Kirjoitin blogissani raporteista, jotka täyttävät hyllyt
ja valtaavat huonetilat. Kirjoitin niiden kohtaloista firmamuuton hetkellä.
Tavara on tarpeetonta. Ketään ei kiinnosta. Päämääränä on energiajätteen
polttouuni. Kirjoille ja raporteille käy samoin kuin tekstiileille –
polttouuniin. Menneisyyttä kuvataan yksinkertaisilla trendeillä. Joku sanoo
50-luvun olleen lähiöiden rakentamista. Siinä kaikki. 60-luvulla taas
monistettiin Ruotsin miljoonaohjelman mallia sokeasti seuraamalla. Siinä
kaikki. 70-luvulla agendalla oli aravarakentaminen, puolet asunnoista tehtiin
aravana. Siinä kaikki. 80-luvulla Arkkitehti-lehti kuulemma hyväksyi vain
modernismin ja pienen mittakaavan, oli vaatimuksissaan ehdoton. Siinä kaikki.
90-luvulla alkoi ankara lama, silloin vaadittiin kulukuria ja suurta
mittakaavaa. Siinä kaikki. Uuden vuosisadan ensimmäisellä kymmenyksellä arvoon
arvaamattoman nousi tiivis ja matala. Siinä kaikki. 10-luvulla valtaan nousi
vihreys ja ahneus. Siinä kaikki.
Leikkiä ja rakkautta
No, leikkisäähän tämä kaikki paradigmojen asettelu on.
Jos suunnittelusta on leikki kaukana, silloin peli on menetetty. John Huizingan
mukaan leikki liittyy lakiin, sotaan, runouteen, filosofiaan ja taiteeseen. Hän
ei mainitse kaupunkisuunnittelua leikkivän ihmisen (Homo Ludens)
tehtäväkenttänä, mutta se taitaa sisältyä useampaankin noista, ainakin lakiin,
filosofiaan ja taiteeseen. Alvar Aalto
puhui leikkivästä ihmisestä. Tuli siitä jopa kuuluisaksi kansainvälisyyteen
saakka. Hänen arkkitehtuuristaan löytyy tuo ihminen, hän itse. Leikki kiehtoo
meitä. Sana puuttuu kuitenkin nykyajan raporttijargonista. Kyllä sieltä puuttuu
myös sana rakkaus. Tuon sanan tarvetta Roger Wingren yritti todistaa minun
edelliseen blogiini lähettämässään kommentissa. Niin, jos nyt asetettaisiin
uusi imperatiivi? Ei se ehkä uuteen maankäyttö- ja rakennuslakiin pääse, mutta
jos se pääsisi ajatteluun. Siis mikä? No, kaikissa suunnitteluraporteissa
tulisi löytyä kappale jossa käsiteltäisiin leikkiä ja rakkautta ihmiselämän ja
hänelle luotavan ympäristön perustekijöinä. Ei vain maankäyttöä, kerrosalaa,
liikennettä tai viherkäytäviä. Rakkautta ja leikkiä. Maistuvatko sanat
omituisilta? Voiko niitä numeroistaa tai monetarisoida? Voiko niiden avulla
laskea hyötykustannusta? Tunnistaako sosiaalisten vaikutusten analyysi näitä
sanoja? Voisiko niille saada puolueiden tukea lautakunnan äänestyksissä? Miten
on bisneksen ja byrokratian laita?
Nyt nykyisyydestä menneisyyteen. Tämä blogi käsittelee
raporttiarkeologiaa. Saatan etsiä, millaisia sanoja kirjoitettiin noihin viime
vuosikymmenien raportteihin. Olivatko ne vain tyyliä ”siinä kaikki”? Etsin
niitä tuolta ajalta jolloin olin itse pelissä mukana. Se lisää mukaan tunnetta,
ei tarvitse ikään kuin siteerata historiankirjaa, pystyy etäjälkivuorovaikuttamaan.
Minkä raportin valitsen ensin? Voinko yhdessä blogissa
käsitellä kokonaista puolta vuosisataa? En tietenkään. Tämä on kyllä
venytettävä vuosikymmeniksi kerrallaan. Tai voisiko paria vuosikymmentä
yhdistää? Haastavalta näyttää - nykyistä kieltä käyttääkseni. Minulla on tuossa
kasassa viitisentoista raporttia ja muutama kirja. Ne ovat niitä jotka pelastin
energiatuotannosta. Niitä hivelee käsissään. Ne olivat joskus monille tärkeitä.
Itselleni ne olivat ilman muuta tärkeitä. Miksi muuten niitä olisin säästänyt.
Nyt valitaan. Valitsen ensin Helsingin yleiskaavan vuodelta 1960. Se on harmaa
kangaskuvioisella kannella varustettu kovakantinen 95-sivuinen kirja. Se on
50-luvun tuote. Siis tuo paradigmaltaan lähiörakentamisen vuosikymmeneksi
kuvattu aikakausi. Löytyykö sieltä sanoja rakkaus tai leikki? Varmaan ei, mutta
sieltä täytyy löytyä tukuittain asumalähiöitä. Ajan pahamaineista
ympäristörikollisuutta. Olen jo valinnut seuraavankin arkeologian kohteen.
Tiedoksi vain teille, joita ei Helsingin yleiskaavaehdotus 1960 kiinnosta. Se
on Olli Kivisen Hämeenlinnan yleiskaava.
Helsingin yleiskaava 1960
Aloitan lukemisen hivelemällä noita sivuja. Silloin kun
raporttia yleiskaava-arkkitehti Olof
Steniuksen johdolla Katariinankadulla tehtiin, olin töissä sylttytehtaalla.
Siksi se tuntuu omaltakin historialta, vaikkei minulla ollut mitään tekemistä
tuon teoksen kanssa. Kunhan seurasin sivulta, kun Stenius touhukkaasti eteni
kartalta toiselle. Hän oli puuhakkuudessaankin miellyttävä ihminen. Tuloksena
syntyi 95-sivuinen teos hienoine karttaliitteineen. Tämäkö se oli se
ympäristörikos, joka synnytti sen huonoksi mainostetun asumalähiöiden Helsingin?
Asemakaavapäällikkö Väinö Tuukkanen
kirjoittaa esipuheessa ensimmäisen syyn yleiskaavan uudistamiseen olevan
Töölönlahden alueen ratkaisutarpeen. Olihan keskustelu Töölönlahden
täyttämisestä ja rautatieaseman siirrosta vellonut jo ennen sotia. Tuukkanen jatkaa
toiseen syyhyn: ”Toinen syy yleiskaavasuunnitelmien uudelleen tutkimiseen oli
se, että kauan esillä ollut kysymys laajojen esikaupunkialueiden liittämisestä
Helsinkiin tuli ajankohtaiseksi sen jälkeen, kun liitoskysymystä koskeva,
seikkaperäinen selvitys oli julkaistu vuonna 1936. Yleiskaavatyöt jouduttiin
kuitenkin sodan puhjetessa vuonna 1939 lykkäämään toistaiseksi ja monet syyt
vaikuttivat siihen, että kesti vielä pitkän aikaa sodan jälkeenkin ennen kuin
työhön voitiin ryhtyä.” Tuukkanen mainitsee esipuheessaan myös
liikenneselvitykset ja tutkimukset elinkeinoelämän ja teollisuuden
aluetarpeista.
Raportin ensimmäinen luku koskee geologiaa ja ilmastoa.
Voi havaita ilmaston lämpenemisen olleen havaittu ilmiö jo siihen aikaan.
Vuosisadan alusta 50-luvulle mennessä keskilämpötila oli noussut 0,9 astetta.
Mitään ilmastonmuutosta ei varsinaisesti tiedostettu. Sademäärät olivat puolen
vuosisadan aikana hieman vähentyneet.
Eliel Saarisen
Suur-Helsinkisuunnitelma hahmotteli Helsingin rakenteen. Se oli myös vahvasti
vuoden 1960 yleiskaavaehdotuksen pohjana. Kuvassa näkyvät nykyiset pääväylät
orientoitumisen helpottamiseksi. Siinähän ne ovat lähes Elielin määrittelemillä
paikoilla.
Kaavakehitystä Kockesta
Ehrenströmiin, Jungiin ja Saariseen
Aiemmasta asema- ja yleiskaavoituksesta todettiin
kaavakehitys Kocken (1811) kaavasta Ehrenströmiin (1812-1817) ja vuoden 1875
kaavaan. Kallion ja Sörnäisten asemakaavat valmistuivat 1890-luvulla. Vuosisadan
vaihteen jälkeen valmistuivat Töölön ja Eiran kaavat. Ensimmäinen yleiskaava syntyi Bertel Jungin toimesta 1911. Eliel
Saarinen valmisteli Munkkiniemi-Haagasuunnitelmaa. Julkaisuun sisältyi
Jung-Saarisen uudistettu yleiskaavaehdotus (1913). Eliel Saarisen laatima
Suur-Helsingin yleiskaava julkaistiin vuonna 1918.
Raportti kertoo: ”Eliel Saarisen suunnitelma on ilmaus
harvinaisesta avarakatseisuudesta. Hän oli täysin selvillä siitä, että mereen
pistävällä niemellä sijaitseva Helsinki tulevaisuudessa joutuisi kamppailemaan
vaikeitten liikennepulmien kanssa. Suur-Helsinkiä koskevassa suunnitelmassa
näkyy hänen pyrkimyksensä asunto- ja työalueiden hajasijoituksella ja joustavilla
liikenneyhteyksillä luoda edellytykset enemmän tai vähemmän itsenäisten
esikaupunkialueiden syntymiselle. Suunnitteluperiaate, joka on yhtä pätevä
tänään kuin neljä vuosikymmentä sitten.”
Vuonna 1932 laadittiin sitten kaupungin asemakaavaosaston
Saarisen suunnitelmaa tarkentava yleiskaava. Aseman paikasta ryhdyttiin
riitelemään. Oiva Kallio voitti
Postitalon seutua koskevan kilpailun ja ehdotuksen perusteella päätettiin
vuonna 1927, että asema jää paikalleen. Saarinen ei tästä pitänyt, hänen
mielestään rautateiden laajentaminen vaarantaa keskustan kehittämisen. Asemakaavaosastolla syntyi kaksi
vaihtoehtoista yleiskaavaa. Sitten tuli sota ja keskeytti
asemakaavakiistelyt. Sodan jälkeen oli uuden yleiskaavan aika. Siitä on juuri
tarinamme.
Hurja väestöennuste
Väestön kehitys on laajasti tutkittu aihe.
Mielenkiintoista. Osattiinko kasvua ennustaa? Ja minkälaista? Asiaan
paneudutaan perusteellisesti. Vuosisadan alusta 50-luvun puoliväliin
syntyneiden enemmyys vastaa 18 % kasvusta, muuttovoitto 65 % ja alueliitokset
17 %. Yleiskaavan tekohetkellä vuonna 1957 luonnollinen väestönkasvu oli 3300
henkeä ja muuttovoitto 6600 henkeä. Miten on nyt? Vuonna 2018 luonnollinen
väestönkasvu oli 1200 henkeä ja muuttovoitto 3700 henkeä. Luvut kertovat
väestöpaineen olevan nyt huomattavasti Tuukkasen ja Steniuksen aikoja
vähäisempi. Yleiskaavaraportissa kirjoitetaan muuttavan väestönosan olevan
rakenteellisilta tuntomerkeiltään erikoista, normaalista asujaimistosta
poikkeavaa. Maahanmuutto ja alkuperä ei silloin tuonut uusia tuntomerkkejä.
Niitä toi muuttajien ikärakenne. Valtaosa muuttajista oli työikäisiä nuoria.
Tämä teki väestöennusteen tekijän mietteliääksi. Ei ollut helppoa tehdä
ennustetta. Ennustajat päätyivätkin sitten Helsinkiin, jossa vuonna 1980 asuisi
750000 asukasta. Koko Helsingin ja lähi- ja äärialueen muodostamalle seudulle
tulisi 1050000 asukasta. Seudun muodostivat tuon aikaisissa laskelmissa
pääkaupunkiseudun kuntien lisäksi Kirkkonummi, Nurmijärvi, Tuusula, Kerava,
Vihti ja Sipoo.
Yleiskaavaraportin
väestöennuste on mielenkiintoinen. Vuodelle 1980 Helsinkiin ennustettiin 750000
asukasta. Seudun asukasmäärän ennustettiin kasvava yli miljoonaan. Todellinen
väestönkasvu jäi näistä ennusteista huimasti. Helsinki ei ole vieläkään
saavuttanut tuota maagista lukua. Seudulla asukasmäärä saavutettiin vuonna
2000.
Raportti jatkaa elinkeinoelämän
kehityksen ennusteilla. Työpaikkoja oli silloin 240000, nyt niitä on 400000.
Raportti toteaa palveluelinkeinojen kasvun ja teollisuusväestön pienemisen. Osuivatko
luvut oikeaan? Teollisuuden palveluksessa oli 50-luvulla noin 32 % työvoimasta,
nyt luku on 5 %. Terveys- ja sosiaalipalvelut työllistivät 50-luvulla 10000
henkeä, nyt luku on lähes 60000. Kaiken kaikkiaan palvelutyöpaikat muodostavat
nykyään 75 % työpaikoista, kun niiden osuus 50-luvulla oli 30 %. Kaupan
työpaikkamäärä on pysynyt jotenkin samoilla halsseilla. Yleiskaavan aikaan
heitä oli 40000 nyt 56000. Yleiskaavan aikaan ei tiedetty mitään siitä 10 %
työvoimaisuudesta joka harjoittaa informaatiota ja viestintää. Itse asiassa
elinkeinoelämän kehityksestä ei sitten tulekaan ennustetta. Se tehdään
aluekohtaisena ”paikallistamisena”.
Lattialla kontaten
Yleiskaava 1960 maankäyttösuunnitelmaa ja
raideliikennesuunnitelmaa valmisteltiin kirjaimellisesti lattialla kontaten.
Kaksi rytöä miestä, esikaupunkiliikennejohtaja Reino Castren ja yleiskaavapäällikkö Olof Stenius konttasivat suurten karttojen päälle ja piirsivät
raideliikenteen verkostokaupunkia. Uudet asumalähiöt syntyivät raideliikenteen
asemien ympäristöön. Raportti kertoo: ”Uusien periaatteiden päätarkoituksena
oli jakaa kaupunki sellaisiin pienempiin osiin, joiden koko luo parhaat
mahdolliset edellytykset ”community spirit’in – yhteenkuuluvaisuuden tunteen kehittymiselle. Näitä yksikköjä
kutsuttiin nimellä ”neighbourhood units” – asumalähiöt.”
Uusi Suomi julkaisi etusivullaan syyskuun 21. päivänä
vuonna 1958 Helsingin yleiskaavoituksesta tai oikeammin sen
inventointivaiheesta kertovan artikkelin. Siinä puhutaan uudesta syntymässä
olevasta ihmistyypistä. Se on ”tietty
esikaupunkilaisuuden tyyppi”. Siinä puhutaan myös ihannelähiöistä: ”Yleiskaavan mukaisessa tulevaisuuden Helsingissä
puistoalueet erottavat toisistaan sekä asumalähiöt että työalueet. Ns.
ihannelähiö on sellainen, jonka asukasmäärä pysyttelee 5 000-15 000 asukkaan
välillä. Meillä on kuitenkin alueita, kuten Malmi-Tapanila, joista
aikaisemmasta asutuksesta johtuen ei voi saada syntymään ihannelähiöitä, vaan
joissa, kuten juuri edellä mainitussa, tulee olemaan n. 30 000-35 000 asukasta.
Pohjois-Munkkiniemi, jonka asukasmäärä pysyttelee 13 500 asukkaana, sen sijaan
on ihannelähiö.” Steniuksen ja Castrenin kartassa oli esikaupunkialueilla 28 asemaa.
