Rakkaat
kesäihmiset. Nyt juuri uuden kuunvaihteen viileän uhatessa uudistan kutsun
saapua lämmittelemään Teijon masuunille – Tykö masugn. Masuuni oli käytössä 230 vuotta. Se on tosin ollut
sammuksissa jo yli sata vuotta – mutta yritetään hehkuttaa.
Kemiönsaaren
Ateljé Tjuda Pedagogiossa työskentelevä taiteilijaryhmä Arkipelag
Workshop tarjoaa hehkutusta taidenäyttelyn muodossa. Näyttely on avoinna 1.6 –
29.6.2014. Samanaikaisesti masuunilla on tarjolla myös Katja Nolvin
näyttely.
Olen
selvittänyt näyttelyä jo aiemmin blogissani; http://penttimurole.blogspot.fi/2014/05/mielen-tila-ihanien-naisten-teokset.html
.
Teijon masuunista löydätte tietoja tästä linkistä: http://www.teijonmasuuni.fi/nayttelykalenteri.html
Näyttelyssä
esiintyvät taiteilijat ovat: Aino Toivettula, Petra Kallio, Sara Ilveskorpi, Tuisku Torkkeli, Liisa Ilveskorpi, Lotta Leka ja Maikki Ilveskorpi-Reiman. Teokset
on pääosin toteutettu erilaisin grafiikan tekniikoin, mutta mukana on myös silkkimaalausta,
valokuvia sekä keramiikkateoksia. Minä olen saanut uskomattoman kunnian toimia
näyttelyn kuraattorina.
Pienet
vihjeet
Pieninä
etukäteisvihjeinä yksi kuva kunkin taiteilijan teoksista ja ote taiteilijan
kannanotosta.
Kuva 1
Aino
Toivettulan suurikokoinen fotoetsaus esittää tytön jalkoja. Työn nimi on ”Tytön askelia”. Aino kirjoittaa: ”Miten naiselliset voivatkaan
pikkutytön jalat olla! Toivon näille jaloille vain viisaita ja kantavia
askeleita. Kukin askel, jonka päätämme elämässämme ottaa, on tärkeä. Varsinkin
naisen. Tuntuu, että elämä odottaa meidän ottavan sen ensimmäisen askeleen ja
määrittävän suunnan. Olkoon se vahva.”
Kuva
2
Petra
Kallion teosten erityiskohde on hiukset. Kuvassa näkyvä Petra Kallion teos on
nimeltään "Kerro salaisuus" (medaljonki, etsaus/akvatinta,
pigmentinsiirto silkille). Petra kirjoittaa: ”Kannan muistoja mukanani; valoja,
välähdyksiä, lyhyitä onnen kantamoisia lapsuudestani. Katson kysyen sieltä
tänne, tähän hetkeen ja tulevaan. Kannan mukanani sitä uteliaisuutta ja
ymmärryksen nälkää. Kaiverran sen koruksi, istutan ihmetyksen keskelle kiveksi,
ripustan kaulaani ja kannan edelleen. Kerro salaisuus! Kerro elämä… näytä
aarre…”
Kuva 3
Sara
Ilveskorpi on tähänastisen taiteilijauransa perusteella tunnistettavissa
lasitaiteilijaksi. Nyt hän on opiskellut myös puutarhuriksi ja haluaa yhdistää
elävän luonnon omaan taiteeseensa. Hänellä on aikomuksena istuttaa avajaispäivänä
kasvava veistos näyttelytilaan. Nyt kuitenkin Sara kirjoittaa: ”En siis tiedä
voinko toteuttaa sitä ’maa/kasviveistosta’. Jos ei Saralta tule maata ja
kasveja näemme varmasti hänen loistavia lasitöitään. Kuvassa on vaikuttava teos.
Onko se vene vai hyönteinen? Vai kertooko se koko elämän katoavaisuudesta?
Kuva 4
Tuisku
Torkkeli on nuori valokuvaaja Strömman kanavalta. Hänen kokoelmassaan on
loisteliaita valokuvia. Lieneekö nuoruuden syytä, että hän on ujo niistä
kertomaan: ”Yyyy, olen tosi huono keksimään näitä tekstejä mun töihin.
Kelpaisko vaikka siihen ’There's no cherry to pop’?” Valokuvasarja esittelee
Madridin drag queeneja. Tuisku oli vuoden Madridissa ja toteutti tämän mahtavan
sarjan.
Kuva
5
Lotta
Leka kertoo vaikuttavan syvällä tavalla omaa tarinaansa. Hänen työnsä on tehty
litografia menetelmällä, jossa kivelle syövytetty kuva vedostetaan prässin
avulla paperille. Lotta kirjoittaa: ”Aloittaessani en aina tiedä miksi jotakin
aihetta työstän, ja syyn tajuan vasta myöhemmin. Taide on erilainen kieli jolla
puhua. Sen avulla voi kokea yhteenkuuluvuutta erilaisiin ihmisiin ja huomata
elämäntilanteiden samankaltaisuutta, vaikka toisinaan kuvittelisi olevansa
joidenkin tunteidensa kanssa yksin.”
Kuva
6
Liisa
Ilveskorpi on tehnyt akvatinta menetelmällä seitsemän kuvan Tallinna-sarjan.
Hän kirjoittaa: ” Kuljen kaduilla, koen ja näen vanhan hansakaupungin, olen
siinä osallisena. Ympärillä huokuu valtava määrä historiaa, eri sukupolvien
elämää, kohtaloita, vieraiden valtojen miehittäjiä. Näissä seinissä, kaduissa
ja ikkunoista näkyvissä kattoparruissa tiivistyy ihmisten elämä.”
Kuva
7
Maikki
Ilveskorpi-Reiman on koulutukseltaan muotitaiteilija. Siksipä häntä kiinnostaa
kangas. Nyt ryhmän jäsenenä hän on toteuttanut teoksia kuivaneula-menetelmällä
silkille ja sitten silkkimaalaamalla vedoksia. Hän kirjoittaa: ”Silkki
graafisen kuvan pohjana korostaa mielen liikkeiden herkkyyttä ja silkkivärien
oikullisuus sekä arvaamattomuus on kuin elämä itse. Monesti kuvan tunnelma
lähtee värin odottamattomista sulautumisista omaan suuntaansa ja vie eri
suuntaan kuin mitä on alun perin ajatellut.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti