Jokaisessa Milanon taksissa sama kysymys: ”Oletteko
kreikkalaisia? Ette näytä kreikkalaisilta, ei varsinkaan tuo mies! Mutta tuo
puheen nuotti!” Sisareni selittää: ”Suomi, suomalaisia!” Taksikuski: ”Aivan,
nyt kun sanotte, tunnen tuon nuotin, se on lingua
nordica.” Sisareni estelee, ei lingua nordica vaan lingua ugro-finnico.
Keskustelu laajenee ja siirtyy kielioppiin konjunktioihin. Tyypillistä Milanon
takseille, keskustelu on laajaa – asioita syleilevää. Taksi on paikka –
sosiaaliympäristö.
Milano on tuttu paikka – omakohtainen sosiaaliympäristö sukulaissuhteiden
vuoksi. Jo 40 vuotta sitten oli tapana istua Galleriassa capucinolla ja
Camparilla. Nyt oli jälleen aika, kevätauringon paistaessa ja ihmisten
iloitessa talven taittumista – ainakin hetkeksi. Koko Duomon tori kuhisee
väkeä. Aikaa on kulunut jalankulkukeskustan muodostamisesta. Torin entisten
ajoratojen keltaiset kaistaviivat ja ajosuuntanuolet ovat ajan mittaan pois
kuluneet. Ei enää jälkeäkään!
Milanon Duomon
hehkuva helmikuun auringonpaiste on houkutellut väkeä – osa Settimana della
Modan innoittamana tai maksamana.
Valtava määrä ihmisiä parveilee valossa hohtavan
tuomiokirkon edessä. Aurinko hymyilee ja ihmiset hymyilevät. Lapset juoksevat,
nuoret parveilevat, vanhukset muodostavat keskustelupiirejä - autoja ei näy. Kyllä
kai tekin muistatte, että Milanon kävelykeskusta toteutettiin ilman yhtään
keskustatunnelia tai ilman yhtään pysäköintiluolajärjestelmää. Se toteutettiin
asettamalla liikennemerkit. Kävikö kaikki helposti? Ei tietenkään, poliittinen
kädenvääntö kuului asiaan. Torillakin eläkeläisten keskustelupiirit esittivät
mielipiteitä puolesta ja vastaan. Päätökset kuitenkin tehtiin ilman kompromisseja.
Kaikki tämä tapahtui Italiassa, jossa taksikuskin mukaan jokaisella on oma
ideansa: ”Italialaiset ovat ajattelijoita - kukaan ei pidä byrokratian
ratkaisuja oikeina, mutta sitten kuitenkin hyväksyvät ne muristen.” Keskustan
ruuhkamaksuvyöhyke Area C on tällainen asia. ”Monet löytävät siitä huonoja
puolia, mutta tosiasia on, että liikenne toimii ja päästöt ovat vähentyneet.”
Milanon ruuhkamaksujärjestelmää olen selostanut
perusteellisesti blogissani: http://penttimurole.blogspot.it/2013/04/ecopassi-ja-area-c-milanossa.html
.
Duomon tori kuhisee
väkeä lauantain auringonpaisteessa - pitkän talvisen sadekauden jälkeen. En
löydä enää hakemallakaan katukiveyksestä siinä vuosia säilyneitä
ajokaistaviivoja. Ihmiset ovat voittaneet.
Paikalliset taksikuskit tarjoavat oman kiinnostavan
sosiaaliympäristön ja seurapiirin, he ovat valmiita keskusteluun. Sisareni
sijoitetaan paikallisena taksin etuistuimelle – hän on sanavalmista tyyppiä.
Keskustelu alkaa räjähtäen – ilman tunnustelua. Yksi kuljettajista on Enrico.
Hän on hoikka mies, mutta täyttää olemuksellaan etupenkin kuin leposohvan
nurkkauksen. Hän ajaa autoa käytännössä ilman käsiä. Kädet säestävät valtaisaa
sanojen virtaa. Hänen kanssaan käsitellään käynnissä olevien muotimessujen
”katastrofaalinen” taksipolitiikka. Muotiasiakkaita kun kuljetetaan ”mustilla
limusiineilla” verotta ja opiskelijoiden kuskaamana. Homma on niin pielessä,
että muotiväki tulee hylkäämään Milanon ja on jo itse asiassa valinnut Pariisin.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta naurun ja ilon säestyksellä!
Oletteko
kreikkalaisia? Jokaisessa taksissa sama kysymys. Ette näytä kreikkalaisilta, ei
varsinkaan tuo mies! Mutta tuo puheen nuotti!
Kohteena Kandinskyn
näyttely
Matkalla torille oli muukin syy kuin vain Campari ja
capucino. Kohteena oli Vassily Kandinskyn näyttely Palazzo Realessa. Näyttely
oli kotoisin Pariisin Pompidousta. Kandiskylla oli kosmopoliitin elämää
tsaarianajan Venäjällä. Vallankumouksessa hän menetti omaisuutensa, eikä häntä
taidettu hyväksyä vallankumouksen konstruktivistikaartiin. Kandinsky siirtyikin
Saksaan Dessaun Bauhausin taideopettajaksi. Natsien valtaannousu saavutti
sitten pisteen, jolloin Bauhaus katsottiin syöpäläisten hommaksi ja
lopetettiin. Kandinsky muutti Pariisiin Bois de Boulognen laidalle vuonna 1933
ja maalasi sinisiä unelmia, kunnes joutui taas sodan kurimukseen. Hän kuoli
Pariisissa vuonna 1944 näkemättä rauhan tuloa. Tietysti hänellä, niin kuin
kaikilla taiteilijoilla oli useita tyylijaksoja. Minua kiinnostavat hänen
maalauksensa 20-luvulta. Ne ovat mielenkiintoisia kaupunkisuunnittelun
kannalta. Tai paremminkin yhdennäköisyyden vuoksi kaupunkisuunnitelmapiirustusten
kannalta. Hänen maalauksissaan kaikki on tila-avaruudessa irrallaan. Kaikki on
kuin räjähdyksen jäljiltä, Monimuotoiset osat ovat matkalla kohti tuntematonta,
mutta kuitenkin pysähtyneessä tilassa. Mikään harmonia tai osien koherenssi ei
hallitse tilaa. Kaikki on kuin katselisi Helsingin uutta yleiskaavaa tai Espoon
yleiskaavaa tai lähes mitä tahansa kasvavan nykykaupungin tavoitepiirustusta.
Se on mielenkiintoista. Olemme aina olleet matkalla kohti kaaosta – emme kohti
harmoniaa.
Vassily Kandinskin
Musta rasteri ja Pienet maailmat III 20-luvun alkuvuosilta muistuttavat tämän
päivän kaupunkisuunnitelmia, liikenteineen päivineen. Se on kiinnostavaa.
Suuteleva taksikuski
Pariisista
Kun nyt Pariisista ja takseista ryhdyttiin puhumaan, niin
en voi unohtaa ”unohtumattominta” taksimatkaani. Se tapahtui jo niinä vuosina,
kun Helsinkiin oltiin vasta suunnittelemassa metroa. Silloin juuri oltiin
hahmottelemassa sitä rakennetta, joka on nyt 40 vuotta myöhemmin hahmottumassa. Asiat olivat tavalla tai toisella
kuvitellusti järjestyksessä. Monia asia on nyt muuttumassa päällekkäiseksi
mosaiikiksi –Kandinskyn maalausten malliin.
Kysymyksessä oli opintomatka Pariisiin. Näin se meni
taksimiehen luomassa sosiaaliympäristössä:
Peugeot-taksi vuosimallia 1970 ylitti Pont Neuf'in ja
pysähtyi jysähtäen liikennevaloissa Quai du Louvrella. Kuski veti käsijarrun
päälle ja päätti hyökätä! Hän katsoi takapenkillä istuvaa tummaa naista sillä
silmällä. Pentti istui takapenkillä kahden naisen välissä. Oikealla puolella istui
tumma suomalainen Irma ja vasemmalla puolella istui vaalea pariisilainen
Michèle. Taksikuski sukelsi selkänojan yli takapenkille kohti Irmaa.
Kuljettajan vieressä istuva Unto repi taksikuskia raivokkaasti takaisin
paikalleen. Pentin kädet hamuilivat ihanan Michèlen paljaita rintoja. Niitä
peitti vain väljä hippipusero. (Elettiin 70-lukua.) Naapurissa raivoava
hässäkkä antoi tilaisuuden kiihkeisiin pikasuudelmiin. Taksikuski oli auton
takaosassa puoliksi Irman päällä. Kädet hamusivat hurjasti. Huutoa ja naurua,
suudelmia ja riemua. Mistä oli kysymys?
Oliko kysymys erikoisesta uusimuotoisesta Pariisin
taksipalvelusta 70-luvun malliin, vai oliko kysymys sietämättömästä käytöksestä
julkisessa kulkuvälineessä? Ainakin
kokemuksesta julkisessa kulkuvälineessä oli kysymys. Retkikunta oli nimittäin
tutustumassa Pariisin uuteen huippunykyaikaiseen pikametroon eli RER-systeemiin. Matka jatkui pitkin Rue du Pont Neuf’ia
kohtia Pariisin pörssiä. Siinä juuri oli purkutyön alla Pariisin perinteiset
kauppahallit, Baltardin mestariteos, Les Halles, Pariisin ”vatsa”. Hallit
peittivät neljän hehtaarin alan. Ne oli rakennettu Napoleonin käskystä. Nyt
niitä purettiin Pompidoun käskystä. Hallien paikalle oli tulossa uuden
pikametron keskusasema ja laaja maanalainen kauppahalli.
Hurja taksiseurue ei voinut olla näkemättä tuhoa.
Olimmehan juuri tulossa ravintolasta, jonka omistaja tapasi käydä ystävänsä
Armas J. Pullan kanssa ostoksilla halleilla aamuvarhaisella ennen kapakan
avaamista. Kapakka oli ja on Roger La Grenouille, Roger sammakko, latinalaiskortteleissa,
Rue des Grands Augustinilla.
Sieltä löytyy Sac du Finlande, joka sisältää Armas J.
Pullan teoksia ja kapakassa käyneiden suomalaisten käyntikortteja ja muita
viestejä kymmeniltä vuosilta. Iloinen seurue oli tulossa juuri tuosta
kapakasta. Toisella taksilla matkustivat Michèlen aviomies, arkkitehti
Dominique – onneksi ja insinööri Kimmo sekä arkkitehti Toivo ja hänen ihana
vaimonsa Hilkka. Suuntana oli Montmartre ja siellä Le Grenier.
Hallien työmaa ohitettiin onnellisesti ja taksimatkaa
pidettiin jo voitettuna kanteena. Jopa hieman surumielisenä saatettiin
ajatella: loppuiko se ilo jo? Ei loppunut. Rue Montmartrea syöksyvä auto joutui
punaisiin valoihin Rue Reamurin risteyksessä. Unto yrittää vangita lukko-otteella
taksikuskin rattinsa ääreen. Irma odottaa jo innoissaan uutta hyökkäystä.
Onnistuuko Unto? Ei, kuski riistäytyy otteesta ja syöksähtää kohti takapenkin
saalisnaista. Pentti keskittyy Michèlinen ihoon. Taksikuskin ilo loppuu
lyhyeen. Valot vaihtuvat vihreäksi. Peugeot syöksähtää Rue Notre Dame de
Lorette’a ja Rue Jean Baptiste Pigallea pitkin kohti Place Pigallea. Taas pysähdys. Rytinää. Naurua. Kiljahduksia.
Ympäristö muistuttaa Kala-Kallesta. Kävelijät kadulla tuijottavat menoa
taksissa. Auto hytkyy, kaikilla on hauskaa. Kyyti jatkaa Montmartren mäelle
pitkin Rue Lepic’iä. Olemme perillä. Taksi
saa erityiset juomarahat huippupalvelusta! Julkinen liikenne toimii korkealla
palvelutasolla!
Smart City Milano
Kaikki kaupungit haluavat olla nykyisin SMART. Se on
suorastaan muodinomaista. Älykaupungit, älytalot ja älykäs liikenne ovat
raporttien ja selvitysten kestohyödykkeitä. Älykäs ihminen vain on vielä
keksimättä. Olisiko Milanon Smart City keskittynyt ihmiseen? Palataanpa nyt hieman Milanon älyarkeen. Mitä
on keksitty? Keksintöjen jonkinlaisena tavoiteaikana pidetään vuotta 2015.
Silloin on EXPO Milano 2015.
Tässä on kuva
Milanon Isole Digitali asemista. Kiva juttu, mutta oli jälleen uudistettu Italia-kokemus. Systeemi oli kehitetty niin byrokraattiseksi, ettei ajoneuvon " irroitus" onnistunut.
Isole Digitali on
hauska idea. Nyt niitä on 15 kappaletta. Alueilla on wifi, informaatiototeemi,
vuokrattavia polkupyöriä BikeMI tai pikkuisia sähköautoja (mopedeita) GuidaMI.
Voit myös ladata sähköautosi. Klikkaa tästä niin näet lisää:
Isole Digitali
Smart City
Milano on Milanon kaupungin, yliopistojen, tutkimuslaitosten, asukasyhdistysten
ja yritysten yhteistyöprojekti. Näkyvä osa projektia ovat digitaaliset
saarekkeet “Isole Digitali”. Nyt tällä hetkellä saarekkeita on 15 kappaletta.
12 uutta saareketta aiotaan toteuttaa seuraavan vuoden aikana. Yhden saarekkeen
hinta on noin 90000 euroa. Kullakin saarekkeella on WIFI-alue,
kosketusnäytöllinen “toteemi”, BikeMi-kaupunkipyöräasema
(Systeemissä nyt yhteensä 3300 pyörää ja 187 asemaa, 1,5 milj. vuosittaista
käyttökertaa), sekä uutena erikoisuutena GuidaMi-pienoissähköautoasema.
Toteemista saa tietoja kaupungin tapahtumista, liikenteestä ja säätilasta,
toteemista voi myös lukea sanomalehtiä. Kaupunkipyörien lisäksi mielenkiintoa
herättää nyt tuo Le miniauto -
quadricicli elettrici. Yhdenistuttavia nelipyöräisiä pienoisajoneuvoja on
nyt Milanon kaupungin käytössä 120 kappaletta ja lisää on tulossa. Yhden
ajoneuvon hinta on 6000 euroa. Pienoisauton tai “nelipyöräisen mopedin”
maksiminopeus on 45 km/h ja autonominen matka-aika 2 tuntia. Kysymyksessä on “FreeDuck” Ducati Energialta. Pikku
ajoneuvossa on kaksi 2 kW sähkömoottoria ja 8 patteria 12 V 42 Ah. Laitteesta
on saatavissa myös hybridiversio, jossa on 100 cc 4-tahtimoottori akun latausta
varten teholtaan 2,2 kW. Sähkövehkeen ajomatka on 60 km ja hybridillä voi
ajella yli 200 km yhdellä latauksella.
Milano EXPO 2015 on tavoitteellinen tapahtuma.
Sitä ennen halutaan toteuttaa Smart City Milano. Asiaan kuuluu voimakas
panostus liikenteen muutokseen.
Car Sharing
systeemiin on liittynyt myös yksityinen Daimler-Benzin Car2go. Yhtiö on asettanut käyttöön 450 Smart-autoa. Asemia tulee
olemaan kaksi, mutta auton voi jättää mielivaltaiseen paikkaan ja ottaa
älypuhelimen ilmoittamasta paikasta. Vastaava autonvuokraussysteemi toimii myös
nimellä Enjoy. Systeemillä on tällä
hetkellä ajossa lähes 1000 Fiat 500 –autoa. Vuokrahinta on 25 centtiä
minuutilta 50 kilometrin matkalla, yli tämän matkan ajettaessa on maksettava 25
senttiä kilometriltä.
Suosittelen matkaa
Milanoon. Se on kiva paikka. Jos menet niin kysy vaikka minulta.
Ihana aamu. Saiin käväistä kanssasi Milanossa ja Pariisissa. Kiitos Pena! Tervehdys, I
VastaaPoistaOlipas hauska juttu! Kiitos. Tuli kivoja Pariisin muistoja mieleen halleilta. Huomattavaa siksi, että olin unohtanut täysin, että niitäkin on. Päällimmäisenä ovat olleet vain kokoukset champs elyseellä ja ranskalaisten kukkoilu.
VastaaPoistaMyös Milanon kuulumiset olivat uber mielenkiintoisia. Tekisi mieli lähteä testaamaan tuo kaupunkiauto. Oli kovin linjassa omien kaupunkivisioideni kanssa nuo italian ratkaisut. Upeaa, että ne on myös toteutettu. Miksiköhän Helsinki teknologian maana laahaa perässä, ihmettelen.
Mainitsit Pullan
VastaaPoistaHänen vaimonsa oli terijokinen ja tunsi hyvin isäni. Mut pyydettiin opettamaan tyttärille matikkaa, vanhemman tapasin Pulla-illassa Töölön kirjastossa, oli soree tyttö ja tais kerran karata mustalaisten mukaan. Nuorempi oli toista maata, ujonpuoleinen, ja toimi pitkään ei-katolisen luostarin nunnana Versaillissa. Tapahtumassa oli nuorempi pojista, kelloseppä muistaakseni,
vanhempi menehtyi, oli maankuulu konservoija.
arto