He laskivat asemien vaikutuspiiriin mahtuvan 275000 henkeä. Esikaupunkien
silloisen asukasluvun 139000 ennustettiin kasvavan tasolle 427000. Kantakaupungissa
asui yleiskaavan tekoaikaan 280000 asukasta, asukasluvun oletettiin säilyvän
saman suuruisena 1980. Näin siis, Leo Kososen määritelmien mukaan
jalankulkukaupungissa ja joukkoliikennekaupungissa olisi asunut 550000 asukasta
eli 73 % Helsingin tulevasta asukasluvusta. Aika hienoa suunnittelua. Miksi
sitä nykyään on niin moitittu?
Yleiskaavassa
esitettiin asemakaavaosastolla vuonna 1953 laadittu raideliikennejärjestelmän
suunnitelma. Rengasmetro ajoi Käpylän kautta Maunulan ja Pirkkolan välistä
Eliel Saarisentietä Huopalahden asemalle ja sieltä edelleen Huopalahdentien ja
Munkkiniemen kautta keskustaan. Rata tuli maanpinnalle Kustaa Vaasantiellä ja
painui taas tunneliin Paciuksenkadulla. Radalla oli haara Kaarelaan. Itämetro
ja länsimetro olivat paikallaan. Asumalähiöt suunniteltiin asemien
vaikutuspiiriin.
Muotoilu askarruttaa
Yleiskaavaraportti pohtii asuntoalueiden muotoilua:
”Ihmisten perin vaihteleva käsitys siitä mitkä tekijät lisäävät viihtyisyyttä,
tekee nykyisen esikaupunkialueiden suunnittelun hyvin arkaluontoiseksi
tehtäväksi. Viimeksi kuluneina vuosikymmeninä on kokeiltu miltei kaikkia
ajateltavissa olevia asemakaavatyyppejä. Jotkut kaupunkisuunnittelijat suosivat
vapaata ryhmittelyä, kun taas toiset pyrkivät enemmän tai vähemmän suljettuihin
pihamuodostelmiin. Molemmilla on etunsa.”
Maunula oli ensimmäinen asumalähiö vuodelta 1953. Se oli Hilding Ekelundin suunnittelema. Hän
kehitti ajatuksen luonnonmaiseman ja rakentamisen yhteydestä. Rakennusten
harkitulla sijoittelulla ja massoittelulla tavoiteltiin kaupunkimaisuutta,
mutta samalla ihmisläheisyyttä.
Vilhelm Helander:
”Ekelundin Maunula on lähiörakentamisen parhaita toteutuksia, urbaanimpi kuin
hienoja yksittäisiä rakennusryhmiä käsittävä, mutta hajanainen Tapiola.
Ekelundin arkkitehtuurissa on läpikäyvänä pyrkimyksenä yhteisöelämää
kannustavien muotojen luominen.
Esikaupunkialueiden
ja nukkumalähiöiden asukasmäärä kiinnostaa. Miksi se silloin ennustettiin ja
mitä se on nyt? Yleiskaava 1960 ennustaa esikaupunkien asukasmääräksi 427000
asukasta. Kantakaupungin asukasmääräksi ennustetaan 283000 asukasta. Yhteensä
tästä saadaan 712000 asukasta. Todellinen asukasmäärä vuonna 1980 oli 484000
asukasta. Nyt esikaupungeissa asuu 431500 asukasta ja kantakaupungissa 207300
asukasta. Yhteensä siis 638800 henkeä. Uusi yleiskaava uskoo kantakaupungin
asukasluvun nousevan 45000 asukkaalla. Jos samoja alueita vertaillaan ja
unohdetaan Östersundom tarkoittaisi tämä, että esikaupunkialueilla tuleva kasvu
olisi 120000 asukasta.
Elinkeinoissa muutos
palveluyhteiskuntaan
Yleiskaavaraportti käsittelee laajasti elinkeinojen
sijoittumismahdollisuuksia. Markettien tuloa ei tunnisteta. Erityisesti kannetaan
huolta asumalähiöiden tulevista palveluista. Kauppakamari sanoo että 5000
asukkaan lähiöön tulisi sijoittaa 1-2 täydellisen elintarvikeliikkeen lisäksi 2
kemikaalikauppa ja lyhyttavaraliikettä, paperikauppa, taloustarvikekauppa,
sähkö- ja radioliike, kukkakauppa, kahvila-baari, parturi-kampaamo sekä
jalkinekorjaamo. 12000-13000 asukkaan
lähiössä palveluvarustukseen tulisi vielä lisätä 2 pankkikonttoria,
rautakauppa, pesula, kirjakauppa, valokuvaus- ja optiikkamyymälä sekä
huonekaluliike. Mallina lähiön ostokeskuksesta esitetään kuva Antero Pernajan
piirtämästä Munkkivuoren ostoskeskuksesta. Sehän onkin vielä paikallaan
alkuperäisessä asussaan.
