Mikä
on kompassitori? Kompassitori on läpikulkupaikka ja ohikiitävän hetken
kulutuspiste. Se voi olla sovittu kohtauspiste tai maanalaisen Helsingin
kiintopiste. Monelle se ei ole varsinaisesti mikään paikka. Kunhan on monttu kaupungin
vatsassa. Voihan se olla jollekin ikimuistettavan ensirakkauden syttymiskohta -
tai huonon uutisen kuulemiskohta. Se saattaa olla väsähtäneen hetkellinen
lämmittelypaikka. Nukkumispaikka se ei ole. Miksi ei? No, Liisa suunnitteli
sinne aikanaan pilareita kiertävät pyöreät penkit, joilla ei voi nukkua. Aah!
Siinä täytyy siis olla minulle jotain henkilökohtaista. Sellaista mikä tekee
sen tärkeäksi ja tämän blogin arvoiseksi? Niin on! Kummallista miten tällaiset
asiat miltei unohtaa. Asiat jotka joskus merkitsivät paljon. Muuten tuo
metroaseman lippuhalli ei liene viralliselta nimeltään ”kompassitori”. Vai onko
oikea nimi ”Kompassitaso”. Sellaista nimeä tuntui Metro-lehti tarjoilevan.
Hesari taas kirjoitti ”Kompassitorista”. Jää epäselväksi!
No, saatinhan se linkki tuohon:
https://www.facebook.com/video.php?v=815726338468508&set=vb.100000934485317&type=2&theater
Ja vielä toinen kuva tansseista Metro-lehden
nettisivulta otettuna.
Nyt
kompassitorilla tanssittiin. Tori kohosi yllättäen erityiseen arvoon. Videota
katsellessa ajatteli: miksei aiemmin? Miksei vaikka itsenäisyyspäivätanssit tai
uuden vuoden tanssit? Juhannustanssit eivät sinne käy, puuttuu kesäyön valo.
Katsokaa tuota videota. No, vihreät siinä pääasiassa tanssivat Ville Niinistön
johdolla vapaasti valittavan parisuhteen puolesta. Näyttää tutulta. Ennen ahkeraan
vierailluilla tanssilavoilla, kuten Jenkkapirtillä ja mahtavalla Eenokilla,
”lehmäparit” olivat varsin yleisiä. He yleensä aloittivat parafinoidun lattian
kulutuksen miesten lämpenemistä odotellessa.
Eikä ainoastaan tanssittu, vaan toisella kertaa myös imetettiin pikkuisia. Mahtavaa! Paikka sai siis elää tuonkin! Tuo paikka!
Suunnittelusota
Oikeastaan
käytiin kaksi suunnittelusotaa. Ensimmäinen sota oli siitä missä metron peruslinja
kulkee. Kulkeeko se Kaivokatua tai Espaa? Toinen sota oli peruslinjan valinnan
jälkeen Kaivokadun/Rautatientorin aseman kaksipäisyydestä tai yhden lippuhallin
ratkaisusta. Mutta mikä se nyt oli se omakohtaisuus tähän Kompassitoriin
liittyen? Aion nyt hieman kertoa siitä sodasta, kunhan pääsen asiaan.
Kesäkuussa 1971 Helsingin
kaupunginhallitus päätti, että metroa kehitetään kaksilinjaisena. Peruslinja
menee idästä länteen ja U-linja lähtee Huopalahdesta, kiertää niemellä ja
jatkaa Pasilaan ja/tai Oulunkylään. Liityntäasemat ovat Kampissa ja
Hakaniemessä.
Yleisesti
metrosuunnittelun periaatteet olivat hallinnassa, sillä kaupunginhallitus oli
päättänyt pitää jatkosuunnittelussa ja rakentamisessa ohjeellisena
joukkoliikennejärjestelmän runkona ”Raideliikenteen perusverkkoa 1971”.
Ajatuksena oli siis rakentaa kaksilinjainen keskustaverkko, ns. peruslinja
Kaivokatua pitkin ja ns. Espan linja osana U-metroa.
Peruslinjalle
tutkittiin erilaisia vaihtoehtoja Espan ja nykyisen paikan välillä. Ystävämme
Mauri Heikkonen kehitteli jopa erityistä maankäytön ja asemasijoituksen
simulointia linjoja vertailtaessa. Nykyinen paikka sitten valittiin
kaupunkisuunnittelijoiden kauhuksi. Linjapäätökseen vaikutti hinta. Espan linja
olisi tullut kalliiksi huonon maaperän ja useamman aseman vuoksi.
Tältä
ajalta on muuten mielenkiintoinen video ”Metron sijainnista kiisteltiin pitkään”.
Keskustelijat olivat Jouko
Rantanen, metrotoimiston rakennuspäällikkö, Henrik Kalliala, metrotoimikunnan
jäsen, Veikko Heino, kaupunkisuunnitteluviraston arkkitehti ja Seppo
Sanaksenaho, kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnittelija.
Varsinainen
suunnittelusota alkoi sitten Kaivokadun asemalla, eli nykyiseltä nimeltään Rautatientorin
asemalla. Asematunneli oli silloin olemassa ja kadun alla olivat valmiina
betoniin valettuina Kaivokadun suuntaiset metroputket. Metro oli kuitenkin
päätetty toteuttaa syvämetrona, joten nämä tunnelinpätkät toimivat
squash-halleina. Kaivokadun ratkaisumalleja ja erityisesti yhteyksiä
rautatieasemalle oli selvitelty useassa osaraportissa. Aluksi tutkittiin
poikittaista asemamallia, jossa pohjoinen lippuhalli sijaitsi Kaivokadun alla
asematunnelin länsipuolella ja eteläinen lippuhalli Ylioppilastalon aukiolla. Asemaan
liittyvien geoteknisten ongelmien vuoksi ratkaisua etsittiin sitten yhden
lippuhallin mallilla. Jalankulkuyhteydet ”perunatorille” ja rautatieaseman
paikallisjunaraiteille toteutettaisiin rakentamalla maanalaiset liukukäytävät.
Niin huomatkaa! Nämä maanalaiset liikkuvat jalkakäytävät Martinlaakson radan
raiteilta perunatorille oli merkitty jopa asemakaavaan.
Poliitikot osallistuivat tuohon
aikaan vilkkaasti keskusteluun. Erkki Tuomioja teki valtuustoaloitteen
laajemmasta tutkimuksesta. Hän halusi tarkempia selvityksiä. Tämä, nykyinen,
tanssihalli sitten voitti. Nyt suurisuuntaiset pisararatkaisut menevät läpi
ilman halaistua sanaa, byrokratian voimin! EVVK.
Ketkä
nyt sitten sotivat? Puolustustaistelua yhden lippuhallin puolesta kävimme
arkkitehti Pentti Aholan kanssa. Hänen toimistonsa vastasi aseman
arkkitehtisuunnittelusta. Mukana geimissä oli insinööri Kimmo Kaitila. Hän oli
konsulttiryhmän projektipäällikkö. Rakkaita ystäviä, mutta molemmat jo
pitkäaikaisia vainajia! Tuolloin kaupunkisuunnitteluvirastossa vaikuttanut
arkkitehti Timo Niini oli päävastustajamme. Hän oli vakuuttunut siitä, ettei
Rautatientorin asemaa – silloin Kaivokadun asemaa – tule kytkeä asematunneliin. Tai no, viiden metrin käytävällä korkeintaan. Asematunneli oli eräänlainen pahan symboli. Olivathan seurakunnatkin päättäneet
luopua tunneliin sijoitettavasta kappelista. Olikohan Timo opiskeluaikojen
Kristin Killan miehenä tämän taustalla? No ei, murra kunhan ilkeilen. Timo on hyvä kaveri.
”Sateenvarjo”
tai sitten ei
Suunnittelijoina
olimme tähän yhden lippuhallin ratkaisuun suorastaan intohimoisen ihastuneita.
Kaupunkisuunnitteluvirasto oli kuitenkin toista mieltä. Taistelussa olin
jäämässä yksin, sillä arkkitehti Pentti Ahola, rakas suunnittelukumppani ja
yhteisesti luodun sateenvarjoteorian isäpuoli, sairastui ja kuoli juuri tämän
taistelun kuluessa. Kuuman kesän lopulla 27.7.1972
kaupunkisuunnittelulautakunta vaati lisäselvityksiä, joiden avulla voitaisiin
arvioida viiden erilaisen asemavaihtoehdon paremmuutta. Asiaan liittyi Erkki
Tuomiojan valtuustoaloite 20.9.1972.
Suunnittelusotaa
ratkaisemaan perustettiin kaupunkisuunnitteluviraston ja metrotoimiston
yhteinen kaikkivaltias komitea. Puheenjohtajana oli virastopäällikkö Lars
Hedman ja jäseninä liikennesuunnittelupäällikkö Heikki Salmivaara sekä metron
puolelta apulaiskaupunginjohtaja Veikko Järvinen ja metron rakennuspäällikkö
Olli Laine. No, moninaisten vaiheiden jälkeen saimme voiton. Siihen vaikutti
ratkaisevasti Lars Hedmanin kanta. kiitos Lasse! Saimme tuon tanssihallin! Timo
Niini oli sittemmin metron suunnittelupäällikkö ja valvoi tuon alkuun
vastustamansa tanssihallin toteuttamista. Kiitos Timo sinullekin!
Tässä kuvassa vielä näkyy
talvipuutarhan vehreyttä, suihkulähdekin taitaa solista. Nyt lippuhalli on
myyty mainoksille. Se juuri pudottaa tilan arvoa. Mutta nytpä siellä
tanssittiin! Se nostaa tilan arvoa. Liisa ei arvannut kompassia piirtäessään
sen tulevaisuutta tanssilattiana.
Kompassia
ja talvipuutarhaa
Mutta,
suunnittelun edetessä aseman ankea laatu alkoi askarruttaa. Ahola oli siirtynyt
ajasta ikuisuuteen. Olimme siis vailla hänen sarvikuonomaista tukeansa. Ettekö
tienneet? Ahola oli sarvikuono. Niinpä ryhdyimme Kimmo Kaitilan kanssa
aivopesemään metrojohtaja Unto Valtasta, sarvikuono hänkin. Asemalle oli
saatava jotain pehmeää, kiinnostavaa - taidettakin. Teimme pikasuunnitelman,
jossa lippuhallin nurkkaan ideoitiin talvipuutarha, keskelle lippuhallin
lattiaa sijoitettaisiin kompassi, liukuportaiden sisäänmenorintaukseen
sijoitettaisiin näyttävää taidetta, mahtavat pilarit ympäröitäisiin
istumaystävällisillä - ei makuuystävällisillä - penkeillä. Liisa Ilveskorpi
piirsi ja miehet yllyttivät. Unto Valtanen uskoi ja innostui, hän vei ideaa
eteenpäin. ”Pehmohankkeet” saatiin osaksi rakennussuunnitelmaa. Kaikki muu
toteutettiin, paitsi taide jäi vaille ajateltua vaikuttavuutta. Niin, kyllä
kilpailu joskus myöhemmin järjestettiin, mutta teos hukkui ajan virtaan. Miten
toteutettiin? Tärkein asia - talvipuutarha - tehtiin väärin. Se ei ollut
avautuva osa lippuhallia. Siitä tuli ”kasvihuone”, jonka raskaat rakenteet
erottivat lippuhallitilasta. Lasit heijastivat ja erottivat. Hienoa
vesiputousta tuskin näki heijastavien lasiseinien läpi. Tila piti myös
”hyödyntää”. Se vuokrattiin erilaisiin tarkoituksiin, aluksi kukkamyymäläksi,
myöhemmin puhelinkaupaksi. Kysymyksessä oli taideteoksen yksityistämispyrkimys.
Ei onnistunut! Nyt talvipuutarha vesiputouksineen on mitä on – ehkä jo purettu.
Miksi? Alentavaa! Sitten vielä Helsingin mainosmyyjät ovat lopullisesti
raiskanneet tuon ”suunnittelusotimalla” aikaansaadun kaupunkitilan.
Mutta
nyt kaikki on pelastettu. Kompassitorista tuli tanssihalli. Tajusitteko, että
tuollainen saattaa suunnittelijasta tuntua ihanalta?
Ryhdyin kuitenkin lukemaan
Helsingistä kertovia paikkoihin liittyviä kommentteja. Pitääkö taas masentua,
juuri kun olin tullut iloiseksi? Tämäkö nyt on sitä asukasvuorovaikutusta?
Tässä olisi linkki Sami Halmeen tanssivideoon kompassitason tanseista. Kyllä se olisi mukavaa, jos näitä tansseja olisi useamminkin :)
VastaaPoistahttps://www.facebook.com/video.php?v=815726338468508&set=vb.100000934485317&type=2&theater
Hyvä, tuo linkki toimii.
VastaaPoistaKokeilin juuri sen toimivuutta.
Ja tietysti myös se, jonka unohdin mainita, vaikka näet näyttönäkymässä Facebook, sinun ei tarvitse rekisteröityä, kirjautua sinne. Nämä Sami Halmeen sivut ovat julkisia, josta linkin kaappasin.
VastaaPoistaMieluisia muisteloita Kompassitorilta.