Olenko sittenkin lupautumassa Sancho Panzaksi? Pyöräilen
kuuliaisena Kampin Laiturille, kun ARMI - systeemin siipien suojassa toimiva
arkkitehti Olli Hakanen revittelee suunnitelmiaan. Väkeä on aivan
kohtuullisesti – parikymmentä henkeä. Tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se,
että yleisön joukossa istuu Mikko Aho, virastopäällikkö. Tilaisuuteen liukuu
myös Marja Salmela – yhdyskuntasuunnittelun seuran aktivistina tai median
edustajana, tai molempinako? Minun vieressäni istuu kesäisissä kamppeissa
Antero Alku. Sopii hyvin, onhan hän Metropoliseuran puheenjohtaja ja Olli
Hakasen hengenheimolaisia omaehtoisuudessaan ja peräänantamattomuudessaan –
siitäkin huolimatta, että Don Quijoten haarniskaa on joskus raskasta kantaa.
Vapaat ja riippumattomat ovat mielenkiintoista väkeä. Ajatella miten Ossian von
Konow olisi ollut omiaan istumaan tässä tilaisuudessa. Sopivalla hetkellä tuo
ystäväni olisi kaivanut esiin noin 30 kalvon nipun ja rynnännyt estradille ja
selvittänyt Etelä-Suomen laajuista raideliikennejärjestelmäänsä. Siinä olisi
Olli joutunut pidättämään henkeään. Eipä nyt ole enää Ossiania meitä
ihmeellisillä taidoillaan ja käsittämättömällä arkistollaan ilahduttamassa. Ossian
oli itse Don. Ossiania muistellen!
Mielenkiintoisen karheita
ratavisioita
Tilaisuuden aluksi saimme kuulla mielenkiintoisia
mielipiteitä ratasuunnitelmista. Niitä esitteli ammattitaitoinen harrastelijarautatiemies
Juha P. Korhonen. Ikävä, ettei hän ollut
aikanaan päässyt Pisaraa suunnittelevaan asiantuntijaryhmään. Mutta toisaalta
arvaankin miksi nuo ajatukset olivat etukäteen hyllytettäviksi tuomittuja.
Syynä on raha. Valtion ja Helsingin kaupungin yhteisen hankkeen tavoitteena on
ollut läpimeno ja sen edellytyksenä oleva halpa hinta. Niinpä hanketta on
vieritetty eteenpäin tietoisesti kuristetulla budjetilla. Ensimmäisen kerran
Pisara esiintyi PLJ 1988 -ohjelmassa. Silloin rakennuskustannuksiksi oli
arvioitu 300 milj. euroa. HLJ 2011 -suunnitelmassa hinta oli jo noussut 500
miljoonaan euroon. Nyt melkein varmuudella voi sanoa hinnan nousevan miljardin
tietämille. Jos nyt laskettaisiin Hakasen ja kumppaneiden vaihtoehdon hintaa
päädyttäisiin noin 4 miljardin huitteille. Tällaisen kustannusarvion
väläyttäminen Pisaran kehittelyn huteroissa alkuvaiheissa olisi pudottanut
hankkeen välittömästi. Kuvaan olisi noussut ajatuksissa aiemmin vilahdellut
kolmioraide, joka mahdollistaisi osan kaukoliikenteestä hoidettavaksi
heiluriliikenteenä malliin Turku-Kouvola – aivan kuten Olli kumppaneineen nyt
esittää. Tällöin tarvitaan kaukoliikenneasema, joka nyt näissä Hakasen ja
kumppaneiden suunnitelmissa oli nimitetty ”Metropoliasemaksi”.
Silmukka - Pisara, kolmitasoinen Pasilan asema ja
kolmioraide, uusi kaukoliikenteen heiluriasema: Metropoliasema, kaikki raiteet
Pasilan alueella katettuina, varikkoalue pois siirrettynä, oikein ja järkevää,
mutta kysymys kuuluu: MENIKÖ JUNA JO! Tätä mieltä on Kari Ruohonen –viisas
byrokraatti. Aika näyttää oliko hän kaukaa viisas
Olli Hakanen estradilla
Hermostuin heti alkuunsa Ollin esittämistapaan. Minä,
minä, minä… Konsulttihommissa olen oppinut, että vaikka on itse mielestään
jotain kehittänyt, aina pitää sanoa me. Me teimme, me piirsimme, me
ajattelimme! Siitä syntyy tarpeellinen myötäsukaisuus. Myötäsukaa tarvitaan
erityisen paljon jos on ajamassa käärmettä pyssyyn. Ja siitähän on nyt kysymys.
Käärme on muuten hieno, kiiltävänahkainen, mutta hieman uninen, herännyt
horroksesta, muistelee menneitä, ei tiedä paikkaa eikä aikaa nyt. Muistelee
sitä kun Julius Tallberg ja Eliel Saarinen aikanaan 100 vuotta sitten
siirtelivät asemaa Pasilaan, muistelee VR:n virkamiehiä, jotka 80-luvulla
pitivät kolmiorataa erinomaisen mielenkiintoisena hankkeena, muistelee YTV:n
raideliikennevisiota jossa keskustaliikenne ehdotettiin hoidettavaksi kahdeksikon
muotoisella silmukkametrolla (kehärata-pisara), muistelee valtion ja kaupungin
maanvaihtosopimusta, silloinhan leikattiin Pasilan edellytykset kehittyä
pääasemaksi.
Olli Hakasen alustava konseptiluonnos esittää Pasilaan
noin 1,4 neliökilometrin korttelialueita. Kaikki tulevat rata-alueet ovat
katettuja. Karttaan on punaisella merkitty Ilmalan asema, Käpylän asema ja uusi
Metropoliasema. Panin tuohon viereen GHV – kilpailussa esittämäni keskiluokan
esityksen. Näissä kahdessa taitaa olla aika paljon ajatuksellista yhtymäkohtaa.
Mutta, menikö juna jo?
Kyllä – mutta!
Ystävämme Olli on käynyt paljon keskusteluja. Vastaus on
yleensä ollut: ”kyllä, mutta”. Näen silmissäni ja kuulen korvissani tuon
välttelevän katseen ja mutisten lausutun ”kyllä”, mutta sitten kuulen tuon
selkeästi lausutun ”mutta”. Näen myös nuo kirkkaat ja päättäväiset silmät. On
selvää ettei massiivista pyörivää pyörää voi vaivatta pysäyttää. Jarrutusmatka
on pitkä ja kitkasta syntyvä lämpö kärventää. On liian monta esittelyä,
piirrettyä kuvaa, tietokantojen yhdistelmää, poliittista päätöstä,
vakaumuksella lausuttua sitoutumista, lukuisia konsulttisopimuksia, kallioon
porattuja kairausreikiä, maanalaisia kaavoja, liikenne-ennusteita, yleiskaavoja
ja ehdoton usko takaisin kelauksen mahdottomuuteen. Pysäytys käräyttäisi liian
monen virkamiehen ja poliitikon luottamuksen. Löytäisikö joku virkavirheitä!
Mitä sanoisivat asian valmistelleet konsultit? Esittäisikö joku
vahingonkorvauksia? Täytyisikö ensiksi luvata armahdus? Kaikki aiempiin
vaiheisiin osallistuneet saisivat palata tukikohtiinsa, siellä heidät
riisuttaisiin aseista. Jälkiviisaus kiellettäisiin häpeärangaistuksen uhalla.
Kuvassa on keltaisella värillä Hakasen Pasila ja
turkoosilla ”bulevardialueet”. Pasilaan mahtuu teoreettisesti 2,1 milj. k-m2 ja
”bulevardeille” 8 milj. k-m2. Kirjoittajan mielipide: Tuo ei ole totta! Totta
voisi olla puolet noista luvuista. Karkea pikalaskelma osoittaa molempien
ideoiden osalta täydelläkin kerrosalalla yhtäläisen rahapolitiikan: hankkeen
mahdollistama perusinvestointi on yhtä suuri kuin maan hintana saatu tuotto.
Maa kuuluu Pasilassa täysin ja bulevardeilla suurelta osin valtiolle. Valtio on
siis merkittävin peluri. Mitään ei jää kuitenkaan käteen! Vaikuttaa
masentavalta hankkeiden toteutumisen kannalta.
Olli Hakasen alustavassa konseptiluonnoksessa Pasilan
suhteen on lähdetty teoreettisella tavalla tutkimaan alueen
maankäyttöpotentiaalia. Hän kirjoittaa minulle lähettämässään viestissä: ”Esimerkiksi
asukkaita 2000-luvun uudessa kantakaupungissa tulee olemaan 50-70 tuhatta tämän
hetkisen arvioni mukaan. Sen lisäksi suunnitelma sisältää runsaasti työpaikkoja
sekä kokonaan autottomaan asiakkuuteen perustuvan Tivi-kauppapaikan
(paikallisen ja valtakunnallisen raideliikenteen risteyksessä Hartwall-areenaa
vastapäätä Hakamäentien toisella puolella).”
Bulevardisointi ja Pasila
vertailussa
Helsingin ”bulevardisoinnilla” on tarkoitus luoda 8 milj.
k-m2 uutta kerrosalaa. Helsingin suurpiireissä kokonaiskerrosala (mukaan
luettuna koulut, päiväkodit, terveyskeskukset, kaupat ja alueen muut työpaikkarakennukset)
on minimissään 60 k-m2 per asukas. Tämä laskuoppi tarkoittaisi, että
”bulevardisoinnilla” voitaisiin asuttaa 130000 asukasta. Olli Hakasen
Pasila-systeemissä voisi olla 2,1 milj. k-m2. Samalla laskuopilla sinne
voitaisiin asuttaa 35000 asukasta. No, jos sitten sanotaan, etteivät nämä uudet
alueet tarvitse päiväkoteja, eikä kouluja puhumattakaan terveyskeskuksista,
saatikka kauppoja, tai muita työpaikkoja voitaisiin asukaslukua tietysti
nostaa. Sanotaanko niin? Ja kuinka paljon nostetaan? No laitetaan 50 k-m2 per
asukas. Silloin saataisiin asunnot ”bulevardeilla” 160000 asukkaalle ja
Pasilassa 42000 asukkaalle.
Montako asukasta neliökilometrillä?
Tilaisuudessa Olli puhui jopa 100000 asukkaan
mahdollisuudesta Keski-Pasilan ja Pohjois-Pasilan seutuvilla. No, mittailin
hieman tuota aluetta ja sain korttelialueiden panta-alaksi 1,4 km2. Esimerkkinä
Helsingin tiiveimmistä alueista voisi ottaa Torkkelinmäen tai Punavuoren.
Noilla alueilla asukastiheys on 25000 henkeä neliökilometrillä. Tiheys on sama
kuin Pariisin keskustakortteleissa. Pariisin tihein alue on 11 Arondissement,
siellä on 40000 asukasta neliökilometrillä. Maailman suurimpia asukastiheyksiä
löytyy Kauko - Idässä. Siellä saatetaan liikkua 40000 - 50000 asukkaan määrissä
neliökilometrillä. Kysymyksessä ovat hyvin usein slummit. Yhdistetyistä
työpaikka- ja asuinalueista Suomen ja Helsingin tiivein alue on Kamppi. Siellä
yhdistetty asuin- ja työpaikkatiheys on parhaimmillaan 10000 asukasta ja 30000
työpaikkaa neliökilometrillä. Ollin korttelit muistuttavat hieman Barcelonan
korttelirakennetta. Siellä asukastiheys on korkeimmillaan 60000 asukasta /km2. New Yorkin Manhattanilla asukastiheys oli 20-luvulla
40000 asukasta/km2. Nyt ollaan tasolla 25000 asukasta/km2. Suurin tiheys on 40-luvulla
sotaveteraaneille rakennetuissa Stuyvesantin korttelissa 60000 asukasta per
km2.
Maailman huippua asukastiheydessä. Vasemmalla
Stuyvesant Manhattanilta (60000 asukasta per km2) ja oikealla Pariisin 11.
Arondissement (40000 asukasta per km2).
Tehdään vielä laskelma
Pasilaan
Jospa nyt sitten tekisimme ennusteen Ollin esittämälle
alueelle ja olettaisimme sen edustavan ennen näkemätöntä tiiveyttä Helsingin
uudisrakentamisessa. Voisimme heittää 10000 työpaikka per km2 ja 30000 asukasta
per km2. Näin saisimme alueen työpaikkamääräksi 14000 henkeä ja asukasmääräksi
42000 henkeä. Kerrosalassa nämä luvut tarkoittaisivat 420000 k-m2 liike- ja
palvelualaa ja 1680000 k-m2 asuinalaa. Yhteensä siis 2,1 milj. k-m2. Alueella
on korttelipinta-alaa 1,4 km2 ja korttelitehokkuudeksi tulisi siten e=1,5. Asukasta kohti kokonaiskerrosalaa tulisi vain
50 k-m2. Se on vähemmän kuin millään Herlsingin suurpiirin alueella nykyään.
Pienin luku on nykyisin Itäisessä suurpiirissä. Siellä ollaan tasolla 60 k-m2
per asukas. Näillä lähtökohdilla alue ratkaisee Helsingin neljän vuoden
kasvutarpeen MAL -tavoitekehikossa. Uudemmassa yleiskaavan tavoitekehikossa ollaanpaljon
korkeammalla.
Suurempi kysymys on alueen toteuttamisen teoreettinen
aikataulu ja rahan tarve, Taidetaan käytännössä olla lähellä Olkiluodon
problematiikkaa. Perusinvestointeihin tarvittaneen noin 4 miljardia euroa
nykyrahaa. Jos nyt ryhdyttäisiin heti puuhaamaan, asia voisi olla päätösvalmis
kymmenen vuoden päästä. Siitä klassinen toinen 10 vuotta ensimmäisen
toteutusvaiheen valmistumiseen. Uusimuotoinen Pisara voisi olla rakennettu ja
toiminnassa vuonna 2035. Nykymuotoinen Pisara saattaisi hyvässä lykyssä päästä
alkuun vuonna 2020 ja valmistua 2025. Viivettä tulisi siis kymmenisen vuotta. Varikkoalue
voisi vapautua rakentamiseen vuonna 2040. Tämä tarkoittaisi, että alue olisi
valmiiksi rakennettu vuonna 2050. Hyvä näin. Meillä onkin aikaa pohtia
ratkaisua. MOT. Toivottavasti olen väärässä! Ei olla jäniksen selässä.
Rakentava ehdotus
Rakentava ehdotus
Kaikki tuo keskustelu Pasilasta ja Pisarasta ja
bulevardisoinnista ja kaupungin kehittämisestä viihtyisänä työn ja asumisen
ympäristönä – asukkaiden kaupunkina, se on nyt tavallaan irtautunut
todellisuudesta. Hoetaan mantroja, toiset hokevat kilpailukykyä, toiset
tiivistämistä. Mukaan ovat vielä tulleet robotisointiin hurahtaneet, he uskovat
kaiken muuttuvan vajaassa sukupolvessa – liikkuminen muuttuu, ihminen muuttuu,
elämä muuttuu. Kaupungin kasvu painottuu maahanmuuttoon, emme kuitenkaan osaa
kysyä heidän toiveitaan. He eivät vielä ole täällä. Kasvihuoneilmiö jatkaa
kulkuaan – jatkaako? Onko kaikki vain epävarmuuden ja arvailujen varassa?
Uhkaako meitä arvaamaton kriisi – aivan nurkan takana? Miksi Rockefeller tutkii
kaupunkien kriisinkestävyyttä? Metropolikeskustelu, se on nyt 14 kunnan
keskustelu. Miksi se ei ole keskustelua todellisesta verkostokaupungista. Miksi kohtuulliset asunnot ovat tämän rajan
ulkopuolella? Niitä on Lohjalla, Hämeenlinnassa, Lahdessa, Porvoossa ja
Loviisassa. Nuo oikeat kaupungit eivät ole keskustelemassa metropolista.