Yleiskaavaan liittyy
vuonna 1954 laadittu keskusalueen maankäyttöehdotus. Kuvassa valkoisella
näkyvät ehdotetut varaukset satamalle, teollisuudelle ja rautateille. Ne ovat
valtavia. Keltainen on liike-elämän työaluetta, punainen hallinnon. Vihreät
kuvaavat puistoja, sekä urheilu- ja huvialueita, Yleiskaavan arvioima tuleva liikekeskus
on rajattu turkoosilla viivalla.
Keskustan asuminen ja työpaikat ovat erityisen
tutkimusprojektin kohteena. Tulevan liikekeskuksen alueella oli
tutkimushetkellä 43000 asukasta. Vuonna 1980 asukasmäärän arvellaan putoavan
20000 henkeen. Huoneistoala oli 50-luvulla 18 m2 per asukas. Vuonna 1980 tämän
arvellaan kohoavan 25 nettoneliöön per asukas. Konttori- ja virastoalaan
odotetaan valtaisaa lisäystä. Kasvua olisi 20 vuodessa 2,7 kertaiseksi. Siihen
aikaan töitäkin tehtiin tiiviisti. Konttoripinta-alaa oli 10 h-m2 per
työntekijä ja teollisuuspinta-alaa 7 h-m2 per duunari.
Teollisuuden kehitystä arvioidaan ja lopuksi todetaan
arvion teko liian vaikeaksi. Lopuksi päädytään siihen, että teollisuuden
palveluksessa olisi kantakaupungissa 35000 henkeä ja esikaupungeissa 95000
henkeä. Tämä on hurja luku, kun sitä vertaa teollisuuden palveluksessa olevien
määrään tänään. Heitä on noin 25000.
Yleiskaavaraportissa
on runsaasti kauniita kuvia. Vasemmalla on yleiskaavaehdotuksen julistama ”vanha
kaupunki”, oikealla on Pirkkolan urheilupuisto Sirenien voittaneen kilpailuehdotuksen
mukaisena.
Viheralueet, koulut,
lastentarhalaitokset….
Yleiskaavaraportissa käsitellään vielä viheralueita,
kouluja, lastentarhalaitoksia, sosiaalihuoltoa ja sairashuoltoa sekä lopuksi
teknillistä huoltoa. Päätiet ja henkilöliikenne ovat omien kappaleidensa
aiheita. Liikenne-ennuste oli laadittu talviarkipäivän huipputunnille 16 vuonna
1992. Henkilöautotiheyden arveltiin kasvavan silloisesta 47 ha/1000 as. vuoden
1992 400 ha/1000 as. tasolle. Seudulla asui ohjetilanteessa 1,1 milj. asukasta
ja Helsingin kaupungissa 720000 asukasta. Julkinen liikenne busseilla ja
kuorma- ja pakettiautoliikenne arvioitiin niin suuriksi, että yleiskaavan
esittämillä ajokaistoilla 13 % matkustajista voisi käyttää henkilöautoa
ruuhkatuntina. Tästäpä sitten etenivät MetroCastrenin suunnitelmat metron kehittämiseksi.
Helsingin
yleiskaavaehdotus 1960 kaikessa komeudessaan. Olivatko sen teossa mukana leikki
ja rakkaus? Sitähän alussa penättiin. Leikistä en ole aivan varma. Kyllä sitä
kovasti vakavissaan tehtiin. Mutta rakkaus merelliseen, puistojen valtaamaan
Helsinkiin, sitä kyllä oli. Mutta, mutta, lähes kaikki rannat olivat
satamatoimintojen käytössä. Kehitys ja rakkaus ovat ilmeisesti kehittyneet!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti