Kansallismuseon auditorio on mahtavan hieno paikka.
Kuljet kauniin aukion poikki ja astut sisään katutasossa olevaan eteistilaan.
Vasemmalla on tyylikäs kahvila, jonka ikkunat avautuvat mystisen kiehtovalle suljetulle
sisäpihalle. Kun jatkat suoraan, olet auditorion ylimmällä tasolla.
Auditoriossa et ole suljetussa tilassa. Ikkunat Mannerheimintielle tuovat
näkyviin kadun draamaa. Raitiovaunut ja bussit jyräävät ikään kuin
suurennettuina ikkunoiden heijastuksissa. Niin, tässä pääasiassa Eliel Saarisen
suunnittelemassa ja vuonna 1916 käyttöön otetussa rakennuksessa on tällainen
hieno auditorio. Oletko käynyt siellä? Jos et, niin etsi sopiva tilaisuus!
Kuluneella viikolla siellä pidettiin tiedotustilaisuus Helsingin seudun
maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelmien nykytilasta. Suvi Rihtniemi
piti puheenjohtajuutta suorastaan tyttömäisen sievänä, Sini Puntanen, Tuire
Valkonen ja Mari Randell osoittivat asioiden valmistelussa piilevää
naisenergiaa. Rikhard Manninen sentään vakuutti, että miehilläkin on jokin
osuutensa prosessissa. Kaikki esitelmänpitäjät olivat hyvin varmoja asiastaan,
ikään kuin he tietäisivät jotain vuodesta 2050. Kukaan ei sanonut, että nyt
ollaan erinomaisen liukkaalla jäällä ja kysymyksessä on arvausleikki vailla
vertaa. Tulevaisuutta kun ei voi tutkia eikä ennustaa – aineisto puuttuu.
Suvi, Tuire,
Rikhard, Mari ja Sini kertoivat tulevaisuudestamme. Ei se ole helppoa, vaikka
siltä kuulostaa!
Kuka päätti Helsingin
seudun kasvun tavoitteet?
Leikki leikkinä, tuota tulevaisuuden arvaamista olen
minäkin pienen ikäni harrastanut. Tilaisuudessa yleisöpuheenvuoron käyttänyt
herrasmies - oranssissa paidassaan, esittäytyikö hän yhteiskuntatieteiden
professoriksi? Hän tiedusteli miksi esiin ei ole tuotu vertailuaineistoa
vanhoista suunnitelmista ja niiden toteutuneisuudesta? Tämä kyllä totta puhuen
minuakin kiinnostaa. Saatan myös yrittää itselleni tuota kysymystä
havainnollistaa tässä blogissani - jos sallitte. Ehkä ajatuksissani peesaan myös
hieman ”Susi” Launista, hän kun yleisöstä kysyi suunnittelijoille annettua
mandaattia kasvattaa Helsinkiä - muun Suomen kustannuksella - näin rajusti.
Suvi Rihtniemi kyllä vastasi mandaatin tulleen valtiovallan ja alueen kuntien
yhteisesti solmimassa MAL-sopimuksessa. Totta puhuen sopimus tehtiin kolmeksi
vuodeksi 2012-2015.
MAL-sopimus eli VALTION JA HELSINGIN SEUDUN KUNTIEN VÄLINEN
MAANKÄYTÖN, ASUMISEN JA LIIKENTEEN AIESOPIMUS 2012–2015 solmittiin
20.6.2012. Ketkä siis allekirjoittivat sopimuksen? Sopimuksen allekirjoittivat
ministerit Krista Kiuru ja Merja Kyllönen, 14 kunnan johtajat sekä ARA:n Hannu
Rossilahti, Liikenneviraston Juhani Tervala, ELY-keskuksen Rita Piirainen ja
HSL:n Suvi Rihtniemi. Tällä sopimuksella syntyi 14 kunnan yhteistyö.
