Eduskunnan
tulevaisuusvaliokunta etsi radikaaleja innovaatioita Suomen pelastamiseksi. Pelillistäminen
on arvoanalyysissä toisella tilalla. Se tarkoittaa, että tähän
tulevaisuusvaliokunnan tutkijat uskovat hyvin vahvasti. Ihmisen ja koneen
vuorovaikutus olisi tavoitteena. He uskovatkin pelillistämisen taikavoimaan,
sillä vaikutusalueiksi he ovat merkinneet oppimisen, markkinoinnin,
suunnittelun, crowdsourcing’in, omatoimisen terveydenhuollon, liikunnan,
logistiikan, yhteiskunnallisten ongelmien käsittelyn, johtamisen ja vieläpä
koordinoinnin – mitä se sitten lieneekään. Tuo pelillistäminen vaikuttaa
hurjalta. Valiokunnan raportissa esitelty esimerkkiluennoitsija, pelinkehittäjä
Jane McConical puhuu TED-luennollaan siitä kuinka ihmiset kuolinvuoteellaan
katuvat sitä, etteivät pelanneet ystäviensä kanssa.
Taitaa olla nyt jenkeissä pinnalla tuo
kuolinvuoteen haaveista puhuminen. Siitähän meidän filosofimme Pekka Himanenkin
puhuu. Niin, yritäpä miettiä mitä vastaisit kuolinvuoteellasi Pekka Himasen
kysymykseen: ”Miten elämä meni?” Hän pohtii vastauksia. Saatat vastata (of
course in English): ”Yes, I was pretty well.” Tuo vastaus ei Himasen mukaan
kelpaa elämänfilosofisena, sillä sehän tarkoittaisi, että tänne on tultu vain
viihtymään. Yhtä hyvin voisit siis vastata: “Joo, kyllä mä viihdyin ihan
hyvin”. Se toisi taas mieleen elämän pakettilomamatkana.
Jos taas
vastaat: “Ihan hyvin, mulla oli elämässä hyvät vapaudet. Ihan hyvin, mulla
oli elämässä paljon toimintamahdollisuuksia.” Tämäkään vastaus ei kelpaa.
Vapaus ilman vastuuta ei ole filosofisesti riittävää. Himasen mukaan se olisi
samaa kuin: ”Minä saan harrastaa seksiä kenen kanssa tahansa, mutta sinun
on oltava uskollinen! No, tietysti ottaen
huomion, että on kuolinvuoteella esitettävä kysymys, niin tuskin sitä kerkiää
vieraita ajatella – hyvä kun omankin vielä kerkiäisi hoitaa – ennen
kangistumista. Viimeksi mainittu oli P. Murolen kommentti.
Niin
tästä sitten lipsahdetaan yhteiskunnan pelillistämiseen, suunnittelun
pelillistämiseen, päätöksenteon pelillistämiseen eli siis tehdään kaikesta
hieman leikillisempää. Wikipedia sanoo kaikessa viisaudessaan: Pelillistämisellä
tarkoitetaan pelien dynamiikan ja mekaniikan soveltamista eri ympäristöihin,
kuten websivuille, kouluun tai työelämään. Pelillisyyttä käytetään
tuomaan elämyksellisyyttä ja miellyttävyyttä uusiin ympäristöihin ja sen
tarkoituksena on edistää palvelunkäyttäjien osallistumista ja sitoutumista
käytettyyn palveluun peleistä tuttujen ominaisuuksien avulla. Pelillisyyden
lähikäsitteeksi voidaan ajatella myös leikillisyys-termiä. Tuossa seuraavassa
linkissä oleva Taneli Heikan slide-sarja ei kylläkään ole kovin leikillinen. Se
on pikemminkin haudan vakava. Ilmeisen aiheellisesti.
Mutta,
osoituksena siitä, että leikkisyys ja pelillistäminen ovat olleet olemassa jo edeltävän
ajan tekoviisailla ja kun tuo tekoviisaus löytyy harvinaisen läheltä, ei
haitanne pieni sovellus parinkymmenen vuoden takaa.
Global
Quality Assurance
Suunnittelun
vanhat laatujärjestelmät olivat syntyneet kybernetiikan ja kaaosteorian
luomassa viitekehyksessä. Ympäristön kemiallisfysikaaliseen muutokseen ja
kansalaisten psykososiaaliseen tilaan suhtauduttiin tietyllä varauksella,
joskin tilanteen vaatimalla ymmärryksellä. Poliittisesti epävakaiset olot
myötävaikuttivat puolestaan moniarvoisen yhteiskuntanäkemyksen syntyyn.
Olimmehan pysyneet kiinteästi ns. kokoomuskommunistisella laatuakselilla.
Mikään ei kuitenkaan ole ikuista. Ulkomaisten asiakkaidemme määreissä yhtiömme
nimi LT-Konsultit vaihtui nimeksi Limited Planners Limited.
Tilanteen
kääntyminen näinkin vähäisen luottamuksen tolalle pakotti kehittämään
laatujärjestelmää. Laatusertifikaatit saattaisivat olla pelastus syntyneeseen
tilanteeseen.. Toimeen ryhdyttiin, eikä aikaakaan, kun yhtiömme astui uuteen
laatuajatteluun. Kaikki tapahtui GQA:n myötä. (Global Quality Assurance).
Tässäkin
riemukkaassa vaiheessa vakavasti ajattelevat piirit esittivät epäilyksensä. He
arvelivat mekanistisen ajattelutavan ja kaiken valon syövän mustan liekin
ottaneen vallan, sammuttavan valon, tuhoavan rakkauden ja estävän
uudelleensyntymisen. Tämä tila oli lähes verrannollinen nykyiseen hälyttäväksi
nousseeseen asetelmaan, sillä robotiikan ja itseohjautuvan auton kehittäjät
ovat vaarassa joutua ylijumalan rangaistuksen kohteeksi. Heidän tarkoituksensa
on vapauttaa ihminen robottien käsiin joutuvasta perusluovuudesta ns.
keinoluovuuden tehtäviin, kuten organisaatiouudistusten suunnitteluun, sekaisin
menneiden papereiden arkistointiin, kadonneen kynän etsimiseen, tietokoneella
olevien perhekuvien kronologiseen järjestämiseen ja työpaikkakiusaamisen
ehkäisyyn tarkoitettujen keskustelutyöpajojen suunnitteluun. Tällä teolla he
riistäisivät ihmiseltä hänen autonomiseen elämäänsä liittyvän ominaisuuden
ohjata itse elämäänsä ja autoansa.
Kreikan
mytologiassa Prometheus oli Titaani,
joka varasti tulen ihmisten käyttöön. Hän oli älykkyyden ja humanismin sankari.
Zeus tuomitsi hänet kuitenkin varkautensa johdosta ikuiseen kidutukseen.
Kaikeksi onneksi Hercules hänet sitten vapautti. Uhkaako elämän ja ajamisen
automatisoinnin kehittäjiä sama vaara? Hehän varastavat ihmisen elämään liittyvät
perusoikeudet ja siirtävät ne robottien käyttöön..
Otimme
laatujärjestelmän suunnittelutehtävän vakavasti, sillä ymmärsimme
laatujärjestelmän sisältävän kaikki totuuden elementit. Elämässä kuitenkin
totuus ja valhe yhtyvät tavalla, joka lumoaa meidät. Siksi olimmekin
huolellisia valheen elementin sijoittamisessa osaksi laatujärjestelmäämme.
Totuuden ja valheen etsijät eivät pala tulessakaan. Sumean logiikan ohjaamana
astuimme uudistuksen tielle. Halusimme välineen, jolla pystymme jalostamaan
meille annettua kulttuuriperintöä.
Koneiston
suuret ympyrät ovat edessämme. Bisneslobby on suuri vaikuttaja. Siihen kuuluvat
rahoittajat, suunnittelijat, rakentajat ja muut elinkeinoelämän toimijat. Bisneslobby
on innovatiivinen ja uutta kauppaa luova. Bisneslobbylla ei ole
arvoristiriitoja. Se on ulospäin aukeava kierre. Byrokratialobby on raskassoutuinen.
Se on kiristyvä ruuvi. Hallinnon vaikeutta lisäävät sisäiset arvoristiriidat.
Toimijoina on inkrementalisteja, modernisteja, strategeja ja säilyttäjiä.
Politiikka pyörii kehää. Odotetaan seuraavia vaaleja. Tehdään vaalipolitiikkaa.
Ympäristöpolitiikka jää syrjään. Mikä eteen? Kuka pyörittää ketä? Tämä kaikki
problematiikka on ”GLOBAL QUALITY ASSURANCE” –automaatille lasten leikkiä.
Olimme
siis luomassa poikkikulttuurista, monitieteistä, ekotiedostavaa ja
sosiokyberneettistä laatujärjestelmäautomaattia. Tällä automaatilla
-suunnittelurobotilla, jokainen tilaaja, suunnittelija ja päätöksentekijä
vapautuvat luovaan työhön. Automaatti ratkaisee kaikki monimutkaiset mitallisten
ja mitattomien arvovalikoimien synnyttämät kehät ja niiden interrelaatiot.
Avoimeksi kuitenkin jäi sen ajankohdan tarkka määritys, jolloin myös
päätöksentekijät on robotisoitu. Tällä seikalla on ilmeinen vaikutus systeemin
tuottaman informaation laatuun. Jos voimme pelillistää automaatin toiminnan
sellaiseksi, ettei ihmisen tyyppinen (ei algoritminen) luonto-olento ole ketjussa
lainkaan tarpeellinen, jolloin siis algoritmit voivat vuorovaikuttaa
algoritmien kanssa – näin ihminen saavuttaisi korkeamman asteen, hänestä tulisi
jumalaan verrattava katselija ilman minkäänlaista tekemisen velvoitetta.
Joku on väittänyt näkymättömän käden ohjaavan
toimiamme. CQA –laatuautomaattia käyttämällä saatte ehdottoman läpinäkyvän
toimintaympäristön.
Uuden
polven automaatti toimii järjestelmätasolla ns. oppivan koneen periaatteella.
Konetta käyttävien – tämä on lähiaikaa ja ensimmäinen kehitysaste - henkilöiden
laaja viisaus kasautuu koneen tekoälyn solmukohtiin. Tämä ominaisuus
mahdollistaa laatujärjestelmän kaksisuuntaisen toimintatavan - oppia ja
opettaa. Laatuautomaatin käyttäjälle selviää jo ensikosketuksella
asiantuntijajärjestelmän lahjomattomuus. Tavoitteenasettelun ja työprosessien
yleisin vitsaus, circular reference, tulee automaatin avulla ehdottomasti
torjutuksi. Nykymaailmassa tuo circular reference -ominaisuus on tullut
erittäin selvästi havaittavaksi mm. Suomen hallituksen toiminnassa. Sama ilmiö
on havaittavissa Helsingin yleiskaavan visioinnissa ja Syyrian
rauhanneuvotteluissa. Suunniteltu laatuautomaatti eliminoi tuon kaltaiset
ilmiöt.
Laatuautomaattia valmisteltaessa tutustuimme
Tukholman vaativiin olosuhteisiin. Siellä oli tapahtunut katastrofaaleihin
mittasuhteisiin kohonnut ilmiö. Pieni huomaamaton valittaja oli päässyt
tunkeutumaan läpi byrokratian moninkertaisten muurien ja vesihautojen. Tällaisten
vaarojen torjunta on osa laatuautomaatin tekoälyn suurta viisautta. Kaaviokuva
osoittaa resurssien ja signaalien muodostaman toimintaympäristön.
Laatuautomaatin valikkojärjestelmä on hierarkkinen.
Alkaa päälle valitaan kaupunkisuunnitelman perusmuoto. Seuraavaksi siirrytään laatutavoitteen
ja priorisointitasojen kautta läpimenokriteereihin. Vihdoin on
mallintamissysteemin aika. Lopuksi määritetään regressioteoria ja globaalit laskenta-
ja arviointiperiaatteet. Homma alkaa olla putkessa, säädetään vielä optioita ja
painetaan Analyze!
Muodonanto
on yhdyskuntasuunnittelun tärkeimpiä ja arvostetuimpia vaiheita. Valitsemme
siis ensin aihion perusmuodon. Se voi olla kerrosvoileipä, sipuli, yhtyvät
spiraalit tai rengas. Projektikohtaisen laatutavoitteen voit sitten kohdistaa
itsellesi, ihmisille, tilaajalle tai jumalille. Kulttuuriperintöön liittyvä
priorisointitaso on tuiki tärkeä. Sinulla on mahdollisuus valita aineeton
perintö, luonnon perintö, ihmisyyden perintö tai ihmisten kätten työt.
Nykyhetken läpimenokriteerin valinta on seuraavana vuorossa. Voit valita teknostruktuurin, poliittisen
tahdon, kansan tarpeet tai kestävän kehityksen. Sitten siirrymme
arvomaailmoista tieteen pariin. Mallintamisperiaatteeksi voit valita trendin,
suuret syklit, sumean logiikan tai kaaosteorian. Multiregressioteoria
mahdollistaa nyt tasalaadun, tasapainon, tasa-arvon tai tasapäisyyden
vaihtoehdot. Vihdoin ja ratkaisevana valintana voimme lyödä lukkoon laskenta-
ja arviointiperusteet. Vaihtoehtoina ovat sosioekonomia, sosiologia, ekologia
tai kulttuuri.
Laatuautomaatti
on nyt valmis toimintaan. Voit vielä valita eräitä optioita kuten: Ignore all
fatal errors. Hupsista: FATAL ERROR!! CIRCULAR REFERENCE.
Tuo kuvassa oleva käsi lienee juuri se Adam Smithin näkymätön käsi, joka markkinavoimia ohjailee.En tiennyt, että se oli kultainen. Hyviä unia sinulle! I
VastaaPoista