Kirjoitin joskus: ”Kirjahyllyt pursuavat arkistoituja
raportteja. Raporttien sivut näyttävät sileiltä. Niissä ei ole alleviivauksia
tai käännettyjä kulmia. Raportit siirtyvät suoraan painokoneista hyllyille.
Hyllyt täyttyvät ja arkistot paisuvat. Konsultit suoltavat uusia raportteja.
Tilaajat miettivät uusia tarpeita. Raportin ilmestyessä painosta uudet
ajatukset valtaavat mielen. Ei ole enää aikaa analysoida analysoitua. Ajatusten
mylly sykähtelee. Poliitikot päättävät. Heillä ei ole aikaa pyörittää ajatusten
myllyä. Heidän tietonsa on luottamusta byrokratian valmisteluun. Systeemi
perustuu ennen tehtyyn - päätösten ketjuun.
Uusien ajatusten matka ajatusten myllyyn on lähes mahdoton. Muuttuvassa
yhteiskunnassa myllyyn pitäisi syöttää uutta tavaraa - reagoida muutosilmiöön.
Myllystä tulee ulos vain mitä sinne syötetään. Mylly jauhaa. Uutta tavaraa ei
löydy. Mikä olisi paras menetelmä löytää myllyyn uutta tavaraa?”
Silloin aikanaan sanottiin, että skenaariot. Ne ovat
nykyäänkin vielä muotia. Skenaarioita tuppaa mitä ihmeellisimmillä tekonimillä
varustettuna. Juuri nyt edessäni on melkoisen uusi raportti nimeltään Kaupungistumisen käännekohdat;
Skenaarioita Suomen kaupungistumisen tulevaisuudesta. Siinä skenaariot oli
kyllä onnistuttu nimeämään varsin asiallisesti. Ne olivat: Skenaario 1: Perusura
2039 - Kehitys jatkuu nykyiseen suuntaan eikä suuria poliittisia interventioita
tehdä; Skenaario 2: Muuttovoiton tahdittama maa 2039; Skenaario 3:
Pirstaloituneen työn metropolialue; Skenaario 4: Tunnin teknologia-Suomi 2039.
Raportissa sanotaan: Skenaariot ovat ajattelun apuvälineitä. Ne kuvaavat ympäröivän maailman ilmiöitä ja
niitä kehityskulkuja, jotka määrittävät missä puitteissa tulvaisuutta
suunnitellaan. Niitä käytetään usein tilanteissa, joissa epävarmuus keskeisten
ilmiöiden tulevasta kehityksestä on tunnustettava. Skenaarioiden on tarkoitus
antaa eväitä päätöksenteon tueksi ja helpottaa epävarmuuden kanssa elämistä. Demos Helsingin työstämä raportti oli
tehty yhteistyössä Suomen Akatemian rahoittamien URBI ja BEMINE
hankkeiden kanssa. Raportissa mainitaan yhteiskunnallisina muutosvoimina:
muuttuva työelämä, maahanmuutto, infrainvestoinnit, kiinteistömarkkinat,
asumisen preferenssit ja kaupunkiattraktiot.
No, mitenkä sattui?
Olen juuri kirjoittamassa esseetä Pietarsaaren kaupunkirakentamisen ohjelmaan.
Tämä painomusteelta tuoksuva Demoksen ja kumppaneiden raportti on hyödyllinen
ja sattui aivan oikeaan aikaan. Ei siis pidä paikkaansa, että raportin
ilmestyessä painosta uudet ajatukset valtaavat jo mielen. Hetki ei näiden
käännekohtien suhteen ole vielä mennyt. Kirjoitinpa hieman tämän raportin ja
siihen liittyvän URBI:n esittelystä edellisessä blogissani.
Tuohon mainitsemaani
Pietarsaaren paperiin kirjoittelin mm. näin: ”Muutospaineiden pommitus on
tullut monimuotoisemmaksi. Siihen sisältyy sosiaalinen muutos. Väestö ikääntyy
ja yksinäistyy. Väki vähenee. Monet kulttuurit porisevat samassa padassa.
Keitto ei tahdo kypsyä. Nytkö emme tee virheitä? Teemme niitä tukuittain. Niitä
tekevät kaikki yhteiskunnan vaikuttavat lobbyt: poliitikot, byrokraatit ja
bisneksentekijät. Kansa tarkkailee median ja somen luomasta tirkistysreiästä.
Näkymätön käsi liikuttaa tuntemattomia voimia. Tulevaisuudentutkijat sanovat,
että digitalisaatio, etätyö, netissä muodostuvat organisaatiot, uudet
oppimisjärjestelmät, jakamistalous, yhteiskuntapelit, 3D tulostus ja robotiikka
- itseajavine autoineen, pelastavat meidät kaikelta. Uskotko tuohon
pelastussanomaan? Ehkä siinä on liian vähän ihmistä, yhteisöllisyyttä?
Ilmastonmuutos on yksi tärkeimmistä torjuntatehtävistä. Ilmastonmuutoksen
torjunnassa keskeisellä sijalla on kulutus. Kulutuksen muutos on yksistään
vahvasti yhteisöllinen tapahtuma. Saadaanko se tapahtumaan rauhanomaisesti ja
vapaaehtoisesti? Jos se tapahtuu väkivaltaisesti kriisien kautta, se on pakkoa
ja sopeutumista ilman valinnan oikeutta.
Nyt siis haluan visusti painaa mieleeni kaikki tarjolla
olevan viisauden. Tarjolla olevan viisauden erikoisuus on, että se on
ajankohtaista. Ei varastosta homeisena poimittua. Se onkin sivupointti. Olin
nimittäin juuri firman varastossa pelastamassa joitain vanhoja, jo homehtuneita
raportteja ikään kuin pyhäinjäännöksinä menneiltä ajoilta. Firma nimittäin
muuttaa ja eläkeläiseltä on sinne jäänyt jotain tavaraa. Tähän aiheeseen eli raporttiarkeologiaan palaan tarkemmin
seuraavassa blogissani.
Seminaari tieteiden
talolla alkaa
Tästäpä pääsenkin hyppäämään viimeisinpään
seminaarikokemukseeni. Eteeni tuotiin uutta raportointia ja ansiokasta
tutkimusta Virve Hokkasen ja Emma Terämän toimesta. Eteeni asteli
myös Matti Visanti hersyvän
hauskalla kuvasarjalla, joka kertoi Matin omia tarinoita suunnittelijan arjesta
kaikkien ohjeiden, määräysten, tutkimusten, väitöskirjojen, skenaarioiden ja
raporttien ristipaineessa. Hän sanoi näin minulle lähettämässään sähköpostissa:
”Oikeastikin minua töissä vielä ollessani askarrutti erilaisten valtion ja
kuntienkin korkeatasoisten ja käsitteellistä kieltä sisältävien ohjelmien
vaikuttaminen käytännön toimiin. Päättelin monen raportin kohdalla niiden
ohjelmien teon sinänsä olevan päämäärä, joka antoi tekijöilleen antoisaa
ajateltavaa.”
Matti Visanti pohti
suunnittelijan ongelmaa. Seinätaulu sanoo, että kaikki seikat on huomioitava.
Suunnittelija pohtii suunnitelman putkahdusta. Taitaa olla Matti itse.
Tutuhesan seminaari oli nimeltään: Kaupunkien tulevaisuus: Hyvinvointi ja kestävä kehitys. Erkki Aalto
Tutuhesan uutena vetäjänä on onnistunut kehittämään mielenkiintoisia
keskustelunaiheita. Tieteiden talon salit tuppaavat suorastaan täyttymään ja
audienssissa näkyy muitakin kuin meitä vanhoja kääkkiä. Nyt olimme saaneet
esitelmijöiksi kaksi nuorta naista. Heitä olivat Kestävä kaupunki -ohjelman ohjelmapäällikkö Virve Hokkanen ympäristöministeriöstä ja kansallisen kaupunkistrategian
valmistelua johtava tekniikan tohtori Emma
Terämä valtiovarainministeriöstä. He molemmat olivat hyviä ja tomeran
tuntuisia esittäjiä. Vastasivat terävästi kommentteihin.
Ympäristöministeriö ja
kestävä kaupunki
Ympäristöministeriö ajattelee kestävyyden vaativan
teemojen ja toimijoiden kohtaamista. Tämä on oikein. Virve näytti slaidin,
jossa hän viestitti:
·
Resurssiviisaassa
kaupungissa jätettä syntyy vähän, kierrätys ja uudelleenkäyttö tuovat
päästövähennyksiä ja säästöjä. Mökkimatka hoituu yhteiskäyttöautolla, etätyöt
jaetussa työtilassa ja rahaa käytetään omistamisen sijaan enemmän elämyksiin ja
palveluihin. Yhteisöllisyys lisääntyy, kun tavara ja fiksut käytännöt kiertävät
verkostoissa.
·
Yhteisöllinen
kaupunki syntyy osallisuudesta, välittämisestä, vuorovaikutuksesta ja
sosiaalisesta turvaverkosta. Avoin viihtyisä ja esteetön julkinen tila
mahdollistaa kohtaamiset. Osallistumisen kynnys on matala ja yhteisiin asioihin
ja ympäristöön voi vaikuttaa. Yhteistyö kannustaa tavoittelemaan yhteistä etua.
·
Vihreässä
kaupungissa rannat ovat virkistys- ja kohtaamispaikkoja. Viherverkosto tukee
terveyttä, lisää viihtyisyyttä, turvaa luonnon monimuotoisuutta, vähentää
tulvia ja tarjoaa puitteet ympäristökasvatukselle. Vihreän hyödystä nautitaan
myös viherseinien ja kattopuutarhojen muodossa.
Tässä ovat kestävän
kaupungin teemat ympäristöministeriön ohjelman mukaan. Kyllä kai se niin on,
että meidän on oltava yhtä aikaa kaikkea, vähähiilinen, älykäs, sosiaalinen ja
terveellinen.
Virve Hokkanen uskoi kestävän kehityksen toteutuvan
kaikissa kuntien ja kaupunkien toimissa yhteistyön voimin valtion ja muiden
toimijoiden kanssa vuorovaikutusta ja
kumppanuutta kehittämällä, uusilla käytännöillä, paremmalla johtamisella,
uusilla toimintatavoilla, laaja-alaisuudella ja poikkileikkaavuudella. Minun
ongelmani on, että nuo kaikki olisi siis saatava työnnettyä siihen Pietarsaaren
ohjelmaesseeseen.
Kokeilussa
mielenkiintoisia kohteita
Ympäristöministeriöllä on käynnissä viisivuotinen
kokeilu, johon vuosina 2019-2023 käytetään ministeriön toimesta päälle 4 milj.
euroa. Siihen kuuluvat kokeilujen lisäksi haastekimpputyöt, kestävyyden
johtaminen ja hyvien käytäntöjen skaalaus. Olipa hauska sana tuo
”haastekimpputyö”. Sellaista mukavaa ei entisaikaan ollut, sellaiseen olisi
kiva päästä mukaan, eikä tuo nykyinen kaiken sana ”skaalaus” ollut myöskään
kielenkäytössä. Virve sitten kertoi kokeilutoiminnasta. Kertoi meneillä
olevista 19 kokeilusta. Poimin niistä eräitä kiinnostavia. Olisikohan jotain jo
valmiina niin voisi viisastua tuohon mainittuun Pietarsaaren esseeseen? Yhtä
jäin kaipaamaan. Yhtään kokeilua ei
ollut joka liittyisi meihin vanhuksiin. Tässä poimintoja:
Jyväskyläläisten kokeilu:
Parannetaan vieraskielisten ja kulttuuritaustoiltaan moninaisten asukkaiden
mahdollisuuksia osallistua lähiympäristön kehittämiseen ja saada tietoa
ympäristössä tapahtuvista muutoksista.
Kangasalan kokeilu:
Kehitetään nuorten osallistumista lisäävä avoin menetelmäpakki, jolla saadaan
tietoa nuorten kokemuksista kaupunkitilassa, kutsutaan heidät mukaan
suunnitteluun ja edistetään vähähiilistä ja terveellistä liikkumista.
Hämeenlinnan kokeilu:
Tarjotaan lapsille ja lapsiperheille loma-aikoina terveellinen puistolounas ja
sen yhteydessä perhekeskuksen palveluja. Hanke vahvistaa osallisuutta, luo
yhteisiä alustoja kaupungin palveluille ja rakentaa maahanmuuttajille
työllisyyspolkua.
HSY:n kokeilu:
Kehitetään kestävän asumisen kummitoiminnan malli ja kokeillaan sitä nuorten ja
pitkäaikaisasunnottomien kohteissa. Kummitoiminnassa kestävän arjen
neuvontapalvelut yhdistetään asuinyhteisöjen asukaslähtöiseen kehittämiseen.
Rauman kokeilu:
Kehittää kestävän kehityksen visuaalista ja digitaalista tiekarttaa laajasti
osallistavan prosessina hengessä ”luanikas viherkäine Rauma”.
Hämeenlinnan toinen
kokeilu: Kehittää työttömiä nuoria työllistävää ja ammatillisen osatutkinnon
tarjoavaa pyöräpajatoimintaa.
Kansallista
kaupunkistrategiaa valtionvarainministeriössä
Virven jälkeen lavalle astui Emma. Hän on aikaisemmin
työskennellyt Suomen ympäristökeskuksessa kestävän kaupungistumisen strategisen
ohjelman parissa. Tammikuun alusta alkaen Emma Terämä johtaa
valtiovarainministeriössä kansallisen kaupunkistrategian valmistelua. Hän on
siis monipuolisesti perehtynyt kestävän kaupungin filosofiaan. Emman luento oli
vauhdikas ja terävä. Joskus niinkin vauhdikas ettei vanhuskuuntelija oikein
pysynyt kärryillä siitä mikä oli pointti. Hän kertoi valtionvarainministeriön
kaupunkistrategian kunta- ja aluehallinto-osastolla olevan kolme toimintayksikköä:
hallinto-, rakenteet- ja talousyksikkö, kuntapolitiikka-, toimintatavat ja
toimeenpanoyksikkö sekä rahoitus-, arviointi- ja tietoyksikkö. Yksikön
tehtäviin kuuluu kunta- ja kaupunkipolitiikan valmistelu ja toimeenpano,
toiminnan kehittäminen ja digitalisaatio, hallinnon yhdyspintojen hahmottelu,
palvelujärjestelmän arviointi ja ohjaus, hallinnon rakenteiden uudistaminen,
toiminnan ja talouden suunnittelu ja seuranta sekä henkilöstöhallinta ja
viestintä.
Emma siirtyi sitten kaupunkien ja kuntien
indikaattorivertailuun. Hän esittelee Mayorsindicators-palvelua. Vertailu oli
rakennettu suoraan SDG:n tavoitteiden pohjalle. Luen netistä seuraavaa: MayorsIndicators
-palvelu tarjoaa kestävän kehityksen ratkaisuja kunnille ja kaupungeille,
mahdollistaen kestävän kehityksen seuraamisen ja vertailun. Palvelusta vastaa
MSDI Oy ja se on kehitetty Tekesin Cleanweb -ohjelman tuella. Indikaattorivertailu
löytyy lähteestä https://mayorsindicators.com/.
Kuntia vertailevissa indikaattoreissa on 17 tekijää. Ne ovat täsmälleen samat
kuin Agenda 2030 Development Goals: Ei köyhyyttä; ei nälkää; terveyttä ja
hyvinvointia; hyvä koulutus; sukupuolten tasa-arvo; puhdas vesi ja sanitaatio;
edullista ja parasta energiaa; ihmisarvoista työtä ja talouskasvua; kestävää
teollisuutta; innovaatiota ja infrastruktuureja; eriarvoisuuden vähentäminen;
kestävät kaupungit ja yhteisöt; vastuullista kuluttamista; ilmastotekoja;
vedenalainen elämä; maanpäällinen elämä; rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä
hallinto; yhteistyö ja kumppanuus. Kunkin indikaattorin alaindikaattoreina on
yksi tai useampia asioita. Laaja juttu. Kiva juttu. Mikä tykkään erilaisista
indikaattoreista, vaikka en tiedäkään miten niitä varsinaisesti
hyväksikäytetään. Kestävä kaupunki indikaattori näyttää vastaavan noin 10
prosentista kuntakohtaisesta pistesaaliista. Se ei näytä siis käsitteenä olevan
kovin tärkeä osaindikaattori.
Katsoinkin heti, miten Pietarsaari on menestynyt tässä
indikaattoreiden kokonaisvertailussa. Otin vielä vertailuun mukaan 4 suurta
kaupunkia ja 6 pienempää tuttua kaupunkia. Tulokset näyttävät tällaisilta: Helsinki
972,72, Tampere 995,02, Turku 939,92, Oulu 983,49, Pietarsaari 831,97, Kerava
889,14, Mikkeli 866,62, Rauma 897,2, Kajaani 883,98, Salo 850,55. Tampere
näyttää voittavan tämän sarjan. Esseekohteeni Pietarsaari häviää kaikille
muille valituille paitsi Salolle. Täytyypä tutustua tarkemmin näihin MSDI Oy:n
hallinnoimiin monialaisiin indikaattoreihin. Sanoin tykkäävääni näistä, mutta
ihmettelin myös niiden käyttöä. Siinä numerot ryhtyivät ratkaiseman ikäänkuin
tekoälyn tapaan ihmisten ympäristöä – aivot ja tunteet jäivät taka-alalle.
Kestävät kaupungit ja yhteisöt indikaattoriluettelo
koostuu seuraavista asioista:
- Ilmanlaatu (NO2)
- Ilmanlaatu (PM10)
- Henkilöautokanta
- Sähköisten
ajoneuvojen latauspisteet
- Joukkoliikenteen
kannattavuus
- Päivittäistavarakauppojen
saavutettavuus
- Ilmanlaatu (väestöpainotettu
PM2,5)
- Ahtaasti asuvat
lapsiperheet
- Asukkaiden
osallistaminen kunnan palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä
- Asukkaiden
osallistumiskeinot julkaistu verkossa
- Taajama-aste
- Kodittomuus
- Pyöräilykuntien
verkosto
- Valtakunnallisesti
merkittävät rakennetut kulttuuriympäristöt
- Sisäilman
radonpitoisuus
Klikkaamalla näitä näet indikaattoreiden perusteet.
Emma Terämä esitti
monitasoperspektiiviä. Se tarkasteli toimintaa eri tasoilla. Ylhäältäpäin johtaminen
jotenkin korostui, johtuko se sitten puhujan asemasta tai minun
väärinymmärryksestäni?
Emma jatkoi luentoaan kertomalla tarpeesta laatia
kansallinen kaupunkistrategia, jolla vastataan kaupungistumisen
mahdollisuuksiin ja haasteisiin YK:n kaupunkikehitysohjelman laaja-alaiset
tavoitteet huomioon ottaen. Hän viittasi Sanna Marinin hallitusohjelmaan
10.12.2019. Sanna Marinin hallitusohjelmassa sana kestävä on keskeisessä asemassa. Se mainitaan 235 kertaa. Kaupungit
ovat myös keskiössä, sillä sana kaupunki
mainitaan 53 kertaa. Kestävästä
kaupungista kirjoitetaan 4 kertaa. Yhteiskunta
mainitaan 138 kertaa, mutta ihkatavallinen kunta ei saa yhtä suurta painotusta,
sillä löysin vain runsaat kymmenkunta mainintaa kunnista.
Kerroin edellisessä
blogissanin tuosta ihanasta käsitteestä KASVAA PIENEKSI. Näillä
seminaarieväillä olen siis huomattavasti vahvempi, kun yritän kehittää
esseeideoita kasvusta pieneksi. Se on huomattavasti suurempi haaste kuin kasvaa
suureksi. Kaikki tuntuvat nyt vain keskittyvän tuohon kolmen suuren
kuntakokonaisuuden kasvun ihmeeseen ja jättävän vähemmälle haasteen kasvusta
pieneksi. Se haaste vallitsee kaikissa muissa kunnissa ja kaupungeissa tuon
kolmen suuren haasteiden ohella.
Hei Pentti!
VastaaPoistaKestävä kaupunki koetuksella.
Joskus kirjoitit, että kirjahyllyt pursuavat arkistoituja raportteja.
Näin varmasti on, valitettavasti ilman parempaa ymmäryksen mukaista tutkimista.
Mainitsemasi skenaariot, minun mielestä suunnittelu-ajatukset (ei kuvittelua), ovat esimerkki hyvästä suunnitelusta.
Hyvät kaupunki suunnittelut valitettavasti eivät kovin usein saa ymmärrystä, jotta myönteiset päätökset saataisiin aikaan kaupungin / kaupunkien päättävissä elimissä.
Heikki