Kaupunkitaide
on minulla pienoisen kiinnostuksen kohde, kaikissa muodoissaan, siis
taideteokset kaupunkiympäristössä ja taide kaupungista. Erityinen kiinnostuksen
kohde se on vaimolleni Liisalle. Niinpä nyt marssimme AMA – galleriaan
Rikhardinkadulla tutustuaksemme Minna Sjöholmin kaupunkimaalauksiin. Ne
näyttävät kaukaa katsottuna grafiikalta, mutta ovatkin öljyväritöitä. Kauppakin
näyttää käyneen, muutamia punaisia tarroja näkyy. Kivaa ja miltei harvinaista
että näkee kaupunkikuvia. Minnan kuvissa on vangittua tunnelmaa. Sumuiset kuvat
kiehtovat. Jotkut kuvat näyttävät valokuvilta. ne eivät oikeastaan kiehdo.
Tietysti sydän sykähtää kun näkee vauhdikkaat kuvat metrovaunuista. Onhan
elämässäni merkittävä työpanos kulunut metroasioissa. Ajattelen, että tuo kuva
olisi hyvä saada liikennelaitoksen uuden toimitusjohtajan seinälle. Mutta mistä
sponsori?
Hyvä,
mutta enemmän kaupunkikuvien tekijöitä – pyydän! (Kaupunkitaiteessa on monia muotoja, mutta nyt
puhun pääasiassa maalauksista ja töhryistä).
Minna Sjöholmin maalaukset Galleria
AMA:ssa Rikhardinkadulla ovat ehdottomasti katsomisen arvoisia, siis
liikkeelle, aikaa on 23.11. saakka.
Vanhat
mestarit
Tarinan
alku on hyvä saada juurrutettua historiaan. Kun nyt roomalaisten lattiamosaiikit
tai Pompeijin railakkaat seinämaalaukset vaikuttavat hieman kaukaisilta,
aloitetaan Venetsian suuresta kaupunkimaalarista Canalettosta. Hän maalasi
lukuisia kaupunkikuvia – täynnä elämää, ihmisiä. Tuossa alla olevassa kuvassa
näkyy Arsenalin telakan portti. Miksi tuo paikka? Koska juuri tulemme sieltä.
Arsenalissa on Venetsian Biennalen päänäyttelyt. Havaitsemme kaiken rakennetun
säilyneen ennallaan. Mutta Canaletto muistuttaa meitä äärimmäisiä
yksityiskohtia myöten ihmisistä ja heidän puuhistaan parikymmentä sukupolvea
sitten. Siis sukututkimuksen merkintöjä käyttäen äiiäääiäiiiääiäiäii. Sata
vuotta myöhemmin William Turner ryhtyi maalaamaan valolla. Menneisyyden usva
peittää yksityiskohdat. Hän tarjoaa katsojille mielikuvituksen käyttöainetta.
Jälleen kului sata vuotta ja Edward Hopper siirtää näkökulman. Hän katsoo
kaupunkia yksilön ympäristönä. Ei joukkojen kansoittamana toritapahtumana eikä
kollektiivina. Mies toimistossaan on osa kaupunkia, mutta aivan yksin.
Canaletto maalasi Arsenalin telakan
portin Venetsiassa vuonna 1732, J. M. W. Turner maalasi kanavan Arsenalin
naapurissa vuonna 1840, Edward Hopper maalasi teoksen ”Toimisto
pikkukaupungissa” vuonna 1953. Sadan vuoden välein suuret mestarit mullistivat esitystapaa
ja ajattelua.
Insinöörille asioiden ymmärtäminen
on vaikeata ilman aikajanaa. Niinpä tein sitten vaimoni Liisan suosiollisella
avustuksella tämän aikajanan. Se auttaa minua ymmärtämään. Klikkaa niin saat sen
suuremmaksi ja luettavaksi – saatat ymmärtää sinäkin.
Jotkut
maalaavat kankaalle, toiset asfaltille
Tuttavani
Mikko Virkamäki on tehnyt Helsingissä tehokasta työtä. Hän on torjunut
"töhryjä". Töhryjä olikin lähdettävä tutkimaan New Yorkiin saakka. Kahden
kuukauden oleskelun teki mahdolliseksi vaimoni Liisan stipendi Brooklynissä
sijaitsevaan taiteilija-asuntoon. Kuljimme jalan tai polkupyörällä New Yorkin
katuja yli 500 kilometriä. New Yorkin
kaduilla on runsaasti tutkittavaa. Mikkoa ei ole päästetty paikalle. Kulkijaa
ihastuttavat nuo viestit tuntemattomilta.
Mistä ne kertovat? Ankka sanoo
"I like you". Sellainen tunne tuleekin mieleen ja iholle, tuossa
kaupungissa kulkiessa. Sinusta pidetään. Sinusta pitävät ihmiset ja sinusta
pitävät rakennukset. Erityisesti sinusta pitävät katujen varsilla olevat puut.
Keltaiset taksit - ystävällisiä nekin. Ankka kaakattaa kovaäänisesti: "I
like you"
Viestit kertovat rakkaudesta, tai
sen tuskasta: " You are my sailboat". Ne kertovat kysymyksistä ilman
vastauksia: "Ask". Viestit voivat olla mystisiä tai myyttisiä. Vain
grafiikka sanoo sanansa. Sama viesti toistuu tällä kadulla ja toisella kadulla.
Se tulee vastaan ja pysäyttää jälleen.
New York on monikulttuurinen.
Kulttuurit eivät sekoitu. Ne elävät rinnakkain – vieri vieressä. Graffitit
peittävät eloisia ja samalla menneitä kortteleita. Ne ovat valinneet
ympäristönsä. Ne eivät sittenkään ole töhryjä. Ne elävät symbioottisessa
suhteessa ympäristöönsä ja alueella työskenteleviin ihmisiin. Meillä nuo
nostalgiakorttelit taitavat olla jo uusiokäytössä.
Auto on osa ympäristöä, aivan kuin kotonaan.
Rikkaus ja virikkeettömyys (ei
töhryjä) ja köyhyys ja virikkeellisyys (töhryjä) elävät rinnakkain, samassa
korttelissa. Se on NYC:in ihme. "Plant seeds."
Timo Soinin puolueohjelmassa otettiin
kantaa nykytaiteeseen. Vieläkö? New Yorkin kaduilta löytyy taidetta joka
makuun. Kullalla ja punaisella
suihkutetut tuoreet koirankakat asfaltilla ovat taidetta parhaimmillaan.
Tuoksua myöten. Ottakaa omaksenne.
Marmoripenkin viesti
Brooklynin
puistossa löytyy Jenny Holzerin veistos "Truism Bench" vuodelta 1989.
Materiaalina on valkoinen marmori. Veistos on penkki, johon on kaiverrettu
purevia totuuksia:
HUMANISMI
ON MENNYTTÄ AIKAA.
VOIMAKAS
VELVOLLISUUDENTUNNE KAHLITSEE SINUT.
ABSOLUUTTINEN
SITOUTUMINEN SAATTAA OLLA VAPAUDEN MUOTO.
KEINOTEKOISET
TARPEET TUHOAVAT MAAN.
DRAAMA
KÄTKEE USEIN TODELLISUUDEN.
AKTIIVINEN
TYÖSKENTELY ON USEIN SAASTUTTAMISEN MUOTO.
JOSKUS
ON PAREMPI KUOLLA KUIN JATKAA.
ON
PAREMPI OLLA HYVÄ IHMINEN KUIN KUULUISA IHMINEN.
ON
PAREMPI OLLA NAIVI KUIN KYLTYNYT.
MIEHET
EIVÄT OLE LUONNOSTAAN YKSIAVIOISIA.
MYYTIT
TEKEVÄT TODELLISUUDEN ÄLYLLISEKSI.
USEIN
SINUN TULISI TOIMIA KUIN OLISIT SUKUPUOLETON.
PUHUMISELLA
KÄTKETÄÄN KYKYÄ TOIMIA.
AJATUS
VALLANKUMOUKSESTA ON NUORISON FANTASIA.
SILLOIN
KUN JOTAIN KAUHEATA TAPAHTUU IHMISET HERÄÄVÄT.
UNISSASI
OLET SUORA JA LÄPINÄKYVÄ.
YKSINOLO
ITSESI KANSSA ON LISÄÄNTYVÄSSÄ MÄÄRIN EPÄSUOSITTUA.
POIKKEUKSELLISET
IHMISET ANSAITSEVAT POIKKEUKSELLISTA MYÖNTEISYYTTÄ.
Kaupunki
kukkii
Liisan akvarellit kertovat
Manhattanin ihmeellisestä ilmiöstä. Kaupunki ikään kuin kukkii. Se on kuin
luontoa, vaikka se onkin terästä, betonia, kiveä ja lasia.
Kaupunki on itsessään veistos, jonka
sisällä elämä sykkii. Se ei tarvitse
dekoraatiota silloin kun sen sisäinen
mittakaava on oikeaa. Manhattanilla on oikea sisäinen mittakaava. Korkeuden ja
massan suhde tyhjään tilaan, se on oikea. Siellä ihmiset ovat elementissään!
Sorry, kuvassa ei ole yhtään ihmistä – vaikuttaa arkkitehtuurikuvaukselta!
Lopuksi vielä ylistäkäämme
insinöörien kuolemattomia taideteoksia. On siis kerta kaikkiaan mieletöntä
katsella näitä lukemattomia terästaiteen mahtiveistoksia. Siinä on
”pienoisveistäjällä” tekemistä kun tähän insinööridraamaan yltää. Kiitos Robert
Moses kun näitä rakennutit – Jane Jacobsin protesteista huolimatta - ja kiitos
nykynykkiläinen kun et näitä purkanut.
Pena
VastaaPoistaKiitos jälleen mielenkiintoisesta aihevalinnasta. Gallerioiden kautta kaupunkikuvan rakentamiseen ja rakentumiseen kautta vuosien, jopa vuosisatojen. Ihan mukava oli aikajana. Hieman suurpiirteinen. Kubismi, minua kiehtoo ja Bauhaus. Vuosi sitten keväällä oli tilaisuus tutustua hetken Tel Avivin bauhausarkkitehtuurin ihmeeseen ja kappas vaan. Seuraavaksi löysin sitä koskevan upean näyttelyn Helsingistä rakennustaiteen museosta. Nuo Bauhausista Israeliin siirtyneet kaupunkisuunnittelijat ja arkkitehdit tuottivat liki 4000 asumusta ja niistä yli puolet vielä jäljellä, osa mainiosti restauroitukin.
Olisin mennyt hieman kauemmaksi aikajanallasi - ikiaikaisten ihmisten kulkuväylillä ja asunnoissa (luolissa) kerrottiin senaikaisin tuntein ja värein päivän ja jopa vuosien tapahtumista. Eteläisen Afrikan sun-kansa vaelteli Serengetin savanneilta kohden Kalaharia ja kaikkialle pysähdyspaikkoihinsa syntyi taidokkaita maalauksia. Saattaa olla, että joku hauskasti naksahtavaa kieltä puhunut vanhempi herra piti niitä tuhruina, mutta niiden avulla piirrettiin ikiaikaista historiaa. Uskontososiologi Juha Pentikäinen - nykyään toimii professorina Lapin yliopistossa - innostui suomalaisugrilaisista shamaneista ja karhumyyteistä, mutta aikansa niitä tutkittuaan perehtyi ja jopa luennoi Etelä-Afrikassa luolamaalauksista. Sellaisia on myös meidän kallioseinissämme mm. Sulkavalla.
Evard Hopperin maalauksessa jälleen kerran tuo Mauno Koiviston näköinen mies istuu hieman surumielisenä pikkukaupungin toimistossaan. Kaupunkikuva on yksityiskohtainen ja selkeä. Arsenaalin telakan kulmilla varmaan samanlainen tänäänkin.
New Yorkin katutaiteen sanomista tulee mieleen Sörnäisten seinän yksinäinen viesti "TYÖTÄ". Se on tänäänkin ajankohtainen. Meidän kadun luvallinen viesti "30", kertoo, että ajonopeus kylämme kadulla on 30 km tunnissa. Varsin usein on syytä näyttää kolme sormea tuon nopeuden merkiksi.
New Yorkin kultavärillä suihkutettu huomiomaalaus tuo mieleen Kontulan ostoskeskuksen seinään maalatut punaiset huulet. Ne kertovat suudelmasta, ehkäpä mielihyvästäkin, joka syntyy, kun poikkeaa arkena klo. 11.00 Kontulan Helmi Grilliin lounaalle. HeSarin Anna Paljakan mukaan se on Helsingin paras lounasravintola – niin kuin onkin.
Tarinasi loppuun laitetut kuvat rakentamisen kauneudesta nostivat mieleeni kaikkien Manhattan matkojeni kohokohdan; Kävelyn 14. kadun kohdalta Manhattanin länsipuolta 2,3 kilometriä pitkin ratalinjaa 34. kadulle ja siitä sitten kotiin 38 kadun ja kakkosen kulmaan. Vanha, käyttämätön satamarata, noin 7 metriä katulinjan yläpuolella on upea kaupunkipuisto. Helsingin Baana on hieno uusiokäyttö sekin, mutta High Line (New York City) - siitä olisi oppimista. Viime kesänä olimme siellä Eskil Piira -sukuseuran Amerikan sukulaismatkamme (Mainen ja Conneticutin osavaltiot) päätteeksi. Aloitimme tietenkin Chelsea Marketilta, joka on uskomattoman hieno kauppahalli 14. kadulla. Ostimme eväät. Kävelimme koko linjan ja meitä oli sentään 50 Piirosta ja Piiraista pääosin Kuhmosta. Oli se hienoa. Viisi miljoonaa vierailee tällä 2010 avatulla kaistalla vuosittain. Kaupunkitaidetta, jykevää insinööritaitoa (kiskot osittain jäljellä) ja vanhan säilyttämisen ja uudistamisen hienostunutta henkeä.
Terveisin.
Kari Karanko