Sopimuksen tärkein määrällinen tavoite oli 12000-13000
asunnon rakentaminen per vuosi - sopimusajalla 2012-2015. Lisäksi määriteltiin
nimeltä mainiten Kehä I:n parantamistoimet, Kehä III:n parantamistoimet, sekä
pääradan parantaminen ja Helsingin ratapihan tehostaminen. Luvataan myös
valmistella jatkoa silmällä pitäen Pisara-rataa ja Espoon kaupunkirataa.
Sopimuksessa ei puhuta mitään kaupungin tulevasta asukasluvusta tai kasvun
määrällisistä tavoitteista. Lähinnä kyllä mainitaan nykyajan mantra:
kilpailukyky. Suurista tavoitteista olisi sovittava ennen sopimuskauden
päättymistä. Lisäksi edellytettiin valtioneuvoston tekevän asiasta periaatepäätöksen.
Sanatarkasti: ”Tavoitteena on, että valtioneuvosto tekee Helsingin Seudun
aiesopimuksen toteuttamisen edellyttämistä linjauksista ja toimenpiteistä
periaatepäätöksen”.
Asukasluvun kasvu
hidastuu. Näin kertoo tilastokeskuksen vuoden 2012 ennuste. Hiipuma on erittäin
suoraviivainen MAL-kunnissa, mutta lähtöpistekin on korkealla. Nykyinen
MAL-kuntien kasvu onkin yli 1 % vuodessa. 30 vuoden päästä kasvu on vain 0,4 %.
Tämä ennuste lupaa ns. MAL- alueelle 1,7
milj. asukasta vuonna 2050.
Mikä tämä on tämä 14 kuntaa? Minusta tämä kuntakooste on
mysteeri. Perustuuko 14 kunnan ”metropoli” seudullisiin palvelu- tai
vaikutusalueiden kenttiin tai perustuuko se hallinnollisiin muodostelmiin vai
onko siinä takana jokin mystinen saavutettavuuden ”savu”-järjestelmä? Vai onko
siinä yksinkertaisesti perusteena kuntien edunvalvontaa varten kehitetty
yhteistyömuoto, johon aikanaan meni mukaan kuka meni? Kuumakunnista Kerava,
Kirkkonummi ja Sipoo ovat mukana Helsingin seudun liikenteen kuntayhtymä
HSL:ssä. Se on hyvä. Kymmenen kunnan Kuuma – yhteistyö toimii liikelaitoksena
Keravan kaupungin hallinnoimana. Yhteistyön perustana on vuonna 2012 tehty
sopimus: SOPIMUS YHTEISEN EDUNVALVONNAN
JÄRJESTÄMISESTÄ KERAVAN, HYVINKÄÄN JA JÄRVENPÄÄN KAUPUNKIEN SEKÄ KIRKKONUMMEN,
MÄNTSÄLÄN, NURMIJÄRVEN, PORNAISTEN, SIPOON, TUUSULAN JA VIHDIN KUNTIEN
YHTEISTYÖNÄ. Sopimus astui voimaa vuoden 2013 alussa. Tässä ei todella ole mitään pahaa,
pelkkää hyvää. Mutta onko tämä jotenkin järkevää suuresti mainostetun
verkostokaupungin toimintaa ajatellen? Miksi Lohja on ulkopuolella, miksi
Riihimäki ei ole mukana, mitä sitten sanotaan Porvoosta? Todellinen
verkostokaupunki kaipaa solmupisteitä. Se ei synny ”nukkumaesikaupungeista” tai
”jälkimaaseudusta”. Miksi siis Lahti ja Hämeenlinna eivät ole tässä
yhteistyössä? Olen kysynyt tätä asiaa monessa blogissani. Olen myös kysynyt
sitä erinäisissä luennoissani. Mutta kukaan ei vastaa. Tulee sellainen tunne,
että kysyn jotain aivan omituista. Eihän tällaisia kysymyksiä voi esittää.
Kaikki on sovittu, eikä mitään jo sovittua voi muuttaa. Varsinkin kun se mitä
on sovittu, on vaivalla matkaansaatettu. Erityisesti kuitenkin kummastelen
sitä, että miksi kaikissa esittelytilaisuuksissa aina pyydetään kommentteja tai
kysymyksiä, kun niihin ei kuitenkaan haluta vastata?
Kuvassa on
sinisellä Uudenmaan liiton raja, valkoisella 14 kunnan ”metropolialueen” raja
sekä värikkäinä alueina selvitysmies Yrjö Harvian vuonna 1945 esittämä
metropolialue. Lisäksi kuvassa esiintyy minun jankuttamani verkostokaupungin ja
samalla sosiaalisesti terveen kaupunkiyhteisön raja ”Penan sormet”. Sormialueella
ja MAL - alueella yhteensä asuu nykyisin 1,8 milj. asukasta ja tilastokeskuksen
ennusteen mukaan asukasluku on vuonna 2040 noin 2,2 milj. asukasta. Kysynkin,
eikö olisi järkevää pyrkiä nyt MAL – sopimuksen päättyessä laajempaan ja sosiaalisesti
kestävänpään alueyhteistyöhön. Kukaan ei vastaa! Kukaan ei kommentoi? Rakenteet
taitavat olla jäätyneitä?
Helsingin
vaikutusalueella sijaitsevien kuntien työssäkäynnissä on suuria eroja. Kaavioon
sinisellä merkityistä MAL - alueen PKS:n ulkopuolisista kunnista vain
Hyvinkäällä on kohtuullisen hyvä työpaikkaomavaraisuus. ”Metropolialueen”
kunnissa omalla alueella työssäkäynti vaihtelee Kauniaisten 20 prosentista
Vihdin 40 prosenttiin. Monet aivan pikkukaupungilta tuntuvat paikat
osoittautuvatkin nukkumalähiöiksi. Mutta juuri nämä pikkukaupungit ovat hyviä
nukkumalähiöitä, sillä niissä on sosiaalinen ympäristö toimiva, sillä segregaatio
ei pääse puremaan niin kuin se tekee suuren kaupungin ”esikaupungissa”.
Loikkasen ja Laakson julistama kilpailukykyoppi kompaktin kaupungin ja
sisäisesti tiivistyvän kaupungin iloista on viemässä meitä eriarvostuneiden
kaupunginosien syntyyn ja sisäiseen luhistumiseen. Tätä nyt ystäväni vihreät
Oden johdolla ovat ryhtyneet tukemaan.
Melkoisen pientä
pränttiä tuo kaupungin kasvu. Vasemmassa yläkuvassa on Pro Helsingfors -suunnitelman
500000 asukkaan kaupunki vuoden 1916 perspektiivistä. Ylhäällä keskellä on Yrjö
Harvian vuonna 1945 valmistuneen selvitysmiestehtävän Helsingin seudun
taajama-alueet, joilla asuisi 500000 asukasta. Oikealla ylhäällä on vuoden 1960
Helsingin yleiskaavan 712000 asukkaan
Helsinki. Tuossa ajatuksessa Helsinkiin oli liitetty Leppävaara ja Tapiola.
Vasemmalla alhaalla on Ilaskiven (1989) Pääkaupunkiseutu, jolla asuisi 900000 asukasta.
Keskellä alhaalla on Helsingin uuden yleiskaavavision Helsinki, jonka mukaan
kaupungin alueella asuisi 860000 ihmistä. Oikealla alhaalla on Masu –
maankäyttösuunnitelma tältä vuodelta. Helsingin ”metropolialueella” asuisi
tällöin 2 miljoonaa asukasta.
Helsingin
väestöennusteet ovat vuosien mittaan vaihdelleet. Ensimmäinen varsinainen
suunnitelma oli Pro Helsingfors vuodelta 1918. Helsingin kaupungin - vahvistettuna
Länsi - Espoolla - arveltiin saavuttavan 500000 asukasta. Vuonna 1946 Yrjö
Harvia teki kuvan Helsingin seudun taajamarakenteesta ja arvioi kaupungin
tulevaksi asukasluvuksi puoli miljoonaa asukasta. Vuoden 1960 yleiskaavassa Helsinkiin,
jälleen Leppävaaralla ja Tapiolalla vahvistettuna, arveltiin mahtuvan 712000
asukasta. Vuonna 1989 Ilaskiven selvitysmiestehtävä arvioi Helsingin tulevaksi
asukasluvuksi 460000 asukasta kun pääkaupunkiseudulla olisi vastaavasti 900000
asukasta. Kauton Jussin ”verikartta” vuodelta 1995 arveli Helsingin
mahdolliseksi asukasluvuksi 600000. Nyt tekeillä oleva Helsingin
yleiskaavavisio sijoittaisi Helsinkiin 860000 asukasta. Samanaikainen
Masu-suunnitelma tarjoaa 14 kunnan alueelle 2 miljoonaa asukasta. Ollaanko nyt
räjäyttämässä pankkia!
Tässä on eteläisen Suomen ”voimakasa” tai
kauniimmin sanottuna ”palava komposti”. Tässä kasassa tai kompostissa on
nykyisin 2 miljoonaa asukasta, 5 yliopistoa,
35 elokuvateatteria, 30 teatteria ja paljon muuta. Nyt korostetaan
kansainvälistä kilpailukykyä. Paranisivatko mahdollisuudet kun toimittaisiin
laajemmassa ympäristössä? Siis oikeassa työssäkäynti- ja ”markkina”-ympäristössä?
Millainen yhteistyö tämän kompostin sisällä voisi vallita? Naapurustossa on
vielä Euroopan neljänneksi suurin kaupunki Pietari, siellä on 4,9 miljoonaa
asukasta ja etelässä lahden takana vireä
0,4 miljoonan asukkaan Tallinna.
Liikennejärjestelmä
on minun alaani
Ehkä olisi otollisempaa kysyä liikenteestä? No,
en kysy, mutta haluan hieman itselleni kertailla mitä on tapahtunut. Erityisen
iloinen olen raideliikenteeseen suunnatusta panostuksesta. Mutta näiden
suurinvestointien sisällä tehdyistä ratkaisuista saatan olla ihmeissäni. En
halua nyt puhua Länsimetrosta tai Kehäradasta. Kaikki on suunnittelupöydällä
tehty ja hankkeet lähes valmiiksi rakennetut. Olinpa niissä itsekin paljon
mukana esisuunnitteluvaiheissa, joten moittiminen saattaisi kalahtaa omaan
nilkkaan.
Siispä sallinette
minun ihmetellä tuota Pisaraa. Sehän on vielä pelkkää paperia. Suunnittelu
arvatenkin etenee ajatuksella hyödyntää vahvasti Helsingin maanalaisen maailman
”kiinteistösijoituskapasiteettia”. Keskustan maanalaiset tunnelitilat on
suunniteltu meille insinööreille ja etenkin kollegoillemme, varsinkin kallioteknikoille
tyypillisellä ”kokonaistalousperiaattella”, joka johtaa valitettavasti usein
rotankolomaailmaan, juuri siihen mikä pääkaupunkimme maanalaisissa tiloissa on
nähtävissä! Et ole huomannut? No jos et ole huomannut ota autosi ja suuntaa sen
nokka Kaisaniemenkadulta Kluuvin syvyyksiin ja jatka edelleen keskustan
huoltotunneliin ja sieltä P-Cityn pysäköintihallin kautta P-Forumin halliin ja
edelleen Rautatienkadulle. Suunnittelun juhlaa! Tai sitten lue blogini http://penttimurole.blogspot.fi/2013/03/pisara-ei-ole-elain-se-on-kaupunkia.html .
Ylemmässä kuvassa on vuonna 2011 fiksatun
liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2011 rakennettavaksi tarkoitetut raideliikenneverkot.
Nyt rakenteilla olevat Kehärata ja Länsimetro näkyvät kuvissa. Rautateistä
tuolloin olivat haaveissa mukana Heli-radan varaus itään sekä Lohjan rata Espoon
keskuksesta. Pisara ja Lentorata olivat jo silloin asettuneet vakavasti
otettavaksi osaksi suunnitelmaa. Klaukkalan rataan oltiin varautumassa. Myös
Itämetro ja Länsimetron jatkeet olivat pitkän tähtäyksen osiossa. Raidejokeri
oli vakaasti mukana. Samoin haluttiin varautua Jokeri 2 -raitiotiehen ja Vantaan
poikittaiseen raitiotiehen. Nyt juuri esitellyssä uusimmassa HLJ – luonnoksessa
Heli-varaus on poistettu (Hyvä!). Samoin
puuttuu Klaukkalan rata, mutta Nikkilän rata on tullut kuvioon. (Ehkä, mutta?)
Länsimetron jatkeesta on päätöksiä. (Hyvä!) Itämetron jatke haikailee, mutta on
osa suunnitelmaa. Ville Lehmuskoski lienee saanut puhuttua oman lempilapsensa
eli tiederatikan osaksi suunnitelmaa. (Hyvä!) Lentoradan, Pasilan aseman ja
Pisaran asemasolmu liittyen vielä nyt unohdettuun Töölön metroon on
ratkaisematta. (Harmittaa!) Tallinnan radasta ei puhuta. (Hyvä!)
Miten paljon rahaa aiotaan käyttää raideyhteyksin
kehittämiseen? Olen tuohon kuvaan kerännyt nykyrahassa raideverkkojen
kehittämiseen käytettävät vuosi-investoinnit eriaikaisten suunnitelmien mukaan.
Ensimmäisissä PLJ – suunnitelmissa uskottiin pärjättävän vajaalla sadalla
miljoonalla eurolla vuodessa (nykyrahaa).
Vuonna 2003 tehtiin YTV:n toimeksiannosta Pääkaupunkiseudun raidevisio
vuodelle 2050. Minä taisin olla sitä tekemässä. Visiossa todella uskottiin
raideliikenteen kehittämiseen ja tarpeellisen etenemispolun vuosi-investointien
tasoksi määrittyi lähes 250 milj. euroa nykyrahaa. Tämän jälkeen tehdyssä PLJ
2007 –suunnitelmassa tulikin ensimmäinen sysäys ylöspäin, mutta vain
hetkellisesti. Helsingin seudun liikenne jatkoi YTV:n työtä 14 kunnan
kokoonpanolla HLJ 2011 –suunnitelmassa. Kehäradan ja Länsimetron yhtäaikainen
rakentaminen vaativat investointirahaa, muitakin tarpeita oli ja
rahoitustarpeeksi laskettiin 250 miljoonaa euroa vuodessa 10 vuoden ajalle.
Sitten huilattiin. Nyt valmistuneessa uusimmassa HLJ 2015 -luonnoksessa investointien
taso näyttääkin kiivenneen päälle 200 miljoonaan euroon vuodessa. Loistavaa ja
realistista, mutta saadaanko sillä sittenkään tarpeeksi aikaiseksi. Häntä ei
saisi lopahtaa tuolla tavalla alaspäin kuin kuvassa näkyy.
Maankäyttömuutos
on hidas
Maankäyttömuutokset
tai oikeammin, mahdollisuudet maankäyttömuutosten kautta tukea ihmisten
järkevää asumista, liikennettä ja palvelujen saatavuutta ovat hidasvaikutteisia
ja eivät sinällään ole salamasotaan verrattava strateginen keino asioiden
saattamiseksi oikealle tolalle. Kerrosalan kasvu kuvastaa maankäyttömuutoksen
dynamiikkaa. Kerrosala kasvaa pääkaupunkiseudun alueella noin 1 % vuodessa.
Tällä kasvunopeudella ei tapahdu mitään! Tai ei ainakaan tapahdu mitään
sellaista, johon radikaaleilla maankäyttöpoliittisilla muutoksilla voitaisiin
vaikuttaa. Hitausvoimat ovat liian suuret.
Sosiaaliseen muutokseen Masu –
maankäyttösuunnitelmassa liittyy tämä söpö kuva. Näinkö se ratkeaa?
Näitä otsikoita emme varmaankaan halua? Mutta
olemmeko tietoisia?
Sosiaalinen
muutos on se suurin muutos
Väestön ikääntyminen ja monikultturistuminen
ovat vaikeasti hallittavia prosesseja. Niistä ei juuri puhuta nyt esitellyissä
teoksissa. No, niistä ei osata puhua, eikä niistä saa puhua. Mutta emmehän me
välttämättä halua naapurimaamme tilannetta. Kyllä kai jostain voisi jotain
oppia. Ja todellakin toivoisi, että meidän selvityksissämme pystyttäisiin
sanomaan sosiaalisesta kestävyydestä enemmän kuin mitä nyt sanottiin: ”Maankäytön
avulla tuetaan kaupunkirakenteen kehittymistä sosiaalisesti kestävämmäksi. Sosiaalisen
kestävyyden toteutuminen nojaa alueen eriarvoistumisen estämiseen, sekä
monipuolisen ja monimuotoisen ympäristön toteuttamiseen.” SIINÄ KAIKKI!
Liikennepolitiikka
on nopeavaikutteinen
Vaikutusta ei
kuitenkaan synny jos linjaukset hapuilevat. Eivätkä yksin linjaukset, vaan myös
tavoitepoliittiset ajoitukset. Pesä on täynnä kiviä. Kaikki kerrokset leijuvat,
kaikki liikkuu. Niin kauan kun ne leijuvat ja liikkuvat vallitsee
epätietoisuus. Miten voimme pilviä naulata?
Kuka heittää tyhjennysheiton? Tunnetaanko kysymykset? Kenellä on oikeus
kysyä ja kenellä vastata?
Pena
VastaaPoistavielä myöhästyneet onnittelut syntymäpäivillesi!
Kiitos viimeisimmän blogisi avauksesta:
suunnittelin Kansallismuseon uuden auditorion hieman yli kymmenisen vuotta sitten, vaikeaan paikkaan raskaiden muurien jakamaan pohjakerrokseen. Tehtiin muutos ja uusi lisä Gesellius, Lindgren, Saarisen arkkitehtuuriin.
Tuon tílan ja sen lähiympäristön kohtalo on ajankohtainen. Kansallismuseo (sen uusi johto) teettää suunnitelmaa yleisötilojen ilmeen kohentamiseksi tai muodistamiseksi, en muista millä kauniilla nimikkeellä tehtävä määriteltiin. Ehkä salia ei muuteta, mutta kaikesta päättäen muu ympäristö kalustetaan uudestaan. Siihen kyllä näyttää olevan varaa, vaikka Museoviraston omistuksessa olevaa kansallisomaisuutta muuten on myynnissä. En tiedä, mitä Museoviraston rakennusperintöä vaaliva osasto asiasta sanoo. Emme pärjänneet tarjouskilpailussa, tuskin meidän pidättyväistä linjaamme edes olisi haluttu. Periaatteeni on, kun vanhaa täydennetään, että uusi on pidättyväisempää eli hillitympää kuin vanha - jotta se pääsisi oikeuksiinsa - mutta uuden pitää laadultaan olla yhtä hyvää.
Katsotaan miten uudistushankkeen käy, se on vasta alussa.
terveisin
Ville Helander