Kerroin
joskus hurjasta taksimatkasta Pariisissa. Matka alkoi Armas J. Pullan
suosikkiravintolasta latinalaiskortteleissa. Kapakka oli ja on Roger La
Grenouille, Roger sammakko, osoitteessa Rue des Grands Augustins. Sieltä löytyy
Sac du Finlande, joka sisältää Armas J. Pullan teoksia ja kapakassa käyneiden
suomalaisten käyntikortteja ja muita viestejä kymmeniltä vuosilta. Tuolla
säkissä on muistaakseni nyt käsiteltävän kirjan kopio. Niin kuin muutkin Pullan
kirjat - ehkä. Onko säkki vielä jäljellä? Mene ystäväni – jos olet Pariisissa –
tuohon ravintolaan, ja pyydä sieltä Sac du Finlande. Kerro onko säkki vielä
jäljellä.
Jos
haluat kuulla hurjasta taksimatkasta suudelmineen klikkaa tuosta: http://penttimurole.blogspot.se/2014/02/smart-milano-kandinsky-ja-taksikuskit.html
Sota-ajan lapselle Armas J. Pulla
on ”Ryhmy ja Romppanen” ja ”Jees, punamultaa”. Tosiasiassa Pullalla oli valtava
tuotanto. Hän kirjoitti 80 kirjaa, toimi Uuden suomen pakinoitsijana 30 vuotta,
kirjoitti historiallisia romaaneja Ranskasta ja kaiken lisäksi toimi kirjojensa
kuvittajana. Mika Waltarilla ja Armas J. Pullalla oli yhteinen
seikkailuromaanien ja näytelmien kirjoittajanimimerkki ”Kapteeni Leo Rainio”.
He kirjoittivat yhdessä mm. ”Älkää ampuko pianistia”, 1932.
Tämän blogin innoittajana on Armas
J. Pullan teos: ”Helsinkiä Kustaa Vaasasta Kekkoseen”, Otava, 1962. Kirjassa käsitellään
oikeastaan vain 1800-lukua, eikä siis lainkaan mainittuja hallitusherroja tai
heidän osallisuuttaan Helsingin luomiseen.
Katu
Teoksen
ensimmäinen luku oli nimeltään ”Katu”. Eipä siis ihme, että kirjan sanoma
kiinnostaa. Esplanadi nousee selkeästi katujen kuningattareksi. Jotkut
valtaapitäviä mielistelevät väittävät Esplanadin nimetyksi Kustaa III:n veneen
mukaan. Hänen venettään nimittäin korjailtiin nykyisen Espan rantapusikoissa. Oliko
se vuonna 1780? Veneen nimi oli Esplandian. No, ei se nimi varmaankaan tuosta
veneestä tullut. Enkä muuten löydä tuon nimistä venettä Wikipediasta tai
muualta. Olihan maailman turuilla Esplanadeja. Suuri esikuva oli tietysti Avenue
des Champs-Élysées. Siellä kuulemma ennen sanottiin ”Viens, chérie!”,
nyt – siis Armas J. Pullan 50-luvulla siellä sanottiin ”How much, boy?” Näin
kertoo vakituinen pariisilaiskävijä Armas J. Pulla. Tuolla mahtavalla Pariisin kadulla
on muuten historiallinen yhteys meidän Esplanadiimme. Myös Champs-Élysées oli
aikanaan vasikkahaka. Espalla kävelivät
naudat kunnes Ehrenström sen kaavoitti ja nurmikkoa kylvettiin. Vähitellen
lehmistä päästiin, mutta hitaasti.
Keisari Aleksanteri I vahvisti
Ehrenströmin kaavan vuonna 1817.
Ehrenström puolestaan oli palkannut vuonna 1816 Helsingin
jälleenrakennus-komitean arkkitehdiksi C. L. Engelin. Kauppatorin kulmalta,
tulevalta Mantan patsaalta, johti kanava Kluuvinlahteen. Esikaupunkeja
ajateltiin Kasarmintorin seutuville ja Bulevardin tienoille. Suunniteltiin myös uuden teatterin paikkaa. Aluksi teatteri
piti panna Kasarmintorille, mutta Hietalahteen tarkoitetun kasarmin paikkaa Ehrenströmin
kanssa tutkimassa ollut valtioneuvos Rehbinder väsähti punaviineissään
Kasarmintorin kohdalla ja ilmoitti kasarmin tulevan nyt siihen: ”En ota
askeltakaan enää! Tehdään kasarmi tähän! Ja teatteri jonnekin muualle!”
Vasikkahaan
lehmiä ihaillessa voi muuten ostaa maitoa sokerileipuri Johan Daniel
Jerngreniltä. Hänellä oli koju ja koska hän oli miltei paimenen hommissa,
kutsuttiin häntä pastoriksi ja siitä sai hänen kojunsa nimekseen kappeli, joka
nimi edelleen siirtyi paikalle rakennettuun ravintolaan ja on sillä vieläkin.
Engel muuten piirsi Esplanadille puisen teatterin 1825. Se muistutti Vanhaa
kirkkoa. Katto oli sininen ja tähtiä täynnä, aitioiden koristuksena oli
suutelevia joutsenia ja väliverho esitti Apollon temppeliä. Teatterisali oli
vain 200 m2, mutta sinne mahtui 393 istumapaikkaa ka 50 seisomapaikkaa. (Ihan
hyvä 2,2 henkeä neliöllä.) Pulla sanoo kirjassaan teatterin olleen
samankokoinen kuin ”tämänpäiväinen kansaneläkelaitoksen pikkujohtajan asunto”.
Ennen tämän talon valmistumista teatterissa käytiin Etholenin ladossa. Etholen,
”Hollolan härkä” varastoi ladossa tupakkaa ja kaalia. Näytösten ajankohta
jouduttiinkin valitsemaan kaalien korjuun mukaan. Kaalit kasvoivat Espalla ja
Kluuvin rannoilla. Tärkein viljelykasvi oli kuitenkin tupakka. Tupakan teossa
helsinkiläiset eivät kuitenkaan pärjänneet pietarsaarelaisille tai
turkulaisille. Saipa kuitenkin Helsinki kostoksi Esplanadille pietarsaarelaisen
J. L. Runebergin patsaan vuonna 1885. Tarkistin juuri Roger Wingreniltä, että
Pietarsaari sai patsaansa vasta vuonna 1904.
Vuonna 1885 paljastettiin Walter
Runebergin veistämä isänsä J. L. Runebergin patsas Esplanadilla. Paikalla oli
parikymmentä´-tuhatta ihmistä, kutsuttuja ja kutsumattomia. Musiikista huolehti
vapaaehtoisen palokunnan soittokunta. Armas J. Pulla: ”Hän valoi isänsä vaskeen
kuivakiskoisena lehtorina, joka on hiukan napoleonmaisesti lykännyt oikean
peukalonsa bonjour-takkinsa napinläpeen, ja sijoitti lehtorin jalkojen juureen
karhuntaljaan sonnustautuneen Suomi-neidon ja neidon viereen kokoelman
Runebergin teoksia, joista ulkomaalainen voi helposti saada käsityksen
sellaisen, että Runeberg oli toimittanut huomattavan tietosanakirjan.”
Näyttelijätär
esitti Lean suomeksi, osaamatta lainkaan suomea
”Uusi
teatteri” rakennettiin Espan länsipäähän vuonna 1860. Se paloi ja korjattiin.
Vuonna 1869 siellä esitettiin ensimmäinen suomenkielinen näytelmä, Aleksis
Kiven Lea. Pääosaa näytteli Hedvig Charlotte Raa. Hän ei osannut sanaakaan
suomea. Mutta näyttämösuoritus sai lehdessä kehut: ”…hänen ulospuhuntansa oli
niin selvää, niin sujuvaa, että harva meidän sivistyneistä naisistamme hänelle
siinä vertoja vetänee”. !930-luvulla teatteri sai sitten päälleen uuden
manttelin, samalla hävisi kulttuurimuistojen ravintola, Oopperakellari, Opris.
Eino Leino oli Opriksen asiakas, mutta tavallisimmin hän istui Espilässä ,
Etelä-Espa 14. Siellä kokoontui taiteilijakerho Pro Humanitate – ”Humala-aate”.
Paikalla on nyt Savoyn ravintola,
Kärrymestari
jättää nimensä historiaan
Espa
alkoi muuttua, kun kärrymestari F.W. Grönqvist rakennutti 1883 C. Th. Höijerin
suunnitteleman kivipalatsin. Aluksi häntä pidettiin hulluna: ”Seitsemänsadan
ikkunan talo, Skandinavian suurin – Helsinkiin!” Ensin piti täyttää 1.5 metriä
liejuista tonttia, katukorkeuden saavuttamiseksi. Rakennustyö kesti kuitenkin
vain 3 vuotta. Hän rakensi myös Kämpin. Ja vuokrasi ravintolan sitten aiemmin
tontilla toimineelle Carl Kämpille. Ruokasalin suuri kristallikruunu oli ihme. ”Siinä
säteili 25 sähkölamppua ja 24 kaasulamppua – kaiken varalta.”
Taiteellinen
skandaali, ”kansa” paheksuu
Ei ole
Espaa ilman ajatuksellista pysähdystä ”taiteellisen skandaalin äärelle”. Kaikki
ikään kuin tapahtui Kämpin kabinetissa. Gallen-Kallela maalasi vuonna 1894 taitelijaillastuksesta
makaaberina pidetyn maalauksensa ”Symposion”. Makaaberiksi sen teki Pullan
sanoin: ”…jonkinlainen nyljetty naishahmo, jolla oli siivet”. Taulua paheksuttiin muutenkin. Olihan
taiteilija jättänyt pois tuon olennon – minä muuten luulin sitä enkeliksi, mutta
Pulla puhuu jostain muusta. Keitä taulussa oli? – muistat tietysti, mutta
kertauksen vuoksi: Sibelius, Gallen-Kallela, Kajanus ja maisteri Mikko Slöör.
Ei ollut se neljäs Merikanto – sanoo Pulla, niin kuin uskottiin. Slöör oli
muuten Akseli Gallen-Kallelan lankomies.
Akseli Gallen-Kallelan maalaus
”Kajustaflan” vuodelta 1894. Nuoria miehiä olivat nuo hengen jättiläiset,
Sibelius ja Gallen olivat 29-vuotiaita, Merikanto vasta 26, mutta Kajanus jo 38
vuotta. Näyttävät vanhemmilta. Mahtavaa meininkiä, olisipa päässyt siivelle.
Nykypäivänä
hallitusohjelmatkin puhuvat arjesta ja arjen hallinnasta. Juhla on unohdettu.Armas. J. Pulla kertoo tanssiaisista ja juhlista. Arjesta ei niinkään
huolehdittu. Pyrittiin sen ulkopuolelle. Niin Akseli Gallen-Kallelan
taulussakin: ”Kolme suurta sielua ja ylevää henkeä on yhtynyt pitoihin
retkeilläkseen jokapäiväisyyden tuolle puolelle”. Taulun vuoksi Gallen-Kallela
joutui joksikin aikaa ostoboikottiin - sanotaan myös Sibben saaneen osansa
”yleisön halveksunnasta”. Edelfelt kirjoittaa taulusta: "Kajanus, päissään, saarnaa Merikannolle, Sibeliukselle ja
Gallénille. Materia nyljetyn naisen hahmossa istuu pöydällä punssipullojen
joukossa hengen piirtyessä siluettina Jupiter-planeettaa vasten." Tämä
oli alkuperäinen versio nimeltään "Kajustaflan" tai Probleemi.
Siitäkin Gallen-Kallela oli leikannut hahmon pois. Myöhemmin sfinksinaisen
tilalle tulivat Osiriksen siivet. Siinä kuvassa Merikanto on jo täysin
sammunut. Vai oliko se Slöör?
Autopirssien
aika tulee
Matka
jatkuu Armas J. pullan opastamana. Nyt tehdään pieni aikahyppäys. Kappelin
nurkilla sijaitsi Helsingin ensimmäinen autopirssi. Vossikkamiehet eivät tästä
ilmiöstä olleet mielissään, vaan kävivät tiputtelemassa kadulle nauloja ja
lasinsiruja saadakseen autojen kumit puhkeamaan. Onkohan tuo totta? Minusta
tuntuu, että tuon ajan autoissa oli umpikumirenkaat, eikä niihin tuollaiset
aseet olisi pystyneet. Ensimmäinen ”autopirssi” aloitti liikennöintinsä vuonna
1906. Gustav Wilhelm Orraeus anoi silloin Helsingin maistraatilta lupaa käyttää
automobiilia yleisön palvelukseen. Tästä se alkoi. Hevosvetoiset kulkupelit
alkoivat hiljalleen syrjäytyä. Varsinainen vuokra-autojen verkko syntyi
suurimpiin kaupunkeihin 1920-luvun kuluessa. Vauhti oli kuitenkin pidettävä
lähes hevosajoneuvojen tasolla, sillä: ”automobiililla ajettaessa älköön
kulkunopeus olko suurempi kuin päivän valolla 15 kilometriä kadulla ja 20
kilometriä viertotiellä”.
Ensimmäinen pirssiasema oli
Mantalla 1907. Manta pystytettiin seuraavana vuonna 1908. Vuonna 1910
Helsingissä oli jo 20 pirssiautoa. Mutta vossikatkin säilyivät. Sotien jälkeen
Rautatieasemalla oli hyvä vossikkatarjonta. Minua himotti erityisesti pari mustaa
umpivaunuvossikkaa. No, koulupojalla ei ollut vossikkarahoja, mutta saihan
katsella.
Manta
ei saanut jakamatonta suosiota. ”Ei mitään kansallista. Ei Kalevalasta, ei
suomalaisista saduista, ei Suomen luonnosta. Entäs neitosen yleisasento! Joku
koiransilmä sanoi, että neitosen asento on kuin sosialistin, joka senaattorin
astuessa eduskuntaan osoittaa kohteliaisuuden puutettaan esiintymällä
’puolrevisionistina’ – ei nouse seisomaan, mutta ei jää istumaankaan…”
Armas J. Pullan kuva kertoo kansalaisten
ärtymyksestä armon vuonna 1908.
Jotkut
kannattavat pääkaupunkia, jotkut eivät
Aika
toistaa itseään. Ilmari Iki-Kianto, tai Calamnius, vielä siihen aikaan, ei
kuulunut metropolin ihailijakuntaan. Hän kirjoitti: ”Surkea olet sinä Suomeni
pääkaupunki uuden vuosisadan nousussa! Jokaikinen paljas katukivesi minua ihan
iljettää. Niin kuin limaskaista lattiaa poljen pitkin esplanaadia – lätshis!
läiskis! pahasti livettää lätistävä jalka…. Saastainen, syvä sylkylaatikkohan
tämä onkin koko komea pääkaupunki…. kirottu paikka, jossa kymmenet tuhannet
sielut kituvat ja kasvavat kivisten kammioiden sisällä, toinen toistensa alla
ja päällä – ja sitä kutsuvat elämäksi!”
Juhani
Aho oli toista maata. ”Tuo palanen Katajanokan sillalta Uuden Teatterin
nurkalle ei ainoastaan muistuta vaan todella onkin palanen ulkomaata.
Rakennukset ovat yhtä kauniit ja siistit kuin suurten maailmankaupunkien
hienoimmissa osissa, katurautatiellä on virkistyttävä liikkeensä, on kauniita,
somia ajokaluja, on katukahviloita isoine ikkunoineen ja ilma korkeiden huoneiden
välissä helottaa yhtä läpikuultavana ja hurmaamavana kuin konsanaan Pariisissa.
– Ihmisvirta kykenee jo sekin kilpailemaan täyteläisempien kanssa.
Bulevardikävelijöiden veltto verkkaus on täällä vain suomalaista hitautta. Tuolla täällä jo tapaa kasvoja, jotka ovat
kulttuurin hienostamia, ja joskus tulee vastaan nainen, joka kantaa pukuaan
moitteettoman pariisilaisesti…”
Alueliitos
1875, ”kalifornialaisalueet” liitetään kaupunkiin
Helsingissä
tapahtui alueliitos vuonna 1875. Silloin kaupunkiin liitettiin Helsingin
niemellä sijainneet esikaupunkialueet. Näillä alueilla oli asukkaiden mielestä
”kalifornialainen” leima. Pulla kertoo: ”Eipä silti, Helsingissä oli ollut
Kaliforniansa jo paljon ennen Hermannin syntymistä; sellaisia olivat olleet
Punavuoren tienoot, Kampin malmi, Ruoholahti ja Hietalahti, Ulrikaporin rinteet
ja Katajanokka. Punavuorille olivat kaiken maailman kisällit, kalastajat,
vosikat ja merimiehet rakennelleet kaupungilta lupaa kysymättä hökkeleitänsä,
ja sellaiset täyttivät myös Katajanokan, joka oli todellinen merimiesten,
vanginvartijoiden ja aliupseerien leskien alue ja jossa oli salakapakka joka
toisessa töllissä. Sen kujille ei kunniallinen porvari mielellänsä iltamyöhällä
eksynyt. Ylen kalifornialaisia olivat nimenomaisesti Roopertin- ja Uudenmaankatujen
merenpuoleiset päät, siellä asustivat kevytkengät. Paremmilla tyttöpaikoilla oli
oikein koreat nimetkin, oli Alhambra, oli Eldorado, Ilonaitta ja jopa Vihriä
Helvettikin. Niihin eivät suomalaiset tytöt kelvanneet, sillä, niin kuin
tarkastuslääkäri kertoo: ’harvat puhtaasti suomalaisista naisista saavuttivat
sellaisen hienostuksen asteen, että heidät näihin parempiin paikkoihin
palkattaisiin.” Liikuttuaan näillä vaarallisilla vesillä, Armas J. Pulla vielä
ihmettelee pitäisikö tuosta lausunnosta ottaa nokkiinsa vaiko olla tyytyväinen?
Syntyi
Hermanni ja Hermannin nuorisoseura
Kun
köyhältä kansalta meni mahdollisuus tönöihinsä vanhoissa esikaupungeissa he
joutuivat työntymään Pitkänsillan yli uusille alueille. Yksi oli Hermanni.
Hermannissa oli tietysti Hermannin nuorisoseura. Kaupunginosa sai nimensä
maanomistajan mukaan. Hän oli vapaaherra Herman Standertskjöld-Nordenstam,
Kumpulan säteritilan omistaja. Hänen vaimonsa nimi oli Maj. Siitä taas nimi
Majstadille eli Toukolalle. Maanomistaja halusi nykyajan mallin mukaan
lievennyksiä kaavoitusmääräyksiin. Niinpä Standertskjöldin asemakaavassa
sanottiin: ”Vuokraamalleen maalle rakentakoon vuokraaja omien toivomustensa
mukaisesti ottaen huomioon voimassa olevat yleiset säännökset”. ”Kaiken
maailman suutarit ja räätälit ryhtyivät rakennusmestareiksi.” Alueesta tulikin
”villi esikaupunki”. Muuttajat olivat pääosin Pohjanmaalta tulleita -
pääasiassa kirvesmiehiä – sanotaan. Heidän pihoilleen nousivat usein sikala,
kanala, navetta ja talli. Puhtaan veden kanssa oli ongelmia. Mutta toisaalta
monet olivat sitä mieltä, että lätäköistä otetusta vedestä sai paremman kahvin.
Vuonna 1895 Hermanni sai kaksi ensimmäistä kaupunginkraanaansa. Pennillä sai 20
litraa vettä. Villin Hermannin aikana kaupunkiin ajoi diligenssi, mutta vuodesta
1891 Kinaporista pääsi kaupunkiin hevosraitiotievaunulla. Kinaporiin saakka oli
käveltävä. No eipä matka pitkä ollut, vajaa kilometri, kyllä sen nopeasti
saapasteli.
Vuosisadan vaihteen Helsingissä viertotie
johti Hermanniin ja karttaan sinisellä ympyrällä merkitylle Hermannin
nuorisoseuran talolle. Rautatie johti Sörnäisten satamaan. Vallila vielä
puuttui kartalta.
Oletko
lukijani aivan nuori, vai vieläkö käytät sanontaa: ”Tervetuloa Hermannin
nuorisoseuraan!” Seurassa olivat jäseninä myös minun isoisäni ja mummuni. Isoisä
oli kirvesmies Hämeestä. Hän syntyi vuonna 1878 ja muutti Helsinkiin vuonna 1904.
Hermannin nuorisoseurassa he tutustuivat ja menivät sitten naimisiin 1906.
Isoisällä oli myös Hermannissa tanssikoulu. Hän soitti kaksirivisellä
haitarillaan patukaarttia, patespaania ja wengerkaa. Muuten Liisan ja minun
talossa, täällä Pakilassa, on Hermannista 1920-luvulla puretun talon hirret. Isoisä
tämän talon rakensi. Hirret ovat perua 1800-luvun loppupuolen hermannilaisesta
puutalosta. Havaitsemme siis, ettei kierrätystä tänä päivänä keksitty.
Kokonaisia taloja kierrätettiin – ennen makaavat hirret vaan käännettiin
pystyhirreksi.
Voimistelu oli suosittu urheilulaji
– myös Hermannin nuorisoseurassa. Onko isoisä tai iskä (niin kuin meillä
sanottiin jo 30-luvulla) tuossa kuvassa?
Vanha
Hermanni katoaa, mutta ei ihmisten mielestä!
Armas
J. Pulla lopettaa kirjansa runollisesti. Hän kirjoittaa ihmisten kyvystä
unohtaa ikävät asiat ja muistaa paremmin menneisyyden hyvää. Se liittyy
Hermanniin, josta joidenkin mielestä on tullut persoonaton kivikaupunki, kuin
Töölö tai Haaga. Toisten mielestä oli saatu poistetuksi Helsingin häpeätahra.
”Niinpä
on. Jotkut ilkeämieliset ovatkin jo ehtineet ristiä Hermannin Itä-Töölöksi.
Itä-Töölöä katsellessa tulee mieleen sanonta suutarin lasten kehnoista
kengistä… Eipä silti, tietysti vanhan Hermannin oli väistyttävä, kadottava. Ja
se katoaa. Mutta ihmisten - vanhassa Hermannissa asuneiden ihmisten – mielissä
tapahtuu samalla se mikä tällaisessa asiain kehityksessä aina tapahtuu:
menneisyys ja menneisyyden muistot kaunistuvat haalistuessaan. Mahdottomat
kadut, taudinsiemeniä kuhisevat kaivot, juopuneitten melske ja meteli,
siivottomat sikalat, viemärien puute, kakluunihuoneitten epämukavuudet,
asumusten ahtaus – kaikki tuollaiset seikat muuttuvat muistoissa vain
lystikkäiksi, tulevat harmittomiksi taikka unohtuvat kerrassaan. Mutta
kodikkaat, avarat pihamaat sireeneineen ja marjapensaineen ja leikkivine
lapsineen ja koirineen ja kuivumaan ripustettuine pyykkeineen, rupatteluhetket
kaupunginkraanojen luona, miesten haastelut katujen kulmissa, leppoisat
kesäiset illat, kaikkea leimaava kodikas ilmapiiri, tervatun katon ja tallien
tuoksu, paitahihasillaan istuskelevat, piipunnysiensä kanssa askaroivat papat,
elokuun iltojen leppoisa ja lämmin hämärä, pääskysten kirskutus, sittiäisten
surina ja talven korkeat valkoiset nietokset, kollien lemmenlaulu maaliskuussa
ja räystäitten upeat jääpuikot – ne taas ovat asioita, joita vanha
hermannilainen haikeana muistelee ja joista ei tiedetä mitään moderneissa
kaupunginosissa.”
Piirrokset kertovat Helsingin
eleganssista. Vasen kuva on A. Federleyn piirtämä vuodelta 1894. Huomatkaa
kaksi vauhdikasta pyöräilijää. Oikea kuva on itsensä Armas J. Pullan piirtämä.
Se esittää vuoden 1900 naisellisuutta.
En voi muuta, kuin kiittää ja kumartaa tästä blogista.
VastaaPoistaTulvahti mieleen ne lapsuusmuistot, kun kävimme kylässä teillä Pakilassa, siinä isoisäsi rakentamassa talossa :)
Kaiken minulle nostalgian lisäksi, boligisi kertoi Helsingin liikennesuunnittelun ja kaiken muun nopean kehityksen aikakaudesta.
VastaaPoistaTässä yksi uranuurtaja oli insinööri Robert Huber, joka suunnitteli,-rakensi Helsingin vesijohtoverkoston, josta me vieläkin saamme nauttia.
http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/5197/