Mieletön
juttu! P. Murole taidenäyttelyn kuraattorina. Olen insinööri ja vieläpä
konsultti. Nyt siis minua pyydettiin taidenäyttelyn kuraattoriksi. Kysymyksessä
on Tjudan pedagogiossa työskentelevän Arkipelag Workshopin näyttely. He ovat
kaikki ihania naisia: Aino, Petra, Sara, Lotta, Tuisku, Liisa ja Maikki. Olen
aiemmin kirjoittanut pari kertaa tuon ryhmän tekemisistä. Tunnenhan hyvin nuo
ihanat naiset. Yksi heistä on vaimoni Liisa. Sukulaisuussuhteilla lienee siis
selvä vaikutus. Sisäpiirihommia!
Mutta
silti voit klikata tuohon tai tuohon:
http://penttimurole.blogspot.fi/2014/03/tjuda-pedagogi-ja-lapsimaestrot.html tai http://penttimurole.blogspot.fi/2013/09/konstrundan-pitkin-rannikkoa.html
.
Minulta
puuttuu täydellisesti kuraattorin pätevyys. Mutta kunnia on suuri. Yritän
toteuttaa minulle uskotun tehtävän antaumuksella. Esittelenpä siis seuraavassa
hieman Teijon masuunin ympäristöä ja sitten yhden työn kultakin taiteilijalta.
Näyttelyssä tulette näkemään useita teoksia kaikilta ryhmän taiteilijanaisilta.
Tulette hämmästymään. Nyt on siis aika merkitä kalenteriin Teijo ja Teijon
masuuni kesäkuun aikana. Näyttelyssä on myöskin ”miljoonalaatikko”. Sieltä voit
parilla eurolla ostaa oikeita ”käsinmaalattuja” postikortteja ja
pienoisteoksia. Lapsille on ikioma puuhapöytä. Lapset ovat suuria
pikkumestareita. Nyt juuri on Tjudan pedagogiossa Kemiössä lasten ikioma näyttely.
Se kestää yhden viikon. Avajaiset
pidetään perjantaina 23.5.
Tjudan
pedagogiossa toimiva taiteilijaryhmä on rekisteröitynyt nimellä Arkipelag
Workshop. Ryhmä tekee pääasiassa grafiikkaa, mutta joukossa on myös
valokuvausta ja lasitaidetta. Kuraattorille taiteen teon seuraaminen on
mielenkiintoista puuhaa. Onhan siinä kaikilta osin kysymys taiteen teosta
tekniikan keinoin. Mitä ajattelette kuparilevyistä, happoaltaista,
hengityssuojaimista, sekuntikelloista, prässeistä ja keramiikkauuneista.
Näyttely on avoinna kesäkuun ajan Teijon masuunilla. Laita navigaattoriisi
osoitteeksi Telakkatie 17 Teijo. Tai aja Teijon kirkolle ja siinä masuuni on
aivan kivenheiton päässä. Jos haluat tarkemmin kysellä soita 0500 476 406.
Masuunilta on Salon keskustaan matkaa 18 km ja Mathildedalin ruukille ja
satamaan 6 km. Näyttelyn avajaiset ovat sunnuntaina 1.6 klo 15. Toivotan teidät
tervetulleiksi. Näyttely on muuten auki kesäkuun 28. päivään saakka.
Kun saavut
masuunille Salosta päin näet pagodikirkon ja taustalla pilkistää masuunin
kattorakenteita. ”Olet perillä” sanoo navigaattori.
Teijon
maailmanlopun kirkko masuunin naapurissa
Teijon
historian ensimmäiset tunnetut tapahtumat päivittyvät 1300-luvun lopulle. Teijo
kulki aatelissuvulta toiselle. Tällaisia nimiä mainitaan: Frille, Horn, Boije,
Oxenstjärna, Stålarm ja Burreus. Myöhemmin omistajana oli myös Wihuri. Automiehet
muistavat tuon suomalaisen autoteollisuuden ihmeen: Teijo-merkkisen
pakettiauton.
Teijon teollisuushistoria alkoi 1600-luvun lopulla, kun maaherra
ja vapaaherra Lorentz Creutz osti kartanon ja perusti masuunin. Masuuni
valmistui vuonna 1688 ja oli yhtäjaksoisesti käytössä 220 vuotta. Creutzin
kuoltua hänen leskensä saapui Ruotsista johtamaan tilaa ja masuunia. Tämä
vihjeenä Suomesta paenneille kartanon omistajille: voi myös palata takaisin ja
silti menestyä. Seuraava omistaja oli Klaus Fleming. Teijon teollisuus laajeni.
Alueen padotut järvet tarjosivat vesivoiman.
Eniten tarinoita taitaa olla
Robert Bremeristä. Hän oli tilanomistajana 1800-luvulla. Bremer oli itseoppinut
matemaatikko ja tähtitieteilijä. Hän ennusti tähdistä suuren vedenpaisumuksen,
joka tuhoaisi Turun kaupungin ja samalla myös Teijon. Hän rakensi itselleen ja
perheelleen ”arkin”, proomun, jossa he odottaisivat kyyhkysen kuljettamaa
öljypuun oksaa. Vedenpaisumuksen päivämääräksi ennustettiin helmikuun 15. päivä
vuonna 1826. Kun veden paisumus ja maailmanloppu jäivät sitten tulematta,
Bremer käytti arkkiaan kaupallisiin tarkoituksiin proomuna. Kiitollisena
ennusteensa toteutumattomuudesta Bremer rakensi Teijon kirkon. Itämaisia
vaikutteita sisältävä arkkitehtuuri saattaa olla Robertin isän Josefin
ulkomailta tuomaa oppia. Kirkko valmistui vuonna 1830. Sitä on väitetty Suomen
pienimmäksi kivikirkoksi. Mitat olivat: pituus 20 kyynärää, leveys 14 kyynärää
ja korkeus ylimpään huippuun 40 kyynärää. (1 kyynärä = 24 tuumaa = 59 cm.)
Kirkon tornin huippuun on siis lähes 24 metriä.
Kirkko oli neljäs yksityinen
kirkko Suomessa. Kirkon omistuksesta on meidän aikanamme käyty
pakkohuutokauppoja. Erikoista. Kirkkoa ja hautausmaata pakkohuutokaupattiin
konkurssien jälkiseurauksena vuonna 1999. Asialla olivat erinäiset liikemiehet
ja saataviaan perivät rahoittajat. Pohjahintana oli 70000 markkaa. Lopuksi hinta nousi 275000 markkaan.. Hyväksi
onneksi kirkko päätyi paikallisen kirkkoyhdistyksen haltuun. Onnittelut.
1.6.-29.6.2014 Teijon Masuunilla Mielen tila
Masuunin galleriassa
on esillä taideyhteisö Arkipelag Workshop: Aino Toivettula, Petra
Kallio, Sara Ilveskorpi, Liisa Ilveskorpi, Lotta Leka, Tuisku Torkkeli sekä
Maikki Ilveskorpi.
Miksi näyttelyn nimenä on Mielen tila?
En tiedä
varmaa vastausta, mutta yritän spekuloida. Miten ajatus johti tähän nimeen?
Minkä vaihtoehtojen ja ajatussisältöjen kautta tuohon nimeen päädyttiin? Ensin
ideana oli ”Naisen vaatteet” – olihan kysymyksessä ryhmä naistaiteilijoita.
Havaittiin kuitenkin, ettei ryhmällä ollut ajatuksena naisasian julistaminen.
Ja olihan näyttelyyn tulossa kuvia ihanista Kemiönsaaren miehistä. Nainen ja
mies – tasa-arvon puristuksessa. Sitten rentouduttiin ja nimeksi heitettiin:
”Naisen vaatteissa – tai ilman”. Se tuntui kivalta. Vaatteet – ympäristö,
kaikki muuttuvat – ihminen niiden sisällä. Kukaan ei voi täysin niistä
vapautua. Olla aivan pelkkä ihminen, se on mahdotonta. Taas pelättiin nimen
johtavan harhaan. Alkoi uusi
pohdinta. Joku esitti nimeksi ”Unelma –
jokaisella omansa”. Niinpä niin. Nuo
teokset, ne ovat tavallaan unelmia - unelmia todellisuudesta, tai unelmia
kesytetystä todellisuudesta. Tai ne ovat unelmia tarinasta. Tai sitten niillä
ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa – ne ovat täyttä illuusiota. Mutta
mikä tärkeintä: ne ovat ehdottomasti tämän hetken tuotosta.
Mielen tilaa ja ajan kuvaa
Seuraavassa siis yksi kuva ja pieni osa taiteilijan
näyttelyyn liittyvästä statementistä.
Aino
Toivettulan suurikokoinen fotoetsaus esittää tytön jalkoja. Työn nimi on ”Tytön askelia”. Aino kirjoittaa: ”Miten naiselliset voivatkaan
pikkutytön jalat olla! Toivon näille jaloille vain viisaita ja kantavia
askeleita. Kukin askel, jonka päätämme elämässämme ottaa on tärkeä. Varsinkin
naisen. Tuntuu, että elämä odottaa meidän ottavan sen ensimmäisen askeleen ja
määrittävän suunnan. Olkoon se vahva.”
Tuisku
Torkkeli on nuori valokuvaaja Strömman kanavalta. Hänen kokoelmassaan on
loisteliaita valokuvia. Lieneekö nuoruuden syytä, että hän on ujo niistä
kertomaan: ”Yyyy, olen tosi huono keksimään näitä tekstejä mun töihin.
Kelpaisko vaikka siihen ’There's no cherry to pop'? Valokuvasarja esittelee
Madridin drag queeneja." Tuisku oli vuoden Madridissa ja toteutti tämän
mahtavan sarjan.
Lotta
Leka kertoo vaikuttavan syvällä tavalla omaa tarinaansa. Hänen työnsä on tehty
litografia menetelmällä, jossa kivelle syövytetty kuva vedostetaan prässin
avulla paperille. Lotta kirjoittaa: ”Aloittaessani en aina tiedä miksi jotakin
aihetta työstän, ja syyn tajuan vasta myöhemmin. Taide on erilainen kieli jolla
puhua. Sen avulla voi kokea yhteenkuuluvuutta erilaisiin ihmisiin ja huomata
elämäntilanteiden samankaltaisuutta, vaikka toisinaan kuvittelisi olevansa joidenkin
tunteidensa kanssa yksin.”
Liisa
Ilveskorpi on tehnyt akvatinta menetelmällä seitsemän kuvan Tallinna-sarjan.
Hän kirjoittaa: ” Kuljen kaduilla, koen ja näen vanhan hansakaupungin, olen siinä
osallisena. Valtava määrä historiaa, eri sukupolvien elämää, kohtaloita,
vieraiden valtojen miehittäjiä. Näissä seinissä, kaduissa, ikkunoista näkyvissä
kattoparruissa, tiivistyy ihmisten elämä.”
Kesäretkiäni suunnittelevana katsoin, mitä Teijon kyläyhdistys tai yrittäjäsivut kertovat näyttelystänne. Eivät yhtään mitään - tai sitten jäi näkemättä jotain. Ehkäpä Teijoon sitten pitää singahtaa tuosta vaan, ja katsoa sitten olisiko seudulla esimerkiksi yösijan tarjoajia. Salossa toki lienee. - Kiitos blogistasi!
VastaaPoistaKiitos mielenkiinnosta ja ojennuksesta. Saattaa olla helmasynti että taiteen teon huumassa tiedottaminen jää viime tinkaan. Tervetuloa avajaisiin tai viimeistään lopettajaisiin.
PoistaArkkitehtuuri on rakennettua mielentilaa – yksi tuhannesta määritelmästä. Jokainen arvonsa tunteva arkkitehti koki tarvetta määritelmänsä ilmaisemiseen. Kuten esim Louis Kahn: “Arkkitehtuuri ON”.
VastaaPoistaItse opin tuon mielentilamääritteen Keijo Petäjältä, n. 30 v. sitten. Olen useissa yhteyksissä sitä sen jälkeen käyttänyt. Viime aikoina olen kirjoittanut että entä jos pannaan kahtena sanana: Arkkitetuuri on mielen tilaa. Tekijän ja kokijan mielen tilaa jossa mieli vaeltaa, nimenomaan kokijan mielialat saattavat myös ajan ja tilanteen myötä vaihdella.
Suurennetaanpa skaalaa: onko kylällä tai kaupungilla mielen tilaa? Tuntuu että Helsingin herrat harrastavat mieletöntä sellaista. Mieluusti.
Sanopa se,
viisas insinööri kun olet.
Mielin kielin
Mattikoo