Hän
kysyi aluksi miksi olimme siellä? Vastaan siihen nyt ensi alkuun omalta
osaltani. Olen kirjoittanut Leon kudoksista yhden blogin ja aikaan kuuluvista
viimeaikojen diplomitöiden ja väitöskirjojen lähdeviitteistä Leon kudoksiin
liittyen toisen blogin. Olen tunnustanut, etten koskaan varsinaisesti ylen
innostunut Leon kudoksista. Pidin liikenteen ylikorostumista liiallisena.
Saatoin myös äkkipikaisesti ajatella Leon hypänneen väärälle alalle. Olihan
minua itseänikin syytetty arkkitehtuurin käsittelystä ilman sen alan koulutusta.
Taisi olla jopa arvostamani Arkkivahti, joka minua siitä kerran syytti. Leo
sitten reagoi blogeihini piirtämällä minun ja Simo Järvisen vanhoihin kaupunkikaavioihin
omat vyöhykkeensä tai kudoksensa. Se tuntui kivalta vuorovaikutukselta. Ja
siinähän on yksi syy miksi olin tässä tilaisuudessa. Tunnen olevani Leon
kaveri.
Kaisa esitti vielä muitakin kysymyksiä:
Millaisia työkaluja 2020-luvun tutkimus ja
kaupunkisuunnittelu tarjoavat ilmastohaasteeseen, erityisesti kaupunkien ja
alueiden autoriippuvuuden purkamiseen?
Miten ratkaisut saadaan leviämään aiempaa nopeammin?
Miten tapahtuvat uudistukset 2020-luvun kaupungeissa?
Leo piti avajaisesitelmän. Esitelmän virallinen nimi
kuului näin: Kaupunkikudosten
ajattelutapa ja sen taustalla olevan teorian synty, kehitys ja viime vuosien
edistysaskeleet. Hän kertoi tietysti jalankulkukaupungeista,
joukkoliikennekaupungeista ja autokaupungeista. Ne, ja kaupunkien kudosajattelu
ovat olleet viime vuosina Leon työn ja harrastuksen kohteena. Tai itse asiassa
jo melko kauan, sillä Leo julkaisi ideoitaan ensimmäisen kerran jo vuonna 1993.
Silloin hän esitti Kuopion skeeman. Leo on saanut idealleen kantavuutta. Suomen
ympäristökeskus on soveltanut hänen järjestelmäänsä ja Leo on ollut kehittämistyössä
aktiivisesti mukana kansainvälisyyttä myöten. Nyt hän pääsi kertomaan
tarinaansa meille, hänen ystävilleen. Varsinaisesti ei tullut poikkipuolista
sanaa. Eräs nuori kuulija kyllä hieman kritisoi pyöräkaupungin käsitteen
puuttumista. Ehkä aiheesta, onhan pyöräily nyt vahvasti fokuksessa. Kukaan
puheenvuoron kommentoijista ei maininnut robottikaupungista ja
automaattiautoista. Sellainen tuli kyllä esiin panelisti Raine Mäntysalon
kommentissa myöhemmin.
Leo puhui paradigman muutoksesta
Hänen mukaansa 1970-luvulla tehtiin sekalaista
joukkoliikenne- ja autokaupunkia. Mainitsi jopa minutkin niiden tekijänä. 1990-luvulla
etsittiin parannuksia ongelmakohtiin ja tehtiin lisää autokaupunkia. 2100-luvulla
on tiivistämishankkeita ja uudistuksia kaupunkikudoksittain. 2020-luvulla
eletään muutoksen paradigmaa, ollaan valmistautumassa siirtymiseen 2030-luvun
paradigmaan. 2030-luvulla tapahtuu joukkoliikennekaupungin nousu ja kehitetään
muutoinkin kudosten kestävyyttä ja tasapainoa – autokaupunki sopeutuu muuhun
kaupunkikudokseen. Mallina muutokseen siirtymisestä Leo esitteli Kuopion
skeeman kehittelyä. Hän sanoi kudosmallin toimineen hyvin päätöksentekijöitä
vakuutellessa. Sai itsensä ymmärretyksi ja päätöksiä syntyi. Erityisen hyvinä
esimerkkeinä hän mainitsee Särkilahden bussikaupunginosan siltoineen sekä
Saaristokadun. Hän kertoo myös menestyksellisestä
jalankulkukaupunkiuudistuksesta Kuopion torilla ja sen ympäristössä. Kuopion
satamanrannan rantakaupunki on hänen mielestään loistava saavutus. Sekin lienee
kävelykaupunkia.
Katselen Kuopion Mualiman navan maisemia Google
Earthista. Hienolta vaikuttaa. Toke Korhosen Vinjettikin näyttää saaneen
edustalleen kävelykadun ja julkisivuillensa uudistusta.
Leo on intohimoinen aatteensa kannattaja. Kun katselen
kolmea Aalto-yliopiston diplomityötä ja yhtä väitöskirjaa ja teen niistä
lähdeviitteiden mestariluokan, havaitsen Leon olevan lähdeviitteiden antajana
pronssisijalla. Hänen eteensä menevät Ristimäki ja Newman. Loistavaa. Esityksen
jälkeen jäi pohdittavaa. Nyt sitä olisi sovellettava pienen kaupungin problematiikkaan.
olenhan jo päässyt aiemmin kertomasta, että minun pitäisi kirjoittaa essee
Pietarsaaren kaupungin rakentamisen ja erityisesti keskustauudistuksen sisältöä
käsittävään ohjelman. Eläkeläisen puuhat ovat rajoitettuja. Se ei kuitenkaan
rajoita hankkeiden kokoa. Nytkin on vielä ajatuspajassa menestyvän
pikkukaupungin lisäksi Saharan metsitys. Siihen ei Leon kudoksilla ole
kuitenkaan suurempaa vaikutusta. Pysytään aiheessa.
Leon esityksen jälkeen oli paneelikeskustelun vuoro.
Panelistit
vasemmalta katsottuna ovat Linda Wiksten, arkkitehti, Kaupunkiympäristön toimiala, Helsingin
kaupunki, Pasi Mäenpää, tutkija, kaupunkisosiologian dosentti, Helsingin
yliopisto, Mari Siivola, yleiskaavapäällikkö, Vantaan kaupunki, Raine
Mäntysalo, Strategisen kaupunkisuunnittelun professori, Aalto yliopisto, Ville
Helminen, ryhmäpäällikkö, Suomen ympäristökeskus (SYKE) sekä
puheenjohtajana, Aleksi Neuvonen, tutkija, Demos Helsingin perustaja.
Paneelin jälkeen oli vielä luvassa Helsingin kaupunginvaltuuston
puheenjohtajan, tunnetun vihreän tietoarkkitehdin Otso Kivekkään puheenvuoro. Odotin mielenkiinnolla ja panin
nauhurin päälle.
Nappaan nyt tähän panelisteilta muutaman mielipiteen,
kun olin pannut kännykän nauhurin päälle. Kaikilta osin puheen sisällön
tulkitseminen ei varmaan mene prikulleen oikein, tule väärinymmärryksiä. Mutta
tämä on kai normaalia, niin käy aina kun toinen toista tulkitsee. Tilaisuuden
luonteen mukaisesti saattoi odottaa suoria kommentteja Leo Kososen ja viranomaisten soveltamaan kaupunkikudosteemaan. Niin
ei nyt aivan käynyt. Kaikki puhuivat ikään kuin omiaan. Tosin minä en siitä
kärsinyt, eikä ilmeisesti kukaan muukaan Leon ystäväjoukosta. Asiat ja teemat
versovat. Mitä sitten sanottiin? Mari Siivola sanoi Raine Mäntysalon maalailleen. Katsotaanpa ensin hieman Rainen
maalituksia. Hän puhui älykaupungeista ja itseohjautuvista autoista. Ennakoi
datajärjestelmän kehittämistarpeita ja nollatoleranssia onnettomuuksien
suhteen. Sanoi kaikkien haluavan Maas-markkinoita. Ne lisäisivät kilpailukykyä
vetovoimaa. Kaupunkien liikennejärjestelmät muuttuvat. Joukkoliikennekaupunki
ja autokaupunki sekoittuvat keskenään, syntyy omaehtoinen autokaupunki ja
pienten ajoneuvojen liikkumispalvelukaupunki -transit city. Raine korosti
maankäyttösuunnittelun ja liikennesuunnittelun integraation tarvetta. Kertoi
hyvistä työpajoista hengessä ”yhtäjalkaa”. Hänellä on suuria odotuksia valtakunnallisen
liikennejärjestelmäsuunnitelman suhteen. Uskoo suunnitelman avaavan hyödyllisiä
yhteistyömuotoja mm. sen asian pohtimisessa miten Lentorata tai Suomirata
vaikuttavat vanhojen asemakaupunkien kehitykseen. Oli huolissaan Tikkurilasta.
Mari
Siivola Vantaan yleiskaavapäällikkönä sanoi panevansa jalat
tukevasti maahan. Hän sanoi viimevuosien kasvuvoiman häkellyttävän. Kestävä
kehitys on suunnittelua viitoittamassa. Ymmärrys asiasta on kuitenkin
puutteellinen. Mitä ja miten olisi toimittava, se on epävarmaa. Mitään
järkyttäviä aluevaltauksia ei ole tekeillä. Kehäradan yhteydessä tutkittiin
joukkoliikennekaupunkia. Nyt innostuksen aiheena on ratikkalinjaus. Rainen
robottiautopuheenvuoroon viitaten hän kertoi Vantaalla olevan tavoitteena
lihasvoimainen liikenne. Mari oli erittäin iloinen seudullisen suunnittelun
nykytilasta. Mahtoiko tarkoittaa MAL-yhteistyötä? Marilla olivat jalat
reippaasti maassa.
Pasi
Mäenpää on sosiologi. Hän tutkii yhteiskunnan ja ihmisten
itseorganisoituvia yhteisöjä. Hänen mielestään hallinnon tulisi ymmärtää tämä
neljäs yhteiskunnan sektori ja sopeutua sen vaatimuksiin. Hän puhui
esityksessään ruokapiireistä, kontaktipaikoista ja jakamistaloudesta. Hän
epäili kaupunkikudosten ja yhteisöllisten piirien syntymisen yhteyksiä. Sanoi
ettei komennus kaavoittaa tuonne yhteisöllisyyttä onnistu. Yhteisöllisyys
syntyy kaavasta huolimatta tai ei synny. Pasi oli nyt mielensä pahoittaja. Hän
ei uskonut nykymenon tuovan muutosta. Vaati radikaalia toimia, epäili nykyisen
touhun olevan turhaa työtä. Kertoi vielä käyttäneensä MYdieseliä luullen sen koituvan
ilmaston hyväksi. Ja pettyi.
Linda
Wiksten sanoi Helsingin kasvavan 9000 asukkaalla vuodessa,
uusia alueita ei enää ole, joten pitää tiivistää. Yleiskaava haluaa
raideliikenteen verkostokaupunkeja, itsessään houkuttelevia, radikaalisti
uudistuvia. Vanhat lähiöt eivät tuota mitään. Urbaania elämää ei synny.
Segregaatio on meillä onnistuttu torjumaan, ei ole sorruttu Tukholman
virheisiin. Segregaation torjunta ja ilmastonmuutoksen torjunta liittyvät
Lindan mukaan toisiinsa. Ovat kytköksissä hän sanoo. Mietiskelen itsekseni,
ehkä, ehkä ei.
Ville
Helminen pohdiskeli Leon kudoksia ja totesi monessa pienessä
kaupungissa olevan vain autokaupungin. Joukkoliikenne on niin heikkoa, ettei
varsinaista joukkoliikennekaupunkia voi syntyä eikä synny.
Aleksi
Neuvonen sanoi paneelin lopuksi kaupungeilla olevan vaikeuksia
sopeutua. Kaupunkisuunnittelu joutuu jatkuvasti sopeutumaan ja korjaamaan
ajattelutapojaan. Kaikki me, kaupunkisuunnittelun ohella joudumme kysymään,
olemmeko jonkun uuden äärellä?
Yleisöpuheenvuorossa Matti Tapaninen kertoi tilaisuudesta, jossa määriteltiin
vuosikymmenten ajan paradigmat:
1950 asumalähiöt
1960 monistaminen ruotsalaisten mallin mukaan
1970 arava agendalla, puolet aravaa
1980 modernismin vaaliminen, pieni mittakaava, vaihtoehdottomuus
1990 laman aika, kulut kuriin, suuria yksiköitä
2000 tiivis ja matala
2010 vihreys ja ahneus
Välikeskusteluna oli vielä puheenvuoro MaaSista.
Kaikki ei etene kuin Strömsössä. Mutta sitten tuli loppupuheenvuoron aika.
Lavalle astui regulaattori Otso Kivekäs.
Otso mutusteli puheensa aluksi saamaansa
regulaattori-titteliä. Kertoi sitten kaupungin näkemisestä: miten kaupungin
näkee, miten sen ajattelee, miten sen suunnittelee ja miten sitä tehdään. Hän
piti tärkeänä mahdollisuutta pystyä puhumaan kaupungista ymmärrettävästi. Otson mielestä Leon teoriat ja teemat
lisäävät juuri tätä mahdollisuutta. Otso on kiinnostunut tematiikasta. Myös
kaupunkibulevardien sanan etymologia kiinnostaa. Otso puhuu uudesta
kaupunkikudoksesta silloin kun rakennetaan bulevardikaupunki, 20000 uutta
asukasta, ratikka, uusi keskusta – kaikki muuttuu, vanhasta tehdään uutta.
Lopuksi Otso toteaa Leon ajatuksilla olevan suuren vaikutuksen, kaupungista
puhutaan, on käsitteitä millä puhua, kaupunkia ymmärretään. Että puhutaan, se
on tärkeätä, sanoi Otso Kivekäs. Tuohon voisi yhtyä, sanon minä.
PS. Ystäväni Roger Wingren Pietarsaaresta lähetti minulle kommenttinsa blogiin. Siihen liittyy kuva jota ei voi liittää kommenttiin. Laitanpa sen nyt tähän blogin perään. Roger siteerailee Paavalia ja Salomoa. Hän on huolissaan, ettei sana rakkaus esiinny missään strategioissa.
PS. Ystäväni Roger Wingren Pietarsaaresta lähetti minulle kommenttinsa blogiin. Siihen liittyy kuva jota ei voi liittää kommenttiin. Laitanpa sen nyt tähän blogin perään. Roger siteerailee Paavalia ja Salomoa. Hän on huolissaan, ettei sana rakkaus esiinny missään strategioissa.
Om jag talar både arkitekters, ingenjörers, sociologers
och politikers språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en
skrällande symbal.
Och om jag hade en gåva
att genomskåda samtiden och se in i framtiden, och känner alla hemligheterna
och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan förflytta berg,
men saknar kärlek, är jag ingenting
Kärleken upphör
aldrig.... kunskapen den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad, och gåvan
att analysera och genomskåda samtiden och se in i framtiden är begränsad.
Så här skriver Salomo:
våldsam såsom döden är
kärleken
obarmhärtig såsom
dödsriket dess brinnande iver,
dess pilar brandpilar,
-
en låga, åh, från
HONOM!
De många vattnen mäktar
inte utsläcka kärleken,
strömmarna kan inte
svämma över den.
Om en man ville giva
all rikedom i sitt hus för kärleken,
man skulle håna, håna
honom.
Sen takia menen takaisin yhteiseen kuvaan, siis David
Bohmista eteenpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti