Minun
aamuni alkoi pyöräilyllä Olli Lehtovuoren kotitalolle Pakilan Elontiellä. Ollin,
tai minun kielenkäytössäni ”Ooken” tapaaminen on aina yhtä räväkkää. Siinä
nopeasti ja selväsanaisesti klaarataan tärkeimmät. Kuten: ”Helsinki on täyteen
rakennettu (melkein samaa mieltä), paitsi että korkeita torneja olisi hyvä
rakentaa (täysin eri mieltä), sillä Helsingin siluetti on huonolla tavalla
miltei pelkästään luterilaisten kirkkojen pilaama (no, voisi niitä kirkontorneja
olla enemmänkin, luterilaisiakin), mitä nyt muutama savupiippu, Hotelli Torni
kuitenkin hyväksyttävänä ilon tuottajana (täysin samaa mieltä)”.
Hei,
kenen kuva tuo on? Ooken työhuoneen seinä on ihanalla tavalla tapetoitu,
kuvilla, kartoilla, lehtileikkeillä. Ne kertovat ajasta ja paikoista. Nyt näen
valokuvan – tuttu hahmo. Se on ystäväni Benito Casagrande. Hei, onko Benito
sinunkin vanha kaverisi? Seuraa tarina: ”Me voitimme Beniton kanssa tasapelillä
Kaarinan kilpailun. Saimme kukkapuskat. Kun menimme ulos juhlahuoneistosta,
kukkapuskat kädessä, kaarinalainen vanha pariskunta seisahtuu katsomaan meitä
hämmästyneen ihastuneina. ”Kyl mää oon ny kauhian iloine kun meil tääl
Kaarinaskiin vihitään noit miespareja.” Yllätys, Kaarina eli lähes tätä päivää!
Seuraavana
vyöryvänä teemana on suuri ottomaanien ajan arkkitehti Mimar Sinan (1490 -1588).
Mimar oli Michelangelon (1475 - 1564) ja Leonardo da Vincin (1452 – 1519)
aikalainen. Sulttaani Bayezid II oli
kutsunut kolmikon vuonna 1502 kilpailemaan Kultaisen Sarven ylittävän sillan
suunnittelusta. Ainakin Leonardon 240 metrin jänteinen siltasuunnitelma on
tunnettu. Muuten Venetsian ja Turkin sota oli juuri saatu päättymään – siksi ajatukset
siirtyivät rakentamiseen. Venetsia ja Turkki olivat taistelemassa Välimeren
herruudesta, mutta se ei estänyt italialaisten maestrojen hyötykäyttöä. Oltiin
pragmaattisia.
https://www.youtube.com/watch?v=PeHF9nZLWvE
Sinan the Islamic Architect
Toinen
ottomaanien ja venetsialaisten sota kesti neljä vuotta 1499–1503. Kuva on Zonchion
meritaistelusta 1499. Taistelu oli muuten ensimmäinen, jossa kanuunoita
käytettiin laivoissa. Laivathan olivat sinänsä taideteoksia. Zonchion
taistelussa ottomaaneilla oli 87 isompaa laivaa ja 200 pienempää alusta,
venetsialaisilla taas 64 isompaa laivaa ja 100 pienempää alusta. Venetsialaiset
hävisivät ja joutuivat maksamaan sotakorvauksia noin 10 vuoden ajan. Seuraava
osapuolten välinen sota alkoi 35 vuoden päästä. Kaiken kaikkiaan ottomaanit ja
venetsialaiset kävivät seitsemän varsinaista sotaa vuosina 1422 – 1718. Aina kaksi
suurempaa sotaa sadassa vuodessa. Venetsialaiset menettivät vähitellen mahtinsa
kauppa- ja merivaltana.
Leonardo da Vinci
teki ehdotuksen Kultaisen Sarven siltaan vuonna 1505. Sillasta on myös
pienoismalli Milanon Leonardon museossa. Sillan jännemitta oli 240 metriä.