Meillä on kirjo outoja kysymyksiä. Meillä on myös kirjo
outoja ihmisiä jotka kyseenalaistavat. Jopa asukasvaikuttajat valittavat
turhautumista asukasvaikuttamisen yrityksiin. Tutkijat ja suunnittelijat
vaikuttavat kuitenkin tyytyväisiltä. Myös poliitikot ovat hyvässä hapessa.
Byrokratian ja poliitikkojen myötäsukainen yhteistyö vie nyt hanketta kuin
hanketta. Siinä moni ammatti-ihminen säkeentyy. Minä myös.
VASTA-AALLOKKO 2014
Pitäisikö tehdä kriittinen läpileikkaus käynnissä
olevista hankkeista? Sen nimi voisi olla VASTA-AALLOKKO - projektikokonaisuus,
jossa hakijat, kansalaiset, tutkijat, yhteisöt voivat ehdottaa määrittelemiensä
hankkeiden sosiaalisten, teknologisten ja taloudellisten vaikutusten
tutkimusta. Oleellista olisi, että hankkeissa voitaisiin tuoda esiin kriittinen
ja kriisitietoinen lähtökohta. Siinä toteutuisi EU:n vanha imperatiivi
sosiaalitieteiden ja teknologiatieteiden vuoropuhelusta.
Tyypillisiä ohjelmaan hyväksyttäviä hankkeita olisi mm.
tässä blogissa esillä ollut Olli Hakasen ja ARMI – yhteisön hankekokonaisuus, kasvihuoneilmiön
vaikutukset meren pinnan tasoon ja ilmastoilmiöihin, kritiikki metropolialueen
laajuudesta ja pyrkimys todelliseen verkostoyhteiskuntaan, asukasyhdistysten
kriittinen suhtautuminen bulevardisointiin ja täydennysrakentamiseen,
maahanmuuttokriittisten olettamusten vaikutusanalyysi suhteessa kaupungin
voimakkaaseen kasvuun, robottiautouskovaisten ajatusmaailman verifiointi
nykyisen liikennepolitiikan suhteen, kaupunkitiivistämisen ekologisten hyötyjen
kriittinen tarkastelu, seudullisen joukkoliikennejärjestelmän kehittämisessä vallitsevan
epävarmuuden sosiaalisten ja taloudellisten vaikutusten arviointi, jne. jne.
Tässä istuessa keksii paljonkin hankkeita – nämä tässä
luetellut ovat aika suppeita kaupunkisuunnitteluun liittyviä asioita. Ne eivät
puhu mitään kulttuurin osuudesta kaupunkikehittämisessä kilpailukyvyn
rinnakkaisilmiönä. Siitä nimenomaan olisi puhuttava. Mutta tämä ei olekaan
ohjelma. Ohjelma syntyy kun Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto panee tämän
liikkeelle. Valitsee yhteistyökumppaninsa ja kehittää rahoitusmallin,
valintamenettelyn ja panee toimeksi. Ajattelen rahan tarvetta. Paljonko sitä
vuosittaisin tarvittaisiin näihin ”vasta-aallokko projekteihin? Luulen että 1,5
miljoonaa vuodessa antaisi hyvän potkun. Mukana voisi olla TEKES, Sitra tai
muita kehityksestä kiinnostuneita. Naapurikunnat ehkä? HSL?
Kriittisen tarkastelumallin – VASTA-AALLOKKO 2014 - KRIITTISEN
LÄPILEIKKAUKSEN – hyödyt ovat ilmeiset. Syntyvä ”virallisesti” hyväksytty
vasta-aallokko pääsee esille, arvioitavaksi ja tasapuoliseen käsittelyyn niin
mediassa, byrokratiassa kuin bisneksessä. Mikko Aho ja virasto – miten olisi?
Kiinnostava kirjoitus monen toisiinsa liittyvän palapelin kokonaisuudesta herättää ajatuksia. Koska rinnakkain kulkevien ja toisiinsa vaikuttavien keskeisten muuttujien roolit suhteessa lopputulemiin ovat vaikeita hahmottaa, tarvittaisiin uudenlaisia toimintamuotoja, jotta yhteiskunnassa oleva erilainen osaaminen saadaan paremmin mukaan kehittämiseen.
VastaaPoistaIso riski on, että pääkaupunkiseutua kehitetään liian pitkään joillakin perusteeseillä, jotka ovat jääneet päälle, vaikka uutta tietoa muuttuvasta kokonaisuudesta on saatavilla.
Vallitsevia suuntauksia on hyvä peilata sekä uuden tutkitun tiedon että vanhoista ratkaisuista saatujen kokemusten avulla.
Siinäpä se ja senpä vuoksi olisi hyvä että byrokratia voisi asiallisesti ja "virallisesti" käsitellä myös "vasta-aallokkoa".ilman automaattista halua ja itsepuolustuksellista tarvetta sen dementoimiseen.
PoistaMaanantain 19.5. tilaisuudessa vieressäsi istunut Antero Alku mainitsi Meri-Rastilan vaihtoehtosuunnitelman esimerkkinä siitä, miten hyväkään vaihtoehto ei kelpaa koneistolle.
VastaaPoistaAikoinaan ihmettelimme, miksi vaihtoehtokaavaan ei tartuttu innolla, sillä se olisi tarjonnut halutun asukasmäärän lisäksi mahdollisuuden säilyttää alueen metsäkokonaisuuteen liittyvä identiteetti. Suunnitelma ei myöskään ollut amatöörityötä niin kuin julkisuudessa on annettu ymmärtää, vaan ammattiarkkitehtien koordinoima.
Virallisia yleiskaavavisioita katsellessa ja suunnittelijoiden kanssa keskustellessa on vähitellen alkanut hahmottua, mistä vaihtoehtosuunnitelman sivuuttamisessa on saattanut olla kyse. Vaikka meille koko ajan on väitetty, että 85 % metsästä säästyy (viimeksi mm. kaupungin vastineessa osayleiskaavasta tehtyihin kunnallisvalituksiin), ei viraston tarkoituksena näytä olevan rajoittaa rakentamista osayleiskaava-alueeseen, vaan suunnitteilla on koko ajan ollut laajempi rakentaminen rantametsään. Vaihtoehtoon ei tartuttu, koska osayleiskaavan tarkoituksena on olla alkuna koko rantametsäalueen kaavoittamiselle "merelliseen asumiseen".
Olen ollut muutamassa Olli Hakasen tilaisuudessa ja toivon hänen porukkansa suunnitelmalle menestystä. Ryhmän visioissa on "kaikki voittaa" -aineksia. Liikenne sujuvoituisi, kaupunki muuttuisi viihtyisämmäksi ja kuvittelen, että rakennusliikkeistä olisi houkuttavaa päästä toteuttamaan uutta keskustaa.
Itselleni tärkeintä olisi, että kaupunkirakenteen levittäminen (jota virastossa kutsutaan virheellisesti tiivistämiseksi) Helsingin luontoalueille loppuisi. Luontoalueille rakentaminen näyttää olevan virkakoneiston mielestä niin tavoiteltavaa, että hakevat jopa ulkopuolista konsulttia tuottamaan "kasvuviestinnän työkalupakin" saadakseen tahtonsa läpi.
Marja Salmela kirjoitti Pisara-radasta päivän Hesariin:
VastaaPoistahttp://www.hs.fi/kaupunki/Pisararadan+asemien+suunnitelmat+tarkentuivat++katso+suunnitelmaluonnos/a1400906618578
Nähtävästi maanantain tilaisuudessa kuultu ei ole sopinut agendaan.
Tietovirtojen yhteiskunnassa ei tunnu helposti löytyvän paikkaa, jossa erilaiset näkemykset perusteluineen kohtaisivat ja jalostuisivat joksikin uudeksi.
VastaaPoista