donnerin olevan ehkä parhaimmillaan. Tuota Angela-sarjaa pidän tosi merkittävänä, samoin sitten joka tapauksessa juuri noita raporttikirjoja.
Kiitos myös noista Donnerin "kaupunkielokuva"-linkeistä. Näistä paitsi Donnerin myös Jarvan (ainakin "Kaupungissa on tulevaisuus") ja muidenkin elokuvista ja dokumenteista on varmaan ennenkin koottu pieniä elokuvapäiviä, sarjoja ja dokumentteja, mutta sellaisen aika voisi olla taas. Nyt kuitenkin tietysti aiheesta näytetään juuri sarja Donnerin leffoista.
DovPointissa muuten oli mielenkiintoinen dokkari "Push" asuntorakentamisen rahoituksen trendeistä kansainvälisten finanssimarkkinoiden maailmassa. Samoin oli vähän aiemmin Bio Rexissä hyvä sarja arkkitehtuurielokuvista, Tarja Nurmi primus motorina.
Terveisin!
Timo
Pena teki sen taas. Tähänasti paras Donner- muistelo. Sen toivoisi saavutavan laajempaakin levitystä. Donneria on laajasti muisteltu lehdistössä molemmilla kielillä lähinnä luetellen hänen mittavia kulttuurisaavutuksiaan, mutta sivuuttaen hänen merkityksensä yhteiskunnallisena ajattelijana ja vaikuttajana. Jörn Donnerin aikaansaannokset suomalaisuuden mielenmaiseman muotoutumisessa elinaikanamme on ollut ainutlaatuista- piti siitä sitten tai ei.
VastaaPoistaKiitos Pena!
Harry L.