Siltaa ei rakennettu. Bysantin keisari Justinianus Suuri oli rakennuttanut ensimmäisen sillan
kuudennellea vuosisadalla. Konstantinopolin valloituksen aikaan vuonna 1453
turkkilaiset tekivät laivoista ”pioneerisillan”, joka mahdollisti joukkojen
siirron. Ensimmäinen silta Kultaisen Sarven yli tehtiin vuonna 1836. Silta oli
ponttonisilta. Nyt uusimmasta sillasta käydään kiivasta keskustelua. Keskustelun kuvassa on
mukana Mimar Sinanin suunnittelema moskeija.
Kumpi
on suurempi, Sinan tai Palladio?
Ooken
mielestä Mimar Sinan oli huomattavasti suurempi arkkitehti kuin Andrea Palladio
(1508 - 1580). Mimar Sinan oli ottomaanien sankariarkkitehti, mutta hän oli
myös merkittävä insinööri. Hänen johdollaan rakennettiin linnoituksia,
akvadukteja, siltoja, kouluja, moskeijoita, sairaaloita ja kylpylöitä. Hänen
referenssilistassaan on yli 300 toteutettua työtä. Pitkä ikä, 98 vuotta, antoi
hänelle monta elämää, insinöörinä, rakentajana ja suurena arkkitehtina. Olipa
jopa Taj Mahal rakennettu hänen ideoidensa pohjalta. Ooke on innostunut. Hän
kantaa laajaa lehtileikepakettia minun eteeni. Näetkö – mikä mestari?
Eipä
silti, olihan ajan mestareilla esikuvia seurattavana. Pantheon oli valmistunut
kaikille Rooman jumalille pyhitettynä ajanlaskun alun tienoilla. Hagia Sofia
vuodelta 540 oli pyhitetty Pyhän Kolminaisuuden Jumalan Pojalle Logokselle
(Λόγος = "sana", "älykäs keskustelu" tai
"perustelu") ja Damaskoksen Johannes Kastajalle pyhitetyn basilikan
paikalle rakennettu Umayaadin moskeija vuonna 630 – ne olivat mestareille
malliksi.
Johannes
Kastaja, Yahya, Zakariaksen poika, oli sekä kristittyjen että muslimien
profeetta ja Jeesuksen esikäypä. Hänen hautamonumenttinsa on Umayyadin
moskeijan sisätiloissa. Jeesus, Isa, on tietysti Islamin suuri profeetta, Koraanissa
hänet mainitaan Jumalan lähettiläänä ja Messiaana joka viimeisenä päivänä
nousee maan päälle, jakaa oikeuden ja voittaa väärän Messiaan – Antikristuksen.
Tämä kaikki tapahtuu tuossa Damaskoksen moskeijassa. Kun kirjoitan
Damaskoksesta tulen surulliseksi. Olen käynyt tuossa kaupungissa useita
kertoja. Ystäväni Pekka Rautimon kanssa yritimme Syyrian valloitusta. Olimme
Pitkänkadun hammamin kunniajäseniä. Nuo muistot kirvelevät. Ajattelen Aleppon
ihania luonnonkivifasadeja. Täytyykö itkeä kun ajattelen Homsin vanhaa
kaupunkia. Muistan selvästi tuon kokouksen Homsin vanhassa kaupungissa. Teimme
EU:n maksamaa konsulttityötä kolmen kaupungin kehittämiseksi. ne olivat Homs, Aleppo
ja Latakia. Sen minkä suunnittelijat kehittelevät, sen kranaatit tuhoavat. Ja tuhoavat
saman tien kaiken jo sitä ennen, satojen vuosien aikana kehitetyn.
Johannes Kastajan
hautamuistomerkki ja jäänteet (?) Umayyadin moskeijassa Damaskoksessa. Täällä
tulee tapahtumaan Kristuksen ylösnousemus Messiaana viimeisenä päivänä. Täällä
voitetaan Antikristus ja jaetaan lopullinen oikeus. Sitten kaikki on loppu.
Selimie moskeija rakennettiin
vuonna 1575 Sinanin suunnittelemana, toisessa kuvassa Drina joen silta
Visegradissa, Bosniassa, silta rakennettiin kristittyperäisen Mehmed Pasha
Sokolovicin toimesta vuonna 1571, sekin Mimarin suunnittelemana, kolmannessa
kuvassa Damaskokseen rakennettu Tekkiye moskeija, joka valmistui vuonna 1558.
Keskustelu siirtyy Kreetalle
Olli
on Kreetan tuntija. Ooke sanoo, että Kreeta on pikemminkin manner kuin saari.
Piirteli siellä jo 40 vuotta sitten minolaisen kulttuurin merkkejä. Nyt hän
väitti kohteissa vierailua vaikeutetun. Ilmeisesti paikkoja varjellaan
turistivirtojen kulutukselta. Näin oli tapahtunut myös Knossoksella ja samasta
syystä.
Olli
ei ole vielä lukenut blogiani Kreetasta. Nyt odotan innolla oikaisuja ja
kommentteja. Ooke puhuu antaumuksella itäisen Kreetan Agios Nikolaus nimisestä
kaupungista. Hän sanoo, että kaavoittajan käsi ja kuva eivät siellä ole
päässeet kaupunkikuvaa monotonisuudellaan heikentämään. Katson Google Earthin
kautta tuota kaupunkia. Laitan nimen korvan taakse. Ehkä joskus. Italia vetää,
mutta ehkä vielä kerran Kreeta.
Ooh!
Nyt hän soittaakin. Antaa synninpäästön. Kertoo uusia tarinoita. Ihana mies tuo
Ooke. Mutta eipä ihmekään tuo kaikkihan on kiinni naisesta. Ooken vaimo
Maija-Liisa on ihanista ihanin ja kaunis.
Saarelaisilla
oma laki
Kun
nyt oleskelen kesäaikaan paljon täällä Kemiönsaarella, keskustelussa löytyykin
hyvä aasinsilta Kreetan ja Kemiön välille. Kreetalla ja Västanfjärdillä on
jotain yhteistä. Meidän Kreetan matkallamme opas kertoo eteläisen Kreetan
ominaispiirteistä. Siellä on oma kulttuuri ja oma järjestys. Pohjoisen poliisit
eivät hallitse aluetta. Sinne voivat poliisivoimatkin mennä vaan suuremmalla
joukolla. Alueella on oma laki. Jos joku viranomainen hölmöyttään pystyttää
nopeusrajoitusta osoittavan liikennemerkin tien varteen, ei aikaakaan, kun
paikalliset haulikkomiehet ampuvat tuon merkin seulaksi. Tämä näyttää olevan
etelärannikkojen ominaispiirre, sillä mitä kuulenkaan? Västanfjärdissä on
kuulemma myös oma laki. Ajetaan rekisteröimättömillä autoilla, oikaistaan
liikennekorokkeiden väärältä puolelta ja jätetään nopeusrajoitukset omaan
arvoonsa. No, pientä omaakin kokemusta asiasta on. Se lienee siis totta.
Saarelaisten oma
laki
Haluankin
lisätä tähän omalakisten saarikokemusten listaan vielä Vormsin saaren Virossa.
Vormsi on vanhaa ruotsalaisasutusta. Siellä on Österby, Västerby ja Norrby.
Viimeinenkin ruotsalainen lähti jo toistakymmentä vuotta sitten. Itse asiassa
tapasin viimeisen ruotsalaismiehen Vormsin majakan äärellä kymmenisen vuotta
sitten. Rannalla vanha mies laitteli venettään, menin kyselemään kuulumisia:
”Kas te rääkite Soome keelt?” ”Nej, de går bättre på svenska!” Hän oli
viimeinen ruotsalainen saarella. Tai oli vielä toinenkin: ”En gammal käring i
Österby!” Näin muuttuu maailma, mutta ei kaikki, ei saarelaisuus. Paluumatkalla
lossilla kuuntelen keskustelua. Mies kertoo kavereilleen äskeisestä
tapauksesta. Huom! Elettiin aikaa 90-luvulla. Venäläinen virolaismafia oli
ottamassa saarta kontrolliinsa. Hotelli oli operaation kohteena. Puskaradio
toimi välittömästi kun mafiamiesten mersut nähtiin lautalla. Määränpää selvisi,
se oli saaren hotelli. Yöllä saarelaiset haulikkomiehet rei’ittivät mersujen
kylkipellit seulaksi. Autot hävisivät ja saarelaisten oma laki säilyi.
Riemastuttavaa kun sinulta tulee välillä näitä vähän maallisempiakin tarinoita. Nämä olivat ihan herkkua ja kuvat kauniita. Kiitos. I
VastaaPoista