Kansainväliset viisaat
Olen istunut menneellä viikolla seminaarissa, jossa
esiteltiin kansainvälisin ja kotimaisin voimin tulevaisuuden kaupungin työtä,
asumista ja liikkuvuutta. Kiinteistöalan
koulutuskeskuksen Pirjo Honkaniemi oli seminaarin intomielinen järjestäjä ja
hänellä vain sattuu olemaan kansainvälisiä kontakteja. Ulkomaisia puhujia
olivat Porie Saikia-Eapen New Yorkista, nykyisin Woman Empowermentiin
keskittyvä arkkitehti ja supernainen – alkuaan Assamista Intiasta, London Citystä
paikalla oli arkkitehti Peter Wynne-Reese, alkuaan Walesista ja kolmantena
huippuna maailman suurimpiin kuuluvan arkkitehtitoimisto SOM:in Kiinan johtaja
Silas Chiow. Vielä oli Greg Bernarda, hän on nuori herrasmies, joka kertoi
meille Business Modelista – joka syntyi täyttämällä ilmeisesti hänen itsensä
kehittämä ”canvas”-lomaketta. Siihen kun isket aikeesi niin bisness on valmis.
Niin yksikertaista se on – no lapsellista. Varmaan Steve Jobs oli saanut tuon
kaavakkeen käsiinsä ja kehitti bisneksensä? Nokialaisilla ei ilmeisesti
kaavaketta ollut!
Tässä on muuten linkki tuohon "kanvakseen": http://en.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas
Last in, first out - periaatteella unohdamme nyt Gregin ja siirrymme kolmen kaupunkisuunnittelussa mukana olleen pääesiintyjän tarinoihin.
Last in, first out - periaatteella unohdamme nyt Gregin ja siirrymme kolmen kaupunkisuunnittelussa mukana olleen pääesiintyjän tarinoihin.
Porie kertoi
lennokkaalla tavalla NYC:in vetovoimasta, liikkumisen helppoudesta ja
muuttuvasta työympäristöstä. Hän on toiminut New Yorkin hallinnossa
pääarkkitehtina sekä asuntotuotannon ja liikenneväylien ohjauksessa. Porie oli
lounaspöytäkeskustelun perusteella pikemminkin Jane Jacobsin kuin Robert
Mosesin kannattaja.
New York on paikka,
jossa unelmat voivat toteutua. Tapahtuuko näin siksi, että paljon ihmisiä asuu
lähekkäin? Kyllä vai ei? Vai tapahtuuko siksi, että luovilla yksilöillä on
tilaa. Marvin Franklin oli metron yövuoron työntekijä 22 vuotta, kunnes kuoli dramaattisesti
työssään 55-vuotiaana. Yövuoronsa päätyttyä hän matkusti maanalaisella
taidekouluun ja takaisin kotiinsa piirtäen luonnoksi .metromatkustajista. Tässä
kaksi ihmistä.
Peter, Lontoon
yhden neliömailin arkkitehti, puhui nuorista kaupungin vetovoiman varsinaisena
lähteenä, hän puhui myös rotujen maksimoinnin tärkeydestä, mitä enemmän
sekoitusta, sitä vähemmän ongelmia – tai ei mitään ongelmia, vain etuja. Kysyttäessä hän antoi neuvoja helsinkiläisille
korkeasta rakentamisesta. Hänen mielestään korkea rakentaminen ei lisää
tehokkuutta ja tiiveyttä. Toivottu tiheys saavutetaan Helsingin nykyisellä
kantakaupungin tiheydellä. Ei siis torneja Helsingin rannoille! Hän toisti
jatkuvasti Helsingin Esplanadin mittakaavaa. Helsinkiläisten ihailemaa
Vancouveria hän piti toivottoman tylsänä paikkana. Helsinki on sen sijaan eri
maata!
Peterin City of
London on vain neliömailin suuruinen. Se on kuitenkin yksi maailman hub. Siellä
ei ole asukkaita – vain bisnestä ja hallintoa. Nuoret ihmiset tekevät pitkää
päivää, jäävät pubeihin illalla työtovereiden kanssa ja elävöittävät kaupungin.
Lue muuten tästä blogista suomalaisen Lontoossa työskentelevän nuoren kuvaus sikäläisestä
työnteosta: http://missbritannika.blogspot.fi/2014/01/toissa-lontoossa.html
Silas Kiinasta
oli minulle kiinnostavaa kuultavaa. En ole työskennellyt Kiinassa, mutta olen
ihmetellyt corbusiaanisen kaupunki-ideologian suurta menestystä. Nyt kuuntelin
korvat höröllä. Miten tuota perustellaan? Silas on suuren kansainvälisen arkkitehtitoimiston
paikallisjohtaja. Hän puhuu korrektia kieltä. Hänen slaideissaan lukee: Centrally Planned, Socially Driven. Hän
puhuu Kiinan urbanisaatiosta. Nyt 700 miljoonaa kiinalaista asuu maalla ja 600 miljoonaa
asuu kaupungeissa, Vuonna 2030 maalla ennustetaan asuvan 450 miljoonaa ihmistä ja
kaupungeissa asuisi 1 miljardi ihmistä. Kiinan kaupungit kasvaisivat siten 20
miljoonalla asukkaalla vuodessa. Tämä on lähes puolet koko maapallon 50
miljoonan asukkaan vuosittaisesta kaupunkiväestön kasvusta. Siis kahdessa
kymmenessä vuodessa kiinalaisten olisi rakennettava kaupunkia 400 miljoonalle
ihmiselle. Tämä tarkoittaa 30 kertaa Lontoon metropolialue tai kertaalleen
kaikki Euroopan kaupunkialueet.
Silas esitteli
slaideissaan SOM-toimiston Kiinan
hankkeita. Yksi oli Baietan Guangzhoussa. Kuva kertoo urbanisoitumisen
prosessista.
Näin sen on kai
sitten tapahduttava. Se mitä oli ja on häviää, se mitä jo malliksi on ja lisää
tulee, vaatii uuden ihmisen. Ihminen tässä sosiaalisessa muutoksessa on väistyvä
tekijä. Mutta voiko se mikä tapahtui meillä kahdessa sukupolvessa tapahtua
Kiinassa vajaassa sukupolvessa – HETI!
Vielä pikku debatti
Pirjo halusi debattia Helsingistä ja saikin sitä. Hän oli
kutsunut paikalle nykyisen Helsingin kaupunkisuunnittelun virastopäällikön
Mikko Ahon, entisen kaupunkisuunnittelun ja kiinteistöstä vastanneen apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Korpisen ja minut. Puheenjohtajana toimi Jani Saarinen, liikennealan
asiantuntija ja Trafin (liikenneturvallisuusvirasto) entinen tirehtööri.
Debatti oli mukava. Kaikki saivat jauhaa omia teemojaan. Mikko hehkutti uutta
yleiskaavavisiota. Sanoi puhuvansa kaupungin suulla ja äänellä. Pekka hehkutti
kirjaansa ”Mein Kamppi”. Hän sanoi siinä olevan kaiken sen viisauden mitä kaupunkisuunnittelu
ja/tai metropolihallinto tarvitsee. Kehotti myös yleisöä käymään ostoksilla.
Minä taas väänsin vanhaa tarinaa MAL-alueen suppeudesta ja tarpeesta saada
samaan neuvottelupöytään Lahden, Lohjan, Porvoon, Tampereen ja Hämeenlinnan
kaupunginjohtajat – pääkaupunkiseudun lisäksi.
Panelistit
vauhdissa Mikko Aho todistaa, Pekka Korpinen tarkentaa ja terävöittää seuraavaa
sananvuoroaan, puheenjohtaja Jani Saarinen miettii hyvää välikysymystä, minä
otin puhelimella kuvan.
Pieniä yllätyksiä
Sosiaaliset ongelmat on parasta unohtaa. Euroopan Unioni
julisti aikoinaan sosiaalisen imperatiivin olevan perusta kaikelle innovaatiolle,
kehitykselle ja kasvulle. Tämä imperatiivi oli (ja on?): teknologiatieteiden ja
sosiaalitieteiden pitää yhtyä! Tuossa samaisessa seminaarissa oli paljon
muutoksen hurmaa. Yleensä kaupungistumista tai teknologian kehitystä ei
kytketty ihmiseen. Teknologia vie ja ihminen maksaa, näin sanoi VTT:n
professori.
EU:n imperatiivi ei
toteudu. Teknologia- ja taloustiteet ja sosiaalitieteet eivät löydä yhtymäkohtia.
Teknologia- ja taloustieteiden ongelmana on se, että probleema on fokuksen
ulkopuolella. Sosiaalitieteiden ongelma on se, että ratkaisu on fokuksen
ulkopuolella. Tämä näkyi luennoitsijoiden puheissa.
Kun sitten kaiken tämän mielenkiintoisen – ajatuksia herättävän
session jälkeen seestyin, eteeni tupsahti lauantain Hesari.
Uusi aamu
Arno Kotro, Hesarin tämän päiväsen numeron kolumnisti,
kirjoittaa otsikolla: ”Ihminen, olet tarpeeton”. Kirjoitus osuu hauskasti
hetkeen, sillä samassa lehdessä on hyvä juttu ”Tietokone ihollamme”. Nyt on
sellainen aika, että puhumme paljon uudenlaisesta tulevaisuudesta. Se tulevaisuus
asettaa ihmisen sivustaseuraajan asemaan. Outoa, sillä olemmehan juuri luulleet
yksilöllisyyden olevan päivän sana. Tai, eikö yksilöllisyyteen kuulukaan
arvoituksellisuutta – suurta salaisuutta? Siis tarkoittaako uusi yksilöllisyys
minun, siis yksilön, maksimaalista kollektivisointia. Mitä useampi tietää kaiken
minusta, sitä merkittävämpi yksilö olen!.
Pekka Pekkalan
juttu Hesarissa kertoo nykyihmisen halusta muuttua ikään kuin koneen
kaltaiseksi, hän haluaa mittaroida itsensä seuratakseen sykkeen ja verenpaineen
lisäksi lihasten jännityksiä, jäsenten asentoa juoksutekniikan kannalta, ryhtiäkin
voi seurata ja siitä saa ilmeisesti signaalin jos lysähtää. Ehkä on myös
tulossa mittari, jolla voi etsiä väkijoukossa ihmissuhdesynergiaa – jopa
rakkauden kohdetta. Vaikka vielä samaisessa lehdessä kirjoittajapari Hiltunen
(uusi kirja Teknoelämää 2035) sanoo, etteivät robotit hävittäisi rakkautta –
uskoako tuohon?
Arno Kotron kolumni
on minulle mieleen. Olen tässä blogissani jo muutaman kerran takertunut tuohon
aiheeseen. Olen Kotron kanssa liikuttavan samaa mieltä. En todellakaan halua
seuralaisekseni – kunhan tästä vanhenen – tuota mekaanista norppaa.
Kotro kirjoittaa: ”Visionääreiltä kun turhan usein lähtee
homma lapasesta. Jokin aika sitten YLE:n A-talk -ohjelmassa esiteltiin
mekaanista hyljettä. Hyljerobotista uumoiltiin helpotusta vanhusten
yksinäisyyteen. Hylje on kuulemma ohjelmoitu niin eteväksi, että se nostaa
kuonoaan eri tavalla sen mukaan, kuka sitä silittää. Vielä suurempiin
järjettömyyksiin päästiin, kun tutkijalta kysyttiin pääuutisissa, onko 20
vuoden päästä rekka- ja taksikuskeja. ”Ei ole”, kuului vastaus. Robotti hoitaa
homman.
Kuinka joku voi antaa noin pönttöjä lausuntoja? Totta kai
20 vuoden päästä on taksikuskeja. Jokainen todellisuudentajuinen ymmärtää,
ettei mikään robottitaksi lähitulevaisuudessa selviä lumessa ja
liikenehärdelissä niin hyvin, että kaikki suostuisivat sellaisen kyytiin.
Muistan miten tutkijat 70-luvulla hourivat, että vuonna 2000 ihmiset liikkuvat
lentoautoilla. Muistan myös miten kaikki täyspäiset tajusivat, että tuskinpa
sentään.
Joissakin tehtävissä ihmisiä on hankala syrjäyttää
roboteilla, mutta ehkä osan tulevaisuudentutkijoista voisi? Mopo keulisi
vähemmän. Näin siis kirjoittelee Arno Kotro.
Opettajana hän vielä jatkaa: ”Opettajien sentään halutaan vielä olevan
luuta ja nahkaa, eikä heitä korvata mekaanisilla hylkeillä. Tosin varmasti joku
propellipää parhaillaan haaveilee kyborgiopettajasta, kuuden miljoonan dollarin
miehestä, joka ei osoita kiusallisia inhimillisiä tunteita.”
Miksi tätä Kotron kolumnia näin pitkästi siteerasin? No
siksi, että juuri nuo samat asiat ovat olleet viime aikoina mielessä, ja ovat
jälleen mielessä, ja olenhan blogissani kirjoitellut jo pari kertaa tuon
valtakunnallisen propellipään Risto Linturin ”uskosta”. Ylös Kotro, alas
Linturi!
Markku Pääskynen
kirjoittaa loistavassa teoksessaan ”Vastaavuuksia” näin: MAAILMA EI OLE MATALA,
EI SYVÄ, EI KORKEA, EI SANA, EI LUKU….. ME PALAAMME ALKUUMME TAKAISIN.
MENNEISYYS ON EDESSÄ KOSKA SEN NÄEMME, TULEVAISUUS JÄÄ SELKÄMME TAAKSE, EI
TAASKAAN UUTTA, MIKSI PITÄISI….. KAIKKI HALUAVAT LÄHTEÄ, MUTTA KUKAAN EI
LIIKAHDA. Samalla tavalla tuntuvat pohtivan myös Jarkko Vehniäisen ihanan
sarjakuvan tutut hahmot.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista